Sfaturi și răspunsuri la închirierea de mașini

Am centralizat putin cele mai raspandite mituri (unele sunt afirmatii eronate furate chiar din comentariile de la articolul precedent), si la cererea voastra am revenit cu sfaturi super concrete.

O sa le numerotez sa putem discuta usor.

Eu va recomand sa

1. Nu faceti scandal la livrare. Chestii de genul “las ca iti arat eu cine sunt”, “o sa umplu netul de reclamatii”, “opreste-mi tu garantia pe card ca oricum il anulez”.

De ce? Agentii sunt pregatiti sa refuze clientii problematici si o vor face fara ezitare, fiind si legal acoperiti (serviciul de inchirieri auto este exceptat de la drepturile standard de cool-off si retragere din contract la nivel european). Serviciul de inchirieri este unul in care contrapartida este dezechilibrata – primesti un bun de folosit platind mai putin de 1% din valoarea lui (chiria). Daca firma percepe direct sau indirect ca risca prin inchiriere restul de 99% din activul suport, nu va inchiria masina. In plus industria de rent are probabil cel mai avansat mecanism de blacklisting in spate (discutam de mii de clienti problematici) – si riscati sa nu mai inchiriati niciodata nici prin Romania nici prin afara daca adoptati pozitii agresive de genul asta.

2. Nu alimentati cardul cu fix suma inchirierii. Pot exista cursuri valutare diferite intre POS si emitentul cardului, comisioane, sau poate pur si simplu decideti la fata locului ca vreti sa preplatiti trecerile pentru podul de la Fetesti. Sau poate aveti un noroc la livrare si datorita unei anulari de ultim moment agentul va propune chiar ceva interesant – sa zicem upgrade de pe Duster pe RAV4 la 1 euro/zi.

3. Nu folositi carduri de debit daca apare sintagma card de credit. Nu veti putea ridica masina. Deasemenea nu incercati sa folositi carduri pe numele altor persoane daca ele sunt absente (matusa din UK, varul din Canada) pentru ca vor fi refuzate. In unele tari precum Cipru, Franta, vor fi chiar taiate – cu foarfeca.

4. Comparati preturi dar MAI ALES comparati garantiile (se mai numesc pe unele siteuri excese de dauna, preautorizari, holdback).

5. Masinile sunt grupate peste tot pe clase ACRISS http://www.acriss.org/expanded-matrix.asp asa ca intrebarile de tipul este diesel, ce culoare este, are buton pentru incalzire scaune sunt imposibil de raspuns pentru o firma care NU va minte. Absolut nici o firma nu poate garanta ca veti primi Skoda Octavia 2018 rosie cu placutele B 22 REN dintr-un motiv foarte simplu. Pot aparea daune, defectiuni, accidente si probleme neanticipate sau clientul de dinainte poate prelungi caz in care legal vorbind are preemtiune si firma nu il poate refuza. De regula se ofera upgrade sau masina in clasa cand apar probleme.

Ce inseamna asta? Hyundai i30 -> Skoda Rapid Hatchback -> Ford Focus -> Kia Forte -> Honda Civic

6. Mare atentie la asigurarile 3rd party (vedeti raspunsul meu catre Radu de jos). O sa va explic de ce si altfel. Din moment ce o asigurare CASCO pe persoana fizica cam sare de 300 euro/an si firmele de rent a car au daunalitate dubla-tripla, e logic ca un produs de tipul 29 euro/an nu are cum sa fie rentabil pentru asigurator daca ar despagubi. Adica oricum o dai, 29 euro fata de 600 e de 20 de ori mai putin, e clar ca “The devil is in the detail” altfel firmele in sine ar renunta la CASCO si ar asigura masinile cu asa ceva.

O firma are 1000 de masini. De ce ar da 600.000 euro pe CASCO anual cand ar putea sa sune la un site d-asta la modul: Vinde-mi si mie 1000 de polite. Dau 29.000 si bag 571.000 euro in buzunar. Costul asigurarii e legat de dauna medie si sansa de producere a evenimentului, si nu poate varia de gen X20.

7. Chiar daca ai un produs de la punctul 6, tot platesti garantie la ridicare, tot o pierzi daca masina e lovita, si vei incerca +6 luni sa recuperezi ceva (vorbesc din experienta).

8. Nu inregistra rezervari multiple (vei ramane in aeroport) pentru ca e semnal de furt.

9. Nu recomand rezervari facute cu date gresite, in ideea ca “ma mai gandesc la livrare”. Ca regula generala scurtarea unei rezervari nu inseamna stornarea zilelor platite sau a valorii din voucherul de rezervare, decat daca firma vrea sa fie super draguta. In plus daca zborul de retur si ora de retur nu se potrivesc mai ales la masinile scumpe si firma verifica, e motiv direct de blacklisting.

10. Poze facute si la livrare dar mai ales la retur.  Atentie ca daunele din realitate sa fie trecute in fisa de inspectie a masinii (toate).

11. Va recomand sa returnati masina curata sau ma rog decenta (astfel incat agentul sa o poata inspecta pentru ca altfel va fi nevoit sa o spele, poate exista taxa de valeting sau spalare, si in acel caz garantia va fi returnata DUPA inspectia masinii, inspectie la care voi nu veti mai fi prezenti). Am atasat niste poze cu o masina returnata acum o ora.

12. Nu fumati in masinile inchiriate pentru ca e motivul numarul 1 de retinere a depozitului.

13. Nu rezervati exclusiv telefonic, cereti ceva in scris, o confirmare pe mail.


Secțiunea de Q&A de la articolul anterior

@berenger, @nicu, @a multumesc de recomandare.

@cactus

Nu ai cum sa listezi firmele care nu sunt OK. Lucrand ca broker pentru a gasi cei 40 de parteneri cu care lucram acum, am trecut prin sute de firme, si cunosc intim mecanismele prin care (unele – retine partea cu unele) firme inseala asteptarile clientilor.  Deseori nu depinde doar de firma ci si de agent, firmele avand o rotatie imensa de personal, mai ales sezoniera. Avem sute de mailuri trimise pe zi cu cereri de clarificari catre unii furnizori.

@Alex

Intangibil are sensul secundar de “care trebuie mentinut intact” si accepta adverbele de mod, inclusiv pe cele comparative (precum, atât, cât, mult, oricât). In sens contractual, serviciul de inchirieri este standard, si orice negociere locala nu este prinsa si nu poate fi prinsa in contract.

In cazul unui serviciu standard “asa cum este”, care implica folosirea de bunuri substituibile unde un eventual viciu este intotdeauna ascuns, probabilitatea ca un client sa identifice rapid o problema este relativ nula.

@Radu

Acel produs este un TPC (sau third party coverage, care nu asigura masina ci o portiune din depozit), sunt cateva mai mari prin UK (nu dau linkuri ca apoi se intelege ca fac reclama).

Ce excluderi au produsele de asigurare de la terti?

– majoritatea covarsitoare a produselor de acest tip exclud daunele rezultate din nerespectarea contractului si/sau a legii. Iar marea majoritate a contractelor stipuleaza obligativitatea clientului de a respecta Codul Rutier. Ce inseamna asta? Ca daca te faci vinovat de producerea evenimentului, NU beneficiezi de produsul de asigurare. Iar daca NU te faci vinovat, oricum NU aveai nevoie de produs pentru ca in acel caz firma nu iti retinea nimic pentru ca masina nu se facea pe CASCO ci pe RCA-ul vinovatului.

– unele polite solicita rezultatele probei biologice în vederea stabilirii alcoolemiei indiferent de tipul de dauna, altfel suma recuperata este 0. In Romania este imposibil sa dovedesti de facto si sa colectezi probe biologice pentru daune mici.

– sunt nedeductibile daunele lipsite de factura – aici iar lucrurile sunt clare, pentru ca firma poate retine garantia si poate apoi sa decida sa repare masina la un moment viitor, ea nefiind obligata sa o repare pe loc

– sunt nedeductibile daunele reparate de reparatori neautorizati de asiguratorul 3rd party – si aici din nou firma, va refuza sa lucreze cu un asigurator numit de firma X, pentru ca nu are nici un motiv sa respecte ce vrea firma X din postura de asigurator 3rd party.

– se exclud masinile fara licenta de inchiriere (cam toate masinile de la firmele locale nu au licente)

– se exclud accesoriile furate (rezerva, radio-cd)

– se exclud orice daune ce nu rezulta din accidente rutiere. Piatra in parbriz de exemplu nu e accident rutier

– daunele interioare, sunt excluse

– se exclud orice fel de penalizari precum taxe de administrare de dosar de dauna, loss of use (adica timpi de nefolosire samd). Deseori acestea sunt mai mari decat ar fi fost garantia normala.

– deseori exista o limita per element, si o fransiza a …asigurarii fransizei.

@Andrei D

Foarte adevarat. Si exact asta incercam sa fac, sa educ. Partea cu “Pretul este doar o componenta a unui serviciu de inchiriere insa reprezinta singurul aspect luat in considerare de clienti.” este perfect adevarata. Cand cumperi o bormasina de pe net te uiti la diferite modele, caracteristici de performanta samd. Cand ajungi insa la un model, doar compari preturi, produsul final fizic fiind identic. Aici este diferenta servicii – produse. Chiar daca serviciul e bazat pe produse substituibile (masini), ele nu sunt perfect substituibile in sensul ca intre doua Loganuri pot exista diferente colosale.

@Dan Pandrea

Discutia debit-credit e legata de procedura de chargeback, de modul cum se face preautorizarea si mai ales de riscul de furt pe client. Majoritatea firmelor refuza inchirierea cu carduri de debit iar cele care permit cash sau card de debit sunt mult mai scumpe dintr-un motiv simplu. Costul inchirierii reflecta diferenta de risc.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

53 comentarii

  1. Nașule (ca m-ai botezat altfel), eu am întrebat exact invers. Care sunt cei de încredere. Iar răspunsul este “Nu ai cum sa listezi firmele care nu sunt OK.” Bun, spune-mi care sunt ok.. Sau cele la care ai fost cele mai puține plângeri.. Sau ce recomanzi, oricum ești anonim.


    Comentariu apreciat. Thumb up 23 Thumb down 2
    • nu e anonim. e guest_author. e mult intangibil, dar prea anonim nu e ;)

      Thumb up 3 Thumb down 0
    • Serviciile depind de locatie. O firma poate sa aiba servicii foarte bune in Chicago si foarte proaste in Berlin. In plus, se schimba cu timpul. La inceput, sunt superatenti, renunta la potlogarii, dar cu timpul se puna slanina si incep sa se leneveasca.

      Am avut experienta cu firme care au staruit sa le dau review online maxim. Si s-au purtat corespunzator.

      De evitat firmele mari si arhicunoscute, numele este compensat prin calitate proasta si pret mai mare.

      Thumb up 5 Thumb down 0
    • Cartus. Vezi ce zice Radu că zice bine :)

      Thumb up 0 Thumb down 0
  2. Eu asta cu cardul de credit tot nu o inteleg. Descoperirea de cont la cardul meu de *debit* permite achizitionarea unei masini de clasa medie. Nu inteleg de ce in ochii unei firme de inchirieri e mai sigur un card de credit cu o limita de 1000 de euro decat unul de debit cu un overdraft de 10.000 de euro – sa zicem.

    Eu refuz in continuare sa imi fac card de credit (da, am supravietuit pana acum fara vreun credit), de fiecare data cand intentionez sa inchiriez masini, cer voucher de la agentia de turism.


    Comentariu apreciat. Thumb up 14 Thumb down 4
    • Cum mai exact te ajuta voucher-ul de la agentia de turism?

      Thumb up 7 Thumb down 0
    • Bun, am mai aflat ceva nou azi: overdraft-ul nu-i credit. E bine de știut.


      Comentariu apreciat. Thumb up 26 Thumb down 1
    • Diferența între ele este de risc și de procedură de lucru bancar. Cardurile de debit sunt ușor de emis, majoritatea băncilor le emit direct la deschiderea contului, ca pe bomboane.

      Pentru un card de credit însă trebuie făcute niște minime verificări de risc și de bonitate… iar dacă ai card de credit nu este obligatoriu să ai şi credit activ, este posibil chiar să ai sold pozitiv pe cardul de credit dacă îl alimentezi mai mult decât necesar şi poate fi considerat aproape ca şi un card de debit în acest caz (dar nu îl folosi pentru retrageri).

      Iar când spui că “cer voucher de la agentia de turism”… de fapt le ceri celor de la agenţia de turism facă o verificare de risc, similară cu cea pe care ar fi făcut-o banca și să îţi emită un instrument de credit pentru plata închirierii.

      În sistemul de credit scoring dacă foloseşti un card de debit cu overdraft în loc de card de credit te va dezavantaja, asta este o indicaţie că nu ai o responsabilitate financiară bună, iar asta va duce automat şi la aplicarea unor comisioane de risc mai mari.
      Faptul că tu alegi să plătești prin voucher comisioanele astea mărite nu este problema băncii.


      Comentariu apreciat. Thumb up 18 Thumb down 1
    • Un card de credit este deja o garanție ca cineva (banca) a avut încredere sa îți dea sa te joci cu ceva (banii) ce nu e al tău. Card de debit își face și nea Gigi de la tara cu ajutor social.


      Comentariu apreciat. Thumb up 15 Thumb down 1
    • si eu sunt de acord cu faza asta cu debit/credit ca este complet aberanta.

      pentru nevoi de genul asta am un card de credit cu 2000 ron pe care il folosesc pt. tot, se incarca automat din debit intr-o zi a lunii sau manual cand am nevoie, dar in rest acopera cheltuielile fara problema

      Thumb up 0 Thumb down 1
    • “În sistemul de credit scoring dacă foloseşti un card de debit cu overdraft în loc de card de credit te va dezavantaja, asta este o indicaţie că nu ai o responsabilitate financiară ”

      LOL, am mai auzit asta, deci mai responsabil financiar cineva care se indatoreaza la banca pe viata decat eu care nu am credite. Sistemul e fucked up, clar.

      Cat despre incredere, iete, banca a avut curaj sa-mi dea un overdraft. Sa inteleg ca pot sa inchiriez o masina cu un card din-ala Avantaj care se obtine la casa in Carrefour, dar nu pot cu cardul meu de debit cu overdraft de 100 de ori mai mare? Atunci si firmele de inchirieri sunt la fel de fucked up ca si bancile.

      @Nobafrommd: voucher-ul practic pune agentia sa garanteze pentru mine, fiindca conform celor de mai sus sunt o persoana iresponsabila. Din fericire, agentia de turism are alta parere.

      Thumb up 9 Thumb down 3
    • @rumbu, sistemul bancar in Romania este varza. In alte tari, nu isi permite oricine un card de credit si exista niste standarde care chiar sunt respectate. Culoarea cardului are o semnificatie (silver, gold, platinum) si ai anumite beneficii in functie de ea. Asta pentru ca banca ofera card gold, de exemplu, doar daca ai venit mai mare de “xxx” pe an.
      Cat despre incredere, nu stie nici sulea ca tu pe cardul de debit ai overdraft. Este doar intre tine si banca. In schimb, daca te afisezi cu un card de credit undeva, comerciantul va sti ce limita ai tu pe acel card in functie de culoare.

      Thumb up 9 Thumb down 1
    • Adi,

      Folosirea unui card de debit cu overdraft nu inseamna ca nu ai responsibilitate financiara. Iar card de credit are oricine.

      Thumb up 2 Thumb down 2
    • Poti face o verificare de bin number, de cardul meu de “debit” ING, la o prima verificare e de fapt recunoscut ca fiind de Credit – in concluzie trece mai departe.

      Thumb up 0 Thumb down 0
    • Am vreo 4 carduri de credit obtinute doar cu buletinul si completând un chestionar. Nu exista sa acceseze firma de credit vreo baza de date a statului. Mi s-a dat o suma mica, s-a vazut ca platesc la timp cat de cat, s-a marit suma. In schimb banca nu a vrut sa-mi dea overdraft pentru ca nu stau cu banii in cont.

      Thumb up 0 Thumb down 3
    • Uneori am impresia ca s-a mutat tpu aici… In articol nu e vorba doar de inchiriere masini din RO, ci de peste tot. Mai departe, unii explica de cardul de credit, ca e un plus in alte tari si ca functioneaza pe alte principii si ca de aia se cere card de credit, dar apar cei cu card de credit facut doar cu buletinul in ro si ar trebui sa pice orice explicatie logica pentru ca stiu ei mai bine ca overdraftul e mai bun decat un card de credit. Jeez….

      Thumb up 2 Thumb down 2
    • Cardul Avantaj care poate fi obtinut in 10 minute la casa in Carrefour completand un formular este un card de credit Mastercard cu utilizare internationala. Deci este un card de credit adevarat in Romania si oriunde.

      Pentru cardul meu de debit cu overdraft a trebuit sa aduc o gramada de documente. Inclusiv au cerut la firma unde lucrez sa trimita documente.

      Nu vreau sa intru intr-o polemica dar cardul de credit are niste costuri suplimentare fata de cel de debit, costuri pe care nu sunt dispus sa mi le asum.

      Eu doar subliniez faptul ca aia de la firmele de inchirieri sunt idioti daca cred ca o persoana cu card Avantaj este mai solvabila in caz de incident decat una cu un card de debit corect. Si la fel de idioti cand considera ca Gigel cu credite nenumarate este mai responsabil financiar decat Ionel care n-are niciun credit dar are banii depusi prin conturi.

      Thumb up 4 Thumb down 0
    • Mai incerc o data :) Ca se pare ca pricepi mai greu.
      cand te duci sa inchiriezi in ALTA TARA o masina, aia iti cer un card de credit, pentru ca IN STRAINATATE CARDUL DE CREDIT ESTE UN INSTRUMENT UTIL. Ia-o ca atare.

      Thumb up 7 Thumb down 6
  3. Bune sfaturile. O singura intrebare: cum functioneaza treaba asta cu blacklistingul vis-a-vis de normele europene de protectie a datelor personale (ale clientilor)?


    Comentariu apreciat. Thumb up 14 Thumb down 0
    • blacklisting-ul european funcționează (sau ar trebui să funcționeze) după principiul zero-knowledge.

      Lista poate conține doar transformări SHA-256 ale datelor de identificare, dacă nu știi de la bun început ce cauți atunci faptul că ai lista de verificare nu te ajută cu nimic.

      Thumb up 5 Thumb down 2
    • Personal, nu cred ca blacklistingul exista, sau chiar daca exista nu este folosit. Concurenta e atat de mare si sunt disperati dupa clienti.

      Thumb up 7 Thumb down 1
    • Manole.

      Ști chestia aia de la ANAF cu verificare cod de TVA? Tot așa funcționează și blacklist.

      Si UE are o grămadă de blacklisturi
      https://edps.europa.eu/data-protection/data-protection/reference-library/blacklisting-and-early-warning-systems_en

      Condiția e sa nu fie public accesibila. Doua firme insa pot face schimb de date. Gândește-te la Google și Advertisers sau la FB și advertiseri.

      Thumb up 0 Thumb down 0
    • @Radu, te înșeli…
      Îți explic de ce. Degeaba ești disperat după client. Daca e in blacklist nu dai masina. Nu riști cu grad mare 99% pentru 1% chirie.

      Daca ți se fura 2 mașini pe an și faci o pierdere de 50.000€ e posibil sa îți depaseasca profitul pe flota de 150 de mașini.

      Thumb up 2 Thumb down 2
    • @emil, ceva e gresit rau in calculul tau.

      50.000 profit anual la 150 de masini inseamna cam 300 de euro profit de masina. masina ai luat-o cu 25.000, o folosesti 2 3 ani (profit 1000) si o vinzi (optimist) la un 75% (18-20.000). per total profit -4.000. niste suflete marinimoase baietii astia de inchiriaza masini.

      Thumb up 3 Thumb down 0
  4. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]


    Comentariu nasol. Thumb up 8 Thumb down 22
    • de închiriat ai închiriat.. dar te-ai uitat la ce comisioane ai plătit și mai ales la condițiile de asigurare din contract?

      Un card de credit are de multe ori asigurări suplimentare incluse, pe când la debit nu ai nici o asigurare dacă nu o contractezi explicit.


      Comentariu apreciat. Thumb up 11 Thumb down 0
    • Cred ca nu e bine sa extrapolam cateva (zeci poate) de experiente personale la o regula general valabila.
      Asa pot si eu sa spun:
      Aeroport Paris – inchiriere doar prin card de credit,
      Aeroport Torino – Card de debit
      Aeroport Bruxelles – card de debit

      Nu as putea trage concluzia ca merge peste tot doar cu un card de debit. Dar INTOTDEAUNA cand am facut inchirierea pe net, in prealail, s-a specificat clar ce tip de card am nevoie.


      Comentariu apreciat. Thumb up 13 Thumb down 2
  5. Eu nu inteleg boceala asta cu clientul e naspa dar nici nu ne lasam de meserie. Care’i rostul? Sa incerci cumva sa justifici preturile (profitul) mari, din Romania in special, cu poza unui client dificil din 100 sau 1000 de clienti corecti? Apai nene, eu daca sunt baiat corect de ce as inchiria de la cineva care ma trateaza ca pe un hot din prima?


    Comentariu apreciat. Thumb up 14 Thumb down 3
    • XXX. Vezi lista firme. Marea majoritate cu flote de 3-4000 mașini au profit sub 5%. Ce profituri mari să justifici când daunalitatea e imensă. Ești nebun : ))))?

      Thumb up 0 Thumb down 2
    • Nu stau sa ma uit dupa procente nu am timp, nu’s platit sa fac “research” ca sa ma contrazic pe net. Doar intreb si eu, profitul ala banuiesc ca e dupa cheltuieli si dupa ce platesti salarii si cheltuieli, inclusiv si in special pe ale lui boss, nu? Ca din ce stiu eu boss nu poate baga profitul usor in buzunar. Mai era unul spunea ceva de leasing operational la masina sa o foloseasca pt serviciu de inchirieri … serios, sunt din astia care platesc rata de leasing la masina sa o bage la rent a car? Banuiesc ca exista o limita privind vechimea masinii si uzura. Ce se intampla când se atinge acea limita, se da masinla la programul rabla? Si ce faci cu voucherul, il vinzi pe olx sau platesti rata de leasing operational?
      Si mai intreb inca odata, daca clientii e rai si profitul e mic de ce nu faci altceva, gen iti deschizi covrigarie sau te angajezi la Kaufland?

      Thumb up 5 Thumb down 0
    • XXX, familia mea face asta din 1942 nu de ieri. De ce nu renunt? De ce un medic platit cu 1600 de lei nu renunta? Este o diferenta masiva intre a te plange si a iti strange jucariile, si a incerca sa pui mana si sa educi piata.

      Thumb up 0 Thumb down 1
  6. @Guest_Author: polita de asigurare este numai 3rd party. Firmele de inchirieri o cumpara si o revand la suprapret, adaos comercial de la 600% la 1200%. Calculul facut de tine este eronat. Normal este sa coste 30 EUR si nu 300 EUR. Majoritatea oamenilor inchiriaza pentru 10-20 de zile pe an. Daca pentru 20 de zile ar plati 300, atunci pentru un an ar plati 4-5000 der euro. E absurd, intelegi ideea. E vorba de o escrocherie, prin care firmele de inchirieri isi rotunjesc veniturile.

    Deci e normal sa coste 30 EUR, raman si bani de profit. Firma la care lucrez ofera pentru angajati o asigurare similara de 15EUR pe an. In caz de probleme, iti iei banii inapoi dupa ce dovedesti ca ai platit firmei de inchirieri banii respectivi.

    Thumb up 11 Thumb down 2
    • Radu. Firmele de închirieri nu cumpără și nu vând asigurări. Asta e mitul numărul 1 in industrie. Nici nu au voie că nu sunt reglementate de ASF.

      Firmele vând dreptul lor de a renunța la fransiza. Atat. Ce cumperi tu din extern că 3rd party e o asigurare in niște condiții super dure a franșizei.

      E absurd să crezi că cineva poate asigura un an o mașină de închiriat cu 30€. Eu am Loganuri în sistem cu CASCO cu 30% prima de risc și polițe de +1200€ pentru că au (enorm de multe) daune.

      Calculam cu un furnizor mare că deși avea CASCO de +500€ pe mașină, daunalitatea îi depășea polițele. In anul 2 surpriză iepuraș, nimeni nu îl mai asigura.

      Thumb up 1 Thumb down 2
  7. Punctul 1 imi suna dubios. Nu recomand scandalul, dar nu cred ca daca faci scandal te refuza. Competitia este imensa, iar concurenta este doar “one click away”. La cat sunt de disperati – doar recurg la toate smecheriile posibile – nu vor refuza nici macar un client problematic.

    Am vazut oameni facand scandal la ghiseu si niciodata nu am vazut pe cineva sa fie refuzat. Pana la urma agentul este doar un angajat, iar modul in care trebuie sa reactioneze ii este dictat. Iar cel care dicteaza nu suporta direct consecintele.

    Thumb up 7 Thumb down 1
    • Eu am facut scandal la ghiseu.
      M-au trimis la plimbare.
      Un broker minunat care m-a lasat sa platesc online in avans 1 saptamana cu card de debit, dar la fata locului agentia cerea card de credit pt garantie. Fara sa scrie asta pe site. Nu au vrut sa imi dea masina, am facut scandal si m-au scos afara ( cu bodyguarzii).
      Am recuperat banii platiti pe site de la broker, dar am pierdut jumate de zi si a trebuit sa inchiriez ceva mai serios (Hertz) – cu card de debit.

      Thumb up 6 Thumb down 2
  8. Ca bonus la punctul 1, “vorba dulce mult aduce”: de foarte multe ori am primit upgrade la o categorie superioara (de la full size car la premium / sport) pentru simplul motiv ca am pornit o conversatie placuta cu cel care-mi aloca masina (poate fi la latitudinea celui de la ghiseul din aeroport, sau a celui din parcare). Ba mai mult, unele beneficii sunt negociabile: “asigurarea e $200 si n-avem ce-i face” VS “eh, hai ca avem si o varianta de $100, doar ca n-are road-side assistance”.

    Alte sfaturi:

    Studiati pretul carburantilor din tara in care mergeti si comparati cu pretul optiunii de “iti facem noi plinul cand o aduci”. Majoritatea au pretul dublu, dar daca stii ca plinul masinii e $30 si cand pleci spre aeroport ai trei sferturi de rezervor, s-ar putea ca optiunea asta sa-ti salveze zborul daca esti in intarziere.

    Luati cu voi un suport pentru telefon (recomand ceva in stilul “Kenu Airframe”, e mic si comod de folosit), un cablu cat mai lung si un incarcator de masina (majoritatea acum au USB, dar deobicei sunt under-powered). Bonus: daca sunteti in ecosistemul Apple, cautati marcile care au certificare Apple CarPlay, cum ar fi Ford.

    Scotociti masina de trei ori inainte s-o predati, in toate cotierele, portierele, torpedourile si covorasele. Eu deobicei uit suportul de telefon, eventual cablul, dar mi-am uitat si cardurile intr-o cotiera cu doua etaje.

    Daca se intampla sa zgariati masina superficial, reveniti la “vorba dulce mult aduce”. Majoritatea (in particular brandurile mari) trec cu vederea o stersatura de parcare (evident, nu o bara infundata sau o zgarietura pe tot lateralul). Daca va certati cu cel care primeste masina, raspunsul o sa fie simplu: “nu era cand a plecat, ca nu apare in fisa, asa ca retinem garantia”.

    Puteti schimba masina pe perioada inchirierii: in particular daca cea pe care o aveti are o problema (joc in volan, mirosuri neplacute, etc.), dar majoritatea nu au nicio problema sa o schimbe fara intrebari. Din nou, ocazie buna pentru upgrade (e.g. in perioada de ploi torentiale in Texas, toti cautau SUV’uri si aveau extra stoc de masini sport: asa ca mi-au dat un Challenger R/T la pret de full size, desi in mod normal m-ar fi costat vreo $250 upgrade’ul, pe saptamana).

    Fiti atenti la perioada de inchiriere, in particular la ora. Multi taxeaza *orice* fractiune peste 24h ca o noua zi. Daca o luati la 16, n-o aduceti inapoi la 17. Pe de alta parte, “intarzierile” sunt mult mai tolerate (e.g. vii cu jumatate de ora mai devreme s-o ridici, si-o lasi cu jumatate de ora mai tarziu, ceea ce iti da practic fix ora de care aveai nevoie – evident, in functie de zboruri).

    Faceti mai multe simulari de timp: e posibil ca o saptamana sa va coste cam cat un weekend (e.g. “stau in oras in majoritatea timpului, si doar in weekend vreau sa ies intr-o explorare”).

    Atunci cand cautati sa cumparati o masina, mai degraba decat “test drive”, inchiriati-o cateva zile, e cu totul altceva. Asa am aflat ca dintre compacte cea mai misto tinuta de drum o are Fiesta, si ca desi suna bestial, muscle cars sunt praf pe serpentine.

    Happy driving! :)


    Comentariu apreciat. Thumb up 10 Thumb down 0
  9. Daca tot lucrezi la o firma de inchieri auto poate explici putin un lucru:
    Cum se face ca la livrare angajatul firmei “uita” de anumite daune existente iar cind returnezi masina aceeasi persoana are ochi de vultur si vede tot? Sa fie o strategie prin care ajungi sa taxezi 2-3 clienti pentru aceleasi daune?

    Thumb up 8 Thumb down 1
    • Mihai, Nu. Sunt pur și simplu tantalai sau li se rupe. Și tantalai au și firmele mari și firmele mici. Retine însă un fapt important. De ce crezi că nu există în România nici o multinațională de rent a car? Doar licențe de folosire de brand?

      Asta e cazul pe care ca broker îl rezolv cel mai frecvent. Orientativ am luni cu +8 mailuri pe zi pe tema asta. Schimbăm poze, rapoarte de dauna, soluții. Și am furnizori cu care în 10 ani nu am schimbat un mail pe tema asta. Unii au 3 mașini alții au 3000 nu e neapărat o regulă.

      Anul trecut noi ca broker fara sa fim nevoiți să facem asta doar în ideea de a nu pierde clientul am fost nevoiți să dăm mii de reduceri pentru rețineri aiurea de garanție. Gen firma A ii retine garanția aiurea eu exclud firma A din sistem, firma A pierde intre XX.XXX-XXX.XXX euro din asta și tot o face. Deseori incercam sa ajutam clienții. Avem și niște cazuri în instanță pe tema asta.

      Thumb up 0 Thumb down 0
  10. ” unele polite solicita rezultatele probei biologice în vederea stabilirii alcoolemiei indiferent de tipul de dauna, altfel suma recuperata este 0. In Romania este imposibil sa dovedesti de facto si sa colectezi probe biologice pentru daune mici.”

    Din cite stiu doar politia poate cere recoltarea de proble biologice si nu o firma de asigurari. Acuma daca politia considera ca recoltarea de proble biologice nu e necesara firma de inchirieri nu poate face mare lucru.

    Thumb up 3 Thumb down 0
    • Nu firma de închirieri. Asiguratorul ăla de unde cumperi 3rd party de pe net o face.

      Explic altfel. Ăla îți vinde o polița de 29€ pe an și îți zice așa
      – eu îți dau banii dacă se loveste mașina dar doar daca depui cererea îmbrăcat în leopard.

      Ăla își face condițiile interne și de regulă o face in legislații permisive gen Canare, UK, samd. Și tu la final te îmbraci in ciuperca sau leopard dacă vrei ceva de la el.

      Thumb up 2 Thumb down 0
  11. Nu cred ca pozele sunt pe bune.Adica in fapt,nu cred ca exista un asemenea porc/boulean/animal prost incat sa duca masina inchiriata inapoi,in acest hal.

    Thumb up 3 Thumb down 0
    • să vezi povești cu jurnaliști care retuneează mașinile luate in teste cu urme de țigări stinse pe bord.

    • Camon, nu e unul am mii de poze prin calculator de genul asta. Asta era de ieri. Cand scriam articolul furnizorul tocmai primea masina asa. Sa vezi Mercedes Benz 2018 plin de caramele topite pe scaune.

      Thumb up 3 Thumb down 0
    • dă-mi pe mail vreo 30 de poze mișto, să vadă poporul.

    • Ar fi interesant sa vedem mai multe poze, mai ales Mercedes-ul 2018 cu tapiterie caramelizata :))

      Thumb up 1 Thumb down 0
  12. Un raspuns pentru Emil de la topicul trecut:
    Am vazut destule preturi sub 20 Euro/zi in Franta. Uite un exemplu:
    https://www.sixt.com/php/reservation/offerconfig?tab_identifier=1522150720&change=1
    Ma mir ca e ceva nou pentru tine. Ma intreb cit e costul unei chirii comerciale in Nice vs Bucuresti. Adaca compari salariile angajatilor, utilitatile intre Franta si Romania tot nu inteleg cum pretul in Bucuresti e de 20/euro pe zi.

    Thumb up 1 Thumb down 0
    • @Mihai, iti spun imediat unde gresesti. Compari doua variante pe care produsul de asigurare difera. Selecteaza asa. Scaderea de depozit de la 1120 euro cat au acolo + asigurare parbriz in limita a 350 euro. Si iti iese 77.32 euro pe zi la Logan sau 208 la 5 zile. Adica de 5 ori peste cat am eu pe produsul ala.

      Doar salariile difera ca si costuri si alea sunt marginale ca reprezinta putin per masina. Pana si chiria este mai scumpa in Aeroport Otopeni (16.000 euro/2MP/luna vs 7200 in CDG).

      Thumb up 0 Thumb down 0
    • Nisa, Franta, 27 de zile, iunie 1 pina in iunie 28, masina e un Ford focus manuala, $22.12/zi sau 597.13 pentru toata perioada.Eu nu vad nici un deposit de 1120 euro si nici 300 pentru parbriz.
      Vad in contract ca pot cere un deposit pina la 2.5 ori suma platita pentru inchiriere si minim 300. Atit. Acuma poate imi cer deposit care sa ajunga la 1500 euro dar nu prea intaleg faza cu “asigurare de parbriz”. Adica exista asigurari care nu acopera parbrizul? Eu inca nu am auzit de asa ceva.

      16000 euro/ luna pentru 2 mp in Otopeni suna a filme SC-FI. Insemna ca la un pret de 20 euro/zi tu trebuie sa inchirezi minim 26 de masini in fiecare zi a lunii din acel punct pentru a plati chiria doar.

      Si am citeva intrebari: daca firma foloseste depozitul pentru repararea unor eventuale defecte, la ce-mi mai trebuie asigurare? Ce se intimpla daca reparatia este mai ieftina decit garantia retinuta? Si ce opreste firma de inchirieri sa ia depozitul clinetului pentru reparatii si apoi sa faca si claim la asigurare pentru aceeasi reparatie? Asta suna a double-dipping si nu cred ca e legal.
      Si apoi…de ce firma de inchireri nu face claim la asigurarea clientului si prefera sa le ia banii? Daca reparatia e mult mai scumpa decit depozitul?

      Thumb up 0 Thumb down 0
    • mihai007 – spui ca tu nu vezi depozitul de 1200 euro la ei. Asta zic si eu. Citeste cu atentie. E trecut “damage excess with credit card”. E prin TOS sau daca apesi pe chestia aia in jos se largeste o sectiune cu depozitele.

      Referitor la chiria din aeroportul OTP se stie in nisa – atat e, aia e traim cu asta :) Si mai e o faza. Contractul MINIM e pe 5 ani, deci trebuie sa decartezi un milion de euro. Oamenii au transparent preturile, erau si pe net.

      Tu spui ca: “Insemna ca la un pret de 20 euro/zi tu trebuie sa inchirezi minim 26 de masini in fiecare zi a lunii din acel punct pentru a plati chiria doar.”

      Gresit. Trebuie sa inchiriez +140 de fapt. Ca masinile alea nu au 100% grad de ocupare si au leasing, revizii, asigurari, spalari vreo 7 pe luna, parcari, Adwords, angajati samd. Chiria nu e profit, profitul e o felie mica.

      Referitor la ultima intrebare. Depozitul e fransiza asiguratorie, firma nu il baga in buzunar. Si firma pierde (mult mai mult) decat fransiza. Ca ii sta masina pe tusa cu costuri, asigurari, leasinguri samd. In majoritatea cauzei prejudiciul excede cu mult fransiza.

      In plus doar un mic segment de daune sunt asigurabile, restul sunt nedeclarate si neinsotite de documente.

      Thumb up 0 Thumb down 0
    • “Compari doua variante pe care produsul de asigurare difera. Selecteaza asa. Scaderea de depozit de la 1120 euro cat au acolo + asigurare parbriz in limita a 350 euro. Si iti iese 77.32 euro pe zi la Logan sau 208 la 5 zile. Adica de 5 ori peste cat am eu pe produsul ala.”

      Ba nu compar doua lucruri diferite pentru ca depozitul il primesti inapoi iar pretul de inchiriere nu.
      Deci pe pagina Sixt France scrie ca inchiriaza Ford Focus si nu Logan cu 20$ pe zi la care asa cum spui tu se adauga un depozit (care inca nu intaleg care e rostul lui) si pe care daca returnezi masina fara defecte il primesti inapoi.

      Tot despre depozit. Deci dupa cum spui tu, depozitul e pentru franciza asiguratorie (nu cunosc foarte bine termenul, banuiesc ca inseamna deductible) si daca eu, clientul am credit card care are asigurare inclusa nu mai iei nici un depozit. Este adevarat?

      Thumb up 0 Thumb down 0
    • Nu Mihai. Este incorect.

      Sa le luam pe rand. Prețul închirierii = prețul mașinii în sine + prețul opțiunii de asigurare (cu cat excesul e mai mare cu atât asigurarea e mai mica).

      Tu la Franta ai luat exces 1200 și compari cu exces 0 pe Romania. Concret. Tu compari 20 de euro + 0 optiune asigurare cu 11 euro + 9 opțiune asigurare. Acolo greșești.

      Fie compari adaugand și la Franța asigurare full inclusa, fie compari scăzând din Romania costul asigurării. Altfel compari mere cu pere.

      O comparație corecta sună așa. Cat costa un Logan cu depozit 250 euro in Franța, Polonia și România? Și vei vedea că în România e cel mai ieftin deși atipic in Romania ai costuri exponențial mai mari. Salariul in cost total este o mica fracțiune. Daunalitatea (enorma) dobânzile (mari aici nu 1% ca in Franța), valoarea de revânzare (joasa in Romania), și valoarea de nou impactează prețul. De ce crezi că 4-5 firme locale au deschis prin afara?

      Salariul agentului de livrare este doar o fracțiune insignifiantă din cost. Modificarea ei are un impact in zecimala 3-4 din preț.

      Daunalitatea e factorul numărul 1. Daca daunele în nișa nu ar exista, prețul ar scădea sub jumătate din ce este acum. Dar Romania oricum are servicii extrem de ieftine pe nișa asta cu margini comerciale mici.

      Thumb up 0 Thumb down 0
  13. Si un sfat pe care nu l-am vazut … te uiti pe Google sau pe agregator dupa rating si recenzii(review). Daca e sub 4*, sau sunt prea putine recenzii, sau gasesti prin recenzii mai mult de 2-3 incidente grave, gen taxat 500+ pt o zgarietura, atunci evita-i.

    Thumb up 2 Thumb down 0

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de pe eMAG prin acest link sau de la PCGarage prin acest link.