Populația României se va concentra în orașe mari și sate satelit

Dacă ați ieșit un pic din România și ați ajuns dincolo de poteca turistică prin orașele din vest, din Austria încolo, ați observat un obicei interesant pentru noi: un oraș e deservit de oameni care locuiesc în orașul respectiv, oameni care locuiesc în suburbii numai de case și oameni care locuiesc în satele din jur. Dimineața, toți se suie în tren sau în mașină și vin la oraș la muncă, cam cum era acum 30 de ani în România, când Ceaușescu pusese țăranii la muncă în fabricile de pe lângă orașe (de aceea țăranii au acum pensii). Satele vestice au toate utilitățile, iar pământul din jurul lor e muncit de câțiva fermieri cu puțini angajați. Oamenii de acolo nu muncesc pământul, mașinile o fac, iar fermierul are contract cu hypermarketul sau supermarketul local pentru a-i furniza ce cultivă el acolo.

Asta urmează să se întâmple și la noi în următorii 40 de ani. O serie de orașe vor dispărea, pentru că nu mai au industrie și oamenii nu mai au bani pentru a trăi acolo. Tinerii pleacă deja spre cele 5 orașe mari unde cresc locuri de muncă pe toate gardurile. Ce rost are să rămâi în Carei sau Abrud, dacă nu e nimic de făcut acolo? Ce să faci în Făgăraș, Giurgiu sau Ploiești dacă toate locurile de muncă sunt la Brașov sau București? Uitați-vă la imobiliare în orașul vostru. Dacă 3 camere costă 20.000€, fugiți!!!! Aveți 20 de ani și încă nu v-ați legat la cap? Fugiți! Mai bine sărac la oraș următorii 10 ani decât muritor de foame 40 de ani în Giurgiu sau Râmnicu Vâlcea!

Da, știu, orașul vostru nu e așa, bla bla bla. Uitați-vă pe niște cifre, între timp.

(sursa)

Iar cu satele, treaba e simplă: la un moment dat o să moară toți din satele alea și cineva o să dea cu buldozerul peste ele, ca să poată planta flori de biodizel. Sau să crească iepuri. Sau altceva. La un moment dat o să înceteze faza cu “clădiri istorice” și alte manele de genul ăsta, pentru că nimănui nu o să îi mai pese. Pe Valea Loarei sunt 1.000 castele, dar doar 5 atrag destui turiști să poată fi întreținute, restul sunt de vânzare la preț de 3 camere în Giurgiu.

97 comentarii

  1. Pai o sa se umple de tarani in bucuresti …nu mai este loc


    Comentariu apreciat. Thumb up 80 Thumb down 32
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]


      Comentariu nasol. Thumb up 109 Thumb down 167
    • Poate mai parasesc bucurestenii get-beget orasul si astfel scade mult numarul celor ce fac parte din categoria mentionata de tine.


      Comentariu apreciat. Thumb up 56 Thumb down 32
    • Nu vin de drag la Bucuresti sau in alta parte. Vin pt ca in zona lor nu e nimic decent si uman. Si asta se nu e vina lor.


      Comentariu apreciat. Thumb up 93 Thumb down 9
    • N-am văzut nimic decent sau uman nici în București.


      Comentariu apreciat. Thumb up 36 Thumb down 13
    • Ryan e var cu regina Angliei si se caca trandafiri, faceti-i un oras separat, nu-l mai amestecati cu plebea. #saraki


      Comentariu apreciat. Thumb up 34 Thumb down 7
  2. Articolul e bun, ideea e buna, statisticile gresite, cel putin pentru Iasi. Mosna e o localitate situata langa vama Albita, iar cresterea populatiei se datoreaza stabilirii cetatenilor romano-moldoveni. Grajduri e situata la cam 20 de km de iasi, populatia majoritara fiind de etnie rroma.
    Ps: nu inteleg de ce comunele vecine marilor orase inca exista, eu cred ca ar trebui inglobate pentru a exista posibilitatea extinderii oraselor.


    Comentariu apreciat. Thumb up 85 Thumb down 0
    • Fiindcă primarii comunelor limitrofe orașelor mari, nu s proști. Consiliile locale de fapt. Sa luam ca exemplu Florești, lângă Cluj. Tu ți imaginezi ce bani sunt de ciupit de pe Polus, Metro si încă vreo câteva afaceri care concesioneaza terenuri? Never ever n-o sa fie Florești parte din Cluj.
      Impozitele apoi….și una-alta, care s ca la țară.


      Comentariu apreciat. Thumb up 59 Thumb down 3
    • Nicăieri în vest comunele din jurul marilor orașe nu au dispărut administrativ în ultimii zeci de ani. Fizic sunt unite intre ele și cu orașul mare, dar administrativ sunt separat. Pt că trebuie referendum că sa desființezi o comuna. Există zone metropolitane înființate oficial, aia ar trebui și la noi, mai mult decât exista deja.


      Comentariu apreciat. Thumb up 18 Thumb down 2
    • RAIDER „Impozitele apoi….și una-alta, care s ca la țară.”
      Deunăzi am văzut un reportaj cu cetățeni ai unui sector din București oripilați că de anul acesta vor fi obligați să plătească 9 (nouă) lei pe lună taxa de gunoi, pentru un apartament. Eu, trăiesc într-o localitate de 2500 de locuitori, iar taxa de gunoi era încă din 2007 (m-am uitat de curiozitate pe chitanțe) 270 de lei pe an, pentru o persoană.
      Ca să nu mai vorbesc despre mirarea unor rude vizavi de prețurile mari din chioșcurile și magazinașele autohtone, ei locuind în Sectorul 1.


      Comentariu apreciat. Thumb up 20 Thumb down 0
    • Asta am vrut sa spun si eu. Nivelul educatiei face ca taranul sa ramana si sa se inmulteasca tot la tara. Mai degraba vor migra orasenii la tara in conditiile in care sunt. Nu e carte multa in ziua de azi. Ori se apuca de munca ori da la cap prin oras.

      Thumb up 0 Thumb down 0
  3. Ai dreptate. Dar e trist.

    Thumb up 3 Thumb down 7
  4. Aoleu, ba sa se dezvolte si Rm Vâlcea, că prea ne-au invadat pe aici pe la Sibiu.


    Comentariu apreciat. Thumb up 63 Thumb down 8
  5. Ideea este buna. Sunt multe tari in lume, mari, unde teoretic ar avea destul loc sa existe si orase mici sau sate, si totusi populatia este 90% urbana. Sunt poate cel mai mare sustinator al desfiintarii oraselor mici cu sub 50.000 locuitori, si a satelor. Ca vin “taranii ” la Bucuresti ? Sa vina si cei mai mari cocalari. Sunt amuzanti. Si nici noi nu suntem prea straluciti .


    Comentariu indecis. Tu ce zici? Thumb up 18 Thumb down 21
    • Întotdeauna o sa fie orașe mici, inclusiv în afara zonelor metropolitane, pt că sunt destui cărora nu le place aglomerația. Și care o sa aibă din ce trăi, deservind pe alții cărora nu le place aglomerația. Sau muncind de acasă.


      Comentariu apreciat. Thumb up 28 Thumb down 3
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]


      Comentariu nasol. Thumb up 5 Thumb down 16
    • @Alupigus

      Daca nu muncesti cu gaterul, de care e greu sa ai acasa, ci cu calculatorul, de care are mai toata lumea, poti face asta si de acasa (IT, contabilitate, grafica si multe alte domenii). Eu unul lucrez intr-un birou, doar pentru ca ma motivez mai usor acolo, la fel de bine as putea lucra de acasa sau de pe o plaja


      Comentariu indecis. Tu ce zici? Thumb up 17 Thumb down 8
    • @Ventor: populatie urbana nu inseamna ca locuiesc toti in capitala, ideea ca daca nu esti din Bucuresti esti “de la sat”, desi adanc infipta in psihicul bucuresteanului, e totusi complet gresita.

      https://dexonline.ro/definitie/sat

      Cand numara statisticienii satele iau (de multe ori) in calcul si cu ce se ocupa populatia din localitatea respectiva. Si cum mai putin de 10% din populatia unei tari dezvoltate se ocupa cu agricultura rezulta ca nici oamenii care traiesc in localitati sub 500 de locuitori nu se numesc sateni, pentru ca muncesc in ceva fabricuta sau turism sau alte domenii. De aici ai procente de 90% populatie urbana, nu iti imagina ca sunt tari doar de megalopolisuri.

      Thumb up 0 Thumb down 1
  6. Pai da, dar nu da nimeni cu buldozerul peste castelele alea de pe valea loarei :)
    Și peste 40 de ani satele și orașele alea vor trebui populate cu milioane de refugiați. Unde o sa se duca peste 100 de milioane de egipteni când o sa sece nilul și 200 de milioane de bengalezi când o sa fie inundat bangladesul? In vest e prea aglomerat, la noi este densitate mica a populației.


    Comentariu apreciat. Thumb up 29 Thumb down 9
  7. Nu cred ca e un bun exemplu Ploiestiul. Acolo e Braziul care o sa tot fie, si altele. Plus ca e convenabil si pt cei care lucreaza in nordul Bucurestiului si nu zic pas navetei.


    Comentariu apreciat. Thumb up 26 Thumb down 2
    • Ploieștiul va fi una din “comunele” suburbane.


      Comentariu apreciat. Thumb up 32 Thumb down 4
    • Ploiesti are autostrada pana in centura Bucurestiului. Faci mai putin din Ploiesti pana in Pipera decat din Berceni.


      Comentariu apreciat. Thumb up 61 Thumb down 1
    • Legat de Ploiesti, fiind ploiestean, dar bineinteles lucrand in Bucuresti ;). Ploiesti-ul nu duce lipsa de investitii, ci duce lipsa de o administratie competenta care sa faca si ceva folositor cu banii rezultati… :(

      In 2017 (citez dupa datele oficiale ale Camerei de Comerţ şi Industrie Prahova,) Ploiesti s-a clasat pe locul cinci în topul Celor mai bune orașe pentru afaceri (după București, Timișoara, Constanța și Cluj) datorită numărul mare de investitori pe care a reușit să-i atragă.

      Județul Prahova a terminat anul 2017 pe locul patru în topul județelor în funcție de Produsul Intern Brut (dupa București, județul Constanța și județul Cluj) cu peste 11.000 euro/locuitori și o rată a șomajului de 3%.

      In Ploiesti este cel mai mare parc industrial din Romania si S-E Europei + in exteriorul parcului: 3 rafinarii (Brazi, Teleajen, Vega), BA, Timken, Michelin, Unilever, Coca-Cola, Bergenbier, P&G, etc, etc

      Cele mai mari investiitii noi din Ploiesti in 2017:
      – Timken (rulmenti) – a doua fabrica 60 milioane USD
      – British American Tobacco – extindere fabrica – mutare productie – 60 milioane USD

      Investitii confirmate in Ploiesti 2018:
      Rockwool – fabrica de 50 mil. euro – vată minerală bazaltică
      Calsonic Kansei – extindere – 30 de milioane USD
      Alka Group – 11,5 milioane euro – biscuiţi şi snacks-uri sărate
      Saint-Gobain – redeschide fabrica de vată minerală

      + bineinteles si inca un mall – Ploiești Value Center (al treilea)

      Ce vreau eu sa zic este ca Ploiestiul nu este un oras mort. Problema la Ploiesti este administratia si distanta foarte apropiata de Bucuresti, care paradoxal uneori poate deveni si un mare dezavantaj.


      Comentariu apreciat. Thumb up 49 Thumb down 0
  8. Sunt de acord cu tine, acesta nu este un trend romanesc, este unul global.

    Diferenta o face ca in Romania niciun primar/prefect nu gandeste treaba ca lumea si nu are viziune de viitor.

    Vezi in Brasov, este traficul cat de cat ok azi? Da, sa zicem. Este sustenabil in conditiile in care se muta inca 100k oameni in principal in satele din zona si noile rezidentiale? Absolut nu.

    Trebuie infrastructura! Si nu doar drumuri, ci trenuri, autobuze, autobuze de noapte, metrou etc.
    Si pentru toate acestea trebuie viziune si planuri, ca nu se fac intr-un mandat si nici din bugetul anual.

    Cu alte cuvinte lumea o sa plece mai repede acolo unde e infrastructura: London, Berlin, Copenhaga, Madrid, Milano (etc). Fara viziune si macar un plan care sa dea sperante, oamenii o sa se indrepte sau re-indrepte spre poli mai civilizati.


    Comentariu apreciat. Thumb up 36 Thumb down 1
    • peste 10 ani, el n-o să mai fie primar, o să o ardă chill in bali. de aia nu se gândeste așa departe.

    • Ajungi la aceeaşi problemă a ofertei politice vs.români.

      Thumb up 6 Thumb down 1
    • NOU
      #29

      Traficul in Brasov e de prost gust. La fel ca-n Bucuresti sau TM.


      Comentariu indecis. Tu ce zici? Thumb up 18 Thumb down 16
    • Românii politicieni, la fel ca românii de rând (în mare parte, sigur) sunt xenofili. Dacă n-ar fi xenofili, ar avea ceva viziune pentru viitor, altfel, stai toată viața cât muncești să-i admiri pe străini că ce tari sunt, iar pensia o petreci (cum a zis Vali) în Bali și așa, practic, n-ai fentat niciun nevinovat pentru că majoritatea ar fi făcut exact ca tine.

      Geroge Carlin, parafrazez: „Garbage in, garbage out. If you have a selfish self-centered people, you’re going to have selfish self-centered politicians. That’s why I don’t complain nor blame politicians, they mirror the people at their fullest & the people, apparently, don’t like that [truth]”.

      Thumb up 7 Thumb down 5
  9. chiar crezi despre Ploiesti ca e oras mort? sunt doar curios …


    Comentariu indecis. Tu ce zici? Thumb up 11 Thumb down 10
    • Nici eu nu cred ca Ploiesti e inca mort. Mai sunt orasele unde au mai venit investitori si au tras fabrici, din pacate prea putine. Dar totusi ma mir de Ploiesti ca a scazut in populatie(230k->210k in 2011) in ce confluenta de drumuri se situeaza, nu inteleg de ce nu s-a investit mai mult.

      Thumb up 3 Thumb down 6
    • S-o fi mutat lumea in comunele suburbane, sunt multe în jur, din cat știu.

      Thumb up 3 Thumb down 2
  10. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]


    Comentariu nasol. Thumb up 22 Thumb down 42
  11. Galatiul este pe jumatate pustiu si totusi preturile sunt mari la apartamente, aproape cat in Bucuresti, nu stiu cum se explica asta


    Comentariu apreciat. Thumb up 46 Thumb down 0
    • Ai dreptate. In afara de boli respiratorii nu e nimic de facut.


      Comentariu apreciat. Thumb up 15 Thumb down 4
    • Bine zici mofo :( good point.
      De parcă miile de maşini din bucale îți oferă aer montan doar că este cam rarefiat între atîtea noxe cancerigene.


      Comentariu apreciat. Thumb up 18 Thumb down 8
    • Dap, chiar nu e nimic de facut in Carei + ca e la cativa km de autostrada spre Budapesta / Viena, locatie perfecta pentru city breaks. Joburi platite bine exista in judet si chiar si in oras… daca esti un loser si nu stii sa iti gasesti un job, e alta poveste.


      Comentariu indecis. Tu ce zici? Thumb up 13 Thumb down 12
  12. Mi se pare o contradicție între ceea ce exprimi în acest post şi altele mai vechi.
    Aici zici că oamenii ar trebui să îşi ia casa în spate şi să o care spre oraşe mijlocii-mari.Okey.
    Dar, unde îşi vor aşeza casa dacă oraşele destinație sînt cam pline, au prețuri astronomice la apartamente(să nu zic nimic de case) astfel că vor avea 25%din banii necesari unui apartament din oraş.Aici adaugă şi creşterea prețurilor generată de acest aflux.
    Mai mult, dacă nu îşi cumpără un apartament atunci le rămîne varianta achiziției de teren/casă lîngă oraş, adică în cucuruz, locuri nerecomandate în posturile mai vechi.
    So?


    Comentariu apreciat. Thumb up 21 Thumb down 3
    • Pai se muta in comunele și orășelele de lângă orașul nucleu. Eventual și în cucuruz. Așa se întâmplă deja.


      Comentariu apreciat. Thumb up 15 Thumb down 1
  13. Eu prin bula mea aud tot mai des oameni care se gandesc ca in loc sa ia un apartament cu 70.000 euro in Prelungirea Ghencea si sa-si petreaca jumatate din viata in ambuteiaje, mai bine merg in localitatea X (de rang doi), cumpara apartamentul – eventual chiar o casa – cu 40.000 si au un trai mai decent si linistit. De regula localitatea X e chiar cea de bastina, unde – de bine, de rau – tot mai ai cativa prieteni si gasesti un job bunicel.


    Comentariu apreciat. Thumb up 28 Thumb down 4
    • câți găsesc joburi bunicele in localități mici?

    • Ce bulă ai, sa ma înscriu și eu in ea.
      Varsta medie in Dublin e 25 de ani. Care s-a mosnegit puțin, se mută la țară (sau in Spania, daca au bani). Dublin se laudă în pliante turistice că e un oras de tineri.
      So, cum ma apropiu de statutul de moșneag, încep sa ma gândesc sa cumpăr o căsuță la țară.


      Comentariu apreciat. Thumb up 19 Thumb down 2
    • Nu ar fi un avantaj pentru Giurgiu cu drum express și 65 km de parcurs pana în București?
      Fan courier, City grill, Cargus, BGS, G4S cara zilnic câteva mii bune de oameni din oraș pentru ca e mai ieftin muncitorul de la țară.. Și aparent muncitorului ii convine din lipsa de opțiuni locale! La fan sunt aceiași 30/40 de oameni de ani buni, ii vad zilnic cum se îmbracă în microbuze. Deci și naveta e o opțiune…


      Comentariu apreciat. Thumb up 17 Thumb down 2
    • @MP ar fi perfect Giurgiu. Problema apare cand intri in Bucuresti si stai pana la semaforul de la Eroii Revolutiei, pentru ca jobul tau nu e la Zetari sau Piata Progresul si nici n-ai 2-3 benzi pe sens pe centura ca sa ajungi repede in Pipera.

      Stiu pe cineva care de la Adunatii Copaceni la Piata Victoriei facea 1h30+ cu masina. Cu transportul in comun lua metroul pana la Eroii Revolutiei, apoi tramvaiul pana la capat apoi maxi-taxi la 15-30min. Ce mai, o placere!

      Thumb up 6 Thumb down 1
    • MP, exact ce spui tu se intampla in toate metropolele din Europa (in US iei masina).

      Exemplu: London – Brighton, distanta e cam tot pe acolo cu Bucuresti – Giurgiu.
      Exista cateva trenuri pe ora si poti linistit sa faci naveta.

      Vezi harta care acopera tot sud estul Angliei. (Harta nu include metrouri doar trenuri suburbane):

      http://www.projectmapping.co.uk/Reviews/Resources/Network%20Railcard%20map%20(FWT%204.jpg

      Thumb up 2 Thumb down 2
  14. Treaba la sate s-a stricat odata cu desfiintarea CAP-lor. A fost cea mai idioata masura a neocomunstilor lui Iliescu. Ar fi trebuit tranformate in societati, cine avea teren agricol lua niste actiuni acolo si la sfirsitul anului primea recolta sau bani. Acum peste tot vezi numai bretele de 10 metri latime care sunt nerentabile pentru agricultura moderna.


    Comentariu apreciat. Thumb up 42 Thumb down 9
  15. Oamenii din localitatea limitrofa marelui oras au si ei nevoie de un instalator, un mecanic, un magazin de bricolaj etc. Si au nevoie sa fie local nu la 15km.
    Hai sa ne angajam toti la orasul de langa si la noi in sat nu mai are nici cine sa repare un amarat de panou electric


    Comentariu apreciat. Thumb up 20 Thumb down 2
  16. O sa fie mai greu cu boldozerele si readucerea terenurilor in circuitul agricol. Isi vor aduce multi aminte ca acolo a stat bunicu’ si vor protesta iar fermierul nu va cheltui bani cu defrisarea/curaterea terenurilor pline de betoane/fiare/moloz ca sa castige cateva hectare de teren arabil. O sa se faca doar unde satele sunt peste 80% parasite si doar in zonele usor de curatat. Ce este acum vatra satului va ramane teren impadurit. Oaze de vegetatie/mini paduri intr-o mare de terenuri agricole . Un fel de Detroit rural.

    Thumb up 11 Thumb down 4
  17. In următorii 40 de ani trebuie făcută și ceva infrastructură, să mai legăm orașele mici de alea mari, să nu faci 10 km în 1-2 ore etc și să nu trebuiască să mergi cu mașina ca să ai condiții decente.
    În vest ai tren din oră în oră între orașe la sute de km distanță și ca să ajungi din Cluj-Napoca în Florești ai autobuze doar până la ora 21:30, duminică fiind probabil mai nasol. Și așa nu o să renunțe nimeni la mașină. :)


    Comentariu apreciat. Thumb up 15 Thumb down 2
  18. Fix ieri mă uitam de curiozitate la prețurile imobiliarelor din Oradea. Uscătorie de 8 (opt) metri pătrați în Rogerius – 8 500€. Garaj auto în Nufărul – 12.000€. Garsonieră din uscătorie, 10mp – 10.500€.
    Clipeam rar.


    Comentariu apreciat. Thumb up 35 Thumb down 0
  19. Ideea este interesantă și foarte reala. Dincolo de “zona metropolitana”, sigur ca sunt multe comune in care oamenii din oraș și-au construit case și locuiesc in liniște. Ma refer, desigur, la comunele civilizate. Însă punctual, cu referire la orașul Iasi, pot sa te asigur ca Grajduri este o comuna cu populație 99% rroma și creșterea populației ma îndoiesc ca se datorează trendului de mutare a populației in suburbii.


    Comentariu apreciat. Thumb up 27 Thumb down 2
  20. Per ansamblu, cred ca e mai usor sa gasesti job in Ploiesti, decat in Brasov.
    Coca Cola, Bergenbier, British American Tobacco, Timken, Aquila, Johnson Controls, Unilever, Yazaki, Conpet, Petrotel, KMG (Rafinaria Vega), Rafinaria Brazi, Weatherford, Kaufland Logistik, Saint Gobain, WebHelp etc.


    Comentariu apreciat. Thumb up 40 Thumb down 6
    • Din ce stiu Prahova e cel mai industrializat judet din Romania si inca vin investitori aici. Ploiestiul e inconjurat de companii, multe le-ai enumerat aici. Foarte multi Ploiesteni si-au facut case in zonele limitrofe, Strejnic, Tatarani, Ploiesti Vest, Blejoi, toata zona Paulestiului si astea sunt la 5 maxim 10km de oras. Aici doar sa nu vrei sa muncesti…ca in rest daca pleci de acasa sa cauti un loc de munca nu sunt probleme.


      Comentariu apreciat. Thumb up 19 Thumb down 1
    • Toate firme străine…

      Târziu l-am înțeles pe tataie meu, ori de câte era o știre despre o fabrică românească, companie românească, uzină românească (știu, toate erau de stat; culmea e că nimeni în postdecembrism nu-i interesa cum să le mențină, au ascultat orbește așa-ziși economiști să vândă totul), ce se închideau sau erau cumpărate pe alune și desființate sau relocalizate altundeva în alte țări câteva luni mai târziu; mereu avea aceeași replică atât despre sine cât și despre cei de generațiile lui care au avut ghinionul să trăiască o viață în comunism: „Am muncit o viață ca boul, degeaba… am construit infrastructură, am asamblat pe linii industriale, am prelucrat și forjat, am făcut ca țara să aibă curent electric… și acum, totul pentru nimic, totul să fie vândut unor străini care nu și-au asumat nicio picătură de transpirație și sânge.”

      Cine dracului mai are impresia că nu suntem o țară bananieră?


      Comentariu indecis. Tu ce zici? Thumb up 27 Thumb down 20
    • Ai dreptate dar ce poți face dacă maestrului i s-a pus pata pe Ploiești… Deja îmi explic aglomerația de pe DN1: nu sunt turiști, sunt cei care se duc la munca în Brașov.


      Comentariu apreciat. Thumb up 14 Thumb down 1
    • @alupigus
      daca tataie al tau e dintre aia care au facut ca tara sa aiba curent, sa stea linistit, infrastructura de acolo nu a fost data la fiare vechi.
      de fapt la asta se reduce totul: daca inteprinderile de dinainte de 90 foloseau la ceva. de exemplu combinatele de la calarasi si roman nu au folosit la absolut nimic. functionau in pierdere si doar dadeau de lucru oamenilor. dar cu pierderi auxiliare. pai asa mai bine ii platea ceausescu pe oameni sa stea acasa, ieseam mai ieftin decat sa producem scump si pe stoc.


      Comentariu apreciat. Thumb up 15 Thumb down 5
    • @Alupigus: vanzarea unui bun nu e un lucru rau in sine (altfel nu ar exista comert) totul e sa il dai la un pret bun. Din pacate, toata industria socialista s-a vandut cu tot cu problemele ei cu tot si de aia pretul a fost surprinzator de mic.

      Thumb up 1 Thumb down 0
  21. Fenomenul nu e chiar atât de accentuat în județul Arad. S-au mai deschis fabrici prin orășele, plus mulți alții care au transportul asigurat de angajator (vezi Zona Industrială Vest).
    Cu toate astea, o garsonieră de 17mp, 12-13000€.

    Thumb up 9 Thumb down 1
    • Fabricile ălea sunt deținute de străini sau indigene?
      Aici e un punct critic economic.

      La fel cum a scris Vali, „O serie de orașe vor dispărea, pentru că nu mai au industrie și oamenii nu mai au bani pentru a trăi acolo” – asta e o tragedie, nu pentru că va rezulta pe viitor ce va rezulta, e o tragedie doar și pentru că se întâmplă.

      Thumb up 5 Thumb down 7
    • Fabrici străine.
      Lipova – Oechsler (400 angajați)
      Ineu – Delphi Packard (1000)
      Chișineu Criș – Krombeg&Schubert (2500), Contitech (500)
      Sântana – EKR Elektrokontakt (2000)
      Curtici – Coindu (1500), Hanes Global (1000)

      Plus alte fabrici mai mici, unele funcționând ca furnizori pentru cele mari.
      Doar că aceste orașe sunt la 20…40km de Arad, orașele/comunele mari mai îndepărtate stau prost la capitolul ăsta. Sebiș (7000 locuitori) e la 80km de Arad, nu are industrie, dar sunt mulți care fac naveta.

      Thumb up 1 Thumb down 2
  22. La satele alea indepartate se va muta lumea cand va iesi la pensie

    Thumb up 3 Thumb down 1
    • Depinde, la bătrânețe te gândești mai mult la servicii medicale la îndemână, ceea ce în satele îndepărtate cam greu.


      Comentariu apreciat. Thumb up 32 Thumb down 0
    • nu, că ne-am trăit viața sănătos și la bătrânețe vom fi sănătoși. :D

    • Accesul la serviciile alea medicale se rezolva cu investitii in infrastructura, si nu cred ca vor face drumuri ci vor cumpara mai multe elicoptere.

      Thumb up 3 Thumb down 5
    • Greu de zis despre investiții atât timp cât zonele acelea vor fi tot mai depopulate.
      Eu am acum 20 de ani, gânduri de emigrare îmi vin doar când mă gândesc la sistemul medical, în rest merită să tragi.
      Dacă a descoperit cineva metoda prin care poți evita plata CASS și cotiza doar unui sistem medical privat să mă anunțe.


      Comentariu apreciat. Thumb up 17 Thumb down 3
    • @Denis … sunt clinici private in ro unde se acopera partial costul operatiei cu contributii de la stat. Sau te muti in SUA, Australia, China, etc. Sau poti incerca cu EHIC, nush daca merge.

      Thumb up 2 Thumb down 6
    • “Dacă a descoperit cineva metoda prin care poți evita plata CASS și cotiza doar unui sistem medical privat să mă anunțe.”
      Trebuie sa emigrezi :) La nemti e ca RCA-ul, alegi care-ti place mai mult.

      Thumb up 7 Thumb down 2
    • Sunt anul 2 la facultate, adică asigurat CASS din oficiu.
      Acum m-am angajat (internship part-time), dar cu toate că sunt student trebuie să plătesc contribuția CASS (cam așa se susține munca).
      Mă întreb dacă există consecințe în cazul în care angajatorul nu plătește contribuția CASS, eu fiind deja asigurat.

      Thumb up 1 Thumb down 4
    • e buna ideea asta cu elicopterul. e mai ieftin sa faci un heliport+ asigurare transport ptr toata comuna decat un drum de 20km pana la un spital obosit fara medici sau fara medicamente.

      Thumb up 5 Thumb down 1
  23. Am inteles.. nu-ti place Ploiestiul.. sau ploiestenii :D

    Thumb up 10 Thumb down 3
  24. La ramnicu valcea nu se moare de foame >:)

    Thumb up 4 Thumb down 3
  25. Nici mie nu-mi place.. mai sunt si altii :)

    Thumb up 0 Thumb down 2
  26. Trendul se numește polarizare. Este valabil nu numai pentru orașe ci și pentru tari sau regiuni. In Europa exista câteva regiuni dezvoltate, câteva de mijloc, restul sărăcie. Sa luam Germania. Economia e concentrata în juril Stuttgart si München. Mai exista Frankfurt si Berlin. In rest cam naspa.

    Thumb up 6 Thumb down 9
    • In Germania mai ai si Hamburg, Rhine-Ruhr(Essen, Dusseldorf, Cologne and Bonn), Koln, Bremen.

      ca sa nu vorbim ca au multe intreprinderi mici si mijlocii de maxim cateva sute de angajati care sunt in orase mici si comune.

      Thumb up 6 Thumb down 3
    • Oh, da, Frankfurt, Ruhr, hamburg, kiel, lubeck, Wolfsburg(!!!!!!!!!), sărăcie…

      Thumb up 7 Thumb down 2
    • Boss, fix Germania este cel mai prost exemplu de polarizare. Uite inca un exemplu: Walldorf (dorf = sat in germana), populatie ~16.000 locuitori, sediul SAP, locul 3 mondial in IT. Si mai sunt o gramada firme mari cu sediul prin sate si orasele mici. Iar cu Berlinul gresesti iarasi, acolo e ceva saracie, consuma de la bugetul central mai mult decat produce, dar isi revine incet-incet.

      Daca vorbesti de polarizare, poti sa zici Londra sau Paris.

      Thumb up 2 Thumb down 1
  27. NOU
    #86

    Chestia e ca in vest au infrastructura, trenuri rapide, autostrazi, transport in comun. Noi nu prea avem nici una, sau poate cate putin din tot, nesemnificativ.

    Thumb up 9 Thumb down 2
  28. Maine-poimaine termina dl Boc metroul din Floresti si creste chiria cu 50% pt moldoveni. Smiorc.
    Una peste alta, sa moara gibilan daca nu mi-ar placea sa lucrez freelancer din varful muntelui pentru a reduce interactiunea umana la minim. Chiar nu m-ar deranja!


    Comentariu indecis. Tu ce zici? Thumb up 14 Thumb down 6
  29. Vali, în ce sens „sat satelit”?

    Thumb up 3 Thumb down 1
  30. Offtopic: mai vede cineva și alte poze în afara de cele 2 care ar trebui sa fie în articol.

    Mie îmi apar 8 poze în loc de cele 2.

    Thumb up 0 Thumb down 2
  31. Mai e si prognoza aia conform careia populatia s-ar putea sa ajunga pe la 13 milioane de locuitori pana prin 2050. Daca si emigreaza o parte din ce a mai ramas…

    Thumb up 5 Thumb down 4
  32. de suceava nu zice nimeni nimic? flutur de cand a revenit in orasul lui a investit masiv in turism si se vede

    Thumb up 1 Thumb down 0
  33. Adica zici ca IMI POT LUA CASTEL CU 50000euro? BRB.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  34. Pai Bucurestiul are un satelit foarte incapator, se numeste Ploiesti. Care, la randul lui are un alt satelit, se numeste Brasov :)

    Thumb up 1 Thumb down 0
  35. Mi-a dat cineva link-ul tau. Eu vad invers situatia. Tinerii care au plecat „spre o viata mai buna” deja se scarpina dupa ceafa. Cei ce si-au vandut deja pamantul si casa vor face satelit imprejurul oraselor mari. Mai bine spus in centru cu mana intinsa. Insa cei ce nu au facut prostia asta inca, au de lucru si de castigat. Numai sa aiba ambitia sa puna osul la treaba si sa le iasa din cap traiul din vest cu care s-au pacalit. In alta ordine de idei, casele si pamantul este cumparat de oameni destepti. De la oras. Si sunt multi in cautare de pamant si case la tara. Am vazut asta si in Tulcea dar si in Braila, Buzau..

    Thumb up 1 Thumb down 1

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.