Mașini: importanța luminilor și semnalizării

Fiți atenți un pic la faza asta:

Accident in lant petrecut dintr-o cauza mai putin intalnita. Un sofer care a tras pe dreapta, din cauza unor nevoi fiziologice, a reusit sa ingreuneze in schimb traficul, dupa ce si-a lasat masina in drum. Un tanar de 20 de ani n-a observat la timp coloana formata si a provocat un carambol, in care au fost avariate 4 masini. Domnul cu problema a plecat apoi, deoarece autoturismul lui a scapat intact. (sursa)

Mișto faza cu “io n-am nimic, io plec”, poate cu ocazia asta se mai schimbă un pic legea și apare vinovatul indirect în ecuație.

Dar despre altceva voiam să scriu: stopurile de la mașini au fost inventate pentru că ochiul uman percepe greu și când o mașină se oprește. Apropierea de vehicul nu este percepută coerent, de aceea transmite greu și creierul reacționează greu.

De aceea mașinile au stopuri roșii de și aceea există semnal de avarie, pentru a avertiza șoferul din spate de un pericol iminent.

De asta e important să semnalizăm schimbarea de direcție, oprirea și alte asemenea minuni.

Singurul care nu vrea să înțeleagă asta e șoferul român. De aceea se oprește în drum, de aceea nu are nici măcar decența să semnalizeze, de aceea nu pune avariile când lasă mașina în drum. De fiecare dată când opresc în coada unei coloane pun avariile și de fiecare dată ăla care vine în spatele meu nu le pune, pentru că e căpos și pentru că e genul ăla de prost care oricum știe el mai bine.

Ce credeți, ăștia au pus vreunul avariile? Dăduse vreunul semnal că vrea să depășească mașina staționată?

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

97 comentarii

  1. Soferul roman e singur pe drum… Ceilalti din trafic sunt doar niste panarame …

    00
  2. Stiu ca imi iau minusuri ca fac pe desteptul dar sa vezi cum se uita ghiolbanii la mine pe autostrada cand, dupa ce incetinesc de la 140 la 80 sa zicem, pornesc avariile pana cand se apropie prima masina din spate.

    Asa am fost eu invatat: pornesti avariile daca incetinesti brusc sau cand mergi nejustificat de incet pe o portiune de drum.

    00
    • La unele masini se aprind automat avariile cand franezi brusc.

      Bv tie ca procedezi asa!

      00
    • NOU
      #6

      Plm, cine nu vrea să scoată din portbagaj mașina altuia așa trebuie să procedeze.

      00
    • Avariile se aprind singure doar la frânări serioase, am testat de câteva ori, şi trebuie o frână destul de brutală.

      Iar legat de gest, da, aşa fac şi eu, indiferent că e drum naţional sau autostradă, dacă tocmai a trebuit să frânez de la 130 la 60 pun avariile până vin ăia din spate.

      Şi am observat o chestie, efectul de turmă e incredibil. Dacă eu puneam avariile, şi cel din spatele meu punea imediat şi el. Şi apoi şi următorul.

      Altădată dacă nu puneam, nici cel din spate nu punea.

      Deci nu fiţi descurajaţi, poate prin efectul de turmă, puţini câţi sunt poate mai reuşim să mai civilizăm :))

      00
    • Adevarul e ca da, incet incet se cizeleaza lumea. Cam asa s-a intamplat si cu flash-urile: majoritatea recurg la ele in conditii rare, de obicei utilizand semnalizarea stanga. Ca mai sunt 5-10 dobitoci care dau flash-uri ca disperatii…

      00
    • @manu144x: în povestirea ta, ”fenomenul de turmă” are un efect benefic. În cazul prezentat de zoso, ori n-a funcționat, ori niciunul din cei opriți (inclusiv ”pișorcosul”) n-a amorsat ”fenomenul”.
      Oricum, adepții lui ”îmi vine să mă piș și opresc chiar dacă n-am unde să ies de pe carosabil” merită pișați în freză!

      00
    • Depinde din ce cauza reduci viteza de la 140 la 80. Pentru ca observi in fata ta o aglomerare de masini iar atunci preventiv reduci si dai de stire celor din spate, atunci este ok. Dar daca reduci ca nu poti fuma o tigara la 140 cu geamul deschis ci la 80 atunci si eu m-as uita ciudat ca ai avariile pornite. Ti-as arata si degetul daca ai face-o deplasandu-te pe banda 2.

      00
    • Acum fac eu pe desteptul:
      – daca esti pe banda 2 la 140 si vrei sa reduci la 80 nejustificat, te muti pe banda 1 unde 80 este o viteza decenta. Fara avarii pornite.
      – daca vrei sa reduci mai jos pana la 50 atunci ai putea porni avariile din moment ce si un tir circula cu 90 spre 100.
      Dar nejustificat nu prea exista si poti fi amendat pentru ca ncurci traficul.

      La noi nu e cazul pentru ca nu avem trafic foarte intesns, dar in Germania multe ambuteiaje apar dintr-o simpla cauza.
      La un moment dat se gasesc unii se reduca fara justificare cu mult sub limita la care se circula, iar de acolo pleaca o reactie in lant care poate ajunge sa se intinda pe Km intregi.

      00
  3. Hai sa fim cinstiti spune-mi in regulament unde scrie ca daca opresti in coada unei coloane trebuie sa pui avarile? S-a schimbat regulamentul si nu stiu eu? Soferii trebuie sa circule pana la evitarea oricarui pericol nu-i asa?

    00
    • Articolul 114 din Codul rutier.

      00
    • scrie cumva acolo ca daca esti prost nu ai voie sa te urci la volan?
      nu scrie.

      00
    • cred că nici că trebuie să respiri când eşti la volan nu scrie. te provoc :)

      00
    • Se numeste condus preventiv…

      00
    • Se numeste bun simt si conduita preventiva plus a tine la pielea proprie. Cu ce te incalzeste ca intra o tona jumatate de fiare in tine pentru ca nu a mers pana la limita evitarii oricarui pericol?

      Sa-ti dau un exemplu, mergeam cu 70, tineam distanta fata de cel din fata destul de mare. Crezi ca mama ABS-ului a putut sa faca o minune cand a oprit pe loc sau aproape ca sa faca dreapta intr-o curte fara semnal fara nimic?

      Nu, nu am avut accident dar „limita evitarii oricarui pericol” nu inseamna ca e neaparat limita fizica a unei masini asa cum considera soferul.

      00
    • Cu riscul de a mai lua iar minusuri cand am facut scoala acum 10 ani nu am auzit ca atunci cand esti in coada unei coloane formate trebuie sa pui pe avarii. Chiar nu stiu de regula asta. Pe drum se aplica am observat si eu o aplic, da nicidecum nu inseamna ca daca nu pun pe avarii si sunt in coada coloanei sunt vinovat daca cel din spate intra in mine. Cel care intra in mine e vinovat total pentru ca nu a condus pana la evitarea oricarui pericol. Punct.

      00
    • tu erai ala cu nevoile fiziologice de a plecat !!!!

      00
    • Yep. Ala e vinovat. Si daca cumva e TIR si te lasa rece pe veci, chestia asta te va incalzi maxim.

      00
    • @cosmin nu.

      00
    • Dacă tot e să fim cinstiți, nu mai bine îl întrebai pe Goagăl: „când se folosesc luminile de avarii?” ? Gogu, băiat fain, ți-ar fi dat niște răspunsuri foarte bune, chiar pe prima pagină. Scăpai şi de ipostaza asta regretabila.

      Acum, lăsând detalii din astea de ordin tehnic la o parte, îți propun un exercițiu de imaginație. Noapte, DN, curbă relativ strânsă la dreapta. Se formează spontan o coloană imediat după curbă. N-ai prefera să vezi avariile din timp şi sa reduci, eventual să frânezi în timp util? Asta apropo de circulatul la limita evitării oricărui pericol.

      00
    • @Liviu: acu 10 ani poate nu era, asa cum sigur acu 15 ani cand am facut eu scoala nu era. Acuma este, si ti-am dat si articolul – greseala mea ca e 114 din regulament, nu din cod.
      Insisti aiurea, legile se mai schimba

      00
    • @Liviu: ….plm…se schimba legile de la o zi la alta…daramite in 10 ani ;) cauta si tu pe google si vezi cum e cu luminile de avarie conform regulamentului de aplicare al codului rutier…si apoi ne zici si noua daca ti-ai dat si tu plus sau minus

      00
    • Cam asa era sa patesc si eu pe DN1; un cetatean cu Loganul tras pe dreapta, fara avarii, s-a decis brusc ca vrea sa reintre pe banda, fara semnal, fara nimic, nici nu cred ca m-a vazut venind relativ cu viteza in spatele lui.
      Intrase jumatate pe banda, deobicei ma dau pe banda a doua dar se circula prea tare incat nu am avut timp sa ma repliez si trebuit sa franez puternic(si cu claxlonul apasat sa fie); soferul nu a schitat nici un gest, macar sa se traga la loc sau sa o calce tare; nu, a intrat frumos pe banda si a accelerat batraneste, fortandu-ma sa scad de la ~100 la 20 km/h pana am ajuns la 1-2m in spatele lui.

      Masina lui plina, toti din spate erau holbati la mine… eu cu o Fiesta amarata, imi venea sa ii zic ca a avut noroc ca nu eram TIR. Mi-a aratat thumbs up si aia a fost.

      00
    • Liviule, cu ce te încălzește că e ăla vinovat cînd ești scos pe bucăți din turismul în care a intrat un fier cu mtma 40t, al cărui șofer era un pic pe fb?
      Un exemplu: https://www.idowa.de/media.media.1193c292-da4b-403e-b9ea-e8e4919940e2.original1024.jpg
      Am o vagă bănuială că semiremorca aia e mai țeapănă decît un turism.
      Dacă nu ești troll, îți doresc să fii în situația să te uiți în retrovizoare și să observi intrigat că tirul din spate nu mai încetinește odată.

      00
    • NOU
      #27

      Mili, acolo chiar se impunea un brake checking pentru nesimtiti

      00
    • Guys … haideti sa nu deviem de la subiect cu exemple ca te scoate rece din automobil, ca era o coloana formata dupa curba, ca raspunsul il gasesti pe google s.a.m.d. . Vorbim strict de cazul in care esti in linie dreapta ultimul intr-o coloana ( coloana din 10 masini formata din cauza unui bumper mai in fata la intrarea intr-un sat ), ziua la amiaza :). da? Esti ultimul venit si nu pui pe avarii si vine altul cu viteza si intra in tine. Cine e vinovat? Tu ca n-ai pus pe avarii sau ala care a intrat in tine?. Asta-i tot ce vroiam sa aflu :)

      00
    • @Liviu, frate, eu nu-s sofer, n-am carnet, n-am facut scoala, dar un om mai sus ti-a dat un articol dintr-o lege. Citeste-l si n-o mai tine ca gaia mațul.

      00
    • @Liviu: pe scurt, trecere la nivel cu calea ferata cu bariere (Movila Vulpii, jud. Prahova – zoso stie), bariere lasate, ceata de februarie, coloana oprita regulamentar.
      Cu lampi de ceata aprise si avarii, desigur.
      Ultima masina, un camion de 7to+ n-a fost atent, n-a „vazut” decat in ultima secunda lampile rosii, avariile la masinile oprite atat pe banda 1 cat si pe banda 2, nici presemnalizarea de cale ferata, nimic.
      Ce crezi? Sapte masini facute armonica, din care, un Mercedes 190 in dauna totala si un Fiat Ducato cu sasiul asa de indoit ca ii atingea usa de asfalt la deschidere.
      SMURD, politie etc. Intrebarea Politiei la „primul” lovit: aveati luminile de ceata si avariile pornite ? Raspuns: da. Confirmat de nefericitul camionagiu.
      Stii cate zile te doare ceafa cand te da cu capul de tetiera, de vezi stele verzi ? :)

      00
    • Am citit Art. 114, 5 (b) din regulament :) intr-adevar scrie „când vehiculul se deplasează foarte lent …” ok. dar explicati-mi clar de ce sa fiu eu cel vinovat ca n-am pus pe avarii si nu cel care a intrat in mine ca nu a condus pana la evitarea oricarui pericol? asa oricand se poate intampla ca cel care intra in tine sa spuna ca nu eram pe avarii chiar daca eu eram pe avarii si sa te scoata vinovat nu? cuvantul lui imptriva cuvantului tau el v-a castiga ca n-ai fost tu atent sa pui avarile. platesti tu pagubele pentru ghinionul ca te-ai aflat acolo cand a venit ghiolbanul nu? „sa circuli pana la evitarea oricarui pericol” e prima lege care o inveti cand faci scoala de soferi.

      00
    • Pt ca, in mortii ma-si, legea zice sa-ti pui dracului avariile cand te deplasezi lent si ce mai scrie acolo. Tu respecta-ti partea ta de obligatii si dupa-aia vezi ce-i cu altii.
      Sau legea trebuie respectata doar cand ne convine?!
      Si presupun ca la o eventuala expertiza tehnica se poate verifica daca aveai sau nu avariile pornite.

      00
    • Liviu, nu mai exista demult in codul rutier evitarea acelui oricarui pericol. era pentru prosti de astia, care puneau la indoiala orice, pentru ca, in mintea ta, ala care vine din spate e vinovat orice-ar fi

      00
    • @A asta-i cea mai mare cretinatate pe care am auzit-o in ultimul timp. cum naiba sa fiu eu cel vinovat ca nu am pus avarile cand vine bizonu cu ochii in telefonul cumparat de ma-sa conducand masina cumparata de ma-sa ne fiind atent intra in mine? cum sa fiu eu vinovat ca am merg incet cu 10 km/h fiind ultimul in coloana? ce vina am eu ca bizonu a intrat in mine. da eu trebuia sa pun avarile da asta nu scuteste bizonu sa fie atent la drum. nu-i logic deloc!

      00
    • Nici la scoala nu te-au invatat sa respiri si totusi o faci. Ca respiri degeaba, asta-i partea a doua…

      00
    • liviu :), nu-i asa ca si pe trecerea de pietoni te arunci cu capul inainte? ce daca legea zice ca trebuie intai sa te asiguri? esti pieton, ai prioritate, nu?

      00
    • @thebblack la trecerea de pietoni e altceva. aici vb de cel din spate.

      00
    • Liviu e femeie, sigur. Si cred ca o cheama Claudia.
      PS. @Claudia, ti-am trimis pensia alimentara si pe luna asta.

      00
    • @Liviu:
      ”cum sa fiu eu vinovat ca am merg incet”?
      Coa’, pe un drum cu limită de 60 (să zicem) nu poți merge cu 20 c-așa vrei tu sau că ai vreo defecțiune fără să folosești luminile de avarie. Situația normală e că dacă te afli pe carosabil atunci MERGI! Dacă tu, indiferent de motiv, te tîrîi sau stai trebuie să semnalizezi cumva această EXCEPȚIE.
      Din păcate, știu că te-ai radicalizat și ai s-o ții gaia-mațu’ pe-a ta, chipurile, principial și nu mai există altă șansă să admiți cele ce-ți spun toți PÎNĂ CÎND ți se va întîmpla chiar ție (da, da, în ciuda siguranței că TU ÎNTOTDEAUNA vei avea timpul și relexul să frînezi la timp!
      Dacă îți face plăcere, iată, eu sunt primul care-ți dă dreptate (nu că ar fi, de drept, cazul): ai să fii nevinovat, un mort nevinovat.

      00
    • @Liviu
      Legea lui Darwin art.10: Cand opresti pe un drum de viteza daca pui avariile ai sanse mai mari sa-ti transmiti genele mai departe

      00
    • liviu, ba e exact acelasi lucru. in ambele cazuri exista un articol de lege care spune ca trebuie sa o faci. daca nu o faci, consecintele pot fi destul de nasoale pentru tine si, incalcand legea, responsabilitatea iti poate reveni partial sau chiar total.

      00
    • Sa aveti drum bun oriunde mergeti si fara evenimente mai ales ca incepe perioada concediilor!

      00
  4. >>poate cu ocazia asta se mai schimbă un pic legea și apare vinovatul indirect în ecuație

    Da, asta se va intampla cand vinovatul va fi stabilit de firmele de asigurari, nu de politia care vrea dosar simplu daca nu sunt victime. Cum e in tarile cu trafic civilizat.

    00
  5. In Romania se vand masini fara semnalizare.Mai ales in Bucuresti.

    00
    • Acum vreo saptamana am mers in spatele unei masini de scoala fara stopuri pe frana. Deci ce vorbim aici? 😆

      00
  6. Plm, atitudinea asta a fost perfect folosita si reprezentata in reclama de la ciocolatele cu „ia cu rom!”. Nu suntem buricul pamantului nici la deal nici la vale, nici cei mai buni nici cei mai prosti. Suntem si noi pe aici.
    Vad ca ne place sa credem ca sunem cei mai cei, buni, rai, speciali… Ia de te plimba prin sudul Italiei, sau prin Spania din cate mai aud. Sau prin Bogota. Noi sa fim sanatosi.

    00
    • Eu ți-am dat un minus nu pt că n-ai avea dreptate despre italieni sau alții ci pt că ei n-au nicio relevanță aici. Și ce dacă ei sunt cum sunt, de asta n-avem noi voie să fim mai buni?? Cum nici nu contează că unii din ei poate au ajuns așa din cauza românilor (sau sunt români)…

      00
  7. Mă uit la voi, șoferi de bemve.

    00
  8. Asta cu soferul roman nu tine. Ai condus in India? Nigeria? Ca sa nu mentionez Cambodgia sau alte traznai.

    00
  9. M-a apucat nevoia alaltaieri, pe DN1B. Am tras masina cat mai in afara carosabilului, am pus avariile, si ca sa fiu sigur ca e vazuta, am trantit si stopurile de ceata (masina nefiind produsa in UE, are doua, ca sa fie). http://imgur.com/rObIZRv

    00
  10. Azi dimineață eu pe A2 în mașină cu niște prietene, văd la distanță mare în față, o lumină roșie. Încep pariurile pe subiectul ce e: mașină, motocicletă? Am câștigat eu, era o dubă

    00
  11. Un fel de camera de linie a portii ? sa fie autorizate dash-camurile ?

    Io inteleg ca pe la altii poti sa-ti demonstrezi nevinovatia in baza lor. Singura neclaritate ar fi daca esti obligat totodata sa pui la dispozitie si filmarile care te incrimineaza, care-ti demonstreaza vinovatia. Io asa inteleg din explicatiile in putine randuri ale linkului alaturat ÖAMTC (v. punctul 2 – „Nachweis der eigenen (Un-)Schuld” si ultimul punct „Dashcams in Europa”) . Sorry, fiind ptr. A (si cu scurta trimitere la D) e numai in germana.

    https://www.oeamtc.at/thema/vorschriften-strafen/zulaessigkeit-von-dashcams-im-oesterreichischen-strassenverkehr-16180594

    00
  12. da romanii care opresc, pe autostrada, imediat dupa benzinarie sa se pishe?

    bine. Romanul nu prea intelege cum e cu luminile.
    – avem ori d-astia cul, care isi amintesc ca prin 90 erai cel mai tare daca aveai proiectoare de ceata, deci merg cu ele aprinse non stop. Cred ca astia si le sting pe ploaie/ceata sa nu li se arda

    – avem ori supermani care nu necesita aprinderea becului pe principiu „eu vad bah chiorule”

    00
    • Da, da… Eu fac din astea, pe A3, când merg de la București la Ploiești, mă piș fix după benzinărie.

      00
    • adevaru e ca pentru 60km e greu sa prevezi inainte sa intri pe ciotu ala de drum ca te poti pisa. Cat faci? 30de minute?

      00
    • Adevarul e ca tu habar nu ai ca desi bucata aia de A3 s-a inaugurat in 2012, nici in ziua de azi nu exista benzinarii sau WC-uri. Altfel ai prins gluma.

      00
    • nr 1, 57 de kilometri, mergand legal 26 de minute. daca nu esti instare sa anticipezi sau sa te tii atat eixsta legi care iti interzic sa conduci. iar daca esti pasager inseamna ca soferul este un idiot.

      nr 2, benzinarii nu exista pentru ca nu a vrut nici un lant sa deschida. cien vreoiaia sa le faca? statul roman? si oricum in ambele capete ale maretei autostrazi ai benzinarii la mai putin de 5 minute in ambele directii in care poti merge.

      00
    • @thebblack – Mai sus scrie gluma. Esti prost sau te faci?
      Also, poate ai in masina un bonlav, care nu poate sa tina o ora. Sau poate te taie urgenta fix pe bucata aia, si nu ai cum sa prevezi. Ce faci?

      L.E. Nu mai raspunde la prima intrebare. Imi dau seama ca e retorica.

      00
    • nu, n-am prins gluma pentru ca sunt mult prea multi prosti care folosesc exact aceeasi argumentatie ca si tine. iar prostii nu au umor, se supara.

      ce ciudat, exact ca tine…

      L.E. hai sictir, daca tot ne iubim reciproc

      00
    • Partea buna e ca acum stiu cu ce coate-goale am de-a face.

      00
    • leo, ca sa te linistesc si pe tine, si pe raider… port intotdeauna geaca sau armura, adica am mereu cotiere… deci pic glorios la capitolul „coate goale”.

      00
  13. Ieri noapte pe A2 spre bucuresti, logan visiniu fulopshan, aprinse doar proiectoarele si pozitiile.
    Dupa ce a trecut de mine, am aprins eu si faza lunga, ca sa il ajut sa vada mai bine.

    00
  14. S-a umplut tara de masini fara semnalizari. Am impresia ca romanul se zgarceste atunci cand isi cumpara o masina sh din germania si prefera sa aleaga modelul fara semnalizari. Sau genetica isi face treaba si romanii au degetele din ce in ce mai scurte???

    00
  15. Bistrița, țara sensurilor giratorii. Unul la maxim 200 de metri.

    Motocicletă, 400 de kile. Racire pe aer. Demaraj dificil, cuplu mare. Ajung la sensul giratoriu. Intru…sau nu intru in el?

    Nu știu frate, nu știu dacă să intru în el sau nu, am globul de cristal defect, nu pot citi în el…și nimeni nu semnalizează dacă face sensu’ ori nu.

    Pun piciorul jos, debreiez suduind, aștept să vad ce se întâmplă, timp in care de jos urca cele 100 de grade ale motorului. Turez oleacă, e cald, se evaporă benzina n carburatoare, nu pot băga intr a ntaia supraturat.

    Aștept … vine unu’ semnalizand, ăla merge prima la dreapta. Pot intra!
    Plua, ăla face stanga, ținând semnal dreapta pana iese din sens….unde o iesi.

    Intru pana la urma, lasand in spate coloană.

    Ajung la urmatorul sens giratoriu.

    Repeat.

    :-D românii și când semnalizează, o fac de căcat.

    00
    • semnalizează dacă face sensu

      Ce e aia?

      00
    • :) demaraj dificil la cuplu mare?

      00
    • 1: îi clar, altu’ care acare făcut școala la Dej, ăia ani de zile au învățat sensul în carti doar…fiindca in oraș, n aveau.

      2: Da, demaraj dificil la cuplu mare. Nu dificil, foarte dificil.

      Ia, suie te pe un motor de 1500, 2 in V, cardan, care fierbe sub tine și demarează ușurel.

      Vreau sa văd câte faci fără să moară sub tine, fără să ți cedeze cracile pe maneta ambreiajului, fără să fwți ambreiajul care fierbe in ulei, fără să scapi maneta din labe sau de ce nu, fără să scapi obiectul pe tine. Toate astea, echipat, nu în șlapeți și bermude. Cu oleaca de baftă să ai și un pasager de 80 de kile.

      După aia, vii la nenea și zici ca ai motor, probabil.

      Mno, suie te pe unul ca al meu, după aia da cu părerea. Pana atunci, lejereanu.

      00
    • creca intrebarea care este pe creierul tuturor acum este asa: man, daca e asa de nasol, de ce plm te chinui cu el, si nu-ti iei un motor mai comod? Si sper ca nu esti genul care incalzeste motorul sub ferestre sau langa terasa, ca nu pleaca cu el rece, ca e nasol.

      00
    • @animaloo: ”Aia” e că TREBUIE să semnalizezi stînga cît încă ai de gînd să te învîrți în rond și că TREBUIE să semnalizezi dreapta cînd vrei să ieși din rond. Cazul în care te afli în rond fără vreun semnal nu există!

      00
    • RAIDER, doar un SV…

      si in cazul descris de tine demarajul dificil nu e din cauza cuplului ci a transmisiei prost proiectate.

      00
    • H: presupun ca ai si un articol de lege care zice asta? Nu de alta, dar in rond semnalizezi cand iesi din rond. Daca nu semnalizezi dreapta si esti in rond…inseamna ca esti in rond si ca nu iesi. E complicat, nu?
      Sau tu esti genu de om care semnalizeaza cand ia curba?

      00
  16. Mișto faza cu “io n-am nimic, io plec”, poate cu ocazia asta se mai schimbă un pic legea și apare vinovatul indirect în ecuație.

    Nu inteleg legatura. Iar zici ca fac presupuneri, dar implici cumva ca ala care a oprit sa se pise era vinovat indirect? Ca daca da, in articolul sursa nu-i nici urma de informatie in directia aia. Pe sectorul ala de drum oprirea nu pare a fi interzisa, iar ca sa consideri pe cineva vinovat indirect implica sa stii, sau sa-l poti acuza ca nu a respectat legea.

    Faptul ca eu opresc in interiorul cadrului legal si ca niste prosti din spate se lovesc intre ei, nici macar primul, cu siguranta nu ma face vinovat indirect, sau direct, sau in vreun fel, si gasesc ca-s liber sa plec, ca ne-implicat in vreun fel in accidentul cu pricina.

    Mi-e greu sa vad cum situatia asta are vreo legatura cu vinovatul indirect.

    stopurile de la mașini au fost inventate pentru că ochiul uman percepe greu și când o mașină se oprește. Apropierea de vehicul nu este percepută coerent, de aceea transmite greu și creierul reacționează greu.

    Corect. De aia cand franezi ai stopuri pe frana. Daca opresti pe dreapta, ai si semnalizare.

    De aceea se oprește în drum, de aceea nu are nici măcar decența să semnalizeze, de aceea nu pune avariile când lasă mașina în drum.

    Iarasi e corect.

    Ce credeți, ăștia au pus vreunul avariile? Dăduse vreunul semnal că vrea să depășească mașina staționată?

    Partial corect. In totdeauna urma scapa turma. Legea vorbeste de ordinea succesiva ( de ultimul care trebuie sa aiba avariile aprinse). In privirea semnalizarii intentiei de depasire e irelevant. Nu ai voie sa depasesti coloane, prin urmare, legal , doar primul trebuia sa semnalizeze, dar cum accidentul nu s-a intamplat dupa primul e irelevant.

    Partial corect este insa pentru ca obligativitatea apasarii luminilor de avarie nu pate precede necesitatea opririi in siguranta. Adica, ok , legea ma obliga ca atunci cand circulatia pe sensul meu de mers este blocata si m-am oprit sa pun avariile. Dar nu ma obliga sa fac asta in timp ce opresc, stii ce zic? Cele mai multe accidente de felul asta se pot preveni doar daca eu apas butonul ala in timp ce franez, sau inainte. Care nu poate fi o obligatie legala, ca pe perioada franarii sunt stopurile de frana care se ocupa de functia de semnalizare. Sigur, unii-s neatenti, sau idioti si au nevoie si de avarii si de un steag galben ca la formula 1 si o avertizare sonora, in caz ca-s chiori.

    Da, e de bun simt sa apesi semnalul ala de avarie, si eu il apas, nu din bun simt, cat ca nu am pofta sa stau cu masina prin service, ca nu e nu e ala din spate atent, sau ca merge infipt in curul meu ca un idiot ce e. Dar e cum am spus; prioritati. Mai intai ma asigur ca nu il infund eu pe ala din fata, apoi ma gandesc la aia din spate.

    In mai bine de150k km, de cand conduc, nu am lovit pe nimeni din spate. Nu spun ca nu mi se poate intampla. Dar pana acum toate situatiile in care am fost foarte aproape de a nu mai putea opri, sau in care a trebuit sa depasesc pe stanga sau pe dreapta au fost cauzate de 3 situatii, in ordinea asta:
    1)Nu eram atent.
    2)Mergeam riscant de aproape de ala din fata .
    3) Aluia din fata nu-i functionau stopurile de frana sau/si nu folosea semnalizarea cand oprea pe dreapta, sau cand voia sa faca stanga si se oprea pe jumatatea drumului.

    Nu s-a intamplat vreodata sa zic, vai, ce bine ca a pus asta avariile imediat ce-a franat, ca altfel praf il faceam. Oricum observam ca se intampla ceva din luminile de frana, semnalizare.

    De ajutat, e evident ca ajuta, ca daca vad avariile aluia/ sau alora din fata, pot sa pun si eu avariile inca dinainte sa franez.

    Dar in timp am invatat sa lucrez la 1 si la 2. Macar la 2. Adica, daca-s relaxat/ distrat, macar las suficienta distanta fata de ala din fata. Si cam asta-i tot si pana acum functioneaza. Mereu vad accidente de felul asta pe A1 inspre Bucuresti, duminica. Bag mana in foc ca mereu e legat de faptul ca toti cei mai multi de parca-s remorcati.

    Asa ca e primar ca tu sa ai grija de tine. Nu ala din fata ta. Tu mergi in fata, tu te uiti in fata, tu te uiti unde conduci, ar trebui sa iti dai seama cat spatiu trebuie sa lasi fata de masina din fata ta. Te apropii atat incat nu mai poti frana atunci cand cel din fata ta franeaza? Iti asumi un risc si trebuie sa te descurci cu riscul ala.

    00
    • cătălin, au fost cazuri de șoferi care și-au pierdut permisul pentru că au călcat linia continuă depășind mașini staționate. polițistul e complet autist la faze din astea, tocmai pentru că pentru el nu există conceptul de „un alt vinovat”, dar judecătorul i-a dat mereu dreptate șoferului. avem și noi două cazuri pe trafictube în anii recenți.

      de asemenea, dacă tu mergi aiurea și la un moment dat te faci cu mașina spre mine, eu trag de volan ca să te evit și provoc un accident, acum legea mă scoate doar pe mine vinovat, dar nu e corect sau normal.

      am avut un accident în 2009, când m-am trezit într-o curbă cu un tir venind din sens opus care erau jumătate pa banda mea, pentru că curba era strânsă. am tras de volan, l-am evitat, mașina nu avea esp, m-am dus în șanț. ce a zis polițistul: nu ați adaptat viteza la condițiile de drum? coaeee, tu ințelegi că aveam viteză mică?! nimic. el o știa pe a lui.

      asta e cu vinovatul indirect.

    • Stiu ce spui si nu am insinuat ca politistii ar avea simtul realitatii. Mi s-a intamplat si mie asta, din fericire n-am strambat masina. Si inteleg in situatia descrisa de tine cum e si cu vinovatul indirect.
      Ma rog, in cazul de fata mi se pare chiar vinovat direct, nu se poate pune problema ca ai viteza prea mare si nu poti opri in cazul unui obiect care se deplaseaza spre tine, pe banda ta. Orice viteza ai avea, vine inspre tine.
      Dar am zis ca „Mi-e greu sa vad cum situatia asta ( ma refeream la aia din stire) are vreo legatura cu vinovatul indirect.”
      Un om a oprit intr-un sector de drum unde oprirea e permisa, urmatorii 2-3 nu au avut o problema in a opri si ei. Unul mai din spate intra in astia care erau opriti, ei nefiind opriti pentru ca primul oprise abuziv. Ala primul pleaca. Ce e anormal aici? Asta nu inteleg.
      E ca si cum as opri intr-o intersectie sa ma asigur, sa treaca un pieton, sa ceva. Tu opresti in spatele meu, ca ma vezi ce fac. Altul nu te vede pe tine si te incaleca. Eu plec, ca m-am asigurat, am dat prioritate, ce-oi fi avut de facut. Care-i problema, sunt eu vinovat indirect de ceva?

      00
    • oprindu-se, cetățeanul a devenit un obstacol pentru ceilalți. oprirea este interzisă, dar nu în drum. el se oprise in drum.

    • Cred ca vrei sa spui : oprirea este permisa, dar nu in drum. Altfel, cu siguranta oprirea in afara drumurilor publice nu priveste circulatia rutiera ci alte aspecte administrative.

      Dar oprirea este permisa, chiar in drum, cu exceptia cazurilor unde ea este interzisa prin indicatoare si marcaje desigur.

      Art 63 al.1 Codul Rutier : ”Art.63.
      Se consideră oprire imobilizarea voluntară a unui vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. ”

      Art 63. al. 5 : „Vehiculul oprit sau staţionat pe partea carosabilă trebuie aşezat lângă şi în paralel cu marginea acesteia, pe un singur rând, dacă printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel.”

      Singurul aspect discutabil, care nu reiese clar din niciun articol de stiri, ( eu am citit protv de la tine, rtv si ziare.com) e daca vehiculul era asezat langa marginea carosabilului, ca paralel ma gandesc ca era, ca era un drum drept.

      Intelegi de ce cred ca exagerezi?
      Hai sa fiu mai explicit. Tu spui ca, nu dom’ne, nu e ok sa opresti tu asa in drum, ca cine esti tu/ N-ai voie, daca opresti pe drum iar nu ma pot opri esti vinovat. Iar legea spune ca dimpotriva , e ok sa opresti daca nu-i marcata vreo interdictie, ca nu e drumul lui Vali, sau al lui Catalin. Daca ai o nevoie, opresti, iar ceilalti incetinesc si te ocolesc cu atentie, ca aia e, drumurile nu sunt sine de tren , iar soferii trebuie sa beleasca ochii pe unde merg. Nu ai exclusivitate.

      00
    • „Pe sectorul ala de drum oprirea nu pare a fi interzisa”
      Pai nu, nu e interzisa pe sectorul respectiv, e interzisa pe drumurile nationale si europene. Pe toata lungimea lor…

      00
    • @Radu: Nu. Art 142, m) Se interzice oprirea voluntara a autovehiculelor pe partea carosabila a autostrazilor, a drumurilor expres si a celor national europene .
      National europene nu inseamna nationale SI europene. Drumurile „national europene” sunt cele marcate cu „E” , unde pot circula autovehicule cu maxim 100 km/h unde e cum spui tu si care ar trebui prevazute cu acostamente destinate opririi voluntare.
      Drumurilor nationale care nu sunt europene nu li se aplica restrictia mentionata.

      00
  17. NOU
    #86

    Stie cineva un caz in care un sofer a fost amendat pentru ca n-a folosit faza scurta ziua pe DN ?concret, nu forum

    00
  18. Is mutat de o luna in UK cu tot cu masina, nu prea vad sa semnalizeze astia. De cateva ori mam trezit cu biciclist in fata, ca ala de il depasea nu a vrut sa semnalizeze ca depaseste ceva. Nici in giratorii nu prea vor. In RO e parfum, lux la parttea asta.

    00
  19. Mașinile ca mașinile.. dar căruțele? Cum plm în 2017 este posibil să găsești căruțe pe drum??

    00
  20. NOU
    #93

    Pana o sa ajungem la un nivel in care autostrada e autostrada, europeanul e european, etc. Mai avem de mancat mult si bine. Pana atunci ne multumim cu ce avem si stam cu ochii in 4.

    00
  21. Cand incetinesc serios, de la 100 la 50 la ora sa zicem, sau cand opresc in coloana la trecere cu calea ferata mereu pun avariile. Si in 99% din cazuri si cel care incetineste/opreste dupa mine le pune si el.

    00
  22. Am bagat in weekend un drum Bucuresti – Comana si retur. Pe traseu, cel putin 15 masini oprite pe margine, cu mai mult de jumatate de masina totusi pe carosabil si fara avarii. Scopul stationari? Cumparau rosii si legume de la tarani, incurajand productia locala. Daca spun ca ar trebui sa treaca politia si sa ii zboare pe toti aia care vand la marginea drumului desi ar putea face asta la poarta si masinile sa opreasca pe podet, fara sa incurce circulatia, s-ar numi ca sunt rau. Dar mai repede sau mai tarziu cineva o sa ii zboare insa tare mi-e ca o sa fie un TIR care nu avea liber pe sensul celalalt de mers.

    00
  23. problema este ca sunt multi nesimtiti in trafic: OK poate trebuie sa faci o pauza scurta/stationare dar si atunci te uiti mai intai daca poti opri/parca astfel incat sa nu incurci sau sa incurci cat mai putin circulatia. Daca nu poti opri chiar acolo mai faci 5 metri si opresti unde se poate ca nu moare nimeni. Am vazut destui dobitoci parcand sau stationand pe prima sau singura banda aprope de trecerea de pietoni sau de o intersectie sau in curba sau la intrarile in parcari, sau… sau… De cele mai multe ori au unde dar nu ii intereseaza. De abia apoi vine problema cu semnalizarea s.a. Imi place sa ii claxonez cand i vad in masina dar doar atunci cand m-au incurcat suficient de mult in deplasare ca sa ma enerveze. Imi place sa le vad privirea aia pasiva, de bovina care nu transmite nici cea mai mica remuscare.

    00
  24. Sursa adevărară este pandurul.ro. protv doar a preluat știrea.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.