Imobiliare: tare aș vrea asta peste tot

La o ședință a Primăriei Brașov cu dezvoltatorii, cineva din primărie a venit cu o idee monstruoasă: cine mai vrea autorizație de construcție trebuie să cedeze întâi strada.

„Primarul a avertizat că nu vor mai fi eliberate autorizații de construcție pentru proiecte care nu cedează de la început municipalității un drum public realizat la nivel de infrastructură de către dezvoltator, la cote care să permită încadrarea în categoria de drum public“. (sursa)

Tare aș vrea să se țină de faza asta și să se extindă în toată țara. Pentru că ar fi extrem de amuzant și de civilizat să se întâmple așa. Sigur, ar fi și amuzant să asfalteze întâi sau să spună “dacă lăsați X metri, va fi stradă cu sens unic, dacă lăsați Y metri, va fi stradă normală, cu trotuar cu tot”.

Dar probabil că măsura o să se aplice doar la cei care nu au dat dreptul.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

44 comentarii

  1. Dacă nu mă înșel, drumurile tin de primărie.
    Dezvoltatorul poate lăsa spațiul, dar nu cred că se impune ca el sa facă tot drumul.
    Până la urmă, pentru ce se mai plătesc impozite pe clădiri, ce face municipalitatea cu banii aia?

    00
    • Drumurile publice tin de primarie, cele private nu.
      De multe ori dezvoltatorul lasa in urma un drum privat varza, cu cateva pietre aruncate la misto pe el, iar apoi oamenii tipa la primarie ca sa vina sa le asfalteze, sa le traga utilitati, sa le puna iluminat public, sa le intre masina de salubritate.

      00
    • Drumurile tin de primarie doar daca sunt proprietatea primariei. Daca sunt pe terenul dezvoltatorului nu o sa vina primaria sa le faca.

      00
    • @florin: Sunt de acord cu tine, dar totusi cred ca ar trebui sa se implice si primaria, daca nu stie sa faca dinainte un plan de dezvoltare. E mai simplu pentru trepadusii de acolo sa stea la cafele in loc sa faca o sistematizare a zonelor, si cand un dezvoltator vrea sa faca ceva, sa le arate planul – uite construiti unde vreti, dar in zona asta o sa fie un drum lat, zone de intoarcere, etc. Normal ca e mai usor sa asfaltezi de 5 ori strada pe care sta primarul decat sa faci asa ceva.

      @Alin: oamenii doneaza bucurosi drumurile de acces cedate din terenurile lor, cumparate cu banii lor (cazul meu). Dar in cazul in care primaria insista sa se faca contract de V-C nu donatie, iar vanzatorul (proprietarul terenului) sa plateasca taxele (iarasi cazul meu), le arati degetul. Adica omul cumpara teren, cere certificat de urbanism, primaria ii spune ca trebuie sa lase x mp (de la 50 la 100, depinde de teren) pentru drum, pe care sa il cedeze primariei, si sa plateasca pentru asta (teren de fapt platit inca o data), nu vad unde e corectitudinea. PLUS ca si utilitatile, in marea lor majoritate, sunt aduse/platite de dezvoltatori/proprietarii de case, dupa care vine primaria/electrica/eon si le iau in proprietate, si apoi incepi sa platesti taxe la primarie. Nu iti prea vine sa mai platesti, ca nu prea vezi rostul. Ei si-au extins reteaua, incep sa le vina facturi, primaria primeste impozite, si ea cu ce contribuie aici? Daca tot este drum, chiar si pietruit, macar fa niste santuri pe margine pe unde nu i-au dus capul pe oameni si rezolva drumul ala.

      00
    • Bai, „21 de minusuri”, recititi: „… pentru proiecte care nu cedează de la început municipalității un drum public realizat la nivel de infrastructură de către dezvoltator”
      Pai e drumul e public, sau e particular?
      Eu inteleg ca drumul va fi public, pe pamantul dezvoltatorilor. Public, adica „cedat de la inceput municipalitatii”(!!!!). Adica, Primaria ar trebui sa se ocupe de el, nu?

      00
    • Ba, se impune!

      Daca ai un2 hectare de teren si vrei sa-l lotizezi sa faci case-case, blocuri-blocuri, ar trebui sa ti se impuna si infrastructura necesara cartierului pe care vrei sa il ridici, ca nu suntem Somalia, sa faci ciuperci peste tot pe camp, sa bagi tu tufla de bani in buzunar, iar apoi sa guiti ca nu e treaba ta, statul trebuie sa isi asume costurile business-ului tau si sa construiasca infrastructura, tu „doar” ai construit niste case pentru sarmanii oameni, ca un om de bine ce esti.

      Nu, taica. Ar trebui sa li se impuna clar si tipul si largimea drumului pe care sa il lase in functie de tipul de cladiri pe care vor sa il construiasca . Gen, vrei sa faci 10 blocuri P+8 totalizand la 300 de apartamente pe un fost camp de porumbi sau pe o padure defrisata? Asta inseamna pe la 300 de masini sau mai mult si minim 7-800 de locuitori. Foarte bine, obligatoriu o strada cu 2 benzi pe sens printre ele, partie de bicicletisti, ca tot urla hipsterii ca nu au loc de masini cu ele, trotuar si perdea verde de copaci, gazon sau amandoua.

      Vrei sa faci 10 case? Ok, merge drum mai ingust, fiecare casa trebuie sa fie prevazuta cu alee de parcat masina, la poarta sau inauntru, dar nu in drum, zona verde ramane.

      Nu vrei, n-ai bani, n-ai chef? Foarte bine, Stai si-asteapta, autorizatii se dau alora care vor, pot si au chef sa faca afaceri.

      Esti doar un om si faci doar casa ta? Ok, in cazul asta se intelege ca nu ai tu bani de infrastructura. Cedezi terenul pentru cele necesare. Dar asa, inainte de a ti se aproba ceva, orice. Ca sa fie clar de unde te apuci sa construiesti , ce ramane al tau si ce pretentii ai. Nu? Pune in continuare porumb, boss.

      10
    • Eu nu am terenuri, si nici casa cumparata la porumb nu am. :)
      Daca as avea teren, si statul imi impune sa cedez o bucata de el pentru drum PUBLIC, al cui e drumul ala? Daca e al statului (cumparat de mine, pana la urma), atunci statul sa nu ma puna sa-l asfaltez eu, ca bunicu’ sau satul X nu-si asfalteaza pe banii lor drumurile.
      Ca dezvoltator inteleg sapredau CASA cu tot ce trebuie (canalizare racordata, instalatie electrica racordata), drumul, o data CEDAT STATULUI, nu ar trebui sa mai mai priveasca pe mine.

      00
  2. Un drum smecher de acces creste si valoarea imobilului… eu o vad ca pe o investitie. Si mai scapi si de dat „dreptul”.

    00
    • „Un drum smecher de acces creste si valoarea imobilului”. Doar daca le pasa si cumparatorilor. Problema e ca nu le pasa. Nu pana nu devin proprietari, dar atunci e prea tarziu pentru buzunarul tau de investitor.

      00
  3. si sa fie si obligatorie finalizarea retelei de apa-canalizare, energie electrica, gaz, INAINTE de initierea proiectului sau hai pana la finalizarea proiectului.

    00
    • Căcat. N-ai vrea să și țină primăria prețul sus ca nu cumva să scadă după ce a fost cumpărat și să piardă bani săracii propeitari care au vrut bine dar nu prea a fost cap?

      00
    • In tarile unde apa calda e ceva normal, aducerea utilitatilor la teren este treaba autoritatii locale. Sau a companiei de utilitati. Astfel se pot elimina suprizele neplacute ce provin din subdimensionarea retelelor.

      00
  4. eu nu as vrea. primaria ar trebui sa garanteze minim asfaltarea si utilitatile, lucru pe care nu il face. la mine, de exemplu, daca strada ar deveni a primariei, s ar muta tot traficul din pantelimon spre centura fix prin mijlocul rezidențialului, pentru ca primaria nu face strazi de legatura. asa ca nu, mersi, subtem satui de binefacerile statului, terenul ala imi apartine si primaria ni are ce face.

  5. „daca strada ar deveni a primariei, s ar muta tot traficul din pantelimon spre centura fix prin mijlocul rezidențialului”

    Daca citeai atent si nu te grabeai, vedeai ca e vorba de noi autorizatii de constructie, nu de treceri in prorpietatea primariei a unor drumuri facute deja si aflate in proprietate privata

    00
    • Daca gandeai atent si nu te grabeai, vedeai ca se poate extrapola – eu iti dau la rezidentialul care urmeaza sa se construiasca drumul, traficul se muta cand e drumul gata, efectul e acelasi. Tot teren in proprietate privata e, tot drum facut de particular e, doar ca devine public.

      00
    • @Andrei

      Ai dreptate. Iar drumul e gratuit pentru copii. O parte din bani o pune statul, alta parte din bani o pun parintii

      00
    • legatura care e? nu se aplica la viitoarele rezidentiale? nu mai devin strazile publice si tot traficul va ttece prin locurile unde altfel nu ar trebui sa fie decat copii si eventual masini parcate?

    • Lasa-i Arhi, proprietatea privata e un moft pentru multi.

      Bai prieteni, voi nu intelegeti diferenta intre nu iei autorizatie de constructie daca nu asiguri drum de acces, etc. si nu iei autorizatie de constructie daca nu asiguri drum de acces, etc. si apoi il treci in proprietate publica si devine deschis tuturor.

      00
    • da, drumul e gratuit pentru copii, pentru ca apartine INTEGRAL, parintilor care au dat banii pe acel teren, in devalmasie.

    • …pe banii tai, ca asa vrea societatea, ce pendula ei

  6. Din pacate nu se poate, in Cluj-Napoca s-a incercat (partial) chestia asta (Primăria Cluj Napoca refuza să elibereze autorizațiile de construire, în lipsa unui acord de cedare, cu titlu gratuit, a unei părți a terenului, pentru drum). Dar una din stirile recente zicea ca „Primăria Cluj-Napoca a pierdut procesul cu o familie de clujeni care a fost forțată să cedeze o parte din teren pentru drum, dacă vrea să obțină și autorizația de construcție.”

    00
    • Bun, dat autorizatie si amendati zilnic pentru ca accesul pompierilor este blocat/ingreunat. Ia mai da-i dracu’… Cat de idiot sa fii sa nu intelegi ca ai nevoie si de un drum pe acolo?

      00
    • Cred ca in jurul lor sunt proprietari care isi rup masinile prin drumurile de camp facute de ei si nebagate in seama de primarie. Normal ca nu iti vine sa cedezi cand vezi ca nu ajuta la nimic.

      00
  7. Se poate face asta iar ca efect direct ar fi cresterea preturilor apartamentelor sau ar avea de suferit calitatea materialelor/lucrarii.
    Oricum o dam la sfarsitul zilei cel ce castiga este constructorul , win-win mai greu.

    00
  8. tu vrei chestia asta pt ca in fundul sufletului esti un puiut de comunist pt care proprietatea este un moft.

    10
  9. Ar fi un șut in cur dat rechinilor imobiliari care profita de pe urma unei legislații prost făcute și șantajează oamenii cu diverse. Ar fi o bila albă pentru primărie.

    00
  10. Io nu pricep in veci de ce oamenii sunt atat de batuti in cap sa inteleaga ca partea aia de lot trebuie cedata primariei?! Un grup de n romani NU se pot pune de acord sa faca un lucru in comun, de care sa beneficieze toti, pentru n >= 2.

    Am vecini pe strada vreo 50 in total (o scara de bloc mai mare). Unul ma nu a informat primaria ca se prabuseste capacul de canal! Am stat special sa vad cat le ia, doua luni nu a miscat nimieni nimic. Mai bine isi rup masinile decat sa faca ceva pentru binele comun.

    Drum privat intretinut si cu toate actele si utilitatile in regula e mai rar decat castigatorul la loto 6 din 49.

    Si aici in Brasov mai e cum mai e, dar am fost in Bucuresti pe niste drumuri de servitute unde nu am avut loc sa intorc o Dacie! Noroc cu un suflet milostiv care si-a facut gardul ceva mai in spate.

    Unde nu exista reglementare, fiecare va face cum il taie pe el, pe principiul „sa faca ailalti, io sunt mai special”

    00
  11. Dacă îmi aduc bine aminte dintr-un reportaj protv de acum 5 ani în Germania dacă nu ai utilitățile nici vorbă de autorizații.Şi asta cred că include şi drumul de acces.
    Că doar vorbim de Germania.

    00
  12. Acum vreo doua luni am fost la cineva acasa intr-o ” zona rezidentiala” de langa Timisoara – adica pe camp.
    Casa pe o strada perpendiculara pe drumul judetean.
    Practic terenul din zona a fost agricol iar un nene l-a intabulat, dezmembrat pe parcele, vandut la fraieri, pardon, corporatisti din clasa de mijloc. Cam asta s-a intamplat pe o raza de 15-20 km in jurul orasului. Practic 400-500 de mp in camp fara nici o utilitate. Buun.
    Deci, in primul rand strada mi s-a parut neobisnuit de larga pentru o strada ce deservea doar vreo 20-30 de case.
    Strada, evident, neasfaltata, acoperita doar cu spartura de piatra.
    Proprietarii caselor s-au plans pe la primarie ca sa le asfalteze strada, dar raspunsul a fost simplu – strada este proprietatea „dezvoltatorului” si primaria nu o poate administra doar daca terenul e donat de catre dezvoltator. Logic.
    Tot logic e ca dezvoltatorul (ramas acum doar proprietarul strazii) nu e curios sa faca donatii primariei, dar e de acord sa vanda strada.
    Normal, primaria nu vrea sa cumpere strazi in camp.
    Evident, proprietarii caselor sunt revoltati si nu vor nici ei sa dea ei banii ca sa cumpere strada ca apoi sa o doneze primariei.
    Amuzant e ca se zvoneste ca proprietarul strazii ar trage niste sfori ca traseul ipoteticei centuri de sud a Timisoarei sa treaca exact pe strada lui. V-am spus ca era o strada foarte lata?
    Uite cum se poate rezolva in mod fericit problema asfaltarii.

    00
  13. Asta e regula la Brașov de când e Scripcaru primar. Nu te obligă să îl construiești, doar să îl cedezi. Și asta mult anterior emiterii AC, de la momentul aprobării PUZ-ului.

    00
  14. NOU
    #40

    off topic: nu mai merg linkurile de pe twitter de vreo 2 saptamani.

    00
  15. In Cluj s-a facut un nou PUG in 2014 si implicit mare parte a PUZ-urilor existente pentru terenuri au expirat (exceptand zonele deja urbanizate). Acum cand faci puz-ul esti obligat sa faci intai drumurile, sa tragi utilitatile, sa lasi spatiu verde/utilitati publice si apoi abia sa depui de aut. de constructie. Rezultatul a fost ca au explodat preturile la terenurile unde puz-ul nu era expirat, implicit preturi mai mari pentru imobiliare.

    Smecherii tot gasesc solutii, exemplu LIDL a facut un magazin si se obligase sa faca un sens giratoriu, pe care nu l-au mai facut chit ca primaria nu ii da receptia – e mai simplu 1 singura amenda si gata .

    00
  16. Primarul a ajuns la vârsta în care le mai uită, că a mai zis asta și acu vreo 12 ani.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.