Economia siteurilor de tehnologie românești

Ploua cu siteuri de tehnologie. Orice gigel care e primul din familia sa care și-a cumpărat un telefon mobil cu touchscreen visează să deschidă cel puțin un Gizmodo sau un Engadget. Că nu e așa greu să scrii despre telefoane și laptopuri.

Și așa încep majoritatea, traducând cuvânt cu cuvânt de pe siteurile din afară știri și analize. Din fericire, 90% dintre ei renunță înainte să afle lumea de ei. Restul își duc traiul chinuit, cu seo spam, cu invitații la evenimente despre care scriu peste două zile, cu greu.

Câteva puncte comune:

Limba română e grav violată

Am mai scris pe aici, băieții ăștia care scriu au reale probleme în a se exprima inteligent. Nu numai că nu știu unde se pun virgulele sau cratimele, dar cei mai mulți nu pot pune pe monitor într-un mod coerent ceea ce gândesc.

Lipsa experienței și analizei

Hai să zicem că pocitul limbii române n-ar fi atât de grav, numai că majoritatea nu pot emite un gând propriu. Copiază robotic știri din afară, traduc analizele și părerile redactorilor și, dacă se întâmplă să scrie o părere proprie, de obicei dau cu bâta în baltă.

Cei mai mulți nu înțeleg poziționarea produsului, nu înțeleg mișcările de business, nu înțeleg motivele pentru care se lansează un produs, nu înțeleg metoda piețelor mari și particularitățile piețelor mici.

Și asta atrage…

Public prost

Când nu poți oferi conținut valoros sau util, te apuci să plângi că lumea nu apreciază comunicatele rescrise de pe Tech Cover, despre care tu crezi că sunt conținut premium. Și te apuci de seo spam. Și bagi mare, și ajungi primul pe google și culegi roadele. E bine să fii sus.

Numai că articolele proaste atrag public prost. Și asta are un efect major: linkurile afiliate nu folosesc la nimic, pentru că gigelul nu va cumpăra niciodată de la Vodafone sau de la Emag ceva, el va alege unul dintre magazinele unde telefonul e cu 200 lei mai ieftin, chiar dacă îi spui că n-are garanție. Pentru că e prost. Că dacă ar fi deștept n-ar citi inepțiile de pe gadget.ro, playtech.ro, techcover.ro, laptopnews.ro, imidoresc.ro, devicer.ro, idante.ro și compania.


E atât de simplu. Ei nu pot investi mai mult timp în site pentru că trebuie să aibă joburi, de care nu se pot lăsa pentru că siteul nu produce destul, și siteul nu produce destul pentru că are conținut prost. Și conținutul e prost pentru că nu se pricep și nici n-au timp să învețe.

Țin minte că pe zoso.ro aveam în jur de 30 de articole în 2009 și nu i-am dat prea multă atenție până nu am văzut câți bani se pot face cu un articol curat și coerent pe un blog cu 50 de unici pe zi. (de ce l-am închis e o altă poveste, dar atunci în România nu ajungeau atât de multe produse încât să pot menține un flux săptămânal de articole și nici nu mi-a plăcut ploconeala pentru a primi produse la test)

Partea proastă: un site bun are șanse puține să iasă în față din mizeria asta.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

4 comentarii

  1. La un moment dat ii urmaream pe cei de la PlayTech. Dar cum s-au prostit si au inceput sa posteze speculatii…

    00
  2. Problema e ca si site-urile de afara incep sa se prosteasca. Am vazut in seara asta ca Gizmodo a facut stire pe subiectul „Facebook a schimbat logo-ul” (adica a renuntat la bara transparenta). Mega-stire… (plus ca au descoperit-o tarziu, la vreo 48h dupa schimbare)

    00
  3. Intrebarea ramane daca exista piata pentru un astfel de site. Eu as zice ca nu. Cei mai multi oameni care urmaresc produsele de tehnologie sunt tehnici, deci comunica usor in engleza. Astfel nu vad de ce ai avea inclinatie spre un site romanesc de review (avand in vedere cum se face review in alte parti), fata de un site care este deja la un nivel bun.

    00
  4. Pai in afara de lab501.ro, computegames.ro pt. partea de joace si ocazional itfiles.ro (fostul xtrempc), nu prea ai ce citi de calitate. Deci spatiu pentru bloguri/site-uri de tehnologie exista, daca vii cu ceva interesant de zis.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.