Ecommerce: de ce extinderea e azi o idee proastă

EvoMAG aveau acum un an sau doi o poziționare interesantă. Era în fruntea plutonului de magazine mici care reușesc să aducă printre primele gadgeturi dorite, gen ultimul smartphone sau ultima tabletă. Sigur, le aducea de pe piața gri, dar asta era mai puțin important pentru cumpărător, atâta timp cât exista garanție și magazinul nu era unul de țepari fără sediu și date de contact pe site.

Eh, acum se extind cu un showroom în care au investit 100.000€.

„Creşterea permanentă a companiei evoMAG din ultimii ani a impus această măsură şi a venit momentul să trecem la nivelul următor.Avem de partea noastră o echipă tânără, de oameni bine pregătiţi, un showroom de 200 de metri pătraţi, de aproape 3 ori mai mare decât cel anterior şi un depozit de 1.000 de metri pătraţi, de 5 ori mai mare decât cel vechi”, a declarat Mihai Pătraşcu, CEO evoMAG.ro. (sursa)

Au văzut ei că a funcționat pentru eMag și F64. Și au ignorat complet că eMag ține acele showroom-uri pentru publicul care nu cumpără de pe site și pentru a se bate cu Altex sau că F64 sunt într-o situație cam nasoală, pentru că piața aparatelor foto moare și pentru că s-au întins mai mult decât le era plapuma.

Și, ca dovadă că lucrurile merg bine, de ce credeți că a ieșit Ștefan Iordache din 2Parale la un an după ce cumpărase?

Ce-aș fi făcut eu cu ăia 100.000€? Aș fi investit într-un site care să arate bine, într-un suport de calitate și m-aș fi poziționat în continuare ca un magazin cool, care are la orice oră din zi și din noapte ultimele noutăți. Ar fi cântărit mult mai mult pe termen lung.

 

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

26 comentarii

  1. Nu am inteles exact logica pasului asta, dar e clar ca nu le pot intelege pe toate. :))
    In schimb, tradeaza cumva neincrederea pe care o au in piata online, cel putin pentru fortele lor, pentru ca altfel nu vad de ce ar investi in offline cand world-wide e-commerce a explodat si tinde sa genereze vanzari mai mari decat magazinele clasice.

    00
  2. Salut Z,
    In primul rand iti multumesc pentru feedback. Din pacate uitam un element pe care il vom trage mult timp dupa noi: increderea! Marirea increderii intr-un comerciant (showroom, servicii, preturi) + masa mare de oameni care nu cumpara inca online (aici nu sunteti inclusi, multi dintre voi avand experienta foarte mare in online) = crestere mai rapida. Asta este parerea mea/noastra!

    00
  3. piata muncii? pai da, ca la politehnica sunt deja 2. azerty si inca unii care-ti plac tie :)
    bine ca nu au facut in promenada.

    00
  4. Sau mai sunt unii care nu vor sa plateasca aia 20 de lei pt. transport, sau vor sa vada produsul in fata sau sa aiba cu cine discuta cand vine vorba de garantie.

    00
  5. Acuma o sa-ti suspende si tie contul din 2parale (if any)… pentru denigrare.

    00
  6. Poate nu era prioritar pentru evomag aceasta miscare in acest moment dar nu cred ca e o prostie deschiderea unui showroom. Unele produse sunt atat de asemanatoare ca functii si specificatii incat indiferent de cat de bine e scris un review si de promovat acel produs, experienta persoanala va decide achizitia lui.
    Deoarece nu-l gasesc in magazinele operatorilor, doua persoane ma intreaba saptamanal cand vor putea butona un Nokia Lumia 925. Si sunt oameni educati, cu bani, cu afaceri online serioase, care cumpara si platesc online. Vor sa-l simta in mana.

    00
  7. Showroom pentru magazinele online a fost intotdeauna si va ramane o idee proasta. Costisitor si inutil.

    00
  8. Sunt destul de convins ca F64 nu se bazeaza pe business-ul de aparate „pronsumer” (pentru ca la asta se refera articolul din link).

    00
  9. Un showroom e un „accesoriu” oarecum inutil pt un magazin online cu „acoperire” nationala. In primul rand ca se adreseaza unui public limitat la o zona geografica: eu nu o sa vin special in Bucuresti sa merg intr-un showroom (indiferent al cui magazin online este) iar cand vin in Bucuresti (destul de des din pacate, in interes de serviciu) de obicei am treburi mai importante de facut si timp limitat.
    Pentru vazut/pipait/butonat un „gadget” am la mine in oras clasicii Flanco/Altex/Domo. Un showroom este mai mult o chestie „hai sa aratam ca putem si noi”.

    O miscare buna ar fi fost, cum spune si Zoso, investitia in site.
    Un site usor de utilizat, cu filtre bine gandite, cu posibilitatea de a vedea din prima ce produse sunt in stocul real al magazinului (fara prostia „In stoc furnizor” sau „Intreaba stoc” – exemplu: caut sa cumpar un hdd laptop – din 28 de modele pe site, doar doua sunt „In stoc” – pur si simplu nu o sa stau la discutii cu consultantii de vanzari sa vad ce au in stoc si ce nu), cu transport gratuit in tara indiferent de suma.

    Nu cred ca pierdeau potentiali clienti pt ca nu aveau showroom si tocmai pt ca site-ul este destul de „varza”, stocurile sunt „relative” iar plata transportului este descurajatoare.

    00
  10. @mihai, totuși, trebuie să faceți ceva cu siteul ala. fonturi mai mai în primul rând, o prezentare mai atractivă, alte minuni. știu, un expert in usability costă 100€ pe oră, eu o fac pe mai puțin :)

  11. dar era nevoie de o schimbare de zona. era cam plin de mexicani in partea cealalta.

    00
  12. Zoso nu lucra parca pentru Emag? (neoficial ma refer).

    00
  13. O cautare scurta la laptopuri cu i5 si 2gb video ma umple de „indisponibil”, de la Acer, Lenovo, Asus, HP etc. Destul de trist.

    00
  14. @zoso – nu e vorba numai de camere, alea se gasesc pe orice site de electronice . Am destul de multi prieteni cu DSLR (non-pro) dar niciunul nu si l-a cumparat de la F64 (pentru ca stiu mai degraba de emag sau cel decat de F64).
    F64 vine cu accesoriile de pro, chestiile de studio plus intregul concept de „magazin foto” – consultanti peste tot, seminarii etc. O sa li se stranga cureaua, dar nu atat de mult cat credem noi.

    00
    • @jollyca: da, nenea, dar câți bani să faci din accesorii? nu zic, e o piață și acolo, și e bănoasă, dar câte accesorii isi cumpără un fotograf?

  15. Sa citim din nou „În prezent, aproximativ 11% din totalul vânzărilor evoMAG sunt realizate direct în showroom. ” Deci carevasazica pare sa aiba o logica.
    Sunt cifrele lui. Probabil ca stie bine ce se vinde, unde,cat si de ce.Azi.

    00
  16. Eu as fi dat ceva bani si pentru refacerea logo-ului. Cel actual parca e facut de un junior dupa un tutorial de photoshop.

    00
  17. Sa nu uitam ca traim in ro si presenta unui showroom creste increderea in cumparator.

    00
  18. Poate nu e locul potrivit pentru a cere un sfat dar poate am noroc. Ce companie de web, din Romania, recomandati pentru dezvoltarea unui e-commerce capabil.

    Sap de cateva zile si nu gasesc o companie in care sa am incredere. De cele mai multe ori nu merge nici site-ul companiei web cum trebuie, de demo-urile pe care le pun la dispozitie nici nu vorbesc – se intampla des sa gasesc pagini 404 sau erori. Nu sunt absurd, nu caut sa investesc sume de 100-200$ si sa ma astept apoi la ceva similar f64 sau emag.

    Zoso, daca imi poti recomanda ceva? Pentru a nu se considera reclama imi poti trimite pe e-mail.
    Mersi.

    00
  19. Cristi: sunt companii pe piata care sunt specializate in construirea de magazine online. Parerea mea este sa gasesti acele agentii de web/interactive care sunt la al zecelea (pe putin) magazin care are minim doi ani de comert electronic la activ.
    Trebuie sa te gandesti la cineva care sa iti faca un magazin online, dar care sa fie in stare sa ti-l dezvolte si pe parcurs, dupa ce nevoile tale vor fi cu totul altele. Gandeste-te pe termen lung si alege o companie care face asta de niste ani cu niste sit-euri similare, care au evoluat in bine datorita lor.

    00
  20. Bre, mai acum 2 ani aveau sediul intr-un apartament de la Costin Georgian. Eu, personal, am cumparat de mai multe ori de la evomag decat de la emag pentru ca, culmea, erau preturile mai mici :)

    00
  21. Cred ca showroom-urile sunt foarte importante pentru un magazin online mare. Dar nu in Bucuresti, ci in orasele mari din tara. Strategia emag a fost foarte buna. In Timisoara au deschis un showroom modest ca marime, insa increderea timisorenilor a crescut si numai prin faptul ca daca ai o problema cu un produs cumparat il poti duce la sediul din Tm si nu trebuie sa-l trimiti prin curier. Al doilea lucru important e ca poti ridica produsul in aceeasi zi, fara batai de cap cu curierul. Alt lucru avantajos este ca showroomul poate fi un mic depozit de unde pot pleca comenzile in zona fara a mai apela la firme de curierat, deci costuri mai scazute cu logistica.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.