Despre traversarea României cu mașina (2017)

Vlad Petreanu, jurnalist de vreo 20 de ani, a traversat România cu mașina și e surprins că a făcut între 8 și 30 de ore. Și vrea autostrăzi, ca naivul care crede că, dacă vrea el să traverseze România o dată pe an, gata, se fac.

Draghe Vlad, dușmanul tău în situația asta e doi:

  • autosuficiența de a nu întreba oameni care fac drumul ăsta destul de des cum se procedează pentru a-l parcurge
  • optimismul de a crede că nu are cum să fie atât de rău pe relatează presa.

Dacă ai fi întrebat, ai fi aflat așa:

  1. România se traversează cel mai bine noaptea. Scapi de căruțe, de șoferi începători, de idioți și disperați. Pleci pe la 8 din Băneasa, în 2 ore ești la Brașov, după aia Sibiu – Cluj – Oradea, 400km îi faci în 6 ore conducând lejer. Am făcut drumul ăsta de zeci de ori când locuiam la Oradea, cu un Clio cu motor de 1.4, știu ce spun: 8 ore noaptea.
  2. Valea Oltului e o capcană. Mereu a fost. Și toți cad în ea, pentru că “hai să o luăm pe acolo, măcar mergem 100km pe autostradă după aia”. NU! NU! NU! Nici un om în toate mințile nu merge pe acolo decât dacă stă în Pitești sau Râmnicu Vâlcea. Eu am stat la ieșirea din Militari pe autostradă, știu ce spun, mi-era simplu să intru în București pe acolo când veneam de la Oradea, am mușcat-o o dată, mi-a ajuns.
  3. Drumul e mult mai bun pe partea asta. Nu zic asta pentru că m-am mutat în Brașov, m-am mutat în Brașov tocmai pentru că drumurile sunt mai bune pe partea asta. Încă mai țin minte cum, la ieșirea din județul Sibiu, imediat după panoul cu “Bine ați venit în Vâlcea” era o ditai diferența de nivel în asfalt și apoi un potpuriu de gropi, ca să te trezească la realitate. Brașov, Sibiu, Cluj, Oradea au centuri ocolitoare cu două benzi. Drumul Arad – Oradea a fost reasfaltat acum 3-4 ani. De la Oradea ieși pe două benzi până la vamă.
  4. Valea Prahovei e aglomerată de vineri până duminică, mai ales când în București se anunță caniculă. Bugetarii au program scurt, unii pleacă mai devreme de la muncă, de pe la 2pm încep să se formeze cozi. Și nu, dacă e coadă pe un sens, nu înseamnă că tu poți circula pe celălalt cu 180km/h. Plus, în imensa lor deșteptăciune, știind că e aglomerat, prahovenii tocmai în weekend își găsesc să facă drumuri cu mașina. Să meargă până la vecina Viorica 500 metri mai încolo. Să mai iasă pe centru cu mașina. Să mănânce o merdenea la teleferic. Imbecilități din astea.
  5. Acum 3 ani, plecăm în Death Valley. Proprietarul începe să care în mașină geantă termoizolantă, 20 litri de apă, mâncare, pături, de parcă plecam 3 zile. Am înțeles abia când am ajuns acolo. De la ultima benzinărie până la obiectiv sunt 88 kilometri. La dus eram vreo 30 mașini, am frecat duda pe acolo, am văzut Zabriskie Point și apusul, am rămas două. România a ajuns să fie la fel. Când te sui în mașină trebuie să ai la tine ceva de halit și de băut, că nu se știe când rămâi într-un ambuteiaj. Și nu o ciocolată și o apă la jumate la 4 oameni, ci treburi serioase (eu am batoane uscate Isostar, Bake Rolls și 2x2litri).

Asta e situația. E neplăcut, dar am votat bine de fiecare dată, de aia turismul trebuie planificat ca să nu devină un coșmar. Altfel, mișto mașinile astea cu cutie de viteze automată, nu? :D

 

64 comentarii

  1. Buna ziua
    Cu alte cuvinte, daca e weekend e interzis pentru prahoveni, ca aia daca au treaba sa faca bine sa si-o faca in timpul saptamanii, nu in weekend cand se bulucesc bucurestenii pe Valea Prahovei. Asta imi place mie la unii, ca le refuza altora dreptul de a se plimba cu masina proprie cand si cum vor ei, plus ca stiu ei sigur ca aia n-au nici o treaba si se plimba pana la vecina Florica asa, ca sa fie drumul cu oameni.


    Comentariu apreciat. Thumb up 136 Thumb down 35
    • cum ar fi să nu mai fie căcănari și să fie parte din soluție, nu din problemă?!

    • Să fie parte din soluție, adică să nu mai voteze PSD?


      Comentariu apreciat. Thumb up 44 Thumb down 8
    • Iata soutia prahovenilor: cu cagule si Kalashnicoave pe DN1, la Portigrafu, si intorsi din drum toti “bucurestenii” care au fost deja 3 weekenduri la rand pe Valea Prahovei. Pe principiul “Bai neam prost, mai lasa, in p.m. si pe altul!”


      Comentariu apreciat. Thumb up 75 Thumb down 5
    • weekendul ăsta cele cu număr impar?

    • Nu nene, cu viza, fara nicio treaba cu numerele de inmatriculare. Se stie ca neamurile proaste au cate 3-4 masini.

      Revenind la prahovenii care incurca: la Comarnic si la Busteni ar trebui facute pasarele ca in Mamaia, usor de abordat de cei mai in varsta. Nu din astea de tip Everest, cum sunt acum, de-ti dai sufletul dupa prima repriza de trepte.


      Comentariu apreciat. Thumb up 30 Thumb down 1
    • Proteste ale prahovenilor impotriva turiștilor pe modelul Venezia, Barcelona? Uite asa suntem si noi in randul lumii.


      Comentariu apreciat. Thumb up 15 Thumb down 2
    • Leo, e de ajuns să înceapă să gândească. situația durează deja de prea mulți ani să fie la fel de cretini. e ca și cum eu m-aș mira că iarna e plin în poiană. plm, am fost de două ori duminica, am prins cu greu loc de parcare, nu mai calc pe acolo niciodată în weekend dacă nu m-am asigurat preventiv că e liber.

    • tollbooth cu procent din valoarea masinii si a averii si am rezolvat problema :))

      Thumb up 1 Thumb down 3
    • @zoso – anul trecut am ajuns pentru prima oara in viata la Crucea Eroilor. Stii cum?
      1. În timpul saptamanii.
      2. Cu masina pe partea cealalta, pana la Pestera.
      99% din romani nu stiu ca este asfaltat pana la Pestera, deci se duc prin Busteni. Bine, dupa aceasta postare se vor buluci multi pe acolo.
      Nu numai ca nu am stat 2-3 ore la coada, ca la Busteni, dar chiar ne-a asteptat telecabina pe noi. In plus am vizitat si pestera Ialomitei.
      S-au dus de mult vremurile cand mergeam la Sinaia in week-end.
      Pentru cine nu stie, sunt ploiestean din 1979, minus 12 ani petrecuti in Bucuresti.

      Thumb up 4 Thumb down 4
    • Știți ce mă enervează cel mai tare?
      Două chestii:
      1. Distrații la volan, care nu pleacă la timp, în coloană, și încurcă tot traficul.
      2. Cei care odată ajunși la munte nu știu ce să facă cu el, și îi vezi ba direct la restaurant, ba turuind din gură tot week-endul despre aceleași rahaturi despre care se pot certa și la ei acasă.
      Am venit la munte ca să ce? Să aducem cu noi gălăgia, nervii, și bădărănismele din București.

      Thumb up 11 Thumb down 8
    • Soluția la paserelele greu se abordat este liftul

      Thumb up 2 Thumb down 3
  2. Sunt multe rute “ocolitoare” cu asfalt bun.
    Sambata am fost la 7 Scari, vazut la stiri ca e nebunie pe Valea Prahovei, plecat Bucuresti – Valenii de Munte – Sacele – 7 Scari. De la Valenii de Munte singur pe sosea. Si ce sosea, asfalt proaspat, pe la Cheia serpentine misto.


    Comentariu indecis. Tu ce zici? Thumb up 10 Thumb down 16
  3. 8 ore noaptea mi se par cam la fel de rele ca 10 ore ziua. Daca nu stii drumul, noaptea e horor pentru ca nu e semnalizata marginea drumului.


    Comentariu apreciat. Thumb up 147 Thumb down 3
    • drumuri de noapte = caini, vulpi, caprioare, carute, oameni care dorm, cai si vaci care pasc noaptea langa drum, masini parcate pe drum, oameni care ies de la carciuma satului, gropi de 1 mc fix pe un tronson care pare ca’n palma.


      Comentariu apreciat. Thumb up 171 Thumb down 4
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]


      Comentariu nasol. Thumb up 29 Thumb down 66
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]


      Comentariu nasol. Thumb up 13 Thumb down 64
    • Cu cativa ani in urma am traversat noaptea Ungaria, pe drumuri secundare. Marcaje zdravene si axiale si pe margine, de mergeai ca pe ata.
      Odata intrat in tara imi venea sa ma impusc. Dupa Arad, pe valea Muresului, erau locuri unde, chiar cu faza lunga, nu stiai daca curba din fata e la stanga sau la dreapta.


      Comentariu apreciat. Thumb up 81 Thumb down 1
    • ivanG, folosește Waze sau o altă aplicație de navigare.

      Reduce oboseala, tocmai pentru că știi cum vin curbele.

      Thumb up 9 Thumb down 3
  4. trebuie sa fii dus cu capul sa incerci sa traversezi Romania cu masina

    muntii sunt pur si simlpu un obstacol natural mult prea dificil de trecut pentru civilizatia noastra, ca si desertul sahara sau taigaua siberiana. acceptati ca muntenia/ardealul e un tarâm indepartat si inaccesibil si gata


    Comentariu apreciat. Thumb up 102 Thumb down 10
  5. In Romania prioritatile de genul educatie, sanatate si infrastructura sunt doar sloganuri. Realitatea e ca daca nu iese nimic de la ministru la ultimul amarastean inclus in lantul trofic al coruptiei nu exista nicio motivatie sa se faca vreo lucrare de anvergura. Romania este definitia potentialului irosit.


    Comentariu apreciat. Thumb up 20 Thumb down 2
  6. Drumurile sunt mai bune in Brașov? De aia mi-am rupt mașina anul asta prin gropile de pe drumul Brașov – Bran? Și drumul este așa dinamitat de când am fost prima data in zona, adică prin ’94. Plus, pe centura Brașov am văzut căruțe, wtf.


    Comentariu apreciat. Thumb up 24 Thumb down 3
  7. Aparent ma mananca degetele sa comentez la tine pe blog doar cand vreau sa te contrazic:
    ideile tale sunt foarte bune pentru situatia in care ne aflam dar nu sunt o solutie! Trebuie batuti cu stingi si smulse toate unghiile idiotilor care ne-au guvernat din 90 pana acum ca nu avem autostrazi si mai ales ca drumurile pe care le avem sunt vai de capu lor. Vali, ne trebuie autostrazi, nu sa gasim variante prin care sa putem spune “lasa ca merge si asa”!


    Comentariu apreciat. Thumb up 43 Thumb down 6
    • Din păcate, am avea nevoie de mai multe autostrăzi. A2 este deja, în rest slabuț.

      A0: Inel centură B ~ 70km
      A1: B – PT – SB – HD – TM – AR – Nădlac ~ 120km
      A3: B – PH – BV – TGM – CJ – Borş ~ 500km
      A7: PH – BZ – Focşani – BC – Paşcani – Siret ~400km
      A8: TGM – IS – Ungheni ~300km
      A10: Sebeş – Turda ~ 85km
      A13: SB – BV – BC ~ 300km

      După cum se vede, am avea de nevoie de cel puțin încă 1750km de autostrăzi pentru a acomoda traficul între oricare dintre regiunile României. ~ 15 mld. € costuri. ~9% din PIB.


      Comentariu apreciat. Thumb up 23 Thumb down 2
    • Stefane….vrabia mălai visează.de acord cu tine…si ar mai trebui si is-bc-bv…dar sa fim realisti.

      Thumb up 3 Thumb down 1
  8. Nu e singurul care vrea autostrazi; da, noaptea e bine-bine, dar poate noaptea iti doarme copilul, poate e si soferul obosit, poate-poate. Nu poti impune cuiva cand sa mearga, sau daca impui asta… hai sa impunem si circulatie “cu-sot-fara-sot” si alte cele.

    Lasand asta la o parte, autostrazile si infrastructura nu sunt pentru Vlad si pentru mine care mergem de doua ori pe an de la est la vest, ci pentru transportatori, care trebuie sa mearga TOT TIMPUL si nu au luxul turismului, ci trebuie sa ajunga de la X la Y in Z ore, nu… “noaptea”….


    Comentariu apreciat. Thumb up 68 Thumb down 3
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]


      Comentariu nasol. Thumb up 10 Thumb down 33
    • și Petreanu a răspuns într-un comentariu că nu-i place să conducă noaptea pt că nu vede bine în întuneric. și ca el or fi sute/mii de oameni.


      Comentariu apreciat. Thumb up 25 Thumb down 0
  9. vad ca n-a incercat nimeni sa plece pe cal pana la Nadlac si de acolo sa inchirieze o masina.
    Avantaje:
    – confortabil
    – bio
    – poti merge pe scurtaturi prin lanul de porumb (ca in genericul “tezaur folcloric”)
    viteza maxima ~ 55-60 kmph
    – eviti coloanele de masini mergand pe marginea drumului sau printre masini
    – costuri scazute (3-4 opriri pe la izvoare si ceva fan) ~ 50 de lei
    – modern pentru anul real in care se gaseste Romania
    – se poate lega o prietenie pe viata
    – capacitate maxima doi calatori si 2 valise
    – o sa te simti ca Buzatu’ cand vei trece trecatorile Carpatilor

    Dezavantaje:
    – calul poate sa oboseasca
    – necesitatea unui popas peste noapte la Hanul Piratilor unde e posibil sa fii atacat de ciori si alte zburatoare.

    Per ansamblu calul e viitorul. Atat la drum lung cat si in oras.

    Iar iarna, sania trasa de Husky e geniala, o sa reduceti timpul de iesire din tara cu 3-4 x.


    Comentariu apreciat. Thumb up 163 Thumb down 5
    • worth reading all the comments, for this last one :)


      Comentariu apreciat. Thumb up 27 Thumb down 1
    • păi de ce husky, bos, nu ai șosete pentru cal?!

    • e vorba de stratul de zapada, in unele zone zapada poate sa depaseasca genunchiul calului insa cred ca o investitie intr-o turma de 20 de caini husky si o sanie sanatoasa ar putea fi o solutie minunata pe timp de iarna.

      Pe langa serviciile de transport national poti sa ajungi iarna la gravidele isolate, transporti medicamente in catune si bolnavi la spital. Faci bani buni.

      Romania trebuie sa revina la valorile traditionale dacice. Ce ne mai chinuim atat de mult cu autostrazi si masini cand de fapt totul e atat de simplu. calul, sania trasa de caini, si pentru transportul masinilor dacia peste Carpati putem folosi boii, sunt ei lenti dar sunt siguri, nu raman in blocaje pentru ca o poti lua si pe drumurile forestiere adiacente. Nu garantezi cand ajung masinile la vama dar garantezi ca SIGUR ajung.


      Comentariu apreciat. Thumb up 27 Thumb down 1
    • comod pe dracu…

      Thumb up 1 Thumb down 2
  10. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]


    Comentariu nasol. Thumb up 9 Thumb down 22
    • Apropo, mi se pare mie sau exista o corelatie intre oamenii care ajung blocati in trafic si cei care ii prinde zapada prin nu stiu ce catun?

      e celebru cazul prostului prins de viscol acum vreo 3 ani, plecat in teneși și tricou la drum iarna.

  11. Aici vroia să ajungă cu tot articolul ăsta, că el a fost în America, nu ca noi, săracii.


    Comentariu apreciat. Thumb up 41 Thumb down 1
  12. eu nu pot conduce noaptea, indiferent daca sunt sau nu odihnit, adorm. plus, daca noaptea iti iese un porc in drum, cum mi-a iesit mie la iesirea din brasov, ai sanse sa mori mult mai lejer decat ziua, din cauza de drum lung

    • Subscriu. Cand in 60 km era de 4 ori sa lovesc carute nesemnalizate abia asteptam sa gasesc primul hotel cat de cat si sa ma pun la somn. Mai bine fac 12 ore Arad – Bucuresti pe zi cand vad ceva, decat seara in 6-7 cand nu vad nimic. Si problema nu e cu autotrazile, ci cu portiunile mari dintre.


      Comentariu apreciat. Thumb up 25 Thumb down 1
    • ăla nu era porc, era un parlamentar.

  13. Acum imi inteleg colegii, ce prefera din Tg. Mures (chiar centrul Romaniei as spune) sa mearha la Hoidu HU decat la Eforie Nord. Maaaare dezavantaj sa stai in centrul tarii…toate distantele sunt la fel de mari pentru orice colt

    Thumb up 9 Thumb down 1
  14. Am facut drumul Bucuresti – Cluj de 100 de ori in ultimii 5-6 ani. Mereu, absolut mereu merg pe Valea Oltului. Da, pana iesi spre Pitesti s-ar putea sa dureze putin, dar Valea Prahovei e ingrozitoare. Pe Valea Oltului poti depasi, s-au facut cateva zone cu doua benzi etc, se merge. Valea Prahovei e infecta, Brasovul e ca naiba, etc etc. Asta e. Bucuresti – Sibiu de fiecare data, si sunt gata sa pariez pe asta :D


    Comentariu apreciat. Thumb up 27 Thumb down 4
  15. In 1990 trebuie sa le dam Ardealu’ ungurilor pana la Marea Unire. Acum il primeam inapoi plin de autostrazi si nu ne mai vaitam aici ca nu le avem.


    Comentariu apreciat. Thumb up 25 Thumb down 3
  16. Şefu’, media de maxim 70km/h pt.Braşov-Oradea 400km condus noaptea pare decentă?
    Atunci cît se face pe zi?

    Thumb up 0 Thumb down 1
  17. Timisoara – Iasi se face foarte lejer in 2 ore cu avionul, cu tot cu escala la Cluj

    Thumb up 9 Thumb down 1
  18. Traversat România noaptea…mda, sună interesant, dar mai bine NU. Căruțe nesemnalizate, bicicliști, animale cu 4 picioare, animale cu 2 picioare și 4 roti care merg cu faza lungă, drumuri nesemnalizate, bețivi, etc, etc


    Comentariu apreciat. Thumb up 31 Thumb down 1
  19. Sincer, media domnului Petreanu de aprox 60km/h, este chiar decenta (spunea ca a facut 600km in 10h). Rareori scot medie de peste 85km/h pe timp de zi, traversând Germania doar pe autostrada.
    Așadar, 60km/h media, ținând cont ca parcurgi multe zone cu viteza maxima legală de 50km/h, mi se pare decenta.
    Sa nu uitam ca in 10 ore, mai si oprești de 2-3 ori cate 25-30min. Așadar, fie dl Petreanu a ars-o cu 85-90 prin zone de 50 si 130 prin zone de 90-100, fie ceva nu se leagă in nemulțumirile dumnealui.
    Recunosc, traversez Romania doar noaptea si chiar imi face plăcere (paradoxal), fără sa simt prea multă oboseala, insa condusul pe parcursul nopții nu este pt oricine.

    Thumb up 5 Thumb down 3
    • Zice Petreanu în articolul lui: “Adică fără depășiri mari ale vitezei regulamentare (în limita aia de 10 kmh care te scapă de amendă), opriri la vreo două sau trei ore, câteva minute, ca să te dezmorțești sau să schimbi șoferul, și o escală de masă (spre Oradea n-am făcut-o, am ronțăit în mașină).”

      Thumb up 1 Thumb down 1
  20. Bucuresti – Timisoara, prin Pitesti – Craiova – Severin, 7 ore pe timp de zi, cu drumuri foarte bune, fara sa traversezi muntii si sa interactionezi cu ardeleni, fie ei orginali sau adoptati.

    Thumb up 8 Thumb down 3
  21. Riscul de a face accident noaptea crește simțitor, mai ales pe drumurile noastre.

    În general, când plec la drum lung plec cam pe la 4 dimineața, am cam 2 ore de întuneric dar pe E58/E85, care-s altă mâncare de pește. Altfel, e nasol, riscant și mai ales pentru ochii mei e foarte obositor.

    Dar, e adevărat, câștigi timp dacă pleci cât mai devreme. Iași – Satu Mare fac maxim 8 ore (eu merg liniștit) cu plecare pe la 4. La întoarcere, plecat pe la 9, fac minim 10 ore :(

    Thumb up 3 Thumb down 2
  22. Ori ai uitat sa specifici ca e un pamflet acest articol ori ai uitat sa scrii ca este finantat de PSD.

    Thumb up 8 Thumb down 2
  23. “Scapi de căruțe”. Adevărat, scapi de majoritatea. Dar și dacă prinzi una… Căci marea majoritate sunt nesemnalizate corespunzător! Și lista poate continua cu bicicliști și bețivi sau chiar pietoni kamikaze (ei cred că dacă te văd ei pe tine, și tu îi vezi pe ei). Pe scurt, dacă drumul n-are 2 benzi pe sens (pt a circula neregulamentar lîngă axul drumului), drumul e mai liber dar e loterie dacă n-ai un ”iepure” înainte de care să te ții!!

    Thumb up 4 Thumb down 1
  24. Trebuie in primul rând trenuri multe si rapide.

    Thumb up 3 Thumb down 2
  25. fain. mult succes Vlad :)

    Thumb up 0 Thumb down 1
  26. Am venit ieri din Vama Veche pana in Brasov. La Cernavoda anuntau ca sunt 2 accidente pe autostrada soarelui plus bara la bara de la Comarnic pana la Busteni! Am facut instant dreapta la Fetesti si am venit Fetesti-Slobozia-Buzau-Brasov, 7 ore in total, lejer fara stat in coloana. Pe Siriu am vazut cred ca 5 masini si un camion.

    Thumb up 5 Thumb down 2
  27. Si eu am traversat Romania, de la Nord la Sud, si am invatat ca cele mai bune sunt drumurile nationale, judetene din doua motive. Unul ca toata lumea se ingramadeste sa mearga pe drumuri europene si autostrazi. Si al doilea motiv ar fi ca poti vedea adevaratele fumuseti al Romaniei. Majoritatea starzilor s-au modernizat cu ajutorul fondurilor europene.

    Thumb up 2 Thumb down 3

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.