Despre “prima cartă etică din social media”

Nu o să vă dau numele persoanei care a scris-o și care se agită cu ea pe afară și pe aici, în măsura în care are loc, plus că francezii nu traduc articole din română. Vă spun doar că e pe cât de lungă, pe atât de inutilă, și îmi pare rău să văd oameni care pun botul la asemenea prostii.

Să vedem:

1. Site-urile și blogurile (posesorii de conturi în rețelele sociale) nu ar trebui să folosească titluri false sau înșelătoare, nici pentru scopuri de marketing (atunci când încearcă să atragă publicul din rețelele sociale), nici pentru prefațarea articolelor de pe platformele–sursă (site-uri). Titlul ar trebui să reflecte informația din textul pe care îl prefațează, iar articolul să respecte întotdeauna principiul prezentării adevărului.

Autorul a avut două site-uri de genul ăsta (onlinereport.ro și obiectivonline.ro), ambele decedate între timp, dar recente, pe vremea când lucra la principiile cartei.

2. Jurnaliștii online și bloggerii (posesorii de conturi în rețelele sociale) ar trebui să urmeze interesul public, nu interesul publicului. Atunci când aleg subiectele și modul de redactare, criteriile raționale ar trebui preferate celor emoționale.

Aici sunt două probleme: publicul spune una și consumă alta, plus că se vede din statistici cât de bine o duc site-urile care urmăresc interesul public. Atâta timp cât e o afacere, nu poți urmări mereu interesul public.

3. Vor fi evitate, în titluri, cuvintele care incită emoții gratuite, de exemplu: „Senzațional, Urgent, Pericol, Sex.” [..]

De ce?

4. Comentariile care incită la ură și la violență trebuie să fie șterse, conform Deciziei Curții Europene a Drepturilor Omului, din data de 16 iunie 2015, ca urmare a faptului că proprietarii site-urilor și ai blogurilor (posesorii de conturi în rețelele sociale) răspund solidar cu cititorii care postează comentarii.

 

5. Este interzisă manipularea Google cu ajutorul diverselor tehnici de marketing, cea mai cunoscută, Google Bomb, fiind inclusă. Orice astfel de activitate va fi raportată la Google.

Asta crede el că i-am făcut eu de apăream al doilea în google, nu din cauză de blog optimizat și alte tehnicalități. A citit undeva de google bomb și stă mereu cu termenul ăsta în gură.

6. Este interzisă copierea integrală a unui articol, fără permisiunea scrisă a sursei. Articolele pot fi copiate în limita a 500 de caractere, cu spații, cu link la sursă.

Dar traducerea din altă limbă? Că site-urile lui falite cu asta se ocupau.

7. Este interzisă publicarea fotografiilor sau a video-urilor, fără acordul sursei. Fotografiile nu pot fi copiate și publicate fără acordul autorului, chiar dacă au fost publicate de respectivul autor în rețelele sociale (Facebook, Twitter etc). Este interzisă publicarea fotografiilor de profil de pe Facebook fără acordul proprietarilor. Fotografiile publicate în rețea sunt destinate strict cititorilor din rețeaua respectivă, nu celor de pe alte site-uri.

Cred că e momentul pentru un nou protest în fața televiziunilor, că ele fură cel mai mult și cel mai des.

8. Traducerile vor fi semnalate ca atare, cu menționarea sursei. Traducerile vor respecta dreptul la proprietate intelectuală al autorului.

Heh.

9. Articolele publicitare, cele care conțin plasare de produse, trebuie fie semnalate prin litera (P), amplasată în fața titlului.

Aici e o chestie de finețe. Dacă pui P înaintea titlului, cititorul nu mai are chef să citească nici măcar titlul. E complet stupid și contraproductiv să faci asta, cine a venit cu ideea asta trebuie să fie extrem de dubios.

10. Cadourile sau produsele care sunt oferite bloggerilor și jurnaliștilor, din motive publicitare, trebuie să fie specificate ca atare, pentru a ajuta cititorul să facă diferența între un produs pe care jurnalistul sau bloggerul îl apreciază cu adevărat și un alt produs care este utilizat și prezentat în articol, în scopuri publicitare.

Chiar și dacă nu scriu de el?

11. Articolele nu vor folosi ca unică sursă informațiile publicate în rețelele sociale (Facebook, Twitter etc). În aceste cazuri, surse din viața reală vor fi contactate, pentru verificarea informațiilor.

Da. Sigur.

12. Jurnaliștii online și bloggerii (posesorii de conturi în rețelele sociale) trebuie să acorde Drept la Replică persoanelor vizate în articole, dacă există cereri în acest sens. Comentariul postat la finalul unui articol nu este considerat Drept la Replică.

De foarte multe ori, minciuna e atât de cruntă și de mizerabilă încât nici un drept la replică nu ajută.

Dar să vedem din ce postură scrie autorul acest cod etic al social media:

  1. realizarea a două site-uri de clickbait, cu traduceri, cu studenți. archive.org încă mai păstrează dovezi, inclusiv despre cum se ascundea că el este cel care ghidonează site-ul.
  2. lansarea a două cărți despre social media cu o serie de afirmații mincinoase despre mine și despre alți bloggeri, cărți cu zero succes și zero apreciere din partea practicienilor social media.
  3. calomniat insistent autorul acestui blog la cursul pe care îl ține la FJSC, până la faze în care studenții săi mă înjurau și amenințau în fel și chip.
  4. lăsat comentarii false pe propriul blog în numele unei companii, ca să poată scrie apoi că acea companie și-a retras reclama de pe blogul meu.
  5. folosirea în mod fraudulos de numele FJSC ca să dea greutate minciunilor.
  6. mințit că i-am spart blogul și că a depus o plângere penală.
  7. făcut un blog anonim unde înjura diverși dușmani ai lui Victor Ponta, pentru care a lucrat la un moment dat.
  8. mințit insistent că am luat bătaie de la cineva pentru ce am scris.
  9. anulat cursurile de la FJSC în ziua în care mi-am exprimat dorința să am o discuție cu el în București, după care scris că îl caut disperat.
  10. pierdut un proces anul trecut cu mine pentru că dorește șterse de pe acest blog faptele lui de arme.
  11. mers la Nisa la o facultate ca să predea în compania unei fete, Liza Danciu, care îi era studentă la FJSC.
  12. șters blogul din când în când și făcut pe nevinovatul și pe victima, uitând că sunt destule comentarii pe alte bloguri care rămân mărturie a caracterului său.
  13. am păstrat pentru final cea mai jegoasă dintre toate: povestit în câteva ocazii că aș fi homosexual și favoritul unui profesor de facultate nu doar extrem de respectat și de profesionist, ci și decedat între timp. pentru că funcționează etica, nu e de ajuns să îl înjuri pe unul viu, trebuie să mânjești și memoria unui mort, pentru că știi, în adâncul sufletului tău mic și perfid că nu vei fi niciodată atât de respectat.

Și mai sunt fapte de-ale lui prin folderul cu screenshoturi. De ce a făcut omul ăsta toate astea și ce are cu mine? Întâi pentru că se vrea o călăuză și un mentor de spirite și apoi pentru că nici un student de la FJSC n-a ajuns să aibă vreodată un blog citit.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

12 comentarii

  1. Sorry Vali, dar am citit articolul in diagonala. Apreciez ca te-ai straduit atat.
    Am inteles asa:
    1. Bla Bla Bla – vreau sa fiu un comunist si sa pun norme etice pe online pe care le poate ocoli un copil de 13 ani
    2. Am ceva cu Zoso că ma pârăște si nu mă lasă să mint si eu un pic.

    Roger. Over.


    Comentariu apreciat. Thumb up 54 Thumb down 3
  2. ”nici un student de la FJSC n-a ajuns să aibă vreodată un blog citit”.

    Prințesa Urbană. Mă rog, o arde cam dubios de câțiva ani încoace, de când și-a băgat în cârd cu pseudo-psiholoaga Mantelers, dar… a studiat la FJCS și blogul ei e citit, chair foarte.


    Comentariu indecis. Tu ce zici? Thumb up 16 Thumb down 25
  3. Fa ce zice popa

    Thumb up 0 Thumb down 1
  4. cartea lui e la fel ca premiul primit de olivia steer…

    Thumb up 18 Thumb down 0
  5. Un monument de etica tovarasul asta.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  6. Salut, am venit doar sa constat uzul excesiv de stock photos cu femei surprinse ca thumbnail. Multumesc.

    Thumb up 10 Thumb down 0
  7. Băiatul ăsta (sau nene?) e mult prea mult obsedat de tine. Exagerat de mult. Parcă ești singurul motiv pentru care își trăiește viața, aproape…

    Thumb up 3 Thumb down 2
  8. Ce-aș vrea eu să înțeleg e de ce plouă cu ”negative” la comentariul de mai sus.

    1) Lumea mă crede admiratoarea lui PU (nu e cazul, vă asigur)

    sau…

    2) Sunt taxată pentru că am fluierat în biserică, ergo aici sunt multe admiratoare ale mai sus-menționatei.

    Mulțumesc anticipat :D

    Thumb up 8 Thumb down 11
    • E simplu, in .ro exista doi blogari, desi al doilea ar putea foarte bine sa fie in .tr, sau .de, nici el nu stie sigur. Hai trei, daca il punem si pe injinerul ala care manaca burgeri in lounge-urile de lux din aeroporturi in drum spre destinatii exotice.

      Orice alta mentiune de blog scoate lumea din zona de confort si da cu minus.

      Thumb up 13 Thumb down 0
    • Prințesa e scriitoare cu blog. ea cel puțin așa se identifică.
      și Andressa a terminat FJSC, dar ea știa să scrie dinainte de a face facultate.

  9. Un fel de “hotul striga: hotii!”. Ar fi putut sa scrie o carte cu titlul “Sa nu faceti ce am facut eu. Ar fi mai etic”.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  10. E ca si cum ai fi nimea-n drum si vrei sa iti impui niste idei intr-un cerc de oameni care nu numai ca nu te baga in seama, stiu exact cine esti si cat de nimea-n drum esti si mai si rad de tine in quest-ul lor de nebagare in seama a fraierilor.

    Thumb up 0 Thumb down 0

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de pe eMAG prin acest link sau de la PCGarage prin acest link.