De ce nu cumpără românii mașini electrice

Situația e cam așa:

In Romania s-au vandut oficial cinci masini electrice noi in acest an si alte patru second-hand (Tesla), au fost aduse din strainatate.

Constantin Stroe, presedinte al Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania, spune ca electricele pot sa devina popendulare doar daca se implica si autoritatile locale din fiecare judet. (sursa)

Hai să considerăm datele problemei:

  1. am o mașină electrică, trebuie să o încarc undeva, la birou sau acasă. La birou trebuie să am parcare specială, cu priză, acasă, trebuie același lucru.
  2. oferta de automobile electrice azi, în România, este asta: Twizy, Kangoo, Fortwo, Zoe, eUP, C-zero, i-Miev, eGolf, i3 și Soul EV. pe autovit se mai găsesc Ampera sau Tesla.

 

masini-electrice-2016

 

Problema e simplă: oamenii care fie au parcare la birou, fie au casă cu garaj nu văd mașini de cumpărat, ci doar mizerii. Nici un om care are o casă de 150.000€ nu s-ar urca într-un Zoe sau eUP, hai să fim serioși. Și nu e numai de preț (Tesla e 90.000€, Ampera vreo 40.000€), ci de cum arată. i3, speranța categoriei, arată groaznic.

Și mai e ceva: electronica asta multă e prima care e șocată de la drumurile din România, iar repararea ei presupune, în cazul Tesla, nimic, sau un electrician priceput de la Opel, o marcă auto foarte specială. De aceea nici importatorii nu aduc modelele electrice pe care le vând prin alte părți, că știu că trebuie să le facă service.

 

 

 

opel-ampera

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

82 comentarii

  1. Puii mei, daca stai la bloc ce faci? Scoti prelungitorul pe geam?


    Comentariu apreciat.840
    • Da!

      160
    • Te duci la statia de incarcare si o incarci: 5-10km dus intors. Sau o incarci cat iti faci cumparaturile.

      30
    • Frumos in teorie cu statia de incarcare, in practica cat sa tot cumperi de la Kaufland parca pana se incarca mizeria? Ca superchargere inca nu avem pentru Tesla, poate anul asta ziceau…
      Dar daca ai Tesla ai garaj esti domn director, domn patron etc…
      Momentan dieselu inca e pe val, in 10 ani mai vedem…nu la noi in schimb ca suntem in urma cu 50 parca am auzit…


      Comentariu apreciat.360
    • Te pui bine cu vecina de la parter, ii plimbi cainele, ii uzi florile si poate prinzi un loc VIP de parcare + incarcare.

      100
    • Asta inseamna Sa fii mafiot! Sa stai la bloc si Sa Ai masina electrica Mai scumpa decat casa!


      Comentariu apreciat.270
    • NOU
      #7

      Si sa o inamtriculezi in Bulgaria!

      60
  2. Problema ca toți vor sa le treacă pe gpl. Știu, știu s-a mai făcut gluma


    Comentariu apreciat.1120
  3. La Renault chiar ofera service, mai nasol e daca nu esti din capitala trebuie sa o duci pe platforma pentru revizie, pentrua ca … infrastructura ;) Si le poti incarca si la 230V, nu musai trifazic, la munca sau acasa.
    Dar cu publicul tinta ai dreptate!

    50
    • Renault sunt mai speciali vor si chirie lunara pe baterie pe langa pretul masinii: 70-100 euro.


      Comentariu apreciat.230
    • Asta ca nu se te sperii foarte tare cat costa o baterie noua, dupa 3-4ani de la achizitia masinii, adica atunci cand aflii ca bateria initiala o sa te tina doar jumatate din autonomie promisa in catalog.

      80
    • Exact! Care e cat doua plinuri de benzina la un piscarici d-ala de al lor? In cat timp/ km consumi doua plinuri de benzina?
      Multumim Renault pentru ca ne faci alegerea usoara.

      60
  4. … Mie imi place sa visez la soselele de peste 20-30 de ani. Si nu mi-ar face placere sa conduc o electrica, nici gratis nici altcumva, atunci. Cel putin nu cu autonomia de acum… Si cu dependenta de reincarcare permanenta la statii… care chiar daca vor exista, vor fi dependente la randul lor de sistemul energetic national (adica la o pana de curent probabil ca ramai si pe intuneric si fara posibilitate de deplasare).

    Poate, daca le-ar reusi o autonomie de 2000-3000km la o reincarcare (adica de 4-5 ori mai mare decat o masina cu motor clasic), ar fi interesante.

    Masina inseamna libertate…


    Comentariu apreciat.270
    • Bine ca nu vrei autonomie de 100.000km. Plm. Esti bou? Urca-te pe bicicleta in plm daca vrei libertate, tristule.


      Comentariu apreciat.701
    • Daca e pana de curent nu o sa functioneze nici pompele care scot benzina din rezerverul statiilor de alimentare si o muta in rezervorul masinii tale. Doar daca au statiile de alimentare generator.
      E buna autonomia de 2000-3000km, cam atat conduci intr-o zi, nu?


      Comentariu apreciat.510
    • @cineva
      Statiile de pompare au intotdeauna back-up pe generatoare.
      Ar putea exista si la statiile electrice, dar ar fi un pic pe dos pt filozofia eco-friendly pe care o promoveaza. Totusi, fezabil.

      2-3000km ca sa contrabalanseze timpul de reincarcare, absenta statiilor, si ca sa permita folosirea efectiva a masinii ca obiect de transport din punctul A in punctul B, chiar si pt distante lungi.

      160
    • Filozofia de transport din A in B se baseaza pentru oamenii normali la cap, nu cocalari saraci, la deplasarea maxim 1000km pe zi, sau 8 ore de sofat, atat cat poate fi apt un om normal fizic si psihic. Peste distanta asta iei alt mijloc de transport, tren, avion, etc. Oricum nu poti parcurge distanta asta fara o oprire pentru nevoi fiziologice, iar oprirea/opririle pot insuma 1-1.5 ore per total. Tesla ofera acum, la nivelul tehnologic din 2016, o cantitate de energie stocata in baterie astfel incat sa poti parcurge cei 1000km cu putin peste o ora de oprire insumata pe tot parcursul zilei. Asta e timpul de incarcare full al bateriei dintr-un charger de 116kW. Asta e limita. Mai mult de atat nu e nevoie. Daca vrei sa conduci non stop din Olanda pana in Turcia cu o masina, oricare ar fi propulsia, s-ar putea sa ai o carenta de logica destul de grava incat sa nu mai fii lasat sa conduci legal pe drumurile publice.


      Comentariu apreciat.250
    • @florin
      daca tu crezi ca o tesla de serie face 500km fara reincarcare , in conditii normale si in orice perioada din an, e problema ta.

      110
    • Alex are un argument bun, mai ales pentru pasionatii de emisiuni despre cum sa te pregatesti de catastrofe cu protagonisti americani.

      Ideea e simpla: Iti poti face usor provizii de benzina motorina, altfel , care imi dai si mie imprumut o galeata de curent?

      Da stiu, daca te freaca grija poti sa iti cumperi bancuri de baterii , dar o canistra din metal de 20l ( care respecta standardele de depozitare a combustibililor) costa cca 100 de lei, o pocnitoare de plastic vreo 40.
      cu 20l, un diesel face 400 de km. Cat costa un bank de baterii de rezerva pentru Tesla ?

      10
    • 10k Eur pentru 6.4kwh adică de ajums pentru vreo 30 km cu mașina. Beton! Sunt și soluții mai ieftine de atât, dar tot nu ai cum să ieși măcar pe aproape nu de 100 de lei pe o rezerva de 400 km, spune 1000 de Eur. Nici atât nu iese

      00
    • mai e si chestia cu batery swap, Tesla au un sistem prin care se poate inlocui bateria cu una incarcata full in vreo 3 minute.
      https://www.youtube.com/watch?v=H5V0vL3nnHY
      si mai exista niste experimente (cei din universitati in domeniul cercetarii lucreaza la asta) in care vor sa faca lichidul din baterii sa se poata inlocui. practic statia de incarcare iti scoate lichidul vechi din baterie si iti baga altul nou, gata incarcat. similar cu ce face pompa de benzina acum.

      deci chiar si cu tehnologia de acum se pot rezolva niste probleme. chestia este ca s-a intarziat mult cu trecerea pe electricitate, iar banii investiti sunt foarte putini in comparatie cu sumele uriase investite in tehnologia clasica. guvernele si presedintilor de state le plac sa vorbeasca de poluare, schimbari climatice prin conferinte dar cam atat. prea putini vor sa faca ceva concret.
      cum ar fi fost ca din banii din taxa de poluare la prima inmatriculare pe care o platim noi de prin 2007 in Romania sa se fi facut statii de incarcare electrice? cred ca am fi avut vreo cateva mii acum. pe ce proiecte de mediu s-au dus banii aia?

      cand se investesc banii, timp si oameni intr-o problema apar si solutiile.

      in 1968 cand au aterizat americanii pe luna puterea calculatorului de la nasa care coordona operatiunea era mai mica decat ce poate un smartphone acum. si totusi acum nimeni nu mai face nimic concret sa ne tinem de planurile cu colonizarea spatiului. pentru ca nu se vrea.

      20
  5. NOU
    #26

    Ampera e electrica? Parca avea un motor pe benzina care mermelea niste bobine sa dea curent ca sa fie si ea electrica.

    140
  6. Ma uitam la RAV4-ul hibrid testat de Buhnici si am facut prin analogie o legatura cu hibridele prezente la dealeri.
    Nu merita nici pe departe. Motorul termic e benzinar de 2 litri. Pe electric se catiga ceva din regenerarea de la franare, dar si asa, consumul de benzina scos e undeva la 7% ceea ce rivalizeaza cu motoarele diesel de genaratie noua de la majoritatea producatorilor. Nu stiu daca puse cap la cap hibridele cu dieselul ai foarte multe castiguri (eu nu cred).
    La electrice 100% nici nu vreau sa ma gandesc dintr-un singur aspect.
    In afara de Tesla (care pt noi, pleava e OZN) restul iti ofera o deocamdata autonomie prohibita, ceva la genul: nu stiu daca ajung Pitesti – Constanta cu “un plin” de curent. Si sa stau sa mi se incarce “pila” pe la Fetesti cateva ore…. mai ca nu ma atrage ideea.
    Deci, sunt unul dintre aia care inca spera sa nu prinda vremurile ca pe langa homosexualitate, si masina electrica sa fie obligatorie. :)


    Comentariu apreciat.500
    • roagă-te să nu ți se mai scoale până atunci.

    • De ce ,In caz contrar a aparut cumva vaselina cu lavanda? :)

      120
    • @baxt: încă nu e, dar în Olanda vor s-o facă din 2025. [mașina electrică obligatorie]
      https://time.com/4298742/netherlands-petrol-diesel-vehicles-ban-pollution-electric/

      În altă ordine de idei, Tesla nu înseamnă doar Model S P90D.
      Model 3 e anunțat la 35.000$ (dar nu le livrează decât peste cel puțin un an).

      50
    • Nu știu cum e cu rav4, dar îți spun în cazul lui Camry. Toyota Camry, model de US, motor 2.5 litri benzină, automată, an 2008, 150 cai. În oraș consumul mediu de la plin la plin e cam 5-6l/100 km.
      Același propietar deține o skoda superb 2 litri diesel din 2015, 170 de cai, automată. Sub 9l/100 km în oraș, la stilul lui de mers, nu scoate.
      La viteze de sub 30 km/h merge doar pe electric.
      În afară nu merită, consumul e mai mare la drum decât în oraș, motorul electric nu merge deloc aproape. În plus are bateriile în portbagaj :))

      50
  7. cred ca titlul trebuia sa fie “de ce nu cumpara romanii cu bani masini electrice?”

    Fiindca restul romanilor inca spera la o masina second hand nu mai veche de 4-5 ani :)

    Nici nu are sens sa discutam de infrastructura de incarcare si service, cea mai ieftina e vreo 7000 euro si are 5 cp! si te si ploua in ea

    Majoritatea romanilor au salarii de sub 1500 lei, de unde bani de masini electrice si revizii si chirii baterii si alte minuni.


    Comentariu apreciat.330
    • unde mai adaugi ca la aia de 7000 de euro trebuie sa platesti chirie pe baterie 30 eur/luna in conditiile in care 800-1000 lei impozit la motor de 2.2-2.5 si masina de 30.000 de euro e prea mult pentru roman

      60
  8. E cam devreme pentru masini electrice. Mai dureaza 2-3 ani pana sa avem un numar decent de statii de incarcare pentru masini electrice. Pana atunci apar si restul de masini electrice serioase de la fiecare producator de masini iar costul de productie per kWh o sa mai scada binisor (~50$/an).
    Momentan un hibrid e mai avantajos decat un diesel.

    30
  9. de ce e opel speciala?

    40
  10. La cum se misca lucrurile in Romania, cu viteza melcului turbat, e normal.

    30
  11. Frate, in Romania oamenii nu stiu cum sa isi mai puna centrale pe gaz pentru incalzire. Stiu oameni care prefera centrale pe motorina decat sa isi puna centrale pe curent. De ce si-ar lua o masina electrica?

    70
    • Cand gazul va fi interzis prin lege, sau prin incetarea exploatarii, ce faci? Iti faci tu sonda in curte? Cred ca te gandesti cat costa un sistem de panouri fotovoltaice si iti iei o masina cu singurul sistem de propulsie acceptat: electric. Acum e cam 4-5 mii de euro un sistem solar ce da 3kW putere intr-o zi cu soare maxim. Are 12 panouri de 1.65m patrati fiecare, deci cam 20m patrati total. Randamentul de conversie e cam 15%. Nu include baterii de stocare a energiei. Dar, daca iti iei si un sistem de baterii cu capacitatea de 80-100kWh, cam cat are Tesla S90, atunci calculul arata ca in 5 zile cu soare la maxim stochezi energie pentru toata luna, considerand ca 80-100kWh e consumul de energie intr-o casa cu electrocasnice moderne, cea mai economica clasa, iluminat cu led, etc. Practic nu mai cumperi deloc curent de la nimeni daca ai soare 5 zile pe luna. La latitudinile peste 45 grade e nevoie de o suprafata mai mare a panourilor o putere ceva mai mare, ca sa compenseze pentru energia incidenta mai mica din timpul iernii. Dar, sa tinem cont de faptul ca tehnologia panourilor e in plina cercetare, se cauta materiale noi pentru marirea eficientei la peste 25%, astfel incat si iarna sa livreze energie suficienta in zilele cu nor.

      120
    • @florin
      probabil ca esti putin mai incet la minte, dar incearca sa retii: energia consumata in statiile electrice de reincarcare a masinilor provine, in cea mai mare parte, TOT din folosirea combustibililor fosili , energia verde reprezentand doar o mica parte din total.

      60
    • @florin
      Florine, tata, ai vrut sa ne arati ca ai citit lectia si ai spus-o repede sa nu uiti?
      Eu vorbeam despre trendul din Romania. Si despre faptul ca electricitatea inca nu este o chestie foarte rentabila in Romania. Ce-o sa fie peste 20 ani mai vedem.
      Cat despre centrala eu am una pe curent. Parca pompa de caldura ii zice. Dar tot o sa am nevoie de o sonda in curte la cat monopol este pe electricitatea din Romania. (ca sa nu mai vorbesc ca panourile fotovoltaice s-ar putea sa fie interzise inaintea gazului cand s-o descoperi cat de toxice sunt cu adevarat)

      00
  12. pt ca masinile pur electrice sug. densitatea energiei in baterii e de mai mult 10 ori mai mica decat in benzina/motorina; deci cu tehnlogiile actuale ori jumate* din greutatea masinii is baterii (tesla) sau ai autonomie de cacat
    ca sa nu mai vorbim ca din cauza subventiilor se ajunge ca aia care isi cumpara logan ii subventioneaza pe aia care isi iau tesla
    o alta utopie verde

    120
    • Dar cu randamentul cum e? Greutatea motorului și a transmisiei este înlocuită de cea a acumulatorilor care plasați sub podea oferă o dinamica foarte buna mașinii. Bonus în cazul unui accident nu mai îți vine motorul în brațe și este mult mai mult spațiu pentru deformare și amortizarea forțelor. Scapi de revizii în mare parte și capeți performante de invidiat.

      20
    • Din ce știu eu, randamentul motorului electric e superior unuia termic. Pentru aceeași putere utilă s-ar zice că e mai puțină energie consumată motorul electric.

      60
    • @razorsbk
      Momentan nu vine motorul iti mai vin in brate la o electrica. Dar in 2-3 ani o sa isi dea seama producatorii ca e mai ieftin sa tai bucata aia din fata din masina. Si atunci o sa iti vina direct motorul celui cu care te intalnesti.
      :(

      00
  13. in Brasov avem o singura statie de incarcare,din cate stiu eu. Vis-a-vis de News Caffe (la hotel Capitol in fata) . Evident, e doar montata acolo,ca nu trece curent electric prin ea

    10
  14. Explicaţia e foarte simplă, motorul pe benzină are testul timpului, a diverselor generaţii, e îmbunătăţit, maşina pe un astfel de motor la fel, a evoluat frumos, foarte multă lume a folosit-o ceea ce o face utilă. De ce ai da mai mulţi bani pe o maşină doar pentru că e electrică şi ai mai multă bătaie de cap, o iei ca să te foloseşti de ea, dacă se strică să ai service. Vânzările maşinilor electrice ar creşte aici doar dacă ar fi mai ieftine, atunci ar merita să rişti şi să iei una.

    40
  15. Serios asta e problema? Ca arata ca niste canistre cu cacat?

    Da, e un factor care ii intoarce pe multi faptul ca arata deplorabil de obicei DAR nu e ala factorul decisiv. Problema cu electricele la noi e ca NU AI UNDE SA LE INCARCI! Pentru ca daca stai la bloc o sugi sau scoti prelungitor pe geam cum a scris cineva mai sus, DACA prin minune gasesti undeva o priza sunt sanse sa nu mearga, DACA merge sigur e un IDIOT cu BMW-ul sau alte masini de cocalari parcat pe cele 2-3 locuri special ca sa nu iei tu curent. De ce sa iti incarci tu masina, daca el nu are electrica nici tu nu o sa ai curent pentru ca asa vrea tzaranul cocalar din el.

    Cand se vor face statii de alimentare in fiecare oras si eventual 1-2 pe sens pe autostrada cu rapid charge de 30-60minute sa nu stai 8 ore sa o incarci, atunci o sa se inmulteasca si posesorii de electrice.
    Intre timp nu se face nimic cu imbecilii care parcheaza pe locurile persoanelor cu dizabilitati.

    Poate atunci cand o sa existe masini care pot zbura, o sa avem si noi electrice in rRomania!

    170
    • NOU
      #51

      încearcă să te concentrezi. sunt un tip simpatic, cu o casă pe pământ și vreau să imi iau o mașină. dau 50K pe un bmw seria 4 sau 30K pe o mizerie de imiev?

    • De acord cu tine ca arata ca o mizerie dar un Ampera sau Tesla Model 3 (cand o sa apara – in speranta ca o sa fie maxim 50k euro) parca nu e chiar END OF THE WORLD..

      30
    • Acum e simplu cu statia de reincarcare rapida, ca sunt putine electrice, dar cand o sa ai mult mai multe, fie or sa fie cozile ca in anii 70 la benzinarii, fie statiile alea or sa se intinda pe zeci de hectare. Pana cand un fast charge nu scade sub 5 minute, electrica e o fita.

      110
    • … Daca s-ar ajunge sa existe suficiente puncte de reincarcare all-over, range bun si incarcarea sa fie rapida… Ar fi misto. Altfel, e nebunie sa iei o masina cu range 200km, care iarna tine 120km, si sa mai stai si 8 ore sa o incarci, in conditiile in care o benzinara banala are range 1000km, iarna 900, si o incarci in 10 minute (max).

      Ce nu stiu e costul total al unei asemenea masini (in afara de achizitie, ce inseamna exploatarea anuala, mentenanta, ce inseamna un far spart, ce inseamna o revopsire, ce inseamna o bucsa bara stabilizatoare, etc. Si iar interesant e long term resale value… Dar nu cred ca exista date… pt ca e prea devreme…)

      40
  16. Hai mai… cine isi ia masina de 100.000 de euro ca sa o dea prin gropile din Romania? Sa fim seriosi. In Romania, masina optima e hatchback 1.4 de 6000 de euro. Constantin Stroie stie foarte bine lucrul asta, numai ca se kk pe el, sa-si vanda marfa, o masina rasuflata care poate concura cu brandurile renumite (poate) doar la motorizare si cam atat.

    80
  17. Electrica cu GPL… chiar e greu sa se gandeasca la asa ceva ? In Romanistan s-ar vinde clar. :D

    00
  18. NOU
    #57

    suntem doar pesimisti zic eu, viitorul este electric ca vrem sau nu vrem, totusi as adauga viitorul apropiat – nu discutam de 2050 incolo cand presupun ca totul o sa fie ceva sf.

    panourile solare actuale pot sa asigure cu o investitie mica consumul casnic lejer in zonele cu soare, iar in restul sunt necesare mai multe panouri. oricum ajungi la consum sub facturile de la electrica cam in 10-12 ani (fara ajutor de la stat) , problema e ca se cam duc bateriile de stocare din ce am citit. probabil cand o sa se liberalizeze corect resursa asta electrica o sa poti conecta instalatia de acasa ( eoliana/solara) cu grid-ul si primesti bani pentru ce “produci” si dai sistemului, la fel compensezi cu ce consumi si la final primesti o factura – stocarea sau utilizarea completa ramanand in curtea furnizorului de curent (electrica) – inca vreo 5 ani pana acolo

    se lucreeaza serios la tehnologia panourilor si se pare ca viteza este mai mare decat estima @florin mai devreme, citeam ceva cu cresteri ale eficientei in 200% (pentru 2020 nu gasesc insa articolul am gasit doar de scadere costuri)

    https://blogs.scientificamerican.com/guest-blog/smaller-cheaper-faster-does-moores-law-apply-to-solar-cells/

    masinile personale la volumul care exista pe strazi azi nu mai poate creste in majoritatea oraselor asa ca singura solutie pe care o vad este cea spre care alearga efectiv google acum – masinile autonome care probabil o sa fie inchiriabile (electrice/autonome) si chemi o masina cand ai nevoie si platesti un abonament lunar pentru folosirea unei masini. nu mai ai alte costuri de gen loc parcare/carburant/impozit/ revizii, etc de asta o sa se ocupe google / uber, etc

    https://www.reuters.com/article/us-daimler-uber-idUSKCN0WK1C8

    acolo este viitorul

    ps. cei care nu cred ca “la noi drumurile” o sa fie in zona pe care o stiu masinile se inseala amarnic, din ce am citit 2022 -2025 este anul in care masinile autonome pe modelul de mai sus o sa fie pe la 20-30% in traficul din ro ( cu putin ajutor de la guvern privind impozitele si alte taxe poate creste spre 40-50% sper ca si mai mult )

    10
  19. NOU
    #62

    Am la serviciu un Fluence full electric pentru teste. Te baga in scaun la accelerare ( + daca ii dai talpa de pe la 20 kmh scartaie rotile pana pe la 50kmh ). Asta e fain la ele, cuplu mare, acceleratie foarte buna. Daaar, autonomie ei e de 160km, si iarna autonomia scae pe la vre-o 80km, incarcata full. Frigu dauneaza la baterii.

    80
    • fa si matale o cere scrisa sa mute astia valea prahovei mai aproape si nu-i pb. eventual sa o traga langa mare sa ai sin in sezon estival

      13
    • NOU
      #64

      Vezi ca frigu de fapt ajuta bateriile. Parol! Fa riserci!

      Esti sigur ca nu spui brasoave?

      10
    • La -25 de grade Celsius, nu le mai ajuta deloc frigul, iar caldura din masina cine crezi ca o produce?
      O treime din baterie se duce, daca vrei sa dezgheti masina, care nu a fost pornita de 2 luni si in ultimele 3 saptamani a stat stratul de zapada de 30cm pe ea si sunt -15 grade Celsius afara.

      10
  20. @ Lucifer si autostrazi pana la ele, pentru colegul de mai sus nu lucreaza in capitala ;)

    00
  21. Io sunt hotarat… Nu inlocuiesc actualul Polo 1.4 cu una electrica, decat daca scade pretul la 6000 euro si daca se incarca singura de la soare.

    50
  22. Scenariu

    Ai o masina cu motor clasic pentru toata familia si locuiesti la sub 20km de oras. Vrei o a doua masina, mica, sprintena si cu consum mic pentru naveta, cumparaturi si dus pruncii la scoala.
    Ai o oferta de masina electrica la ~12-14k euro, cu autonomie de 150km si durata de incarcare de 8h. E o optiune viabila ?

    10
  23. Asteptam cu interes prima masina electrica cu incarcare wireless. Cum ar fi ca la fiecare supermarket sa existe cate doua 3locuri de parcare cu incarcare wireless ? dar la cladirirle de birouri ? sau in parcari ?

    00
  24. NOU
    #75

    Exista si electrice cu pila pe hidrogen. In 2015 lansase Toyota una. Foloseste hidrogen sa produca curent, scoate apa pe esapament, autonomie cat una pe benzina si plinu se face in 5 min. Eu pe tehnologia asta as paria pe viitor.

    30
    • Sună foarte bine, dar mai e mult până departe.

      Înainte de Toyota a fost Honda – FCX Clarity, din 2008. Rețeaua de distribuție de hidrogen e mult mai greu de implementat decât prizele de reîncărcare – FCX era disponibil doar în leasing în State (fără opțiunea de a rămâne utilizatorului la sfârșitul perioadei), și doar în sudul Californiei, unde existau pompe de hidrogen. Cifrele spun totul: 46 de mașini oferite în leasing în US între 2008 și 2014, 10 în Japonia și 10 în Europa. Din 2014 au retras-o, în curând spun că urmează să lanseze noul model, Clarity Fuel Cell.

      00
  25. asa e orice tehnologie la inceput. scumpa si proasta. un CD-ROM costa $1000 in anii 90, acum e $15

    solutia mea preferata:
    oras: motocicleta
    oras cand ploua/iarna: abia astept electricele.
    extraurban: tren, avion

    20
  26. Hai mai da-le in plm de electrice, eu astept teleportarea

    30
  27. Ba nene, in primul rand nu ne permitem. In al doilea, nu avem unde sa le incarcam. In al treilea, doar Tesla arata bine.

    30
  28. Majoritatea lor arata prost, sunt f. scumpe pentru buzunarul mediu nici nu ai unde sa le alimentezi. Nu iti iei o Tesla sa transporti cartofi sau ciment cu ea, nici de taxi nu e buna…
    In plus, inca suntem cu ~27 de ani in urma Europei civilizate (de mult nu mai e valabila cifra de 50 de ani).

    00
  29. Eu nu-mi cumpar pentru ca autonomie. 80 de km zilnic e drumul meu. Si daca vreun destept se da de-a dura pe DN1 deja nu mai ajung acasa. Apoi mai e pretul. Ca arata sau nu bine, mai putin important. Dar nici twizi nu as lua.

    00
  30. Pentru că arată ca dracu’: nu-s chiar așa mulți oameni dispuși să salveze planeta conducând mașini urâte.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de pe eMAG prin acest link sau de la PCGarage prin acest link.