3 metode de a economisi timp și a organiza mai bine ziua și lucrurile

Am pornit de la articolul lui Mariciu și m-am gândit la câteva metode pe care le folosesc eu pentru a câștiga timp și a mă organiza mai bine.

1. Uneltele sunt on point

E plăcut să știi că tot ce ai nevoie pentru a munci sunt la locul lor, funcționează foarte bine și te ajută să îți faci treaba mai repede și mai bine. Am înțeles asta de mult și am investit în toate uneltele care mă ajută să muncesc.

Asta înseamnă că nu știu cât costă un SSD sau un RAM, dar dau bani pe ele dacă simt că e cazul. Recent am scos și ultimul HDD din computer. Computerul are RAM destul, monitorul e plăcut ochilor, telefonul își face și el treaba bine.

2. Curățenie în inbox

Nu lăsați răspunsurile pe mai târziu. Răspundeți imediat mailurilor care contează sau dacă aveți ce să răspundeți. Send and archive. În felul ăsta, inboxul e mereu curat și nu vă descurajează când vedeți că aveți zeci de mailuri.

Și asta e valabil la orice: dacă poți face un task acum, fă-l acum și nu te mai gândi că mai ai și alte 5, ia-le pe rând. Nu lăsa pe mâine ce poți face azi.

3. Pune lucrurile la locul lor din prima

Ai descărcat ceva pentru un proiect? Pune-l în folderul proiectului. Ai creat un fișier nou? Pune-l în folderul proiectului. Nu lăsa zeci de mizerii atuncate pe desktop sau în rădăcină.

Și asta se aplică în toate situațiile. E descurajant să vii la muncă, să vrei să te apuci de treabă și să vezi câtă mizerie. De aia Walt și Jessie curățau butoaiele când preparau ceva bun.

fun-meetings

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

48 comentarii

  1. Curățenie „în inbox” nu e o expresie ușor pleonastică?
    Când am văzut subtitlul „Uneltele sunt on point” mi-am zis că o să fie vorba despre unelte de sezon, cum, de exemplu, e cea cu mulți dinți, de aduni cu ele frunzele din grădină, de!, că am un lapsus (acum, asta până oi călca pe ea…). Însă hibridizarea limbii române mi-a dat de înțeles că e vorba despre unelte soft și mai puțin de hardware store. fie ele harddiscuri de stocare.
    Cu punctul trei sunt întru-totul de acord, deși metoda nu prea o aplic. Trimiterea de la început a unui fișier, unei descărcări, într-un folder dedicat te scutește mai târziu de mult timp pierdut și nervi.

    00
    • de aduni cu „ea” frunzele, de

      00
    • „unei descarcari” = s-a basit mireasa. poate ne spui si despre discul tare niste chestii, plus o opinie despre fursecuri

    • Dacă la mine s-a bășit atât de deranjant, atunci poate o fâsâială imperceptibilă, dar de natură subliminală, o fi fost încă din întrebarea cu care a punctul trei.
      Nu făceam trimitere la gâtlegău, ci pur și simplu mă mir uneori cum a „evoluat” limba. Doar recitește articolul din această perspectivă, și comentariul meu.
      L-am văzut de curând pe Adelin Petrișor zicând că în curând vom spune cu toții „mi-ar place” pentru că majoritatea spune așa și, dacă asta e evoluția limbii, în mod imlacabil nu ne rămâne decât să ne conformăm. Personal, deja mă gândesc de două ori înainte de a pronunța calmar, cu frica de a nu fi catalogat de cei care m-ar auzi.
      P.S. Fursecurile au efect și la modificarea glicemiei.

      00
  2. Referitor la pctul 3, am cumparat o imprimanta 3d. Am desktopul plin de stl și gcodes. Desktopul fiind întins pe 2 monitoare din care unul e uw. Cred că mai degrabă reinstalez cu format Windows-ul decât să mă apuc de sortat.

    00
    • degeaba formatezi, desktopul se va umple la loc cu mizerii, solutia e sa nu mai folosesti desktopul pentru salvat chestii, incearca sa lasi doar cateva shortcut-uri cu programele folosite, 2-3 cu locatia folderelor, si ATAT. Asta e primul pas, pentru ca nu ai facut decat sa muti gunoiul in alta parte…, pasul doi 2 sa fii mai organizat.

      00
    • chunk the elephant. Incepi de azi si nu-ti mai pui pe desktop nimic, in 2 saptamani o sa ai structura de foldere necesara daca ti-e lene s-o faci din prima zi. Dupa care sortezi 5 fisiere de pe desktop/zi . In 2 luni faci giveaway la un monitor.

      00
    • Plateste pe cineva sa ti le sorteze dupa criterii alese de tine

      00
    • Eu dau hide la toate chestiile dp desktop si am doar wallpaperu curat, daca imi trebuie cva din haosu ala ma duc cu exploreru p desktop – un fel de maturat mizeria sub covor

      00
  3. Ar mai fi cateva:
    – Trezitul de dimineata. FOARTE de dimineata. Personal, ma scol de la 5, chiar daca la 9-10 seara trebuie sa ma culc. Pentru ca am timp sa fac chestii si sa organizez tot ce trebuie, inainte sa incep munca. Aici depinde de fiecare dar, mie imi place sa vin acasa si sa stiu ca ma relaxez, pur si simplu. Sau sa fac alte chestii mai importante. Plus ca, culcatul pana in ora 10 seara, ajuta la o odihna mult mai buna si bla bla bla *insert beneficii dovedite stiintific here*
    Cel putin la mine, s-au schimbat multe lucruri, in bine, de cand ma trezesc dimineata devreme. Pe langa faptul ca sunt mult mai calma si ca nu ma mai bat cu al meu pe baie. Ca nu ma mai grabesc, am timp sa ma trezesc de-a binelea si sa mai fac cate ceva marunt prin casa (mai calc, mai pun cate ceva la loc, scot vasele spalate peste noapte, mai citesc un capitol de carte, mai fac ceva pentru munca, imi curat incaltamintea, etc). Chestii care conteaza, cand vii de la munca si n-ai chef de nimic. Da, pe la 1-2 dupa amiaza ma trazneste un somn, de nu mai stiu ce-i aia, dar pana la 4 trece :))) Cu ceai negru sau o doza de BCAA. Am cam renuntat la cafea, beau doar de pofta, ca am o stare de cacat dupa ce ii trece efectul, zici ca sunt zombie.

    – Curatenie, mai ales in spatiul de lucru. Aruncat nimicurile si pus lucrurile in ordine. Eu asa functionez, daca e panarama, cumva, imi strica ziua si nu ma pot concentra. Nu fac curat zilnic in spatiul de lucru, dar intr-o saptamana se aduna tot felul de nebunii si macar o data, tot ma apuc sa aranjez lucrurile la loc.

    – Scris o lista. Da, e funny dar e folositor. Tot ce ai de facut in ziua aia. Asa ai in vedere ce ai de facut si nu mai alergi ca o gaina fara cap, ca nu stii cum sa te organizezi. Sau nu mai uiti chestii (gen, te-a sunat bunica sa ii cumperi medicamente si ai avut atatea pe cap, ca ai uitat). Eventual, sa nu fie incarcata, daca nu le poti duce la capat. Mai bine 3-4 lucruri, dar macar stii ca le-ai rezolvat in ziua aia.

    Eu imi fac, la inceput de saptamana, o lista cu chestii care nu au un „deadline” dar trebuiesc facute (ex: facur curat pe birou, platit curent, facut cumparaturi, curatat frigiderul, calcat rufe, terminat de citit x carte, facut programare la medic etc). Apoi, in fiecare zi, de dimineata (sau cu o seara inainte) adaug chestii pe care trebuie sa le fac in ziua respectiva si incerc sa adaug si din task-urile saptamanale. Ce nu reusesc, se „reporteaza” pentru saptamana urmatoare.

    Am un carnetel pe care il car dupa mine. Am incercat cu telefonul, am instalat tot felul de aplicatii „to do”, dar cumva, nu ma prinde. Mai scriu si in telefon la notes, chestii rapide, ca sa nu uit. Dar dupa aia, tot in agenda le transcriu acolo „la oficiala” :)).

    Cam atat.

    00
    • Unora nu le iese și pace chestia cu trezitul foarte de dimineață.
      Tot ce mi-a ieșit după 2 luni de culcat la 10 seara (în loc de11.30-12.00) a fost să ies din pat la 7.10 după doar 2 snooz-uri, în loc de 7.30 după mai multe. Și să dorm în weekend doar 10 ore pe noapte în loc de 12+.

      00
    • MAI sau MApN ?

      00
    • @ A
      Si mie imi esua treaba asta, asa ca am schimbat tactica si saptamanal, puneam ceasul sa sune cu 15 minute mai devreme, pana am ajuns la ora la care vroiam. Nu prea ai cum sa reusesti sa te scoli la 6, daca tu esti invatat sa te scoli la 7:30. Trebuie sa lasi corpul sa se obisnuiasca treptat.
      Aici depinde si de stilul de viata al fiecaruia. Unii au de lucru pana tarziu si atunci nu are sens sa se scoale la 5, de exemplu.

      00
    • Mai lipsea sa spui ca de cand te trezesti dimineata ti-a mai crescut cu vreo 5-10 cm.

      00
    • salteaua cu bani?! :D

    • @Will: Clitorisul?

      00
    • Puteti sa ma luati in bascalie cat vreti, pana la ora la care imi cititi comentariul, eu deja am multe treburi rezolvate. Chiar acum iau micul dejun, patul e facut, urmeaza sa fac dus si apoi mai am inca 2 ore pana plec, timp in care am sa planific ce am de facut azi si ma apuc sa fac cateva chestii deja. Cand vin acasa, o sa am doar de gatit cina, de dat cu aspiratorul (as da acum, dar stau la bloc) si in rest, ma joc pe consola, pana ma culc. #haipa
      PS: E 5:25 AM.

      00
    • nu te ia nimeni la băscălie, mai glumim și noi.

    • Stau intr-un bloc destul de zgomotos si oricum, bucataria e intre sufragerie si dormitor. Langa noi nu sta nimeni. Am pe scara familii cu bebelusi. Cand la 5-6 dimineata urla un din ala micu’, vasele mele sunt ultima problema a blocului :)).
      Vecina de deasupra, la 7 dimineata da cu aspiratorul si spala rufele la 1400 de rotatii. Fara covoras dedesubt. Zici ca aterizeaza un elicopter la mine in tavan cand stoarce.

      Al meu doarme tun, de regula, n-are treaba cu zgomotul. Doarme atat de adanc, ca abia aude alarma.
      Cumva nu sunt chiar singura care se scoala devreme. Deja la ora 6 incep sa aud apa cum curge prin tevi, forforta deasupra si dedesubt, unii chiar pleaca la munca la ora aia…

      00
    • io sunt unul din aia care la 6 si un pic pleaca la munca. pentru ca daca plec la ora aia fac 20-30 de minute pana la oricare din punctele de lucru. daca ma coiesc si plec pe la 7 incep sa ajung la o ora in trafic. deja daca trec de 7…

      tinand cont ca munca mea are si o componenta de birou care nu are legatura cu nimeni altcineva (nu trebuie sa fie colegii la munca, partenerii, bancile, nimeni) o pot face in diferenta aia de timp de dimineata sau acasa sau oricand altcandva. ceea ce inseamna ca la fel de bine pot si sa plec de la munca cu cel putin alea 20 30 de minute mai devreme. ceea ce iarasi se traduce direct in cel putin 20 30 de minute mai putin petrceute in trafic.

      la final de zi ajung sa castig cel putin o ora pe care o pot folosi oricum vreau eu, inclusiv pentru ora aia in plus de somn care le e necesara atat de multor oameni.

      00
    • Te-as bate pt vasele alea scoase de la spalat si aranjat la 5-6 dimineata! Atat din postura de sot cat si din cea de vecin

      00
  4. Trăiesc și muncesc dezorganizat, nu prea fac nimic din chestiile de mai sus, plus cele zise de ante-vorbitori. Am supraviețuit până acum, sunt chiar fericit. Bine, e posibil ca starea de fericire să fie de fapt un început de țicneală, dar….. Când ai zis de unelte, să mor dacă nu m-am gândit și eu tot la greble, topoare, aspirator de frunze, menghină și alte d-alea! N-ai găsit un sinonim mai potrivit?

    00
    • Stai linistit, ca nu esti ticnit. Barbati-miu e la fel de dezordonat (biroul si dulapul lui imi pun calmul la grea incercare, mai ales ca nu ma lasa sa i le aranjez, lol) si e foarte fericit asa. Cumva, in dezordinea aia, el stie unde ii sunt lucrurile si nu-l deranjeaza.

      Articolele astea sunt pentru cei ca mine, care nu pot trai dezorganizat si incearca sa minta singuri, ca sunt mai productivi :)))).

      00
    • Lucrez 5-6 nopti pe luna! Nu poti sa dormi ziua dupa o noapte de munca si seara sa te culci la 9-10! Eu si colegii mei avem ora de culcare la 2 dimineata! Nu poti avea o viata organizata cand lucrezi in ture!

      00
  5. Acuma vreți toți medalii sau ce?

    00
  6. Cum fac eu la munca. In primele 10 minute de la inceperea programului imi fac o lista cu ce am de facut in decursul zilei respective. Nu-mi iese 100% in toate zilele dar cel mai adesea fac 95% din ce e pe lista respectiva, in ziua respectiva. si pe agenda am de semenea si ce voi face in urmatoarea zi. eu am o vorba fac lucrurile in ordinea numerelor de pe tricou… sau Fifo. si ce zice Vali in articol sunt chestii utile.

    00
  7. Poti sa ne taxezi cu 150€ ca ne-ai dat informatiile astea si poti sa zici ca esti life coach :D

    00
  8. In general aceste lucruri se invata singur.

    00
  9. Eu nu imi pun lucrurile in ordine ma culc tot dupa ora 0:00 si imi merge foarte bine. Nu ii inteleg pe aia care se culca in acelasi timp cu gainile.

    00
  10. 1.Checked✓
    2.Checked✓
    3.Checked✓
    Ma culc la miezu’ noptii si ma trezesc la ora 7.
    Pe deskop am numai 3 iconite: computer, recycle bin si Waterfox. Total Commander sta cuminte-n taskbar.
    Intotdeauna stiu unde-i fiecare lucru-n casa.

    00
  11. Ce am facut eu:
    0. Identificat activitatile care imi iau timp si returneaza putin in schimb:
    – Vecinul care are chef de vorba, dar e un jeg de om: trimis in plua. 5 minute / zi economie;
    – Cunostinte sau rude de gradul 11 care isi aduc aminte de existenta mea doar cand au nevoie de ajutor: trimis in plua. Intre 2-5 ore / saptamana economie;
    – Colegi cu intrebari / cerinte idioate, diverse taskuri ce nu tin de munca mea: ignor sau zic NU ferm. Cine insista in continuare e trimis in plua. Cam 6-8 ore / saptamana economie;
    – Daca ma suna cineva cu o propunere / idee / intrebare, rog sa revina pe mail si ii contactez eu. Jumate renunta, jumate ajung in spam. Vorbesc maxim 30 minute pe luna la telefon si doar acolo unde conteaza.
    – Nu folosesc retele de socializare. La telefon primesc notificari doar la chestii urgente + de la contacte dedicate (restul sunt pe mute / notifications off).
    1. Optimizat rutina zilnica / saptamanala:
    – Cumparaturi uzuale – planificat o vizita la hypermarket / saptamana pentru produse alimentare perisabile (nu in weekend, nu in orele de trafic maxim; de ex. intr-o zi de marti cu 45 min inainte de inchidere); Nealimentare si cele neperisabile – facut necesarul, mers o singura data si luat de toate la bax (de ex. am pasta de dinti cat sa-mi ajunga pana la sfarsitul lui 2019; trebuie atentie doar la datele de expirare); Haine, incaltaminte & stuff – facut necesarul inaintea unui sezon (sau cu anticipatie, dupa ce abia se termina sezonul, in perioada reducerilor), mers o data si luat de toate; Comenzi online: adunat mai multe produse in timp, comenzile lansate asa incat sa ajunga in aceeasi zi toate, sa fii acasa. Ideal iti poti programa 1 zi libera la fiecare 3 luni pentru a-ti rezolva toate astea;
    – Masina de spalat haine buna, masina de spalat vase buna, cuptor cu curatare pirolitica, aspirator robot cu functie mop: bataie de cap in minus, timp in plus;
    – Ma tund singur acasa. Economie de minim 1 ora la fiecare 2-3 saptamani.
    – Cumpar lucruri / unelte de calitate medie si peste medie, cat mai fiabile si am grija la exploatare. Asa nu pierd timpul cu reparatii / mentenanta / inlocuire. De ex. cu masina pierd 3 ore / an cat ii fac revizia; alimentez de la plin la plin, deci minim timp pierdut in benzinarii.
    – Asigurari / abonamente obligatorii platite pe termen maxim. Nu imi fac RCA in fiecare luna, ci o data pe tot anul, impreuna cu CASCO: economie de timp + scot un tarif mai convenabil. Tot nu inteleg de ce PAD nu pot contracta pe mai mult de 1 an sau sa se reinnoiasca automat, caci asta m-ar scuti de alte 30-60 minute / an.
    – Toate facturile la intretinere platite doar online, intr-o zi, bulk. In 20 minute am terminat.
    2. Alocat timp dedicat pentru job: cate 1-2 ore de munca neintrerupta, exceptie daca vine cutremurul sau te apuca diareea + cate o pauza scurta de relax / hidratare / miscare.
    3. Alocat timp dedicat pentru mine: sa fac ceva ce-mi place, incat sa nu o iau razna pe termen lung.

    00
  12. NOU
    #35

    Instructions unclear.

    Got dick stuck in Inbox.

    00
  13. Nu stiu ce sa zic, treaba asta cu raspunsul imediat la mail-uri si sa fie mereu pe 0 poate sa te trimita in extrema de OCD cu refresh la 5 minute. Cred ca trebuie stabilite anumite ore la care sa intrii pe mail – odata la cateva ore si sa nu te abati de la ele.

    00
  14. Cred ca ar mai fi ok sa ai si ordine pe birou . Eu imi mai tin si o evidenta in notepad++ a taskurilor super critice care imi raman de pe o zi pe alta …

    00
  15. „Nu lăsa zeci de mizerii atuncate pe desktop sau în rădăcină.”
    Pfff. Cand se strang prea multe, faci un folder numit „desktop”, muti totul acolo si gata. Curat!

    00
  16. NOU
    #39

    Cunosti conceptul de 5s?

    00
  17. Mda, vorbesc cu concitadinul sa va decoreze.

    00
  18. „telefonul își face și el treaba bine” Ce telefon detii?

    00
  19. În 2018… mai spre sfîrșit… Vali descoperă apa caldă.

    00
  20. Vali, ce monitor utilizezi ? Cu prima ocazie l-as schimba pe al meu (eizo flexscan ev2416w) pentru ca are un timp de raspuns extrem de mare (cand derulez fisiere word/pdf, sau pagini web, imaginea „clipeste” f nasol). Multumesc

    00
  21. Mai pun pe lista:

    – incepe ziua de munca cu chestiile care nu iti plac, caci altfel o sa le amani si se aduna
    – tine o lista si actualizeaz-o
    – opreste notificarile si limiteaza timpul de raspuns la mailuri si mesaje, caci altfel n-o sa ai timp de facut chestiile importante. Sa zicem, trei reprize de cateva zeci de minute. Daca n-ai apucat sa raspunzi, nu-i bai, probabil ca nu era important
    – acorda-ti timp pentru gandit. Exact, timp in care nu faci nimic, dar de fapt iti organizezi gandurile

    00
  22. Eu mi-am luat o cutie din aia in care organizezi suruburile pe dimensiuni/categorii. Urmeaza sa organizez si celelalte capitole.

    00
  23. Salut. Vezi ca am scris un comentariu destul de lung cu o recomandare buna, am pus si link si probabil l-a luat ca spam, daca poti sa te uiti…

    00
  24. Mai public odata, fara link, cautati voi…
    Pentru cei imprastiati ca mine va recomand cu maaare caldura programul de cautare instanta Everything de la Voidtools. E gratis(fara reclame, fara nimic) si, ma repet, spre deosebire de windows search, cautarile sunt INSTANTE.

    Pentru a fi util, TREBUIE sa faci un keyboard shortcut pentru lansare program (eu am WinKey + Esc pentru Toggle Window Key in Tools – Options – Keyboard) si inca un pas si viata ta se va schimba:

    – cand salvezi fisierele/folderele denumeste-le sugestiv pentru tine astfel incat sa iti aduci aminte cum sa le cautati.

    Gata, acum mereu cand ai nevoie de un fisier/folder apesi WinKey+ESC si incepi sa scrii orice parte din denumirea lui, nu trebuie sa incepi cu inceputul, stie ca cratima – sau underscore-ul _ sunt spatii si poti cauta dupa ‘fisier-denumit_asa sau asa.docx’ astfel: ‘denumit asa’ etc.

    Inca un TIP esential: pune in lista de Excludere (tools- options- Exclude- Exclude files) fisierele de tip „*.lnk;” (scrie asa fara ghilimele).

    De cand il folosesc am salvat o gramada de timp in cautarea fisierelor. Chiar daca ai avea OCD in organizare ai ajunge sa ai atatea foldere si sub-foldere incat ti-ai manca zilele. Si chiar daca le organizezi super bine, tot e util sa ajungi direct la fisier sau folder prin WinKey+Esc ‘parte din nume fisier’ + enter.

    Cu cat faci mai multe lucruri din tastatura in loc de mouse cu atat mai rapid vei fi :)

    Cu placere!

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.