3 măsuri pentru un învățământ mai bun

Părerea mea:

Manuale oficiale

Aș vrea ca manualele să fie gândite de cadre didactice, și nu de oameni din edituri, și să existe doar manuale oficiale în clase.

Să existe cel puțin trei oameni care concep un manual și să nu mai avem situația în care fiecare editură are un manual, pe care îl împinge profesorilor.

La fel, mizeria cu profesorii universitari care scriu ei un manual și apoi penalizează elevii care nu au manualul lor trebuie să dispară.

 

Manuale pentru real și uman

Eu am făcut liceu uman. M-am uitat cu groază la manualele de matematică, fizică și chimie, pentru că erau aceleași după care se predau la real. Se predau unor oameni care înțelegeau matematică, chimie și fizică și au plecat mai departe în viață făcând ceva cu acele cunoștințe.

Mie nu mi-au folosit la nimic. De fapt, ba da, au fost folosite ca să am parte de un calvar la o serie de materii pe care am dorit să le evit, de aceea m-am dus la un liceu cu specializare umană.

De aceea e nevoie de niște manuale făcute special pentru cei care aprofundează materia și unele pentru cei care au nevoie doar de cunoștințe generale. Iar în al doilea caz, explicat totul cât mai simplu și cu cât mai multe exemple, pentru că, din nou, oamenii nu se pricep la domeniul ăla.

Câți dintre cei care au făcut uman au folosit vreodată integrale sau fracții?

 

Mai puține ore inutile

Dacă avem punctul de mai sus pus în practică, vom avea și mai puține ore inutile. Eu am făcut la uman 2 ore de matematică, două ore de fizică și două ore de chimie pe săptămână. Logică? O oră, că nu e nevoie de mai mult. Sociologie? Tot o oră. Filosofie? Uneori o oră, alteori două ore.

Practic, materiile care îmi trebuiau, de aia eram la uman, nu le făceam la școală, pentru ca nu era timp destul, din cauza materiilor inutile.

Și asta pentru că profesorii trebuie să aibă ore. Nu poți face în așa fel încât să ai un profesor două zile pe săptămână la o școală și trei la altă școală , trebuie normă întreagă, deci elevii sunt încărcați inutil cu materie care nu le folosesc.

Aveam literatură universală, și proful, care era absolut bestial, ne vorbea frumos, ne făcea să vrem să citim, voia să citim o carte pe săptămână. I-am explicat că nu putem sta 8 ore la școală, 1 oră pe drum, 2-3 ore la teme și apoi să mai și citim. Pur și simplu creierul unui copil nu poate funcționa atâta timp.

Aș fi vrut să am mai mult timp să citesc și să aprofundez clasicii, români și străini, dar tema la matematică trebuia făcută, tema la română la fel și așa mai departe.


Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

82 comentarii

  1. Societatea de mâine va fi una a tehnologiei avansate, a mașinilor autonome, a dronelor, a electronicelor interconectate, a roboților din fabrici. Va trebui să învățăm mai multă fizică, matematică, chimie, electronică, etc. “Școala de balet” rămâne pentru câteva persoane cu adevărat talentate. Noi restul va trebui să muncim inteligent, altfel nu ne va cumpăra nimeni produsele și vom continua să vindem un camion de cherestea pe o oglindă de BMW. O mașină de grâu pe un set de cartușe de imprimantă șamd.

    140
  2. Acum 10(?) ani când am gătat liceul era materie si manuale separate pentru matematică. M1 si M2 parcă.


    Comentariu apreciat.510
    • Era ambele? Dar la limba romana cate era?

      110
    • @matem

      exact, erau manuale separate (M1, M2 si M3 la matematica). Erai la real, faceai M1, mai multe ore si dadeai bacalaureat mai greu la matematica . Erai la uman, faceai M2 sau M3, mai putine ore si dadeai bacalaureat mai usor la matematica.

      Te-ai astepta sa fie si la lb. romana la fel nu-i asa (doar ca pe dos)? Ete pendula.
      Acelasi manual, mai putine ore la real, dar examenul de bacalaureat la fel de greu.
      Pt ca da-i in pendula mea pe aia de la real, ce ei nu stiu romana? (de parca aia se facea in liceu, invatai sa vorbesti lb. romana).


      Comentariu apreciat.330
  3. Eu tot liceu cu profil uman,filologie-istorie si dupa treapta a 2-a nu am mai facut chimie.Doua ore de mate si fizica pe săptămână la care imbecilul de mate ne lasa corigenti sa isi i-a si el o spaga mică.Mai aveai alternativa sa faci meditație,deci tot o spaga si aia.Cand am auzit ca a trecut in alta dimensiune am urlat mai tare ca ala din Braveheart.

    80
  4. “Aș fi vrut să am mai mult timp să citesc și să aprofundez clasicii, români și străini, dar tema la matematică trebuia făcută, tema la română la fel și așa mai departe.”
    De aia foloseam urmatoarea metoda, la cei romani le citeam rezumatele apoi faceam tema. Si imi ramanea sa citesc autorii straini aia cu adevarat interesanti despre care nu ne spunea nimic la scoala sau ne spunea ceva fugitiv.

    140
    • Hai sa mori tu ca asa faceai ?
      Si care erau aia straini geniali ?
      Nu-ti mai aduci aminte, a trecut mult timp, inteleg…

      60
  5. NOU
    #10

    Editurile scot bani grei de pe urma copiilor și mai mult ca sigur cotizează unde trebuie. Profesorii ce încarcă elevii cu manuale pe care nu le folosesc de obicei primesc bani/bijuterii/alte atenții de la edituri tocmai ca să le bage pe gât plozilor caiete de speciale cu foaie neagră de ziar și 50 de foi la 30 de lei bucata.
    Acum 4 ani, o cunoștință a dat 25 de lei pe o cartelă cu poză pe care o foloseau în mod teoretic la intrarea și la ieșirea din școală. Au fost câteva școli în țară ce au cumpărat sistemul ca să se vadă cum merge treaba. Păi, foarte bine pentru ăia care au vândut, cum altfel?
    Au luat 25 de lei pe un plastic cu o poză pe el și un capăt de sârmă de cupru la interior și 2 “detectoare” care detectau orice rahat metalic, limpede ca lumina zilei că nu citeau nimic și doar bipăiau. 25 de lei x 800/1000/1200 de copii……afacere tată.
    Astea fiind spuse, fără un ministru cu capul pe umeri și coaie în mod sigur nu vedem vreo schimbare.
    Cu toate astea, aș face alocația 10 lei. De ce? Să nu mai toarne plozi dobitocii și ciorile, să dea altfel bani la copii.

    120
    • După ce copilul intră la școală ar trebui ca alocația să vină sub forma de bonuri valorice care să poată fi folosite doar la cumpărarea de rechizite/manuale/haine pentru copiii, probabil așa s-ar descuraja un pic această practică.

      20
  6. “Câți dintre cei care au făcut uman au folosit vreodată integrale sau fracții?” – nici cei de la real nu prea le folosesc mai departe de facultate;
    “Eu am făcut la uman 2 ore de matematică, două ore de fizică și două ore de chimie pe săptămână. Logică? O oră, că nu e nevoie de mai mult. Sociologie? Tot o oră. Filosofie? Uneori o oră, alteori două ore.” – eu am facut la real 5 de matematica, 5 de info, 3 de fizica, 2 de chimie, 5 DE ROMANA!


    Comentariu apreciat.270
    • Cele 5 ore de română se fac la real pentru că și cei de la real dau bac-ul din română, obligatoriu. Cei de la uman nu dau bac-ul din mate.

      190
    • plus câte una de logică, sociologie, filosofie. :)
      been there, done that. doar că nu atâtea de informatică, dar cu 4 de fizică și 3 de chimie.
      am fost la profil real în liceu, pt că am considerat că îmi va forma o gândire logică și ceva mai structurată, de care împrăștiata de mine ar fi avut nevoie, dar am urmat o facultate de profil uman (cei mai mulți așa consideră Dreptul). jur că am folosit fracții în munca mea care corespunde studiilor.

      10
    • integralele sunt una, fractiile cu totul alta… fractii folosesti de cate ori cumperi jumatate de paine

      20
  7. Reciproca e valabila, nu ? de ce dau aia de la real bac la romana iar cei de la uman nu dau la matematica ?!

    90
    • de ce dau aia de la real bac la roman

      Pentru că deoarece ar fii bine ca cu toții să știe să scrie.


      Comentariu apreciat.340
    • @ionut staicu
      “fi” în cazul ăsta se scrie cu un singur “i”

      130
    • Ar avea un sens ce încerci să scrii acolo dacă s-ar da gramatică la bac. Dar nu, la bac se dau tâmpenii de-alea de critică literară, eminești, prostii.


      Comentariu apreciat.370
    • De acord cu Balaurul, la profil electrotehnic noi aveam analiza pe text, trebuia sa ghicim ce vrea autorul sa zica si apoi mai aveam de invatat tot felul de curente literare, cu exemplificari & shit. Ia zi, de cate ori in viata am avut nevoie sa stiu din ce curent a facut “Plumb” parte?

      150
    • @Florin: nam timp să fac ortografie online cine vrea intelege ce zic cine nu nu clar?

      140
    • @Athur, din curentul ”depresie”. am urât cu patimă opera bacoviană.

      50
    • @Ionuț Staicu: Și atunci la ce-ți folosește să știi să scrii?!
      BTW, în liceu deja nu mai înveți să scrii. Ba chiar se presupune că știi și să te exprimi cursiv.

      20
    • @H: Cel puțin partea de literatură se presupune că-ți dezvoltă abilitatea de analiză a textului, extragerea ideii șamd.

      Mergând pe aceeași idee, ar trebui să ne oprim prin clasa a III-a; știm literele, ce ne mai trebuiesc nouă figuri de stil, gramatică și ortografie?

      10
  8. Desi e logic ce spui, două ore de matematica m3, ca asta sigur făceai, nu e același lucru cu 6-8 ore de matematica m1.Eu am avut același nr de ore de fizica.Materia de limba română la real este identică cu cea de la uman.Crede mă ca la real se făcea mult mai multă carte decât la uman și chiar aveam nevoie de o degrevare de la unele materii umaniste, dar nu am negat niciodată nevoia si de acele materii.

    180
  9. Tot la uman fiind nu am ajuns cu materia la integrale. Practic, nu am făcut integrale în viața mea și nici nu cred că o să fac vreodată. Referitor la manualele pentru real și uman, știu că la engleză erau diferite.

    10
  10. fracții….Da chiar. Cine a impartit vreodata un numar la altu.

    Stiam pe cineva care nu stia sa afle tvaul de la o valoare fara tva. deci, nu vorbesc sa scoti tva-ul dintr-un pret cu tva, o operatie complicata, invatata prin clasa a 4a, parca.


    Comentariu apreciat.300
  11. Fractiile probabil le folosesti zilnic. Altfel cred ca sunt relativ putini elevi de liceu care ar vrea sa citeasca in timpul liber, de placere, nefortati de imprejurari. Eu citeam cat apucam in timpul anului si mai toate vacantele aveam cu mine la tara sacose de carti luate la pachet.

    40
  12. „La fel, mizeria cu profesorii universitari care scriu ei un manual și apoi penalizează elevii care nu au manualul lor trebuie să dispară.”

    Cred că faci o confuzie aici. Profesorii universitari au statutul de experți în domeniul lor și aleg singuri ce și cum predau. Nu e liceu.

    Pot să-ți spună inclusiv să citești acasă anumite texte, ca să nu ți le povestească în detaliu la curs, pentru că nu e treaba lor. Dacă au scos un manual din care să poți învăța, cu atât mai bine, nu mai stai să 10 articole și capitole selectate din 3 cărți. În plus, ce se scoate pe la Editura Universității din București sau altele asemenea costă un mizilic, 20-30 de lei. Prin afară nu prea găsești cărți academice sub 40 de euro și dacă trebuie să-ți iei mai multe pentru un curs, te-ai cam ars.

    120
    • @roxana

      cartile scrise de profii universitari sunt scrise ca sa impresioneze comisii

      nu ca sa invete studentul, care vine aproape intotdeauna pe ultimul loc in preocuparile profilor universitari

      pe ei ii intereseaza cariera lor, intelegi, studentul sa manance ce le pun ei in farfurie, ca oricum nu are de ales

      marile carti din care poti invata ceva pe subiectul unui curs universitar ti le cauti tu caci sunt putine. sunt scrise de oameni pasionati de domeniu, oameni care chiar vor ca studentii sa inteleaga

      acum ai google search, ai posibilitatea de a vedea cele mai cerute carti pe amazon

      si e mai usor sa vezi care sunt experti pe bune. sunt cei mai citati autori

      90
    • Cred că denaturezi ce-a zis zoso.

      Există profesori universitari care te penalizează pentru că nu le-ai luat cartea, indiferent ce ai scris tu pe foaia de examen. Sau care, dimpotrivă, te favorizează dacă le-ai luat cartea.

      110
    • @VOC

      Păi ăsta ar fi optimism curat, profesorii mei nu-și recunoșteau jumătate dintre studenți, să mai țină minte și cine le-a cumpărat cartea și cine nu ar fi dincolo de orice așteptări.

      @giastinbiba

      Da, sunt scrise ca să impresioneze comisii, dar dacă predau din ele, atunci le fac studenților munca mai ușoară – e un efect secundar benefic, dacă vrei. Și în funcție de domeniu, numărul lor poate crește exponențial; la inginerie electronică sunt doar câteva, la cultură japoneză sunt ceva mai multicele.

      20
    • Asta pentru că ai făcut la real. Profesorii mei aveau tabele.

      20
    • Pardon, uman voiam să zic, nu real.

      10
    • Am fost și la Facultatea de Matematică și Informatică din București, VOC. Acolo memoria profesorilor era și mai îngreunată de faptul că toată lumea chiulea.

      00
    • Veneau la examen profii, nu recunoșteau lumea, noi aveam sau n-aveam manuale luate de la prof, de la colegii mai mari, de la colegii care renunțaseră cu totul la cursuri. Dacă ar fi cerut să aibă lumea manualul lor, ar fi fost anarhie curată.

      Deci dacă există profesori universitari care fac mizeriile astea, sunt mai rari decât sugerează propoziția aia scrisă de Zoso. De obicei vor granturi de cercetare sau chestii de genul ăsta, nu să vândă o carte pentru care, în cel mai bun caz, nu primesc mare lucru.

      00
    • Hai sa va zic una si mai tare. Un prof cerea la examen sa ai cartea pe masa si bonul fiscal capsat de carte. nu mergea asa…sa ai cartea luata de la un coleg mai mare. Trebuia bonul ca e cumparata. Si n timpul examenului se plimba prin sala si cerceta omult cu omulet cartea si bonul. nu o aveai, ghinion. aveai un x pe foaie in colt, si nu, nu era de design. Acum nu zic ca toti au scapat la sticluta cu aracet, dar cazul asta e trait pe pielea mea.

      10
    • știm și noi din ăștia. cartea lui era scoasa la editura școlii și el avea exact numerele de acolo. avea 200 studenți, trebuiau 200 exemplare vândute. dacă nu, investigații și corijențe.

  13. sala de lectura a unei biblioteci

    daca gasesti una si mergi zilnic, nu cand iti amintesti, ca elev/student poti face si teme/pregati seminarii sau examene, citi si cartile pe care le vrei si sa si stai pe internet

    cred ca salile de lectura sunt printre cele mai tari chestii inventate vreodata

    190
  14. alea’s frecții.
    vrei educație, învățământ mai bun?: ia-l din mâna statului, privatizează-l

    40
    • Dacă ai o soluție despre cum să faci asta și să mai fie și gratuit (măcar primele 8 clase)…

      20
    • @H

      Soluții sunt, evident. Multe.

      Învățământul ăsta de stat este doar teoretic gratuit, în realitate NU este gratuit! Invit părinții să-și calculeze TCO-ul cu fiecare copchil de-al lor înrolat în acest sistem “gratuit” și dup-aia să ne spună cât de “gratuit” este! (șpăgi, meditații, maculatură, echipament etcetera)

      20
  15. “Câți dintre cei care au făcut uman au folosit vreodată integrale sau fracții?”
    Dar cati dintre cei care au facut real au folosit vreodata integrale sau fractii? (exceptand perioada facultatii) – intrebare cat se poate de serioasa.

    30
    • Probabil că mai toți oamenii care respiră pe nas au folosit măcar o dată în viață fracții.

      Cât despre integrale, dacă nu ți-au folosit după facultate chiar deloc (măcar la genul de a ști ce reprezintă), probabil că nu lucrezi în domeniul pe care l-ai studiat la facultate. Caz în care tu ești de vină că te-ai dus la liceu real și la facultatea respectivă.

      110
    • Daca tu nu ai folosit integrale, inseamna ca le-ai studiat degeaba? Mentalitate romaneasca, daca nu-mi folosesc in viata de ce sa le invat? Plm, la scoala ar trebui sa inveti cum sa te descurci in fata unei probleme, cum sa te documentezi si cum sa ajungi la o solutie. Adica mai pe scurt, te pune la munca, nu sa stai puturos. Ca pe urma daca vrei altceva in afara de a servi cartofi la Mac, se presupene ca ai facut un referat in viata ta de unul singur, un proiect, stii cum sa-ti aduni informatiile de care ai nevoie si sa te apuci de treaba.

      60
    • Da, la nivel de facultate au fost studiate degeaba. Mentalitatea romanesca e sa inveti toate prostiile, poate iti vor folosi candva, decat sa inveti chestii mai putine, dar mai bine.

      60
    • Pai trebuia sa ne oprim cu matematica in clasa a 4-a, calculul TVA si cota la pariuri si aia e, stop joc. Scoala nu te invata meserie, ci te formeaza ca sa te poti integra cat mai usor in mediul muncii. Cam asta era ideea. Da, n-o sa folosim niciodata integrale in viata, dar acele exercitii ti-au dezvoltat gandirea analitica care te ajuta la locul de munca (zici ca lucrezi in proiectare).

      100
    • Eterna poveste a oamenilor obtuzi că matematica nu îţi foloseşte. Integralele sunt la fel de utile ca şi şahul, sau orice joc de strategie care dezvoltă şi antrenează creierul, pentru că în diverse momente ale vieţii trebuie să rezolvi nişte puzzleuri simple, dar dacă tu nu ai văzut niciodată cum se deschide o uşă laterală vei trage de ea perpendicular. V-aţi întrebat de ce unii oameni sunt analfabeţi funcţionali, gândesc mai greu nişte probleme aparent simple? tocmai de asta, pentru asta e matematica nene, să te antreneze şi să îţi ungă rotiţele alea ale creierului.


      Comentariu apreciat.210
    • NOU
      #51

      @unu deci vrei sa spui ca mai bine ai wc in curte, ca daca il ai in casa, lenevesti si nu faci miscare ?

      20
    • @unu, andrei: ce pregatire aveti si in ce domeniu lucrati? doar de curiozitate

      20
    • bai oamenilor, am facut analiza matematica doi ani in liceu. nu a fost asea ceva lejer, sa ne slobozim la gandire gen, a fost plictisitor, crancen si inutil. am avut ‘noroc’ de profesor prost/demotivat si s-a dus pulii de suflet tot studiul ala. macar algebra si geometrie am invatat singur.
      chimie am facut 6 ani (mai bine faceam puscarie), fizica la fel, geografie vreo 8 (ce plm sa inveti bro in opt ani de geografie) plus multe alte tampenii gen astronomie (dap, aveam si manual).
      in toti cei 12 ani de generala/liceu ne-am antrenat sa fim analfabeti functionali perfecti. toba de carte fara nici un folos.
      in toata scoala nu am studiat nici macar un autor strain, nimic, parca singurii scriitori pe planeta asta au fost Slavici, Cosbuc si Sadoveanu. zici ca traim un SF prost.

      Suntem o generatie de imbecili dpdv cultural dopati cu mate, bio, fizica, geografie si chimie. si ma refer la cei mai buni dintre noi.

      110
    • mi-ar fi plăcut să știu niște chestii din astronomie, cum se calculează poziția unui punct în fucție de înălțimea soarele, chestii d-astea. în prima parte a adolescenței practic respirasem Jules Verne, iar ”Toate pânzele sus” e cartea mea preferată și acum, dar n-am priceput explicația din carte, iar proful era de fizică și era complet habarnist pe partea asta. mi-ar fi plăcut să știu diverse, dar manualul era idiot.

      80
    • @Kulcsy

      Sunt inginer in automatizari.

      00
    • Unu’, in munca ta, cat de des te intersectezi cu integralele?

      00
  16. Am terminat profil real, am terminat facultatea de constructii, lucrez in proiectare de 5+ ani si nici o intregrala nu mi-a fost de folos inca. Crede-ma cand iti spun ca nici pe santier nu te lovesti de ele.

    90
    • Sincer, nu știu ce presupune proiectarea în construcții.

      Dacă e ceva de genul „vreau să fixez ceva din material cutare de dimensiunile cutare de ceva din materialul cutare de dimensiunile cutare, deci îmi trebuie un șurub de tipul x și grosimea y pentru că așa rezultă din tabelul ăsta din normativă” atunci nu prea-ți trebuie integrale pentru asta, și nici facultate.

      Dacă vrei să scrii tu tabelul cu pricina sau să construiești ceva pentru care nu există tabele, s-ar putea să-ți folosească.

      100
    • Daca nu stii ce presupune atunci rezumate la a-i multumi celui care ti-a proiectat si dimensionat casa ca nu pica planseul sau peretii pe tine.

      20
    • Încerci să-mi spui că poți construi clădiri fără tabelașe, fără softulețe și fără habar de calcul integral? Nu de alta, dar am aruncat o privire pe articolul Stress (mechanics) pe Wikipedia și nu mi-au trebuit prea multe click-uri ca să dau peste integrale.

      50
    • Ceea ce tu ai gasit sunt notiunile pur teoretice, pe care le inveti la facultate si apoi nu le mai folosesti niciodata, daca lucrezi in proiectare.

      Daca alegi sa faci cercetare in constructii, abia la momentul ala incepi sa folosesti notiuni matematice complexe.

      Tabelele pe care le folosim sunt aceleasi de ani de zile, doarece materialele uzuale nu au evoluat foarte mult in ultimii ani, tabele care au fost concepute de unii care au facut cercetare in acest domeniu.

      20
    • Deci greșesc dacă presupun că cineva cu MULT mai puțină educație ar putea să facă aceeași muncă?

      Urmărit cu degetul rânduri într-un tabel poate să facă oricine care are, să zicem, 8 clase. Iar informații de genul „dacă construiești casă la munte e mai bine să folosești materialul X și stilul Y de acoperiș” sunt cel mult la nivel de școală profesională. Dovada: dacă-i explici așa ceva lui Zoso ar înțelege. Încearcă să-i explici Euler-Bernoulli beam theory și n-are nicio șansă fără să aprofundeze mai întâi matematici superioare.

      Părerea mea: poate lucrezi în domeniul în care ai studiat la facultate, dar lucrezi sub nivelul la care ai fost pregătit.

      70
    • Gresesti si gresesti imens.

      La fel cum gresesc toti beneficiarii care cred ca proiectul intocmit de un proiectant are valoarea unui sul de hartie igienica si ei stiu mai bine cum se construieste o casa. Dar asta e o alta discutie.

      Euler, Navier, Juravski, toate sunt concepte teoretice din teoria elasticitatii, care stau la baza formulelor si soft-urilor pe care inginerii le folosesc azi in dimensionarea elementelor de constructii. Este foarte adevarat ca te poti folosi si de acele formule din articolele enumerate de tine, dar doar iti faci viata mai grea. Si de ce sa faci asta cand poti sa folosesti formule care includ doar cele 4 operatii de baza din matematica?

      Proiectare nu inseamna doar a urmarii niste valori intr-un tabel. Presupune evaluarea corecta a incarcarilor care intervin asupra unei structuri, presupune modelarea unei structuri astfel incat incarcarile sa fie transmise terenului intr-un mod cat mai eficient, presupune dimensionarea cat mai economica a elementelor unei structuri (stalpi, grinzi, plansee). Toate astea se fac cu ajutorul soft-urilor de proiectare si a celor 4 operatii matematice, prin calcule mai mult sau mai putin complicate.

      Lucrez in domeniul la care am studiat la facultate si din fericire lucrez mult peste nivelul care am fost pregatit.

      De curiozitate, ce pregatire si ce meserie ai?

      30
    • @VOC: Într-adevăr, multe chestii pot fi repetate și de oameni cu mai puțină pregătire dacă respectă strict ”rețeta”. Însă facultățile tehnice sunt pentru ingineri. Iar un inginer nu trebuie să știe doar CUM, ci trebuie să înțeleagă și DE CE.

      50
    • @Kulcsy

      Proiectare nu inseamna doar a urmarii niste valori intr-un tabel. Presupune evaluarea corecta a incarcarilor care intervin asupra unei structuri, presupune modelarea unei structuri astfel incat incarcarile sa fie transmise terenului intr-un mod cat mai eficient, presupune dimensionarea cat mai economica a elementelor unei structuri (stalpi, grinzi, plansee). Toate astea se fac cu ajutorul soft-urilor de proiectare si a celor 4 operatii matematice, prin calcule mai mult sau mai putin complicate.
      Lucrez in domeniul la care am studiat la facultate si din fericire lucrez mult peste nivelul care am fost pregatit.

      Deci evaluarea corectă etc e făcută de soft, nu de tine. Operarea de calculator nu sună mult peste nivelul la care ai fost pregătit.

      De curiozitate, ce pregatire si ce meserie ai?

      Informatică licență și lucrez ca programator.

      @H

      un inginer nu trebuie să știe doar CUM, ci trebuie să înțeleagă și DE CE.

      Deci tu zici că integralele sunt utile, pe când Kulcsy se jură că nu.

      10
    • @Kukcsy Ca și clarificare: nu zic că ar trebui să folosești acele formule pentru munca ta de zi cu zi. Ar fi stupid. Zic doar că munca ta de zi cu zi, așa cum o descrii tu, nu necesită studii superioare.

      30
    • @Kulcsy deci daca am terminat cu brio jocul Pontifex ma numesc architect ? n-am folosit nici o formula, probabil toata matematica pe care am bagat-o in mine peste 20 de ani m-a facut sa mi se para oarecum intuitiv cum sa asez barnele alea pe acolo fara sa nu mi se darame nimic ?

      10
    • Doar ca la acel soft trebuie sa stii ce input sa ii dai, astfel incat output-ul sa fie favorabil.

      Daca iti dau sa calculezi sageata unei grinzi prin formulele din linkurile pe care mi le-ai lasat tu, iti ia 2 ore. Daca folosesc formulele practice, nu imi ia mai mult de 3 minute, fara calculator stiintific.

      Integralele nu se folosesc in proiectarea curenta. Integralele sunt utile la nivel de teorie.

      Doar ca pe noi practica ne omoara.

      20
    • Doar ca la acel soft trebuie sa stii ce input sa ii dai, astfel incat output-ul sa fie favorabil.

      În ce constă acel input? Un mic exemplu.

      Daca iti dau sa calculezi sageata unei grinzi prin formulele din linkurile pe care mi le-ai lasat tu, iti ia 2 ore.

      Motiv pentru care am și spus că ar fi stupid să faci asta.

      00
    • Input: Forma spatiala a structurii, incarcari (proprie, utila, zapada, seism, tehnologica, vant, etc), combinatii de incarcari, directia si sensul de aplicare a incarcarii, dimensiunea elementelor (grinzi, stalpi, pereti, plansee) inainte de analiza, materiale, etc.

      Output: Eforturi in elementele structurale, deplasari orizontale si verticale, comportament la seism, etc.

      Cu informatiile obtinute drept output, se verifica prin calcul rezistenta si stabilitatea elementelor.

      Daca rezultatul nu este satisfacator, se modifica parametrii necesari (dimensiuni elemente, materiale, forma structurii, etc) pana la o comportare satisfacatoare.

      10
    • Deci dai la rindea o scândură până intră în gaură. Care-i motivul pentru care Zoso n-ar putea să facă asta după o instrucție de câteva săptămâni, fără să meargă la facultate?

      10
    • Deci … nu. Ca daca o iei prea mult la rindea s-ar putea sa-ti pice in cap.

      10
    • VOC
      Sper ca esti troll….pentru ca altfel dovedesti o lipsa de perspectiva de mi-e mila de codurile alea…
      Fii atent:
      – da, oricine are cunoastinte de matematica de liceu poate invata in cateva saptamani sa armeze o grinda.
      Si in alte cateva saptamani sa predimensioneze o intreaga structura, pe urma alte cateva saptamani rezistenta materialelor. Saptamanile ale adunate se cheama “Facultatea de constructii”
      .
      -programul, la fal ca si formulele se calcul reprezinta O UNEALTA. Dupa ce inveti sa folosesti unealta aia in facultatea “in cateva saptamani” iti ia o viata sa te perfectionezi in a o utiliza din ce in ce mai bine. Daca-ti dau eu o dalta si un ciocan probabil o sa poti in 2 minute sa faci o gaura in perete cu ea…n-o sa-mi tin respiratia pana cand o sa poti copia Pieta.
      – spre deosebire de programare, lucrurile in constructii nu se intampla dupa un algoritm prestabilit, ci in lumea reala, unde se mai lasa pamantul, se mai taseaza inegal…si e nevoie de experienta sa gasesti o solutie.
      – o profesie nu tine de a rezolva o probleme intr-o durata infinita de timp si cu resurse infinite, ci sa gasesti solutia optima in timpul cel mai scurt. Aici ajuta intuitia, capacitatea critica si experienta. Si situatiile sunt de fiecare data noi, nu poti copia de la o cladire la alta….
      .
      – dupa logica ta pilotajul unui avion poate fi facut si de-o maimuta: tii maneta dreapta, butonul unu trebuie sa fie apasat sau nu, si toata dupa un o lista pe care pilotul CHIAR TRECE CU DEGETUL LA PROPRIU. Te las pe tine sa zbori cu avionul ala.
      .
      Dar e ok, esti programator. legatura ta cu realitatea e trecuta prin filtrul unei functionari viciate de impresia ca totul poate fi algoritmat si restul oamenilor sunt inutili…PANA VA CADE CURENTUL…

      40
    • Ca să faci orice operație mai complexă trebuie să înveți ceva. Nu am negat asta. Evident, ca să pilotezi un avion, trebuie să înveți să o faci, dar nu-ți trebuie cunoștințe la nivel de facultate. Dacă la facultate înveți despre X, Y și Z, dar în meseria ta nu folosești X, Y sau Z absolut deloc, atunci înseamnă că puteai să-ți faci meseria și fără facultate.

      00
  17. Eu ca si minister al invatamantului (s-au cum se numeste) as face un manual oficial (UNIC acceptat la fiecare materie in parte) si l-as pune gratuit pe site in toate formatele posibile (PDF, latex, mobi, etc). Cu muuuult timp inainte sa inceapa scoala.

    Apoi, fiecare editura e libera sa il ia si sa in printeze. Unele pe o hartie mai buna, sau cu coperti mai groase, etc. Pretul ar diferi ca in orice economie de piata, insa CONTINUTUL ar fi identic.

    Nu as da copiilor carti gratis insa as da fiecaruia un voucher de valoare fixa cu care poate sa isi ia manuale de unde isi doreste. Piata libera ar regla instant raportul calitate/pret.

    Nu stiu care e sistemul, insa nu as da nici un ajutor social celora care nu isi trimit toti copii la scoala (minim 8 clase).

    Tara asta e atat de bolnava incat singura sansa e sa o luam de la lucrurile “basic”.

    – cum ne spalam pe dinti (nu radeti , nu multi adulti stiu sa se spele corect pe dinti)
    – cum sa folosesti corect o toaleta. Nu radeti, faceti un experiment ciudat: stati cateva minute la iesirea unei toalete din orice mall/supermarket si va garantez ca veti vedea barbati cu pantalonii plini de stropi la iesire. Cate dame ies de la toaleta si inca isi mai aranjeaza pe drum chilotii care intra intre fese ?
    – cum sa ne spalam pe maini
    – cum sa ne taiem unghiile
    – cum sa stim sa ne exprimam coerent. Generatia feisbuc nu stie sa te priveasca in ochi si sa lege 2 vorbe. Totul e superficialitate, cancan, tate, cur. Substanta… mai putin.

    Exista in Europa tari cu o educatie care da rezultate. Un singur exemplu: Finlanda. OK, au un pic alta mentalitate, insa copii sunt o coala alba pe care poti sa scrii orice. Cu siguranta putem invata de la finlandezi, nu are rost sa inventam apa calda. E chiar asa de greu sa aducem 50 de profesori finlandezi , sa ii platim regeste si sa facem un proiect pilot de 8 ani? Sunt convins ca rezultatele ar fi extraordinare.

    In schimb la noi se exerseaza pana la saturare memoria de scurta durata. Vedem ca asta nu da rezultate (piata muncii o dovedeste), dar noi o dam tot inainte. Firmele tipa disperate ca au nevoie de forta de munca bine pregatita (deh, am desfiintat scolile profesionale si am promovat universitati fara numar), statul roman livreaza diplome cu care nici macar nu stim cum sa ne stergem corect la fund.

    Politicul are interes sa tina poporul prost. Vin alegerile si cei prosti sunt “valorosi”. Sunt masele care voteaza. Sunt saracii pensionari care sunt speriati ca nu isi mai primesc pensia….

    Biserica are interes sa ia banu’ la fraieri. Si Doamne, ce priceput e Daniel !! Altul mai bun nu gaseau. Cum doamne sa faci biserica in curtea parlamentului cand la noi se inchid spitale si nu avem autostrazi …?

    Cum de putem sa fim atat de PROSTI ?

    hai ca m-am intins prea mult si consum spatiul de hosting…..

    00
  18. NOU
    #76

    Man, sunt manuale de M1 M2 M3. Ca nu vor sa le foloseasca din diverse motive, e altceva.

    Problema cu profilele de uman si real e complexa, nici cei de la real nu sunt incantati de materiile pe care le fac si mai ales numarul mai mare de ore/saptamana fata de colegii lor de la alte sectii.
    Btw, nici cei care absolvesc facultati tehnice nu folosesc in practica integralele, sau cat fac 2 moli de oxigen cu 3 moli de hidrogen sau ciclul carnot, ba chiar nu fac chimie deloc.

    30
  19. Acuma inteleg mai bine preferintele tale cand vine vorba de masini. Vrei ca masina sa iti atinga latura sensibila si sa ai unde iti stoca cartile. Probabil si de aia vrei automata, atunci cand schimbi viteza nu te mai poti concentra la frumusetea peisajelor.

    00
  20. Treaba cu manualele ti-au explicat-o altii inaintea mea, sunt diferite. Si bac-ul este diferit, daca iti amintesti.

    Manualele sunt scrise, in general, de profesori. Dar pentru ca fiecare are un stil diferit si considera ca materia trebuie predata intr-un anumit fel, isi cauta edituri diferite. Iar cei care nu scriu manualele rezoneaza mai mult sau mai putin cu stilul altor profesori – de unde si manuale diferite in acelasi liceu, pentru aceeasi materie. Asta e teoria. Ca in practica se intampla magarii, e alta poveste.

    Treaba cu orele de mate si de chimie si de fizica la uman e discutabila. Eu am colegi care nu sunt capabili sa aplice un procent sau nu stiu cum functioneaza regula de trei simpla (oameni de uman), care sunt pacaliti la piata sau la banca si care se uita ca vitele la mine cand le dau o explicatie logica a unui fenomen/proceduri de efectuat. Le lipseste cu desavarsire gandirea analitica si logica. E bine sa stii un strop de fizica, sa nu iti bagi degetele in priza sau sa nu te prosteasca vreun mester cand iti umbla la masina. Sau un strop de chimie, sa intelegi de ce nu e bine sa pui apa in acidul de la baterie sau care e treaba cu poluarea aerului. Macar asa, putin, de impresie.

    Tu zici ca de ce sa se studieze chestiile astea, cand tot tu te plangi de prostii din jurul tau, ca de ce isi fac rate aiurea sau de ce nu inteleg cum masina lor parcata prost incurca traficul. D-aia, ca nu gandesc logic si matematic.

    Eu vorbesc acum din perspectiva omului care a invatat cam de toate la scoala, atat materiile de real, cat si de uman. Oricat de idiot mi-a fost profesorul, am avut un minim de interes si am citit din manual ce n-am inteles de la prof. Si daca aveam chef sa citesc o carte, o citeam seara, pana nu mai puteam sa tin ochii deschisi, ca mi-era drag. Mai tine si de abordarea fiecaruia.

    00
  21. bai eu am terminat profil real pe linie ca sa zic asa : liceu mate-info, telecomunicatii si samd.
    mi-e placut enorm fizica si o parte din matematica dar si romana/literature iar daca as fi avut atunci mintea de acum probabil as fi ales medicina cu toate ca urasc sa tocesc.
    ma uit acum la munca printre colegi : suntem 30+ si 20+. IT. practic cu cei 20+ nu poti sa legi o conversatie la o cafea. nu au ce, nu au citit, nu inteleg ce se intampla in jurul lor : politica, mailuri mai lungi, traininguri de dezvoltare personala (nu pot da exemple dincolo de ce li s-a intamplat azi in birou, etc..). citesc carti hipsteresti aparute acum de la tot felul de anonimi, nici unul n-a citit morometii sau daca au citit n-au inteles nimic mai ales din volumul al2lea. nu stiu istorie DELOC, mi se pare jenant sa nu-ti cunosti istoria.
    impreuna cu un coleg 40+ ne-am amuzat intrebandu-i cat e tva-ul dintr-un pret la raft de 100 lei (vazusem intrebarea pe un blog), baieti foarte destepti dealtfel
    apropos de orele de romana la real, nu era nevoie sa tocesti comentarii cum s-a zis, era nevoie sa ai o viziune asupra a ce a vrut autorul sa zica. da, nu puteai sa bati campii, dar daca ai fi citit indeajuns de multe carti ai fi putut emite o parere pertinenta pt care erai notat acceptabil pt un profil real.
    fractii folosesti zilnic dar pt ca le-ai inteles cat de cat la momentul respective acum nu-ti dai seama.

    20
  22. ah.. fun fact… la ce-ti trebuie matematica in viata de zi cu zi. am renovat ceva.. mesterul, foarte ok dealtfel, mi-a zis ca avem nevoie de 25-30 saci de sapa autonivelanta. la vreo 30-40lei/buc am zis ca n-are cum. m-am dus in magazine, m-am uitat pe sac la spcificatile producatorului (e ceva de genul 1kg la nu sti cati mp la 1cm grosime, nu mai tin minte exact), am facut calculele si mi-a dat aproape 13 saci. am cumparat 14, am ramas cu jumate de sac. ii dadeam cu ei in cap daca n-aveam minte si luam 25 ?

    20
    • Nu, ii returnai înapoi. Marile magazine accepta retur la marfa nefolosita si nedeteriorata, cu ambalaj intact. Il puneai pe mester sa plătească benzina.

      20
  23. “De aceea e nevoie de niște manuale făcute special pentru cei care aprofundează materia și unele pentru cei care au nevoie doar de cunoștințe generale. Iar în al doilea caz, explicat totul cât mai simplu și cu cât mai multe exemple, pentru că, din nou, oamenii nu se pricep la domeniul ăla.”

    Eu cred ca in ambele cazuri trebuie explicat totul cat mai simplu, pentru ca o data inteleasa o chestie, practic e invatzata. Consider ca aici e problema invatamantului de la noi – prea multe chestii, prea multe detalii de cele mai multe ori nesemnificative – care incarca elevii cu chestii inutile. Si cum invatzam? Toceala, si dupa o saptamana, sanatate buna si noroc! Evident ca nu ramanem cu nimic dupa aia :)

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de pe eMAG prin acest link sau de la PCGarage prin acest link.

Top articole

7 zile