De la Comunism la Populism

– istoria ilustra a societatii romanesti

Citeam astazi un articol (aberant de altfel in integralitatea sa – si nu este singurul) pe ZF (referitor la preturile practicate de magazinele din Aeroportul Henri Coanda, preturi evident zic eu mai mari decat cele din oras), si un paragraf mi-a atras atentia in mod deosebit.

Sa incepem cu inceputul. 1+1 = 2

De ce pretul unei prajituri in Aeroportul Otopeni este mai mare fata de cel practicat de o cofetarie din Bucuresti? Pai sa vedem… stiati ca se organizeaza licitatii pentru acele spatii din aeroport si ca exista spatii cu chirie de 1000 (una mie) euro /MP/luna? Chiria asta de unde credeti ca e platita? De spiridusi? Nu, ea se transfera in pretul produsului. Daca un magazin din Aeroport are costuri mai mari pe luna cu 20.000E fata de un magazin normal, si vinde 10.000 de articole pe luna (10.000 de articole e enorm, stiu exemple concrete cu medii de 8000 articole pe luna vandute), fix cu 2 euro mai scump per bucata va fi produsul. Nu conteaza ca e o apa plata sau o prajitura. 2 Euro. Matematica de gradinita. Si nu doar chiria e diferita, existand diferente substantiale in costuri de transport, de stocare, de manipulare, mai ales la produsele alimentare, si asa mai departe. Numai parcarea unei masini utilitare costa 50 RON/zi in aeroport. Si nu vine una, vin 5. Consumatorii nu vor sa plateasca 10 RON pe o cafea in aeroport? Nici o problema, sa opreasca la MC pe drum si sa o bea acolo. E atat de simplu. Cum ar fi ca statul elvetian sa impuna unei fabrici de ciocolata reguli cu privire la pret? Prieteni, de maine vindeti la 50 de centi bucata, ca noua ni se pare scump…s-a mai plans si lumea ca e scump si ca nu o pot cumpara, la 50 de kilometrii e o fabrica ce vinde cu 50 de centi deci se poate, hai bagati 50 de centi fara comentarii..

Ce spune preşedintele aeroportului conform ZF: „Aşa cum au fost făcute contractele, aeroportul nu poate influenţa preţurile. Din nefericire este o situaţie mai neobişnuită.”

Asa cum au fost facute? Pai cum trebuiau sa fie facute? Trebuiau sa fie facute astfel incat un organism de stat sa poata fixa preturile practicate de un agent privat/particular/independent?

Cum adica din nefericire? Adica ar fi “un caz fericit” daca aeroportul ar fixa preturile unei cafele obligand un agent comercial sa practice acel pret fix indiferent de calitatea serviciului, de calitatea ingredientelor, de costuri, de brand, si asa mai departe ? E o situatie neobisnuita? Ar trebui sa ne obisnuim ca statul sa intervina direct in economie (asa cum a facut-o de altfel – rezultatele fiind dezastroase – in reglementarea serviciilor de taxi prin fixarea de bareme de preturi) ?

Nota:
Ca o paranteza, in Bucuresti exista un tarif reglementat cuprins intre 1,1 si 3,9 lei. Eu sa zicem daca de maine vreau sa fac un serviciu de taxi cu masini noi gen C Klasse, cu soferi la costum, oferind o experienta civilizata si memorabila nu pot sa o fac pentru ca nu imi permite statul, desi poate consumatorul ar plati 4.5 RON/KM din dorinta de a beneficia de serviciul meu. Sau poate vreau sa o fac cu masini de epoca. Tot nu pot. E aberant. O sa ramanem tot cu masini fara AC pe taxi, mirosind a tigari, soferi transpirati si asa mai departe.

Doar in comunism, si in economiile planificate, statul intervine pentru fixarea preturilor. Intr-o societate democrata, libera, legile LIBEREI concurente fac asta. Mi se pare incredibil ca in 2013 cineva poate spera/dori ca statul sa fixeze preturi in economie.

(mi l-a trimis cineva pe email, dar am uitat cine)

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

49 comentarii

  1. Și la Saint-Tropez o coca e 8 euro în anumite localuri. O cafea în Piața San Marco e opt euro. În Peco, tot în Italia, e 80 de cenți!

    00
  2. 8 euro doza de coca? mai exact unde in saint tropez?:D

    00
  3. @Ioan, corect. Cum ar fi sa ajungi in San Marco sa comanzi o cafea, si sa te duci la Barista cu o abordare de genul: Pffa, bai esti nebun, in Peco era 80 de centi, cum vrei tu 8 euro? Si apoi sa vina primarul sa zicem si sa afirme…da, are dreptate omul, am luat si eu din benzinarie cu 80 de centi, returneaza-i diferenta de 7.20 ca e nejustificata. Numai in Romania se poate asa ceva. Simplul fapt ca unui director general (din structura de stat) ii trece asa ceva prin cap e infiorator. Incep sa cred ca in atatia ani de comunism n-am invatat nimic. Au mai trecut inca atatia de capitalism, tot nimic n-am invatat. Si ne mai miram ca pica astia la BAC pe capete.

    00
  4. Preţurile din aeroport sunt îngrozitoare. O apă 10 lei este ca în celelalte aeroporturi din străinătate, doar că noi nu avem salariile lor“, a spus Elena, 25 de ani, care se pregătea să plece cu prietena ei în Dubai.

    Acum ce sa inteleg, ca autorul articolului a dat un exemplu deplasat sau fetele se duc la cules de morcovi in Dubai ?

    00
  5. @arhi La Nikki Beach si alte cateva localuri, dar daca esti baiat destept te duci 100m mai incolo la Coco Beach, unde este si la malul marii, nu la piscina, este si mai frumos, au mancare de masterchef (fara exagerare) si preturi ceva mai ok, dar deh…

    00
  6. lasand deoparte aberatia cu preturile, aeroportul otopeni este fix imaginea romaniei: haos, lipsa de interes si completati cu ce vreti voi.

    nimeni nu stie nimic, n-ai pe cine sa intrebi (angajatii care sunt prezenti au altceva de facut, cum ar fi sa se stranga ciorchine 10 si sa-si spuna bancuri si sa se enerveze daca-i deranjezi). nici macar o coada nu se poate forma pe otopeni pentru ca nu s-a gasit niciun prost sa traga benzile ale negre, sa formeze niste coridoare si sa nu stea lumea sub forma de gramada.

    00
  7. NOU
    #7

    Pai daca au drept exemplu bariera lui Victoras.

    00
  8. Eu sunt curios cum ar motiva cineva preturile duble la toate produsele din benzinarii

    00
  9. Otopeni e unul, chiar singurul as spune :D, dintre aeroporturile din Romania care arata decent, comparat cu cele din Europa. Arata decent, e curat, organizat iar preturile din interiorul acestuia sunt fix la fel ca oriunde in Europa.

    Articolul incepe cu aeroportul si se termina cu practica de reglementare a preturilor. wtf?! articolul probabil e scris de un „liberal”, care „uita”, se pare, efectul in anumite domenii mai monopoliste. Statul trebuie in primul rand sa aiba grija de ai sai cetateni, chiar prin fixarea unor preturi acolo unde nu poate exista concurenta (gen distributia de energie) sau acolo unde pot aparea intelegeri, tocmai pentru a apara consumatorul de practici abuzive. Chestie care se invata in primul an, primul semestru, cred eu in orice facultate de economie.

    Nota:
    Exista in tara taxiuri Mercedes C „Klasse” cu sub 2 lei/km. Exista taxiuri imputite in Bucuresti cu 1,1 lei pentru ca asta vor clientii, sa plateasca 1,1 lei/km pentru o plimbare cu taxiul. Daca nu iti convine mirosul din taxi, ii platesti deranjul (2 lei) si pleci de acolo si cauti altul.

    00
  10. Cristian…
    Ai idee care e costul de operare al unei benzinarii pe luna? Cat curent consuma? Stii ca investitia intr-o statie noua e de un milion de euro min? Ca retehnologizarea ( obligatorie) a reZervoarelor costa una suta mii euro/ rezervor?
    Roman verde ce esti…

    00
  11. @cristian: se explica prin: bag-pulismul, spaga, lipsa de oua a guvernelor romanesti de dupa ’90. si prin neruperea de la tzitza-mama a urss-ului a lu’ iliescovici. si foamea de voturi ale partidelor (prin taxe si eaxe la taxe).
    ca in rest companiile de aia au venit aici. sa faca bani.

    00
  12. E taxa de fraier ca, desi ai loc in masina, nu ti-ai luat ceva de mancat/baut/fumat/citit de la supermarketul din ultimul oras prin care ai trecut (ca doar nu avem mii de kilometrii de autostrada pe care sa circuli fara sa treci prin orase).

    00
  13. @Cristian, asta e frumusetea. Nu trebuie sa justifice nimeni nimic. Traim intr-o tara libera (sau asta imi place sa cred). Nu imi convine pretul, nici o problema, nu cumpar :)

    00
  14. e foarte simplu. Daca cei din aeroport nu ar avea vanzari, ar scadea preturile.

    00
  15. Ce se intampla pe Otopeni este cerc vicios, preturile mari rezulta din chirii mari si chiriile sunt mari pentru ca au profituri mari si au de unde sa plateasca.

    00
  16. Otopeni- 2 cafele lavatta 48 ron acum 2 ani.
    Italia -langa Istrana(am uitat orasul) – 1 sanwich mic 5 euro
    Austria benzinatri 4,50 euro un redbull.
    E ok tinand cont de costuri

    00
  17. Acum 2-3 ani era un reportaj despre carnea de miel care se scumpise de Paste.
    La un moment dat un cetatean a cerut „sa dea guvernul o lege, sa se ieftineasca carnea de miel”.
    2010 sau 2011, undeva prin luna martie. Amin.

    00
  18. @cKY

    cumetre, vezi ca e LAVAZZA. Daca tu aibaut LAVATTA la banii aia, e naseol. Sincer, cred ca esti cam praf

    00
  19. Am citit: De la Comunism la Priapism…. Sa am pardon! :)

    00
  20. Aia de pe Otopeni cer preturilea alea pentru ca pot. La fel si benzinarii. As fi spus ca primaria a fixat preturile minime si maxime pentru a evita dumping-ul sau cartelizarea. Nu sunt sigur. Dar au fost niste vremuri in care cartelizarea a functionat, pana a venit criza.

    00
  21. Dacă ar fi să ne luăm după ăștia care afirmă că preţurile trebuie raportate la salarii atunci în România un M5 ar trebui să coste cât un Logan

    00
  22. @Cristian, comentariul 8: Spune-mi te rog unde in afara de benzinarii gasesti o apa minerala sau un suc rece, asa cum se cuvine vara ? Iti spun eu, la mama dracului, ca pe DN1 sau chiar in Brasov gasesti doar posirci pentru sensibili, daca vrei sa bei ceva rece te opresti la o terasa si ceri gheata.
    Faptul ca e curatenie si ca tin frigiderele la temperatura la care se cuvine vara nu justifica preturile destul de mari, dar nici sa aruncam cu pietre …

    00
  23. E simplu, daca n-ar fi reglementate preturile la taxi sa zicem, s-ar organiza in bresle si-ai plati 100 de ron / km. La fel si in alte domenii de necesitate mare. Asa ca nu vorbi prostii, e bine sa fie reglementate.

    00
  24. Hai sa liberalizam apa … si aerul daca se poate… sa te vad atunci ;)

    00
  25. NOU
    #26

    In mai toata Europa aeroporturile au preturi asemanatoare, de ce nu si la noi? Pe logica asta ar trebui sa ma duc in piata sa ma cert cu vanzatorii de ce imi vand ei capsunile cu 10-12 lei/kg cand in Italia cumparam (in martie si aprilie chiar) cu 1 euro kg. Nu mai spun de pepeni, de banane sau kiwi care am zis ca nu vad bine pretul (1 euro pentru 2 kg).

    00
  26. Ceva nu-i în regulă aici. Toţi sunteţi de acord cu preţurile mai mari în unele locuri decât în altele? Unde-s cei care cu ceva timp în urmă îi cereau lui Vali să reducă dacă se poate la zero costul articolelor plătite, că 3 euro/lună e prea mult?

    00
  27. Cine nu vrea sa plateasca pretul unei ape in benzinarie, sau pretul unei cafele in aeroport este liber sa mearga cu baxul de apa in portbagaj luat de la mega-image si cu termosul de cafea dupa el. Sa soliciti interventia statului in reglementarea preturilor pentru produs de acest gen mi se pare o aberatie. Adicatelea, dereglementam preturile la energie ca sa le reglementam pe alea la cafea si brifcor prin aeroporturi si benzinarii. Fain.

    00
  28. Situatia pe Otopeni este intrucatva diferita pentru ca nu ai libertatea alegerii. Inainte de a intra in zona cu preturi mari esti obligat sa arunci orice fel de lichide din motive de securitate.

    Astfel daca iti intarzie avionul bei de la chiuveta (mi se pare ca se indica faptul ca nu este potabila apa) sau esti fortat sa iei de acolo. Exemplul cu baut de la mcdonalds nu se aplica pentru ca nu ai optiunea asta.

    Sunt un mare fan al pietei libere dar sunt cazuri in care nu se poate aplica acest concept si anume cel in care consumatorul nu are practic posibilitatea alegerii.

    Pot sa fac o comparatie cu ce se intampla in state cu domeniul medical. Ai o urgenta pe care nu o acopera asigurarea la clinica la care ai ajuns platesti pana dai faliment sau risti sa mori si sa ajungi la o clinica ce iti accepta asigurarea. Este tot un exemplu de piata libera:)

    00
  29. la consulat cat o fi o „coca”?

    00
  30. Mie imi place finalul articolului:

    „Membrii noii conduceri au fost aleşi de reprezentanţii Ministerului Transporturilor ca urmare a listelor de propuneri venite din partea consorţiului de consultanţi mandataţi să se ocupe de recrutare: firma de audit şi con­sultanţă PwC, headhunterul George Butunoiu şi avocaţii de la David şi Baias.”

    Inteleg de aici ca oamenii astia au fost platiti pentru ca la final sa fie numiti tot cei care trebuiau numiti – prefectul de Iasi (deh, doar de acolo e Relu), omul lui Tirias, si tot asa…

    00
  31. Bai , pai ma duc la benzinarie si nu ii dau lui ala 5.5-6 RON pe litru pentru ca in Dubai am alimentat cu 1.7 dirhami = 1.5 RON :)))))

    00
  32. Interesant, zoso, dar uite unde gresesti:
    – nu ai alternativa la produsele lor. In occident poti sa iti iei cafea si la 1-2 euro, nu neaparat de 4-5 din aeroport. Pe langa asta exista si automate. Gluma cu confiscarea sticlei de apa la security check mi se pare proasta. Cred ca o sticla de 250 ml e ok sa pastrez la mine. Solutia 2: imi ia dopul de la sticla, deci sunt obligat sa o consum.
    – cum reusesc in alte tari sa ofere preturi decente langa preturi mari a.i. sa alegi? Chiria in Paris e mai mica decat in Otopeni? Am baut in Irlanda, Anglia, Franta, bla, bla cafea de 1 euro in aeroport si 5 la cafenea. Decent mother fucker behavior.
    – normal ca e mai bun capitalismul. Comunismul e o utopie glumeata, dar capitalismul de jungla e mai prost decat ambele adunat. Coruptia generalizata e mai grava decat coruptia tinuta in frau. Lobby-ul e mai bun decat mita de tigan din .ro, bla, bla.

    00
  33. NOU
    #35

    Acum traim in epoca capitalismului , fiecare are dreptul sa-si impuna un anumit pret pentru produsul pe care il vinde, nu este ok ca statul sa fixeze un anumit pret

    00
  34. Orlando, nu e monopol. Nu e nici oligopol. In aeroport ai si 2 supermarketuri. Ai circa 20 de magazine, ai inca vreo 20 pe o raza de 700 metri in afara aeroportului / Mega Image, Miniprix, ai Billa in Aeroport cu preturi similare cu cele din Bucuresti. Deci exista locuri de unde poti cumpara ieftin. Monopolurile se formeaza pe bunuri strict necesare sau nesubstituibile, nu pe o ceasca de cafea pe care poti sa o iei din 30 de locuri. Si ca regula generala, nu poti sa vi tu ca stat sa imi faci mie politica de preturi. Mai ales pe un serviciu non-esential si pur comercial. E ca si cum eu as veni la tine sa iti spun ca trebuie sa iei 1 euro pe CPM maxim ca asa ia si concurenta. Marjele de operare nete sunt foarte mici, poti cauta pe listafirme. Iar preturile difera masiv intre locuri, de la 5 ron la 12 ron pentru o cafea deci nici vorba de monopol. Explicatia preturilor ca si in celelalte aeroporturi tine de chirie, proximitate, costuri de procesare, transport si licentiere.

    00
  35. Fishborne, chiria pe Otopeni este mai mare ca pe CDG/Paris. Paradoxal.

    00
  36. zoso si Catalin (dupa cat de activ e, pare sa fie autorul postului), voi ati auzit de monopol? Voi ati auzit pe undeva in lumea asta ca statul sa incurajeze monopolul (cu exceptiile Cuba, Coreea de Nord si niste tari africane)? Putem vorbi despre monopol la Otopeni in ceea ce priveste vanzarea de apa plata, seminte, cafea si batoane? Nu mai faceti comparatii cu Ibiza, Coasta de Azur si Miami, acolo vorbim de proprietate privata, chirii platite unor proprietari privati, nu statului, ca in cazul Otopeniului. Adica incurajam monopolul si preturile de monopol pe proprietatile statului. Bravo, asa capitalism vreau si eu!

    00
  37. @atlasms colantari auto: stii ce inseamna subventie? Stii cat de serioasa e in occident? Stii de legile lor antimonopol? Stii ca lucrurile sunt lasate liber, dar tinute totusi in niste limite? Ce dreaq, crezi ca vine un mongol de-al nostru in Beauvais si vinde hotdogi bio cu 15 euro ca asa vrea pana lui, nu? Bineinteles, ca exista cerere pt ei….:))

    00
  38. @Alex: Ai dreptate, Alex, sunt magazine pe acolo. In Otopeni avem chiar si Mega-Image, piata, avem ditate. Totusi, insist: te lasa cu paharul de cafea la security check? Poti sa ai orice lichid la tine (mai mult de 100ml)? Intr-adevar, nu cred ca iti scoate sandwitchul din rucsac.

    00
  39. Stiati ca o bere Ursus pe Aeroportul din Cluj este mai ieftina decat la unele pub-uri din acelasi oras?

    00
  40. @Fishbone, d-asta nu te lasa cu lichide https://en.wikipedia.org/wiki/2006_transatlantic_aircraft_plot

    Le e pur si simplu frica.

    00
  41. @jollyca diferenta de chirie intre OTP si Bacau este de 1/20.

    00
  42. @Alex: corect, ai dreptate, e o problema de securitate sa ai lichide la tine. Ce nu inteleg e: o cafea si o sticla de Cola mica-mica „imparte-o cu un controlor” {cu ocazia asta testeaza daca nu ascund explozibil in moleculele de zahar} nu poate si burta mea? Ca estem in șatră, .ro. Serios acum, ma deranjeaza doar atat: pe alte aeroporturi pot sa imi beau o cafea ieftina, o cola ieftina, un sandwitch cald ieftin si un parfum scump……..aaaaa..ieftin, de fapt, ca e duty free.

    00
  43. Alex, cele doua supermarketuri sunt DUPA security check sau INAINTE? Poti sa-mi cumpar o apa plata la 0.5l de acolo si sa o iau in avion? Nu cred.

    Si ca regula generala, statul poate veni sa-ti faca regulile tinand cont ca te afli pe proprietatea lui, dupa informatiile mele statul, prin Ministerul Transporturilor, este inca actionarul majoritar de la Otopeni. Nu tine comparatia cu cpm-ul pentru ca nici noi, nici altii din piata nu opereaza cpm-urile statului.

    00
  44. @orlando, toata discutia este despre zona publica, nu despre zona de dupa security check. Articolul din ZF se refera la magazinele din zona publica de asteptare. Cu privire la zona privata, discutia e cu totul alta.

    Tu spui ca „statul poate veni sa-ti faca regulile tinand cont ca te afli pe proprietatea lui” – daca regulile se refera la pret, aici nu sunt de acord. Cum ar fi ca Puiu Popoviciu sa fixeze preturile magazinelor din Mall Baneasa :) Locatorul nu poate impune conditii tarifare locatarului, indiferent de natura public/privat a celor doi. Multe hoteluri din Bucuresti sunt construite pe terenuri in concesiune (inchiriate de la stat – gen https://jurnalul.antena3.ro/stiri/observator/concesionare-lui-cocos-teren-pentru-hotel-22160.html). Cum ar fi sa vina statul sa ii fixeze pretul pe camera, ca doar e terenul statului. Logica e identica, si zic eu fundamental gresita.

    @fishborne, e greu operational sa verifici/testezi continutul unei sticle de lichid. D-asta se prefera peste tot in lume solutia generala.

    00
  45. Alex, atunci mea culpa, eu vorbeam despre zona de dupa security check, zona publica nu am „cercetat-o”, nu ma pot pronunta.

    Da, poate interveni la obiective de interes general, cum e un aeroport international, e vorba de imaginea tarii, e un obiectiv care se incadreaza (sau ar trebui) in strategia de dezvoltarea in turism etc. Vezi ce s-a intamplat cu taxi-urile, a fost nevoie de interventia prim ministrului pentru a se rezolva problema, fortat putem vorbi de o situatie similara, un monopol cu preturi mari al „privatilor”.

    00
  46. @orlando, la taxi e un haos :))

    00
  47. Sper ca realizezi ca trebuie sa ai spate serios sa prinzi dincolo de zona de security check un spatiu :))

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.