Vacanta pentru creier

Sunt din generatia aia cu cortul pe munte. La 16-17 ani, plecam 10 zile, care apoi se faceau 12 si apoi 14 si tot asa. Drumetiile astea se terminau cel mai des cu buletinele bine ascunse la fundul rucsacului, cu o punga de mere si o pâine, stând pe jos, cu picioarele balanganindu-se pe usa deschisa a trenului personal spre Bucuresti.

Apoi, ca multi dintre voi, viata a vrut sa-mi arate lumea din avion, din masina, din autocar sau din tren de mare viteza. Cortul a mucegait dupa ultima iesire in care nu l-am uscat cum trebuia, iar creierul s-a angajat in alte aventuri, de multe ori pe baza de multi bani. Dar mersul pe jos, mai intâi in bocancii aia de piele ai lui maica-mea, apoi ai lui taica-meu (minim 900 g bucata), mersul pe jos isi lasase deja o urma in ADN. La sfârsitul anilor ’90, student fiind, am facut economii 2 ani ca sa-mi iau niste Trezeta verzi cu portocaliu, cu care puteam sa merg si pe luna daca era nevoie. Dar n-a fost, caci dupa câteva iesiri, au murit lent intr-un dulap. Când am vrut sa-i reactivez, plasticul din spate se stricase. Planned Obsolescence.

Fac introducerile mai lungi, ca sa mai pierd din nervosii care mai pot ingaima doar un TL;DR in viata lor anosta.

Daca vreti o vacanta cum POATE nu ati mai avut, va sfatuiesc calduros sa va uitati dupa Camino del Norte. Sunt sute de site-uri pentru asta, l-am pus pe primul care a iesit in cautari, ca are poze.

In ceea ce ma priveste, nu partea religioasa m-a atras in aventura asta. Si pot confirma ca 80% din oamenii intâlniti pe drum n-aveau nici o treaba cu religia sau credinta in Dumnezeu. Din motive practice, insa, e bine sa va luati un „pasaport” – credencial – care va permite sa locuiti in numeroasele hosteluri care populeaza drumul. Bineinteles, drumul este presarat si cu nenumarate hoteluri, pensiuni, hospedaje etc, nu trebui sa stati „ca saracii” in camere cu paturi suprapuse. Doar ca la hoteluri e mai greu sa intâlnesti o atmosfera cosmopolita, multiculturala, cea care iti permite sa te conectezi si cu alte fiinte si ii permite creierului sa produca atât de necesara serotonina (Houellebecq, ma frend).

Hostelurile in Spania sunt relativ ok, sunt si publice, si private si unele chiar pe principiul „dai cât vrei”. In general, intre 5 si 12 EUR/noapte. Ai un pat suprapus, dusuri, unele au si masina de spalat haine (2-3 EUR) – va invat o tehnica daca vreti, pe care am invatat-o pe la final, dupa vreo 30 de zile de mers – si la o bucatarie unde de multe ori gasesti si spaghete, orez etc sa iti incropesti o masa daca esti prea obosit(a) de mers. For free.

In timpul zilei mergi mai ales in afara satucelor, satelor sau oraselelor mici. Nu faci niciodata mai mult de 10 km fara sa ajungi in vreun sat care are un hostel public. Cheia e la barul din sat, unde si platesti cazarea. In satele din Spania, chiar si daca e un singur bar, ai posibilitatea sa manânci decent. Intr-o zi facusem 20 km pâna la ora 12h10 si aveam impresia ca voi exploda kilometrajul in ziua aia. Am ajuns intr-un sat, Serdio, si lânga o biserica foarte veche, de piatra, am gasit un bar. Pe usa era o hârtie cu „vin in 5 min”, ceea ce m-a facut sa zâmbesc româneste. Sub asta era „parola wifi este…”. Mi s-a parut foarte cool. Am asteptat sa vina patroana. Avea niste chestii ok in meniu, dar i-am spus ca mi-e tare pofta de niste oua ochiuri cu cartofi prajiti. Bai, intre paharele de rachiu pe care le servea agricultorilor care se opreau pe acolo intre doua brazde, mi-a curatat cartofi si mi-a facut la tigaie, ca in RO. N-avea friteuza, of course. 6 EUR, cu un pahar de vin inclus.

Drumul poate fi parcurs de oricine. Insist, de ORICINE. Sunt ceva suisuri si coborâsuri – pretul platit pentru a vedea oceanul in fiecare zi – dar am intâlnit pe drum si oameni de 70 si de ani, care in viata reala mergeau cu baston. Exagerez, dar mergeau cu rucsaci cu roti, unde puteau ii trageau dupa ei, ca un cos din ala de cumparaturi, alteori ii puneau in spate. Te poti opri si poti gasi ceva de innoptat aproape la fiecare 5 km.

Tura asta am facut 80 km in 4 zile, insotit de un prieten care a avut toata viata fundul intr-o decapotabila. Marti seara am plecat direct de la munca cu trenul la Biarritz, luni dimineata eram la sedinta. Poti face câte zile vrei/poti. Si poti sa reiei drumul de unde l-ai lasat data trecuta. In 2015 când am mers 37 zile, am intâlnit oameni care veneau la mers câte o saptamâna, 10 zile, cât aveau concediu. Si reluau drumul de unde l-au lasat acum 1 an, doi sau 5.

Iar asta e cu adevarat marele avantaj al drumului: ca-l poti lua de oriunde. Iti pui niste alerte pe Skyscanner sa vezi preturi ieftine la Santander, Bilbao, San Sebastian, Biarritz si alte X aeroporturi si când iti convine pretul ai plecat. Drumul serpuieste si un tren pe ecartament redus, FOARTE IEFTIN, asa ca daca nu iti place o zona, te sui in tren si dai mai departe. Cobori „la prima” si ai alta vedere, esti aproape in alta tara. Pentru ca, facând drumul asta cu Atlanticul in lateral, vei observa ca treci prin Tara Bascilor, Asturia, Galizia, fiecare cu particularitatile ei, cu arhitectura ei, chiar si la sate. Va spun, la fiecare pas, la fiecare colt de drum, creierul face „wow”. Si el chiar are nevoie de asta, chiar daca voi poate va multumiti cu Netflix.

Am scris mult, chiar si eu gasesc ca e TL;DR :-)

Echipament (ales de-a lungul anilor, dupa multe incercari si citit review-uri):

Rucsac Lowe Alpine 42L Peak Ascent – pentru ca e usor el, gol

Incaltari Scarpa Mojito GTX – aceleasi incaltari minunate cu care bat Parisul in fiecare zi

Pantaloni Vaude Farley II – foarte buni, pe orice vreme, cald, frig

Geaca impermeabila Vaude Escape Light

Pelerina (obligatoriu!) Salewa cu „cocoasa” pentru rucsac

Pantaloni impermeabili Trangoworld – foarte buni, ii folosesc si când merg cu bicicleta – ii pun si peste blugi

Sac de dormit Lafuma Active 35

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

59 comentarii

1. M-a furat lectura stand pe burta, in pat. Am facut telefonul numai bale.

2. Cum de te-ai abtinut sa folosesti „spiritual” , lumea asta spune despre Camino ,ca nu e neaparat religios, e spiritual :) Si chiar e ! Este o conexiune innascuta pe care o avem cu mersul pe jos si statul in natura toata ziua. Dar oamenii ! Oamenii pe care ii intalnesti pe aceste trasee sunt marele castig al pelerinajului. Buen camino ! :)

• Este, intr-adevar. Dar pentru asta trebuie sa te duci mai mult, mai multe zile, „mai departe”, nu doar o vacanta de câteva zile. Dar sunt de acord cu tine. Este si spiritual, dar asta tine de fiecare, nu e nevoie sa iti spuna cineva ca este, o simti tu daca te pui la drum :-)

3. Sariti cu hate-ul, doar e vorba de mariposa aici.

4. Am avut si eu perioada mea de mers cu cortul prin munti, apoi m-am lenevit si am renuntat.
    Dar mi-am propus in viata asta, cat o mai fi ea, sa fac mai multe chestii si una dintre ele sa fac tot Camino fara intreruperi. Fara nici o legatura cu religia, dar chiar vreau sa-l fac.

5. Si zici ca e mai frumos decat Camino de Santiago? Le-ai facut pe amandoua?

• Sunt mai multe Camino de Santiago. Camino del Norte e unul dintre ele.

• Las’ ca stii tu la ce ma refer, drumul clasic, Camino Frances.

• Nu am facut Camino Frances. Citind despre el, mi s-a parut ca e prea multa lume pe el (aproape 500.000 de oameni pleaca anual din St Jean Pied de Port) si nu prea aveam chef de „Buen Camino” de 100 ori pe zi… De aceea am ales Norte. Dar si pentru ca, vizual, pe harta, mi se parea mai fain sa vad oceanul.

6. N-am fost niciodata fan inrait de camping sau de hiking, dar m-au relaxat mereu plimbarile pe jos, de 10-20 km, de descoperit orase / locuri noi pentru mine (a se citi concedii). Nu stiam ca exista genul asta de calatorii si mi se pare fascinanta ideea. Pare putin excesiv 860 km, cel putin pentru mine. Dar ideea unui astfel de pelerinaj suna de-a dreptul mistic.

Multam, am pus ceva pe bucket list.

• Nu stiu ce altceva ai pe bucket list, dar te asigur ca asta e o chestie pe care o poti face „right now” fara prea multa organizare sau gândire. Cât despre buget, excluzând echipamentul si drumul cu avionul/trenul de la si pâna la, am avut 20 EUR/zi. In majoritatea zilelor am fost sub, ceea ce mi-a permis, de vreo doua ori, sa-mi iau o camera separata, cu cada, ca sa mai dorm si fara dopuri in urechi :-)

7. in cat timp ti s-au tocat bocancii aia? Nu cred ca e chiar planned obsolescence ci pur si simplu asa se fute materialul. Vezi si cauciucurile cum se toaca daca le lasi in pace.
    Bine. Conteaza cat ai grija de bocanc. Acelasi bocanc, eu si un prieten. Al meu in 5 ani era popcorn, al aluia era inca nou.

Oricum, frumoasa poveste. Chiar nu citisem de mult.

Cat despre treaba cu hotelurile ieftine vs alea scumpe, din pacate experienta mea tinde sa cam iti dea dreptate. Am fost in malaezia de la camera de 30 de lei pe seara pana la 600. Si, evident, la alea de 5 stele camerele minunate, piscina de vis, oamenii..fiecare cu pizda ma-sii. La hosteluri fix backpackeri, fiecare cu povestea lui, cu experienta lui. Blana

8. cred că mi-ar plăcea să fac asta la un moment dat. îmi place să fac drumeții montane, dar nu prea mai pot (fizic), asta pare asemănătoare, dar diferită. :)
    voi salva articolul.

• Nu e chiar „munte”. As spune chiar ca sunt dealuri cu mici portiuni mai pieptise, dar, cum spuneam si in text, am intâlnit multe persoane care pareau sa aiba afectiuni serioase (mergeau foarte incet), dar mergeau. Trebuie sa incerci, faci o mica plimbare de la Bran de jos, curba de dupa castel. E acolo un podet care trece râul si apoi un drum care urca in directia Magura (parca). Incerci acolo sa mergi o ora. Daca e pozitiv, poti pleca in Spania :-)

9. In fine, primul articol al lui Fluture la care n-am de comentat decat… „Bravo, mai vreau din astea!” (chiar am zis asta :) )

10. Moshule, am asa ceva langa casa: https://plimbareprinbrasov.wordpress.com/2017/09/10/din-poiana-brasov-la-cabana-si-varful-postavarul-pe-jos-pe-drumul-rosu/ :p

Nu-mi trebuie sa ma duc la dracu’n praznic sa ma regasesc, ma regasesc foarte bine langa ai mei plimbandu-ne pe muntele bunicilor nostri. De la fereastra mea vad muntele, padurea cade pe mine, iar dimineata ma trezeste mierla.

(blonda tanara, draguta, 90/60/90, apartament proprietate, masina personala, fara obligatii, vand tractor)

11. Domnu’ Fluture, onoare , respect si glorie !
    Iegzagt azi mi-au trimis poz(n)e , taman de colea iar dumneavoastra mi-ati intors „cutitul in rana” , oleee !
    Intrebare pragmatica : mai zboara in zona alt low cost in afara de Wizz, de pe Otopeni Santander ?
    Muchas Gracias !

12. Colegii de job am vrut sa scriu, triste por favor , carta amariglia …

13. faptul că nu e munte e numa’ bine.
    nu-s foarte sigură în ce stadiu sunt, dar anul trecut am încercat o tură pe Vârful Vihren (care cică nu e chiar ușor, dar asta am aflat mai târziu) și-am leșinat (nu în sensul literal) după cca juma’ de oră. noroc c-am avut unde să rămân în siguranță fără să încurc grupul. n-am mai încercat chestii mai ușoare, dar capacitatea mea pulmonară e cam muci.
    în plus, dacă pot să merg în ritmul meu, mă descurc cu multe. (urasc să merg cu cineva pt că sunt mai lentă decât cei mai mulți oameni și-n capul meu e ideea să nu încurc oameni, așa că mă grăbesc și nu iese prea bine).

• Asta e una din partile foarte frumoase de pe drum, ca poti merge cum vrei tu, in ritmul tau, poti sa mergi la un moment dat cu altcineva daca aveti chef, apoi va puteti desparti, nimeni nu se supara, nimeni nu are impresia ca daca v-ati dat binetze trebuie musai sa ramâneti impreuna pe drum etc.

Pe de alta parte, drumul e super safe, inclusiv pentru femei singure.

14. Superb, tot respectul.
    Imi aduc aminte de tinerete cand umblam prin cabane,

Dar, ca sa fiu putin carcotas, fara sa incerc deloc sa iti fur meritul si placerea, eu abia astept sa fac Via Transilvanica – proiectul initiat de Tibi Useriu.
    Am o boala, sa vad intai cat mai mult din frumoasa Romanie.
    Am mai vazut si alte tari, am urcat pe Tatra si e superb, dar… iubesc la nebunie peisajele noastre. Si, uneori ai noroc sa intalnesti si aici oameni adevarati, mai ales cat mai departe de zonele usor accesibile.

Oricum, mult succes in continuare :)

• Am auzit si eu de proiectul asta si sper sa ajung pe el la un moment dat.

• unde dreak e „frumoasa” romanie? o mai fi fost ceva in urma cu 15-20 de ani dar acum ai din belsug munti defrisati, drumuri rupte de camioane cu lemne, caini semivagabonzi, ticalosi care iau pielea de pe tine pentru cazare si masa prapadite si bineinteles nelipsitii kkti pe margine de drum..

• @add
      Exista muzica si in afara de manele.
      Exista munte si in afara de Valea Prahovei :P

• @add: acolo unde masinile nu ajung, muntele e tot munte.

• Sunt locuri foarte frumoase in România. Unele chiar si in apropiere de „manele si Valea Prahovei”. Dar daca vrei sa scapi de astea, te dai jos din tren la Zarnesti si sigur gasesti un traseu frumos fara masini si boxe.
      La vara as vrea sa ajung iar la Cabana Curmatura pentru câteva trasee de acolo. Sper ca domnul Cabanier inca mai face placinta aia cu brânza de iti lingi degetele :-)

15. Știi placa…în general nu-mi prea place stilul tău, dar acum, chapeau! Ai scris așa fain, încât chiar mă face să-mi doresc așa ceva.

16. Daca as fi citit mai multe articole cu o astfel de tematica si mai ales detalii scrise de dvs. probabil nu as fi votat cu Nea Ilie sau as fi evitat sa votez :)).

Desi mai degraba voi ajunge, sper, sa fac bucati din anuntata via Transilvanica decat sa am buget si timp pentru (orice) din exterior, sfaturile privind cheltuielile cred ca vor fi foarte utile altora. Si datatoare de sperante. Spun asta pentru ca m-am uitat pe unul dintre linkurile de mai sus…. si nu arata prea bine estimarea generala: Camino del Norte Basque County, 7 zile, 125 km, pret de la 680 euro ?!

• Linkul l-am dat pentru traseu, nu m-am uitat in detaliu la site. Pretul respectiv se refera la o excursie organizata, eu am vorbit de o vacanta pe cont propriu, cu dormit in hostel si pregatit mâncare singur. Deci insist cu bugetul de 20 eur/zi :-)

17. ” – va invat o tehnica daca vreti, pe care am invatat-o pe la final, dupa vreo 30 de zile de mers –”
    am citit până la capăt, dar nu am găsit tehnicaaaaaa
    altfel, fain articolul, de vreo 10 ani tot mă bate gândul să fac Camino de Santiago, poate ar fi cazul să începem chiar să planific ceva

• Asteptam sa existe interes pentru :-)

Intri la dus cu hainele pe tine si le speli direct pe tine. Apoi le dai jos una cate una si iti termini dusul. Le speli si le clatesti mult mai bine si mai usor decât intr-o chiuveta.

Pe la inceputul drumului am ramas blocat câteva ori de spate aplecându-ma peste chiuveta, pâna când am vazut o nemtoaica facând faza cu dusul.

• De planificat, nu trebuie sa planifici nimic in afara de avion sau cum sa ajungi la punctul de plecare. De acolo nu ai nevoie sa planifici nimic. Desi ghidurile iti dau adrese, numere de telefon etc, eu n-am sunat niciodata pentru nicio rezervare. O singura data am ajuns la un hostel unde nu mai aveau locuri si am mai facut vreo 7 km pe jos pâna la urmatorul.
      Pe de alta parte, având in vedere ca soliciti mult picioarele, e posibil ca in unele zile sa nu vrei sa mergi sau sa mergi mult mai putin. Asa ca daca ai facut rezervari mai departe trebuie sa le anulezi. Not good, sa stai pe telefoane sa butonezi…

• Ciudata metoda cu spalatul direct pe tine. Eu le mai arunc jos, cand fac dus. Le calci in picioare, le speli bine

18. Fluture, e primul post de-al tau pe care l-am citit complet

• Si? De ce crezi necesar sa ma notifici?

• @fluture pentru ca am considerat ca feedbackul trebuie oferit

• Faptul ca ai citit un articol nu reprezinta feedback. Pentru mine nu reprezinta. Daca ai avea ceva de interactionat cu articolul, cu textul, da, aia s-ar putea numi feedback.

Ca sa nu mai zic ca ai facut deja aceasta afirmatie prin ianuarie, la articolul „Parerea mea”…

• Ai dreptate, te citesc atat de rar incat am uitat ca e al doilea post citit. Si cu feedbackul, da e mai mult pentru mine. Numai bine.

• Hai ca mi-ai dat-o finut. Esti bun. Daca ai inceta cu feedback-ul nesolicitat te-as aprecia maxim.

19. Sunt printre putinii carora le place cum scrii, dar articolul asta a fost pentru mine cel mai bun de pana acum.

20. Planned obsolence, o alta descriere, in ritm de vals

21. In ce perioada se face „camino”? Ma bate gandul sa il fac in Septembrie.

Fluture ar trebui sa primeasca bani de la Zoso pentru ce articole scrie :P

• Nu stiu sa spun care e cea mai buna perioada. Acum 4 ani, la inceputul lui aprilie se anuntau 11 zile de ploaie. N-am avut niciuna, a fost o placere, soarele pe coasta e foarte placut. Acum 10 zile mi s-a parut un timp perfect, chiar daca am inceput pe o ploaie de vreo 2 ore.
      De fapt, cred ca cea mai buna perioada e când esti tu hotarât😀 Sau când ai timp.

Trebuie doar sa ai in cap ca o parte din hosteluri sunt inchise in perioada oct-mar si vei fi nevoit sa stai in chestii mai scumpe.

Ps. Zoso mai intarzie cu platile, dar in general e parolist :-)

22. Super articol, papilloane. Ca de fiecare data.
    Am trecut prin cele locuri si e sublim.

23. Ref incaltaminte, daca imi permiteti sa recomand firma Boreal. Modelul Bamba e asem Scarpa Mojito.
    Fabulosi.

• Am doar doua amendamente la incaltaminte. Obligatoriu GoreTex si talpa Vibram (sau echivalent). Sunt zone cu pietre umede, e o mare diferenta intre o talpa Vibram si alta „ne” Vibram.

24. Frumos articol. Chiar pare o idee faină de vacanță low cost așa.

25. Un articol foarte frumos despre pelerinajul la Compostela: https://dilemaveche.ro/sectiune/din-polul-plus/articol/cimpul-stelei

26. Salut, ai putea pune te rog un link pt „Pelerina (obligatoriu!) Salewa cu “cocoasa” pentru rucsac”?

Acum cateva luni ma batea gandul sa incep Caminho Português dar sincer sa fiu cel prezentat de tine suna cel putin la fel de interesant….decisions, decisions.

27. Adaug si eu link pentru Salewa, dar link-ul de la Vali e mai bun pentru a vedea despre ce e vorba.

28. E foarte interesant articolul. Mă gândesc serios să iau biletele de avion și să îl parcurg cap coada. Mai sunt doritori pe site? Din cercul meu de prieteni nu a fost interesat nimeni, mai ales că durează o lună.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube

Alte articole

Alte linkuri (mostly NSFW)