Una despre vânzarea presei

România a obținut un meritat loc 52 la libertatea presei.

Nu cred că vânzarea presei către politic sau cotirea către tabloid au fost atât de tragice. Mai tragic mi se pare vânzarea către alte interese. Gen, jurnaliștii și patronii luau bani de la cititor ca să îi urmărească interesul (să prezinte informații, să facă anchete, să păzească democrația), apoi au început să ia bani de la economic. Și atunci a apărut conflictul de interese: fie scrii că Zepter are tigăi ucigașe, fie îi iei banii lu’ Zepter. Au alergat după doi iepuri. Publicul a încetat să mai cumpere presă, iar economicul a început să măture cu ei pe jos, ghidându-i și umilindu-i după bunul plac. O meserie respectată a fost terfelită de îmbogățiți precum Chirieac, Ursu, CTP, Vîlcu, Ciripoi, Tucă și alții, cu mult înainte să apară luzerii ăștia de acum de la televizor sau de pe online.

ziare-2

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

26 comentarii

  1. Ai greșit aici. Nu economicul a terfelit presa, nu e nici măcar atât… Pișcotul a făcut asta

    00
  2. Ca o analogie cu presa vanduta: Nwradu face reclame restaurantelor pe un hamburger si o maioneza deci nici bloggerimea nu i departe..

    00
    • Aici doar ai dat dovadă că nu înțelegi despre ce e vorba. În Turul Burgerilor, de exemplu, am cheltuit eu până acum vreo 1500 de lei doar pentru a crea niște materiale mișto pe blog, fără nici un alt motiv ascuns.

      De încasat bani, da, încasez, dar din alte tipuri de campanii. Și sunt chiar mândru de asta, sunt probabil vreo 20 de bloggeri care pot spune că reușesc constant acest lucru.

      00
    • Fa si tu ce face Radu, despre blog este vorba, apoi mai vorbim. :)
      Zic sa nu ne apucam sa judecam pe altii pentru ceva daca noi nu putem/vrem sa facem acel lucru. Nu fac pe avocatul, Radu nu are nevoie de asa ceva… doar zic…

      Btw…cei de la Combo/Baneasa chiar au fost foarte ok… :)

      00
    • Nu am spus ca nu ai si materiale misto pe bloc. Chiar si unele dintre cele cu burgeri sunt misto, doar ca par vandute.

      00
    • -Ba!
      -Burgeri e buni?
      -Da!
      -Banii e buni?
      -Da!
      -Atunci care e problema?

      00
    • Ești tare, te-ai prins de șmecherie, de fapt cand Nwradu zice că o chiflă e nașpa sau ca prăjitura e scumpă, e un mod mascat de a promova un restaurant.

      Fă repede un blog și dă drumul la Turul Șaormelor, Turul Micului, Turul Ciorbei de Burtă, etc. Dezvolta un brand ”Turul…” și arată tuturor că de fapt nu ești prost precum pare din ce scrii.

      00
    • Ady, eu am vorbit frumos, n-am jignit. Dar daca tu consideri ca e ok sa ma faci prost, uite, iti raspund la provocare si o sa dezvolt un brand numit Turul femeilor din familia ta ;)

      00
    • Nu, tu nu jignești, doar faci pe cineva pișcotar, mincinos, ipocrit, etc fără nici o probă. Ești un lord, ce mai…

      00
    • M-am luat dupa nwradu cu turul burgerilor si nu mi-a parut rau – nu m-as fi gandit niciodata ca la Hard Rock Cafe au burgeri asa buni.

      Keep up the good work!

      00
    • Andrei, tu ai vorbit frumos dar „Nwradu face reclame restaurantelor pe un hamburger”. Stii tu. E frumos?
      Trebuie sa înțelegi ca o atitudine genereaza o alta atitudine. Nu te da asuprit acum. Ce semeni, aia culegi.

      00
    • Hmm…de asta nu mai e in blogroll…

      00
    • @Andrei: toate campaniile pe bani au tag-ul „publicitate”. Nu le ascund. Nu am motive să le ascund, iar nimeni în toți anii de blogging nu mi-a zis „te plătim, dar am vrea să nu știe nimeni că e reclamă”. Nici cei care dau banii nu se ascund! Oricum oricine cu cea mai mică relație la o firmă sau agenție PR ar putea afla imediat dacă ceva e plătit sau nu.

      00
    • radu, tu incerci să te explici unor oameni care nu vor explicatii.

    • Mai bine iti iei unu la 3,5 lei de la Mec si gata, sau te arunci pana la un big mac ca sa fie aroganta maxima. Ce rost are sa dai 40-50 de lei pe „aproape” acelasi lucru?

      00
  3. CTP-ul e sarac, are dacie, se imbraca in trening si haleste chiftelute la IKEA.

    00
  4. Presa s-a auto-terfelit. A avut aceeaşi soartă ca restul industriilor conduse cu mult meltenism de ţărănetele autohton.
    De ce să plătesc nişte oameni competenţi? Lasă aşa. Mai bine plătesc în banane 5-6 babuini. Un kil de banane la un kil de articole.

    Nu contează că sunt aceleaşi pe toate site-urile de „ştiri”, nu contează că sunt furăciuni traduse prost şi foarte prost cu Google Translate. Să fie acolo, să umple pagina. Oricum, important e titlul. Dacă are sex, scandal şi ceva panicard în titlu, perfect!

    Avem trafic? Avem. Mii, zeci de mii, sute de mii, click-uri peste click-uri pe BOMBELE din titlu. Până la urmă, traficul contează. Ni se rupe de faptul că 90% dintre cei are intră la noi ne-ar scuipa între ochi pentru jegul pe care-l promovăm. La ce ne trebuie respect? La ce ne trebuie apreciere? La ce ne trebuie o comunitate coagulată datorită calităţii noastre? Trafic mare cu cheltuială minimă. Şi mai repede, că n-avem timp.

    De-asta s-a ales praful de presă. Pentru că a picat pe mâna businessmenilor brânziţi, care toată viaţa au visat să dea lovitura transformând căcatul în aur. Singurul lor plan de afacere fiind naivitatea consumatorului.

    00
    • 100% dreptate. Dar presa e un business, ca orice aprozar. Si atunci de ce sa investesc mult daca se poate putin
      Înainte presa se facea de oameni care credeau ca au o misiune sociala. Acum, daca iese banul… altceva nu conteaza.
      Si totusi, publicul e de vina. Daca s-ar cere calitate, „libertatea” s-ar transforma in the new york times. Ziarele serioase nu au căutare, nu fac bani, deci… Maimutele scriu pt maimute.

      00
  5. Lacomia e periculoasa. Un exemplu bun pentru lacomie poate fi si ZF Business, varianta abonament pe print. 30% e acoperit de reclama, alte 20-30% cu articole ce oricand pot fi socotite advertoriale. In conditiile in care abonamentul, ca pret, te face initial sa crezi ca e vorba de o publicatie premium.

    00
  6. Lasa sa pice presa, cresc blogurile, creste pateu`.

    00
  7. U.S.A. de ce nu apare in top?

    00
  8. Presa moare incet dar sigur si in alte tari. In canada ziare se inchid unul dupa altul. Au ajuns sa le distribuie gratuit la intrarea in metrou sa mentina tirajul si veniturile din publicitate.
    Problema e simpla: stiriile le citesti pe internet iar ziaristii au devenit tot mai partizani in opiniile lor influentati de bani.

    00
  9. Recomand filmul Nightcrawlers care evidentiaza exact problema asta.

    00
  10. Hmm, blogosfera pica in acelasi pacat al presei. E fun, istoria se repeta :D

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.