Trafic: compasiunea există, dar apare doar dacă…

Mă uitam zilele astea în traficul din Brașov și comparam cu cel din București. Oamenii te lasă să te încadrezi pe bulevarde, claxoanele sunt rare, nervoșii rari. Mă gândesc că relaxarea asta vine de la cunoașterea faptului că nu mori dacă lași o mașină să se încadreze în trafic în fața ta și că ajungi la serviciu cu 5 secunde mai târziu, pentru că traficul se mișcă.

În București stai foarte mult pe loc, și pentru că numărul mașinilor e infinit mai mare, și pentru că traficul nu e fluidizat. Banalele cronometre, banalele linii pe asfalt, banalele linii de ghidaj în intersecții, toate astea nu există în București.

Și normal că nu îți vine să lași pe altul să se bage, și normal că ăla se enervează și forțează, și normal că te enervezi că aproape te-a lovit și așa mai departe.

Ca să vedeți cât de ardelean sunt, m-am simțit rușinat că nu l-am văzut pe un nene din Iași care dăduse semnal să intre pe banda mea de pe a lui și nu am văzut asta și a părut că nu am vrut să îl las să se bage.

 

 

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

38 comentarii

  1. Acelasi lucru l-am observat si eu de curind in Constanta. In ceea ce priveste Bucurestiul, cred ca o explicatie este si faptul ca toti nebunii din provincie au venit in Bucuresti sa se afirme. Si lupta sa se afirme si la serviciu dar si in trafic, calca totul in picioare oriunde ar fi. Cei mai nesimtiti si agresivi colegi de seriviciu pe care i-am avut au fost cei din provincie, veniti la studii in Bucuresti si ramasi sa isi caute de lucru pe aici. Probabil sunt si cei mai ambitiosi, hotariti sa isi faca un rost la oras (de preferinta cel mai mare oras) si pentru asta sunt in stare sa calce pe cadavre oriunde s-ar afla.

    00
  2. stai departe de ăla cu Loganul alb, omul şi-a pus şi numărul să te avertizeze :)

    00
  3. Cateodata in Bucuresti traficul nu se prea misca si alea 5 secunde se transforma in 500 pana la serviciu:)

    00
  4. Buai ardeleanule care esti ardelean! #ardelean :)

    P.S. De ce te raportezi intotdeauna la bucuresti?

    00
  5. Tu vrei ca caut articolul ala cu video de acum cativa ani cu omul care zicea ca nu trebuie sa ii lasi pe altii?

    00
  6. Semafoarele cu cronometru sunt o solutie foarte simpla si nu inteleg de ce naibii nu sunt peste tot in Bucuresti. De multe ori traficul este incetinit de oameni carora le ia foarte mult pana se prind ca s-a facut verde, baga „a-ntaia’, apasa incet acceleratia, cazanul pe care-l conduc d-abia se misca etc.

    00
    • Semafoarele cu cronometru sunt o solutie oriunde altundeva decit in Bucuresti. Lasa-ma sa-ti explic de ce.
      Un sofer, daca vede ca mai sunt cinci secunde de verde si intersectia e blocata, zice „bai, n-am timp sa trec de intersectie, asa ca nu ma bag, ca sa n-o blochez si mai tare” si se opreste.
      Soferul bucucurestean zice:” bai, mai sunt cinci secunde si intersectia e blocata. Ia sa ma bag repede si eu ca:
      a) ce, eu sunt mai prost decit ceilalti?!
      b) ma claxoneaza aia din spate si ma indeamna tovaraseste : ba boule, nu vezi ca mai sunt 5 secunde?! ce daca intersectia e blocata, baga-te, ca ne tii pe toti in loc! ”
      Aaaa, daca aceste semafoare cu cronometru ar fi dublate de un politist care sa-i amendeze pe toti cei care blocheaza intersectia, da, asta e altceva.
      P.S. am carnet si conduc in Bucuresti (bine, si nu numai…) din ’92, asa ca, in opinia mea, am o oarecare idee despre ce vorbesc.

      00
    • Toti se misca asa. Inclusiv tu.

      00
  7. Cam greu sa compari un oras de provincie cu o capitala supra aglomerata, cât timp iti ia sa straversezi bucurestiul de la est la vest si cât iti ia sa traversezi Brasovul, de aici oftica șoferului care conduce in Bucuresti, e stresat si supărat ca sta prea mult in trafic.
    Când calculezi ca pierzi intre 2 si 4 ore pe zi in trafic nu prea iti vine sa fii amabil cu cei care se bagă aiurea.

    00
  8. Bucurestiul e aglomerat si Brasovul liber si pentru ca au venit prea multi brasoveni la capitala.

    00
    • si uite cum involutnar ai oferit solutia…

      bucurestiul e plin de brasoveni.
      brasovul, se stie, e plin demoldoveni.

      nu ramane decat sa umplem moldova de bucuresteni si totul va fi ok.

      00
  9. N-ai mai fost de mult pe la Bucuresti, nu? De vreo 20 de ani?

    Fiindca altfel ti-ai fi dat seama cat de inutile ar fi cronometrele la semafoarele din intersectiile vesnic blocate.

    Ghidaje exista dar nu le respecta nici naiba.Uite o intersectie relativ recenta (Floraeasca cu Stefan cel Mare) cu ghidaje si cu tot ce trebuie (doua indicatoare de preselectie inainte de intersectie). Cu alb marcajele, cu galben realitatea pe la ora 18:

    http://imgur.com/a/YxVxf

    00
    • Foarte gresit ce ai pus tu cu alb in poza :) La dreapta e interzis, pentru ca Polona e cu sens unic din partea cealalta. Parcarea chiar exista acolo (doar ca multi dubleaza , dupa care sunt 2 benzi de inainte, una de stanga si apoi linia de tramvai.

      00
    • Realitatea de la ora 18 nu e cu galben, e cu Denise Rifai.

      00
  10. Bucurestiul a fost afectat cel mai mult de planurile urbanistice comuniste: cartiere intregi de blocuri mari de 10 etaje si 100+ apartamente fara spatiu intre ele pentru circulat/parcare, in care oamenii stau claie peste gramada. Nici nu e de mirare ca tot orasul e de fapt un ambuteiaj imens.
    Orasul a fost gandit pentru transportul in comun (ceea ce e si normal pentru un oras de 2 milioane de locuitori) dar transport de suprafata. Azi transportul de suprafata e blocat de si blocheaza miile de autoturisme personale.
    Solutia e investitia masiva in transportul in comun subteran si eventual suprateran (si terminat cu largitul bulevardelor si autostrazile suspendate) si dupa aia taxe de tranzit si parcare doar platita in centru.

    00
    • In principiu de acord, dar sunt cateva probleme:
      1. Imbunatatirea infrastructurii subterane dureaza cativa ani.
      2. Imbunatatirea infrastructurii supraterane e limitata de spatiul disponibil.

      00
    • Imbunatatirea infrastructurii subterane mai are probleme si cu tipul de sol. Se pare ca in unele zonele din Buc solul nu e tocmai potrivit pt asa ceva.

      00
    • @A: Well, nici Canalul Mînecii nu era tocmai potrivit pt așa ceva… Și s-a rezolvat cam tot cu atîți bani!

      00
  11. Cele mai bune legi/reguli din tara asta se afla in Codul Rutier. Daca nici aia nu o respectam, sa ne acceptam soarta.

    Nu ofer si nu primesc favoruri in trafic, doar de la indicatoare, politisti rutieri, samd.

    Extraordinar, de parca m-ar caracteriza negativ faptul ca incerc sa respect pe cat posibil legea. Ca semnalizez chiar si o schimbare de banda, ca nu ies cu jumatate masina din intersectie salivand ca un milog ca poate ma lasa careva sa ies neavand prioritate, ca nu circul pe doua benzi, etc.

    00
    • #taran

      Iti dorsc o zi plina de drumuri fara prioritate care dau in strazi aglomerate! Amin!

      00
    • Si uneori stai si cate o ora pana ai si tu loc, nu ?

      00
    • @Meșter Auto:
      Una din cele mai bune reguli pt străzile aglomerate (și nesemaforizate!) este ”regula fermoarului”. N-o vei găsi niciodată într-un cod rutier pentru că ea se bazează exclusiv pe bunul-simț al participanților la trafic (nu poate fi controlată).
      Din păcate, în Ro nu prea cred să aibă șanse. Eu, de cîte ori încerc să o aplic (vorbim de cazuri în care viteza de deplasare este sub 15km/h!), mai mereu există cîte un tîrlan (adică al doilea după mașina căreia îi îngădui accesul) care îmi forțează mîna, gîndind probabil că dacă un fraier tot a oprit coloana în loc, de ce nu… Cu felul aceasta de a gîndi (și cum, de regulă, în spatele ”tîrlanului” există un al doilea ”tîrlan” care vrea să treacă și el șamd), desigur că eu mă aleg, justifikat și fortifikat, cu claxoane și frigider ponderal de la cei din spatele meu! Deci… data viitoare nu prea mai sufăr de milă creștinească. Cine are de suferit cel mai mult din asta? Păi tîrlanii care mi-au forțat mîna (plus acel prim șofer căruia îi acord prezumția de ne-tîrlănie)! Înțeleg ei asta? Nu cred! Prin urmare, legea fermoarului (o excelentă lege nescrisă) n-are viitor în Ro. Și cred că s-ar mai găsi și alte exemple similare. Asta apropo la chestiunea ”cum de în alte țări nu e chiar așa de rău, chiar dacă au o infrastructură oarecum similară).
      Ajuns vara asta prin Londra, în london bus spre Greenwich, întîmplător am întrat în vorbă cu șoferul (de fapt, mai mult el cu mine). După ce-i răspund că sunt turist venit din Ro, îmi zice ”ei, ce bine tre’ să fie acolo, precis nu-s așa multe mașini ca aici!”. ”De fapt, sunt”, i-am răspuns, ”cam tot la fel de multe, diferența e că în Ro majoritatea nu opresc ca să lase bus-ul să iasă din alveolă, chiar dacă legea îi obligă să facă asta”. Asta apropo de ce la noi mijloacele de transport în comun nu pot fi o soluție viabilă (adică să respecte orarul, gen ”10 min între curse”, nu mai zic de program d-ăla nemțesc de te uiți pe net să vezi la ce minut și secundă ai bus/tram/metro în stația dorită.

      00
  12. Și dacă as fi fost ardelean tot nu-l lăsăm pe ala sa intre în fata mea. Cat de tolerant ai fi e totuși moldovean. 😁

    00
  13. Bucuresti din pacate e pierdut, nu mai au ce sa-i faca, solutii vazute in alte tari, tunele subterane, ce ieseau in diferite zone ale orasului etc. Eu personal nu ma simt in largul meu sa circul cu transportul in comun, mai ales autobuze, tramvaie, metroul mai merge cat de cat. Puteti sa ma faceti cocalar, dar in primul rand nu ma simt in siguranta, sa nu mai vorbesc de jeg si aglomeratie, vesnicle scandaluri pentru locuri, comentarii etc. Luam o comparatie cu Barcelona de exemplu, mergi de drag cu autobuzul, tramvaiul, metroul.

    00
  14. M-am intors recent din Istanbul unde am fost in interes de serviciu. Am mers cu taxiul mult prin oras si am experimentat traficul de acolo. #babaiatule, acolo toata lumea are prioritate indiferent de unde vine si cum se incadreaza intr-o depasire.
    Ca sofer din alta tara esti mancat acolo. Si totusi in ciuda faptului ca are o popendulatie de aproape 15 milioane de locuitori si se formeaza coloane infernale in ore de varf, traficul se misca, nu sta pe loc.
    Acolo toata lumea parca stie ca trebuie sa se astepte la orice si la oricine sa se bage si oricand se intampla asta incetinesc si fac loc dar fara sa se opreasca. Totul e fluid, zici ca e un haos ordonat.

    00
  15. Ori ai ora setata prost pe camera, ori ardelenii sunt mai harnici decat ii credeam.

    In Bucuresti asa trafic vezi abia dupa 8, 8:30

    00
  16. Compasiunea trebuie sa fie de ambele parti. De nu stiu cate ori mi s-a intamplat sa-l las pe altul si sa vina la pachet cu inca vreo 3-4 masini, „stai sa intru si eu fratica”.

    Majoritatea blocajelor se intampla nu neaparat ca sunt multe masini ci ca soferii se baga chiar daca nu au unde. Si in loc sa se mearga incet se sta repede.

    Dar deh, daca toti ne grabim si suntem Schumi, ce sa-i faci. Iar de politie nu are rost sa mai zic…

    P.S. Nu mai departe de doua zile era sa intre un nene carunt in mine, el avand rosu. „decat fac stanga” si „nu poti sa stai un pic?”. Adica sa stau eu pe verde ca sa treaca el pe rosu fiindca desigur, el se grabeste si asta automat ii da prioritate indiferent de regulile de circulatie.

    00
  17. Tine mult si de sofer.

    00
  18. Parerea mea e ca in Brasov traficul e mult mai ok si oameni mai politicosi pentru ca aer curat. Dupa ce respiri aerul curat parca se oxigeneaza si camarutele mai departate din creier. Alea de sunt responsabile cu bun simtul. Nu dati cu pietre . E doar parerea mea.

    00
    • Trăiesc la cîmpie (și ceva dealuri), una din cele două pietre (pînă acum) e de la mine. Dar tu ai deja o explicație pt asta, deci nu tre’ să mă mai explic. Keep up!

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube