De ce Tarom trebuie privatizat

Blue Air a anunțat azi că urmează să aibă niște curse București Oradea cu 20€. Înainte de a scrie de ce trebuie privatizat sau închis Taromul, un pic de context.

București Oradea sunt 600km. Pe șosea, călătoria durează între 8 și 14 ore, în funcție de mașină, de șofer, de oră și așa mai departe. Cu trenul, 13 ore. Cu avionul, o oră. Am zburat pe toate variantele, inclusiv cu luat microbuz două ore până la Arad, de acolo luat un Blue Air cu 50€, care făcea 45 minute până la București.

Pe Oradea București și retur, Tarom are aceleași 3 curse din 2009, de când locuiam acolo: dimineața, la prânz și seara. Au probabil și aceleași avioane vechi și dubioase și aceleași 4 stewardese.

tarom-bucuresti-oradea

Ca să înțelegeți despre ce vorbim, cursele astea 3 sunt complet imbecile. OK, vrei să zbori dimineața, că ai treabă la București sau la Oradea, iei cursa de dimineață. Termini treaba și iei cursa de seara. Cursa de la prânz nu are logică.

Mai departe. Am zburat de câteva ori cu cursa de seară cu încă o persoană. Doi pasageri, patru stewardese, 2 piloți. Stewardesele făceau gură că de ce m-am mutat de pe locul 2 pe locul 3 și nu stăm amândoi pasagerii unul în altul, singuri în avion. Și nu s-a întâmplat o singură dată, să ne înțelegem.

Trei. Tarom servește mese pe cursele astea. Serios. Un senviș borât și o ciocolată Bounty. Pentru că ți se face foame pe o cursă de o oră, nu pentru că sunt ei niște imbecili care vor să îți ia niște bani în plus aiurea.

Și ajungem la partea cea mai dureroasă: 130€ pentru cursă. Știți de ce costă atât și nu 20 sau 50€, cât cere Blue Air? Pentru că e o cursă neprofitabilă. Pentru că ei gândesc în termeni “oricum avem niște avioane, hai să le punem să zboare”, nu în termeni de “bă, dar chiar 2 pasageri”.

Se face atâta gargară cu aeroportul de la Brașov, deși nu înțeleg ce rost are. De banii îngropați acolo se putea face centura ocolitoare, lăți drumul până la Predeal și așa mai departe. Că nu vor fi prea multe zboruri pe el și nici nu văd prea multe avioane private cu oameni de afaceri care să vină să deschidă business-uri aici.

Dar pun pariu că Tarom va introduce o cursă București Brașov, pe baza predicțiilor oamenilor care ar merge la ski, cu 0 mașini de închiriat în aeroport și 0 autobuze spre orice, dar vor da niște pișcoturi la bloggeri să îi laude, cum au făcut Fly cu Tulcea.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

39 comentarii

  1. Pana cand Aeroportul de la Brasov sa fie gata…. Tarom s-ar putea sa nu mai existe. Privatizarea…. ma indoiesc, vezi Malev

    00
  2. Asta cu mutat e tare draguta la Tarom pe ATR-uri. Situatie recenta: Pot merge in spate daca sunt libere locurile? Are avionul probleme cu balansul si de asta sunt lasate libere. Dupa decolare puteti merge. Cu asemenea sinceritate sigur va fi un zbor placut.

    00
    • Acum depinde si daca e vorba de unul asa, la 100+ kg, daca stii cum zic. :))

      00
    • pe o cursa tarom nu cumva sa mergi la buda din spatele avionului ca sa tragi o basina in jos.

      ar putea provoca o urcare brusca a cozii avionului si o aterizare de urgenta

      daca vrei sa te basest in buda din spatei, intai aseaza-te cu curul orizontal cu fata spre cabina pilotilor

      stewardesele de pe tarom, inainte de a intra in buda si la cerere, iti dau o nivela cu bula de aer ca sa te poti apropia cu curul de orizontalitatea pura

      00
  3. Caz concret. Cursa Timisoara- Bucuresti cu Ryanair. Coada cat casa, avionul full. La casa alaturata Tarom cursa Timisoara-Bucuresti cu decolare la 10 min distanta 10 oameni maxim erau. Avionul de la Ryanair a fost full full, nu am vazut un loc liber. Tarom-ul nu stiu, dar nu parea la fel, cel putin pana am plecat eu. De remarcat ca cei 10 oameni care era la coada la Tarom erau toti inbracati la staif de parca mergeau la Monaco nu alta.
    Pretul la Tarom era de vreo 120 de euroi de persoana. Noi am dat 2 persoane cu 2 bagaje de cala exorbitanta suma de aproape 100 de euro.
    Pai cum sa nu moara Tarom-ul daca-s prosti si nu se adapteaza.

    00
  4. Aeroportul de la Brasov este o idee buna pentru atragerea turistilor. Ca sa nu mai aterizeze pe Otopeni si sa faca nu stiu cat pe drum … Sigur ca doar aeroportul nu este suficient, dar asta deja este o alta discutie…

    00
    • Ai urmatoarele variante pt turisti, la max 2h distanta: SB, TgM, OTP. Dintre astea, primele doua sunt subutilizate.

      La ce bun sa mai infunzi bani intr-un alt aeroport?

      00
    • Aeroportul de la Brașov nu se face pentru Tarom. Și n se face exclusiv pentru turism. Ci și pentru marfă. Industria brașoveană produce chestii care nu sunt voluminoase, dar sunt valoroase. Iar un terminal de marfă pe un aeroport local ar ajuta respectivii producători.
      E interesant, cum bucureștenii sunt toți porniți împotriva acestui aeroport. Aeroport care e dorit atât de brașoveni, cât și de cei din Ținutul Secuiesc.

      00
    • Paul – in primul rand sa faci tu 2h pe drumurile din Romania, dupa o cursa care poate a durat deja cateva ore bune.

      Daca ar fi fost autostrada Sibiu – Brasov sau Brasov – Bucuresti, hai sa zic, se mai putea astepta.

      In al doilea rand doar eu stiu doua companii, probabil sunt multe alte exemple, care ar fi vrut sa deschida birouri in Brasov, 5-10 angajati fiecare din start. Totul a fost ok pana cand au aflat de alea 2h, moment in care a picat tot. Si nu, bucurestiul nu este o optiune, este o troaca si o stie cam toata lumea din europa, iar cluj a picat din motive de HR. Alte orase nu au ajuns pe lista scurta.

      Nu vrea nimeni aeroport la brasov pentru curse spre bucuresti, eu chiar sper sa nu bage, ci pentru legaturi cu restul europei. Prefer o escala de doua ore in viena, decat minim doua ore pe DN1.

      Nici macar varianta Campina – Sacele, care ar ocoli toata mizeria de pe valea prahovei nu sunt in stare sa o faca. Un cacat de drum judetean, prea complicat pentru incompetentii din CNADNR.

      00
  5. Cursa de Sibiu au anulat-o ca e prea aproape pe rutier si nu erau suficienti pasageri. Brasovul e si mai aproape, deci nu va fi cursa.

    00
  6. Taromul trebuie sa mearga doar pe traseele profitabile, sa inchirizeze avioanele nefolosite (daca le vrea careva), sa dea afara toti incompetentii, rudele si nepotii care o freaca degeaba, sa vina cu un plan de dezvoltare sau sa moara. Si au nevoie de o schimbare de mentalitate serioasa ca-s incremeniti in timp. Cat timp nu isi respecta fiecare client, si-o ca merita. Eu nu am mai zburat cu ei de cand am observat ca daca esti politician, desi esti la clasa economic, ai prioritate. Sau imi fac checkin online, locul meu e ocupat de altcineva cu checkin facut pe locul pe care am facut checkin cu cateva ore inainte si sunt trimis la coada avionului. Asa ca de atunci folosesc BlueAir. RyanAir si orice alta companie straina care zboara in Romania.

    00
  7. Da boss, o fi inutila cursa de pranz, dar unii parlamentari dupa cafeaua de dimineata au treaba pe acasa.

    Serios, tu nu te gandesti si la soarta oamenilor importanti ai tarii?

    00
  8. Am fost acum 2 zile cu Tarom la Suceava.Suceava doar în visele Taromului ca am ajuns la Iași,la ora 23,cica era ceata la Suceava și nu se putea ateriza.In anul 2016,pe un aeroport proaspăt modernizat cu multi,multi bani Tarom nu are avioane cu care sa poata ateriza pe timp de ceata!În ultimele șapte ierni de când merg la Suceava în delegații,am pățit faza respectiva cam la 3 din 5 zboruri!Zborurile au cel mai prost orar posibil,exact când e ceata,dimineata la ora 6 și seara la ora 23.Plm dacă se întâmplă des asa ceva și sunteți prea rupți în cur pt a avea o flota mai moderna,ce ce morții voștri nu mutati zborul de Suceava la prânz când nu mai e posibila ceata?As vrea o singura data sa vad directorii Tarom cum ajung ei la ora 23 la Iași în loc de Suceava și de acolo sunt duși cu un microbuz desalat,fara amortizoare timp de 3 ore pe o ploaie oribila.Fuck off and die,Tarom!

    00
    • Poate ca nu e vorba de avioane ci de piloti.

      00
    • Cred ca e legat de avioane.
      Cu cateva ore inainte aterizase wizz-ul din prima incercare.

      00
    • Tehnologia instalatiei care permite aterizare in conditii de vizibilitate scazuta este clasificata in functie de performanta iar echiparea este o parte in dotarea avionului iar o parte in dotarea aeroportului. Daca echiparea de pe una din ele e inferioara celeilalte, evident ca aterizarea se va face dupa precizia celei mai slabe din ele.

      In cazurile Suceava si Iasi aeroportul are dotare inferioara aeronavelor Tarom, Wizz, Blue Air. Cu alte cuvinte vi se poate intampla aterizare pe aeroport alternativ indiferent de compania cu care zburati pe aceste destinatii.

      Nu prea e relevant ca in urma cu cateva ore s-a aterizat si acum nu. Starea vremii si vizibilitatea poate evolua rapid spre bine sau spre rau, este decizia pilotilor daca este safe sa faca aterizarea la momentul respectiv.

      00
  9. Dar oare tarom își mai continua zboruri din Spania pentru că eu am biletu în luna decembrie cu tarom

    00
  10. „Mai departe. Am zburat de câteva ori cu cursa de seară cu încă o persoană. Doi pasageri, patru stewardese, 2 piloți. Stewardesele făceau gură că de ce m-am mutat de pe locul 2 pe locul 3 și nu stăm amândoi pasagerii unul în altul, singuri în avion. Și nu s-a întâmplat o singură dată, să ne înțelegem.”

    Pentru ca exista niste proceduri care trebuie respectate in vederea echilibrari aeronavei. Cred ca se aplica inclusiv daca e o singura persoana in avion. In cazul in care se intampla un accident in care pasagerul moare si stewardesa scapa in viata, va fi responsabila pentru moartea ta.

    00
    • @Daniel echilibrarea aeronavei nu tine de masa/pozitia unui singur pasager – decat poate la un Cessna cu 4 locuri. La orice avion de linie, combustibilul + masa proprie sunt suficiente ca sa asigure echilibrarea, iar masa utila (pasageri + bagaje) e luata in considerare doar cand avionul e plin ochi.

      00
  11. Sincer, cu toata mandria de roman verde, daca Tarom moare si este inlocuita de o alta companie aeriana, optimizata din punct de vedere operational si financiar, cu servicii si rute care sa acopere nevoile majoritatii, ii urez un sincer R.I.P.

    00
  12. Dupa ani multi in care imi trecea os prin os intre Cluj si Bucuresti si retur, in ultima vreme strangand din dintzi le-am dat banii lu’ Tarom. Ca comparatzie, pretul pentru 500 de kilometri e aproape cat un Paris Bucuresti, distantza nefiind evident de loc acelashi. Clasa de pretz bineinteles ca nu e acelasi, e de ajuns sa vezi cate mile ti se dau pentru 500 kim amarati, mai mult decat un zbor international?!? Asta una la mana.

    Doi la mana, exista pentru businessmani si mane zboruri dimineata devreme si seara tarziu, plus 2 zboruri la inceputul dup-amiezii, dar asa ceva gen 45 de minute unu dupa altul. Ceea ce creeaza situatii absolut amuzante, fiind amandoua evident la aceeasi poarta la zboruri interne pe OTP, si oamenii nu stiu intotdeauna sigur la ce zbor au, si li se spune la urcare a mai stati putin dvs. plecati un pic mai tarziu.
    In marea majoritate a cazurilor au fost intr-adevar ATR-uri, dar mi s-a intamplat o data ca intr-un sens (parca spre Cluj) sa fie un Boeing aproape plin (in cazul ATR-urilor erau pline, gen 1 2 scaune libere). Mai degraba mi s-a intamplat (dar acu mult timp) ca intr-un ATR de dimineata devreme sa fie aproape gol. Personal, cred ca explicatia ar fi urmatoarea: ATRurile mici au 50 de PAX si alea mari 70 PAX (am rotunjit cu 2 in plus), pe cand cele cu reactie (deci mai rapide) sunt intre 115 si 135 de pasageri. Daca stam sa facem matematica, desi poate vine greu a crede, o fi mai „rentabil” (atentie, am pus totusi ghilimele, imi dau seama ca inseamna salarii pentru piloti si insotitori, plus personal la sol mentenantza etc) 2 zboruri ATR unul dupa altul, decat unul cu reactie gol o treime. Asta pentru ca nu au jeturi mici gen Embraer de fix 100 de persoane care ar rezolva problema.

    Si nu in ultimul rand, pentru cei care se intreaba de ce heterogenitatea flotei, ar fi interesant de remarcat ca si din punct de vedere istoric, flota Tarom a fost asta: https://ro.wikipedia.org/wiki/TAROM#Flota_scoas.C4.83_din_func.C8.9Biune.5B29.5D

    Adica, predominant ruseasca, dar de tipuri diferite, Antonov, Iliushin si Tupolev, au avut si Boeing, si un DC-10 (zic aici: https://ro.wikipedia.org/wiki/TAROM#Flota_scoas.C4.83_din_func.C8.9Biune.5B29.5D) si nu in ultimul rand romanescul ROMBAC 1-11. In esenta eu zic ca nu e un lucru rau, ca nu e bine sa fii dependent de un singur fabricant: adica se poate intampla sa fie o problema care sa afecteze doar Airbus sau doar Boeing, si-atunci ce faci, „ground all the fleet”?

    00
  13. Taxa de aeroport la Cluj este de 16 euro pe pasager, deci BlueAir, Wizz și alții care vând bilete cu 30 de euro, le vând în pierdere.
    Dacă Taromul dă faliment nu o să mai vedeți bilete de 50 de euro la cursele low-cost, vor deveni peste noapte 250 de euro.

    00
  14. Recent am zburat extern cu boeing 737, avea pe aripa o bucata destul de mare fara vopsea. Eu in avioane tarom nu mai urc. La cata coruptie exista ma mir ca inca nu s-au prabusit, ca n-am incredere ca fac mentenant cum trebuie.

    00
  15. 1. Se poate si mai bine: Timisoara-București cu RyanAir la 9.99 euro/sens. Fac săptămânal traseul si daca iei bilet cu 2-3 sapt in avans asta e prețul. Daca nu, poti ajunge sa dai 50€. :)

    2. La îmbarcare, in TSR, Tarom pleacă cu 20 min inainte de RyanAir. Tarom – 25 pasageri. (Politicieni, bugetari), Ryan full 189 pasageri. Bilet Tarom 900-1100 RON/dus întors.

    3. Pe langa Brașov, alt exemplu de incompetenta crasa: Aeroportul Arad – avea BlueAir, Carpatair si intern OTP si extern Acu multi ani. Plus a fost primul aeroport din România unde a venit gigantul LC RyanAir. Un management „excelent” si niște politicieni de kkt ai facut ca 10 ani mai târziu si multe milioane investite, acolo sa mai zboare doar ciorile. Si perspectiva e 0 atat timp cat e TSR la 20 min cu masina pe autostrada si Oradea la 100km ca si aeroporturi. Dar asta nu i-a împiedicat ca in vara asta sa mai facă o investiție de 2 mil de euro in terminal nou :))

    4. @green – 16 euro/Pax o fi standard. O companie gen RyanAir sau Wizz mai mult de 2-3 EUR/Pax nu plătește niciodată :)
    Daca vrei un exemplu despre cum fac business șacali gen Ryan: negociau cursa la Baia Mare (turiști Maramureș istoric alea-alea). Pe langa tarife pe Pax gen 0 au mai cerut sa promoveze Maramuresul in revista lor din avioane. „Decât” de 15 mil euro promovare :) de frica DNA nu a semnat nimeni, asa ca la BM aeroportul e gol si Wizz începe operațiunile la SATU Mare, la 60km…. asta ca idee, sa nu crezi ca vb pe langa subiect.
    Deci stai liniștit cu CJ – 16euro/Pax si zburat in pierdere :)

    00
  16. Daca vor 3000 euro/mp/luna+TVA sigur se deschid 3 birouri de inchirieri auto in aeroportul din Brasov.

    00
  17. Da, fix pentru curse de la București se face aeroport la Brasov, nu pentru turistii straini. Mhm.

    00
  18. Patru stewardese pe un ATR??

    Si Wizz Air si Blue Air ar opera curse de la Brasov.

    Un site interesant–www.aeronews.ro

    00
  19. In ultimii 12 ani am avut destule zboruri interne si internationale. Am avut experiente proaste cu Tarom, dar dupa 2012 am vazut mari schimbari in bine. Tarom au avioane si personal de bord mult mai profi decat multe alte companii. Am patit ca din cauza cetii sa ajung pe un alt aeroport la 4 ore de mers cu masina pe ceata dupa vreo 15 ore de zbor, nu prea placut dar am inteles ca e mai important sa ajungi cu bine la sol. Aeroporturile din Romania sunt in general foarte scumpe in comparatie cu unele din europa pentru ca sunt mici si trebuie sa isi acopere costurile din putine zboruri, ca se poate face un trafic mai mare si sa scada pretul e alta poveste.
    Apoi comparatia cu un low cost nu isi are locul : platesti ca nu ai facut check in online, platesti bagaj de mana, de cala, platesti te uiti pe geam , platesti ca ….. de multe ori acele low cost ajung sa fie mult mai scumpe.
    La tarom daca e cursa anulata si esti in Germania pe aeroport primesti hotel, masa gratuit pe cand la un low cost trebuie sa le platesti tu.
    Ca trebuie optimizate cursele e total alta poveste.

    00
    • man, din cate stiu eu orice companie care opereaza in UE trebuie sa respecte regulile astea cu hotel+papa+ despagubiri……….+etc

      stiu caz concret de oameni care au ajuns cu 5 h intarziere la destinatie – au dat 200 cocari pe bilet per om si i-au ars pe aia de la tarom de 400 de cocari de om( despagubiri) – nici macar nu a guitzat izdulicea aia de la tarom cand i-au trimis mailul si au ceurt malaiul…………daca toti ar sti ce drepturi au, tarom ar falimenta rapid……..

      cat despre sacalii de ryan air, experienta personala: zbor intarziat la spania – cerut sa vina sclavul delegat si facut iures – rezolvat in 20 min pt toti din avion( care stateau ca boii cu smartfoanele in mana dar nu cautau macar sa vada ce drepturi au ca pasageri)

      00
  20. Blue Air

    Average fleet age: 22,1 ani

    Majoritatea avioanelor au peste 20 de ani

    Mai multe aici:

    00
  21. Wizz Air

    Average fleet age: 4,3 ani !!!!!!!!!!

    00
  22. Preturile acelea de 20 sau 50 de euro de pe la Blue Air sunt preturi de dumping, mult sub cost.Imediat ce concurentul cedeaza, preturile alea se duc la cer.

    00
    • da frate, asa e, asa m-a invatat si pe mine tataia
      wizzair de vreo zece ani practica preturi de dumping. ce-i drept, nu prea mai au concurenti, dar ai dracu ei tot preturi de dumping au

      00
  23. intern zboara altcineva decat oamenii de business in Romania? #lapreturileastea

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.