Je suis ubercool

Contrar credintei populare, sunt. Pe bune ca sunt. Nu zic doar eu, zice si oglinda care ma priveste mirata in fiecare dimineata când imi pieptan chelia.

Am smartfon de câteva luni din motive obligatorii de job. Pâna acum m-am opus tehnologiei cum am putut, dar s-a terminat cu rebeliunea. Mai ales dupa ce am descoperit niste vaselina din ulei de masline bio. Mi-am pus aplicatia Uber doar pentru ca la Paris au si trotinete si biciclete. Nu le-am folosit niciodata, of course. Ca asa sta treaba. Hai sa-mi pun aplicatia, ca cine stie când am nevoie de ea.

In 6 luni am folosit-o o singura data, la Bordeaux. Plecam dimineata pe la 6h20, erau 45 de minute de mers pe jos, asa ca am zis ca e momentul. Nu va spun ca a costat 6,99 EUR, apoi am stat pe mail-uri câteva zile pentru ca imi mai luasera vreo 6 EUR in plus, când de fapt erau 6 EUR pe care trebuiau sa mi-i dea, bonus ca m-am inscris de la un prieten. Din punctul asta de vedere, urasc aproape toate serviciile client, pentru ca scopul lor principal e sa te faca sa nu-i suni, sa nu-i contactezi. Va provoc sa gasiti pe site-ul Lufthansa serviciul prin care poti reclama taxele inapoi când nu folosesti un bilet de avion. In fine, cunoasteti si voi problemele astea cu serviciile clienti.

Ce voiam sa zic, de fapt, de Uber (si alte servicii similare sau disruptive, ca sa fiu fancy), e ca eu cred ca aceasta companie este un lucru bun pentru lumea in care traim. Nu stiu cum isi trateaza angajatii, nu stiu care e ambianta, presiunea, sentimentul angajatilor de acolo, eu vorbesc strict de ideea din spatele lansarii Uber. Serviciile la care lucreaza, Uberpool – care in sine nu e o idee revolutionara, dar tehnologia o face sa fie cu adevarat folosita – este un serviciu foarte bun pentru a ameliora starea ecologica a lumii de astazi. In afara de asta, ii impinge pe altii sa caute si ei solutii similare, sa le amelioreze. Impinge companiile mari, mastdontii feroviari mai ales, sa caute si sa gaseasca solutii mai bune, dupa ce ani de zile au avut finante la discretie si tot datornice sunt cam in toate tarile. Nu gasesti solutii, mori!

In afara de asta, da idei altor companii, care incearca sa aplice modelul de „sharing” al resurselor. Care apoi ne ajuta si pe noi sa nu mai fim asa de incrâncenati cu privire la imprumutarea bormasinei prietenilor, la faptul ca nu e nevoie sa avem toate sculele in curte si ca putem conduce o masina si daca altcineva a tras prima basina in ea. Cred – imi ascund speranta intr-o forma de credinta – ca toate serviciile astea cu „sharing” ne vor ajuta sa batem consumerismul la curul gol. Nu ma astept nici la miracole, stiu ca dureaza mult pâna departe, dar e o speranta. Pentru mine.

Sunt pentru orice companie care schimba ceva in comportamentul dement pe care-l avem cu privire la consum. Sunt pentru aceste companii chiar si când fac chestii mai putin legale. Când enerveaza un grup de oameni care au stat multa vreme inchisi in niste privilegii si au ajuns sa ofere servicii de rahat. Nu ma deranjeaza ca nu platesc impozite sau ca eludeaza nu stiu ce. Statul n-are decât sa amelioreze si el si sa-i puna la plata. Nu o sa boicotez eu un serviciu benefic mie pentru ca statul e idiot pe banii mei. Adica pe impozitele mele.

Pe partea strict financiara, da, ma enerveaza faptul ca cel care lucreaza cel mai mult in firmele astea, si anume soferul, e platit prost, nu e asigurat, nu are somaj etc. Ma deranjeaza tertipurile prin care cei de sus ascund bani, cifre etc, si, în final, cel care produce cu adevarat valoare pentru companie este tratat ca un rahat. Aspectul asta ma deranjeaza nu numai la Uber, ci in general, la orice companie unde muncitorul cu cârca, oboseala, palmasul adica e platit cât mai putin, „ca asa e piata”. Asta e partea mea socialista, desi nu ma vad platind mai mult decât „piata” daca ar fi sa aduc un nea Vasile sa-mi puna o gresie (brrrrrr, no me gusta gresia in casa) italieneasca prin sufragerie.

Acestea fiind zise, aplicatia Uber tot in pagina 3 de aplicatii ramâne, pentru ca nu prea ma vad folosind-o nici macar saptamânal.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

41 comentarii

  1. Deci tot nu ai găsit de lucru ?

    00
  2. Faci o confuzie, eu sunt ubercool.

    00
  3. Rar am ocazia să citesc pe internet că autorul a încercat să se opună tehnologiei. Dar aș minți dacă aș zice că sunt surprins.
    Cred că până la urmă nici tehnologia nu ne influențează viața. La fel ca politica.

    00
  4. Click pe articol din feed, vad fluture, click back, next.

    00
    • Si de ce trebuie sa pierdem noi 5 secunde din viata sa citim ce scrii tu daca nu reprezinta nimic?
      Doar ca esti hater-ul personal al lui Fluture?
      Trist, man.

      00
  5. doar milionarii se cearta pentru 6 euro :)))

    00
  6. Băi ești cool.

    00
    • nu stiu man, cand nu vine cu perverse are un mod asa neinteresant de a scrie ca imi vine sa citesc 3 texte a lu maddame ca sa imi fac curaj sa citesc si de la fluture.
      ba, sper ca nu ma arunci direct in spam, merci

      00
  7. @fluture: care sunt aplicațiile de prima pagină la tine? Întrebare serioasă

    00
    • Notes, bancare, gmail whatsapp si legate de rezervari trenuri. Plus yuka… Oricum, nu-l folosesc atât de mult pentru ca am un mini iPad mai vechi care are tot ce-mi trebuie.

  8. Eu inteleg ce zici tu de Uber-like si da, din punctul de vedere al schimbarii ai dreptate. Insa nu e ok atitudinea de „ma pis pe el de …”: „Nu ma deranjeaza ca nu platesc impozite sau ca eludeaza nu stiu ce.”. In primul rand, o parte din banii aia sunt si ai tai. Da, ai drumuri proaste pentru ca aia nu isi platesc taxele, da, ai servicii proaste pentru ca aia si-au dus taxele in I-le Cayman. Da, functionarii nu isi fac treaba pentru ca nu au bani sa isi cumpere scule (calculatoare, pixuri, whatever). Pana la urma, tot tu esti cel care plange.

    00
    • Tot banii mei sunt de vreo 20 ani, dinainte de uber&co. Statul niciodata nu i-a folosit cum trebuie, si continua sa-mi dea mumu pe banii mei. Nu zic ca uber nu trebuie sa plateasca, spun ca statul ar trebui sa-l faca sa plateasca, nu sa-i boicotez eu pâna ii conving sa plateasca. Nu eu trebuie sa-o fortez sa plateasca, statul trebuie sa faca asta, asa cum o face si cu mine. Nu are pârghii? Sa-si faca, ca de aia e statul!

      Daca tot eu platitorul de taxe trebuie sa-mi dau cu tesla in mândrie ca statul sa incaseze bani, nu sunt ok cu asta. Am deja un job, nu vreau sa mai fac si benevolat pentru ANAF in timpul meu liber.

      Am zis clar in text: apreciez tehnologia, nu apreciez neaparat felul in care companiile astea eludeaza plata taxelor. Dar sunt invidios:-)

    • – in Romania transportul de persoane este reglementat dpdv legal
      -uber a operat ilegal pana cand a fost adoptata OUG , not cool si foarte unfair fata de restul (care presupunem ca actioneaza legal)
      – uber ma duce din punctul A pana in punctul B (fara sa opreasca in punctul C sa ridice alta persoana), nu prea vad nici un sharing aici. Platesc pentru cursa si cam atat, nu vad nici o diferenta fara de un taxi.
      – mi se pare ca uber aduce mai multe masini pe strada (tehnologia asta vine si cu multe avantaje) => mai multa poluare/trafic si consum
      – a raportat pierderi de 5 miliarde pe 3 luni anul acesta, mi se pare ca incurajeaza consumul si foloseste banii mai prost ca statul :)))

      PS: la noi in oras avem un transport in comun decent

      00
    • Vezi, oceanografe, aveai si o parere pertinenta la articol, dar ai vrut sa faci o glumita. Ca majoritatea comentatorilor care apoi se mira de ce-i iau la suturi.

      Faptul ca in România „transportul de persoane e reglementat”, nu inseamna ca legea e una, imuabila. Legea s-a modificat si in alte tari mai civilizate si nu a murit nimeni. Dimpotriva, e mai bine.
      „Uber a operat ilegal” – foarte bine. Daca a operat ilegal si statul nu si-a facut treaba ca sa opreasca infractorii, statul e de cacat, nu uber care a operat. Tu ceri etica si morala de la o companie, pentru ca statul nu si-a facut datoria. Ce-ai zice daca te-ai revolta impotriva statului care nu-si face datoria? Sau e mai usor sa scuipi in Uber care face ilegalitati? Pai asta cu ilegalitatile sunt la ordinea zilei, nu numai la Uber, la 100% din marile firme din orice tara. Statul nu face nimic, pe el trebuie sa-l luam de guler, nu pe infractor.
      M-am exprimat destul de clar in articol: EU (eu, da?, nu fortez pe nimeni sa gândeasca ca mine) cred ca tehnologiile dezvoltate de Uber, BlaBlaCar, Lyft etc sunt niste tehnologii benefice pentru oameni, pe termen lung. UberPool si BlaBlaLine mi se par niste servicii mai misto decât serviciile lor clasice. BlaBlaCar e un serviciu foarte bun, excelent chiar. Numai un exemplu: acum doua zile am facut Bruxelles-Strasbourg cu o tipa. Daca nu rezervam eu, probabil mergea singura in masina, iar eu trebuia sa ma deplasez cumva. Eu zic ca a fost mai bine pentru TOATA lumea (ea, eu, planeta, BlaBlaCar etc) decât sa mergem fiecare separat.
      Faptul ca aceste servicii exista e un plus pentru oameni, in general. Cu o posibilitate reala de a reduce – pe termen lung cel putin – consumul, poluarea etc. Ca sa nu mai spun ca succesul lor (relativ, cum zici si tu, pentru ca Uber pierde o groaza de bani) ii face pe altii sa intre pe piata, sa caute solutii si mai bune, servicii mai bune etc. Ziceam de BlaBlaLine, e o idee super, in genul UberPool. Faptul ca intra totusi bani – prin investitii sau de la utilizatori – inseamna ca vor dezvolta tehnologia si mai mult.

      Am zis si in articol, nu sunt OK cu faptul ca eludeaza legile, nu sunt OK nici cu faptul ca platesc prost soferii si ca ei câstiga milioane din IPO sau vânzari de actiuni, dar tehnologia si serviciile sunt bune pentru oameni. Si orice lucru care amelioreaza viata unor oameni (chiar si iarba, de exemplu) trebuie sa existe si sa se dezvolte in ciuda „reglementarilor dpdv legal” de care vorbesti tu. Nu e nevoie sa cerem non-stop voie de la stat pentru a face lucruri care sa ne amelioreze viata.

    • n-am adus vorba de etica, n-am indemnat la boicot si nici nu m-am revoltat. nu stiu de unde sa apuc statul dar in cazul de fata pare au au dat un oug care reglementeaza situatia.
      uber pare o idee buna, tehnologia este folositoare, ramane de vazut cum se implementeaza si daca mai ramane ceva din ideea initiala. nu stiu nimic depre blabla, lyft sau alte aplicatii similare.
      cand vine vorba de activitati comerciale fiscalizate trebuie sa cerem voie de la stat (riscurile sunt invers proportionale cu dimensiunea afacerii)

      00
  9. Ce dumbphone ai avut înainte?

    00
    • Il am si acum, functional, pe alt numar. Samsung C270 https://www.gsmarena.com/samsung_c270-2751.php

    • Confortabil ca o pereche de nădragi vechi. Am tras și eu de un dumbphone vreo 5 ani, după care m-am dat cu lumea, că inclusiv părinții mei făcuseră switchul. Și acum mi-e dor de el.
      #5ZileBaterie

      00
    • Il am de 10 ani. Acum un an am uitat încarcatorul in FR si sunt suficient de zgârcit sa nu-mi cumpar un al doilea. In luna cât am stat in RO, am deschis telefonul de câteva ori pe zi, sa vad daca erau mesaje importante. Dupa o luna, m-a mai tinut 3 zile si in FR. Smartfonul ma cam enerveaza ca trebuie bagat in priza zilnic…

  10. Interesanta personalitate, incredibil ce discrepanta între „cerebralitatea” articolului și impulsivitatea răspunsurilor la comentarii. Note to myself: de urmărit în continuare :)

    00
  11. Sigur că să împarți mașina și bormașina e ok dar o ducem bine azi pentru că oamenii produc mașini și bormașini. Care se strică mai des decât înainte ca să plătim mai mulți oameni. Dacă ceea ce vrei tu se va întâmpla va fi un shift major în modelul economic. Sunt curioasă unde va duce. Sigur că nu e ceva rău. Dar dacă un produs era per proprietar și acum va fi pentru 20…
    De fapt eram curioasă să aflu cum vezi tu earning a living cu care am fost crescuți în climatul de sharing economy de la mașini la bormașini la haine rental sau case de vacanță.

    00
  12. Iar bati cimpii cu socialismele tale,comunistule arogant!

    00
  13. @fluture: mulțam de idee. Am schimbat între ele FB (de pe prima pagină) cu aplicația de bancă (de pe a doua). Deși eu am dăcât două pagini.
    Pe prima pagină am Waze în loc de trenuri, pentru că trăiesc în România.

    00
  14. Bun articol, ca intotdeauna. Cel putin mie mi place stilul.
    Bafta, Fluture!
    Eu sunt adeptul a avea putine lucruri dar f bune. Astfel, sunt ok cu sharing economy. Incerc sa mi minimizez footprintul in tot ce fac, am, consum.
    Asa, petrec putin timp facand ordine, putin timp gatind ca am in ritual…conduc rar si doar in vacante ca merg in locuri unde dau peste putini oameni, etc etc

    00
  15. @fluture moșul meu are o vorbă: „dacă dai, nu ai” ;)

    00
  16. Eu sunt sigur ca e un experiment, ceva, nu exista pe internet ceva care sa ma irite mai multe decat articolele tale, indiferent ce scrii. Nici macar nu stiu motivul, ai tu o calitate.

    00
  17. 3 pagini de aplicatii pentru cineva care abia a inceput sa foloseasca un smartphone?

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.