Știrile zilei – 11 ianuarie 2016

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

48 comentarii

  1. Ummm schengenul e pe jumate mort. Nu ca nu are dreptate nenea ala, dar Schengenul la ora asta are o gramada de probleme.

    00
    • Nu are. România are deja acord de liberă circulație cu țările membre UE, adică celor care le-ar folosi tranzitul prin portul Constanța. Dar, cum am spus și pe fb, e cumva ilogic să duci vapoarele acolo și să îngrămădești mii de camioane zilnic pe Valea Oltului. Câștigi prea puțin timp cu costuri prea mari. Constanța nu se dezvoltă din cauza infrastructurii lipsă și a lipsei complete de viziune, nu din cauza spațiului Schengen sau a conspirațiilor șopârlienilor.

      00
    • singurul argument al lui ala e o reciclare imbecila a lui ‘strainii ne fura… nu ne vindem tara’.

      atit timp cit nu ai o infrastructura solida de a ajunge pe sosea de la A la B, nimeni nu te ia in seama. plus ca portul in sine nu are infrastructura necesara sa devina mai important.

      singurul argument e: costul de a ajunge de la suez pina in hamburg, rotterdam etc e mai mic decit cel necesar sa traversezi balcanii, ca altfel discutam de portul pireu al grecilor ca cel mai important astazi.

      00
    • voi astia n-still auzit de Dunare, asa e?

      00
    • # Cheddar „voi astia n-still auzit de Dunare, asa e?”

      nimeni nu credea ca esti atit de imbecil. da asta e.. daca insisti.

      multiplici problemele: dragare, intretinere constanta (care efectiv nu se face de nici o parte fie bulgar, fie roman), debit dunare (nu e constant, e sezonier etc), plin de epave etc. deci numai probleme ce tin de autoritati si nu de operator.

      plus logistica ce nu exista pentru a transfera marfa de pe vas pe doc chiar si la nemti ca sa preia o cantiate imensa de ‘colete’. UE de abia in 2014 au dat 24 de miliarde de euro pentru imbunatatirea situatiei pe coridorul rin – dunare si se astepta ca prin 2030 sa fie ceva de capul ei.

      00
    • @zippo
      toate chestii care se pot rezolva daca exista interesul si motivele. Scapa Maerskul niste bani la cine trebuie si se face, si probabil ca lor le-ar conveni mai mult decat traficul prin Grecia.
      Dar nu, hai sa fim romani, ca nu se poate ca aia si ailalta.
      Nici una dintre chestiile pe care le-ai enumerat nu e imposibila… dar asta e diferenta dintre romani si homo sapiens sapiens- a doua categorie face chestii in timp ce romanii chibitaresc si pe urma se mira de ce sunt coada Europei.

      Chestiile astea intra si prin dardanele si pe dunare.

      00
  2. E bullshit cu Constanța. Clasa de nave Maersk AAA nu vor pune ajunge prin Bosfor pentru că nu prea pot. Pe lângă asta voi nu va puteți imagina ce e în Rotterdam, ce infrastructura și ce know-how au acolo. 3 magistrale? Alea sunt fix pix pe lângă ce au olandezii. Ca exemplu, în Rdam sunt autostrăzi pe 4 nivele, una peste cealaltă (căutați intersecția Riddekerk). Constanța nu are spațiu fizic pentru a putea concura cu Rotterdam. Pe bune, e o discuție fără sens sa zici că de asta nu ne vor olandezii în Schengen. Oh, și sa ma treziți când Constanța va putea sa descarce în 24 de ore un vas cu 15000 containere de 20 de picioare.

    00
    • Uite un link cu cele mai mari porturi sortate in functie de numarul de containere procesate. Constanta nu exista acolo iar porturile olandezilor cred ca au de 20-30 de ori capacitatea porturilor Romaniei. E un articol scris de cineva care nu are habar de ce inseamna infrastructura ..
      https://www.transportguiderotterdam.nl/

      00
    • pentru marfa care vine prin canalul Suez, pentru care Constanta e mult mai aproape, nu dureaza mai mult Constanta – Oradea (sau Arad) decat i-ar lua vaporului sa ocoleasca pana la Rotterdam? sau e o conspiratie europeana sa n-avem nici drumuri cat de cat ok?

      00
    • era acu ceva vreme un articol despreMaersk care faceau niste container ships mai inguste ca sa poata trece prin Dardanele.

      00
  3. Articolu’ ala cu radarele e continut reciclat de acum cativa ani?

    00
  4. Grupul parintilor care isi duc copilul la scoala la ora 8 apreciaza faptul ca postezi matinal.

    00
  5. Daca nu puneau taxa cei de la olx la anunturile auto isi omorau singuri site-ul autovit. S-a observat o scadere serioasa de anunturi postate in autovit.

    00
  6. S-ar putea sa nu treaca legea aia; au fost altii care au incercat sa puna restrictii pentru masinile cu volan pe stanga – https://europa.eu/rapid/press-release_CJE-14-37_en.htm

    00
  7. + a murit David Bowie

    00
    • socant ca a murit, mai ales ca inca mai scotea muzica decenta si nu cred ca era public ca are cancer de un an si jumatate.

      00
  8. Hai ca articolul ala cu Constanta, care ar fi cel mai mare port din lume, dar reptilienii nu ne lasa, este sel putin penibil.

    00
  9. Legea pt. mașinile cu volan pe dreapta nu e cam stranie? sunt mașini care sunt în tranzit stau în vacanta și pleacă și cazane înmatriculate în BG de regii șoselelor. România ar deveni prima tara care ar pune reguli asa de drastice. OK îți pui limitatoare pentru lumini și cam atât în Franța, Italia etc.

    00
  10. OLX: m-am uitat de curiozitate pe „fees”: daca ai de pus multe anunturi, iese la 1 leu bucata. O fi mult, o fi putin?
    Ca vanzatori, ati da 1 leu pe anunt (anunturi auto, nu „vand tastatura”) pentru a scapa voi de falsuri? Eu as da…

    00
  11. Cat despre Rotterdam si Constanta:

    La marginea estică a Uniunii, avem un port mare, şi fluvial, şi maritim. Care este…? Lesne de ghicit… Constanţa! De la Constanţa pleacă, spre Europa, trei mari magistrale – cea rutieră – Autostrada A1, magistrala petrolieră şi magistrala fluvială Dunăre – Rin.

    3 magistrale, serios? Autostrada la care am avut – (minus) 9 km inaugurati anul trecut? Magistrala Petroliera? Bine ca n-a zis de magistala feroviara, ca bang, aveam 4 magistrale. Singura cat de cat credibila e Dunarea, doar ca nu vezi prea multe vase de transport trecand pe Dunare daca stai, de exemplu, la o cafea pe malul Dunarii in Bratislava.

    00
    • nu mai vezi atatea vase pe Dunare de cand cu razboiul din Iugoslavia pentru ca epave.
      Dar cu banii si interesul potrivit, chestiile alea se pot scoate.
      Constanta nu este acum un port de calibru mondial pentru ca n-are de ce sa fie. Dar poate sa fie. Cu bani, cu organizare si cu creier, adica tocmai chestiile alea care le lipsesc Romanilor.
      Canalul ala ar putea sa devina candva o chestie al dracului de utila- ultimul dar de la Tata Stalin, ca a lui a fost ideea daca-mi aduc eu bine aminte.

      00
    • Daca tin minte bine, l-au facut cam prea ingust si prea putin adanc pentru a putea fi cu adevarat util. Dar s-ar putea sa ma insel.

      00
    • se pot face adaptari, servicii de tranzit rapid catre Galati etc.

      Cheia aici: e posibil dpdv tehnic. E posibil dpdv economic, ar aduce avantaje uriase. E probabil ca EU sa puna partial banii si unele din companiile de transport sa puna restul- avantajele ar fi crancen de mari pentru toata lumea.
      Singurul obstacol e faptul ca Romania. Atat.
      Daca China ar ocupa Romania, chestia ar fi gata de deschidere in maxim 2 ani.

      00
    • @cheddar
      „se pot face”. se puteau face de zeci de ani, dar nu s-au facut. In momentul de fata, traficul de pe Dunare nu e atat de mare incat sa atenteze la suprematia portului din Rotterdam ca punct de intrare al marfurilor in Europa. Asa ca, toata povestea cu Olanda care nu ne vrea in Schengen din cauza portului Constanta e cam fantezista.

      00
    • teoretic ai dreptate.
      Practic, olandezii nu-s ca romanii. UN olandez sau un neamt se uita la chestie si vede „se poate face asta asta asta si asta si profitul e asta”. Romanul se uita si vede” nu merge acum imediat deci nu se poate si e prea mult de munca si oricum n-ar merge”.
      Chestia asta se cheama mentalitate si e motivul pentru care Romania nu progreseaza decat daca o ocupa natii sau organizatii mai inteligente.
      Pentru ca romanii, desi individual pot fi foarte destepti, ca natie sunt infiorator de prosti.
      NU, daca am intra in Schengen maine, daca Schengenul ar functiona acum- si acum nu prea o face, Constanta nu s-ar transforma peste noapte in Rotterdam.
      Dar ar putea deveni un competitor puternic in cativa ani, cu investitiiile si energia necesare. Care nu sunt imposibil de gasit si singurul motiv pentru care nu s-a intamplat deja e pentru ca Romania si pentru ca mentalitatea romaneasca.

      datul cu tesla-n coaie ridicat la nivel de arta.

      00
    • @cheddar
      Gresesti. Si o sa-ti explic de ce:

      In Mediterana exista un port mai mare decat Constanta si mai in inima Europei decat Constanta: Marsilia. Ce-i drept, e si mai departe decat Constana de Port Said – 2716 km fata de 1471 km. Avand in vedere ca viteza obisnuita a vaselor cargo e de 24 de noduri, adica 44 km/h, asta inseamna ca un vas care descarca marfa in Marsilia, face cu 28 de ore in plus pana-n port fata de cel ce descarca in Constanta (pentru simplificare, ignoram faptul ca vasele nu trec prin Bosfor cu 24 de noduri). Insa pe de alta parte, marfurile descarcate in Constanta, chiar daca am avea deja autostrazi si linii de tren de mare viteza, ar fi la marginea estica a Europei si ar dura mai mult de o zi pentru acele marfuri ca sa tranziteze Romania.
      Iar Dunarea nu-i o solutie (ignoram ca in momentul de fata pe Dunare traficul de marfuri e foarte slab, punem toti banii pe o crestere miraculoasa a traficului pe Dunare). Dunarea are 19 ecluze (doar pe Dunare, alte 16 sunt pe canalul Main-Dunare). La un timp mediu de tranzit printr-o ecluza de 60 de minute, 19 ore se pierd doar in ecluze. In plus, pe Dunare pot naviga vase mai mici decat cele ce navigheaza pe ocean, deci marfa trebuie impartita pe mai multe vase fluviale, marind timpul in care acea marfa ajunge in Europa.
      Asa ca nu, Constanta nu poate face concurenta Rotterdamului. Constanta poate avea importanta locala, pentru industria zonala, dar n-are cum sa concureze cu Rotterdam ca port important pentru Europa. E la capatul Europei.

      Olandezii mai degraba ar fi speriati de porturile grecesti, ca nu-s putine, iar daca intra Romania si Bulgaria in Schengen, Grecia n-ar mai fi izolata de restul spatiului Schengen. Porturile grecesti sunt mai in masura sa beneficieze de aderarea Romaniei si a Bulgariei la Schengen, nu Constanta.

      00
    • Nope, my friend.
      Daca Marsilia ar fi fost o solutie, era deja facuta, nu? Si totusi nu are decat ceva la modul 20% din traficul Rotterdamului.
      Si nu am la ora asta timp de research, sorry.Mai pe seara.
      Dar are ceva de-a face cu faptul ca e in Franta si greve etc.

      00
    • Daca Marsilia ar fi fost o solutie, era deja facuta, nu?

      Doua chestii:

      1. Pai e. Port mai mare decat Constanta, trec prin el marfuri mai multe decat prin Constanta.
      2. Nu stiam ca avem o problema (nu mai fac fata porturile din Europa la tranzitul de mafuri??) si ca noi incercam s-o rezolvam aici. Eu ti-am explicat doar ca pe olandezi ii doare-n cur de Constanta, pentru ca n-o sa poata niciodata sa concureze cu Rotterdam, din cauza pozitiei geografice.

      Si totusi nu are decat ceva la modul 20% din traficul Rotterdamului.

      Pai comparam Marsilia cu Constanta, nu cu Rotterdam. Iti recomand si sa arunci un ochi aici: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_busiest_ports_in_Europe#Busiest_ports_by_cargo_tonnage . Constanta are cam 50% din traficul Marsiliei (sau, daca-ti place, in jur de 10% din traficul Rotterdamului) care insa e in scadere. E ilar sa crezi ca un port cu 10% din traficul din portul Rotterdam poate concura cu ala.

      Dar are ceva de-a face cu faptul ca e in Franta si greve etc.

      In schimb, romanii sunt foarte harnici si productivi, nu? Dar gandeste-te un pic: traficul a crescut in Marsilia (ca in marea majoritate a porturilor europene), dar a scazut in Constanta. Ce spune asta? Nu cumva ca operatorii vaselor de transport prefera alte porturi decat Constanta?

      Si un offtopic: am vazut logoul portului Constanta. Unde numele e scris „Constantza”. E bine ca suntem primii la ceva. La cocalarisme de internet.

      00
    • mai omule
      tu chiar refuzi sa intelegi ca nu portul e ala care conteaza.
      Ce conteaza e Dunarea, si asta se vede pe orice harta. daca chiar vrei sa vorbim de ce a scazut traficul la Constanta putem discuta despre factori ca Mediterana plina de refugiati, razboiul din Siria si ala din Ucraina.

      dar nu e vorba de port. E vorba de Dunare, care daca te uiti cu foarte mare atentie pe harta iti spune si de ce. Nu vorbim despre adus marfa la Constanta si pusa pe tren sau pe soselele care nu exista. Therefore calculele tale sunt irelevante. Am zis deja. Dunarea,
      Pentru ca numai romanii sunt atat de boi incat sa aiba ditamai fluviul care merge-n inima Europei si sa nu-l foloseasca.
      (si aici o paranteza pentru ca mi se pare foarte foarte inspaimantator ca tu, care esti unul dintre oamenii inteligenti de pe tarlaua lui Vali, chiar nu vezi ca nu vorbesc despre cacaturile alea de sosele. Io tot zic Dunbarea Dunarea si voi tot a tineti cu soselele. Nu pentru ca ai fi prost dar pentru ca in Romania soselele sunt un trigger national . Un fenomen interesant de studiat pentru cine are timp)

      Rotterdamul nu e ata de important din cauza portului. A ajuns atat de mare pentru ca e pe Rin care ofera trafic naval adica repede si ieftin pana in inima Europei.
      daca Rotterdamul nu era pe Rin, nu ar fi ajuns atat de mare. Ar fi fost doar inca un port in nordul Europei care ingheata iarna, si probabil Hamburg/Cuxhaven ar fi fost mai mare pentru ca Elba.
      care si aia tot un rau mare e care merge in interior si e usor de transportat chestii pe ea.

      Pricepi? Nu e vorba de port, e vorba de rau. Ceea ce ar fi trebuit sa fie evident pana acum. NU cacat sosele si trenuri. Soselele si trenurile sunt scumpe si costa bani si timp si alte tot felul de cacati bucati si apa minerala si refugiati care le ataca. Rauri.

      Si nu e o teorie revolutionara, o face toata lumea pe toata planeta asta de cacat cu exceptia romanilor care sunt niste boi care ar trebui bombardati din orbita. Congoul e mai folosit ca Dunarea. Africanii aia care inca tre sa se gandeasca serios daca sa futa maimuta sau nevasta sunt mai destepti decat romanii.
      Pentru ca asta e definitia prostiei: sa ai o resursa si sa n-o folosesti pentru ca nu e totul perfect din start.
      Pricepi acuma?

      Rauri.

      Si banuiesc ca-ti dai seama ca Rinul nu e de la natura regularizat si curat, nu?

      Da, Constanta e la capatul Europei. Si are acces la un fluviu care merge pana-n Europa de centru/vest si care e in marea majoritate navigabil. Adica in loc sa pui marfa care merge in austria/polonia /cehia etc pe TIR care e scump, o pui pe apa si faci economii. Intelegeti dumneavoastra?

      Si da, evident, trebuie investitii. Dar potentialul exista.

      Acu 1300 de ani stramosii rusilor faceau comert din Scandinavia la Bagdad pe ruta lacul Ladoga- Volkov-Nijni Novgorod-lacul Ilmen- raul Lovat pe urma isi mutau navele lungi pe butuci cativa kilometri si ajungeau la Volga.
      Pricepi? Omenirea de mii de ani stie ca cel mai usor mod de a muta chestii e sa le trimiti pe apa.
      Numai romanii nu, pentru ca romanii sunt boi care se caca pe ei cu autostrazi mai scumpe decat a costat misiunea americana pe Luna in 69.
      Asta inseamna sa fii bou. CU carutele de bani bagate in autostrazile lui peste se facea Dunarea o magistrala catre centrul Europei si daca exista un singur creier in toata adunatura de coclenderi aka politicienii romania, macar unul singur isi dadea seama de chestia asta.

      00
    • „Iar Dunarea nu-i o solutie (ignoram ca in momentul de fata pe Dunare traficul de marfuri e foarte slab, punem toti banii pe o crestere miraculoasa a traficului pe Dunare). Dunarea are 19 ecluze (doar pe Dunare, alte 16 sunt pe canalul Main-Dunare). La un timp mediu de tranzit printr-o ecluza de 60 de minute, 19 ore se pierd doar in ecluze. In plus, pe Dunare pot naviga vase mai mici decat cele ce navigheaza pe ocean, deci marfa trebuie impartita pe mai multe vase fluviale, marind timpul in care acea marfa ajunge in Europa.”

      magaria cu postul asta e ca in and by itself e irelevant fara context.

      Rinul are 14 ecluze. Dunarea are 19 si e de mai mult de doua ori mai lunga. Mainul, care e si mai scurt? are 34.
      Daca chiar vrei sa faci o comparatie onesta, masuram cat face un transport pe un vas Maersk clasa Ice- care teoretic intra si pe Dardanele si pe Dunare , de la Port Said la Nurnberg, pe cele doua rute.
      Una: Port Said- Bosfor-Dardanele- Constanta-Canal- Viena- Kelheim- Nuremberg- care e la mijlocul canalului Donau-Main.
      si il comparam cu unul la fel care merge pe Port Said- Rotterdam-Rin-Main-Nurnberg.

      Asa repede, pe ruta Rin/Main sunt mult mai multe ecluze.

      Port said la Rotterdam-3930 naval miles
      Rotterdam to Nurnberg- hai sa zicem 700nm
      Port Said la Constanta- 1357 naval miles
      Constanta- Cernavoda- Nurnberg-1200 nm more or less

      4600 nm versus hai sa zicem 2600, fara sa mai calculam ecluze etc. Diferente de nivel si capacitate exista si pe Main si pe Main- Donau, dar acum vorbim strict teoretic. Si cu cat mutam destinatia catre pietele emergente din est cu atat e mai frumos, si te pisi pe ele de sosele.
      Si ce crezi tu ca e mai usor? curatarea dragarea dunarii sau soselele pe care romania e in mod evident incapabila sa le faca?

      00
    • @cheddar
      Am inteles ce ai zis tu acolo cu Dunarea. Doar ca Dunarea nu-i prea folosita.

      tu chiar refuzi sa intelegi ca nu portul e ala care conteaza

      Ei nu. Pai unde descari marfa, nu in port? Iar vasele alea de pomeneai la un comentariu de mai sus, nu pot naviga pe Dunare. In primul rand, nu pot naviga pe canal (adancimea bratului nordic e de 7m, vasele alea au pescaj de 10m). Dar sa zicem ca merg prin Delta – se vor opri la portile de fier, ca ecluzele de acolo permit sa treaca nave cu o latime de 34 de m, dar vasele alea au 35.5. Asa ca pe Dunare, ca si pana acum, pot sa treaca doar nave mici (cat or mai trece si alea).

      daca chiar vrei sa vorbim de ce a scazut traficul la Constanta putem discuta despre factori ca Mediterana plina de refugiati, razboiul din Siria si ala din Ucraina.

      Cifrele erau din 2010 si 2011. Nu era razboi in Ucraina, nu era Mediterana plina de refugiati. Intre timp a crescut un pic, da’ tot e sub nivelul din 2006. BTW, capacitatea maxima a portului Constanta e de 100 de milioane de tone. Adica ~23% din cat duce _acum_ Rotterdam.

      dar nu e vorba de port. E vorba de Dunare, care daca te uiti cu foarte mare atentie pe harta iti spune si de ce. Nu vorbim despre adus marfa la Constanta si pusa pe tren sau pe soselele care nu exista. Therefore calculele tale sunt irelevante. Am zis deja. Dunarea

      Dunarea, Dunarea, Dunarea. Pe care da, o avem, da’ nu e folosita. Pentru ca sunt ecluze inguste, canal ingust si prea putin adanc, cota apei scazuta in verile mai calde si asa mai departe.

      Rotterdamul nu e ata de important din cauza portului. A ajuns atat de mare pentru ca e pe Rin care ofera trafic naval adica repede si ieftin pana in inima Europei. daca Rotterdamul nu era pe Rin, nu ar fi ajuns atat de mare. Ar fi fost doar inca un port in nordul Europei care ingheata iarna, si probabil Hamburg/Cuxhaven ar fi fost mai mare pentru ca Elba.

      Din Rotterdam pana-n inima Europei, faci vo’ 600 km pe Rin. Lungimea totala a Rinului e 1230 de km. Daca o iei pe Dunare-n sus, de la Constanta, prin canal, dupa 1200 de km esti abia la Budapesta. Daca eu as coordona logistica unei companii si ar trebui sa transport cat mai repede marfa in zona industriala a Europei, as alege Rotterdam sau Marsilia, nu Constanta. Portul Constanta e util pentru industria din Europa de Est, nu pentru Europa Centrala.

      Da, Constanta e la capatul Europei. Si are acces la un fluviu care merge pana-n Europa de centru/vest si care e in marea majoritate navigabil. Adica in loc sa pui marfa care merge in austria/polonia /cehia etc pe TIR care e scump, o pui pe apa si faci economii. Intelegeti dumneavoastra?

      Da, inteleg asta si sunt de acord ca se poate naviga pe Dunare. Dar se mai pune problema timpului necesar pentru a face asta. Dupa cum am mai scris, de ce te-ai duce sa descarci marfa la Constanta si apoi s-o trimiti in sus pe Dunare? Poti foarte bine s-o descaci la Marsilia, ca-i mai aproape de centrul Europei. Sau, porturi din Italia si Croatia, ca-s destule. Pana la urma, dupa cum am zis, pe Dunare pierzi 19 ore doar ca sa treci prin ecluze (in ideea ca nu astepti deloc la ecluze).

      Daca chiar vrei sa faci o comparatie onesta, masuram cat face un transport pe un vas Maersk clasa Ice- care teoretic intra si pe Dardanele si pe Dunare

      Gresesti. Am scris mai sus – vasele astea au pescaj de 10 m si latime de 35.5 m (din linkul tau); bratul nordic al canalului are 7 m adancime, iar ecluzele de la Portile de Fier au latime utila de 34 de m. Si mai poate si Dunarea sa faca figuri: https://www.viata-libera.ro/eveniment/70695-scadere-alarmanta-a-cotelor-apelor-dunarii-sanse-pentru-un-nou-record

      In fine, ca m-am lungit prea mult. Iti dau dreptate cand spui ca Dunarea ar putea fi utilizata (teoretic) pentru transportul marfurilor. Dar cu vase mici, ceea ce ar fi ineficient. Si ar dura si mult, ca-s 2000 de km doar pana la Viena pe Dunare; pentru comparatie, Marsilia e la 1000 de km mai departe decat Constana, pornind din Port Said. De ce ar vrea cineva sa descarce marfuri destinate Europei Centrale in Constanta, in conditiile in care distanta totala ar fi mai mare cu mai mult de 1000 de km (pe Dunare), prin ecluze, cand are la dispozitie Marsilia, ma depaseste. (in caz ca n-am fost prea clar: Port Said-Marsilia: 2800 km; Port Said-Constanta:1800 km; Constanta-Viena: 2000 km pe Dunare; daca vrei sa transporti pana in Germania, sau mai departe, mai adaugi cateva sute de km).

      Astea or fi si motivele pentru care in momentul de fata nu prea vezi nave de transport pe Dunare. Iar in conditiile astea, sa crezi ca olandezii nu ne vor in Schengen pentru ca Constanta ar concura cu Rotterdam (ca de aici am pornit) e ilar, serios.

      00
    • @cheddar
      am uitat ceva

      Port said la Rotterdam-3930 naval miles
      Rotterdam to Nurnberg- hai sa zicem 700nm
      Port Said la Constanta- 1357 naval miles
      Constanta- Cernavoda- Nurnberg-1200 nm more or less

      Dar mai, nu esti nevoit sa ocolesti toata Europa pentru a descarca in Rotterdam. Descarci nava ce intra in Mediterana prin Suez in Marsilia, Genova sau Trieste (ultimele 2 comparabile cu Constanta ca marime) si esti mai aproape cu marfa de destinatie, nu mai trebuie sa faci peste 2000 de km pe Dunare.

      00
    • pai teoretic vorbim, omule.
      Ca practic nu e, nu e inca. Dunarea e inca plina de epave de la razboi, si in majoritatea ei inca trece prin tari conduse de dobitoci. Ca de aia exista Danube Comission.
      Oh wait, Danube Commission e o gluma proasta.

      E fezabil? da. Si nu e nici macar foarte dificil.
      E de dorit? da. Slujbe, trafic comercial, dezvoltare regionala. E foarte aiurea sa vezi marfa pentru Europa centrala care merge la Rotterdam.
      Se poate acum in clipa asta? nu.

      Se poate face in viitor? da, dar nu de catre Romania din motive evidente.

      PS: marfurile care deja se duc la Marsilia/Trieste etc nu intra in discutie pentru ca aici vorbim despre Rotterdam, care serveste Europa centrala desi e un mod de-a te scarpina de-a-ndaratelea. NU vorbim de marfa la port si dupa aia pe tren.
      Marsilia e pe Ron, dar ala serveste o mica portiune. NU merge suficient de adanc.

      Da, vasele se schimba ca maerskurile alea mari nu intra nici alea pe Rin. Se practica peste tot in lume. Pe Congo se transfera marfa pe tren ca sa treaca de cataracte. Nu e un inconvenient chiar atat de mare.

      00
    • PS: marfurile care deja se duc la Marsilia/Trieste etc nu intra in discutie pentru ca aici vorbim despre Rotterdam, care serveste Europa centrala desi e un mod de-a te scarpina de-a-ndaratelea. NU vorbim de marfa la port si dupa aia pe tren.

      Ai tu ce ai cu transportul fluvial, de parca numai asa se poate transporta marfa in Europa. Trieste e la acceasi distanta de centrul Europei ca si Rottedam; Marsilia e doar putin mai departe; nu inteleg de ce sustii ca nu pot folosite. Nu, nu-mi povesti de rau/canal, pentru ca, dupa cum ti-am aratat mai sus, dureaza mai mult sa transporti marfa pe ruta Port-Said->Constanta->Dunare->Nuremberg (asta-mi pare in inima Europei) decat Port-Said->Marsilia(sau Trieste)->incarcata in camioane si trenuri->Nuremberg.

      Dar, in fine, hai incercam si o reducere la absurd: hai sa presupunem ca ai dreptate – cel mai misto si comod e sa intre marfa in EU prin Constanta. Poti sa explici teoria cum ca olandezii nu ne vor in Schengen pentru ca Constanta ar concura cu Rotterdam? Pentru ca, din cate stiu eu, pe Dunare nu sunt puncte de trecere ale frontierei, unde vamesi ar verifica acte si incarcatura pentru tot ce intra in Schengen.

      Altfel spus, din punct de vedere al transportului fluvial e irelevant ca suntem in Schengen sau nu, asa ca eu chiar nu pot sa inteleg cum aderarea nostara la Schengen ar pune Constanta intr-o pozitie in care sa se „lupte” cu Rotterdam.

      Doar camioanele ar beneficia de aderarea noastra la Schengen. Si noi, „civilii”, ca n-am mai fi nevoiti sa pierdem 5 minute in vama.

      00
    • 1. „pe dunare nu exista puncte de control vama”
      Really? Exista in port, Adica acolo unde ajunge. Marfa aia tot trebuie vamuita.
      2. pentru ca discutia este despre transporturile fluviale. Da, cum zboara cioara sunt o gramada de porturi in sud care ar trebui sa deserveasca europa centrala mai bine ca Rotterdamul. Practis sunt chestii gen autostrazi, taxe de autostrazi, trecut muntii si etc, si mai ales in Italia taxele alea sunt o problema.

      3. Tu chiar nu te-ai intrebat niciodata: daca e asa usor sa trimiti marfuri in centrul Europei din sud, de ce mama dracului sunt cele mai mari porturi in marea Nordului/Baltica, care chiar nu e o solutie comfortabila?

      4.Olanda se opune intrarii Romaniei in Schengen de ani de zile. Si se opune urat de tot. Avand in vedere ca intrarea sau neintrarea ROmaniei in SChengen nu afecteaza cu nimic numarul de romani care merg la munca sau la furat in OLanda , de ce crezi tu ca refuza pe toate tonurile?

      5. Nurnbergul era un exemplu pentru ca e cam la jumatea drumului. Desi din cate vad eu, chiar se trimite o caruta de marfa la Nurnberg prin Rotterdam- ruta default e prin Rotterdam. Zic io asa ca or sti aia ce stiu.

      6. Daca n-ar fi existat interes pentru comertul pe Dunare, de ce crezi ca au varsat nemtii o caruta de bani sa faca Donau-Main? Poate pentru ca trecutul camioanelor peste alpi doare foarte tare la buzunare? Ca majoritatea companiilor de logistica prefera o tesla-n coaie decat sa intre pe autostrazile italiene?

      Probemele Dunarii se trag de la faptul ca nu primeste bani europeni sa se intretina. Comisia Dunarii e, cum am zis, o gluma proasta, comparativ cu comisia Rinului care ia bani europeni cu purcoiul.

      7.http://www.ccr-zkr.org/12030100-en.html asta e traficul fluvial pe Rin. majoritatea containerelor alora intra prin Rotterdam. DE ce oare? pentru ca transportul pe sosea e scump. Pentru ca la ora asta transportul pe sosea mai e si al dracului de periculos, imprevizibil etc.

      00
    • 1. “pe dunare nu exista puncte de control vama”
      Really? Exista in port, Adica acolo unde ajunge. Marfa aia tot trebuie vamuita.

      Pai, e in port, ca vine din afara UE. Vamuirea aia din port se va face chiar daca am fi in Schengen. Din punct de vedere al traficului pe Dunare nu se schimba nimic daca suntem in Schengen sau nu. Adica nu faptul ca nu suntem in Schengen ne impiedica sa trimitem marfa in inima Europei pe Dunare. Asa ca, e gresit argumentul cum olandezii nu ne vor in Schengen pentru ca am putea trimite mafa de la Constanta pe Dunare pana-n Europa, mai usor.

      3. Tu chiar nu te-ai intrebat niciodata: daca e asa usor sa trimiti marfuri in centrul Europei din sud, de ce mama dracului sunt cele mai mari porturi in marea Nordului/Baltica, care chiar nu e o solutie comfortabila?

      Pentru ca industria cam e concetrata in partea de nord: http://www.yourarticlelibrary.com/industries/important-industrial-regions-of-europe-with-maps/25384/ . E normal sa descarci cat mai aproape de locul in care ai nevoie de marfa, nu la mii de km distanta.
      In plus, traficul cu Americile n-are rost sa treaca prin Mediterana.

      4.Olanda se opune intrarii Romaniei in Schengen de ani de zile. Si se opune urat de tot. Avand in vedere ca intrarea sau neintrarea ROmaniei in SChengen nu afecteaza cu nimic numarul de romani care merg la munca sau la furat in OLanda , de ce crezi tu ca refuza pe toate tonurile?

      Pentru ca la noi vamesii sunt spagari. Nici eu nu vreau accesul intr-o zona de libera circulatie, fara granite, sa fie facut de vamesi care pentru o spaga te lasa sa treci cam orice. Olandezii (si altii) si-au desfiintat granitele bazandu-se pe faptul ca vor fi paziti, totusi, de altii la fel de seriosi. Iar apoi am intrat noi in schema. Gandeste-te la un bloc: toti locatarii de la etajul 1 in sus ajung la un acord sa-si lase usile deschise, neincuiate, ca au incredere in ei si-n cel de la etajul 1, ca-i serios si nu permite accesul hotilor in zona in care nu sunt incuiate apartementele. La un moment dat, vrea si vecinul de la parter sa faca parte din zona asta a portilor deschise, numai ca vecinul de la parter are obiceiul sa-si puna copilul de 5 ani sa pazeasca usa de la intrare in bloc, copil care lasa pe oricine sa intre daca primeste o acadea. Ce zici, s-ar simti bine aia de la etajele superioare?

      7.http://www.ccr-zkr.org/12030100-en.html asta e traficul fluvial pe Rin. majoritatea containerelor alora intra prin Rotterdam. DE ce oare? pentru ca transportul pe sosea e scump. Pentru ca la ora asta transportul pe sosea mai e si al dracului de periculos, imprevizibil etc.

      Da mai, iti dau dreptate ca e preferabil sa transporti pe apa. Dar cand ai de ales intre 3000 de km pe apa sau 600 de km pe sosea/cai ferate, ce alegi?

      Ca sa concluzionez: nu cred ca olandezii nu ne vor in Schengen din cauza ca odata ce suntem in Schengen, Constanta va fi in pozitia de a eclipsa Rotterdam.

      00
    • 1. N-ai dreptate decat partial la chestia cu industria- mai putin de jumatate din traficul Rotterdamului sunt resurse si parti pentru industrie.

      2. Eu nu insist ca nu se pot folosi Marsilia si Trieste, eu zic ca se folosesc deja la capacitatea posibila- are de-a face cu sistemul de sosele etc. NU sunt porturi amarate post sovietice la marginea Europei cu probleme de apartenenta politica etc- e probabil ca ce exista acum exista la capacitatea maxima.
      3. Tu chiar nu intelegi ca am folosit Nurnbergul ca exemplu?
      4. Schengenul e cam mort la ora asta.

      00
    • N-ai dreptate decat partial la chestia cu industria- mai putin de jumatate din traficul Rotterdamului sunt resurse si parti pentru industrie.

      Desigur – intra si alimente, bunuri de larg consum sau alte chestii ce-s folosite de popendulatie, nu de industrie; n-am negat asa ceva. Dar daca te uiti la o harta cu densitatea popendulatiei in Europa, o sa vezi ca tot zona aia e zona cu o densitate mai mare a popendulatiei. Iar cand ai in acceasi zona concentrata si industria si popendulatia, pai e normal ca porturile alea se vor fi mai dezvoltate.

      Eu nu insist ca nu se pot folosi Marsilia si Trieste, eu zic ca se folosesc deja la capacitatea posibila- are de-a face cu sistemul de sosele etc. NU sunt porturi amarate post sovietice la marginea Europei cu probleme de apartenenta politica etc- e probabil ca ce exista acum exista la capacitatea maxima.

      Nu prea cred. In 2011 prin Trieste trecea cam tot atata marfa ca si prin Constanta (47 milioane de tone). In 2014 traficul in portul Trieste a crescut la 57 de milioane de tone. Deci nu, n-au ajuns la capacitatea maxima din moment ce tot creste. Si da, creste si traficul prin Constanta, da’ mai incet un pic. Si, daca tot vorbim de cat creste volumul de marfa ce trece prin port, in Rotterdam a crescut cu 5.8% in 2014 fata de 2013 in timp ce in <a href="http://www.portofconstantza.com/apmc/portal/static.do?package_id=st_rap_anual&x=get&resource=AR2014.pdf"Constanta a cam stagnat.

      Tu chiar nu intelegi ca am folosit Nurnbergul ca exemplu?

      Pai, si eu. Tot ca exemplu. Dar asta nu schimba cu nimic faptul ca de la Constanta pana in centrul Europei – acolo unde-i concentrata industria si popendulatia – sunt 3000 de km pe Dunare si canale.

      Schengenul e cam mort la ora asta.

      Pai si atunci de ce s-ar teme olandezii de intrarea noastra in Schengen?

      Ca sa rezum, ca tot discutam si n-ajungem la nici o concluzie:
      1 – traficul pe Dunare nu e afectat de apartenenta Romaniei la Schengen
      2 – Rotterdamul ca si punct de intrare al marfurilor in Europa o duce bine-mersi, pentru ca se afla intr-o zona a Europei cu multa industrie si cu densitate mare a popendulatiei, asa ca de la an la an traficul prin Rotterdam creste ca fat-fumos.
      3 – De la Constanta pana-n zona aia cu industrie si popendulatie multa sunt vo’ 3000 de km pe Dunare, nu cateva sute de km, ca si in cazul canalului Rin-Main-Dunare (ca tot pomeneai de el)

      Luand in considerare cele de mai sus, cu ce ar ajuta portul din Constanta o eventuala apartenenta la Schengen?

      Si ca sa identificam corect si motivul pentru care olandezii nu ne vor in Schengen:
      – pe de-o parte e teoria conform careia nu ne vor in Schengen pentru ca atunci, daca ne-am dezvolta infrastructura, daca s-ar draga Dunarea, daca Danube Commission s-ar misca mai cu talent, daca s-ar face investitii in echipamentele portului Constanta si daca n-ar mai fi ani secetosi in care cota apelor Dunarii sa scada la 60 de cm, atunci intr-un viitor incert Constanta ar putea concura cu Rotterdam ca punct de intrare al marfurilor in Europa. O gramada de supozitii.
      – pe de alta parte e motivul oficial: nu ne vor in Schengen pentru ca suntem corupti, iar vamile sunt „pazite” de spagari – 2 chestii pe care le stim si noi foarte bine, nu sunt presupuneri.

      Mie-mi place mult principiul briciului lui Occam. In cazul asta, conform principiului briciului lui Occam, sunt nevoit sa aleg a 2-a teorie: e mai simpla si nu face nici o presupunere.

      00
  12. SI, apropo, articolul ala cred ca a aparut prima data pe expunere.com, site foarte credibil:

    00
    • nu stiu bre, io-mi aduc aminte ca am citit ceva oarecum asemanator in ceva ziar olandez in Bergen Op Zoom acu’ fo 3 ani.

      00
  13. 49 – Generally Romanians complain about Romania. They will find a way to complain about it. Politics, economy, society…
    50 – They are wrong.

    Ce brazilian optimist.

    00
    • In comparatie cu Brazilia, Romania e chiar misto. In Romania nu risti sa te trezesti cu un rinichi mai putin dupa ce bei intr-un bar.

      00
  14. Înainte sa bage taxă pe categoriile respective, poate umblau puțin la filtre.

    Gen, o fi greu să pui filtru pentru cutie de viteze automată/manuală, volan stânga/dreapta, înmatriculată sau nu (sau țara înmatriculării) etc.

    (și nu, nu e dificil, vecinii de pe olx.bg au filtru de automat/manual, de exemplu)

  15. Tare asta cu conspiratia UE impotriva Romaniei, sa ramanem noi fara autostrazi/cai ferate. Ciudat, la cate fonduri europene primim pentru infrastructura. As zice ca problema e la noi…

    00
  16. La articolul cu Constanţa vs Rotterdam bănuiesc că ai dat share ca să rîdă lumea, nu? Că altminteri aşa ceva nu avea voie să apară în altă zi decît 1 aprilie.

    00
  17. and the stars look very different today! :-(

    00
  18. https://www.facebook.com/OccupyDemocrats/videos/1043455372414183/

    Un astronaut de pe ISS cantand Space Oddity.
    Officially the most awesome thing in the history of humanity.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.