Statul român știe că e timpul pentru baze de date comune și integrate?

După ideea tâmpă cu publicat listele datornicilor pe net, Ministerul Finanțelor vrea ceva și mai amuzant:

Romanii cu datorii la Fisc s-ar putea trezi cu anunuturi lipite pe usa de acasa. Ministerul Finantelor vrea sa modifice legea astfel incat inspectorii sa aiba dreptul sa afiseze instiintari pe usile datornicilor, daca acestia nu sunt acasa sau nu le ridica de la posta. (sursa)

Cred că rateuri din astea tâmpe vor duce, într-un final, la unirea bazelor de date ale statului. Pentru că acum e imbecilism:

  1. mașina nu se înmatriculează doar la fisc, ci și la poliție.
  2. mutarea domiciliului la fel.

Și bazele astea de date nu comunică deloc. Vă dau exemplul fostului proprietar al casei. Omul divorțase și se mutase prin 1996 din casa asta. Avea două firme funcționale, avea mașini, avea o casă nouă unde avea domiciliul. Îi veneau și îi vin în continuare pe adresa asta:

  • impozitul pe casa asta și pe firmele care au avut sediul aici, dar s-au mutat.
  • decizii judecătorești. omul a avut niște procese în ultimii 5-6 ani și deciziile au venit pe adresa veche.
  • scrisori de la bănci pentru credite pe care le are în derulare.

La un moment dat i-am cerut buletinul. Dap. 1996, adresa nouă. Statul român, la care omul ăsta plătește taxe și impozite, nu știe exact unde stă omul ăsta. Pentru că nu e treaba lui să știe, trebuie să se ducă el la fiecare departament să anunțe de câte 10 ori unde stă. Probabil în fiecare an. Cu cerere scrisă în trei exemplare.

OK, era de înțeles de ce până acum s-a stat pe fund. Era groaznic ca un sistem din ăsta să fie făcut de mizerabili ca Siveco sau UTI. Ar fi crăpat instant. Dar suntem în 2016. Hai că se poate.

arsenie-boca

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

39 comentarii

  1. Ca sa iti raspund pe scurt: NU, nu stie.

    Cred ca pentru prima data am apreciat o initiativa ANAF – cea de a unifica bazele de date ANAF din toata tara. Cica mai au de lucru dar, sper eu, vor finaliza pana la finalul lui 2016, si atunci sa vezi show si scandal cu impozitul pe proprietati.

    Multi fac un tertip simplu: eu am casa in Suceava, tu in Brasov. Casa ta e pe numele meu, a mea e pe numele tau. Amandoi depunem acte ca nu avem venituri, locuinta + X persoane minore in intretinere si Statul ne da ajutor social ca e bou si nu verifica in multitudinea de baze de date ca eu sau tu, nu avem casa in orasul de resedinta dar avem in cu totul alt oras.

    00
  2. N-ai sa vezi asa ceva, inca mai e loc de furat in Romania. Unificarea sistemelor si crearea unei astfel de baze de date i-ar dezavantaja pe cei care ciordesc, pentru ca n-ar mai putea-o face la fel de relaxat ca acum.

    00
  3. Dai scump icoanele cu Arsenie Boca?

    00
  4. Cateva mici lamuriri:

    Lucrez in industrie ca sa zic asa si toata lumea stie, Siveco, Uti, Teamnet cam ce scot ca si „produse”. Iar maine daca s-ar face o licitatie pentru asa ceva, castigatorul deja se stie una din cele 3, urmand reteta subcontractarii si apoi doamne ajuta!

    Cu toate acestea problema in sine, dincolo de asta, este lipsa clara a unor standarde IT, legate la institutiile publice, nu ne trebuie un sistem mastodont care sa coste foarte mult, pur si simplu, se poate o solutie simpla de comunicare interna, intre institutii, securizata si garantata de STS. Primariile si restu sa ramana cu softul actual, doar sa existe o comunicare interna si pe deplin automatizata.Scenarii fiind:
    1.Schimbare de domiciliu, te duci la politie, depui actele, apoi este treaba de comunicare interna a lor.
    2.Cumperi proprietate, te duci la orice sediu anaf, si e treaba lor.

    Asta e varianta non-invaziva, si sa spunem cea mai putin spaga friendly, pentru ca totul se face de la centru, baetii din teritoriu, trebuie sa asigure comunicarea, iar aici STS-ul face frumos caietul de sarcini. Sigur firmuletele de partid, vor sabota, cat vor putea, dar restul de institutii le vor face fire albe.

    Varianta, care cel mai probabil va fi implementata este un soft in cloud ca asa e termenu, care sa coste cat vreo 5 google-uri sau facebook la un loc, iar din care masinaria de spaga sa functioneze, o buna perioada de vreme. Si care sa fie extins peste toata administratia publica.

    Ambele variante sunt o invitatie la spaga, una imensa, una controlabila. Oricum, o parte de centralizare a datelor se va face daca nu este facuta si acum, ce conteaza este unificarea la tot, acolo sunt cu adevarat banii.

    00
    • În 2016 aş vrea ca guvernul nostru să aibă un datacenter ultra securizat, unde să fie toate bazele astea de date, ale tuturor instituţiilor din ţară.

      Nu să fie un server la bucureşti, unul la cluj, 3 în timişoara, altul în Iaşi, ăia de la popendulaţie au un tip de baze de date, ăia de la sănătate au alt tip, ăia de la poliţie alt tip. 3 furnizori diferiţi, 3 contracte diferite, 3 skill-uri diferite.

      Ştiu că sună a monopol, dar pe termen lung e mult mai avantajos. Ai dbadmini de MS-SQL, atunci ceri în toate contractele ca orice soft guvernamental să folosească MS-SQL, ca să fie compatibil cu data centerul. Sau Oracle, sau doamne ajută, un PostgreSQL bine setat ar fi suficient cred.

      Orice, dar să fie ceva consistenţă. E un haos incredibil acum, şi dpdpv tehnic e imposibil să se sincronizeze bazele de date fără eforturi masive deoarece toate tehnologiile sunt diferite, generaţii diferite, etc.

      00
  5. Oare le spune cineva ca in alte state membre sunt astfel de sisteme?
    Mergi la aia, vezi ce sistem au, vezi cine il intretine si intrebi: vii si in Romania cu un astfel de sistem?
    De preferat la nemti.

    00
  6. Nu boss, ca nu se mai poate fura.

    00
  7. Daca ar exista o baza de date functionala, cati oameni si-ar pierde obiectul muncii de a impinge hartiile dintr-un biroul in altul? Vor trebui inventate noi activitati si sporuri pentru a justifica prezenta a 3 persoane intr-un birou care acum au un sistem bine pus la punct: o persoana primeste hartia si daca e necesar o aranjeaza, a doua pune stampila iar a treia o pune intr-un loc ultra secret numit gaura neagra birocratica, pentru ca data viitoare cetateanul sa aduca alte documente asemanatoare cu cele predate daca nu chiar aceleasi. Ei isi asigura frontul de lucru iar cetateanul sa se descurce ca doar are timp liber sa isi rezolve problemele.

    00
  8. „…Probabil în fiecare an. Cu cerere scrisă în trei exemplare…”

    Vali, ai uitat de dosarul cu șină :))

    00
  9. Buna idee, dar cine cezi ca este in stare, din mediul intitutiilor publice, sa faca un caiet de sarcini pe tema asta? Sau mai departe, crezi ca exista o strategie la nivel de tara pe axa IT?

    00
  10. @horean „Daca ar exista o baza de date functionala, cati oameni si-ar pierde obiectul muncii de a impinge hartiile dintr-un biroul in altul?” o sa fi uimit de cate persoane o sa-si piarda locul de munca in 3-5-10 ani. deja e gandita problema si o sa fie un fel de ajutor de somaj doar ca sa stai acasa. numele in engleza este UBI ( universal basic income ) si se discuta masiv pe aceasta directie. in elvetia peste cateva zile e referendum daca se introduce UBI cu o suma de parca 2000 Euro/luna ( pentru ei cel care castiga atat o sa fie un sarac ). nu mai avem mult pana acolo

    @zoso – partea de afisare exista de mult timp in codul de procedura si este folosita. cei de la anaf pot sa notifice datornicii prin cel putin 2 metode interesante: afisare la ultimul domiciliu, daca nu pot sa intre in scara sa puna pe usa au dreptul sa afiseze o hartie langa interfon ( data + semnatura de la un martor, si aia a fost tot ) sau pe net ( nu vb de lista aia mare, sunt si alte lista, imi scapa acum unde exact dar sunt si e totul legal) unde sansele sa vezi sunt minime

    nimic nou sub soare

    00
    • nu isi pierde nimeni serviciul. sunt sute de mii de acte de scanat și e nevoie de operatori umani pentru asta. ăia de 50 de ani din sistem sunt foarte buni pentru asta.

    • hai sa facem o firma de reparat scannere :P

      00
    • In alte tari poate isi vor pierde, la noi in administratie posturile sunt garantate pe viata…..pe viata nepotilor si stranepotilor.
      „nu mai avem mult pana acolo” – doar vreo 50 de ani, un chilipir.

      00
    • Un scanner bun costa, nu puţin.
      https://www.compari.ro/scannere-c3110/panasonic/kv-s3105c-p41417990/
      Soft de arhivare, cu versiuni diferite ale aceluiaşi document, solutii de stocare cu durate de viaţă de ordinul zecilor de ani. Nu apar peste noapte şi nici nu costă puţin. Iad operatorii ăia ar trebui să ştie ce fac.

      00
  11. Cred că cel mai solicitat și în același timp cel mai inutil act cerut de stat este copia după buletin.

    Nici nu mai știu câte am depus până acum, probabil câteva mii.

    Oare unde se duc toate copiile astea după buletin să moară?

    00
    • in arhive. și se angajează oameni să aibă grijă de ele. și se cumpără spații ca să fie stocate.

  12. NOU
    #21

    Statul stie si are tot ce ii trebuie de peste 10 ani (nu Siveco). Deci se considera informat.

    00
  13. Dacă ANAFului îi place să facă liste, eu aș vrea s-o văd și pe-aia în care îmi arată cum anume au fost valorificate proprietățile/bunurile/alte active care au fost confiscate de la datornici. În numele transparenței decizionale, bineînțeles.

    00
  14. Parca era vb ca guvernul Ciolos o sa verifice/reevalueze toate job-urile de Stat? S-a facut ceva efectiv pe tema asta?

    00
  15. ANAF nu e in stare sa-si unifice bazele de date proprii, daramite sa le mai unifice si cu cele ale Primariei. E greu de spus, daca vor reusi… dar aceasta unificare ar trebui sa conduca la o simplificare pentru cetatean, iar aceasta simplificare nu va avea loc (nu vor disparea cozile) decat daca cetateanul va putea depune singur declaratii online, intr-un portal. In prezent nu se poate pentru ca trebuie certificat digital calificat care costa vreo 50 de euro sau 250 lei pe an, daca nu ma insel.

    In relatia cu firmele ANAF poate sa faca o singura chestie desteapta cu impact major – un sistem integrat, pe internet de gestionare a tuturor facturilor din economie, respectiv a TVA-ului din facturi si bonuri fiscale. Adica, contabilul de la firma nu mai baga factura strict in contabilitatea proprie ci intr-un portal pe internet, gestionat de ANAF, care ii genereaza si rapoartele de TVA la sfarsit de luna. Codurile fiscale ale emitentului si beneficiarului pot fi match-uite de sistem si se poate determina muuuuult mai usor daca ala care a dedus TVA-ul dintr-o factura are un corespondent cu ala care a colectat TVA-ul din aceeasi factura, respectiv orice factura de deducere va trebui match-uita automat cu una de colectare, pentru ca e vorba de acelasi TVA. Pe partea de case de marcat, toate ar trebui legate la un server online.

    00
    • „Adica, contabilul de la firma nu mai baga factura strict in contabilitatea proprie ci intr-un portal pe internet, gestionat de ANAF, care ii genereaza si rapoartele de TVA la sfarsit de luna”

      Nu te supara, dar chiar nu cred ca ai o firma functionala. Pentru care sa te ocupi de contabilitate si de gestionarea relatiei cu statul roman. Altfel nu ai putea sa propui asa ceva.

      Asta e calea sigura sa blochezi complet activitatea economica in Romanie, fortand orice companie sa bage orice facturi intr-un portal al statului. Discutam practic de toate operatiile purtatoare de TVA din tara, adica de jde de milioane de operatii zilnic pe care portalul ala ar trebui sa le gestioneze fara sa se blocheze.

      Gestiunea cardurilor de sanatate e un mizilic pe langa asta si tot crapa din doua in doua zile. Asemenea constrangeri si un asemenea portal ar bloca toata activitatea economica din Romania in 24 de ore.

      Rapoartele de TVA au devenit un cosmar de cand cu sistemul de TVA la incasare. Ar trebui sa ii dai statului inclusiv tranzactiile financiare (extrase bancare, registre de casa) ca sa poata scoate el „Rapoartele de TVA”

      Deci, nu.

      Pe scurt, pe mine ma sperie orice chestie care implica si mai mult statul in afacerea ta. Mai ales statul roman. E calea sigura ca sa faci primul infarct la 47 de ani si ultimul la 51.

      00
    • @silicon_v

      Nu stiu ce fel de investitii ar presupune dar, gestionarea integrala a facturilor intr-un portal ANAF ar fi cea mai desteapta inventie. Contabilul oricum baga factura cu factura in contabilitatea proprie. De ce sa nu faca acest lucru intr-un portal ANAF care sa ii si genereze toate rapoartele pe care trebuie sa le depuna lunar/trimestrial, sa nu-si mai bata capul cu decont de TVA, declaratiile 392,394 (achizitii si livrari), registre de cumparari si vanzari, etc. Toate sa rezulte direct din portal. Ar fi o adevarata revolutie si pentru contribuabili si mai ales pentru ANAF care ar putea verifica instant daca TVA-ul deductibil dintr-o factura la beneficiar, corespunde cu TVA-ul colectat la furnizor. Facturile au numar unic dupa care se inregistreaza in doua locuri, codul fiscal e tot unic… deci… think about it.

      00
  16. „fostul proprietar”. Când Zoso nu spune clar ca și-a cumpărat casă, noi înțelegem ca e agent SIE aka proprietar și ne considerăm informați ;)

    00
  17. in cazul tau anaf va lipi pe usa ta ca domnul care a stat in casa respectiva acum 20 de ani are datorie si acuma tu trebuie sa il cauti sa il instintezi.

    00
  18. am aplicat recent pt rezidenta in Italia.
    Pt inregistrarea ca platitor de taxe: mi-au cerut o declaratie verbala cum ca nu sunt inregistrat platitor de taxe in alta tara UE. Apoi au verificat in sistem si cum toate erau ok mi-au urat bun venit.
    Pt deschidere cont bancar, inregistrare adresa din Romania: stiam ca s-au schimbat codurile postale, nu-l stiam pe cel nou, ca sa scap mai repede l-am dat pe cel vechi. Ups! System error! Cauta pe net codul nou, declarat, verificat, toate bune.Asta ca sa nu mai spuneti ca sistemele nu-s unificate.

    00
  19. NOU
    #36

    Ma lesi, in momentul in care ma inregistrez cu mobilul si adresa de email, atunci da, zic RESPECT…. Pana atunci ma intreb cat de retarzi pot fi aia de la bugetul local de nu pot stabili un direct debit pt. plata taxelor la bugetul local/de stat? Cat de retard sa fii sa nu iei banii automat?
    Cati dintre noi iubim cozile la fisc? Deci da, un direct debit ne salveaza de probleme si de cozi….

    00
  20. Eu nu înţeleg de ce sărăcie nu poate lipi scrisoarea direct? De ce trebuie să mă duc la poştă?

    Din moment ce dacă nu o iei de la poştă, se consideră comunicată, de ce nu o pot lipi de uşă scrisoarea direct, şi s-o considere comunicată? Nu e tot o sărăcie?

    Ca să poată trimite poşta scrisoarea înapoi, şi să factureze returul?
    Atâta lăcomie şi prostie să fie?

    00
  21. Tocmai vorbea unul de la sindicate la radio despre legea salarizarii si spunea ca in noua grila propusa sunt si informaticieni cu salarii sub 2000 de lei. Comparand cu ce salarii sunt in IT in Romania nu vad cum ai putea angaja pe cineva pe posturile alea. Aia vor fi singurii IT-isti din Romania care nu se pot angaja nicaieri si nu stiu sa faca freelancing. Inseamna ca sunt ori retarzi ori alcoolici, nu vad alta solutie.
    Altfel, se vor externaliza poate nevoile astea ale diverselor ministere. Siveco, UTI, Ghita? Cam greu. Sunt curios cine e in valul 2 de firme care asteapta contracte cu statul…

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.