Și eu aș fi speriat de mașinile autonome…

Una dintre știrile logice de azi e că președintele SUA, Donald Trump, a declarat că el nu ar merge cu o mașină autonomă, ceea ce e OK, normal că n-ar merge, mașinile autonome nu sunt gata, mai au 10 ani până să poată fi folosite la scară largă.

Dar…

Oamenilor nu o să le placă mașinile autonome pentru că nu vor mai putea fi idioți la volan. Toată distracția aia în a fi complet idiot și a nu învăța să conduci ca lumea dispare. Nu o să mai poți încurca lumea cu idioțenia ta și atunci ce rost mai are să conduci.

Două faze.


La o intersecție cu o stradă cu prioritate se fac două benzi. Nu sunt marcate, dar cei care fac stânga sau merg înainte stau pe banda din stânga, banda din dreapta fiind pentru cei care fac dreapta, că ei trebuie să dea prioritate doar celor de pe banda cea mai apropiată. Și deși toată lumea procedează așa de ani buni, din când în când mai apare unul care se pune pe banda din dreapta ca să meargă înainte. Benzile nu sunt marcate, dar odată ce omul ajunge pe banda din dreapta observă ceva: nu doar că nu mai vede el ce vine din stânga, dar i-a blocat vizibilitatea și celui de pe banda din stânga. Practic, și prost, și idiot.

Faza asta se întâmplă rar, totuși, dar se întâmplă. Eh, zilele trecute mi se întâmplă mie: eu făceam stânga, în dreapta mea un tip care mergea înainte. Trage în dreptul meu, își dă seama că nu vede prea bine ce vine, se holbează, eu mă uit la el, îi fac semul cu degetul arătător la cap, el lasă geamul jos, eu las geamul jos și îmi dă fatala: “hai, bă, ce mare lucru am făcut”. M-a bufnit râsul. Văzând că nu vede, reacția lui a fost de idiot: a încercat să se scoată, cum se zice în cartier. Nu contează că nu avea cum, important e să își spună lui, și nevesti-sii de lângă că nu a greșit cu nimic. CU NIMIC!!!


Altă fază, pățită în seara asta. O fată pe la 30 de ani, într-un Passat nouț. S-a pus verde, a accelerat un pic, după care a frânat, fără să aibă obstacol în față. A frânat apoi că mergea altă mașină pe altă bandă în paralel cu ea. Banda aia mergea în altă parte, dar ea a simțit nevoia să pună frână. A frânat pentru că o mașină de pe o stradă lăturalnică scosese botul un pic și frânase. A pus frână că i s-a părut că niște oameni care mergeau pe stradă ar putea trece strada. Bonus, când banda pe care eram, eu în spatele ei, se despărțea în două, eu am dat semnal din timp că fac stânga, a pus frână când am schimbat banda, deși nu avea obstacol în față.


De asta zic, nu e treabă cu mașinile astea autonome. După primele drumuri îți dai seama că ai condus ca un idiot toată viața și poate te simți un pic prost. Și, mașina conducându-se singură, ai timp să te gândești cât de prost ai fost și poate, poate, încă ești. Dacă ești încă prost?! Dacă universul e o minciună?! Dacă suveranii aveau dreptate? Dacă Matrix e real?!

Auzi, bă, știi ceva? Mașinile autonome sunt de rahat!!!

 

masina-porsche-rosu

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

61 comentarii

  1. În 10 ani vor putea fi folosite pe autostrăzi în cel mai optimist caz, acolo unde există autostrăzi.

    00
    • primii pasi deja sunt implementati pe multe masini noi, gen „lane assist+ adaptive cruise control”, mergi linistit ca masina accelereaza si franeaza singura. Pana la masini complet autonome mai avem de asteptat.

      00
    • Acum sunt folosite pe autostrazi cu succes. Tesla face asta de ani de zile.

      00
    • Eu am fost surprins sa descopar ca, pe langa accelerat si franat automat, masina mea stie sa ia si curbele singura, daca marcajul de pe drum e vizibil, desi functionalitatea poate fi activata doar pe autostrada si doar pentru viteze de maxim 50 de km la ora, in caz ca esti prins intr-un ambuteiaj masiv. Asta daca ai suficiente autostrazi incat sa apara probleme pe ele, nu e cazul nostru.

      00
    • lucrez in domeniu. in 3 ani waymo o sa ofere un AD suficient de avansat pentru 80% din orasele lumii civilizate si care va putea fi montat pe orice flota de masina.
      vei vedea probabil spre sfarsitul anului asta primele teste de ride-hailing full AD cu pasageri in orase din US (San Francisco, L.A).

      Problema e ca legislatia nu a tinut pasul cu progresul AD.
      Cum relationeaza diferitii algoritmi AD intre ei? AD 1 cu AD 2 cu AD 3 = e nevoie de o reglementare care sa uniformizeze.
      Cum relationeaza AD cu infrastructura? administratia oraselor inca nu e suficient de avansata pe partea de infrastructura dedicata.
      Cum relationeaza politia cu AD?

      Deci as zice ca la momentul asta ne uitam la un orizont de timp de 1 – 3 ani pentru primele forme de AD Level 4 si 5 in unele orase (zone din oras).

      00
  2. O sa ne obisnuim . Asa s-a crezut si despre masini cand s-a facut trecerea de la cai,ca nu vei mai avea placerea de a-ti bate calul sa mai mearga 10 km/fanul mancat.

    Cred ca desi unora le face placere sa conduca,vor observa in scurt timp ca e fain sa stai cu familia la o masa rotunda sa beti o bere pana la mare. Masinile nu vor mai avea probabil forma pe care o au acum,nefiind nevoie de a fi indreptati cu fata spre..strada.

    00
    • Exact. Eu de exemplu prefer cateodata trenul in locul masinii, nu tin neaparat ca conduc, dar cu trenul:
      – ajung mai repede si mai odihnit;
      – trenul ma lasa in centrul orasului destinatie, fara sa imi bat capul cu traficul de acolo si gasit loc de parcare;
      – pot sa ma uit pe geam si sa beau o cafea;
      – pot sa frec duda pe net.

      P.S. Evident, nu traiesc in Romania.

      00
    • Păi nu trebuie sa mai aștepți 10 ani mașinile autonome când poți lua trenul până la mare și drojdi în voie chiar acum :)

      00
    • chiar și la noi unele trasee sunt mai comode cu trenul. de exemplu, București-Valea Prahovei. cu trenul faci Buc-Sinaia în mai puțin de 2 ore, sunt foarte multe trenuri zilnic, la toate orele (și retur la fel), și private și de CFR.
      ok, bagaje și chestii! totuși, cam câte bagaje cari pt un week-end, practic o zi jumate și o noapte?!

      00
    • Nu vad trenul ca o alternativa viabila in Romania. Trenul la noi se misca incet si pute + multi pasageri din el put

      00
    • NOU
      #11

      Daca toti put, problema e mai aproape de nasul tau decat crezi.

      00
    • unele trenuri s-ar putea să pută într-adevăr, de obicei fostele trenuri personal (nu mai știu cum se cheamă acum), așa numitele linii de navetiști, pe care circulă mulți oameni amărâți, care gravitează spre orașe mai mari și fac în special munci fizice. dar nu întotdeauna put și alea, și mai ales nu toate trenurile put.

      unele trenuri se mișcă încet, da. sau mai încet decât s-ar mișca o mașină, condus rezonabil, nu raliu. dar nu pe toate traseele/în toate zilele drumul cu trenul durează mai mult decât cel cu mașina. exemplul de mai sus, București-Valea Prahovei-în week-end, sau București-mare- vara în week-end. și or mai fi, dar astea sunt clasice. :)

      00
  3. De ce ai vrea masina autonoma ca sa mergi la mare cand exista tren? :)

    00
    • păi poți să agăți rapandule mergând cu trenul?

    • Perfect de acord. Mai ales ca toate orasele au tren direct catre mare si faci jumatate din timpul pe care l-ai face cu masina. Oh wait….

      00
    • Pentru că nu poți pune cale ferată peste tot, și drumurile sunt mult mai dezvoltate ca și calea ferată.

      Și oricum trenul complementează perfect mașinile autonome:

      Mergi cu trenul până la destinație, în gară iei mașina autonomă care te duce la destinația finală. Da știu se poate lua tramvai, metrou, bla bla, dar poate nu ai chef să stai lângă cine știe cine și ce mirosuri sau boli, și preferi să stai tu cu familia ta într-o singură mașină.

      Echivalentul cu a lua taxi de la gară practic, va fi o trecere normală.

      00
    • Marius, tu ai impresia ca masinile alea autonome or sa mearga ok pe drumurile noastre? O sa iasa o mana dintr-un display al masinii si o sa iti traga 2 palme cand o sa se dea de soselele noastre :)

      00
  4. Si vei putea face si misto de masina autonoma: „buey, conduci ca o cizma. Ce esti asa lesinata? Da-i blana, ca ajungem deseara! Taie-i fatza, da-l incolo de mocofan!”

    00
    • o să apară experți in „disable semnalizarea la părăsirea benzii”.
      păi ce plm, eu sunt ultimul sărac, să semnalizez?

  5. Alea nu vor porni daca nu ti-ai pus centura de siguranta. In zona de 50 va avea 50 fix. Va sti traficul si pe unde poate fi cel mai ok de mers.
    Dar un sarac ca si eu tot manuala isi va lua. Huo, nu sariti nu vreu motorina. Eu fan gpl este :)))

    Daaar se va putea savura un pahar de bere daca nu conduc masina sau va avea si senzor pentru asta ?! E un aspect tentant …

    00
  6. Intreb si eu: ce zice cosul rutier despre banda 1? Ca se foloseste pt mers inainte si la dreapta, daca nu e semnalizat altfel, nu? Daca nu esti din zona si te incadrezi normal, sa nu incurci circulatia, pe banda 1 e gresit? Oare nu cumva cei de pe banda a 2-a conduc dupa cutumele locale si se asteapta ca tot restul lumii sa le cunoasca datinile?
    (Nu dati reply ca nu revin sa citesc. E doar tema de gandire.)

    00
  7. Eu cred că ești mai frustrat ca mine: tu ai un blog în care scrii și te plângi apropo de tot felul de idioți, eu țip ca prostul în mașină, deși cred că am mult mai mulți kilometri pe șosele ca tine!

    00
  8. De unde știi?

    00
  9. Faza 1 se întâmplă cu 50% din mașinile care trec pe la intersecția centura București cu Splaiul Unirii (lângă Glina). Centura cu prioritate și o bandă și un pic pe sens, Splaiul cu două benzi și stop. Cu tot cu benzi marcate pe splai (stânga pentru stânga, dreapta pentru dreapta, că în față nu e), se face stânga de pe banda dreapta în draci. Și cu poliția de față, nimic nu contează. Că doar n-ai depășit viteza, ca să te oprească.

    00
  10. Sa scapam de prostie, chiar si in o autonoma, slabe sanse. Poate in viitor…unul foarte indepartat

    00
  11. Vali, daca citesti codul rutier vei afla ca, daca nu sunt marcate altfel, b1 e pt inainte si la dreapta, iar b2 pt inainte si la stanga. Uneori e bine sa iti iei si oglinda cu tine cand faci referire la cat de prost conduc altii. Da, stiu, sunt idiot ca indraznesc sa spun asa ceva, am puta mica si mai sunt si ardelean, huo,huo.

    00
    • NOU
      #29

      Și cum e când ai stradă cu sens unic, iar vita preferă să stea pe B1 și să semnalizeze că face stânga? Și asta se întâmplă destul de des și când văd că face asta chiar un instructor auto care învață pe cineva să conducă, zău că îmi vine să mă dau jos să îi dau un curs de logică poate se prinde ceva de el.

      00
    • @Remington fie nu e semn de sens unic, fie vita nu crede în semne

      00
  12. Am avut o revelatie: cum va aparea o masina autonoma pe strazile de la noi, vor aparea retarzii care sa o sicaneze (taiat calea, frana fara motiv, dat cu spatele, intuiesc tot soiul de idiotenii). Dupa care „ce i-am facut, mancati-as nasul, ca doar n-am lovit-o”.

    00
  13. Abia astept sa functioneze pe scara larga sistemul, sa apara tot felul de gigei care sa bruieze de la distanta sute de masini, sa fie model nou de atentate, astea cu bombe si fleoscaiala cu TIRul au devenit anoste.

    00
  14. Am o cunostinta care vinde trotinete electrice: ghiciti care e una din cele mai des intrebate chestii: „se poate scoate limita de 25km/h?” Ganditi-va cam ce ar face romanu’ cu autonoma care merge cu viteza regulamentara, depaseste doar daca e 100% sigur si opreste la toti pietonii care vor sa treaca strada.

    00
  15. La cum functioneaza acum pilotul automat la avioane nu cred ca vom avea masini autonome prea curand!

    00
  16. Desigur că dacă banda 1 e pentru mers înainte și la dreapta eu trebuie să mă incadrez pe cea de-a doua că așa vrea mușchii unuia care crede că toată lumea conduce rău…dacă banda zice înainte și la dreapta și sunt 100 de mașini ce merg înainte și 7 ce merg la dreapta e logic că o să mă incadrez unde e mai puțin aglomerat.

    00
  17. Si mai ziceti ca PSD nu are grija de voi. Railor!
    Pai cum sa faca autostrazi, si apoi sa vina Soros cu masinile lui autonome? :D

    00
    • Psd are grija de popor, ailalti au bagat taxa noi am scos-o ”ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu, citată de profit.ro. Ministrul nu a spus că se va renunța de tot la introducerea unei taxe, dar din declarații așa pare că se va întâmpla.”
      azi dimineata mai pe intuneric era sa-mi rup gatu in unu parcat drept in scara blocului, in 2 ani ajungem ca-n Taiwan

      00
    • stai linistit, are partidul grija sa nu ajungem ca in taiwan, adica asa:
      https://www.google.com/maps/@25.0428438,121.4678788,12z

      00
  18. Ma da’ mersu inainte nu era permis de pe orice banda, atata timp cat nu e marcat pe jos?

    00
  19. Eu ma gandesc cata mizerie suplimentara vor scoate masinile autonome din soferii idioti. Vad ca e masina autonoma ? A, e clar o sa franeze cand eu regele apar pe sosea si ii tai calea, ma pot baza pe asta ca doar are o tona de senzori, AI destept, se comporta frumos. Nu o sa-mi dea flash-uri si nu o sa alerge dupa mine prin oras sa ma bata si sa ma injure.

    00
  20. Parerea mea e ca adoptarea pe scara larga a unor noi tehnologii sau schimbarea unor obiceiuri, nu se prea poate face prin prezentarea beneficiilor si minimizarea riscurilor. Vor exista intotdeauna mai multi anti decat pro, marea majoritate fiind indiferenti. Cei anti sunt fie complexati, fie speriati de orice e nou, fie beneficiaza de pe urma vechii tehnologii, fie le place sa se simta superiori prin conspiratii etc.
    Pana acum am observat ca abordarile cele mai de success au fost : adaptarea tehnologiei pentru profit obscen, sau folosirea ei exclusivista.
    Referitor la Trump, individul petrece mai mult cu tehnologia decat cu oamenii, e ca vicepresedintii BOR, blestema tot ce e tehnologie, dar au cel mai nou model de masina si se opereaza la clinicile cele mai sigure…

    00
  21. A fo’ acum ceva timp o stire cu o Tesla care s-a chiftelit lovind din plin o masina parcata, pe care senzorii ei incredibili nu au sesizat-o. Inteleg progresul asta si ma bucur ca se fac pasi atat de mari, dar prefer sa am eu ultimul cuvant, asa tampita cum sunt, decat sa ma culeaga familia pe bucati doar ca senzorul a dat (literal aproape) de gard.

  22. N-am passat, dar mă simt ușor cu musca pe căciulă la faza cu frânele. Dar iegzistă o explicație:
    1. trecere de pietoni 10m la încolo, „mămică” (și la 40 de ani și 100kile sunt tot „mămici”) își împinge efectiv căruciorul în fața mașinii mele că ea are bebe și-i trebe să traverseze fix pe acolo. Trafic de oraș, probabil aveam 35-40/oră și tocmai îmi schimbasem plăcuțele de frână. Mi-au tremurat genunchii încă 15 minute după întâmplarea asta.
    2. tot prin oraș, un grup de copii (undeva între 10 și 15 ani, nu mă pricep la vârste) veneau de la școală. se împing unul pe altul și unul se dezechilibrează și ajunge foarte aproape de mașina mea.
    3. noaptea, drum de țară, bețiv nesemnalizat traversa în cercuri drumul. Ok, aici dramatizez, aveam faza lungă, l-am văzut din timp.
    Prefer să pun frâne mai des. În cel mai rău caz facem de-o amiabilă cu mașina din spate decât să calc idiotul care și-a ales mașina mea pentru un final fericit.

    00
    • NOU
      #47

      La “mamica” aia trebuia sa te dai jos, sa ii pui teleshopping pe telefon ca sa ii atragi atentia, sa iei copilul, sa il depozitezi cu grija in masina, apoi sa iei caruciorul si sa o bati cu el cu o violenta nemaintalnita.

      Dupa ce o lasai lata, trebuia sa scuipi pe ea si sa ii pui copilul cu grija inapoi in carucior.

      Apoi sa pleci.

      00
  23. Masinile autonome livrate in Romania au in pachet modulul automat de claxonat la culoarea verde a semaforului? Daca n-au nu vreau masini autonome.

    00
    • n-o să fie nevoie, pentru că și celelalte mașini vor fi autonome și vor pleca atunci când se face verde și nu după 10 secunde.

      00
  24. Nu ești șofer adevărat dacă nu conduci mașină manuală și nu ai învățat pe Dacia 1310

    00
  25. Eu nu cred ca oamenii sunt idioti, cred ca sunt doar troli, troli peste tot…

    00
  26. ce nu intelege multa lume este ca trecerea la autonome o sa fie cam brusca si nu neaparat pentru ca vrea lumea sa o faca, nu o sa-i intrebe nimeni daca sunt de acord, etc

    miscari care o sa arunce lumea in masini autonome (taxiuri autonome sa fie mai clar)
    – asigurare masina (5000E/an pentru sofer uman)
    – impozit masina (15.000E/an poluare incredibila)
    – impozit/spatiu de parcare ( 20.000E/an aer curat necesar pentru copii, bla bla)

    totul o sa se faca cu urmatoare scopuri:
    – control comportament oameni (esti un personaj de categorie inferioare, vezi *** )
    – BANI, 2-3 corporatii daca se unesc ca efort au masinile pe strada pana in 2022 (una vine cu masina – un grup auto mare, una vine cu softul, si alta cu banii si lobby-ul pe langa politicieni/ONG-uri)

    NU o sa se faca pentru: (o sa vina si ele, dar nu astea o sa fie scopul)
    – siguranta la volan
    – morti in masina/pe strada
    – viteza de deplasare marita (cand sunt doar autonome, o sa creasca mult viteza medie)

    *** (google „sesame credit score system”)
    – sistemul (statul/partidul, ce o sa conduca lumea) o sa clasifice usor toti bipezii in oameni obedienti si anti sistem, aia anti sistem si aia saraci o sa primeasc „Class 2” la masini/taxi-uri, nu o sa-ti mai fie garantat ca vine in 2-5minute de la comanda, posibil sa astepti sa se mai elibereze traficul si sa primesti masina in 30-50 minute, si posibil model mai vechi.
    – te vad altii ca este fazan in masina aia, incepi sa faci lucrurile ca altii (mai putina bautura, mai putine mesaje anti partid, mai putine credite neplatite, mai putine amenzi neplatite, mai putin fumat, mai putin din tot ce ar deranja)

    o sa fie bataie pentru un abonament pe 2-3 ani primit moca cand predai masina actuala in schimbul a 15 mii km /an cu masina/taxi autonoma

    eu estimez ca din momentul in care apare prima flota de didi/uber/ autonoma (*pe un oras de gen Brasov ar trebui cam 10-15k masini, sunt vreo 2k taxi-uri, si restul autobuze acum, + masini particulare) o sa mai dureze maxim 6 luni pana cand renuntam de buna voie la masinile personale (vezi asigurare, impozit, etc)

    00
  27. Nu sunt marcate, dar cei care fac stânga sau merg înainte stau pe banda din stânga, banda din dreapta fiind pentru cei care fac dreapta, că ei trebuie să dea prioritate doar celor de pe banda cea mai apropiată.

    Well, daca banda din dreapta nu e marcata ca fiind DOAR pt. dreapta atunci e fair game. De regula, incerc sa ma incadrez cum ai spus tu, dar poate sunt intr-un oras pe care nu-l cunosc, sau e super coada pe alta banda.

    Abordarea cf. careia „cine nu gandeste ca mine e idiot” nu ajuta nimanui. Daca marcajele permit o astfel de incadrare, suck it up.

    00
  28. „Altă fază, pățită în seara asta. O fată pe la 30 de ani, într-un Passat nouț.”
    Misoginule!

    00
  29. Cand masinile autonome o sa poata traversa Mumbaiul sau Bucurestiul la o ora de aglomeratie maxima, cam in acelasi timp ca si un om, atunci o sa cred si eu in ele.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.