Soluțiile de ieșire din criză ale presei române

După 4 ani tumultoși, presa din România pare că a găsit soluțiile pentru a supraviețui reducerilor de personal, mediului schimbător, interesului scăzut al publicului și lipsa știrilor relevante.

Iată câteva dintre ele:

Servitele

O investigație presupune alergătură, poze, pânda, bani, benzină, nervi consumați. Prea multă bătaie de cap, dacă mă întrebați pe mine.

Și mai e și altceva: n-are rost sa te agiți atâta, pentru că (1) oricum nu se schimbă nimic și (2) jeguri gen ziare.com vor fura totul, vor rescrie și se vor trece pe ei ca sursă.

Așa că soluția găsită este popendularizarea disponibilității de a publica materiale servite de diverși pentru a se răzbuna pe dușmani. În politică e material destul pentru asta, în publicitate la fel (cea mai celebră investigație, Tolontan a primit-o de la nevasta care lucra la firma de publicitate care n-a câștigat contractul cu Ministerul) și așa mai departe.

E cel mai simplu mod. Cei cu adevărat perverși se vor duce la cei loviți și vor întreba dacă nu cumva au și ei ceva murdării despre ăia care i-au turnat, și uite așa se formează un cerc.

Furtul de pe internet

Jurnaliștii și realizatorii au aflat că pe internet sunt oameni care pun acolo chestii pentru publicul lor, și fură de sting.

Realitatea TV fură filmările din trafic de pe trafictube, filmările cu drona ale lui Răzvan, pozele făcute de diverși bloggeri sau utilizatori de Facebook.

ProTV fură tot ce prinde și chiar își îndeamnă angajații de la alte departamente să fure de pe net chestii și să le trimită redacției, pretextând apoi că au fost trimise de creatorul acelor materiale sau de cititori.

Adevărul.ro fură clipuri de pe youtube și le pun la ei. Fără a avea o justificare logică pentru asta, vă asigur.

B1TV, România TV, Antena3, Antena1, aproape toți găsesc pe net ce au nevoie, pentru a nu se mai agita cu plata unor oameni care să producă ei aceste materiale. E mai simplu așa. Și mult mult mult mai ieftin.

Robert Turcescu se plângea acum niște ani că Realitatea TV cheltuiește 1 milion de euro pe luna cu producerea de știri, și ziarele și online-ul fură aceste știri cu nesimțire. Aseară, Realitatea TV a furat tot ce a prins pe internet cu drone și a difuzat, fără să întrebe sau să plătească. Ironic, nu?

Șezătorile și părerologia

O altă metodă lejeră de a umple ziarul și spațiul de emisie este șezătoarea. Se strâng niște oameni cărora nu li se mai scoală sau au neveste urâte și au o agendă ascunsă și li se pun întrebări, cu orele în studio. Și ăia în loc sa se ducă să dea la buci sau să se bucure de viață stau și halesc rahat cu orele despre verzi și uscate.

Pe vremuri, când eram mai tânăr si mă uitam la TV, dumnezeul tuturor analiștilor era colonelul Codiță. Acum e Paula Iacob și Monica Tatoiu (pe care eu le suspectez că sunt una și aceeași persoană), Bogdan Chirieac, Radu Tudor (care mă sperie), Mugur Ciuvică, ăia de la B1TV pe care nu știe nimeni cum îi cheamă și care ar putea să o ascundă pe Elodia acolo, că nu se uită nimeni la ei și așa mai departe.

Ore și ore de vorbărie.

HuffPo, Business Insider et co.

La câțiva ani după apariția site-urilor de jurnalism ușor gen Huffington Post sau Business Insider le-au descoperit și jurnaliștii români, și au început să traducă de acolo tot ce prind, ba fără sursă, ba neînțelegând ce traduc, ba furând pur și simplu tot (cum fac ăia de la yoda.ro) și așa mai departe.

Că e mai simplu să iei o concluzie de-a gata decât să iei o știre și să produci o concluzie de capul tău. Jurnaliști gen Bali Vârzoi, nu pot face asta nici după 14 ani de presă. Și după niște articole din astea traduse cu fundul, cititorii întregi la cap pleacă, rămânând ăia care n-au prea multe în cap și nici bani.

 


Presa moare o moarte rușinoasă.

 

ziare-1

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

14 comentarii

  1. Presa fura pentru ca este lasata. Va plangeti pe subiectul asta de ani de zile, a facut vreunul vreo plangere, a existat un proces? Ia sa vedem ce se intampla dupa primul, al 2-lea, al 15-lea proces castigat…

    Da, majoritatea presei este praf, cu mici exceptii, n-ai ce vedea la TV, cu mici exceptii n-ai ce citi pe site-urile de stiri DAR cu mici exceptii nici A-listerii nu sunt o solutie. In afara de tine (orbit, de multe ori, de razboaie personale nesfarsite), si de Radu (care intra, de multe ori, in prea multe detalii irelevante), spune-mi ce pot citi zilnic in blogosfera romaneasca? Ceva util, relevant, care sa ma ajute cu ceva, nu parerologi…

    In plus, cantitatea de piscotareli creste semnificativ si in blogosfera. Amintesc aici, din nou, despre black friday-ul emag, despre care ati scris toti, ca era rost de piscot – de inteles – dar nimeni n-a scris despre black friday-ul adevarat. Nimic despre amazon, care a avut oferte peste emag. Plus advertoriale la mancare ptr pisici pe un blog premium cum este cel al lui Radu, si exemplele pot continua.

    Repet, spune-mi ce merita sa citesc, pana si tu vad ca ai rarit-o (sau ai renuntat) la articolele platite…

    00
    • @Bogdan: nu există nici un proces pentru ca unul ar dura 2 ani și finalitatea e incertă. una din chestiile mișto ale legilor comuniste: proprietatea nu e recunoscută.

  2. Am vazut ca ciordeala a ajuns la nivel de arta.
    Nu mai stiu pe ce titlu bomba am dat click si am ajuns pe antena3, erau photoshopate pozele alea asa de bine de jurai ca watermarkul care acoperea watermarkul original, e chiar watermarkul autorului.

    00
  3. Legat de șezătorile de la tv, acum am impresia ca OTV-ul emite pe toate canalele.

    00
  4. @Bogdan
    Un blog nu e un ziar sau un post de televiziune.
    Prin definiție, un blog este locul unde niște unii scriu păreri pe diferite teme. Unele sunt de interes general, unele de interes personal. Dacă nu ești în temă cu ce scrie X, poți alege să citești sau nu. E atât de simplu.
    Pe lângă asta, “părerologi” te pot ajuta să vezi mai bine imaginea întreagă, că nu ești omniscient. O părerea diferită de a ta ajută mai mult decât crezi.

    00
  5. “Tatal” Servitelor a fost de departe Ciripoi.

    Altfel, sa nu ne imbatam cu apa rece: toata presa de Anchete-Investigatii din ’89 incoace (eu consider ca jurnalismul inseamna doar Investigatii si anchete, restul departamentelor sunt glume, dpdv jurnalistic) din print si vizual au fost doar Servite. Adica serviciile si lupta dintre ele au insemnat jurnalism in ultimii 25 de ani. Deci nasol.

    Doar d’aia m-am lasat de presa.

    00
  6. daca pe cititor sau pe telespectator i-ar durea undeva de Bianca, Maruta , Baboi, Pestritu , de obositele de la Antena care isi scutura noaptea colacii sau de evenimentele din Galati / Vaslui poate atunci ar disparea sindromul copy/paste din presa.

    00
  7. @Bogdan: mulțumesc de mențiune, dar și tu faci greșeala de a generaliza. N-a scris de Amazon, ci doar de magazinele românești -> sistemul este la fel de prost.

    Oricine ar putea găsi un motiv pentru a nu-i conveni ceva de pe un blog/ziar/post TV etc. Dacă-i doar unul singur (sau câteva), e ok. Perfecțiunea în subiecte și în interpretarea lor o vei găsi doar pe blogul tău personal, nu le cel scris de altul, oamenii fiind diferiți.

    Nu intru în restul detaliilor menționate de tine, dar zic rapid că nu vezi imaginea de ansamblu (prea puțini cumpără cu plata online, iar din aceia prea puțini ar lua de pe Amazon – subiectul nu poate fi tratat deci prea des, nu are rost), iar despre advertoriale, eu personal le accept pe cele care sunt pe subiecte de interes pentru mine, că așa e un blog, despre ce-i place ăluia care scrie.

    00
  8. @Bogdan
    vali are dreptate… blogurile sunt utile pentru ca se nasc diferite pareri iar oamenii care urmaresc, sunt informati si tinuti la curent cu anumite noutati, dar in opinii diferite.

    eu personal nu sustin presa, deci n-are rost sa ne bagi pe toti in aceiasi oala. :)

    00
  9. @nwradu N-am spus ca este la fel de prost ptr. ca n-a scris de Amazon. Am spus ca nu prea am pe cine sa citesc, in afara de exemplele de mai sus. Si am mai spus ca si voi aveti bubele voastre. Evident, in opinia mea, de cititor profesionist :) Asa cum carcotiti voi de tv, asa carcotesc si eu despre blogurile pe care le citesc.
    Te contrazic cu Amazon. Pot pune pariu ca 60-70% dintre cei care te citesc ar fi fost interesati de un post despre amazon pentru ca, repet, ai un blog cu cititori peste medie. Ca aia care castiga 5 milioane si care vad bonurile de milioane de la restaurante nu cred ca mai intra. Sau testele cu routere. Cat despre advertoriale, spuneam doar ca, in opinia mea, nu se pupă mâncarea ptr pisici cu reclama la gadgeturi de sute de euro. Evident ca pe blog pui ce vrei tu, asa pot spune si televiziunile, nu? Transmit ce vor ele, ca de aia e televiziunea unui anumit om sau a unei anumite firme.

    00
    • @Bogdan: amazon a fost anul ăsta, cel puțin pe ce urmăream eu, foarte slab. adică reducerea + transportul + taxele = mai bine il luam din românia la preț întreg.

      plus, scuză-mă dacă nu mă interesează amazon.

  10. Mie ProTV mi-a preluat clipurile de pe canalul de youtube cu embed. Mi-au adus cateva zeci de mii de vizualizari in 2 randuri.

    00
  11. Eu n-am sa inteleg niciodata ce fel de om trebuie sa fi sa citesti mai mult de 10 cuvinte dintr-o stire dinasta aparuta pe site-uri de 2 lei. Legat de emisiunile de la TV, n-am televizor de aproximativ 10 ani si tot ce am sesizat e ca se poate trai fara lejer si fara nici un fel de probleme.

    00
  12. Azi am vazut ceva amuzant pe feedul de facebook. Faptul ca adevarul iau imediat ce apare pe 9gag.tv imi era clar, dar azi s-au nimerit unul langa altul. S-au miscat repede baietii de pe adevarul, sa faci download si sa pui filmul asa repede e ceva.
    http://sync.1dmp.io/pixel.gif?cid=3c966c52-6780-4375-a8ce-fb17bf4c426e&pid=w&ru=http%3A%2F%2Fs28%2Epostimg%2Eorg%2Fbyk9nuzdp%2Fadev%2Ejpg%3Fnoredir%3D1&uid=Y_qqMwdJmWeqlKSidbliYg
    Stiu ca nu sunt filme originale postate pe 9gag(dooh), dar e clar ca apar pe adevarul imediat dupa ce apar acolo, aceleasi filmulete vechi sau noi.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de pe eMAG prin acest link sau de la PCGarage prin acest link.