Social media: timpul finit și catch-22

Mă gândesc de câteva luni la faza cu video. M-aș apuca, nu m-aș apuca, mai degrabă îmi mai iau un obiectiv și mă apuc mai serios de fotografie. E o luptă.

Motivul principal e următorul. Timpul este limitat. Oamenii au timp limitat pe care îl alocă pentru diversele lor activități.

Cum se traduce asta în social media:

  1. oamenii sunt bombardați cu din ce în ce mai mult cu conținut. mă uit la Instagram și Youtube, de pildă, mi se pare că numărul de clipuri și poze noi aproape s-a triplat, deși nu m-a abonat la canale și oameni noi. oamenii pompează conținut pentru a ține abonații în priză, dar ignoră complet că timpul abonaților e limitat și nici ei nu pot să producă atât de mult conținut la standardul cu care i-au obișnuit pe abonați.
  2. din ce în ce mai mulți oameni intră în social media și pompează și ei conținut și își doresc și ei timpul oamenilor, fie că vorbim de un like sau de o vizionare.

O soluție simplă e ridicarea ștachetei. În sus sau în jos. Unii investesc mai mult în conținutul pe care îl produc, dar ignoră că el se vede pe un ecran mic, iar privitorul nu vede diferența dintre camera video de 1.000€ și camera video de 3.000€.

Alții merg la extrema cealaltă, încercând să facă ceva ce alții nu fac: mai un decolteu, mai un sfârc, mai un fund. Am văzut în ultimele săptămâni femei în toată firea prostituându-se pentru like-uri în moduri tot mai oribile pentru vârsta și pentru prestanța lor. Pentru că simt presiunea și din partea celor care vin din urmă, și din partea cititorilor, care văd în altă parte goliciune și pleacă dacă nu primesc.

E un catch 22. Cineva a făcut ceva extrem și a fost apreciat (like-uri până la cer), ceilalți se uită și merg un pic mai departe, pentru că au văzut că asta vrea publicul. Și următorul merge mai departe. Și următorul mai departe. Anul ăsta am văzut pe Instagram buci și buze/cameltoe, anul viitor cred că se va trece la ovare.

Și problema e că majoritatea nu pot face pasul lateral, și asta nu pentru că nu pot, ci pentru că așa e piața și așa e mecanismul care îi ține în atenția publicului. Conținut mai bun e greu de produs, conținut diferit la fel, singura soluție de a rămâne în atenția publicului e conținut mai mult. Nu mai pui o poză, pui 6. Nu mai pui una la două zile, pui 4 pe zi. Nu contează ce.

 

 

fun-femei-nud

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

55 comentarii

  1. NOU
    #1

    Cine te pune sa te uiti?

    Cui ii pasa de toate astea?

    Vrei un sfat?

    Taie netu’.

    Ia-ti viata inapoi.

    00
  2. Eu mă uit la viteza cu care s-a degradat mass-media românească, comparativ cu cea occidentală. Acolo lumea mai cumpără încă print, la noi nu. Dacă iei orice gazetă de acolo, inclusiv un tabloid, găsești ceva de citit. De aia se și cumpără (nu știu dacă se acceptă bold, italic). La noi nu prea există public pentru așa ceva. Nu pentru că nu sunt bani, ci pentru că sunt pur și simplu proști și nu știu să citească. În teorie mulți se laudă că vor quality, dar ai văzut și tu câți s-au abonat când ai pus articole cu plată. Iar cei care mai sunt cu adevărat interesați au migrat direct către conținutul extern fiindcă cel local este fie cu un partizanat grețos, fie scris de Google Translate.
    Timpul este o problemă, dar și mediul. Copiii consumă mult video, nu cred că adulții consumă așa mult. Oamenii mai sunt la serviciu, unde nu prea sunt condiții, în mașină mai degrabă se ascultă radio, iar acasă Netflix. Când te-ai apucat de podcasturi n-am reușit să ascult niciunul, deși chiar aș fi vrut. Dar nu am cum. Așa, un articol mai citesc la semafor, între două întâlniri, într-o pauză, înainte de culcare. Bănuiesc că au fost mulți ca mine de ai abandonat ideea. La fel ar fi și cu video.

    00
    • da, man, dar in sua incă mai sunt jurnaliști. ai noștri au devenit bișnițmeni. uite la bușcu sau ciripoi. ursu are spitfire. dintr-o dată au realizat că pot face mai mulți bani făcând presă doar pe jumătate. plus gașca de incompetenți până la sânge. mă uit pe IT. 99% nu sunt în stare să scrie o analiză pe un subiect pe care îl urmăresc de 10 sau 20 de ani. ok,. traduci de afară, pentru că acolo apar știrile întâi. dar hai un pic de judecată. de discernământ. nimic. nu există. dacă nu putem fura știrea de undeva, nu putem face nimic.
      normal că presa românească e de kkt.

    • O singură mențiune la ce ai scris…
      Cu riscul de a primi numai negative, zoso nu scrie aproape nimic quality. E ceva de citit și rumegat dimineața, dar atât. Are nișa lui de new media unde probabil se pricepe, în rest e praf și pulbere, așa cum de altfel e oarecum normal, doar că are păreri despre tot și orice. Mai atinge câte un punct decent pe undeva, restul e demontabil de un începător în domeniul respectiv. Menționez doar it genetic, sales, business management. Omul nu are experienta aici și se vede, își spune doar părerea. Nu ai cum să plătești pentru așa ceva.

      00
    • raiiar, dacă m-aș rezuma la 1 singură nișa sau două, la care mă pricep, publicul s-ar reduce la 10%, și ăia n-ar plăti pentru că jumătate ar considera că sunt prost și jumătatea ailaltă că sunt prea prost. am văzut blogurile de nișă, e dezastru. dacă am impresia că ăla e mai deștept ca mine, mai dă-l in pula mea de lache. dacă am impresia că e mai prost, mai dă-l in pula mea de prost. nu câștigi deloc.

      faza cu mine e așa: deși eu sunt mediocru pe multe domenii, sunt mai destept decât minim 50% dintre practicanții domeniului X sau Y. și pot exprima și ambala o idee intr-un mod citibil. aia cu „restul e demontabil de un începător în domeniul respectiv” e așa, pentru tine, să te simți bine. realitatea e alta.

    • Mass media a vandut subiecte scandaloase, au avut un boom de audienta apoi lumea a inceput sa se sature. Diferenta dintre media de la noi si cea occidentala e ca una te bruiaza non stop in timp ce cealalta vine gata filtrata.
      In masina poti sa asculti spotify si podcast-uri la fel de bine cum acasa te uiti la netflix, nu mai esti „obligat” sa consumi continutul posturilor de radio

      00
    • NOU
      #10

      Io personal il simpatizez pe Vali, un tip echilibrat, nu se supără cand e criticat. Adevarul e ca si noi (ma includ) il suparam uneori chiar prea tare poate prin exagerarea sau lipsa de tact a criticii, are si omul limitele lui, asta e

      00
    • Zoso, sa știi totuși ca omul are un punct de vedere corect, deși nu era neaparat nevoie sa formuleze ideea cum a făcut-o și sa îți dea la glezne. Sărind peste acest amănunt.. cred ca ar fi o idee buna sa te focusezi pe ceva – in ideea in care ai date pentru a vedea articolele cu cel mai mare impact și a descoperi topicul general. Ca ești bun sau nu, e irelevant. Devii bun.

      Eu de exemplu citesc multe bloguri nisate, și foarte putine – spre deloc – generaliste. Nu plătesc nicăieri și nu cred ca as plăti direct pentru conținut. Trebuiesc explorate alte modele de business.

      avc.com – investiții
      techcrunch – startups/tech
      SVPG – product management
      Benedict Evans – tech
      source.opennews.org – jurnalism
      Tomasz Tunguz – SaaS
      James Buckhouse – story
      Și alții, imi scapă sigur mulți acum..

      Oamenii ăștia nu se abat aproape deloc de la topic. SVPG de ex îs incredibili de on topic, chiar și când vorbesc despre moartea unui individ, tot despre pasiunea aluia pentru produse scriu.

      Dacă asta e direcția in care ne îndreptam, oamenii vor cauta sa ia informație specifica unui subiect, dintr-un loc unde găsesc cea mai buna informație despre acel subiect.

      Zici ca rămâi cu 10% din cititorii curenți. Poate. Dar poate in același timp vin alții noi, dacă alegi bine subiectul.

      De ex Manafu face asta, însă topicul lui ma lasa rece și i-am dat unfollow. N-am nimic cu omul și apreciez strategia sa.

      00
    • @Andu: am și eu nevoie de o temă nouă pentru blog. Îmi faci și mie una gratis?

    • andu, avc e blog nișat? te-ai lovit la cap?

      come on, fă diferența de blog unde oamenii își caută clienți, oamenii care au bani și o ard pe blog că se plictisesc și ăia ca mine, care trebuie să scoată bani din blog ca să trăiască.

    • „sunt mai destept decât minim 50% dintre practicanții domeniului X sau Y.”
      A mai zis un baiat asta, Mircea nu-mai-stiu-cum, pe-un forum de motociclism la un moment dat…

      00
    • Ar fi cea mai mare prostie sa-si reducă subiectele despre care scrie. Întotdeauna contează și ce scrie lumea la comentarii și acolo se găsesc oameni care uneori știu mai multe sau alte aspecte privind subiectul și uite așa tot ajungi la o valoare adăugată venită de undeva, chiar dacă inițial abordarea era superficială.

      00
    • Păi asta e schema: cum-necum, Vali adună la subiect multi oameni care emit la modul competent, si invatam unii de la altii. El face un ban la faza asta, noi ne distram si invatam chestii

      00
    • @alex migaileanu

      Ești bine prietene? :))

      00
  3. Nu dau like daca nu vad o tzatza sau o buca. Astept sa afiseze si tariful dupa atatea tzatze .

    Da’ acu’ serios, cine plm ti-a spus ca se produce prea mult continut? As spune ca dimpotriva, lumea are prea putin timp si timpul ala putin prefera sa-l petreaca departe de ecran

    00
    • mă uit la canalele pe care le urmăream eu, clipurile au ajuns să aibă de la 10 la 30 sau 45 minute, și nu mai sunt 1-2 pe săptămână, sunt 3-4

    • Şi eu am observat asta. Dar oamenii ăia poate că fac asta din cauza numărului mare de fani. Şi nu e doar pe canalele de yt ci şi la serialele tv. Cum trec sezoanele calitatea scade uşor direct proporțional cu creşterea nr. fanilor.

      00
    • Cu cat un clip e mai lung, cu atat e mai profitabil, din 2 motive:
      1. algoritmul Youtube pentru ranking ia in considerare durata de vizionare a clipurilor deci e importat ca ele sa fie cat mai lungi.
      2. pentru cine are reclamele activate, pe durata unui clip lung sunt afisate mai multe reclame (de aceea sunt multe clipuri cu durata putin peste 10 minute).
      Trendul actual e sa uploadezi clipuri cat mai lungi.
      Am vazut multi youtuberi care au „lipit” toate clipurile urcate anterior (care au legatura intre ele) si le-au uploadat, chiar daca au ajuns la o durata de 1, 2 sau chiar 3 ore.
      Pur si simplu, in momentul de fata, e mai profitabil asa.

      00
    • Ăăă, întreb și eu ca tuta, cine are 45 de minute pt un video oarecare?!
      Dacă chiar am 45 disponibile pt chestii video, văd un serial, un episod de documentar, un curs online, ceva.

      00
    • youtube s-a prins și a adăugat playback speed 1,5x și 2x. eu mă uit la/ascult, de pildă, podcasturile lui teo cu victor bara. sunt foarte mișto, dar nu are nimeni timp o oră. le pun pe 1,5x, pun telefonul undeva in curte și fac treburi prin curte, tund iarba, tai lemne, adun buruieni…dar să stau 1 oră la PC și să nu fac altceva nu se poate.

      dar nu e doar youtube. e și instagram. nu mai pui o poză pe zi dintr-un loc. pui 3, pentru că timeline-ul e aglomerat și concurența e mare, și poate din 3 una e mai vizibilă și ia mai multe like-uri. nu realizezi că tocmai apucătura asta aglomerează timelineul și omul nu mai are timp să ajungă la toate pozele. de aia instagram a schimbat algoritmul și pozele se schimbă mereu, nu mai sunt cronologic, sunt la nimereală.

      și tu, ca privitor, ești obosit.

    • Acum cativa ani citeam 4 bloguri, 5 ziare, eram activ pe vreo 3 forumuri si ma uitam la vreo sapte seriale diferite. Acum nu stiu pe nimeni care sa se uite la clipurile alea de 45 de minute iar alea de posteaza buci si tzatze se calmeaza cum gasesc pe cineva care sa le dea la buci.

      00
    • xxx, da oamenii și-au filtrat „doar buci bestiale” sau „doar poze cu topoare și cuțite” și pe restul i-au lăsat baltă.

    • @A
      Nu mai munci atât. Inclusiv prin casa. Nu merita.

      00
  4. Video înțeleg, dar fotografie?

    00
  5. In ziua de azi, am pe telefon 11 aplicatii de „colaborare” si nu mai sunt demult angajatul unei singure pravalii cu un singur client activ pe care sa ma concentrez. Toata lumea vrea atentie si majoritatea se concentreaza pe maruntisuri.

    Cu alte cuvinte, am un telefon care e attention-whore tot timpul, incepand cu viata profesionala. Trebuie disciplina ca sa ramana doar o unealta. Ma uit la telefon doar cand ma opresc de facut ceva ce necesita concentrare. La fel cu mailurile pe vremuri. Nu e nimic atat de important cat sa merite sa ma intrerup. Dupa ce inchid ce am de facut, evit cat pot sa aduc mizeria si in viata personala, e tot ce mai lipsea.

    Vorbesc strict personal de cazul meu. Altfel, multi in ziua de azi sunt sclavii telefonului, care nu mai e o unealta, ci blocheaza mintea mai rau ca televizorul. Incepand cu aia care trebuie sa dea bacu’ si in loc sa se adune stau cu nasul in telefon. Prea tarziu, sclavia a inceput de cand le-au luat parintii telefon si n-au pus limite.

    Vali, e o cursa care nu duce nicaieri.

    00
  6. Ce fotografie vrei sa faci?

    00
  7. eu l-as urmari cu mare atentie pe primul care ridica stacheta in jos.

    00
  8. Chiar e atit de important acest social media pentru unii? Trebuisa se fii tare limitat ca sa-ti ajunga ce vezi un ecran de monitor.

    00
  9. Mie cea mai inedita chestie mi se pare ceea ce face Malin Bot, a luat o idee simpla: lupta impotriva PSD-ului si a monetizat-o, desigur nu este usor trebuie sa te plimbi, sa urli, cateodata esti si batut, stai in soare dar are si parti frumoase 4-5000$ in fiecare luna, gagica de 21 de ani desi tu dintii mai stricati ca Dragnea, plimbari prin strainatate pe banii altora si faima pe facebook.

    00
  10. 45 minute pe zi pentru video…. atat este pauza de masa.
    Narcos de 2 ori, acum El chapo seria noua, filme in 2 parti., etc
    Acasa este pentru familie, sorry no time.

    00
  11. Boss, daca vrei sa vinzi scrie si tu de chestii la care cititorii tai nu se pricep, gen …. moda, gatit, etc

    00
  12. Limitand un pic discutia doar la video (se poate extrapola cam la orice activitate in social media), as putea adauga urmatoarele ipoteze:
    – in trecut, cineva producea un video de 10 minute la fiecare 2 saptamani pentru ca pe langa producerea de video-uri mai avea si un job full-time.
    – in prezent, cei ce produc 20+ minute de video la fiecare 2 zile, au acum canalul ala de youtube ca si full-time job ( auto-ads de la youtube, reclame personalizate la produse, patreon).

    00
  13. NOU
    #38

    De acord cu Raiir. Nimic la tine nu e quality, zoso.
    Ca oricare dintre noi, esti mai „destept” decit 50% din populatie pe citeva domenii. Mai putine decit crezi si insisti. Nici nu e nevoie de multe, daca sint relevante si cu potential. Ego-ul supradimensionat te impiedica sa vezi care sint acele 2-3.

    00
    • Ego-ul supradimensionat

      nu e cazul. daca aveam ego supradimensionat, mă vedeai lăudându-mă pe unde mă duc, ce beau, ce mănânc, ce tare sunt, ce super chestii mi-am mai luat.

      ps: și faptul că tu desconsideri munca mea de aici nu face ceea ce ai spus adevărat.

    • NOU
      #40

      Nu-ti desconsider munca. Te citesc, mai dau si-un feedback.
      Cit despre adevar… sintem in casa la tine. Casa ta, regulile tale. Nu duc lupte pe care nu le pot cistiga. Mai ales gratuite.

      00
  14. livestreaming cand faci si tu? e totusi 2018. podcasturile au apus demult. livestreaming in beci o jumatate de ora pe seara, un doua zile pe saptamana, sigur sunt destui care ar dona.

    00
  15. Am ascultat acum foarte mult timp (vreo… 8-9 ani?) un interviu cu Moby in care omul a zis ceva ce eu simteam de mai multa vreme – faptul ca toata lumea poate posta continut a facut ca calitatea lui sa fie maxim „ok”.
    Pe vremea aia imi placea foarte mult fotografia (si acum imi place, dar timpul meu liber e la jumate) si cunosteam munca unor fotografi clasici Adams, Feininger etc. dar aveam senzatia ca fotografii ca cele produse de astia… nu mai exista. Pe vremea lor erau putini oameni care aveau la dispozitie echipament, laborator, bani, iar din astia putini doar cativa au ramas memorabili. Faptul ca in ziua de azi orice om cu telefon cu camera poate sa puna o poza pe tristagram, facebook etc si sa ia o validare instant a dus la diluarea serioasa a calitatii. Ma uitam o vreme pe 500px si alte portaluri din astea de foto – multe „ok”, putine excelente.

    Nu ma uit la vlogs pentru ca 99% sunt vlogs degeaba – nu ajuta cu nimic ca-l vad pe garid fata de (sa zicem) sa citesc ce scrie. Ascult foarte putine podcast-uri, din domenii care ma intereseaza – istorie, mancare si ceva pop-culture. Am incercat sa ascult „Podcastul de istorie” neaos, dar am renuntat dupa doua episoade (subiect interesant, prezentarea lasa mult de dorit).

    00
    • pe zona de fotografie e un pic trist ce se intâmplă. toți au acces la camere foto foarte bune, am văzut dentiști și avocați cu camere de 3.000€ și lentile de 6.000€, toate pozele lor erau mult peste ce scoteau fotografi buni. dacă te uiți și la noi, bromania, tequilla, alții, toți s-au apucat de conținut online pentru ca aveau cine să îi finanțeze. nu a fost o luptă, nu au început cu un laptop de 400€ și o cameră foto/video de 1000 lei. nu. tati a finanțat. și asta se întâmplă și acum. tot mai mulți copii sunt finanțați și împinși de părinți către youtube și instagram. plătesc echipamente, urmăritori…

    • Daca tie ti se pare ca avocatii aia cu aparatura de 10000€ fac poze bune eu zic sa nu te apuci de vb de fotografie. De fapt tu inca postezi kitsch-uri de pe 500px cand toata lumea priceputa s-a carat de acolo

      00
    • viorel, citește cu voce tare comentariul tău de kkt, și pe viitor poate poți mai mult.

  16. @ pentru aia multi care au dat plus la comentariul lui raiiar:

    E misto ca un numar atat de mare de cititori sunt de acord cu o zicere din care reiese ca omul care scrie blogul e slabut de fel. Pe de alta parte, respectivii il citesc.

    Adica omul produce si inclusiv aia de-l considera slab consuma. Producator si consumatori. Unul castiga bani, altii pierd timp (daca tipul e slab). Misto.

    M-amuza tendinta asta de-a glorifica chestii gen talent sau pricepere sclipitoare si de-a subestima chestiile cu adevarat grele, precum muncitul zilnic, timp de ani de zile la o chestie nesigura (cel putin in prima faza) cum e un blog.

    Site-ul asta e smecher nu doar pentru ca omul s-a apucat de scris printre primii, ci pentru ca a continuat sa scrie cand altii mai talentati s-au lasat. De lene sau din cine stie ce alt motiv.

    Toate celelalte lucruri care sunt OK au venit cu timpul tocmai pentru ca a exista un astfel de timp. Sunt multi cu idei bune si talente nemasurate, doar ca sunt prea cacaciosi sa munceasca zilnic, mai ales cand nu apare ceva gratificare instant :)

    00
    • 178 upvotes la raiiar, 1 la tine.

    • NOU
      #49

      Blogul asta e jmecher pentru ca ne ajuta sa cistigam timp. Il citim pe zoso si stim pe ce nu merita sa ne pierdem timpul. Si banii. E un influencer influent.
      Sint doua „rubrici” pe care nu le-am citit niciodata la zoso. Mint, trei. Stirile zilei, Filme de weekend si Frumoase de pe… De fapt patru. Prezentarile de masini.
      Si da, zoso e chiar slabut. Si inaltut. Multe femei, chiar si Frumoase de pe…, il considera sexy.

      00
    • Blogul asta e jmecher pentru ca ne ajuta sa cistigam timp.

      chestia asta e extrem de underrated. oamenii nu își dau seama de asta pentru că nu sunt flamboiant. nu mă laud cu nimic, nu o ard prostește, nu mă bat cu pumnul în piept. și li se pare că nu primesc prea mult pentru timpul, dar nici nu compară cu oferta din piață. atunci ar aprecia mai mult.
      nu mă plâng, constat.

  17. Bai,… eu zic sa ne lasam toti de munca si sa ne apucam sa face content pentru Youtube, Facebook, Instagram, bloguri, etc…

    00
  18. Adica intrati zilnic aici si comentati sau nu si apoi ziceti ca scrie slab. Voi sunteti reali ? Cine e prostul aici ? Si da, chiar daca nu sunt de acord cu multe articole, are un merit incontestabil, a muncit continuu cand altii ar fi renuntat de mult. Mai da-l in poola mea de talent, e un blog nu un cenaclu literar, trebuie sa provoace discutii si interactiune nu sa castige premii de proza. Detest atitudinea asta a unora , sa-i futem pe toti care au reusit, noi suntem cei mai tari…de pe margine desigur.

    00
  19. Nu vreau să mă bag că musca ținând cont că nu am o vechime prea mare pe aici, totuși mi se pare că extinderea la din ce în ce mai multe domenii în care Vali își dă cu părerea îl face să se „frigă” uneori. De exemplu eram fericit să nu aud de politică pe-aici însă își fac loc subiectele pentru că, probabil, asta mai caută romanul pe net, deci asta se vinde. A doua chestie e că tratează din ce in ce mai multe subiecte de interes pentru hatereală și discuții în contradictoriu pe comentarii ceea ce probabil crește numărul de afișări sau de accesări etc… (Unele subiecte răscolite din nou precum cel al pistelor de biciclete)

    00
  20. pentru mine cel mai important aspect este reprezentat de comunitate. articolele doar pun o tema in discutie iar in comentarii sunt sanse sa gasesti persoane care ori au trecut prin diverse experiente ori sunt profesionisti in domeniul in tema.

    Daca vrei sa evoluezi si ai un pic de investit ai putea umbla la sectiunea de comentarii si sa o transformi ceva mai reddit-like (the old style), cumva sa fie mai usor sa vezi comentariile noi, daca revii sa iti fie mai usor sa vezi ce ai citit deja si ce nu.

    de asemenea guest post-urile merita sa fie mai dese pentru povesti si experiente unice. exemplu: cum erau cele de la cetin cu experientele cititorilor cand s-au mutat din tara au fost foarte interesante pentru ca nu o sa apuc eu sa ma mut intr-o viata in 10 tari diferite.

    00
  21. Ar fi fost frumos sa dai si detalii despre ilustratie ca nu toata lumea e in tema, dupa lungi cautari e vb de Al Margen, foarte smecher tipul: https://ro.pinterest.com/mirdakempirijsk/illustrations-by-al-margen/?lp=true

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.