Singura solutie rezonabila la traficul bucurestean

Update: când nu am inspiratie, plagiez National Geographic ca sa ma pot certa cu niste nickname-uri in comentarii. Multumesc Ciprian 2 pentru link.

Si, in general, la traficul infernal din orase. Oricare ar fi ele. Din orice tara.

Suntem cu totii de acord ca subiectul asta ne-a scos peri albi sau, unora mai putin norocosi, ne-a adus matreata. Sau chiar amândoua. Toti avem o parere despre ce si cum ar trebui sa se faca (sic!). Toti stim ca e suficient sa se faca dracului centura aia ca sa fie bulevardele orasului la fel de goale ca in Coreea de Nord. Asteptam de 30 ani un primar capabil, mai putin corupt, care sa produca miracolul.

Insa solutia este mult mai simpla. Atât de simpla incât imi voi umple iar frigiderul de carne.

Folositi mai putin masina. Sau vindeti-o, ca oricum v-a scos peri albi, in trafic, la service, la dealer, la asigurare, cu parcarea in spatele blocului etc. Scapati de ea, folositi banii pentru altceva, pentru a renova apartamentul, pentru a va cumpara canapeaua aia rosie de 1000 EUR la care baleste doamna de 3 ani, o bicicleta verde, o tabara de pictura pentru adulti incepatori, un parchet din stejar adevarat, niste pantofi la comanda etc. Sau, pur si simplu, doar vindeti masina si mergeti mai mult in parc decât la mall, la cumparaturi. Alegeti activitati apropiate de casa, schimbati cartierul daca e de rahat si nu se intâmpla nimic in el. Daca aveti bani de masina si de traversat orasul regulat ca sa duceti copilul la pian, sigur aveti resurse sa schimbati si cartierul.

Desigur, toate cele de mai sus nu se aplica tuturor. Dar, partial, câte ceva se aplica fiecaruia.

Niciun primar, oricât de USR+ sau Nicusor ar fi el nu poate rezolva problema traficului in Bucuresti. Vor fi bani aruncati aiurea, lucru care se va dovedi dupa alti 10-15 ani de matreata. La inceput speranta ca, apoi dezamagirea dermatologica.

Stiu ca fiecare are argumente pregatite – voi citi ura din ele putin mai jos, in comentarii -, dar solutia de care vorbesc eu e singura viabila in Bucurestiul asta sufocant.

Stiu ca nu e usor, dar e o oportunitate incredibila pentru a va schimba viata. In bine.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

103 comentarii

  1. ideal ar fi sa o vindeti unuia din vaslui, iasi, botosani. a stai, n-au autostrada..

    00
  2. Tocmai ce voiam sa-mi schimb masina cu alta mai mare, m-ai pus putin pe ganduri. Inconstient am facut o mare parte din ceea ce recomanzi chiar si asa, tot e nevoie de o masina, uneori simt ca ar trebui doua. Pana nu se implica autoritatile, cu decizii la nivel individual nu se rezolva nimic, mi-as dori ca macar centrul complet pietonal. Nu va fi.

    00
    • Cand iti mai vin ganduri cu 2 masini incepe si fa niste calcule: costurile masinii (vezi sa le pui pe toate) versus km facuti cu a doua masina (probabil doar sa se deplaseze partenera prin oras) vs taxi, Uber, de alea. 2 masini per familie are sens doar daca stati la porumb si lucrati la oras.
      Mai bine, cel care se ocupa de copii in ziua aia ia masina, celalalt foloseste alternativele.

      00
  3. bhei fluture, tu chiar trollezi aiurea ….solutia este , si este si binecunoscuta : METROU in toate zonele orasului ,si bine conectat la alte mijloace (tren) pentru localitatile limitrofe ‘aglomerarii urbane’ ….dar pentru a face metrou trebuie sa iei fonduri europene sau sa faci parteneriate public-private (cu niste japonezi de ex.) si nu se poate fura asa mult cu astea…asa ca mai bine cu borduri,panselute,targuri si festivaluri ….daca ai retea de metrou intinsa, bine pusa la punct – cu trenuri care sa vina des, cel putin o treime din cei ‘comozi’ care folosesc acum masina proprie ar schimba …tu cu ce te duci la munca la Paris ?

    00
    • Omul face troll „strategic”.
      Traficul la articol nu se face singur. :)

      00
    • Eu credeam ca fluture o sa recomande o sosea de centura ca in Paris, care e foarte bine pusa la punct. Practic din orice bulevard iesi in soseaua de centura si mergi cu viteza pana la intrarea in bulevardul unde te intereseaza sa ajungi. Ca sa fie folositoare soseaua de centura ar trebui sa aiba mai mult de 2 benzi pe sens. Peste ocean cand se construieste o autostrada si se anticipeaza ca traficul va creste se lasa loc pe mijloc pentru (e iarba) pentru a construi alte benzi de circulatie (de regula o banda pe sens).

      00
    • dodoi – nu cred ca ai vreun comentariu la vreunul din posturile mele la care sa fii inteles ce am scris. Mai incearca.

      Cum pula mea sa RECOMAND o „centura ca in Paris” când eu RECOMAND sa mai lasi in pula mea masina si sa mai mergi si pe jos? Ce e atât de greu de inteles un post simplu? De ce trebuie sa recomanzi tu cum ar trebui sa fie o sosea de centura folositoare, când nu vorbeam DELOC despre asta? Stii exact si unde sa se puna iarba pe mijloc…

    • @fluture: ce propui tu nu e viabil fara o retea moderna de transport in comun si infrastructura pentru biciclete

      00
    • Ce propun eu e viabil pentru aproape orice persoana care detine masina in Bucuresti. Si nu e conditionata de absolut nimic. Doar de creierul fiecaruia.

    • Fluture titlul articolului e „Singura solutie rezonabila la traficul bucurestean”, iar solutia ta e una utopica, de genul socialismul e cea mai buna oranduire. Dar poate te-a inspirat vreun oras pe unde a reusit si nu stim noi. Eu nu stiu de nici unul. Centura din Paris poate fi o solutie pe termen limitat pentru Bucuresti si ar fi trebuit sa sti asta daca ai folosit-o cumva. Daca vroiai si o alta solutie mult mai usor de implementat si mai realista decat utopia ta poate te inspira postul meu de mai de jos cu dublarea impozitului auto pentru cei care au mai mult de o masina. Iar solutia cu iarba pe mijloc pentru extinderea viitoare daca o sa ajungi peste ocean si o sa o vezi sa sti ca acela a fost motivul.

      00
    • Insisti fara sa intelegi. Nici macar nu stiu de ce ma mai mir…

      Solutiile voastre „realiste” nu s-au realizat in 30 ani, dar voi insistati ca sunt mai putin… utopice. Tu continua sa ne spui cum functioneaza „peste ocean”. Iar poate, intr-o zi, te vei sui, de-adevaratelea, intr-o masina sa vezi ce inseamna centura Parisului si traficul in orasul asta. Pentru ca n-ai nici un habar. Nici unul.

      Am raspuns unui alt comentariu cu privire la taxele si impozitele PREA MARI pe masini. Statul nu are nici un interes. Nici unul. Trebuie sa lase toate astea sa continue, pentru ca asa incaseaza bani la buget. Daca le mareste, va declansa fix utopia mea si statul nu isi poate permite asta. Adica politicienii.

      Dar tu continua sa nu citesti si dai inainte cu solutiile tale neutopice.

    • de acord cu fluture cu o simpla precizare, solutii sunt si nu neaparat utopice dar pe politicienii nostri atat ii duce capul, ei n-au destula materie cenusie sa eficientizeze treaba si sa ceara mai multi bani pe ce pot, ei doar eficientizeaza furtul din ce este si se poate deja, practic doar in dictaturile de 2 bani de care radem la stiri vezi polticieni mai prosti

      00
    • @nix, ca sa stii, de acum incolo, când mai scrii ca un adolescent intârziat cu „k”, esti in trash imediat. La fel, tot acolo te vei regasi când ma vei mângâia condescendent pe cap „cum de a reusit sa scrie ceva de bun simt si coerent”. Ai facut-o de prea multe ori, am inteles ideea, move on.

  4. Nu trebuie vanduta masina. Trebuie bagate niste congestion charges super mari, marit pretul la parcari, pus capete de creta sa amendeze si blocheze la greu masinile parcate aiurea, eventual desfiintat niste locuri de parcare, marit numarul de mijloace de transport in comun si infiintat noi trasee, si garantez ca numarul masinilor scade cu o treime sau mai mult. Dar e greu cand toate astea trebuie sa le faca niste romani

    00
    • Ar ajuta si dublarea impozitului la masina sau chiar mai mult pentru cei ce au mai mult de o masina.

      00
    • Si in acelasi ton, cand te duci la doctor sa te plangi ca te doare maseaua, sa-ti futa una in koaie ca sa iti treaca.

      00
    • Solutia e intr-adevar ca detinerea unei masini sa fie prohibitiva prin taxe indirecte: amenzi la parcare pe loc nemarcat si multi politisti locali care sa faca asta in primul rand. Apoi taxa de congestie, taxa de parcare si asa mai departe. E ceea ce au facut si orasele vestice, nimic nou aici.

      Solutia individuala din articol e utopica, imi pare rau. Sigur, fiecare dintre noi e parte a problemei, dar fiecare vrea ca altul sa renunte la masina. Ghici ce, Fluture. Ne vom misca in masini pana cand va fi atat de aglomerat incat nu se va mai misca nimic in rush hours. De-abia atunci vom merge cu ceva mai rapid (cu trotineta, adica), sau ne vom muta, in sfarsit. Si tot atunci politicienii [se] vor face [ca fac] ceva.

      00
  5. Sa-i spui romanului sa-si vinda masina e ca si cum i-ai spune unui japonez sa chiuleasca de la munca.

    00
  6. Cu toti nervii din lume, oamenii nu o sa renunte la mașină de buna voie(cumva tragedy of commons), decât o minoritate care deja o face. De aceea in pararel cu alternative (piste de biciclete, transport in comun eficient, curat, centura, parcări la iesirea din oras) autoritățile trebuie sa îngreuneze pe cat posibil mersul cu masina in oraș. Parcare mega scumpă in centru si putine locuri, circuli cu mașina numai in anumite zile in functie de nr de înmatriculare, sensuri unice la greu si zone mari strict pietonale. E la fel ca la țigări: lumea nu se lasa, nu le poți interzice, dar le poti face viața grea fumătorilor.
    La faza cu mersul oriunde altundeva decât la mall deja intri in chestii mai adânci; anti-consumerism si la întrebarea: „Poți sa te bucuri de ceva ce nu poți cumpăra/deține?”

    00
    • Cu alte cuvinte, oamenii fac ceva doar daca sunt motivati. Daca isi cumpara masina sa circule printr-un oras aglomerat, inseamna ca inca le convine, chiar daca le fac si lor si celorlalti viata mai grea. Taxele si amenzile pentru parcare sunt ceea ce functineaza in Vest. Si acum tin minte cat m-a costat sa nu belesc ochii la semnul de parcare in New York.

      00
  7. In Romania s-a construit mult in jurul oraselor mari si oamenii si-au cumparat acolo apartamente mai ieftine fata de oras sau si-au cumparat/facut case. Problema mare e ca acolo nu exista gradinite si scoli de calitate si greu o sa devina acelea ce sunt acolo de calitate.
    Asa ca majoritarea isi duc copiii la scoala/ gradinita tot la oras. Nici constructia de metrouri nu ar ajuta foarte mult.
    De asemenea, in multe zone limitrofe nu exista locuri de munca, deci tot la oras vii la munca.
    E foarte greu de gasit o solutie viabila.
    Multi chiar au nevoie si de a 2-a masina, nu e un moft.
    Si ce s-a construit in zonele limitrofe s-a facut complet fara cap, fara drumuri cu 2 benzi.

    00
  8. Ce dreacu canapea mișto găsești la 1000 de eur? Mai iesi si tu din casa.

    00
  9. Azi e o zi speciala. Una la mana am alergat 23 km ( nou PR), 2 la mana ( mult mai special ): nu am fost niciodata atat de acord cu Fluture ca acum.

    00
  10. sa-mi trag doua, firea a avut dreptate cu voucherele pentru biciclete.
    era asa de simplu si noi ne chinuiam aiurea in masina.

    firea, primul primar care vede solutia. bicicleta sau schimba-ti casa. in 2020 se stie, votam firea presedinte !

    00
    • @fluture: ziceai că aproape toți pot să pună în practică ce zici. Poate din cercul tău. Bula ta, cum e în trend să zici acuma. În cercul meu, e irealizabil. Ai de dus copii la grădiniță/școală, mai vrei în we să ieși în afara orașului. Dr astea, care exced băiețeilor cu barba din tuleie și care umblă în teniși și când e zăpadă

      00
    • @curly, confirm, e greu sa te schimbi. Nici macar nu incerca. Mergi cu turma. Vezi ca sunt mai multe posturi cu masini, nu-ti pierde vremea in bula mea.

  11. Stai boss, tu vrei sa merg pe jos ca tot săracul ? Păi de asta m-am angajat la multinațională ?

    00
    • da, tre să fii fraier să economisești bani și să faci mișcare…

    • Radem glumim, dar eu am inceput sa schimb masina cu picioarele pt cei 5 km de mers casa-fabrica dupa ce incet incet am realizat ca fac acelasi timp, salvez 10 lei pe zi si ceva neuroni basca se bucura si inima.

      00
    • @Anton – cam atât fac si eu pe jos când ma duc la munca. Insa nu pot trece cu vederea noxele pe care le inhalez pe tot drumul asta. Mai ales ca Parisul e plin de scutere care polueaza mult mai mult decât masinile.

    • @george: un roman adevarat nu se teme ca e consideration sarac. Uita-te la aia care isi cumpara Porsche Cayenne si il trec pe gaz.

      00
    • Siiiigur scuterele alea polueaza MULT MAI MULT decat masinile. Ca in Paris numai electrice vezi. Mai revenim si noi cu picioarele pe pamant ?

      00
    • Nu stiu, mai reveniti sau…?

    • De maine as lasa masina acasa daca as avea un mijloc de transport in comun decent . Am 17 km pana la birou – n-am cum sa-i merg pe jos ( sa fi fost 3-5 km – m-as fi bagat, chiar daca risti sa ajungi transpirat ca dracu cate-odata). Am incercat cu bicicleta – sa mor nu alta de la noxe ( plus transpiratia).

      00
    • Bicla electrica+filtru

      00
  12. NOU
    #44

    Sunt de acord cu părerea ta, dar asta înseamnă să schimbi mentalități. Ceea ce e, cred eu, imposibil. Mai degrabă ce zice Sitting duck

    00
  13. Sau, ca la Singapore, licenta de circulatie (sau cum s-o numi) sa coste asa vreo 80k € si sa trebuiasca reinnoita la 10 ani.

    00
  14. Nu vad cum este asta o solutie viabila. Te bazezi pe faptul ca oamenii sunt capabili sa inteleaga ca mai bine faci 10 minute pe jos in loc sa faci 10 minute in masina. Daca ar fi functionat asa nu s-ar fi ajuns la situatia de fata de la bun inceput. Daca ar fi existat bunul simt si un pic de logica in luarea decizilor lumea ar fi un loc mai bun, din pacate nu e cazul.
    Cei care reusesc sa inteleaga punctul tau de vedere si care isi permit sa renunte la masina au facut deja ce propui tu, restul o sa mearga in continuare cu masina pana la magazinul din colt.

    00
  15. Si eu sunt de acord cu ce zici dar autoritatile trebuie sa se implice mai mult. Eu zic ca mi-am facut treaba, am bicicleta pentru naveta, mi-am luat casa undeva unde nu sunt dependent 100 % de masina si pot sa ma duc la gradinita pejos, am masina mica pentru concedii. Ca sa scap de masina complet este nevoie de transport in comun mai bun, cu masina fac 35 min, cu bicicleta 45, cu maxi taxi 70 min, in lunile de iarna nu pot folosi bicicleta iar cu transportul in comun fac prea mult, trebuie benzi pentru bicicleta si transport in comun, trebuie amenzi pentru parcat aiurea, trebuie parcari platite

    00
    • „autoritatile trebuie sa se implice mai mult” – nici ele nu au solutia, de aceea o asteptam de 30 ani si ea tot nu vine. Si nici nu va veni, indiferent câti bani vor fi la buget sau câti bani se vor sifona de acolo.

    • Autoritatile au solutia, trebuie doar sa o implementeze. Trebuie doar sa zboare 2h mai la Vest sa vada cum au facut altii. Sunt orase cu populatie de 2-5 ori mai mare ca Bucurestiul (+zonele limitrofe – oameni care fac naveta in oras pentru munca) care au traficul mult mai lejer ca Bucurestiul.

      Eu unul nu sunt de acord cu gandirea asta: aia pe care ii alegem si ii platim din taxele noastre sa faca infrastructura nu sunt in stare sa faca ceva timp de 30 de ani, asa ca mai bine ne adaptam noi si ne facem viata mai grea – nu mai folosim masina. Folositul masinii este pentru unii mai usor, pentru unii mai greu, pentru altii imposibil.

      00
  16. Orice ai face ca amenajare rutiera va fi coplesit de numarul mare de masini.

    Prin urmare, ar trebui facut bine cu forta – descurajat mersul cu masina si facut prioritar mersul pe jos. Apoi, mersul cu bicicleta, apoi mersul cu transportul in comun.

    La urma, cu o gramada de taxe, ar veni mersul cu masina.

    Sigur, cineva va urla pe buna dreptate – “ba, dar nu avem transport in comun serios!”.

    Asa este, dar am trecut de mult de momentul in care puteai face intai transport in comun serios si apoi sa descurajezi mersul cu masina personala.

    Acum se mai poate doar cu suferinta, cu descurajat prin taxare si creat zone pietonale in centru si abia apoi, in timp, transport in comun serios.

    De altfel, aceasta suferinta ar fi acceptabila daca o buna parte din oameni vad ca se fac progrese in directia corecta.

    Pe scurt, prea multe masini si prea putin curaj pentru primari si consiliile locale sa rupa pisica-n trei: zone pietonale, biciclete, transport in comun serios, descurajat agresiv mersul cu masina.

    00
    • Cato, ce zici tu e o utopie mai mare decât a mea :-) Autoritatile nu vor vrea niciodata sa descurajeze detinerea si folosirea masinilor. Taxele si accizele colectate in urma acestei activitati sunt imposibil de „lepadat” de catre autoritati, indiferent ce se lauda ele cu privire la combaterea poluarii.

    • Si daca s-ar imparti pe zone, tu crezi ca ar respecta cineva zonele? Romanii sunt mai spre neanderthal asa, pt ca in mare sunt neumblati. Care ies nu se mai intorc sa educe si restul. Chiar astazi un domn mi-a taiat fata la coada, cand m-am legat de el a fost foarte surprins. Monkey see monkey want. Cam asa e la noi

      00
  17. M-am enervat si am numarat gresit. Par 4 bucati de pisica :)

    00
  18. Autoritățile au soluția dacă le faci sa aibă..pe lângă ‘si eu vreau autostrada in Moldova’ ar trebui și ‘si eu vreau metrou in toate cartierele din București’…

    00
  19. eu traiesc fara masina de 4 ani. adevarul este ca si traiesc intr-o metropola europeana cu metrou, tren, autobuze, aeroport, scutere de inchiriat prin centru, suficient incat sa nu prea ai nevoie de masina.

    si intradevar, este o grija in minus, cheltuiala in minus.
    dar in mare parte sunt limitat la supermarketurile de pe langa mine, nu prea am cum ajunge in Ikea, desi am amazon prime now, nu sunt asa de multe chestii de cumparat si de multe ori alimentele sunt lovite cand ajung.

    in acelasi timp in fiecare weekend ma cam simt blocat in metropola. da, as putea merge cu trenul in vreo 6-7 directii, dar asta inseamna sa ma sincronizez cu orarul trenului, sa merg pana la gara, si sa ajung cu trenul intr-un singur loc in care poate mai mult de 2-3 ore nu am ce face.

    Solutia vine in schimb, Daimler si BMW deja se gandesc serios ca masinile o sa le luam de la coltul strazii si platim la ora. dar pana atunci mai este.

    00
    • Nu poti inchiria o masina cand chiar ai nevoie de ea?

      00
    • Ultima oara când am făcut asta am dat pe o pană 250 eur, pe lângă asigurare și costul închirierii.

      Pe lângă cele 2.5 ore dus întors pana la sediul închirierii și respectarea deadlineului pentru închiriat.

      Soluțiile vin, cum am zis, când o sa iau mașina din coltul străzii și toată lumea va face asta, va fi și mai ieftin. Astăzi Sunt doar startup-uri destul de scumpe și limitate în anumite zone.

      Când sunt în vacanță știu exact când aterizez și decolez, e mai simplu de închiriat ceva ce lași la 5 minute de security check.

      00
  20. In momentul de fata, asta e singura solutie reala pentru traficul bucurestean. Cu toate acestea sunt niste nuante fine pe care multi nu le vor sa accepte. O sa dau doua mici exemple, ca si idee vorbim de o familie traditional romaneasca(sot,sotie,2 copii) cu un credit ipotecar:
    1.Presupunem ca stai intr-un ansamblu rezidential la porumb/Greenfield Baneasa. In aceasta situatia exista doua masini. Drumurile efectuate, ar insemna servici, luat copii de la scoala plus alte plimbari facute pentru ei. Timp pierdut, intre 1-3 ore in traficul bucurestean in fiecare zi, benzina, ar insemna un plin de benzina saptamanal(e o estimare grosiera) per fiecare masina. Dupa ultimele calcule litru de benzina era vreo 5.5 ron, mergem pe ideea ca rezervoarele sunt de 50L la fiecare masina, asta inseamna 550 de ron pe saptmana, desigur daca ar fi motorina ar fi o oarecare economie, dar pragul de 550-600 ron saptmanal combustibil ar fi atins. Concluzia undeva la 2200-2400 ron, bani de combustibil pe luna, cu mici exceptii vara unde se mai pot face economii.La astea mai adaugam si rata de la banca care o fi tot in orizontul 2000 de ron si bingo casa+masina 4200 de ron, lunar.
    2.Presupunem ca ai ales sa stai intr-unul din cartierele dormitor ale capitalei. Din cauza ca stai la bloc si locul de parcare costa, exista o singura masina in familie si un om dispus sa se sacrifice cu transportul in comun bucurestean. Drumurile ar fi asemanatoare cu situatia de mai sus. Timp pierdut, intre 1-3 ore in trafic, un plin saptamanal pe masina. Costul cu benzina saptamanala ar fi jumatate de la cazul 1, dar se mai adauga un abonament ratb+metrou. In final costul cu transportul ar fi 900 de ron benzina plus 70 ron metrou, respectiv 50 ron stb, tragand linie 1020 ron pe luna. Mai pune o rata la banca in orizontul de 1800 si cand tragi linie vedem o oarecare diferenta, in sensul ca 2820 e mai mic fata de 4200 ca si costuri lunare.
    Sumele spuse sunt grosiere si pot suferi, modificari, dar in cele din urma, daca te apuci sa tragi linie, a folosi zilnic masina in Bucuresti, este un chin inutil, pe care il poti elimina prin a nu mai folosi masina si a rezolva orice motive ce tine de folosirea ei. Problema este, ca pentru a face asta, trebuie sa renunti la un anumit confort pe care il ai(cate 2 ore zilnic in trafic aiurea, nu mi se pare cine stie ce, dar na).

    00
  21. Una e sa renunti la masina cand ai sotie si doi copii si alta e sa renunti la masina cand esti singur.
    Daca ai familie si vrei sa faci economii, iti cumperi doar o masina de clasa medie si o folosesti doar cand ai nevoie, nu mergi sa-ti cumperi paine cu ea de la coltul strazii.

    00
  22. Nu trebuie sa reinventam roata, trebuie doar sa copiem ce au facut altii acum 50-60 de ani https://www.youtube.com/watch?v=SZCuWpBM2x4&list=PLgCAUNIhjAZ1iOuISeca-GkUl8RAyRi6z
    Hai ca macar la copiat ne pricepem.

    00
  23. si eu prefer sa folosesc cat mai rar masina, insa chestii precum”Daca aveti bani de masina si de traversat orasul regulat ca sa duceti copilul la pian, sigur aveti resurse sa schimbati si cartierul.” sunt SF.
    plus ca probabil nu te ai plimbat iarna la ora de varf cu metroul , sau vara pe jos la 40 grade .. prefer sa fac cu masina extra 20 min in confort decat sa ajung traspirat la birou

    00
  24. Eu n-am masina si ma descurc bine mersi. Pt cumparaturi voluminoase exista livrare la domiciului, un baiat cu duba e in medie 200 lei, merg mult pe jos si cu metroul. Nu imi pica rangul. De ce sa imi risipesc minim 15% din viata in trafic?

    00
  25. Nu ne-am putut aduce masina din tara, asa ca ne descurcam cu transportul in comun si masina de la prieteni, daca e de mers la cumparaturi mai serioase. Pentru plimbari uzuale ai cateva sute de linii de autobuz si cateva zeci de linii de metrou, care functioneaza excelent. Cand e perioada de trafic, se suplimenteaza si se programeaza incat sa vina la fix, sa poti trece de la una la alta. Langa noi e un bulevard cu 10 benzi, la cativa km unul cu vreo 12, cred ca nu am mai fost in stare sa le numar.

    Traficul se tine in frau cu o infrastructura teapana si dandu-i omului o varianta publica de nerefuzat. Si zona metropolitana de aici are cam cat populatia Romaniei, deci e destul trafic de servit.

    00
  26. NOU
    #71

    Mai mult, propun vanzarea caselor in care traim si intoarcerea la colibele din paie. Nu avem nevoie de posesiuni, asa zice si John Lennon sau Ion „Lemnon” Iliescu.

    Omenirea trebuie sa simplifice, sa minimalism, doar cativa sa aiba, restul trai simplu, fericire, apa, paie si bataie.

    00
    • Irefutabile, nu e prima oara când comentezi stupid. N-a cerut nimeni sa se reinstaureze WC-urile in fundul curtii sau desfiintarea oraselor…

    • NOU
      #73

      La asa articole, asa reactii.

      Pari un ins care a vazut “Zeitgeist” si te-ai umplut de “Proiectul Venus”, adica de boala aia psihovenerica numita “neocomunism”.

      00
    • NOU
      #74

      Get a room!

      00
  27. ca să ne înțelegem în limba română, eu n-am mașină, circul cu mijloacele de transport în comun. luând în calcul unde locuisc și unde am lucra și posibil unde voi lucra în viitor, nici n-aș circula cu mașina de acasă la serviciu.
    dar (vorbind de bucurești):
    – metroul este deja foarte, foarte aglomerat și nu ajunge în multe cartiere și zone.
    – cei mai mulți locuiesc la mai mult de 10 km de serviciu. nu faci 20 km pe jos zilnic în mai puțin timp decât cu mașina decât dacă ești sportiv. ca să nu luăm în calcul cât de transpirat ajungi la serviciu.
    – nu, cei mai mulți nu pot schimba cartierul să fie mai aproape de serviciu. în primul rând, din când în când mai schimbi serviciul. românia încă nu este o țară prietenoasă cu chiriașii. iar piața imobiliară din bucurești este foarte dubioasă. cartierele cât de cât aproape de concentrațiile de locuri de muncă plătite cât să permită cel puțin supraviețuirea sunt destul de scumpe astfel încât diferența să nu poată fi acoperită din banii de benzină și lecția de pian a copilului.
    – transportul comun de suprafață băltește în aceeași aglomerație ca restul mașinilor. de ce ar alege cineva un autobuz aglomerat (chiar și în condițiile actuale transportul în comun e aglomerat), cu destui oameni transpirați, în care-și mai face veacul și câte un homeless extrem de murdar, care zace în propriile dejecții când poate face același traseu, în aceeași perioadă de timp confortabil în mașina proprie?!
    – dacă autoritățile publice ar decide, de exemplu, ca transportul în comun să aibă bandă separată și dedicată și omul ar vedea cum zboară autobuzul pe lângă ei, dacă ar face cu stb jumătate din timpul pe care îl face cu mașina, foarte posibil ca mulți să treacă peste unele inconveniente menționate mai sus (că totuși nu e câte un homeless în fiecare autobuz/tramvai/troleibuz)
    – știu oameni care au mașini, își permit să vină la serviciu zilnic cu mașina, dar preferă metroul pt că, oricât de aglomerat, nasol, etc ar fi, este mult mai rapid. dacă și transportul de suprafață ar fi la fel de rapid sau cât mai aproape, mulți și-ar lăsa mașinile acasă fără alte constrângeri (nu toți, dar destui).

    00
    • M-ai pierdut la aia cu evitarea homeless-ului din autobuz. Pardon, din autobuzele pe care ai putea tu sa le iei. Pardon, din toate autobuzele. Din toata lumea. Sute de autobuze, pline de homelessi murdari.

      • „Da, fata, mi-am luat masina ca nu mai suportam homelessii din autobuz.”
      • „Ce chestie, si eu la fel. Si sora-mea la fel. Cu barbasu au doua.”
    • te-ai legat fix de asta.
      așa cum am precizat, dacă autobuzele alea ar avea bandă dedică și oamenii ar face jumătate din timpul pe care îl fac cu mașina proprie ar trece și peste partea cu homeless nu-i întâlnești chiar zilnic în orice autobuz.

      dar să știi, contează. faptul că au făcut baie și și-au spălat hainele ultima oară în secolul trecut, unii put a dejecții (eventual le-au prestat acolo, în autobuz). știi tu, căcat și pișat, pardon my french. sau sunt puțin săriți de pe fix și oarecum violenți.

      00
    • Ma leg si eu de ce pot, puteam sa te ignor pur si simplu, pentru ca esti la fel de obtuza ca 90% din comentatori (azi sunt generos cu cifrele, nu stiu ce m-a apucat).

      Pentru tine, schimbarea o poti face doar tu, fara sa astepti solutii de la altii, si cu atât mai putin de la stat/autoritati. Nu poti schimba nici autobuzele mizerabile cu homelessii putzind a cacat, si, momentan, nu poti avea nici o centura ca a Parisului (desi, te asigur, e o mizerie si aia, indiferent ce spune americanul dodoi intr-un comentariu). Singura posibilitate e sa te schimbi tu. Desigur, ai posibilitatea sa te schimbi cumparându-ti o masina ca sa nu mai stai cu homelessii in autobuz si sa maresti rahatul de pe soselele orasului si apoi sa faci matreata. Dar ai si posibilitatea sa te schimbi si altfel. Depinde de tine si e alegerea ta. Nu ti-o impune nimeni. Cel putin, nu pe acest blog :-)

      Si zi asa, acum, cacatii aia de homelessi au devenit si violenti? Baga-mi-as pula in gura lor de sariti de pe fix, de ce nu-i eutanasiaza, dom’le, Firea? De ce nu ii duce intr-o leprozerie? Sau la Auschwitz, ca acum e loc berechet. Sa fim noi obligati sa ne impartim autobuzele cu nespalati si dezaxati! Asa ceva…

    • obtuză la câte grade?
      eu am încercat să mă refer la ideile tale, dar tu văd că insiști să mă jigneși/să-mi aplici mie etichete. unde e faza aia ”hai să combatem idei, nu oameni”. (numai nazistă nu mai fusesem numită).
      eu merg cu metroul și stb-ul, dar sunt foarte conștientă că în lipsă unor minime măsuri și din partea autorităților locale ceea ce propui este imposibil pentru mai mult de 90% din populația bucureștiului.
      hai să vobim un pic despre violență. așa arată peretele exterior al apartamentului meu. https://imgur.com/a/qO36OuL este opera unui vecin, schizofrenic, căruia uneori îi mai dădeam 2-3 lei (că mai mult nu puteam). când n-am mai putut nici ăștia și omul a pierdut procesul de evacuare (nu pt că ar fi schizofrenic, ci pt că nu și-am mai plătit datoriile la bloc habar nu am de câți ani, ultima oară când m-am uitat pe liste avea o datorie de 33.000 lei, următorea cea mai mare datorie era de 2.000 lei, datoria lui era de vreo 6-7 ori mai mare decât suma restului datoriilor pe scară, incluzând chiar și cele mai mărunte sume) a făcut asta. vreo 2 zile la rând. prima operă de artă am șters-o cu șmierghelul. sunt femeie, locuiesc singură și am 1,50 m și oareșce probleme de sănătate fizică. mie mi-e frică de acel vecin. îmi dai voie?

      00
    • Daca te-am facut obtuza te-am jignit? Si atunci de ce continui „conversatia”? Te-am jignit, sunt un dobitoc, mergi mai departe… eventual alerteaza autoritatile, fa o plângere la politie etc.

      Inteleg mai bine temerile tale cu violenta. Dar ai ajuns tot la „cineva trebuie sa ma protejeze”, „sa faca ceva autoritatile” etc.
      Toti facem parte din societatea asta. Si tu, si eu, si vecinul schizofren si homelessii din tramvaiul 41. N-avem alta solutie decât sa traim impreuna, oricât de greu e de suportat asta. Putem sa o facem plângându-ne ca nu ne sunt respectate drepturile, putem sa ne adresam autoritatilor pentru asta, putem sa ne suparam pe acestea când nu primim dreptate etc. Dar, la final, trebuie sa traim cu ceilalti, inclusiv cu homelessii care put in autobuz.

      Repet pentru a X a oara: tu vrei ca autoritatile sa faca ceva pentru ca TU sa-ti schimbi viata. Eu cred altfel. Amândoi avem dreptate. Seara buna.

    • @fluture in cazul celor cu tulburari psihice doar autoritatile au voie sa intervina, este normal sa se asteapte la protectie si ajutor. Poti sa iti schimbi viata pana intr-un punct, dupa ai nevoie de facilitati de care ar trebui sa se ocupe autoritatile.

      @A cel mai probabil nu s-ar fi ajuns la desenele in dreptul usii tale daca nu il bagai in seama de la bun inceput. Lasa persoanele cu probleme psihice in grija celor care stiu ce fac.

      00
  28. Comentariile de la articolul ăsta ilustrează perfect românii : se ceartă între ei în loc să ia hoții de gât…pt că sunt fricoși, lași și oportuniști (lingăi)… în loc să se ducă peste hoți și să le ceară să facă metrou, parcări supraterane in cartiere,piste reale de biciclete, ajung sa se jignească intre ei pornind de la o tâmpenie aruncata de un troll…https://www.bbc.co.uk/news/amp/world-europe-47596476 de aia are Parisul reteaua aia de metrou rumânilor care va duceți in citybreak acolo și va întoarceți cu bășini în cap și fără să fi înțeles ceva….

    00
    • Pai n-auzi că tu ești de vina, ca ești obtuz si nu vrei să lași mașina acasă? Și mai mult, politica n-are nicio influență in viețile noastre :))) nu te pierde cu firea :))

      00
  29. traficul suntem noi

    00
  30. Adica vrei mai putine masini pe strada? Incepe cu tine! Schimbarea trebuie sa inceapa cu tine. Foloseste masina doar in weekend. Caut sa o lasi in parcare daca totusi trebuie sa existe. Cauta variante alternative la locatii si mod de a ajunge. Si asa mai departe.
    Iti place sa fie curat pe strada ? Nu fa mizerie. Educa-ti copii ca asa cu e in caza – presupun ca e curat – tre sa tii si in strada. …

    Si asa pentru distractie: https://www.youtube.com/watch?v=FykhejmvhbE

    00
  31. sunt curios cum propune fluture solutia asta, fara ajutorul autoritatilor. Nu de alta, dar pentru fluture banii aia pe care ii platesc oamenii drept taxe intra la „ete pula, doar nu vrei ceva facut din ei”.
    Cum facem sa mergem pe jos, zilnic, 20km? Sau ne mutam toti langa munca?

    *eu chiar nu ma duc cu masina la munca. Pentru ca:
    – nu as prea castiga extrem de mult vs autobuz. Nu de alta, dar banda speciala pentru autobuze rulz
    – cand e frumos merge bicla

    00
  32. Fiecare se descurca cumva si are o rezistenta crescuta in timp. A zis Vali bine, nu arde inca nimic. Se poate sta zilnic in trafic 2 ore in medie fara pb. Cand e vb de 30 de min pt mers la vot se sta acasa, se fac gratare, se … orice. Nu mai avem costiinta colectiva de mult. Apropos, nu prea se mai vb in media de vestele galbene de la Paris. Am citit ca iar a fost nasolie mare in centrul Parisului, in presa locala abia mai mentioneaza. Se va schimba ceva dupa atata timp de proteste ?

    00
  33. NOU
    #89

    Aud asta cu masinile si cum nu se poate trai fara masini de ani de zile.

    31 de ani, nascut si crescut in Bucuresti. N-am carnet si n-am avut niciodata, nici parintii n-au avut. Nush cum am reusit dar totusi pana la varsta asta am trait fara masina. Si am fost si in vacante cand am vrut, imi fac si cumparaturile, ies si in oras si cam tot ce fac oamenii asa in general. Si totul fara masina.

    Cateodata cand vorbesc de subiectul asta cu oameni care imi explica in multe cuvinte ca in comentariile astea ca nu se poate trai fara masina ma simt un pic trist… Toate conditionarile din viata noastra vin DOAR de la noi.

    Sa stai in fiecare zi in trafic ore intregi si sa injuri statul si primarii si politicienii ca nu fac nimic, in timp ce tu continui sa faci acelasi si acelasi lucru in fiecare zi mi se pare definitia perfecta a nebuniei.

    Asa ca Fluture, cine vrea sa inteleaga, intelege, cine nu vrea sa inteleaga, iti va aduce 1000 de argumente doar ca sa isi justifice prostia. Este doar atat de simplu…

    00
    • Intotdeauna mi-am zis, vazandu-i pe oamenii astia blocati in ambuteiaj singuri fiecare in masina lui, ca sint fie foarte bogati, fie cu foarte mult timp de pierdut, fie doar neghiobi.

      00
  34. O solutie temporara ar fi sa se ia permise in Bucuresti. De atatia ani nu stiu personal pe nimeni sa fi ramas fara permis in Bucuresti. Dar zilnic vad cel putin o masina care taie o line dubla continua, trec pe rosu (nu forteaza galbenul, rosu plin, uneori se si opresc, se asigura regulamentar si apoi trec). O luna politie prin tot orasul, ridicat permisele alora care depasesc coloana pe contrasens (Vasile Milea sprePoli, noroc ca e gard acu’), dubla continua si alte magarii si ‘or sa scada numarul masinilor din trafic.
    Stiu, utopic.

    00
  35. E clar faptul ca ar fi mai bine sa utilizam măcar mai rar mașinile. Noi am redus deja în familie numărul masinilor de la 2 la una. Însă, că bucureștean cu vechime, va spun ca nu ar rezolva decât parțial problema. Toată taranimea fără job din DB, IF, TR care nu are bani de o mașină decenta și nici de deodorant și săpun, nici treaba în București, invadează oricum capitala cu rable cu itp luat pe nașpa, mașini cu volan pe dreapta în stare tehnica jalnica, mașini euro 2 și 3 care poluează excesiv dotate cu anvelope de 10 ani. Degeaba îmi țin eu mild Hybrid ul euro 6 în parcare când aceste cazane merg pe străzi cu benzina de 30 de lei alocata săptămânii. Hai sa și penalizam pecuniar dacă nu sa interzicem aceste rable, pericole pe roti și, concomitent cu utilizarea redusa a automobilului, vom vedea poate o schimbare. As adaugă și ce au spus alții referitor la necesitatea trenurilor de navetiști (mai ales spre Pipera Tunari) legate direct la stații multi modale de transport, în special metrou și transformarea liniilor de tramvai neutilizate în cai de rulare destinate exclusiv autobuzelor electrice sau cu CNG. Văzând ca trece autobuzul pe lângă tine în timp ce zaci în automobilul personal, ar stimula cu siguranță trecerea la STB. Dacă autobuzul infect și fără ac, sta în coloana ca și tine în mașină personala… Atunci cucu. As adaugă și lecția de la Cluj cu acele autobuze școlare cu însoțitori de la politia locala care îndruma copiii unde sa coboare. Părinții ar avea mai multa încredere sa și lase copiii cu transportul în comun asa, în loc sa i care cu Suv ul 3 ore prin trafic.

    00
    • Stiu ca as credita oamenii politici din România cu prea mult creier, dar : giletcile galbene din Franta au iesit in strada (si) din cauza accizelor la carburant.

      De ce ai lua o masura tâmpita, care ar putea:

      1. Sa produca o scânteie care sa aduca oamenii iar in strada, din mimetism cu francezii.
      2. Sa scazi numarul de masini inmatriculate, deci mai putine impozite anuale si, implicit, mai putin consum de carburant adica mai putine taxe colectate DIRECT de stat, nu ca impozitele pe masina pe care oamenii le pot intârzia si 2-3 ani daca au chef…
    • daca nu iei măsuri, oamenii vor ajunge să se bată pe stradă din cauza mașinilor.

    • oamenii vor ajunge sa se bata pe strada din mai multe motive, masina e doar unul. Dezechilibrele din societate nu se (mai) echilibreaza cu reforme, legi, amenzi si taxe. Lumea are nevoie de un „hard reboot”.

    • ne retragem in munți când se întâmplă? moeciu? :D

    • Yep, rechizitionam hotelul ala micut (Garden Resort) si ne facem foisor de observatie :-) Sau luam cu asalt castelul Bran, doar ca nu are incalzire centralizata :-))

  36. cu mare placere. dar intai sa se ia in plm suficiente autobuze cu ac, ca ajungi la munca mirosind deja a transpiratie. partea proasta e ca nici nu e transpiratia ta, ci a imputitului care s-a frecat de tine 3 statii ca era prea aglomerat

    00
  37. Dragut de recomandat transportul in comun in Bucuresti…pentru un barbat. Dar daca ai fi femeie si ai calatori doar cu maini pe fund de la libidinosi, in aglomeratie? Oare cum ar fi?

    00
  38. Mai mult chiar. Am ajuns în punctul în care judec ofertele de job în primul rând după traseul pe care-l am de acasă la biroul lor. Pe la vreo 20 si ceva de ani aveam un job într-o agentie de recrutare și nu înțelegeam oamenii care strâmbau din nas dacă distanța era prea mare până la job pt că în mintea mea de atunci m-aș fi dus și în capătul celălalt al orasului pentru un salariu mai mare. Acum sunt exact în locul lor!
    Altfel din martie până în octombrie, bicicleta e la putere!

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.