Sfaturi pentru patronii mari ai micilor magazine

Dacă după ’89 aproape tot românul cu ceva bani la saltea s-a făcut patron de mini-magazin, în timp s-a mai cernut mălaiul și ai zice că după 22 ani (OMG- au trecut 22?!) au rămas în cărți doar cei care au învățat cam cu ce se mănâncă business-ul ăsta.

Ei bine, realitatea nu-i deloc asta și pentru că nu vreau sub nicio formă să înghită supermarket-urile toate magazinele de cartier m-am hotărât să fac un mozaic cu sfaturi pentru marii patroni ai micilor magazinelor care vor să supraviețuiască în vremurile pe care le trăim:

  • Prima regulă și cea mai importantă este ca magazinul să fie aprovizionat.  Nimanui nu-i place să intre în magazin și să vadă rafturi goale. Dacă ți-ai făcut vilă imensă și ai cheltuit banii cu care trebuia să faci aprovizionarea, vinde afacerea sau închide firma și angajează-te undeva. Dacă totuși faci regulat aprovizionarea și vinzi produse alimentare, ai grija să fie în magazin mereu produse proaspete. Când mergi la marfă sau o comanzi, cumpară produse nealimentare pentru două săptămâni – o lună și alimente pentru maximum o săptămână. E mai sigur așa. Clienții vor aprecia.
  • Curățenia. Oamenii sunt atrași de locurile care sclipesc, mai ales de curățenie. Mai ții minte când ai deschis magazinul și totul lucea de curațenie? Frigiderele, rafturile, tejgheaua, ușa magazinului, geamurile,  prelata de la parasolar, toate erau noi și curate la început. Când ai făcut ultima dată curățenie generală în magazinul tău? Adică cu scos marfa din spate, verificat expiratele, șters praful, mutat cuibul de soricei, aspirat pe după frigidere și mobila mare din dugheană, spălat pe jos și pe sub orice, etc. Dacă ți-e greu, apelează la o firmă de curățenie și ai grijă să fii de față când se desfășoară operațiunea.
  • Pe ușa de la intrare, care trebuie să arate impecabil., nu uita să afisezi programul, chiar dacă ești “non-stop”.
  • Vânzătoarele. Hai că știu că vă place asta! Vânzătoarele prezintă afacerea ta clientului. Dacă ele își fac treaba bine, s-ar putea ca tu să supraviețuiești, fără a mai fi nevoit să respecti nicio altă regulă. Pentru asta, însă, tu trebuie să fii conștient că aici nu trebuie să faci rabat la calitate.   Îți trebuie o vânzătoare  foarte bună (sau mai multe). Încearcă să o motivezi prin acordarea de bonusuri în bani sau produse, în funcție de volumul de vânzări realizat. Asta în afara de salariul fix stabilit la angajare. Mai bine o plătești un pic mai mult, dar te asiguri că nu fură și te ajută să-ți crești afacerea. Nu uita: Banii tăi vin, în funcție de cum se poartă ea cu clienții magazinului tău. Fata din spatele tejghelei trebuie să cunoască produsele, să-ți atragă clientii, să le prezinte marfa, să vândă exact produsele de care omul  are nevoie și, foarte important,  să-l facă pe client să revină. E grea formarea unui om bun, iar micii intreprinzatori nu-și permit să plătească cine știe ce training-uri pentru vânzători, dar să fim serioși, nici clientul de boutique nu se așteaptă să dea peste  Sharon Biernat acolo, așa că  dacă stabilești niște reguli cu vânzătoarele tale și te ții de ele (de reguli), s-ar putea ca totul să iasă bine:

– ținuta îngrijită. Este foarte, foarte important să se știe care-i vânzătorul într-un magazin. Dacă nu vă permiteți să le faceți vânzătoarelor un echipament decent, luați-le măcar niște șorțulețe, pe care să le îmbrace peste hainele lor, mai ales dacă vindeți și produse alimentare. În cazul în care nu vindeți alimente și nu aveți nici bani pentru ținute, puteți stabili un echipament de serviciu simplu, de genul blugi cu tricou negru, pe care și-l poate permite toata lumea. Ideal ar fi și cu ecuson, dar deja cer prea mult.  Nu cred că-i cazul să vorbim și de igienă, unghiile tăiate și părul îngrijit sunt cerințe de minimă decență ale felului în care apari în fața clientului.

– zâmbetul și salutul. Clienții trebuiesc primiți cu zâmbetul pe buze și cu un salut scurt. Nu-i cazul de ” Buna ziua, bine ați venit în magazinul nostru de cartier “La Gicu”, vă rog să-mi spuneți dacă azi doriți ceva.” Nu. Un simplu “Buna ziua! Cu ce vă servesc azi?” e de ajuns. Și nu uitați de zâmbet. :) De asemenea, nu uitați să salutați la plecare clientul. Tot scurt și tot cu zambet.

– cunoașterea produselor și pe cât posibil și a prețurilor acestora. Este extrem de jenant să te întrebe clientul dacă ai piper și  tu să-i spui că nu, iar el să-ți arate undeva în raft piperul. Este necesară cunoașterea produselor și pentru a putea recomanda ceva, în cazul în care produsul solicitat de client lipsește. Să nu vă mai spun că am o vânzătoare în cartier (e adevarat că-i magazinul ei și are toată motivația din lume să vândă) care, atunci cand intru în magazin și îi spun că vreau să fac gogoși, îmi dă făina, drojdie, zahăr pudră, lapte, ouă și abia apoi mă întreabă dacă mai doresc ceva.

– lăsarea problemelor personale acasă. La fel și certurile cu celelalte colege, să nu se facă sub nicio formă, dar sub nicio formă, în magazin sau și mai tragic, în fața clienților.  Am asistat la magazinul Z din Unirea, la o ceartă ca la ușa cortului între vânzătoare. Ce-i mai grav este că la un moment dat, a venit și managerița, care în loc să le ia din fața clienților, cu stil, și dacă nu le dadea atunci afară, măcar cu o mustrare sau cu o penalizare să le fi amenințat (în spate desigur),  ea nu, se uita cum se ceartă și se ruga, la propriu, de ele să mai fie așa rele. Deci da. Fără certuri și probleme personale la lucru.  Dacă intru în magazin vreau să fiu ascultată nu să ascult eu ce-au făcut ele cu o seară înainte sau și mai rău….

respectul față de client. Indiferent ce face o vânzătoare, în momentul în care clientul  intră în magazin, își abandonează activitatea și îi iese acestuia în întâmpinare. Nu, nu trebuie chiar să-i aștearnă covorul roșu la picioare, dar nici să nu îl lase să aștepte până aranjează ea tot raftul de sus, cu marfa nouă. Învățați-le  să trateze clienții cu același respect, indiferent de valoarea cumparaturilor lor zilnice. Nu se știe niciodată cine câștigă la loto săptămâna viitoare. S-ar putea să fie Fane motostivuitoristul, care cumpără zilnic doar bere fără alcool.

  • păstrați o relație bună cu furnizorii. Nu tratați furnizorii ca pe niște slugi personale. E adevarat că  ei vor să vândă cât mai mult și dumneata le facilitezi treaba asta, dar bunul mers al afacerii tale depinde și de ei. Încercați să vă plătiți facturile la timp și dacă totuși se întâmplă să nu reușiți, anunțați-i. Vă vor păsui cu siguranță atunci când sunt anunțați din timp. Cel mai rău lucru pe care îl puteți face este să nu le răspundeți la telefon sau să-i mințiți că le-ați plătit. Nu. Așa ceva nu se face. Piața e mai mică decât vă imaginați și un rău platnic e ocolit și de cel mai disperat furnizor.
  • Prețurile. Spre surprinderea multora, prețul într-un magazin de cartier nu este  factorul primordial în decizia de cumpărare. Oamenii cumpără de la tine pentru că le este mai comod (mai aproape de casă, în drum, etc.), pentru că le place magazinul tau mai mult decât cel al vecinului de la celalalt colț al blocului, pentru că vânzătoarele tale sunt mai drăguțe (nu neapărat fizic), etc. Undeva pe la mijloc este și vorba de preț dar nu-i cel mai important. Asta nu înseamnă că tu poți pune niște prețuri nesimțite doar pentru că poți. Păstrarea unui echilibru în sensul acesta este important. Nu poți să vinzi un produs, care la supermarket este 10 de lei, cu 20, dar pe la 12 lei este ok. Nimeni nu se așteaptă, ca tu să te bați în prețuri cu marile magazine.

Acum, că aveți magazinul curat, bine aprovizionat și cu vânzătoare instruite și respectuase, nu vă rămâne decât să vă asigurați că locuiesc, lucrează sau măcar se plimbă oameni în jurul magazinului vostru. Dacă și cerința asta e îndeplinită (între noi fie vorba, de asta v-ați deschis magazin acolo, că era vad, așa-i?), nu-mi rămâne decât să vă urez spor la vânzări și afacere prosperă!

P.S. Acesta este cel mai lung articol scris de mine pentru zoso.ro. De săptămâna viitoare revenim la cele de 250 cuvinte. :)

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

38 comentarii

  1. Pacat ca majoritatea magazinelor nu respecta nici una din „regulile” de mai sus. In primul rand salariul pe care un patron de mini magazin il ofera de obicei e de 720 RON. Pe banii astia vanzatoarea o sa bage mana la incasari pentru ca de obicei sunt femei trecute de varsta a doua care n-au nici o remuscare ca dai tu faliment.

    00
  2. @Teopacking- cumnata mea lucreaza la un astfel de magazin in Targoviste si are salariul 1000 lei. Lucreaza in doua schimburi (ea dimineata si patroana dupa amiaza sau invers) si primeste tot timpul bonusuri de la furnizori si patroana. Nu toti sunt cum zici tu, iar cei care inca-s asa, ori se adapteaza, ori au mult de pierdut.

  3. Sunt curios daca autorul articolului este patron de magazin sau doar a scris ce isi doreste de la un magazin. Poti da sfaturi atunci cand ai avut experienta in domeniul respectiv.

    00
  4. Sfaturile sunt foarte bune! Felicitari pentru articol. Un mic patron nu o sa stea sa le comenteze aiurea pe fiecare in parte, tace si le baga la cap.

    PS: Fane motostivuitoristul nu a cumparat niciodata bere fara alcool :p

    00
  5. @XeNoN- eu sunt curioasa ca inainte de a afla tu daca sunt sau nu patroana de magazin (ce urat suna asta), sa stiu daca ti se par sfaturile deplasate. Am zis ceva ce nu trebuia?

    @Clax- Baietii de pe motostivuitoare nu-s tot un fel de soferi? :))

  6. nu e vorba ca sunt sfaturile deplasate sau nu, doar vreau sa stiu daca ai experienta in domeniu sau dai doar sfaturi, ca la sfaturi toti romanii sunt priceputi, daca ii intrebi se pricep la tot si nu fac nimic

    00
  7. @XeNoN- am un atelier de croitorie (productie de serie) cu un magazin de desfacere. Nu-s patroana de alimentare dar am lucrat in domeniu in timpul facultatii. Am facut liceul economic si facultatea de management comercial. Ce zici, e ok?

    00
  8. Nu e ok. Dupa ce o sa fi patron de magazin si pui in aplicare 50% din ce ai scris in articol atunci o sa fie ok.

    00
  9. @XeNon- nu stiu care parte n-ai inteles-o. Am si fabrica (mica ce-i drept, ii zic atelier) nu numai magazin. Si da pun in aplicare 100% sfaturile date.
    Dar tu ai in proportie de 50% dreptate. De exemplu, la mine pe strada e un magazin la colt de stada si un altul peste drum. Daca tu crezi ca nenea de peste drum imi poate da mie vreun sfat legat de cum sa-mi organizez magazinul, te inseli amarnic. Eu nici nu stiu cum supravietuiesc oamenii aia, a, ba stiu, baga marfa la negru si nu dau niciun bon.
    Pe cand daca ar fi sa ascult ce zice patronul magazinului din colt, atunci da, pentru el am toata stima, face cam 90% din ce-am scris eu mai sus. Mai are un pic de lucru la partea cu angajatele care se tot schimba, dar deh, e greu sa gasesti romani cinstiti.

    Pe de alta parte eu pot scrie lucrurile astea si numai din perspectiva clientului. Asa vreau eu sa fie magazinul din care-mi cumpar maruntisurile. N-am dreptul?

    Stii chestia cu dam sfaturi, dar habar nu avem despre ce vorbim se aplica celor care nu-si argumenteaza nicicum spusele. Ceea ce sper ca nu-i cazul articolului de fata. Multumesc!

  10. Deci pana la urma e dorinta unui client ce ai scris tu. Daca iti intitulai titlul „Dorintele unui client al micilor magazine” era totul perfect. Pot sa dau si eu sfaturi in materie de fizica atomica daca le argumentez dar nu inseamna ca dau sfaturi bune. Argumentarea nu inseamna sa prezinta idei subiective, inseamna sa spui de ce e ca tine si nu ca altul. Din ce ai scris in articol nu reiese acest lucru. Totul e relativ, depinde unde e plasat magazinul si ce clienti are. Un magazin din cadrul unui hotel de 5 stele este mult mai curat decat unul din ferentari. Totul tine de clienti, daca merita sa faci ceva pentru cineva care nu apreciaza. Daca nu iti place magazin, poti sa nu ii mai fi client. Daca nu ai de ales, inseamna ca stai intr-o zona care nu este pentru tine. Sau stai intr-o zona care e pentru tine dar tintesti prea sus.

    00
  11. Revin: a doua propozitie e „Daca iti intitulai articolul……”

    00
  12. XeNoN, Nina a explicat ce trebuia dar un singur lucru n-a facut: nu ţi-a zis că eşti cel mai deştept om de pe Terra. Poate aşa te-ai fi retras mulţumit. Te-a intrebat fata ce este greşit în ce a scris iar tu ai întrebat-o de ce n-are bască. Cam ăsta eşti tu.
    Poate îmi explici tu la ce te pricepi şi care sunt realizările tale în afara de o firmă de activitati de realizare a soft-ului la comanda care ofera servicii de contabilitate, resurse umane şi consultanţă juridică: toate astea oferite de tine şi prietena ta. Datorii destule şi profit zero. Chiar că eşti priceput: le ştii pe toate. Ai grijă cu Fordul!

    00
  13. Nici daca eram cel mai destept de pe Terra tot nu eram multumit. Doar nu inteleg cum toata lumea se pricepe la sfaturi. Pe de alta parte, vad ca stii destul despre mine, dar se pare ca nu stii destule. Nu am spus ca ma pricep la ceva, eu nu dau sfaturi si nu vorbim de realizarile mele cum nu vorbim despre realizarile Ninei. Ca tot vorbim despre profit, daca este sau nu, toate astea se pot face pe hartie. Si da, sunt priceput si le stiu pe toate :). Fordul are grija singur de el. Merci de griji.

    00
  14. @XeNoN- eu cred ca tu ai avut ieri foarte mult timp liber si ai vrut sa vorbim discutii. Si mai cred ca esti genul de om care nu a invatat teorama lui Pitagora pentru ca nu i-a predat-o Pitagora. Glumesc, evident, sunt sigura c-o stii, dar poate asa intelegi ce vreau sa spun. E ok sa fii revoltat cand toti dau sfaturi si se cred desteptii pamantului, dar cand fie si un copil de 6 ani ii spune mamei ca nu-i buna mancarea ea ar trebui sa-l creada, nu sa-l cheme pe Jamie Oliver s-o guste.
    Iar despre faptul ca nu merita sa-ti tii magazinul curat pentru ca il ai in Ferentari (vezi doamne, lumea nu apreciaza acolo curatenia), da-mi voie sa te contrazic. Eu cred ca oamenii, orinde ar locui si de orice conditie ar fi, merita sa-si cumpere painea dintr-un loc civilizat. De asta ziceam ca-s sfaturi pentru patroni, pentru ca multi dintre ei au intrat direct si fara vreo pregatire teoretica in treaba asta si chiar daca la inceput si-au pus in cap sa faca marea cu sarea, s-au pierdut pe parcurs, s-au blocat in maruntisuri si pierd uneori din vedere cateva lucruri esentiale. Si de bun simt. Vorba lui @clax – Un mic patron nu o sa stea sa le comenteze aiurea pe fiecare in parte, tace si le baga la cap. :)

    @Cheshire – multumesc, eu am vrut doar sa-i spun ca-i cel mai destept din curtea scolii, dar mi-am dat seama ca el doar are chef de vorba. Si dupa cum vezi nici asta nu l-ar fi multumit. :)

    00
  15. XeNoN, ştiu mai multe decât spun dar stai liniştit, nu interesează pe nimeni câte firme deschizi şi închizi tu în 5 ani, nici ce maşină ţi-ai luat din Franţa şi cum ai vândut-o. Vreau să spun că nu e bine să facem pe deştepţii pt. că lumea poate afla la un moment dat cine suntem şi câţi bani ne face pielea.

    Nina, tari exemplele cu Pitagora şi Jamie Oliver, numai că subtilitatea lor depăşeştea inteligenţa unora. Dar asta nu-i vina ta.

    00
  16. @Nina: renunt, se pare ca facem parte din retele diferite, astept cu interes urmatorul articol

    @Cheshire: faptul ca sub anonimat oferi informatii gratuite despre mine intr-un loc in care nu intereseaza pe nimeni spune multe despre inteligenta unora. Nu imi aduc aminte sa fi inchis vreo firma in 5 ani si nici despre masina din Franta nu imi aduc aminte sa fi vandut-o intr-un mod iesit din comun, dar probabil stii mai multe decat mine asa ca tot respectul. Oricum, sunt disctutii off topic si probabil nu intereseaza pe nimeni.

    00
  17. Clienţii nu pot da sfaturi patronilor de magazine? Sunt companii care plătesc ca să afle ce doreşte consumatorul iar aici văd că s-a făcut o întreagă dezbatare că de ce şi-a dat Nina cu părerea.

    XeNoN, tu nu-ţi doreşti magazine în care să se întâmple ce spune Nina?

    Cheshire, acum sper că nu ai ceva de divulgat despre fiecare dintre noi. Să am grijă să nu te supăr? :D

  18. @Xenon

    Exista niste reguli de buna functionare pentru orice retail outlet, care sunt universal aplicabile, indiferent de locatie. A spune ca un mic magazin alimentar in Ferentari n-are nevoie sa fie foarte curat e a spune – Arde-i! Arde-i! clientii nostri, fraierii nostri! O atitudine complet nesustenabila, si altminteri, daca vorbim despre alimentatie, chiar imorala/ilegala.

    @Nina

    Super articol – sunt atatea chestii de bun simt pe care le poti face ca sa mearga bine o astfel de afacere! Mai ales ca, in cazul micilor magazine de scara de bloc/de la colt, ai o baza de clienti de bine de rau asigurata, lucru cu care nu se pot lauda multe alte tipuri de afaceri.

    As mai adauga doua lucruri la ce ai scris tu:

    1. Urmareste ce se vinde, si asigura ca produsele care se vand bine sunt mereu in stoc. Stiu ca e o variatie a punctului despre aprovizionare, dar este bine sa aprovizionezi variat – produsele care se vand bine, la intervale scurte, produsele care se vand mai incet la intervale mai lungi. E o chestiune de optimizare a, uh? capitalului rulant – adica e bine sa nu ai mai multa lichiditate prinsa in inventar decat trebuie, si e un lucru usor de facut, daca ai o lista de maxim 200 de produse.

    2. Renunta repede la ce nu se vinde. Daca un produs, sau un brand de produs prinde praf pe raft, da-l jos. Spatiul de afisare al marfii e pretios si n-are rost sa il irosesti.

    00
  19. Sa va vad cum cu un adaos de 5% la tigari si 6-7% la paine puteti sa cumparati echipament decent la vanzatoare. Bag mana in foc ca daca ati da 2-3lei pe paine (franzela normala) dar vanzatoarea ar avea sort nu ati mai cumpara de acolo. Precum am spus, nu poti sa ceri ceea ce tu nu ti-ai permite sa faci. Ca toti vrea sa avem servicii de 5 stela la preturi de 2 e clar, dar intai sa analizam.

    00
  20. Magazin curat, prezenta placuta si preturi acceptabile. Sunt chestii de bun simt. Nu trebuie sa fii patron ca sa stii chestiile astea.

    00
  21. @xenon- un sort de vanzatoare este (iti citesc din oferta) – 8.59 lei +TVA. Un halat 25 lei TVA, un tricou cu numele firmei tale pe el 17.25 lei +TVA. Daca tu ca patron nu-ti permiti banii astia o data la 6 luni, degeaba te-ai facut patron. Cauta-ti de lucru!

    00
  22. Foarte bun articolul. Indiferent că e mai mult din punctul de vedere al clientului, sunt sfaturi foarte pertinente, pe care orice patron care se respectă ar trebui să le pună in aplicare.
    Xenon, credeam că ai ceva de spus, dar când incepi cu chestii de genu’ „magazinele din Ferentari pot să fie murdare” si „un şorţ costă mult”, in cel mai bun caz aberezi şi te legi de bască. Imediat o să ne spui că pentru 700 de lei nu merita să faci treabă bună, conform „logicii”.

    Apropo, daca citesc potentiali vânzători pe aici: faceţi întâi treabă buna şi abia APOI aveţi pretenţii de salar.

    Bine, asta e general valabil. Când aud fraze de genu’ „daca m-ar plăti ca in Germania as face treabă buna” îmi vine să râd. Bah, intai munceste ca în Germania, mai mult de două zile, cu tot ce implică asta, şi apoi vino cu pretenţii.

    00
  23. Frumos articolul si folositor, insa nu pentru targetul din titlu. Sa nu uitam esenta, acesti patroni de azi nu au de regula nici un fel de pregatire economica, multi abia daca au facut liceul, tot ce stiu si ii intereseaza despre afaceri inseamna sa cumpere cu un leu si sa vanda cu doi, iar profitul sa il duca imediat acasa. Eu sunt chiar curios sa vad cum ii poate argumente cineva unui patron de mic magazin alimentar ca in loc sa dea bani pe un mercedes sau bmw mai bine isi reamenajeaza magazinul si il aprovizoneaza, ca in timp o sa castige mai mult. 22 de ani nu sunt destul pentru a avea patroni sau oameni de afaceri reali, iar mediul de afaceri din Romania nu este chiar „curat” sa permita competita corecta, permitand celor profesionisti sa creasca si celorlalti sa dispara.

    00
  24. @Xenon

    nu cred ca nina te-a obligat sa citesti art daca tie nu iti convine. inteleg te-ai exprimat opinea e o libertate dar las-o moale nu vezi k nu dai nici macar impresia de……..

    00
  25. @ nina ai cea mai mare dreptate cu art.

    00
  26. Foarte util articolul,in acest an am degand sa-mi deschid un magazin mixt in curtea casei,vad destul de bun la strada,zona zic eu buna,pt ca este un cartier de vile pe unde cel mai aproape magazinas este cam la 1 km,daca nu mai bine……vreau un magazin micut sa zic cel mult 40mpdar in care sa aduc tot ce iti trebuie mai urgent pana ajungi in kaufland care este la 2km de cartierul in care locuiesc…o sa tin cont de toate sfaturile de mai sus………sper sa imi mearga!!!

    00
  27. Felicitari pentru articol Nina,eu lucrez in vanzari de 8 ani de zile si tot ce ai spus tu acum am invatat de pe atunci si e perfect adevarat.Te-as ruga sa nu mai bagi in seama toti prostanacii si l-as intreba pe subsemnatu daca i-ar place sa gaseasca intr-un magazin cand intra mizerie si vanzatori care mai degraba incearca sa te alunge decat sa te serveasca respectos.Ca sa dau un exemplu de mici patroni care au tinut cont de tot ce ai spus tu si acum au 30 de supermarketuri in Romania sunt fratii Paval patroni ai firmei Dedeman.Cu siguranta daca imi voi deschide vreodata un magazin tot pe acelasi criteriu m-as baza.

    00
  28. @Xenon, esti varza tata…credema ca sunt 99 la suta ca ai fost abuzat in copilarie…tu esti constient ca daca articolul de fata nu ar fi fost scris nu am fi ajuns noi la nicio discutie?

    00
  29. Da, sunt niste reguli de baza, de bun simt cum a spus cineva, pe care trebuie sa le respecti daca vrei sa te numesti comerciant, si sa ai o vanzare decenta, dar as sublinia faptul ca in vremurile in care traim, pretul cam face legea. poti sa ai magazin impecabil, vanzatoare de nota 10, dar nu poti concura cu supermarket-urile si reducerile lor.Trebuie sa te reprofilezi incet incet.parerea mea. Un patron, care nu are o retea de magazine ,nu poate jongla cu minusurile si plusurile.
    Majoritatea clientilor sunt chibzuiti, pt ca salariile si pensiile sunt mici. Si as adauga ca mentalitatea clientului s-a schimbat in sens prost.”Clientul nostru, stapanul nostru” m-i se pare o porcarie, clientul a luat-o prea in serios, abuzeaza de bunatatea ta. in fine, nu vreau sa deschid subiectul mentalitatea romanului ca nu exista rezolvare.
    Deci din cate am vazut pana acum, regulile mentionate in articol, nu prea se aplica, o afacere merge chiar si din inertie cum a fost cel putin in 2006-2010, asta va garantez :)) si eu am 4 mag alim, dar daca revenim in prezent, conteaza banul, pretul. ai pret, rezisti, nu ai, inchide mai bine.

    00
  30. Dar ce facem cu patronii nesmititi care nu vor sa plateasca facturile restante ? Cui trebuie sa ne adresam pentru recuperarea banilor ? Daca stiti raspunsul dati-mi mail va rog frumos!

    00
  31. foarte bune sfaturile. daca mai stiti altceva folositor , va rog sa spuneti. multumesc

    00
  32. Un articol bun, pe care merita sa-l citesti, chiar daca ai experienta in comert cum am eu.Acum deschid un magazin mixt si chiar daca stiam ce am de facut, mi-a placut sa imi aminteasca cineva ca nu sunt singura care gindesc asa.

    00
  33. sunt surprins de toate comentariile voastre dar nu v-ati gandit daca sunt si oameni care sa puna in aplicare ideile si educatia voastra daca ei nu-s in stare sa plateasca cateva taxe carora nu le pot face fata cu o simpla afacere…nu cresc bani in pom …sunt sigur ca peste 50 la suta vor sa faca o afacere dar nu isi pot permite supravietuirea datorita acestor mitocani de sus din lantul trofic…care ne jecmanesc cu fel si fel de taxe asa ca incheiati subiectul oameni maturi ce sunteti…

    00
  34. Buna Nina. Grozav articol. Iti multumesc pentru sfaturi, sunt fff utile si e de apreciat ca petreci timp sa ii inveti si pe altii ce stii tu. Eu acum am infiintat un SRL, care e chiar un magazin mixt si chiar asta imi doresc, sa pun in aplicare toate punctele atinse de tine, doar ca nu ma incadrez in introducere :)) Am tot mobilierul nou, facut la comanda si tot magazinul e utilat cu lucruri noi, eu vreau sa ofer servicii de calitate, sper ca oamenii sa aprecieze… si sa merite investitia si efortul. Iti multuesc si voi urmari cu interes postarile tale. Sa ai o zi minunata si succes in afacere!!!

    00
  35. Si care era teorema lui Pitagora????:))

    00
  36. Cu aplicatia “Magazoo – Magazine langa tine”, vei gasi cel mai apropiat magazin si vei sti daca poti face plata cu cardul si daca are program non-stop. Disponibil pe Android aici : https://play.google.com/store/apps/details?id=magazoo.magazine.langa.tine

    00
  37. De foarte multa vreme tot caut pe internet sfaturi de la oameni ca tine si iti multumesc pentru grija cu care ai scris acest articol.

    Nu vreau sa fiu arogant, fiind activ in acest domeniu, regulile incerc sa le respect sau macar am auzit de ele si aveam planuri.

    Le vom aplica mai rapid decat ne gandeam pentru ca observ tot mai des ca este ceea ce isi doresc si potentialii clienti care s-ar intoarce la magazinele de cartier.

    00
  38. Fb articolul,am lucrat in industria comertului iar acum imi deschid afacerea mea,iar regulile care le-a spus Nina sunt esentiale.
    Bafta tuturor

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.