Pe scurt, despre rebate şi agenţii de media

NO MERCY!

Mi se pare hilar să sărim în apărarea agenţiilor de media, acum, după ce atâţia ani au futut în cur pe toată lumea. Serios. Şi mai ales publisherii. Lacheţii de la agenţii ar trebui să plătească pentru a primi voie să îşi expună părerile unsuroase pe net.

Ce vrea Guvernul: să schimbe legea audio-vizualului în aşa fel încât o companie să ştie exact câţi bani a plătit pentru reclamă.

Ce vor agenţiile: să nu ştie clientul câţi bani a plătit în realitate pe reclamă, ci doar cât îi spune agenţia că a plătit, adică lucrurile să rămână aşa.

Ce s-a întâmplat până acum pe online din cauza/cu concursul agenţiilor de media

  1. au apărut sute de siteuri care nu aveau nici o logică şi nici o audienţă, dar supravieţuiau pentru că erau pe placul unor agenţii. rol.ro, tot InternetCorp-ul, bestauto.ro, tot ActiveSoft-ul, culinar.ro, manager.ro, iqads.ro, money.ro, alţii pe care i-am porcăit pe aici… siteurile astea ar dispărea din lipsă de fonduri dacă oamenii care bagă reclame pe ele s-ar uita la ce conţinut au sau le-ar păsa de ce conţinut au. si asta ne duce la…
  2. oamenii din agenţii care se ocupă de online erau/sunt slab pregătiţi şi păguboşi, preferând să dea bine în faţa şefilor/clienţilor decât să facă un minim research. aşa apare hennesey pe gsp.ro, aşa apar reclame pe spam-site-urile activesoft, aşa manager.ro sau money.ro au aura de portal de business, aşa ziare.com şi hotnews.ro au ajuns siteuri cinstite.
  3. prima negociere cu o agenţie de media e mereu un şoc şi se desfăşoară cam aşa:
    – ştiţi, eu mai scriu cu pla pe site.
    – da, interesant, cât e rebate-ul? 50%? puţin, gsp şi neogen ne dau 80 sau 90%.
    – bine, vă dau şi eu, dar mai pun poze cu femei în pla goală pe site, siguri e ok?
    – dacă rebateul e 90% e ok.
  4. publisherii (site-urile) au ajuns falite din interacţiunea asta. negocierile se poartă la sânge, banii sunt puţini, ce o să facă money.ro, o să angajeze nişte gigei care se pricep pe economic? nu, o să angajeze nişte studenţi cărora o să le dau eu muie de fiecare dată când îi prind că scriu tâmpenii sau îmi aduc aminte de ei. de ce sunt atât de multe bannere pe fiecare site? păi, pentru că nu pot supravieţui doar cu 2-3 cinstite, cum fac siteurile din afară.
  5. unele agenţii condiţionează contractele de returnarea unei sume. gen, eu îţi bag reclame pe rahatul tău de site, şi tu ştii că e rahat, dar îmi iese şi mie ceva la faza asta, da? nu, pe lângă rebate, mai boxezi la băiatu’ nişte bani. şi asta se întâmplă de ani de zile, şi inclusiv cu oameni pe care îi cunoaştem şi care ne sunt simpatici în general. ce rost mai are să lucrezi undeva dacă nu ceri o mică şpagă?
  6. există rebate de welcome. există rebate de welcome. există rebate de welcome. există rebate de welcome. există rebate de welcome. există rebate de welcome. există rebate de welcome. există rebate de welcome. există rebate de welcome. există rebate de welcome. există rebate de welcome. există rebate de welcome. există rebate de welcome. adică o agenţie de media cere un rebate unui site doar pentru că s-a întâlnit cu el.

Mai sunt o căruţă de căcaturi de acest gen de scriu, dar v-aş plictisi. Industria ar trebui să se reglementeze singură, dacă n-ar fi plină de curve virgine, pentru că e în interesul ei. Dar e mai uşor să te plângi că publicul e needucat şi de aia trebuie să punem multe bannere pe siteuri, că aşa se face. Şi să plătească un abonament de consultanţă şi protecţie la siteuri gen paginademedia.

 

Ţin minte, pe la finalul lui 2007 mă întreabă Orlando dacă nu vreau să vândă publicitate şi pe zoso.ro. Mănânci, calule, ovăz? Eram mic şi bleg pe vremea aia şi îmi fac rapid un calcul: 600.000 afişări la 3€ mia, hai că nu le vindem pe toate, rezultau peste o mie de euro pe lună. Deja mă uitam după un Clio RS până să îmi explice cum stă treaba de fapt cu ăia 3 euro pe mia de afişări.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

21 comentarii

  1. E mult 3 euro mia de afișări?

    00
  2. Vali, eu n-am o problemă: să moară agenţiile de media, dar să moară pe barba lor, nu omorîte prin lege. Nu iau apărarea nimănui (n-am mai apucat să scriu, că eram chior de oboseală,) dar ăsta e un soi de comunism. Nu-i convine nu ştiu cărui tovaraş ceva, dăm o lege.
    Negocierile se pot purta direct cu advertiserul şi ştii bine asta. Problema nu e la agenţie – care, logic, vrea bani – şi nici la publisher – care, logic, vrea bani – ci la advertiser, care are proceduri, iar ăsta e singurul mod în care nu tre’ să se complice.

  3. În altă ordine de idei, bugetele de online sînt mărunţiş faţă de ce se bagă pe TV. Nu zic că nu sînt probleme, dar look at the big picture, ce ar însemna moartea aia pentru procedurile unei companii sau pentru termenele de plată.
    Lăsînd şi asta la o parte, nu e mai simplu să se modifice legea astfel încît să se reglementeze doar problemele alea flagrante, unde piaţa n-are chef să se autoreglementeze?
    Legea aia e o inepţie în toată regula. Fie cum zici tu: să moară agenţiile, bine! Dar să moară de selecţie naturală, nu omorîte prin lege.

  4. Subi, discutia se poarta in jurul faptului ca agentia ia 2000 pe un banner si mie imi da 400.

    • @Arhi: nu, discuţia se poartă in jurul faptul că agenţia spune „coae, dacă nu vrei ăştia 400 mori de foame, deci îi vrei sau nu? ştiu că munca e grea, dar uite, pui 20 de bannere cu 400 şi scoţi banii pe luna asta”.

  5. E vorba de legea audiovizualului, n-are efecte pe online.

    00
  6. @arhi
    si aia 400 dupa cat timp ?

    00
  7. Intrebare de noob:

    Cei care vor sa cumpere publicitate pe tv, online, etc, sunt obligati sa treaca prin agentii ? Nu pot renunta la intermediar si negocia direct cu aia care vand ??

    00
  8. NOU
    #10

    @qnx: evident ca pot face asta, dar n-au nici un motiv, ii mananca furnizorii cu fulgi cu tot, de cumpara 3 mere de rating cu tot bugetul. Agentia de media poate negocia altfel iar asta nu le convine furnizorilor de spatiu media. Iar baietii astia mai mici si nemanacati au impresia ca acum o sa curga banii garla peste ei, ca se duc direct la client si ala ii primeste cu bratele deschise. Mult succes! :)

    00
  9. dar voi, astia cativa care fac treaba cu trebuie si ofera rezultate, nu sunteti in stare sa puneti fiecare o parte si sa faceti o agentie micuta a voastra unde sa aveti un singura angajat, un client service furat de la o agentie mare care s-a saturat de kkaturi interne si care e dispus sa sharuiasca cu voi riscul ?

    Si vindeti voi si publicitatea de pe GSP, hotnews, etc. la nivelul pe care il merita fiecare.

    00
  10. gata, nu mai e de actualitate, ramine cum era.

    00
  11. nici zoso.ro nu cred a fost tocmai floare la ureche.

    Eu am specificat ca nu ar fi posibil ca agentia respectiva sa va aiba doar pe voi cativa in portofoliu. Va ocupati si de productie pentru ca sigur o faceti mai bine decat hipsterasii din agentii. in fine, voi cunoasteti mai bine situatia.

    Dar au falimentat chiar toate companiile mici si mijlocii sau alea se indreapta toate spre adwords ? Daca da, ce va opreste sa va faceti o platforma adwords a voastra ?

    00
  12. @George: o platforma AdWords facuta de 3-4 baietzasi? Asa, intr-un garaj prafuit cu sticle de cola prin jur si fum de tigara?

    Sigur nu esti programator :)

    00
  13. Si daca tot faceti platforma adwords, agentie de digital si agentie creativa, poate trimiteti si un Rover pe Marte, ca prostii aia de la NASA habar n-au ce fac.

    00
  14. Nu stiu de ce te-ar roade pe tine mintea de ceea ce sunt sau nu sunt. Daca esti programator primesti un respect aparte sau cum. E plina lumea de angajati „cu picioarele pe pamant” care iti explica ce si de ce nu se poate face. Imi sunteti complet indiferenti. Asa ca da, daca tie iti place sa auzi asta, pentru tine voi fi un fel de contabil care injura dezvoltatori.

    00
  15. @George: te-ai aprins din nimic. Programatorii nu primesc respect aparte, dar ii miros de la o posta pe cei care nu sunt in breasla. Nu ca ar fi ceva rau sa fii contabil.

    AdWords pare destul simplu, ce se-ntampla acolo – unii au reclame de transmis iar altii au locuri de afisat pe siteuri. Numai ca simplitatea asta e sustinuta de un sistem foarte, foarte complex in spate. Atat de complex incat 4 programatori nu-l pot face nici intr-un an de zile. Ce zic eu un an? Nici in doi. Mai ales ca romanasilor nostri le trebuie cateva luni sa se hotarasca cine-i sefu’, dupa aia unii pleaca, altii raman fara bani si uite-asa AdWords-ul romanesc n-ajunge nici la 10% din ce-ar trebui sa fie.

    Iar programatorii stiu asta. De-aia am zis ca nu esti programator.

    00
  16. Da, acum realizez ca n-am dezvoltat ceea ce voiam sa exprim si am spus-o simplu in adwords. Aveam in cap o chestie mult mai simpla.

    Ei au o retea mica de siteuri pe wordpress si au nevoie de o platforma in care clientul se logeaza si spune: am buget de x RON, incarc 3 formate de banere, selectez siteuri target, selectez perioada si atat. Rata afisarilor sa se faca printr-un algoritm simplu (nu mare smecherie ca si google) in functie de buget. Nu e nevoie de algoritmi complexi si relatii avansate. Se poate simplifica ideea atat cat sa fie functionala pentru oamenii cu bugete restranse.

    Lucrurile se pot face si simplificate pas cu pas, nu trebuie sa implementezi licitati per buget si sisteme avansate. Clientii premium cu bugete mari au oricum locul lor, nu trebuie sa apeleze la sistemul asta. Rezervi un spatiu pentru banerele provenite din reteaua asta (chiar inainte sa inceapa comentarile) si e un inceput.

    00
  17. Mda, exista deja si se numeste ad server

    00
  18. foarte bine ca exista, deci se poate face ceva in directia asta.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.