Scăparea CFR e privatizarea rutelor

Ovidiu are dreptate: trenurile particulare reușesc să facă bani operând aceleași rute pe care CFR nu poate. E o problemă pe undeva.

Ar fi interesant ca CFR să publice o statistică a rutelor. Câte sunt în total, câte bilete vinde, câte sunt neprofitabile. Și după aceea să renunțe la alea neprofitabile și să lase loc particularilor să își încerce norocul pe ele, poate au mai mult noroc cu ele.

Pentru că sunt călători pe toate rutele. Mulți. Șoselele sunt pline, microbuzele sunt pline. Transportatorii fac profit, deși transportă mai puțini călători, în condiții mai jegoase.

Și e simplu: cine e acționar la CFR? Statul. Are statul instituții cu care să-și apere investiția? Păi are: armata, jandarmeria, poliția. Trei. Poate alege una din ele, oricare, eventual una care stă degeaba, să păzească trenurile de călători fără bilet. Control la urcare.

E trist pentru că mai multă lume ar circula cu trenul în locul mașini, dar n-o poate face din cauza mizeriei și jegurilor umane din trenuri. Da, cred în continuare că n-ar trebui să îi lase să stea la clasa întâi cu bilet de clasa a doua. Eu am plătit bilet de clasa  întâi ca să stau acolo cu oameni care au 20 de lei în plus, nu cu animale.

cfr-4

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

75 comentarii

  1. în timp ce visez la un tren metropolitan în iași, unul care ar decongestiona major intrările și ieșirile în și din oraș, mă pregătesc pentru 2000 de km cu trenul prin belgia, olanda și germania. ce mi-e groază e că pe acolo trenurile sunt pline tot timpul.


    Comentariu apreciat.3210
    • Să ai grijă la sârme !


      Comentariu apreciat.3413
    • Sunt moldovean dar apreciez glumele cu moldoveni (mai ales cînd au un sîmbure de adevăr în ele).
      Bănuiesc că ați înțeles bancul cu ”sîrma” (care, în principiu, îi cataloghează pe moldoveni ca fiind niște oameni săraci, care, vezi doamne, călătorec PE vagoane pt că n-au bani de bilet!). Ei bine, da, moldovenii sunt, în genere, mai săraci decît alți români (motiv pt care mulți își caută norocul pe alte meleaguri – poate chiar și berenger! Ei, și?). Cred că s-ar cuveni să faceți o diferențiere între lipsa perspectivelor și nivelul educației.

      141
  2. Buna ideea, si eu tot sper sa le vina mintea la cap, dar cui sa ii vina? Statul este impersonal, si in general o bataie de joc, orice activitate ar gestiona.

    132
  3. Problema majora e infrastructura, degeaba bagi un privat daca viteza medie e tot 30-40 km/h.
    Viteza trenurilor e influentata de CFR Infrastructura, companie de stat cu buget limitat fata de nevoiele patriei.Ar trebui investit masiv in cai ferate si poduri, banii din fonduri UE nu sunt atractivi pentru pesedei.
    Iar legat de privati cred ca multi dintre ei au fost pe manevra cu sefii CFR la mica intelegere.


    Comentariu apreciat.458
    • Pai na, miscare #sieu voia doar autostrazi, nu l-am vazut pe unul ca protesteaza pentru infrastructura a transportului in comun mai buna :)

      515
    • Infrastructura e o problema, dar e un circ vicios. Cu cât sunt mai putini călători, cu atât CFR infrastructura încasează mai puțin și are mai putini bani de investitii. Controlul e varza pe CFR. Eu merg cu trenul și la privat al control 100%,vad oameni fără bilet dati jos. La CFR, pe rute scurte nici nu te întreaba de bilet.. Dacă e supracontrol, rar, doar atunci verifica biletele. Trenurile metropolitane sunt un must in marile orașe. Garniturile și automotoarele moderne curate cu ac și prize, la fel. Softrans, Astra Transcarpatic sau Regio Călători au terenuri moderne, curate și sunt o alternativa excelenta la aceasta gaura de bani și viermi incompetenți care e CFR. Speram la liberalizarea infrastructurii feroviare cât mai curând.

      90
    • Un adaos la comentariul meu (supus aprobării probabil pt că a ieșit cam lung!):
      Nu mi-e clar dacă, legal, un transportator privat are și dreptul de a întreține/recondiționa segmentul de linie ferată pe care operează.
      Dacă da, atunci apare o dilemă:
      În caz de război, statul va prentinde (justificat, în părerea mea) controlul TOTAL asupra liniilor ferate! Și, ce te faci dacă privatul X nu a întreținut (ba poate chiar a distrus) un segment de linie?
      Știu, e o îngrijorare tîmpită în condițiile în care statul nu face mai nimic ca să repare liniile pe care le are în administrare.
      În timul PRIMULUI război mondial, în apropierea Iașiului, s-a produs un mare accident feroviar (https://ro.wikipedia.org/wiki/Catastrofa_feroviar%C4%83_de_la_Ciurea).
      Ce nu se spune în link, e că, deși eram în război (și în cele mai grele vremuri ale acestuia!), că deși catastrofa s-a produs în prag de ”an nou”, linia a fost eliberată și reparată pînă dimineața!
      Vă puteți imagina așa ceva astăzi (cu toate mijloacele mecanizate de care dispunem acum)?

      40
  4. E normal ca privatul sa para profitabil, ia sa ii vad eu cum privatii astia construiesc o linie ferata noua ca na, momentan se plimba pe sinele cfr-ului(bune rele cum sunt) si daca cotrobaiesti putin vei afla ca actionarii firmelor alora sunt diverse capuse(sau apropiati) unor oameni “influenti” tot din politica. Pana una alta: https://www.libertatea.ro/stiri/cum-isi-insusea-milionarul-costel-comana-subventiile-de-la-statul-roman-2198034
    PS: sa nu uitam ca privatii au curse doar pe liniile intens circulate in timp ce cfr-ul are si linii cu 200 de calatori.
    PPS: eu zic sa taiem subventiile pentru privati si ai sa vezi cum se duc singuri la fund


    Comentariu indecis. Tu ce zici?3727
    • Salut!
      CFR infrastructură are monopol, din ce știu eu, pe liniile de cale ferată. Nu poate veni nici un privat să – și facă linie proprie pentru că nu e rentabil (proiect, licitație, studiu de fezabilitate, exproprieri, construcție, mentenanță, etc.)
      Și Vali și Ovidiu vorbesc de concurența CFR Călători (jucători mai mulți pe piață cu vagoane mai noi și mai dotate, posibilitatea rezervării online și a cumpărării biletului în tren, etc.). Subvenția pentru calături se revendică , în mod democratic pentru reducerile pentru pensionari, elevi, etc.

      Am călătorit cu studenții pe ruta București – Brașov cu CFR și jur că mai nu rupeau trenul. Maimuțe, ce mai (de la Constanța erau, cu profesorii monitori care nu le-au zis un cuvînt despre liniște, deranj, etc.). Și nu merită să faci pușcărie că ai aruncat un student din tren de animal ce era.

      De aia sugestia din articol e potrivită : serviciul gratis nu există, trebuie păzit.


      Comentariu apreciat.471
    • E greu sa te faci bine cand primul instinct e sa iti aperi stapanul, sclav prin natura.

      La nivel micro zi de zi sigur nu iti convine ceva: o groapa pe strada, cainii din cartier, un semafor pus prost, o ghena mizerabila, un spital jegos.

      Da sa faci urmatorul pas logic, sa iti dai seama ca cel mai prost administrator e statul asta, e grele.

      102
    • Firmele private au subventii/km/calator. Nu doar de la pensionari, elevi, studenti. Normal ca fac profit, isi cumpara singuri biletele. Practic umbla trenuri goale in care teoretic nu mai sunt locuri. Toata treaba cu profitul la privat e praf in ochi. Is tot niste capuse care sug banii publici.
      Sustin ce zice verdenpom, as vrea sa vad privatii facand profit fara aceste subventii sau alte forme de ajutor de la stat.


      Comentariu indecis. Tu ce zici?259
    • Toata lumea stie pe cineva sau cum merge treaba, eu sunt mai din popor.

      Merg des pe o ruta cu un privat in asta: bilet cumpar online (nu ca mizeria cfr) sau in tren fara stres sau tiganeli, mai curat ca cfr, punctual, chestii din astea de te intereseaza. Trenul merge mereu plin.

      Propietarul invarte chestii cu statul indiferent de partidul de la guvernare, am auzit de el, am citit despre el, un nenorocit domle!

      91
    • iar cfr calatori nu primeste subventii?
      aaaa, ca sa primesti subventiile, trebuie sa dovedesti ca ai eliberat bilete de calatorie!

      121
    • Discutia e foarte complexa. Transportul feroviar este extrem de scump (si istoric, era extrem de scump). Statele adesea acordau subventii si granturi pentru construire si utilizare. La fel si in Romania, statul da subventii catre CFR si catre operatorii privati. La fel si in Europa. Foarte putine linii/trenuri sunt profitabile, CHIAR si cu subventii. Foarte des, trenurile circula in pierdere in multe tari.

      Infrastructura feroviara construita privat exista. In SUA e foarte normal ca intre Indianapolis si Chicago sa fie 3 sau 4 cai ferate paralele, fiecare construita de alta companie. Astfel aparea o densificare ciudata de cai ferate, unde un tren poate circula pe oricare dintre ele. In Europa asa ceva nu s-a permis, cu mici exceptii (Anglia, dar extrem de limitat).

      Transportul feroviar de persoane e SCUMP, si pretul pe care il platesti ca si calator nu e cel real.
      Subventii pe an:

      Germania – 17 mld euro
      Franta – 13 mld euro
      Italia – 7 mld euro
      Polonia – 1.4 mld euro

      Fun fact:
      In toata Rusia, care are 85000 km de cai ferate, si compania feroviara de stat are 800 000 de angajati, are un SINGUR tren profitabil – Sapsan, trenul de mare viteza dintre Moscova si Sankt Peterburg.

      In Romania, companiile private sunt niste mizerii create ca sa capuseze si mai mult CFR. Faptul ca au trenuri cu prize e zero in the grand scheme of things…

      51
    • nu il bagati in seama, asa e el retard

      57
    • ceea ce nu inseamna ca nu are dreptate la faza cu subventiile

      37
    • cfr-ul primeste subventii doar ca primeste de cateva ori mai mici pentru ca na, contabilitatea este publica pe cand a privatilor nu, vezi, aici este buba, privatii pot spune ca au vandut 10 miliarde de bilete si ca trenul a avut costuri imense fiindca era plin cand colo doar au plimbat o locomotiva… cam ce fac drumarii cand uita sa coboare lama si sa imprastie sare

      1012
    • contabilitatea oricarui solicitant de subvenții este la fel de publica in raport cu cel care plateste subventiile. cfr calatori are cel putin aceleasi parghii ca sa infulece subventii, dar nu exista conditionarea activitatii de profitabilitate. statul ii acopera pierderile ”fara numar” si ii permite sa nu-si plateasca obligatiile fiscale.

      42
  5. Ce naiba sa mai asteptam de la CheFeRe daca in 20 ani nu au fost in stare sa aiba ei o asemenea evidenta, daramite sa o mai si publice(sa se faca de kkt)?

    44
  6. Ce nu stiu uni e ca particularii fac bani nu pentru ca plimba calatori ci pentru ca primesc subventii si deci chiar daca plimba aer tot fac bani pentru ca subventiile se primesc pe km parcursi nu pe nr calatori. CFR e praf pentru ca management politic, capusare etc.


    Comentariu indecis. Tu ce zici?249
    • Corect!! toti cred ca privatii traiesc din bilete. Fals! De exmplu, Regiotrans a avut in 2016 85% din incasari subventii si restul bani din bilete. La o mica cautare pe google gasesti o gramada de articole in care se explica cum se capuseaza statul de catre acesti privati. Am o cunostinta “nas” la privat: mi-a explicat ca pentru ei renteaza si daca trenul merge gol, tocmai din cauza acestor subventii pe km (mult mai mari decat cele pt calatori).

      213
    • CFR nu vrea să facă bani.

      La CFR nu poți să rezervi/cumperi bilet online decât cu 24 de ore înainte de a pleca trenul.

      Nu poti s-o faci cu 2-3 ore înainte. Nu, minim 24 de ore.

      În timp ce la Astra Trans (de exemplu), o poți face în timp ce iei taxiul spre gară, de pe telefon, online.

    • Cand spui ca cfr nu vrea sa faca bani te referi la angajati sau la pestii de sus? Angajatii ar vrea ca cfr-ul sa faca bani=loc de munca pana la pensie, patronasii nu vrea ca cfr-ul sa faca bani caci altfel finul finului varului al unei matusi tamara nu ar mai face bani

      73
    • @Znuff se poate plati online la cfr pt bilete pana in 30 zile; de pe la 7 zile in sus parca sunt si niste reduceri de anticipatie ceva gen 10-25%

      14
    • am mai citit 1 data si cred ca am inteles la ce te referi :)
      Da, parca cu cateva ore/minute inainte nu mergea… daca tin bine minte din cauza ca le listeaza si le dau sefului de tren

      50
    • @Znuff

      alea 24 ore sunt din cauza birocrației CFR Călători.

      Fiecare listă de călători care au cumpărat bilete online este tipărită în cel puțin 3 exemplare, dusă la semnat la 2…3 directori, apoi trebuie să treacă pe la secretariatele aferente să le fie aplicate câte o ștampilă, iar apoi fiecare exemplar este pus într-un dosar cu șină separat.

      Apoi, un exemplar se duce la șeful de tren ca să aibe o listă de pentru verificarea încrucișată a biletelor prezentate în tren, un exemplar este trimis la centrala CFR și un exemplar se arhivează la direcția IT.

      10
    • Nu prea îmi pasă de ce – cert e că e un sistem de căcat.

    • Znuff, ce tot insisti cu 24 ore, sunt minim 6 ore, scrie si pe site! Iar asta e deja de vreo doi ani de zile!

      00
  7. jegul, viteza, intarzierile, se aduna.

    82
  8. Dacă privatizăm căile ferate, vom ajunge ca Britania, să dăm bani firmelor controlate de guverne străine, în timp ce rutele costă mult prea mult.

    https://www.rmt.org.uk/news/70-of-uk-rail-routes-now-owned-by-foreign-states/

    1114
    • de ce sa ajungem ca englezii, cand la noi este perfect?!

      155
    • Problema n-ar fi asta daca ar fi conditii civilizate. Problema reala e costul care e enorm indiferent din ce tara e calea ferata. In 2000 cand am fost angajat de o firma din Ottawa Canada, eu fiind in Toronto, ne aducea o data pe an in Ottawa si ne platea biletul de tren la business class care era ca in avion, cu mancare si bautura. Un bilet Toronto – Ottawa, cam 400Km distanta intre ele, costa la business class $150 numai dus. Pe la economy era vreo $80 daca-mi amintesc bine. Mai erau din cand in cand discounturi, dar era foarte scump mai ales daca consideri ca pe vremea aceea 1L de benzina era $0.60

      Daca ne uitam la preturi care sunt cam aceleasi peste tot (costul locomotivelor, vagoanelor, echipamente, etc) singura diferenta fiind mana de lucru, care in Romania e cum e si in final nu e mai ieftin ca in alte tari mai ales daca iei in considerare si spagile de rigoare pe la toate nivelurile nu ai prea multe optiuni. Pui un pret prohibitiv si o sa ai cateva vagoane cu cativa calatori in conditii decente sau lasi un pret mai mic si convenabil pentru toata lumea in conditiile de acum. In ambele cazuri, cred ca, vor trebui niste subventi totusi.

      34
    • Și ce-i rău în asta?

    • @daddy nu mai vorbi de niște lucruri pe care nu le înțelegi. Lasă-ți bășcălia la tine acasă.

      @Znuff sper că trollezi cu întrebarea.

      13
  9. NOU
    #36

    CFR este oglinda fidela a statului roman: un jeg.

    208
    • corect. iar statul roman este oglinda fidela a poporului: un jeg. votati ! deci, zic :)


      Comentariu apreciat.362
  10. @zoso – ai uitat vremurile cand in gara de nord aveai acces pe peron doar daca prezentai biletul? Sau cand la Ploiesti trenurile de Maneciu erau pazite cu jandarmi? Nu bilet, nu urci. Asta dupa ce controlorii au fost agresati, acolo, in munti.


    Comentariu apreciat.200
    • In Italia (Florența) nu poți intra din gară pe peroane decât dacă ai bilet valabil, îl scanezi și treci spre trenul tău. Nu-mi amintesc să-mi fi controlat altcineva biletul până la destinație.

      00
  11. Optimizarea CFR-ului ar duce la cresterea veniturilor, dar si la altceva: someri. Ce partit intreg la minte ar dori sa dea afara niste bugetari de lux care ar muri de foame in conditii normale?

    45
  12. pai si cum boss, sa nu-si mai dea sefii de la CFR prime de performanta in fiecare an? sa nu se mai cumpere o perna cu 5 sute de euro la vila de protocol? hai ca deja exagerezi cu austeritatea…

    78
  13. daaaaaa e profitabil doar daca stii pe cine trebuie pt ca doar ca privatii primesc subventiile de la MT fara verificare; CFR Calatori nu le primeste deloc cu motivatii din alea “are datorii la bug de stat, deci nu poate primi subventia”

    46
    • Hai las-o moartă

      În localitatea unde fac naveta la ce oră crezi că ajung trenurile dimineață ?
      La 06.10 și la 08.10. Nu la 7.20, 7.30 sau 7.40 . La 8 .10 exact la timp pentru ca elevii să ajungă la școală și oamenii la slujbă . De aia nu vine nici dracu’ cu trenul
      Bineînțeles că asta n-are nicio legătură cu microbuzul care vine la 7.35


      Comentariu apreciat.323
    • @Bula trage aer in piept si incearca o concluzie la ce ai scris ca io nu pricep ce treaba au subventiile si profitabilitatea cu oraru trenurilor…

      417
    • @titi, vezi că bugetul CFR Călători e public și poate fi verificat, când vrei să mai bagi minciuni din top alege și tu un domeniu mai obscur.

    • @eftimie please educate me:
      1. op privati isi iau banii pe bune de la MT?
      2. CFR C isi ia subventia pe bune de la MT?
      concret, care e minciuna la care te referi??

      17
    • Daca trenul are un orar stupid, oamenii nu vor merge cu el. Daca oamenii nu vor merge cu el, nu va fi profitabil. Daca nu e profitabil, nu primeste subventie, pentru ca merge pe datorie (din spusele tale, eu unul n-am gasit pe nicaieri ca ar fi intr-adevar asa).

      92
    • @ParamPam
      “Daca nu e profitabil, nu primeste subventie” – subventiile operationale sunt la nr de calatori& nr de km parcursi si nu depind (cel putin legal) de alti indicatori economici.

      revenind la discutia de ce nu e CFR C profitabil:
      – fosti directori de la CFR au firme de transp (atat rutiere cat si feroviare)
      – orarul trenurilor CFR este modif in asa fel incat CFR C sa circule la ore inutile (crearea nevoii)
      – transp privati intra pe orarul necesar calatorilor si preiau majoritatea calatorilor (!!)
      – transp privati depun la MT actele pt subventie
      – CFR C depune la MT actele pt subventie
      – MT aproba toate subv privatilor (fara verificari, fara sa i se para cuiva ciudat ca toate trenurile lor circula 100% pline, ca deconteaza plimbatul garniturilor in remize, etc)
      – MT aproba partial si/sau cu intarzieri la plata de 6-12 luni subventia CFR C

      poate acum e mai clar cum e cu privatii profitabili din transportul de persoane; astept cu interes macar un contra exemplu la ce-am scris mai sus

      151
    • ok, cine face totuși orarele de le dă la cfr numa’ p-alea proaste, și la privați p-alea bune?
      cfr n-a existat totuși înainte să existe orice firmă privată, de ce nu și-au făcut orare ca lumea, sau de ce nu le-au păstrat, dacă le-au avut?!

      nu mă pricep, nu știu, se discută despre orare și nu înțeleg aceste aspecte.

      12
    • @titi de exemplu nu poți să invoci neplata subvenției către CFR Călători pe motiv că are datorii la stat, majoritatea firmelor care primesc subvenții au datorii la stat și le primesc. Dacă știi cum se face un buget, te uiți pe ăla și poți vedea dacă s-a plătit sau nu subvenția anul trecut, pentru că măcar o treci ca și creanță a statului față de tine dacă nu ți-a dat-o. Bine, e posibil să nu minți, poate chiar nu știi despre ce vorbești, dar crezi chestii care-ți sună ție bine și te fac confortabil.

  14. Scaparea CFR e privatizarea rudelor? Asa era si Petrom daca nu o vindeau!

    93
  15. Daca inchizi linii slab circulate putem crea bantustane in unele zone. Avem vagauni din care ‘mud people’ nu au alta sursa de acces la civilizatie decat cei 7 km din sat pana la halta X(peste deal pe jos) de unde iau trenul pana la locul de munca. Sa tii asemenea linii e doar uman, nicidecum economic. :D

    83
  16. Pe lângă treaba cu subvențiile pentru privat, mai e și treaba cu întărzierile pe care fiecare le înțelege cum vrea. Degeaba îmi zice mie Ovidiu că nu există întârzieri, dacă CFR-ul are grijă să le bage, an de an, în Mersul Trenurilor. Nu mă încântă cu nimic că acu’ 5 ani drumul București – Satu Mare (să zicem) apărea că ar fi de 13 ore și mai întârzia vreo 2, iar acum e “oficial” de 15 ore. Tot întârziere e.
    Nu face nici dracu’ profit dacă nu se înjumătățește timpul ăla. Și nu poți să îl înjumătățești fiindcă infrastructură. Iar profit nu faci între două halte sau două orașe, plimbând navetiști și plătind jandarmi să-i caute de bilete, ci pe trasee lungi, care sunt solicitante pentru cei care folosesc mașinile, trasee care duc în destinații turistice și leagă diverse colțuri ale țării. Fiindcă acolo poți băga bilete scumpe, poți investi în vagoane restaurant și alte chestii d-astea de fițe. Oradea – Constanța 18 ore? N-aș merge atât cu trenul nici dacă ar fi gratis și condiții de 7 stele.

    141
    • 18 ore acum cati ani? Acum au 23-25 de ore + intarzieri daca sunt(sezon estival); mai pe scurt dublul oradea-new york cu avionul

      81
    • @verdenpom, cifrele le-am băgat mai mult din aduceri aminte. Bănuiam că sunt mai mari, dar mi-a fost lene să caut.

      31
  17. E mai complicat de atât. Maică-mea lucra la CFR si era furibundă pe cum sunt favorizati privații care trebuie. Vagoane cumpărate pe nimic de la CFR, ca sa pornească firma. Subvenția pe km la privat, încât e rentabil si daca merge gol, în timp ce la CFR e pe bilet subvenție. Orar stabilit de-ampulea pentru CFR, si bine pentru privat, sa se potrivească cu naveta, începerea școlilor sau legătura cu alte trenuri. Nu e ca sunt mai eficienți privații, e tot o mafie care capuseaza statul. Nu sariti cu urări la un anume partid. E veche treaba.


    Comentariu apreciat.243
    • Înțeleg revolta mamei tale. Dar ia întreab-o pe mama ta, ce-ar vota dacă ar băga ăștia de la PSD o lege pt pensii speciale și pt foștii angajați ai CFR??

      22
  18. un lucru neluat in considerare atunci cand se compara cfr vs privat e faptul ca cfr baga bani intr-un sac fara fund in care privatii nu baga: infrastructura. niciun operator privat nu administreaza infrastructura, plateste doar dreptul de a o folosi. Se strica ceva pe o ruta deservita doar de privati? Cfr vine si repara. In momentul in care ai un privat care administreaza calea de rulare&all, o sa aiba probleme sa mai raporteze profit.

    55
    • poti exemplifica macar o cale de rulare reparata de cfr calatori de la infiintare pana in prezent?!

      25
    • Newsflash: În 1998, CFR a fost ”spart” în 3 divizii: transport, marfă și infrastructură.Are
      În mod ciudat, aia de la ”infrastructură” încasează bani de la ăilalți doi (călători și marfă).
      Acuma, c-am lămurit-o pe asta, să trecem la următoarea întrebare:
      E OK ca un operator privat (de călători sau marfă) să încerce să repare linia pe banii lui, sau își va lua amendă (așa cum și-au luat unii care au încercat să rezolve pe banii lor probleme similare)??

      11
  19. Din nefericire pentru mine, uneori trebuie sa merg cu trenul. Observatii:
    1.de sărbători nu prea găsesc bilet. Cat de greu e sa bagi vagon extra? La 3 minute de gara, la maxi taxi au băgat 1 autocar în 30 min cu oamenii veniți de la gara. nu se compara experienta, nu mai merg cu autocarul ever.
    2. Sunt mulți fără bilet. Sa urce jandarmeria și sa ii dea jos în câmp.
    3. Sunt mulți nesimțiți care ce poarta ca în jungla, tipa, distrug etc. Amenda și dat jos.
    4. Trenurile ar trebui sa fie, cel puțin în teorie mult mai rapide decât mașina. Nu știu pe ce ruta e valabil.
    5. De ce nu exista trenuri de la periferie în centru, jur ca nu înțeleg!

    170
  20. Si daca ar face CFR profit? Ce s a intamplat pana acum cu profitul companiilor de stat? Exact, a fost luat de politicieni …

    34
    • Către ăia ce-au dat ”minus”:
      Păi, băga nenea D. și profiturie CFR în așa-zisul PNDL…
      Deci, ”tot răul spre bine”.
      ”He-he”!

      10
  21. Infrastructura de transport din Romania este la pamant. Aici fac referire la orice tip de transport.

    44
  22. am uitat sa spun, a mai explicat cineva mai jos

    privatii primesc subventie la NR DE KM PARCURSI, indiferent de capacitatea ocupata, au profit din momentul in care s-a miscat roata

    CFR Calatori are subventie la NR de calatori transportati

    privatii care intra pe rute neprofitabile isi iau talpasita rapid, si lasa dezastru in spate
    ex.
    https://www.digi24.ro/regional/digi24-oradea/gara-parasita-in-baile-felix-ultima-cursa-feroviara-intre-oradea-si-statiune-a-avut-loc-in-2014-497071

    “Motivul care a condus la această decizie a fost schimbarea condițiilor de acordare a subvenției pentru transportul feroviar de călători de către Ministerul Transporturilor. Noile condiții de acordare a subvenției nu au mai permis acoperirea costurilor de operare a trenurilor”, au transmis reprezentanţii societăţii Transferoviar Călători.

    pe fiecare zona unde privatii au intrat, au facut dezastru.

    brasov – zarnesti, operat de regiotrans cu infrastura primita in concesiune 99 de ani, au investit fix o pula, de-asta auzi la stiri “garnitura de tren privat a lovit o masina/un camion/un tractor” pentru ca pe multe linii de-astea neprofitabile, de obicei zone laturalnice – primesc si infrastructura si lasa toate intersectiile pe manual, nema semnalizare, nema automatizare, uneori nicio om pe acolo sa lase bariera, uneori au noroc, alteori nu

    ex. https://www.google.com/sorry/index?continue=https://www.google.com/search%3Fq%3Dregiotrans%2Baccident%26oq%3Dregiotrans%2Baccident%26aqs%3Dchrome..69i57j69i64.3114j0j7%26sourceid%3Dchrome%26ie%3DUTF-8&q=EhAgAUHQAAIdkwAAAAAAAAAAGNLdvOsFIhkA8aeDSwRz7boBnqDKdihaC2UcL7ODtE43MgFy

    cum mama masii doar astia au accidente?

    cine mai da niste failuri crunte pe calea ferata? operatorii privati de marfa, au toate rapciugile de vagoane si locomotive dinainte de 80 si strica sinele, angajeaza pensionari care sunt halberofili si surpriza – accidente iar

    ia uite si astra transcarpatic, unicornul privat http://www.contributors.ro/editorial/pericolul-pe-roți-de-fier-urmarea-un-raspuns-pentru-valer-blidar/

    33
    • Ca de obicei vorbesti mult, dar singurele tale informatii sunt de pe net. Repet, sa crezi tu ca merge bine CFR pentru ca se plimba gratuit niste trantori la mare si la munte, nestiind diferenta intre vagonul 2 si clasa 2, iar trenurile pline despre care vorbesti sunt tot alea care erau pline si inainte. Nicaieri in lumea civilizata nu exista asemenea gratuitati nesimtite in mod nelimitat. Toti vreti o tara ca afara dar acolo nu exista pomeni. Mai mult chiar trebuie sa fii sigur un pomanagiu fiindca numai acestia reclama CFR-ul de incompetenta, dar daca s-a dat gratuitatea, n-ar trebui sa ne dati si vagoane? Asa cum micutii se scuza ca n-au cerut ei gratuitate, ei bine, nici CFR-ul n-a cerut-o. PSD-ul a dat-o in scop pur electoral de megaloman ce e. Iar unii ca tine aplauda acest fapt. Astfel de pomeni sunt bune, nu-i asa, in rest PSD-ul e ciuma rosie.

      Nu sunt ofticat ca merg studentii, sunt ofticat ca unii aveti impresia ca spuneti ceva inteligent in timp ce e un complet dezastru amplificat cu aceasta ambitie nebuna a lui Dragnea.

      00
  23. Pe ruta Brasov Zarnesti circula un tren privat de calatori cu o medie de maxim 10 oameni. Logic ar trebui sa reduca macar nr de curse ca nu e profitabil. Dar nu, baga constant la program pt ca iau subventii: http://mobile.hotnews.ro/stire/22395910
    Cred ca privati sunt doar cu titulatura, tot din sistem sunt.

    02
  24. “Ovidiu are dreptate: trenurile particulare reușesc să facă bani operând aceleași rute pe care CFR nu poate. E o problemă pe undeva.” – manca cacat, nu stie nimic, isi da cu parerea si atat

    “Ar fi interesant ca CFR să publice o statistică a rutelor. Câte sunt în total, câte bilete vinde, câte sunt neprofitabile. Și după aceea să renunțe la alea neprofitabile și să lase loc particularilor să își încerce norocul pe ele, poate au mai mult noroc cu ele.”
    stai flex, stiu deja piratii, pardon privatii care“’s rutele alea profitabile

    “Pentru că sunt călători pe toate rutele. Mulți. Șoselele sunt pline, microbuzele sunt pline. Transportatorii fac profit, deși transportă mai puțini călători, în condiții mai jegoase.” sunt calatori pe anumite rute, sunt calatori subventionati pe alte rute, sunt calatori care subventioneaza nasii pe alte rute, si sunt rute pe care nu e nici dracu

    “Și e simplu: cine e acționar la CFR? Statul. Are statul instituții cu care să-și apere investiția? Păi are: armata, jandarmeria, poliția. Trei. Poate alege una din ele, oricare, eventual una care stă degeaba, să păzească trenurile de călători fără bilet. Control la urcare.” – vezi care e rolul celor 3 inainte sa deschizi gura, armata nu are ce cauta in strada in perioada de pace, jandarmeria are un alt rol, politia standard are rol tangential cu cfr, exista in schimba politia TF (transporturi feroviare) dar nici asta nu are rol de control, trebuie umblat un pic la creierul alora care circula cu trenul, care oricum intr-o majoritate destul de sanatoasa nu-l prea tin la purtator

    “E trist pentru că mai multă lume ar circula cu trenul în locul mașini, dar n-o poate face din cauza mizeriei și jegurilor umane din trenuri. Da, cred în continuare că n-ar trebui să îi lase să stea la clasa întâi cu bilet de clasa a doua. Eu am plătit bilet de clasa întâi ca să stau acolo cu oameni care au 20 de lei în plus, nu cu animale.” pe aia cu masini ii numeri pe degete in tren din diverse motive, in principal pleaca oriunde cu sifonierul, si e cam greu sa-l bagi in tren.

    ca sa intelegi mai bine situatia
    – niciun operator pe cfr nu e profitabil 100%, sunt rute bune unde se fac bani, dar cfr-ul e chestie publica asa ca trebuie sa mearga si pe unde nu se face profit
    – pe rutele bune cfr calatori nu baga vagoane cat trebuie pentru ca imping privatii gentile sa aiba si ei profit ( in ultima perioada privatii au primit trase orare mai proaste decat cfr calatori spre deosebire de ce era acum vreo 3-5 ani, zice unu in comentarii fix invers dar nu stie decat din auzite). bucuesti brasov la ora de naveta – 4 vagoane, in metrou a fost mai gol decat a fost in tren pana la ploiesti, cfr calatori motiveaza ca nu au vagoane, fix aceeasi poveste si spre mare cand baga 7-8 vagoane. acum 15 ani erau 15-18 vagoane/tren spre mare, si erau vreo 4 care treceau prin brasov in fiecare noapte, si al naibii de pline, acum sunt pline alea 7-8 dar profitul a scazut din cauza ca transporta jumate din oameni
    – regiotrans … cauta pe net numele fostului director (“comana avion spanzurat”), si era in perioada cand regio urca din greu, acum sunt doar din inertie pe piata
    – clasa 1 vs 2 pana la predeal e 20 lei in plus, pana la bucuresti sari de 50 ron
    – angajatii sunt cretini, prost platiti, nesimtiti, nu ii duce creierul. erau cativa subventionati care faceau naveta spre ploiesti si erau extrem de ofticati ca stundentii au transport moca (de fapt subventionat de min educatiei). nu le procesa creierul ala lent ca alt minister ii scoate din cacat complet umpland trenurile si platind acele locuri
    – alti angajati, plata cu cardul – ii zic la proasta ca e cu atingere, pos-ul la pasarica ei in spatele ghiseului, mi-a dat dupa 10 secunde cand putea sa faca si mama pozei la card, tastatura sa pun pin-ul, ii repet ca mergea cu atingere – ma trimite la automatele din statie, am vrut sa-i explic ca in curand o sa stea pe acasa ca nu mai prinde post caldut, si ca automatul ala o sa-i ia painea. inca 2 cumparaturi de bilete din alta gara, fix acelasi protocol – presupun ca BCR care le-a dat POS-urile le-a explicat ca procedura bancara spune ca un card trebuie sa fie vizibil permanent cand este manuit de un angajat

    articolul asta scris de tine imi pare similar cu alea scrise de blogarasii amatori care primesc masini in testdrive si ei conduc amaraciuni si totul este wow pentru ei, asteptarile erau mai mari de la tine

    84
    • Si eu as avea asteptarile sa nu te dai mai cocos sustinand faptul ca gratuitatea studentilor ii scoate pe CFR din cacat. Cu asta ti-ai dat cu firma-n cap, asta i-a adus si mai rau spre criza de vagoane, in acele vagoane fiind destul sa ocupe doar ei locurile cu o saptamana inainte pe toate rutele circulate (mai ales ce bine suna Neversea prin iulie asa…).
      Clar vagoanele nu se pun mai multe pentru ca asa a vrut un director de la CFR sa intre Astra, Softrans sau Regio Calatori sa faca profit. Nu. Asta se intampla pentru ca vagoanele alea nu se repara singure, Astra Arad da cu flit contractelor (subevaluate) de la CFR Calatori si prefera sa-si ia banii fabricand pentru alte firme straine, iar CFR Calatori nu primeste la timp subventiile si decontarile plimbarilor micutilor cu ifose care ar trebui cica sa-i salveze doar pentru ca se plimba unii gratis. Pe langa faptul ca CFR Calatori e obligat sa dea peste 90% din profit inapoi la stat, iar UE nu mai permite statului sa investeasca in CFR Calatori. Da, ajutorul de stat nu mai este permis. Altfel spus, CFR Calatori este condamnata din toate directiile sa nu performeze. Iar acum cu Valentin Dorobantu managerul “smart” (din nou) putem sa le pregatim coliva. Sa va tineti bine cand se vor anunta iar anulari de trenuri si scumpiri. Privatii sunt favorizati oricum, dar din alte parti intrucat capusele din CFR au murit de prea mult timp.

      05
    • @Adi esti fix angajatul de care ziceam, suparat ca sunt studenti, suparat ca sunt trenurile pline

      vagoanele alea se repara prin vreo 4-5 locuri, nu doar la Astra, se mai repara in cateva locuri

      reducerile sunt o subventie ascunsa a statului, ca alta varianta nu au gasit

      imi amintesc prin anii 2000 cum toti ceferistii erau la clasa 1 pe naveta, mergea unu cu 20 de autorizatii si ocupa 4-5 compartimente, la fel se intampla si cand se mergea in concedii – lua gigel de la toti colegii si umplea un sector intreg din vagon cu “locuri ocupate”. ghinion acum, sunt si inregistrate in xsell calatoriile si mai si costa, sa nu uit ca inainte daca aveam clasa 37 aveai autorizatie de 1a, acum ghinion chiar si cu 45 tot la a 2a iti odinesti oasele

      stiu prea bine cum a mers cfr-ul, si stiu si perceptia angajatilor care inca se simt pe vremea lui ceasca cand era a 2a armata a tarii care acum a luat-o la vale. nu as vrea sa-i cand prohodul ca daca dau faliment cele 2 companii de transport calatori/marfa o sa mearga privatii exclusiv pe profit (si un pic de monopol) si o sa avem trenuri super curate/viteza decenta doar ca un drum bucuresti – constanta nu o sa mai fie vreo 70 ron ca acum ci un 50Euro ca prin alte tari din europa

      cea mai daunatoare chestie la companiile astea este ca directorii se schimba ca sosetele si sunt numiti politic, cred ca pot numara pe degetele de la 1 mana directorii care nu au facut manarii (google numele directorilor si o sa vedeti caruta de procese pentru aranjamente)

      23
  25. Nu vrei să știi ce e pe ruta București Obor – Călărași, am mers de câteva ori și m-am îngrozit (nefiind chiar vreun fulg de nea sensibil și fragil), era plin de oameni foarte colorați din toate punctele de vedere, inclusiv în limbaj, comportament, obiceiuri: muzica la maxim, zbierăte, înjurături, semințe, coji aruncate pe jos, fumat fără niciun stres, relaxat, pe scaun, cu copii mici în brațe. Controlorul era chiar mai relaxat decât ei, îi saluta, îi întreba de sănătate, tot tacâmul, mai subțire doar cu biletele. Oricum, biletul ar fi fost ultima problemă în cazul de față. Am fost foarte frustrată și mă gândesc și acum, dacă aș fi spus ceva, aș fi fost linșată sau aveam o mică șansă de a-i pune măcar pe gânduri!?

    40
  26. Ar merge o comparație operator de stat vs. operator privat pe linia București – Oltenița. La un moment dat umblau pe acolo 22 de trenuri cu cate 1-2 “gialați” de la BGS. Se lăudau cei de la TFC cu 1,5 milioane de călători anual pe o linia simpla neelectrificate. Asta în condițiile în care, în toată țara, erau vreo 70 de milioane de călători pe CF. Sunt curios daca CFR Călători are performanța asta pe o ruta de lungime asemănătoare în zona Bucureștiului, alta decât București – Ploiești.

    10
  27. Despre CFR ne putem plînge de multe:
    1. Condiții de călătorie. E o problemă, dar ultima din ele. Așa cum ai sesizat și tu, oamenii circulă (chiar și pe distanțe mari!) cu microbuze (unde condițiile sunt mult mai proaste)! Depun mărturie că mi-am rezervat bilet cu cel puțin o lună pt AUTOCAR Teisa pt ruta Iași-București (le mai folosisemă serviciile și au fost OK). Am plătit chiar și un ”extra” pentru locuri preferențiale… Ce s-a întîmplat însă? Teisa a folosit în acea zi un MICROBUZ (probabil din cauza numărului mic de clienți, habar n-am). Plecam din țară pt 2 săptămîni, să prin un zbor din Buc spre altă țară, deci nu era momentul să mă dau cu fundul de pămînt așa că pe viitor mă voi limita la metoda proprie de protest: nu mai apelez la serviciile lor!
    2. Cost: în general, călătoria cu trenul este mai scumpă decît cea cu autocarul/microbuzul (vezi pct 1). Pe distanțe scurte, e probabil invers, cu CFR n-am experimentat decît Predeal – Bușteni (~4 lei) și Predeal – Sinaia (~9 lei), mă îndoiesc că vreun microbuz m-ar fi transportat la aceste tarifuri.
    3. Timp de călătorie: Varianta autocar/microbuz cîștigă detașat indiferent de distanță. Ironic, dintre toate, ACEST aspect ar trebui să confere CFR avantajul major (nu stau la semafoare, nu sunt afectați de ambuteiaje, nu au nevoie de șosele de centură)!
    4. Punctualitatea. Cel mai important aspect (cel puțin pt mine). Teoretic, riscul de a nu ajunge ”la timp” cu autocarul/microbuzul este mult mai mare (accident, restricționarea traficului din cauza altor accidente, ambuteiaje etc). Cu toate acestea, în transportul rutier, acestea sunt excepții (ba, de regulă, ajungi mai devreme). La CFR, întîrzierile sunt, mai degrabă, REGULA!

    10

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de pe eMAG prin acest link sau de la PCGarage prin acest link.