Protest la Dacia (2013)

Se repetă povestea de acum câtiva ani. Tot salarii mai mari vor. Tot nu știu că Marocul este aproape.

„Muncitorii din secţii au oprit lucrul, suntem nemulţumiţi de prevederile noului contract colectiv, care ar trebui semnat pe 31 martie”, a declarat un protestatar, care a precizat că angajaţii Dacia au cerut majorarea salariilor cu 25 la sută, însă patronatul a acceptat o creştere cu doar cinci la sută.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

60 comentarii

  1. @Marian: Din cate imi amintesc eu de acum cativa ani, Contractul Colectiv de Munca este obligatoriu pentru o firma dupa ce depasesti un anumit numar de angajati.

  2. Cand vad cati oameni inca mai muncesc cu contract colectiv de munca ma iau fiorii. Dar ma si amuza cand incep sa protesteze si se mira de ce nu obtin nimic.

    00
  3. In vremurile astea, e bine ca ai un loc de munca la care sa te duci, e mult mai bine decat sa n-ai.
    Daca vor salarii mai mari, sa se duca sa munceasca la BMW sau Mercedes in Germania, daca sunt in stare.

    00
  4. NOU
    #4

    in contextul actual, trebuie sa fii cu totul iresponsabil sa ai pretentii de genul asta. oricum, nu prea se intrevede o clarificarea a mizerabilei situatii romanesti. pe langa nivelul de trai extrem de scazut, subdezvoltarea societatii, coruptia si situatia politica dezolanta nici nu se intrevad sperante. trebuie sa acceptam traiul acesta destul de greu. revolta e nefireasca, deoarece e chair in van. probabil s-ar simti razbunati pe moment acei muncitori satui de salariul de 7-8 milioane, daca i-ar spanzura pe toti din amangementul societatii in hala, insa pe termen lung chiar nu exista solutii. asta e partea dramatica. tot ce s-a intamplat dupa 2004 a ucis ultima farama de speranta. cu tot scandalul politic, a iesit la iveala adevarata fata a societatii romanesti, iar imagine e mai mult decat infioratoare. nu mai exista repere, speranta, incredere, societatea e anatagonizata, fragila clasa de mijloc (sic!) sta la cheremul celor 7,4 milioane s.a.m.d…

    00
  5. Belgia, inchis uzinele Ford si Caterpillar,mii de palmasi ramasi pe drumuri.
    Romanica ,facut greva pentru marit salariile.
    Maroc , pregatit terenul pentru ridicarea noilor uzine Dacia.

    Seems legit.

    00
  6. @Marian: TOTI oamenii muncesc cu contract colectiv de munca. Peste nushcati angajati/companie e obligatoriu sa se faca contract colectiv de munca (scuzati kkofonia). Sub nushcati se aplica prevederile celui national.

    00
  7. @Gaelex: Lucreaza la norma si sunt perfect capabili sa se adapteze la BMW sau Mercedes. Nu s-ar adapta daca ar fi trimisi in India sau Rusia.
    In materie de proces de fabricatie, sa lucrezi la BMW sau Mercedes e ca si cum ai lucra intr-un spital privat (comparandu-l cu cel de stat). Problema la BMW sau Merc e ca au minim 75 % din proces automatizat.

    Doi la mana, poate ca protestul nu se rezuma doar la cererea unor mariri salariale. Poate sunt si altele. Crezi ca ei nu sunt constienti de existenta Tangerului ? Nu mai pune botul la tot ce se scrie in presa.

    In incheiere, genul de mentalitate „In vremurile astea, e bine ca ai un loc de munca la care sa te duci, e mult mai bine decat sa n-ai” cere exploatare maxima.
    Think about it!

    00
  8. NOU
    #8

    off-topic:
    imaginea ororilor extreme post-decembriste. mai e sobaru si dom’ colonel…

    00
  9. Contracte colective de munca exista peste tot in Europa asa-zis socialista, de fapt unde functioneaza sindicate puternice. Pana la un punct efectul sindicalizarii este pozitiv, in fond asa am ajuns noi cei din ziua de azi sa muncim 8 ore pe zi, sa avem concedii platite, sistem public de pensii si salariu minim pe economie. Insa in clipa in care pietele se deschid si se ajunge la globalizare ajungi sa concurezi tu, muncitorul sindicalizat cu drepturi, cu chinezul sau arabul care are de ales intre a sparge piatra sau a cultiva orez si a munci in fabrica. Iar capitalismul nu stie de mila; banii se muta imediat in locurile cu potential mai mare de inmultire.

    00
  10. De aia o duce Romania si romanii prost, pentru ca nu are miscare sindicala puternica. Ma doare in teneshi ca Marocul e aproape ca sa iei marocani si sa ii pui sa fabrice masini te costa si in general costa mai mult decat cei 10% in plus pe care ii dai in Romania. Cat o sa te coste Dacia aia fabricata in Maroc daca toate piesele iti vin prin import din Romania? Iti gasesti asa repede si furnizri de piese?! De asta e sclavagismul in floare in Romania ca exista prosti care in loc sa isi ceara drepturile fac ciocul mic si accepta ore suplimentare neplatite, concedii si sarbatori legale neacordate, salarii de mizerie, etc…

    00
  11. P.S In plus Marocul nu e in UE ceea ce inseamna ca la orice rahat importi acolo sa fabrici Dacii trebuie sa platesti taxe vamale ceea ce creste pretul

    00
  12. NOU
    #13

    E mai bine somer decat un salariu marit cu doar 5%. Pai nu?!?

    00
  13. „Acestia cer o majorare de 25 la suta a salariilor, respectiv cu aproximativ 500 de lei in plus. Conducerea companiei, insa, ar fi de acord cu o majorare de numai 100 de lei. … Salariul mediu la uzina de la Mioveni este in jur de 3.000 de lei….” (ziare)

    Au in medie 20-30 mil si vor peste 25 de mil. E de bine si la mai mare …

    00
  14. @marian: ce e asa de rau la un contract colectiv de munca? Mai ales cand teoretic orice firma cu mai mult de 20 de angajati ar trebui sa il aiba conform legii. Crezi ca in firmele cu 500 de angajati ai timp sa negociezi contracte individuale cu fiecare angajat in parte?

    00
  15. Problema nu este neaparat ca muncitorii cer salarii mai mari. Marea problema cu Dacia este faptul ca ei vand mai putin de 10% din productie pe piata din Romania. Si in curand nu le vor mai conveni sa tina productia aici, mai ales ca infrastructura locala nu-i avantajeaza.

    00
  16. @costin – nu stiu de unde ai informatia, dar mai arunca si tu o privire pe afara. apar dacii noi pe banda rulanta pe strada

    @all – daca ai avut stiplat in CCM ca salariile trebuie sa creasca cu 25% intr-o anumita perioada de timp – atunci ok, daca vor ca in noul contract ( pe 2-3-5ani) sa fie un 25% atunci e loc de negocieri

    00
  17. Indexarea salariilor cu 5% ar trebui apreciata avand in vedere ca este peste rata inflatiei pe 2012 (3%).
    In plus, nu cred ca mai dureaza mult pana cei 13 000 de salariati vor fi inlocuiti cu unitati de roboti industriali. Nesimtirea se plateste (nu poti cere marire de salariu de 25% in conditiile actuale cand numarul somerilor este in crestere in toate domeniile). Cineva trebuie sa ii invete ca nimeni nu este de neinlocuit!!!

    00
  18. Ce mă amuză comentariile acestea împotriva muncitorilor români. Să tacă dracului din gură și să zică mersi că investitorul le dă bani de-o pâine. Sunt curios dacă cei care au comentat mai sus și-au negociat vreodată vreo mărire de salariu sau, la fel, zic mersi că au un loc de muncă și pupă popoul patronului care îi hrănește doar nu s-o răzgândi să-i dea afară.

    Întotdeauna va exista un „Maroc”, indiferent de domeniu. Nu e greu să găsești un fomist mai mare care să zică bogdaproste pentru un preț la jumătate. Fac parte din business. Și nu 50 de euro în plus la salariul sclavilor români va conta într-o eventuală decizie de retragere a Renault din România.

    00
  19. Salariul mediu net la Dacia este de aproximativ 2600 lei. Cred ca e mai bun decat indemnizatia de somaj. Daca oamenii pica in capcana liderilor de sindicat vor avea de pierdut, atat ei cat si familiile lor. Sa nu uitam ca Mioveniul si Pitestiul au prosperitate datorita uzinei Dacia.

    E greu sa-i explici lui nea Gheorghe cum poate pica un oras cu totul din cauza unor prostii (dar trebuie incercat). In Maroc exista 2 fabrici Dacia, in Algeria e o alta. In ambele salariile sunt la jumatate sau chiar mai mici ca la Mioveni. Transportul din Maroc in Franta (principala piata Dacia) se face cu vaporul si e mai ieftin.

    Sa speram ca nu vom auzi nicio stire de genul: Dacia concediaza 1000 de oameni.

    00
  20. Sa vezi tu proteste cand nu o sa mai aiba loc de munca… Mechel e doar un exemplu.

    00
  21. e ca in bancul ala cu bmw-ul … daca angajatul va munci mai mult, pe bani mai putini patronul isi va lua la anul un bmw mai nou si mai misto … asa si cu criza, va fi criza cand vanzarile marcilor de lux vor scade, pana atunci e criza doar pentru fraieri, ca doar ei muncesc si ei platesc

    00
  22. @Vali, am înțeles ironia, sper să înțeleagă și muncitorii de la Mioveni. Mașinile lor se duc în Franta 84.522 unitati, Germania 46.590, Algeria 41.710, Maroc 27.097. În România s-au vândut în 2012 circa 22.140.

    Partea proastă pentru noi românii e că zona Magreb a devenit nu numai un loc de producție ci și o piață importantă pentru Dacia.

    Vânzările Dacia în 2012 (comunicat oficial) http://www.daciagroup.com/presa/comunicate-de-presa/2013/dacia-a-inregistrat-in-2012-un-nou-record-de-vanzari

    00
  23. Asta se intampla la Dacia de 10 ani incoace. Nu stiu daca mai surprinde pe cineva. Eu am sperat de la an la an ca sindicatul va inceta sa „sufle in vuvuzela” si sa constientizeze situatia economica in care ne aflam.
    Dar nu, muncitorii, tineri marea lor majoritate au vazut ca de la an la an a mers, salariul a crescut peste peste media altor fabrici de gen, si precum patrupedul lui Pavlovici, la inceput de an saliveaza la o alta crestere substantiala.
    Si ca de fiecare data ma uit amar neputincios, constient fiind ca in curand, in ritmul asta voi fi pus pe drumuri, somer, alaturi de ei, in cautarea unui teren agricol unde sa dau cu sapa pt o paine.
    Da, eu imi simt viitorul familiei amenintat din cauza lor.

    00
  24. Sa isi ia francezii astia Renaultul si Carefourul si sa ne lase in pace !
    Ne era mai bine cu Daciile.

    00
  25. Teoretic fiecare e dator sa incerce sa-si faca mai bine. Partea proasta este ca in ultima perioada investitiile au SCAZUT enorm. ‘Ciocoii’ astia de care comenteaza unii au decis sa plece pe alte meleaguri (atat companii mari, cat si firme mici) – cu tot cu fabrici sau doar fiscal-, asa ca de la an la an sunt tot mai putini ‘ciocoi’ care sa platesca taxe si sa dea locuri de munca.

    Nu stiu sigur, dar probabil muncitorii de la Nokia si alte companii care si-au luat talpasita ar da orice acum sa mai aiba un salariu din asta de rahat, decat sa stea fara nimic. Faza cu Marocul chiar nu este comica, daca fac baietii de la ‘reno’ miscarea in cauza, si-a tras-o Romania probabil definitiv. Dar ce mai conteaza prostiile astea, cand avem sindicat si suntem tari in gura.

    Sper sincer sa nu fie cazul sa se mute nimic de aici, pentru ca probabil in momentul ala punem definitiv bomboana pe coliva eonomiei Romaniei. Bine ar fi ca Dacia sa mearga senzational de bine si eventual sa mai vina si alti ‘ciocoi’ din astia pe care nu-i suporta romanul, ca asa poate mai iesim din rahat. Dar probabil asta nu se va intampla.

  26. Da chiar mai zoso. Sa se lase calcati in picioare de capitalisti la infinit, nu? Sa zica merci ca au un loc de munca, nu? Sa accepte un rimming de la boss si sa zica merci ca nu e the big scato, nu?

    00
  27. @hans Datele sunt cele oferite de cei de la Mioveni. In 2012 fabrica din Mioveni a produs aprox 340.000 de masini din care doar 22.000 pentru piata locala.
    Cererea de Dacii pe piata locala este in continua scadere, in contrast cu Europa de Vest unde Dacia vinde din ce in ce mai mult.

    00
  28. Ai dracu, vor bani mai multi! Pai ce au facut sa merite banii aia? Sa munceasca pe covrigi, ca e aproape Marocul si aia nu au asa pretentii.

    00
  29. Da, corect. Principala piata pentru Dacia e Germania. Nemtii s-au plictisit de Volkswagen, BMW, Mercedes, Audi.. De ce sa dea atatia bani pe alea, cand cu juma de pret isi pot lua o Dacie ? Ajunge criza si pe la curul neamtului, si-a dat seama ca n-are rost sa investeasca in masini scumpe… Alea le vand „bastanilor” din Romania, care se dau mari ca cine-s ei ca au pus mana pe ele, dar stau cu mamicile lor….apropo de celelalt articol… Suntem o natie de ipocriti, si nu vom progresa fiindca nu ne trezim la realitate, ii lasam pe unii sa ne futa cum vor ei….

    00
  30. Sa nu-ti convina 5% in plus in vremurile astea, intr-un oras monoindustrial, si sa ceri 25%, in timp ce la stiri se dau imagini cu Mechel Campia Turzii… ce fumeaza baietii astia?

    00
  31. Problema celor de la Dacia nu e ca nu sunt profitabili. Sunt si inca cum. Problema e ca sunt muncitori necalificati sau f f usor inlocuibili. De aceea au salariile alea. De ce pentru un om bun din IT sau orice alt mediu, patronul se chinuie sa-l tina, ba oferta si bani mai multi altora sa vina in firma lui? De ce nu vezi greve in IT sau nu stiu.. studiouri foto? Pentru ca oamenii buni calificati vor fi mereu cautati? Sau daca nu sunt apreciati, pleaca in secunda 2. De ce nu fac greve si cei care au firmele lor? Ca sunt prea ocupati sa isi caute clienti noi…
    Cei din Mioveni nu au alta alternativa decat uzinele Dacia. Si oricare dintre voi, care blamati Renault, ati fi facut fix acelasi lucru! Cu cat dai salarii mai mici, cu atat ai profit mai mare! Si sunt sigur ca toti cei care dau cu gura aiurea, ca sa se duca dracu toti investitorii, nu stiu ce e aia sa alergi de dim pana seara sa iti iasa afacerea. Si da, eu sunt angajat la patron.

    00
  32. comentariile sunt superbe. Mentalitate de sclavi „cuma adica sa creasca salariile, cand criza, maroc, bla bla”.
    Aia cu marocul ii asa, o gluma spusa la o bere de un frantuz. or sa inchida o fabrica unde se produc 300.000 de masini, care se vand in UE, pentru ca au deschis in musulmanland o fabricuta. si or sa inchida, eventual, si centrele de cercetare din Romania.
    Lol ma.

    ps: daca se inchide dacia, pitestiul o sa devina un super oras fantoma

    00
    • @animal00: remember nokia? au inchis fabrica din germania și după aia și pe aia din românia. și în ambele produceau de rupeau.

  33. ;) inside newz: in Maroc&Algeria au 6 pauze/zi pentru rugaciunile musulmane. Productia a ajuns dupa un an undeva la 10-15% din productia Dacia; indicii de calitate sunt praf si pulbere (doar in india sunt mai mici); Loganul a tinut Renault in ultimii 3-4 ani; Asa-numitul Logan2 (fabricat doar la Mioveni) are cu vreo 25% mai multe comenzi decat previzionat. Lodgy&docker&Clio4 doar 40-50% din previzionat.
    doar Renault Do Brazil se ridica la nivelul uzinei din Mioveni (volume, calitate, probleme etc).

    dupa mine, cateva motive CLARE ca Renault sa aiba frica de Dacia Mioveni.

    00
  34. Nu ma mira stirea, deoarece chiar ieri am citit undeva, ca vinzarile de automobile in Europa au scazut cu 10%, insa Dacia a realizat o crestere de 12%. Undeva pot intelege, deoarece omul vede ca munceste, produce, si vrea si el o firimitura din tort. Problema este ca daca le mai pica ceva, cei din birourile din Franta ramin flaminzi.

    00
  35. Mai e si varianta ailalta … orice producator isi muta fabricile pe pietele in curs de dezvoltare, asa cum nokia si-a mutat toata productia in asia care pe langa ca e ieftin acolo (exceptand japonia poate) e si loc de crescut. La fel si cu Africa probabil, iar ca bonus fabricile din nordul Africii ii tin ocupati pe imigranti sa nu mai inunde sudul Europei.

    00
  36. Când citeşti comentariile astea te ia disperarea… tot comunişti am rămas, să zică dom’ne mersi că are un loc de muncă ! chiar că vom muri săraci şi proşti!
    A spune ceea ce vrei şi ceea ce gândeşti nu denotă tâmpenie, cum sunt de părere unii din cei ce comentează pe-aici. După logica voastră Renault trebuia să iasă definitiv nu din Franţa, ci din toată Europa. Ce, muncitorul francez înghite pe nemestecate cei „5 la sută” şi cu asta basta?

    00
    • @skrum: nu să zică mersi, ci să se gândească la situația econonmică gravă din lume. la dacia a scăzut producția, un om normal ar trebui să facă o corelare intre asta și pretențiile lor. bă, dacă ăștia nu mai produc la fel de multe masini inseamnă că nu mai vând atât de mult. dacă nu mai vând atât de mult inseamnă că au o problemă. daca au o problmeă, s-ar putea să o rezolve producând și mai puține mașini.

  37. Io nu stiu cum sa spun, da acu o luna cand am fost in Maroc era Marrakechul plin de Dacii.
    Gigeii astia cu greva lor sunt cam boi. Just sayin’

    00
  38. Ar inbunatati situatia daca s-ar construi autostrada pana la vama.

    00
  39. @Marian hai sa iti dau un exemplu de munca pe contract colectiv-cu diferenta ca aici e contract de munca colectiv la nivel de industrie. Sidicatele muncitorilor negociaza cu firmele/statul dupa caz si pica de comun acord…sau nu…chiar acum e un mare scandal cu profesorii care nu sunt de acord cu noul contract colectiv de munca. Ce crezi ca a facut statul danez prin ministerul de finante? Simplu, profesorii au termen pana la sfarsitul lunii sa semneze noile contracte. De la 1 aprlilie se intra in stare de Lock-down ceea ce presupune ca aia care nu au semnat nu mai au dreptul de munca si nici nu vor fi platiti in nici un fel pana cand nu vor semna… 60000 de profesori se estimeaza ca vor intra in acest Lock-down, ceea ce va afecta o mare parte din poplatie (elevi, studenti, internationali care studiaza in universitati si la scolile de daneza)… Asa ca se poate intampla si la case mai mari nu numai in Romania…

    00
  40. NOU
    #44

    animaloo e sclav pe plantatiile multinationale, la ceva firmulitza de-asta de IT, are salariu de peste 1000 euro si evident o arde hipstereste „rasculati-va…nu se mai poate cu saracia asta”, in timp ce citeste si comenteaza pe iphone.ce limitat!

    00
  41. @Insider
    Musulmanii se roaga de 5 ori pe zi, nu de 5 ori pe schimb.
    Tu ai o sursa pentru chestiile alea? Ca suna ca aburelile emise de sefii densindicat de la dacia care-s mult prea boi ca sa inteleaga ca lumea s-a schimbat.
    Si-mi mai aduc aminte si de anii 90 si de cat de mult bine au facut miscarile alea sindicale Romaniei, pe principiul: „nu ne place=>facem greva=>guvernul merge la fabrica de bani=>investitorii fug pulii de suflet=>inflatie crancena”
    Si s-a vazut cat de buine a functionat chestia aia, nu? De aia traim intr-o tara ata de bine dezvoltata economic.

    00
  42. NOU
    #46

    De ce vorbiti in necunostinta de cauza? Nu a fost vorba de mariri salariale ci de modul abuziv in care sunt desfiintate posturi , de faptul ca negogierile se tot lungesc, se intalnesc , se amana si nu se finalizeaza. Angajatii care au protestat ieri sunt profesionistii care au tinut economia tarii pe linia de plutire. Cati dintre voi a lucrat pe banda la schimbul 3, au mers la toaleta dupa ceas , au scos o masina la 40 de secunde? Nu trebuie sa fim multumiti ca avem un loc de munca daca suntem tratati ca niste scavi..

    00
  43. Tanti Sabina, sa stii ca-i doare pe francezi la doi metri in fata … de „economia tarii”. Astea-s argumente de anii 80, si aia s-au terminat de mult.
    Ati vrut capitalism, nu? Asta e capitalismul. In cazul in care voi astia cu capetele in cur n-ati bagat de seama, pe toata planeta inca mai e recesiune, si nu sunteti suficienti de importanti. E clar?
    In Europa anului 2013, daca ai un serviciu, esti recunoscator. daca nu-ti place, pleci, ca gaseste Renault altii. In Maroc, care-s mai ieftini si ceva mai inteligenti. Suficient de inteligenti ca sa se prinda ca o sansa e lucru mare.

    00
  44. NOU
    #48

    N u francezii comeneaza aici , ci romanii nostri care nu stiu care este situatia acolo. In fiecare an , in timpul negocierilor aud aceleasi lucruri : pleaca in Maroc, pleaca in Rusia, etc Dupa negocieri toata lumea lauda Dacia pentru rezultate , dar de fapt Dacia suntem noi, cei care muncim in schimbul 3 , primim ciorba de cartofi la trei dimineata , ne schimbam absorbantul dupa un program stabilit de ierarhie.

    00
  45. Am si eu o rugaminte la poporul comentator. Incepeti asa, ca la AA:

    – Ma numesc cutare, am X ani, sunt muncitor / soarece de biblioteca / arzator de gaz la birou / student tinut de mama si tata / etc.
    – Am pus / nu am pus mana pe vreo scula in viata mea (in afara de mouse si tastatura, evident).
    – Am muncit / nu am muncit vreo ora in vreo fabrica.

    Fiindca sunt prea multi cei care comenteaza din auzite.

    PS: vad ca mai este un Marian mai sus, fara S. Deci nu sunt eu acela, clar.

    00
  46. Ma refeream la francezii care au in proprietate Dacia.
    Astea sunt regulie productivitatii. In Germania la fabricile Wolkswagen e la fel. Daca astia de la Renault voiau leneveala, stateau in Franta. Conditiile alea nu se vor schimba.
    Adevarul e ca sunteti norocosi ca in Romania anului 2013 aveti slujbe platite ceva mai bine decat salariul minim pe economie. Cat e ajutorul de somaj?
    Aveti salarii decente pentru ROmania si sunteti platiti legal. majoritatea romanilor nu sunt.
    Vorba aia cu „capra raioasa si cu coada in sus”
    E chiar ata de simplu- astora de la \renault nu le e greu sa plece. Cum am zis mai sus- acum o luna de valentine’s Day am fost in Maroc. Toate taxiurile orifiale din Marrakesh sunt loganuri aurii. Nu cred ca-s facute in Romania.
    Si atunci?
    E o idee crancen de proasta sa faci greva acum. Daca ti se pare ca programul e prea greu- pleaca. Nu te tine nimeni acolo. renault nu va obliga sa munciti. Fa ce am facut si noi- pleaca din tara la ceva mai bun.
    Si inca una: cand toata presa si comunicatele oficiale vuiesc ca greva este pentru bani, e cam greu de crezut cand zici tu ca nu e.

    00
  47. Oprirea spontana a lucrului la Dacia e datorata atat de lipsa de transparenta a negocierii contractului de munca dintre sindicat si administratie (in nici un caz de cresterile salariale, care vor fi… in ninus comparativ cu majorarile primate in anii trecuti), dar mai cu seama din cauza ”sclaviei” la care suntem supusi in fiecare zi; Si aici tin sa amintesc: un program de austeritate de nemaginat al tuturor cheltuielilor, incercarea administratiei de a ne obliga sa recuperam in weekend-urile din cursul anului a lipsei de comenzi pentru sectoare in care temporar nu este activitate, si in cauza disparitia platii orelor suplimeltatere, intimidarea si pedepsirea acelora care au curaj sa vorbeasca liber sefului – oprirea spontana a lucrului este obrazul aratat de muncitorui catre aministratia care ne trateaza cu dispret!

    00
  48. Nu uitati ceva: actiunea Renault (RNO) valora 10-12 euro in 2008 (total valoare intreprindere 3 miliarde), Peugeot vreo 13. RNO s-au scos in Europa doar cu Dacia, azi actiunea valoreaza 53 euro adica total 15 miliarde (Peugeot 6 euro, ei n-au dacii…).
    Merita nitel santaj. Din cele 12 miliarde diferenta cel putin jumate se datoreaza Daciei si tampitilor care cumpara actiuni, restul Nissanului (RNO are 15% din Nissan si daca iesiti prin Asia/Orient veti vedea numa Nissan/Hyundai/Toyota pe strazi)
    Nu uitati ca scopul e sa tragem salariile in sus in acelasi timp cu profitul; de ce sa fie mecanicul roman platit de sase ori mai putin ca francezul, care lucreaza mai putin sau egal (ore/an) si la fel de bine (sau de prost, ca nu-s gloriosi nici astia din Franta).
    Sunt 100% de partea grevistilor.

    00
  49. Am citit pe un forum (boursorama) ca in total revendicarile salariale ar costa RNO in jur de un milion de euro in plus pe luna. Cam cat salariul directorului general…

    00
  50. NOU
    #54

    Lucrez de 25 de ani in Dacia , iar loganul auriu este loganul GRI PLATINE facut la Mioveni. Nu inteleg de ce lumea de afara ne judeca daca nu au idee cum este la Dacia!Colegii mei nu au inceput lucrul nici in momentul acesta si noi vom merge la schimbul 2 sa continuam ceea ce au inceput.

    00
  51. @zoso: cred ca intelegi mai bine diferenta intre nokia si reno/dacia

    fenomenu dacia ma intereseaza pentru ca intamplator sunt din pitesti….

    00
  52. @Marian S : „noi muncim nu gandim” parca era vorba in anii 90. Urmarile atitudinii aleia se vad si acum.
    Pentru restul, marocanii va sunt profund recunoscatori.

    00
  53. Draga AMLia: la viata mea am si muncit, am si gandit.
    Astfel ma pot pune si in pielea celui cu cheia de paishpe, dar si in pielea managementului c are are alte griji.
    Ca o concluzie generala: nu prea imi place sa fiu luat drept sclav, insa nu ma pronunt ferm despre situatia de acolo pentru ca nu o cunosc indeajuns de bine.
    Tocmai de aceea ma enerveaza parerologii de doi bani, care nu au pus in viata lor mana pe o scula mai grea decat un mouse sau un stilou.

    00
  54. @marian S : nu stiu de ce, dar modul la care te exprimi ma face s ama indoiesc foarte serios de impartialitatea – sau chiar de puterea ta de a judeca situatia corect. In momentul in care pentru tine valoarea muncii e direct proportionala cu greutatea uneltei de munca, discutia se incheie.
    Stiloul si mouse-ul chiar sunt unelte mai grele decat ciocanul si lopata- dovada fiind ca oricine poate da cu lopata. Nu oricine poate scrie cod.

    Atitudinea ta nu e foarte departe de atitudinile minerilor din anii 90 aia pentru care numai munca lor era munca. Cat este de inapoiata conceptia asta e greu de explicat catre cineva ca tine, iar cei care inteleg n-au nevoie de explicatii.

    Pe intelesul celor mai inceti: Daca un muncitor de la Dacia face o greseala mare- nu vorbesc de „stricat utilajul sau dat foc fabricii”, ci de o greseala , pentru ca toti oamenii gresesc- in cel mai rau caz rebuteaza o piesa sau o masina intreaga. Hai sa zicem o masina intreaga- 12k euro noua, desi pretul de cost este mult mai mic.

    Daca unul din membrii echipei mele face o greseala de cod- am avut un incident de soiul asta acum trei zile- compania a pierdut peste £200k in costuri directe. Asta la un proiect mediu. Si nu, nu l-a dat nimeni afara. Daca fac eu o greseala mare- consecintele pot varia de la a cauza pierderi de cateva milioane pana la a pierde un client de cateva zeci de milioane de lire.
    Sper ca poti intelege ca diferenta dintre 12k si 200k e diferenta dintre valoarea muncii lui Gigel de la Dacia si a lui Martin, developer din echipa mea. Asta e o derivatie a conceptului de plus valoare- valoarea muncii nu e direct proportionala cu dificultatea ei fizica ci cu valoarea pe care o produce.

    Contrar cu ceea ce crezi tu, discutia asta nu are nimic de a face cu cat e de grea munca pe care o presteaza cei de la dacia. Aspectul este irelevant.
    Ce este relevant e faptul ca in situatia economica si politica actuala, ideea de a face greva este de o prostie covarsitoare, genul de prostie care a lasat sute de mii de oameni pe drumuri in Franta si nu numai.
    Ce nu pricep cei de la Dacia este urmatoarea chestie:
    ca nu au slujbe pentru ca sunt ei nemaipomenit de buni.
    Au slujbe pentru ca sunt MAI IEFTINI DECAT IN VEST.
    In momentul in care nu mai sunt suficient de ieftini, Renault o sa plece- si are dreptate sa plece.
    neocapitalism 101.
    Sau pe scurt: Renault poate sa traiasca fara muncitorii de la Dacia. Muncitorii aia nu pot trai fara Renault- pentru ca nici o alta companie nu va veni sa produca in Romania daca se creeaza reputatia ca romanii nu sunt suficient de ieftini incat sa merite. Da, vor putea sa plece afara- unde industria auto e pe moarte pana si in Germania si unde disciplina stricta de care se plang acum e SI mai stricta.

    sau pe intelesul celor mai inceti:
    Mi se sparge o teava la baie si chem un instalator, cu care fac un contract pentru suma X care e un pret pe care il apreciem amandoi ca e corect in ce priveste munca lui si rata pietei.
    daca pe instalatorul asta il apuca dracii dupa ce vine la mine acasa si zice ca vrea inca 25% in plus pentru ca eu imi permit? Il trimit acasa si chem altul.
    Pentru ca nici un instalator nu e suficient de special.
    Clar?

    00
  55. „Tot nu știu că Marocul este aproape. ” = Fix mentalitate de roman sclav care ar munci si pe 100 lei/luna

    00
  56. Dragă AMLia, suntem ca în bancul acela: ce spun eu şi ce înţelege ea! :lol:
    Dacă e clar? Da, e clar că nu stau să mă contrazic cu tine.
    Numai bine.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.