Proiectul RCA e o mermeleală tipic românească

Zilele astea urmează să se discute în Parlament pe Proiectul de Normă RCA, care aduce niște modificări modului cum va fi calcula RCA-ul.

Senzația generală e că va fi calculat tot prost, și asta nu doar pentru că e făcut de ASF, autoritatea plină de incompetenți bine plătiți din domeniu, care iau cadouri de la asiguratori ca să închidă ochii, ci pentru că e făcut pentru a menține starea actuală de confuzie și birocrație.

Ca să înțelegeți despre ce vorbim, una dintre cele mai grele modificări este că șoferii care vor avea accidente vor plăti cu 180% mai mult pentru polița RCA, nu cu 200% cum se propusese la un moment dat. Acei 20% contează când ai mașina praf.

E normal ca neatenția și prostia să coste, peste tot în lumea civilizată se întâmplă la fel. Ce e amuzant e că tot în proiectul ăsta se spune că șoferul trebuie protejat de creșterile prea mari, să nu ia asiguratorul pielea de pe el. Pe românește, creșterea aia de 180% e doar declarativă, hai să punem 3 asiguratori să se bată pe șoferul accidentator, să meargă mai spre 100%. Pentru că oameni suntem.

Și mai e ceva acolo. E o formulare, “care au un comportament inadecvat în trafic, care fac accidente”, care nu înseamnă nimic. Vom penaliza comportamentul inadecvat. Cum? Ce e aia comportament inadecvat? Nu se spune nicăieri. E doar o nadă aruncată la derută.

Am descărcat de pe siteul ASF proiectul și o dezbatere la care au participat niște gușați, am citit, e o mermeleală tipic românească. “Tariful se stabilește foarte clar, indicii A, B, C, specificați în acest proiect de lege, plus alți indici”. Adică e clar, dar nu prea e. În Parlament, alți gușați vor vota și comenta în funcție de cine îi stimulează, și aia e. Se schimbă totul, dar nu se schimbă nimic.

Proiectul nu conține nici o măsură reală de rezolvare a problemei reprezentate de șoferii români, numero uno la accidente pe Europa:

  1. asigurarea rămâne tot pe mașină, mașina tot pe numele lu’ bunicu, clasa bonus malus tot mică. șoferul indisciplinat n-are asigurare pe numele lui, n-ai cum să îi crești penalizările.
  2. oferirea unei mașini la schimb, în timp ce mașina lovită e în service, nu e reglementată în nici un fel, bine, dacă excludem “să facă ăla care cere dovada că îl costă transportul, să depună o cerere și un dosar cu șină și apoi decidem în 10 zile dacă îi dăm mașină la schimb”.
  3. nu există nici o intenție în a se conecta la baza de date a Poliției, să penalizeze șoferii care au insistent amenzi de circulație, care ar putea fi interpretate ca un semn că urmează să facă o prostie și nu se potolește deloc.

Altfel, e bine că transportatorii și taximetriștii au fost reprezentați la discuții și nimeni din partea șoferilor de turisme.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

30 comentarii

  1. „Din două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele esenţiale… Din această dilemă nu puteţi ieşi… Am zis!”

    00
  2. Bai zoso, și stimați cititori ai blogului, ce sa fac/em in cazul Pasajului Basarab?
    Nimic, nici o schimbare de acum X săptămâni cand nu functionau lifturile și scarile rulante.
    Care sunt pașii pentru ca primăria sa repare 4 lifturi si 4 scări rulante?
    HELP!

    00
  3. Sistemul RCA e absolut cretin. In sine RCA-ul e o asigurare de malpraxis, ai gresit, trebuie cineva sa acopere costurile. Dar de ce ma-sa se face RCA pe masina si nu pe sofer? Adica daca reduce la absurd si am 3 masini, in mod logic ar trebui sa am RCA pe persoana fizica, ca nu conduc 3 masini simultan. Asigurarea pe masina se numeste CASCO, caci imi asigur bunul.

    00
    • Dacă ai 3 mașini ar trebui sa ai 3 rcauri. Combinația sofer-masina e subiectul unui RCA, pentru ca cu un smart sau cu un x5 produci pagube diferite.

      00
    • Ma, da’ in alte parti cum e? De ce nu se inspira onor ASF de la altii?!

      00
    • @D.Andrei: Pai sa castige ei de 3 ori mai putin?

      00
    • Da, fieacre mașina trebuie să aibă RCA, DAR bonus malus trebuie să urmărească șoferul, nu mașina.

      00
    • In alta parte se face o asigurare RCA pe prima masina iar celelalte se trec ca masina nr. 1, nr. 2, etc. Bonus-malus se face pe titularul asigurarii, care poate sa-si treaca toata familia pe el, dar apoi plateste tot el.

      00
  4. Multi dintre soferii ce vor plati acei 180%-200% extra trebuiau triati la examenul pentru permisul auto, dar asta e deja alta discutie.

    00
  5. Soferii de turisme (pe persoana fizica :) ) nu au participat pentru ca nu sunt reprezentati de nimeni.

    Si nici nu au nevoie de vreo forma de reprezentare deoarece sunt extrem de multumiti de asigurarile pe care le au, de taxe, de serviciile de înmatriculare, de autostrazi, de starea impecabila a drumurilor, de marcaje, de service-urile de reprezentanta etc.

    În fond, de aia au ales pe cei mai buni dintre cei buni în barlament, ca sa îi reprezinte pe ei si problemele lor oriunde e nevoie. Chiar si în pat…

    00
  6. Pana una alta, nu s-a sesizat nimeni ca „bonusul” care ajungea la 50% (14 trepte) a fost redus „nopatea ca hotii” (decembrie 2016) la 32% (8 trepte). In acelasi timp „malusul” a fost redus de la 100% penalizare la doar 32%. Asta asa… ca sa-i incurajam pe cei care fac accidente si sa le dam o muie celor care merg cu grija. ASF – muie cu galeata!

    00
  7. Nu cred că poți să faci RCA pe șofer. Eventual o faci tot pe mașină, iar la eveniment aplici un coeficient de șofer.

    00
  8. Poti face pe numarul de inmatriculare, unde poti avea rubrica separata, cine mai conduce masina, asa este in unele tari europene. Cand vinzi masina, iti iei numerele si ai plecat!

    00
  9. Eu as cere access la baza de date a politiei rutiere si in functie de cate puncte de penalizare ai acumulat in ultimul an maresti polita, ceva de genul: 1-5 puncte -> 10%, 6-10 puncte -> 25%, 10-15 puncte -> 50%, peste 15 puncte -> 100%, ai avut si accident(e) -> de la 150% la 200%. Daca pe polita este mai mult de 1 sofer atunci iei maximul de puncte de la unul dintre ei, sau le poti aduna.
    Pt. dosare penale sau accidente in urma carora s-au intocmit dosare penale as mari si mai mult polita de asigurare.

    00
  10. Tu ai fost la dezbatere ? Eu nu si probabil nici un sofer neprofesionist. Atat timp cat nici unul din noi nu participa activ ( protest in timpul saptamnii, nu duminica dupa amiza cand suntem toti la Mamaia ) degeaba facem valuri pe bloguri si facebook.

    00
  11. S-a bagat faza cu regresia pe RCA ?
    Sa-ti faci masina pe propria asigurare si sa se inteleaga asiguratorii intre ei ?

    00
  12. Iata cateva dintre problemele pe care eu, personal, le am cu sistemul nostru RCA:

    1. De ce sa platesc 1600+ ron/an pentru o asigurare la o masina cu motor 1.6 ? Ca am 25 de ani? Si colegul cu masina si motor identic, dar inmatriculata pe matusa Tamara, plateste 350 ron/an? (amandoi permis luat la 18 ani, fara accident la activ). Mi se pare mie, sau platesc asigurare mare ca „un studiu arata ca tinerii sub 30 ani produc 70% (procent scos din burta) din accidente”? Ce suntem, in comunism? Ce treaba am eu cu toti ceilalti, sau eu platesc taxa de solidaritate ??? Atunci mai bine mi-o trantesc in parcare in vreo 3-4 masini, sa merite banii, iar la anu’ schimb masina!

    2. RCA tine cont de cilindreea motorului. Trecem peste faptul ca in ziua de azi cilindreea e cvasi-irelevanta cand vine vorba de puterea motorului, sunt motoare 2.0 supra-alimentate care produc putere peste multe v8-uri aspirate. Dar, chiar si asa, pe considerentul ca „putere mai mare”, hai sa luam exemplul aceleiasi masini, de pilda un BMW Seria 5 E60. Poate avea motor diesel 2.0, sau poate avea un V8 de 4.8 litri. De ce costa asigurarea la 4.8 de vreo 10 ori mai mult? E tabla de 10 ori mai scumpa? Modelul V8 are portiere de la vreun ozn, caroserie din aur, geamurile antiglont , farurile cu diamante??? „Pai boss, putere mai mare = viteza mai mare, conduci mai agresiv, accidente mai multe.” Nimic mai gresit. Accidente grave am vazut produse si cu Corsa de 1.2, si cu Matiz, si cu Tico, si cu stravechea Dacie 1310. Ca sa nu mai zic ca 1. cu 2. se bat cap in cap. Masinile cu motor mare sunt mult mai scumpe si mai greu de intretinut, deci sunt mult mai putine la numar. Daca aplicam logica de la 1, ar trebui sa scada pretul RCA cu cat cilindreea e mai mare , pentru ca 70% (tot din burta) din accidente se produc de catre masini cu motoare <2.0, pentru ca ele constituie MAJORITATEA de pe strada.

    3. De unde si pana unde a izvorat faza cu "fiecare isi repara masina pe asigurarea celuilalt". Lasa-ma, nenicule, sa imi aleg EU cine sa imi faca MIE reparatia, in cazul in care SUNT ACCIDENTAT de cineva! Nu sa intre unu in mine, si sa ma rog apoi la zeitati sa: aiba ala RCA, apoi sa il aiba la o firma serioasa, firma aia sa imi plateasca la timp, firma aia sa aiba contract cu service-ul pe care il agreez EU … De asta si situatia cu asiguratorii falimentari; sigur, se poate spune ca ei singuri s-au bagat in rahat, oferind preturi mult sub ceilalti, stiind ca nu vor putea acoperi daunele. Dar soferii au cumparat in continuare de la ei, pentru ca ii durea in cuc ca nu vor fi despagubite potentialele lor victime. Ia sa inversam treaba: "Ba, tre sa platesc RCA, astia de la Astra sunt blamati peste tot prin presa ca nu despagubesc nimic… hopa, nu mai cumpar la ei, ca daca sunt implicat intr-un accident, o sa-mi repar masina la pulivara, sau pe banii mei… Hai ca mai dau totusi vreo 3-400 in plus si merg pe o firma serioasa".

    Poate gresesc, dar vad doar avantaje la un sistem RCA pe sofer, precum in UK spre exemplu.

    PS. la punctul 3 al tau zoso, mi se pare ca ar fi usor de atacat in instanta, pe motiv ca nu poti fi sanctionat de 2 ori pentru aceeasi contraventie. Si, daca tot am scris o intreaga polologhie mai sus, am sa zic si asta: hai sa propunem un sistem NOU si PRACTIC, nu alterarea aberatiei actuale. Ai avut accident din vina ta, deci ai gresit, PLATESTI. Simplu, nu "mermeleala" de genul: "ai 28 de ani, ai motor de 3000, ai avut 2-3 amenzi de viteza, platesti melearde de lei doar pentru ca te incadrezi la risc major… hahaha, ne doare'n pla ca nu ai produs in 10 ani niciun accident, platesti de 100 de ori cat un pensionar cu tico care a produs 3 accidente in ultimele 6 luni". Pentru ca un parlamentar destept poate citi ce ai scris tu, propune modificarea legii, si ne trezim toti ca platim RCA mai scump pentru ca am fost prinsi cu 50 la ora intr-o zona cu limita 30, unde campau boschetarii cu radar.

    00
  13. Deși ar trebui să îmi țin ciocul mic (conducând mașină înmatriculată pe soacră), m-aș bucura să fie rca-ul pe șofer, nu pe mașină.
    A, poate știe cineva, cum a mai rămas cu reparat mașina pe asigurarea proprie, nu pe a vinovatului? Că eu îmi reînnoiesc rca-ul tocmai în decembrie și n-am răbdare până atunci…

    00
  14. Mai zic odată: am bonus maxim(parcă 15) şi în fiecare an am plătit mai mult!
    Inclusiv cu noile tarife.

    00
  15. NOU
    #25

    RCA e mare… De ce? Cum poate fi redus?

    1. In functie de val. masinii. Chiar daca nu e Casco, o masina scumpa ridica potentialul de despagubit. Ex azi: RCA Audi Q7 nou val 120k euro 1700lei. RCA Focus 2 10 ani val 5000 euro 850 lei. Acelasi sofer, acelasi Bonus Malus

    2. In functie de rulaj. Una e sa mergi sub 5000 pe an, alta peste 30k.

    3 introducerea Fransizei la RCA pt reducerea valorii asigurarii

    00
  16. Poliția rutieră în orice ecuație cu privire la disciplina șoferilor, mai ales în București.
    Nu știu decât să stea cu radarul după curbă sau la dirijat pe la vreo intersecție. Nu fac absolut nimic care să fie prevenție sau prevenire la comportamente inadecvate. Este feelingul meu, mi-ar plăcea însă să nu am dreptate.
    Cât despre radar, e ATÂT de amuzant cum unii de merg în localitate cu 90 când văd semnalizată poliția reduc la 40 (!) iar după ce au trecut de radar iar la 90. Și simți radarul când încep să se formeze ambuteiaje.

    Deci e FIX 0 conectarea la baza de date a poliției.

    Altfel, e idioată și politica actuală de RCA. Pe 6 luni aveam ofertă cât la 12 luni la unii asiguratori, iar TOȚI asiguratorii îmi dădeau pe 12 luni același preț <30 ani.

    00
  17. NOU
    #27

    Dragi compatrioti,

    Zoso are dreptate in mare parte insa sunt cateva elemente care nu s-au spus si merita precizate:
    – La dezbateri cei mai vocali nu sunt transportatorii ci service-urile, iar ce nu intelege romanul de rand este ca orice cost in plus pus de service va fi regasit mai tarziu in prima de asigurare
    – Domnii de la service-uri intotdeauna au punctat ca ei reprezinta toti cei 6 milioane de soferi romani, deci am avut reprezentare maxima :))))

    Iar ultima precizare e ca acum bonus /malus se va lua dupa istoric sofer, indiferent ca este sau nu proprietar, si mai mult in lege se mentioneaza ca se poate lua si istoricul soferului (a se intelege cel de amenzi) urmeaza pasul doi cu polutia pardon politia care stim cum se misca dar probabil asta e directia sa fie gasite amenzile si corelate cu polita..
    Sau sunt eu prea optimizd :) sa speram la mai bine ca de rau suntem satui :)

    Toate cele mai bune

    00
    • Bullshit! Precis nu-s singurul care a făcut reparații pe RCA sau CASCO și a constatat că aceste reparații costă CEL PUȚIN DUBLU decît cele efectuate ”în regie proprie”. Așa că măcăne rău asta cu vocalizele ”domnilor de la service-uri”. Ei, cel mult, suferă din cauza unui singur lucru: unele companii de asigurări (care? depinde de zonă: fiecare cu ce conexiuni are) fac plățile fooarte tîrziu. Asta-i tot.

      00
  18. Niște hoți ăștia de la ASF.
    Acum mi-am calculat costul RCA-ului și bineînțeles că este muult mai mare decît acum 1 an: de la 285 de lei la 405 lei.
    De ce au crescut prețul?Foarte simplu: m-au retrogradat de la Bonus maxim 15 la Bonus 8!!!
    Probabil că același lucru l-au făcut pt toți.

    00
  19. Treaba ar putea fi foarte simplă, zău. S-ar putea face așa:
    1. (MUSAI) dacă ești ”victimă”, firma la care ai făcut RCA trebuie să achite reparația (ea trebuie apoi să recupereze banii de la firma RCA a vinovatului). Fără asta, orice altceva e o labă tristă.
    2a. RCA făcut pe șofer, după categoria dorită. Ai permis de Tb dar conduci doar autoturism? Îți faci asigurare pt B. Dacă la servici conduci totuși un treibus, te-ai scos! Firma trebuie să-ți plătească asigurarea pt această categorie (care va acoperi și B). Dacă tu faci prostii în timpul tău liber (pe cat B), firma probabil te va da afară la un moment dat.
    2b. Asta e dacă vrem să fim mai catolici decît papa: cuantumul despăgubirii să fie calculat după o formulă care să implice raportul maselor autovehicolelor implicate (ca să fie și costin mulțimit cu Smart-ul). Deși… serios, dacă ajungem la dintr-astea, o să ajungem să cîntărim șoferii… Un Smart are 7-800kg… Un șofer (care să-ncapă în el) ar putea avea și el vreo 70-80kg, e 10%!

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.