Cum scapi de poluarea din orașe în 3 pași

Reiau, pentru ăia mai grei de cap: da, portcontainerele poluează mult mai mult, dar nu inspirăm poluarea aia, că nu avem trafic de portcontainere pe Bega sau pe Dâmbovița, inspirăm poluarea produsă de mașinile care trec pe străzile pe unde circulăm sau locuim.

1. Nu mai dai voie traficului greu să tranziteze orașul

OK, ăsta nu e un pas simplu, dar fiecare primar care n-a făcut o centură ocolitoare și-a adus proprii votanți la un pas mai aproape de moarte.

Soluții trebuie găsite pentru camioane, TIR-uri, autobuze și alte minuni care, de obicei, trec prin mijlocul orașului. Eventual și soluții prin care, dacă mă deviezi pe centură, nu mă aduce la o intersecție unde nu am prioritate, ca la Sinaia.

2. Scoți rablele din oraș

Și asta include și transportul în comun, autobuzele antice, autobuzele preorășenești și dubele de transport marfă și oameni. Vrei să intri cu ele în oraș? Da, de la Euro5 în sus, altfel rămâi cu ele la marginea orașului.

Toate își scot oricum banii în primul an de folosință, nu există motive pentru care să mai fie în funcțiune având 10 sau 20 de ani vechime. Să le muncească în afara orașului.

3. Plantezi copaci peste tot

Unde ai copaci, faci grătare din astea, să le intre mai multă apă la rădăcină și să nu mai cadă la prima vijelie. Sigur, ar trebui să repari și termoficarea, să nu mai scapi apă fiartă în subteran, să le distrugi rădăcinile, dar asta e prea mult de muncă.

Faci un nenorocit de serviciu care să se ocupe de toaletarea lor. Insistent. Cu număr scurt și ușor de găsit, să poată cetățeanul să reclame probleme.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

93 comentarii

  1. Pai si eu ce fac cu e90-ul? Locul de parcare mi l ai luat cu plantatu tau, imi interzici in oras sa intru.. frate.. eu chiar am nevoie de masina, sa isi lase altii masinile ca eu chiar ma folosesc de ea.

    00
    • Ia transportul in comun.

      00
    • Dacă privești obiectiv, e ciudat cum suntem lăsați sa otrăvim cu mașinile noastre, în scop non vital, aerul pe care îl respira și alții.

      00
    • Depinde cat de departe te duci cu obiectivitatea asta.
      De exemplu nici plecatul in vacanta nu este vital, dar nu prea ar merge interzicerea calatoriilor de agrement.

      Cum ar fi sa mergem si mai departe si sa interzicem aerul conditionat pe motiv ca duce la cresterea consumului de electricitate?
      Sau ce parere ai despre mall-ul Park Lake din Bucuresti care a functionat mai mult de 1 an pe generatoare diesel.

      00
    • Mersul în călătorii e bun pt sănătate, pt turism și pt toată economia, fără aer condiționat nu poți uneori trai și munci cum trebuie…
      Dar mersul cu masina mica e de multe ori o fitza care poate fi înlocuită cu mersul cu autobuzul, trenul, bicicleta sau pe jos. O fitza care, în condițiile în care marea majoritate a mașinilor sunt second hand, nu ajuta decât marginal și industria auto (piese, anvelope…)
      Nu merg prea departe cu obiectivitatea, asta e obiectivitate pura: multe drumuri care se fac cu mașina mica se fac doar de lene și comoditate. Asta în timp ce restul suntem otrăviți. Exemplele tale au și efecte pozitive, nu doar negative, dar mersul cu masina mica are de multe ori efecte doar negative pt cine nu se afla în mașina în momentul ala.
      Când te duci cu mașina la Mall sau supermarket, deși ai putea sa ajungi și altfel, e dreptul tău, dar sa nu ai pretenția ca nu faci nici un rău cu asta și ca faci bine și altcuiva decât comodității tale (și industriei petroliere).

      00
    • Sau, mai ciudat, sa ai pretenția sa creadă cineva ca ți-e necesar sa faci toate drumurile alea.

      00
    • Babaeti, ia incepeti sa mergeti desculti vara si cu opinci de sorici iarna. Asa ca sa nu mai umpleti buzunarele petrolistilor. In acelasi scop va astep sa renuntati, printre altele, la: telefon, televizor, laptop, tableta, ochelari, ceas, orice imbracaminte care nu este realizata din planta pura, termopane, garnituri de instalatii sanitare, izolatia cablurilor electrice si in general la cam tot ce contine plastic. Si plecati in vacante cu caruta cu roti din lemn. O sa respirati numai aer curat, de primavara.

      00
  2. Transport urban integrat…

    00
  3. Pai stai bo$$ si cum rezolvam problema cu poluarea noaptea, ca cica nu-s masini prin oras?! Asa zice la deontologi vezi hotznews…

    00
  4. Ce spui tu e valabil pentru poluarea cauzată de autoturisme.
    Însă mai pune și gropile de gunoi ilegale, depozitele de materiale ilegale sau fără măsuri antipoluare, bazele de producție (stații betoane, stații asfalt, concasoare etc.) cu filtre lipsă, cetățeni care incinerează diverse, drumuri murdare și/sau neasfaltate etc.

    Nu rezolvi mare lucru doar din mașini.

    00
  5. – Ca primar trebuie sa iti pese. De oras, de oameni, de viitor.
    Intai faci treaba si apoi … contracte, etc.

    – Pui niste senzori de poluare (sau cumperi/inchiriezi cativa dar mobili) si afli unde sunt zonele cu cele mai mari probleme si apoi te concentrezi pe ele.

    – Stimulezi locatarii sa isi ingrijeasca zona verde (casa, bloc, etc.). Niste premii si mediatizarea fac minuni. Iar daca faci asta de doua ori pe an, deja se raspandeste.

    Si altele.

    00
    • Nu doar ca primar, ci și că cetățean.
      Din păcate fie așteptăm să vine UN PRIMAR fie postăm pe fb diverse în loc să inundăm garda de mediu cu sesizări.

      00
    • Primarul de pe Bega nu poate face nimic în privința centurii. Și cică sîntem în democrație, avem surse de informare doar că mulți nu gîndesc.
      Fake info.

      00
  6. In sfarsit o idee cu care sunt 100% de acord. Cea cu plantat copacii.
    Boul ala de nicusor dan daca si-ar face o campanie cu 3-4 idei din astea clare si la obiect gen. 1. Zece pasaje subterane la intersectii aglomerate. 2. Juma de linie de metrou inceputa si terminata. 3. Rebilitare gara de nord la standard de antwerpen (cautati pe net)
    4. Plantat 10 milioane de copaci in oras si pe toate locurile virane posibile
    Ar castiga fara probleme natangul…in schimb el se cearta cu voiculescu si alti asemenea…
    Ar putea avea si brand ca ardeiul lui basesc:
    Nicusor Pomisor
    (Pacat ca e nicusor bulisor)

    00
  7. Cumperi grătare la 10000 lei/buc si cioplești copacii cănd le așezi!
    Pui borduri să nu poată parca mașinile!
    Îi amendezi pe toți, dar nu azi!
    Le plătești 70% din încălzire!
    De ce nu ai fi primar?

    00
    • Cu prețul grătarelor nu ești foarte departe de realitate. În poză sunt grătare Buderus. Îți dai seama cât ar ajunge dacă primăria le achiziționează cu adaos de 700%?

      00
  8. Mai am una de la Cluuj…
    Faci Metrou’, apoi monorail pe Someș și tunel getodacic pe sub centru.
    Fiecare cu ce merită!
    Ceva exemple de la voi?

    00
  9. Glumesti cu copacii, nu? Primarii de aici, cand vad copaci in oras, parca vad rosu in fata ochilor

    00
    • 4. foarte important!!! – sa mai lasam masinile acasa
      Faci in asa fel incat mersul cu masina sa fie un iad concomitent cu dezvoltarea transportului in comun si pietonalelor si pistelor de bicilete.
      Ok, mersul cu masina este un Iad dar daca primarii incep sa sa faca schimbari sunt huliti, pierd urmatoarele alegeri si apoi totul revine „la normal”.
      Noi, cei ramasi in tara NU VREM O TARA CA AFARA! Adica vrem una dar sa nu ne spuna nimeni ce sa facem sau ce sa schimba, sa se schimbe altii dar nu noi.

      00
    • @Psionics: momentan utilizarea transportului in comun este un iad, cel putin la Iasi. Trasee de acum 30 de ani, care duc spre ruinele fostului combinat CUG, stat cu zecile de minute in statii, usi care nu se inchid, hoti de buzunare, etc.
      Asa ca momentan prefer „iadul” din masina personala.

      00
    • @Psionics in Bucuresti e deja iad cu masina, dar inteleg si de ce multi prefera sa stea in trafic fata de transportul in comun. Metroul e inca rezonabil, chiar si inghesuit, ajungi repede la destinatie si rareori cu incidente. In transportul la suprafata e oribil. Stai si astepti mai mult de 10 minute dupa autobuz, chit ca au facut benzi de autobuzie, politia nu are grija sa-i amendeze pe cei ce o blocheaza. Tramvaie care iti zdruncina si pietrele de la rinichi. Iar la final mai e factorul de siguranta, riscand oricand sa fii buzunarit.
      Asa ca nu-i usor sa-i faci pe oameni sa renunte la confortul personal fara sa oferi alternative asemanatoare.

      00
    • @Psionics, cuvantul cel mai important din fraza ta este „concomitent”.
      Pare totusi ca primarii de la noi nu preau au invata asta la scoala.

      00
    • NOU
      #32

      Poate ca primarii sunt daltonisti?

      00
  10. Ar merge o afacere cu oxigen la cutie adus de pe varful Mont-Blanc-ului.

    00
  11. Rezolvi problema traficului în oraș și dispare și din poluare.
    Mașinile în loc să fumege cu orele pe loc, ajung unde au de ajuns și gata. Dar asta ar însemna mai puține intersecții idioate unde e sens giratoriu + trecere de pietoni și alte mizerii negândite.
    La nemți s-a studiat puțin dacă sunt corect puși senzorii ăștia pentru măsurarea poluării și, culmea, limitele erau depășite în zonele de pe lângă semafoare.
    Am văzut și în Budapesta Lada veche prin zonele centrale și n-a crăpat plămânul în nimeni.

    00
  12. legat de cum scapam de poluarea auto in orase :
    1 ne civilizam adica
    -interzicem masini sub euro 4 oriunde in tara.
    -punem o taxa enorma pentru cine vrea totusi sa mearga cu o masina sub euro 4 pentru ca e nu stiu ce model special
    -nu mai injuram ca retardatii un priministru care pune taxa de poluare (vezi pct urmator)
    -realizam ca desi banii de pe taxa aia se duc in buzunarele hotilor,macar nu mai avem masini poluante.
    -realizam ca si persoane rationale in mama mamii ei de relizare ca daca banii pe care ii avem de masina sunt 2000 de euro,inseamna ca NU ne permitem masina
    -test itp de noxe pe bune
    -inchisoare pentru gigi de la itp care da ok unei masini care scoate dara neagra de fum
    -inchisoare daca s-a constatat ca nu ai dpf si in termen de 90 de zile nu remediezi problema sau daca nu iti permiti sa raemediezi sa fi obligat sa o radiezi in termenul asta.

    Suna a idei de dictator ce am scris mai sus,dar nu stiu daca avem alta sansa atata timp cat se „poate asa”

    Insistat pe inchisoare pentru itp pe spaga,ca pana la urma din cauza lor se poate. Orice rahat de masina care circula pe strada ,are drept de circulatie din cauza unuia care a luat spaga la statia itp

    00
    • Scuza-ma ca iti zic dar ai aere de dictator oligofren.
      Cine polueaza mai mult: un Euro6 care merge zilnic prin oras sau un tanc din ww1 care sta parcat 99% din timp.
      V-a intrat in pana mea in cap ideea asta cu Euro4 si cat de rahat este.
      Dar nu puteti pricepe, analfabeți functionali fiind, ca doar ala care circula polueaza, prin urmare acolo trebuie introdusa o taxa. Nu pe proprietate.

      00
    • @Basil cum si taxa de poluare din Bucuresti e facuta cu fundul. Normal ar fi sa fie taxati toti in afara de electrice si in functie de motor. Asa cum e acuma, nu rezolva nimica. Iar chestia asta cu normele de poluare arata cat de „luminati” sunt unii. Da, poti taxa masinile pentru a obliga oamenii sa renunte treptat la ele sau sa le foloseasca rar, dar intai dezvolta transportul in comun. Pnm, nu m-am plimbat asa mult prin vest, dar ce orase am vazut nu erau pline numai de Euro 6. Diferenta e ca la ei nu construiesti tu ce vrei pe unde vrei, au grija de spatiile verzi iar transportul in comun merge asa bine, ca trebuie sa fii bou sa preferi masina.

      00
    • Ar trebui să se adune toate impozitele, rovinietele și taxele într-o singură acciză la benzină: plătești atâta timp cât mergi. Pur și simplu. Și să nu se mai înmatriculeze mașini noi până nu se amenajează locuri de parcare sau proprietarul detine loc de parcare si face dovada casării masinii vechi.

      00
    • @Basil.
      Daca vrei sa discutam cu argumente logice si cu bun simt o putem face aici pe blog. Daca esti oligofren si nu te-a iubit ma-ta si incepi sa-mi spui ca sunt analfabet doar pentru ca nu impartim idei comune, te poti duce cu alti abandonati de parinti si sa va discutati cliseele si utopiile fanteziste despre tancuri din ww1 in alta parte.

      00
    • @DanMK
      Sa stii ca gresesti un pic. Noi suntem prea fuduli ca natie ca sa mergem cu autobuzu. Pai deaia am strans eu 17 salarii minime pe economie? Sa nu-mi permit golf 4?
      E fain asa ca si idee ce zici tu ,dar in realitate nu o sa se plimbe mai multi oameni cu autobuzele nici daca achizitionam modele 2020 pentru ca relatia romanului sarac cu masina este strans legata de a se da mare in fata vecinilor/a tavali pustoaice de facultate/alte motive care nu tin de transport

      00
    • @Basil , Daca ai gandi putin mai logic : Taxa se plateste daca folosesti masina sau daca nu , nu este o taxa pe proprietate cum zici tu. Daca folosesti masina o zi platesti taxa pentru o zi iar pentru 364 de zile nu , deci foarte putin . Daca o folosesti tot anul platesti taxa pe tot anul logic nu ? Ca tot ziceai ceva de analfabeti functionali …….

      00
  13. Legat de cele 3 soluții ar fi de comentat:
    1. Traficul greu nu are ce căuta prin orașe.
    2. Scos rablele nu din oraș ci din circulație. Dar atenție! Rable pot fi și euro5 și euro 6 (cunosc o grămadă care merg cu dpf și egr off), chiar și hibride/electrice. Cum exista mașini euro 2 care pot respecta parametrii din cartea tehnica în ceea ce privește poluarea. Limitarea accesului pe drumurile publice ar trebui sa fie făcută pe baza evaluării individuale (inspecția tehnică periodică, controale în trafic) și nu pe baza încadrarii în niste norme generale a căror relevanta a fost pusă la îndoială de numeroase scandaluri.
    3. Copacii izolați sunt foarte vulnerabili.
    Trebuie parcuri și centura verde in jurul orașelor. Prin parcuri înțeleg și suprafețe de 20/20 m care s-au defrișat și în loc s-au ridicat blocuri. Iar despre centura verde in fiecare săptămână mai citim despre care un proiect imobiliar „îmbrățișat de pădure”.
    Articolul ar trebui sa fie intitulat: cum scăpăm de poluarea auto din orașe.
    Așa cum scria hotnews azi in cazul strict al Bucureștiului exista surse de poluare mai importante decât traficul auto. Este o aberație să crezi că prin interzicerea automobilelor euro 1, 2 3,4 sau chiar 6 de va reduce poluarea sau va stagna atât timp cat nu acționezi asupra altor surse de poluare cu praf (in special șantierele de construcții – și construirea metroului din drumul taberei a aruncat tot atâtea tone de particular cat cele emise de toate mașinile diesel din București în câțiva ani de zile, iar aerul din metrou conține mai multe particule decât dacă stai la 10 m in spatele unei mașini diesel non-euro).
    Altfel poți face ca Firea
    https://revistapresei.hotnews.ro/stiri-radio_tv-23585485-disputa-intre-ministrul-mediului-primarul-capitalei-tema-poluarii-firea-catre-alexe-mutati-din-bucuresti-daca-nu-place-bucuresti.htm
    Putem reduce poluarea din București pur și simplu carandu-ne de acolo. Mai putina aglomerație , mai putina poluare.

    00
  14. Degeaba aplici toate masurile de mai sus,atata timp cat nu rezolvi ceva cu supra aglomerarea asta urbana si permisivitatea ca un om sa isi poata cumpara linistit 3-4-5 masini,doar pentru ca poate.Dupa care auzi vesnica problema „dar nu are lumea unde sa parcheze,de aia le lasa pe prima banda,ca primaria e obligata prin porunci sa faca parcari pentru toata lumea.
    Haosul si aglomeratia din Bucuresti sunt cauzate in primul rand de cei parcati pe prima banda.De atatia ani,nu am vazut pe nimeni sa mearga sa imparta amenzi sau sa ridice masini,si circul foarte mult.Eu mi-am invatat lectia acum 10 ani,cand mi-au ridicat masina de la Unirea,de pe un loc de parcare.
    Pietonii nu au pe unde merge,ca si trotuarele sunt pline de alte masini,unele parasite,altele tinute pentru duminica,cand iese lumea pe Strasse.
    Ca asa s-a invatat romanul,”daca n-ai masina,puti a prost si a sarac”.

    Abia dupa ce rezolvi problema asta,poti aplica foarte usor ce ai spus tu mai sus..Oh wait,langa centura s-au dezvoltat cartiere rezidentiale si e haos si acolo.

    00
    • chiar daca nu mai lasi lumea de acum sa-si cumpere 2-3-4 masini, pentru cele existente nu exista parcari! stau intr-o zona unde pe o raza de 3 statii de ratb nu stiu sa existe o parcare. mai mult, in spatele blocului exista un teren unde se parcau masini, acum vad ca au venit niste utilaje, deci pare ca se va mi construi un bloc. intre blocuri care oricum erau inghesuite. pm. sector2

      00
  15. Sa se interzica tot, da-le dracu.

    00
  16. Greta la primărie!

    00
  17. NOU
    #47

    Cam frectie la picior de lemn.
    Bucurestiul are o densitate enorma a populatiei in anunite zone.Populatia are masini.
    Bucurestiul e o zona economica in crestere constanta. Populatia va avea si mai multe masini.
    Fara masuri restrictive si punitive serioase nu se va rezolva nimic.

    00
    • Populatia are masini.

      populația are mașini care ruginesc in parcare. n-a nins incă, dar când ninge se vede câți ies cu mașinile după 2-3 zile și câți le-au abandonat în parcare

    • @vali
      Daca mașinile alea stau și ruginesc în parcare înseamnă că ele nu produc poluare. Deci ai scăpat de poluare în oraș, nu-i așa?
      Și nu numai bucureștenii au mașini ci și ilfovenii, prahovenii, teleormăneni și chiar și brașovenii. Toți sunt atrași de capitala ca de gaura neagră.

      00
    • „Daca mașinile alea stau și ruginesc în parcare înseamnă că ele nu produc poluare”
      Poluarea nu e numai cu fum.

      Din pacate nu avem un nivel de cultura sufficient incat sa ne dam seama ce inseamna cu adevarat bunastare.

      Noi credem ca daca stam 8 ore pe loc undeva intre Comarnic si Posada in masina noastra de 50K de euro suntem bogati. Si cand taiem coloana pe linia de tramvai, credem ca suntem mai smekeri decat aia care stau la rand. Suntem doar viermele care a iesit un pic mai sus din acelasi rahat. Noi nu vedem rahatul din jurul nostru, aia e problema.

      Poate citeste doamna Firea, las asta aici:
      https://www.ted.com/talks/enrique_penalosa_why_buses_represent_democracy_in_action/up-next?language=en#t-690995

      Pe scurt, pentru eliberarea congestiei in oras:
      – montare stalpisori in TOT orasul pe marginea trotuarelor. (incercati sa parcati o masina pe trotuar in Londra – mult success!)
      – ridicat tot ce nu stationeaza intr-o parcare autorizata (Parcare pe banda intai? Se ridica – 80 Eur amenda si 200 eur costuri de tractare/depozitare – patita in Amsterdam)
      – Cand o sa coste un loc de parcare cat o jumatate de apartament (cum e in centrul Londrei) o sa se mai gandeasca lumea daca merita sau nu masina (sau a doua masina)
      – Cand o sa coste parcarea in centru 28 Eur pe 10 ore (vezi Notre Dame in Paris), parca e mai ieftin cu metroul.
      – Parcari la periferie cu bilet dus-intors pe transport in comun pt max 5 pers/masina pana in centru si inapoi (vezi Park and Ride in Amsterdam).

      Din pacate, oricat de optimist as fi, toate astea trebuie facute de oameni. Si oamenii sunt cei care vor argumenta mereu cumva ca ei au nevoie de acea masina, si ca sa renunte altii la masina.

      00
    • Mai exista si alte orase in afara de Bucuresti.
      Poate ca acolo e „crema” din toate categoriile sociale, dar nu e singurul din RO.

      Si e greu sa faci ceva eficient daca incepi prin a strica fara sa inlocuiesti cu nimic.
      De genul – interzicem circulatia cu masinile, dar nu imbunatatim transportul in comun/alternativ; o facem noi dup’aia, sa ne mai dea un mandat.

      00
  18. Iarasi vorbim de subiecte depasite doar ca e la moda si s-au pus circarii? Hai bre, ca nu-i greu. Masuri de implementat aproape peste noapte:

    1. Masinile sub Euro4 sau Euro5 (in functie de oras si necesitate) pot intra cu taxa zilnica in oras. Taxa electronica si usor de verificat. Ca baci Gheorghe de la tara trebuie sa poata intra la piata o data pe luna si mai bine ii creez lui conditii de diesel euro3 decat cacastoare pe patru picioare. Amenda cat vreo 10 astfel de taxe si e ok.
    2. Spalam in pula mea pe jos. Ca tot ce-i mai greu ca aerul se depune si d-asta respiram ca pula dupa ploile de vara de 3 minute si foarte usor dupa una de-o zi.
    3. Arterele aglomerate au locuri de parcare cu plata si maxim de ore. Masini ce ridica orice-i parcat aiurea in zonele alea la orele de varf si oameni ce dau amenzi pentru neplata parcarii sau depasirea timpului. Totul pentru descurajarea folosirii masinii personale in zonele aglomerate.

    Toate astea 3 puncte pot fi implementate aproape peste noapte fara constructii majore, parcari inteligente sau alte cacaturi. Da’ conteaza executia la toate trei.

    Restul: pomi, parcari la intrarea in oras, zone pietonale, centura orasului, etc… planuri pe termen lung, necesita bani, interes, organizare, murim naibii pana atunci… Daca se vrea se poate incepe de acum cu chestiile elementare. Doua dintre ele (spalatul si parcarile cu plata) in teorie deja le facem da’ nu le facem calumea.

    00
    • ploile de vară ca ploile de vară, dar îmi poate explica cineva care-i treaba cu ceața?
      efectiv pe ceață simt cum mor. m-apucă o tuse d-aia urâtă (deși în momentul ăla n-am nimic), dar urâtă, să-mi scuip plămânii. uneori tușesc până vomit.
      tre’ să nu uit să întreb și un medic….

      00
  19. Hai să vă învăț eu cum rezolvați și cu poluarea din industrie și a vapoarelor și a camianelor etc.: Cumpărați mai puțin, că toți ăia transportă căcaturile voastre.

    00
    • adica austeritate?!
      -25%?!

      00
    • E cam imposibil, problema este ca suntem din ce in ce mai multi si ne invartim intr-un rabbit hole.
      Ti-ar placea sa ti se inchida firma daca lumea renunta la produsele tale din pricina poluarii? Exact

      00
    • Sunteți mulți pe principiul „ce mai contează ca fac/nu fac și eu?”. E o filozofie foarte înfiptă în România.

      00
  20. Eu am o masina euro 4 pe care o folosesc de 2 ori pe saptamana pt facut piata si de 2-3 ori pe an in concedii. In rest sta in garaj. Ii platesc taxele, e ingrijita, servisata la zi.
    Vecinul are euro 5 si o porneste de 10 ori pe zi pt dus gunoiul, luat paine, dus si adus copiii de la scoala care e la 300 m distanta de casa etc.
    E relativa asta cu poluarea functie de norma euro. O taxa pe nr de km facuti ar fi mai aproape de adevar. Nu stiu cum ar putea sa se aplice, dar sigur nu ar fi imposibil.

    00
    • @Cip: Taxa pe numarul de km inseamna pretul carburantului la pompa.

      Eu am euro 3, ies de 2 ori pe saptamana la cumparaturi si in weekend ori plec din Bucuresti ori distante scurte, nu ies la „plimbare” cu masina.

      Dupa parerea multora nu ar trebui sa am masina doar pentru atata lucru, asa este, cativa ani buni nu am avut masina, am fost singur si tanar, am suportat transportul in comun, insa acum… cu familia sa merg cu transportul in comun ? Nu mersi, mergeti voi.

      00
  21. Vali, mai este o chestiuta care trebe amintita aici. Primarii mafioti au „cedat” terenurile primarilor rechinilor imobiliari care astfel au supraaglomerat orasele cu blocuri fara locuri de parcare aferente si implicit cu masini, au eliminat si asa putinele spatii verzi dupa care ne-am trezit ca o crescut poluarea. Iar acum, daca ai un teren pe care nu-l poti valorifica poti sa-l cedezi primariei(adica proxenetului negoita) ca are grija sa-l transforme in „parc”. Mama lor de ticalosi!

    00
  22. mie cel maibmukt imi place mocirla aia care se face cand ploua foarte putin sau e pur si simplu umezeala. nu cred ca e de la noroiul pe care il aduce in oras toate masinile venite din cartierele rezidentiale de la porumb, sau de la utilajele care ies de pe santiere si lasa 5 km dara de noroi. lucrez in constructii, o singura data am vazut rampa de spalare la iesirea de pe santier DAR functiona probabil doar in caz de control.

    00
  23. 1. Impozitarea tuturor autovehiculelor la nivel national, in functie de norma de vechime si capacitate cilindrica. Impozitare sanatoasa, nu cum e acum mizeria de taxa de Oxigen – Euro 3 – 700 lei (eu am Euro 3). Prin taxa asta nu ma face in niciun fel sa imi schimb masina, o platesc, bani in plus la buget = mai multi bani pentru ei, atat. Daca era taxa sau impozitul 4000 – 5000 lei, te punea pe ganduri sa cumperi o masina mai noua ? Sigur ca da, in 3 ani practic dadeai taxe 3000Euro si nu mai avea sens sa circuli cu masina veche, era mai rentabil sa iti iei una mai noua.

    2. In Bucuresti, ca tot a venit sezonul rece, vad masini parcate frumos cu prelata pe ele. Terenul nu este proprietate privata sa iti depozitezi masina acolo. Politia locala sa tina evidenta in mare a masinilor abandonate si daca nu ai miscat-o 2/3/4 saptamani. Amenda mare si la a doua abatere confiscata masina.

    3. Am vazut tot pe blog o propunere foarte interesanta, impozitarea graduala in functie de numarul de autovehicule. Daca demonstrezi ca ai propritate privata unde le poti parca/depozita sa fii scutit. Daca le tii la bloc, nasol.

    Cu minime costuri financiare si minim efort legislativ pot fi adoptate aceste masuri cu foarte mari beneficii, dupa parerea mea.

    Exemplu de calcul:

    Locuiesc in Titan si lucrez in Chiajna
    Cu masina: 14 km dus ( ~ o ora ) – 14 km intors (~ o ora 30 la ora 17:00). Consum mediu 9 km / 100 => 30 km pe zi ~ 3 litri motorina – 17 lei per zi x 21 zile = 357 lei.

    Cu transportul public: Metrou Titan – Lujerului (5 lei cartela) – Maxi Taxi Lujerului – Chiajna (2 lei per cursa) => 9 lei per zi x 21 zile = 70 abonament metoru + 84 maxi taxi = 154 lei (in conditii de transport public)

    00
    • pt metrou pune 70 lei/lună abonamentul- câte curse vrea pula ta.
      în caz că metrorex face investigații, mie chiar îmi plăcea abonamentul ăla de 50 lei/lună/60 de călătorii. mi-erau suficiente și nici nu era temporizat. (gen nu mai pot să-l folosesc decât după x minute).

      00
    • Am pus 5 lei la zi dar calculul total l-am făcut pe abonament 70.
      Și mie îmi plăcea ăla cu 60 călătorii.

      00
  24. `2. Pe alocuri propunerea este inechitabila/dezavantajeza anumite categorii sociale (nenea de la parter are un passat de 20 ani dar face doar 5.000 km/an, nenea de la 1 are un passat nou dar face 50.000 km/an) + in timp Euro5 o sa fie noul Euro 2. Trebuie avut in vedere un sistem care sa functioneze pe principiul „platesti in functie de cat conduci/poluezi”.

    4. Centrala de apartament – am avut la dispozitie 30 de ani sa gasim o solutie de incalzire, se pare ca am ales varianta care cea mai scumpa/polueaza cel mai mult.

    5. Disciplina in constructii + suprafata minima de spatiu verde la fiecare mp/construit. N-ar fi rau ca primarul sa consulte niste poze de acum 20 de ani si sa refaca zonele verzi defrisate pentru a face parcari/benzi de circulatie (anul asta este exclus, in campanie electorala nu luam masuri nepopulare).

    Solutie usor de implementat si cu rezultate imediate: Verifici Kronospan.

    00
  25. Idei bune.
    Chiar si ideea lui Firea cu taxa de poluare in centrul orasului nu suna rau.
    Unele orase chiar interzic in urmatoarea perioada masinile sub Euro 4.

    00
  26. Problema poluarii se acutizeaza si in UK (peste 2000 de orase au nivele de poluare peste limitele sigure), desi incearca pe ici pe colo (introducand „clean air zones”: London, Leeds, Birmingham, Bristol), e departe de a fi rezolvata. Chiar daca au zone mult mai putin dense, Bristol are 3892/km2 fata de 8260 in Bucuresti. Chiar daca au autostrazi si spatii verzi mult mai multe. Eu dezbat cu colegii la servici foarte des problema, ne afecteaza pe toti nu ai cum sa scapi, mai ales ca lucram in centru. Pana acum cele mai bune idei pe care le-am avut sunt:
    – introducerea acestor „clean air zones” in fiecare oras, asa cum sunt acum sau extinse
    – introducerea unor „ultra clean air zones” in centrul orasului, macar 1/3 din suprafata, unde nimeni (nici macar transportul public) nu are voie cu motoare termice. Electric only! Bineinteles, necesita investitii uriase in schimbare parcului auto (vehiculele primariei, masini de gunoi, autobuze etc).
    – Parcari strategice la marginea acestor zone (park and ride). In toate punctele cardinale
    – Piste de biciclete absolut peste tot, modelul olandez.
    – specific UK: permiterea folosirii de „last mile devices” electrice, scootere, onewheel, segway, biciclete electrice etc. Momentan sunt interzise peste tot in afara de domeniu privat ceea ce e o prostie colosala.

    Oamenii trebuie incurajati sa le foloseasca, sunt poluare zero si mult mai rapide / comode decat o bicicleta normala sau mersul pe jos.

    Doar oferind alternative, interzicerea traficului devine o optiune benefica. Altfel pui oamenii (mai ales saraci) in dificultate.

    00
  27. 3 pasi simpli si eficienti, fara costuri de implementare mari.

    1. impozitare la nivel national in functie de vechimea masinii si capacitatea cilindrica. Taxa Oxigen e o mizerie, am euro 3 si ma va costa 700 lei, am sa ii platesc fara emotii, doar nu o sa imi iau masina mai noua doar pentru 700 lei.
    Daca taxa Oxigen sau mai bine impozitul ar fi fost undeva la 4000/5000 lei pentru ca e o masina veche, mi-as fi luat o masina mai noua, daca mi-as fi permis…daca nu, asta e.

    2. impozitarea graduala in functie de numarul de masini. Daca pentru masinile vechi platesti impozit serios, pentru una noua platesti (in functie de capacitatea cilindrica) 100 – 200 lei. Pentru a doua masina sa platesti de 10 ori impozit, pentru a 3-a de 20 ori de ori si tot asa.

    3. a venit iarna si deja vad masinile parcate frumos pe domeniul public, cu prelata pe ele, asteptand primavara. Pe domeniul public nu trebuie sa iti depozitezi bunul personal. Daca nu iti misti masina 2-3 saptamani, amenda mare, la a doua abatere confiscata masina. Nu tii locul public blocat airuea.

    00
    • masinile de la punctul 3 nu prea polueaza.

      00
    • @rv

      Daca s-ar aplica punctele 1 si 2 care crezi ca ar fi impactul la nivel national ? Din masinile ramase multe care vor ocupa in continuare banda 1 ceea e rezulta trafic ingreunat = poluare.

      00
    • Punctul 3 se rezolva simplu astfel: banda 1 fie este parcare cu plata, fie este stationarea interzisa. Bine, mai trebuie schimbata un pic si legea, astfel incat cei de la locala sa iti poata da amenda si in lipsa, nu sa te astepte ca fraierii sa vii la masina.

      00
    • @florin: deviez putin de la subiect ca eu chiar nu inteleg treaba asta cu nu se poate da amenda in lipsa ? De ce nu se poate?
      Eu vad treaba ca fiind foarte simpla: se fac poze la masina, se opreste un martor pentru confirmare si se trimite amenda frumos propritarului masinii.

      00
    • la o prima vedere destul de mic (daca vorbim de reducerea poluarii), numarul de km/an/masina (corelat cu noxele emise de fiecare motor) mi se pare important cand vorbim de taxa de poluare pentru masini. sunt exemple in comentarii care sustin aceasta afirmatie dar e posibil sa ne inselam. dar aici o sa fie o rezistenta feroce din parte firmelor de transport/taxi/curierat/uber etc.
      noi mai avem o problema cu motoarele diesel, din cate am inteles astea sunt mai nocive.

      00
    • @Vlad: in primul rand nu poti amenda proprietarul, ca nu e musai sa fi comis el contraventia. Trebuie amendat soferul, cel care a parcat aiurea.
      Apoi: exista o decizie ICCR care spune ca doar agentul constatator din cadrul politiei rutiere are competenta de a solicita proprietarului sau detinatorului mandatat al unui vehicul comunicarea identitatii persoanei careia i-a încredintat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice, precum si de a aplica sanctiunile contraventionale prevazute de lege, în cazul necomunicarii relatiilor solicitate.
      Cel de la locala nu poate amenda decat soferul, atunci cand il gaseste/asteapta la masina.

      00
    • @florin
      Mi se pare o porcarie sa se ascunda in spatele acestei chichite. Este o dovada clara de impotenta a autoritailor in fata contravenientilor.

      Cel mai simplu, se ridica masina care incurca si apoi se asteapta sa sune cel care isi vrea masina inapoi la depozit, si si-o recupereaza contra taxa + amenda.
      Ca nu era el cel care a lasat-o, ghinion, se intelege el cu prietenul.
      Daca trec 3 sau 6 luni si nu a sunat, se caseaza.
      Dar din nou mi se pare aberrant ca nu se poate gasi cineva care are masina pe nume, atunci de ce le mai inmatriculam, nu ca sa identificam persoana care e responsabila de masina aia?!?

      00
    • Si mie mi se pare stupid.
      Ce ne intereseaza pe noi ca nu proprietarul a parcat masina aiurea ? Proprietarul raspunde in prima instanta de bunul sau.

      Politia face poze, opreste martor pentru constatare si trimite amenda acasa proprietarului foarte lejer. Ca nu a parcat el, sa faca frumos o hartie prin care spune cine a avut masina la momentul acela si sanatate.

      Exemplu personal: Langa mine a parcat un vecin si uitase geamul deschis, avea bunuri in masina asa ca am stat putin sa vad daca trece cineva din scara respectiva pe acolo sa dam cumva de el. Dupa 10 minute am sunat la 112, am explicat despre ce este vorba si au trimis un echipaj, l-au identificat imediat, l-au sunat, a venit vecinul sa-si ridice geamul. Toata treaba a durat 30 de minute. Cum s-a putut ?

      00
    • mașinile de la pct. 3 ocupă d-ampulea un spațiu de parcare pe care l-ar putea folosi mașinile care chiar sunt folosite și care sunt ”parcate” pe banda 1.
      d-aia intră și mașinile nemișcate la poluante, ocupă locuri de parcare aiurea. și mai tăiem din niște spațiu verde ca să facem parcări pt mașinile care se mișcă.
      acum vreo 2 ani a venit președintele de bloc să strângă semnături să facă un soi de parcare pe spațiul verde. cu păstrarea copacilor cică (nuș’ ce fel de pavaj care permitea drenajul), niște vecini care nu-și mișcaseră mașina de vreo 1,5 ani semnaseră pentru da (știam numărul apartamentului). de atunci și până acum mașina aia n-a plecat din locul de parcare pe care îl aveau deja (un total de mai mult de 3 ani). ulterior mi-a ajuns la urechi zvonul că ar avea încă o mașină, mai nouă. din fericire primăria a interzis chestia cu parcarea pe spațiul verde.

      00
  28. @rv: Impozit la nivel national, adaptat in functie de regiune cu plafon stabilit.

    De exemplu: Cred ca in Bucuresti aproape jumatate dintre masini sunt sub Euro 5. Daca s-ar impozita progresiv: Euro 4 – 2000 lei / Euro 3 – 3000 lei / Euro 2 – 4000 lei / Euro 1 – 5000 lei si NON Euro – 6000 lei, deja s-ar reduce numarul din masini poate cu 25-35% (unii isi vor schimba masinile cu ceva > euro 5.

    Daca s-ar impozita apoi in functie de numarul de masini, poate ar mai renunta 5% la a doua masina / a treia masina, etc.

    In final sa se elibereze banda 1 de toate masinile si verificari periodice sa nu mai fie masini stationate pe acelasi loc de parcare mai mult de 3-4 saptamani.

    Iti imaginezi cum ar fi Bucurestiul cu 30% – 40% mai putine masini fara niciun cost din partea statului ?

    3 masuri simple, moca, cu impact major – ar mai fi si verifcarea statiilor ITP si filtre mai dese RAR pentru ca sunt masini relativ noi dar au probleme grave cu noxele si filtru de particule OFF.

    Ulterior trecem la altele si din alte domenii, nu doar auto. Sigur sunt masuri simple si fara costuri uriase.

    00
    • eu zic ca impactul real ar fi mult mai mic. metoda propuse de tine creste costurile tot pentru clasa saraca/medie(de fapt se taxeaza proprietatea) si nu tine cont de poluarea efectiva.

      00
    • Păi tocmai asta e treaba, mulți nu își permit mașina pe care o au în prezent. Nu e obligatoriu să ai mașină.
      Tehnologiile noi costă, dacă nu îți permiți noile tehnologii, de ce sa poluezi ?

      Cunosc pe cineva cu Golf 4 și iPhone 11 Pro. Bunuri de valoare aproape egală :)

      00
    • nu decidem noi ce isi permite fiecare sau ce isi cumpara din banii lui. multi isi permit masina pe care o au sau nu vor sa arunce banii pe o masina noua sau au alte prioritati etc.

      uite sa luam un exemplu pe baza propunerii tale:

      1. Familia ABC – locuieste in Bucuresti si are 2 masini Euro 5. Tata face naveta pana la munca, mama la fel, fac cu schimbul la gradi/scoala => zilnic 2 masini in trafic care polueaza zilnic si la care taxa de poluare e 0 lei .

      2. Famila XYZ – locuieste in Bucuresti si are un Logan Euro 3. Masina este folosita de 4-5 ori pe luna si cam atat => avem o masina care este in trafic de cateva ori pe luna si la care taxa de poluare este 3000 de lei.

      3. Firma XXL – are un parc auto de 5 masini Euro 5 pentru management => zilnic avem 5 masini in trafic pentru care taxa de poluare este 0 lei.

      00
    • Daca facem analiza la fiecare situatie in parte clar nu o sa ajungem nicaieri. In tara asta intotdeauna s-a privit pe termen scurt, s-au luat decizii pe termen scurt, daca ne este bine astazi … maine vedem noi ce facem.

      O schimbare de genul asta inseamna o suferinta colectiva de moment pentru un viitor mai bun.

      Prin urmare, o masina veche polueaza mult mai mult decat una mai noua. Cand iti cumperi o masina iti faci calcul si vezi daca renteaza. Daca ai 1000 euro si iti iei un Logan 1.5 dci euro 3 e problema ta cat mergi cu masina aia, masina aia a o poluat oricum zeci / sute de mii km pana a ajuns la tine.

      2 masini euro 5 cu cate 100.000 km rulati fiecare au poluat mai putin decat un Logan 1.5 dci euro 3 cu 100.000 km.

      Cand cineva cumpara o masina la 1000 Euro, iti dai seama in ce conditie se afla masina ? Iti dai seama ca persoana aceea nu are intentia sa o intretina corespunzator ? Un set de anvelope noi din clasa low budget tot e 800 lei.

      00
    • eu am avut in vedere situatia in care toti suntem cinstiti si luam ITP pe bune. :)

      00
    • Dupa mine, o taxare corecta pentru masini este formata din 2 taxe:
      1. Taxa pe norma de poluare a motorului (norma EURO), care se poate plati la primarie cand platesti impozitul masinii.
      2. Taxa la pompa, pe combustibil.

      Asa toti sunt impacati. Cei ce zic ca au Euro 2 dar merg putini km platesc taxa 1, pe norma de poluare, si putin din taxa 2, daca merg putini km.

      00
  29. Copacii ajuta doar vara. Iar problemele legate de poluare sunt mai mari iarna, cand apar inversiuni termice.
    In Bucuresti devine problematica poluarea cu particule seara tarziu si noaptea. Pe https://airly.eu/map/en/ se poate vedea istoricul ultimelor doua zile. In fiecare seara senzorii din sudul orasului (in special cel de pe sos. Giurgiului) sunt primii care arata valori uriase. Apoi valul de poluare se extinde in intregul oras, functie de cum bate vantul.

    00
  30. 1. Interzicerea autoturismelor mai vechi de 2 ani cu motor ma mare de 1.4 in oras. Diesel interzis total.

    2. Instalat tiroliene pentru cei care stau la etajele superioare.

    3. Transport in comun electric gratuit.

    00
  31. Solutia e simpla: sa se puna taxe pe masini ca in Danemarca si multe alte tari din Vest. Cine-si permita sa plateasca… sa aiba si 5 masini. Cine nu, nu.

    00
  32. @naim
    La astea se ajunge: eu zic de mers cu mașina după pâine, ca ți-e lene, și voi înțelegeți ca e egal cu a merge cu opinci de șorici iarna.
    „argumentele” astea doar îmi confirma ca e vorba de lene, mascata în necesitate. Bine, dreptul vostru sa fiți extraordinar de comozi și dreptul meu sa va zic ca ma otrăviți degeaba.

    00
  33. Solutiile sunt mult mai complicate. Comunistii au facut orasele foarte inghesuite le-au gandit pt un numar de 4-5 ori mai mic de masini decat sunt acum. N-ai unde sa mai faci spatii verzi.

    In primul rand trebuie inceput cu descurajarea nr de masini, maxim 1 masina per locuinta daca nu ai garaj, daca sunt mai mult de una per sa creasca impozitul de 5 ori pt fiecare masina. Taxe de poluare lunara pt auto mai vechi de euro 4.

    Apoi urmeaza chestiile complicate. Trebuie demolate blocuri si reconstruite la periferie, iar unele se demoleaza si se face unul mai inalt. Pe spatiu ramas se poate largi drumul, piste biciclete, se pot largi parcurile, se mai pot planta niste copaci.
    Imprumut de 50 de miliarde euro si apucat de treaba, prima data in orasele universitare apoi in resedintele judet.

    S-ar putea face asta, dar nu cu atatea PSD-isti in tara. Din pacate cu astia o sa ramanem in mizerie si nedezvoltati, cu niste orase facute pt anul 1980.

    00
  34. https://respro.info/

    mi-am comandat deja, iarna pentru șofatul mașinii, vara pentru pilotatul trotinetei/bicicletei și mers pe jos.

    da, la asta se va ajunge.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.