Pentru politicieni: ghid de atras investitori

Mitsubishi vor să construiască niște motoare pe aici pe la noi, zice presa. Frumoasă intenție, dar greu de pus în practică. Să vedem ce ne învață experiența cu investitorii străini veniți în România:

  1. la orice contract, un act adițional cu cine ia șpaga. actul adițional să se piardă printre acte, ca la contractul cu Bechtel.
  2. nu putem oferi un teren ca lumea fără să fie cumpărat de diverși șmecheri locali și naționali, care îl cumpără cu 2€/mp și îl vând cu 20€/mp.
  3. promitem șosea până acolo și uităm să o facem vrem 4 ani, ca la Ford.
  4. orice inițiativă a firmei de a pregăti niște ingineri și mașiniști de care are nevoie va fi primită cu hohote de râs. ungurii au putut face asta cu Benz, pentru că sunt mai proști ca noi, noi nu ne pretăm la așa ceva.
  5. toate actele vor fi dublate de copii xerox și de adeverințe și autorizații inutile, care vor fi cerute insistent și vor fi uitate la prima șpagă.
  6. fabrica va fi într-o zonă care colcăie de șomaj, dar muncitori se vor găsi greu.

Și tot așa.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

35 comentarii

  1. Fabrica ca fi intr-o zona aproape de autostrada deci nu va fi in Moldova sau Dolj unde ‘colcăie de șomaj’.


    Comentariu apreciat.300
  2. … Mda, dar sa nu uitam
    7. Mitsubishi va pretinde si va primi ajutor de stat in valoare cel putin egala cu investitia estimata a firmei in primii 5 ani, pe baza estimarilor :) [evident ca ivnestitiile nu se vor face, sau daca se vor face se vor face doar pe hartie]


    Comentariu apreciat.250
    • Fix ca la Dacia, nu-i asa?!?
      Ai vazut tu cum s-a pogorat saracia pe zona Pitesti-Mioveni-Titu, unde toate investitiile sunt numa’ pe hârtie.

      Nici nu se compara cu investitorii seriosi, cum a fost Mechtel (adus de Tutuianu – da, asta vocalul) la COS Targoviste care, dupa ce a taiat combinatul l-a vandut pe 50 EURO.


      Comentariu apreciat.460
    • @ivanG
      Fix ca la Nokia.

      30
    • @Alexx

      Ce incearca ivanG sa iti zica e ca sunt investitii si investitii. Daca investitorul are “argumente” verificabile, poti sa te fortezi sa ii dai conditii favorabile, caci o sa primesti si inapoi. Exemplu: Dacia, care acum produce cam 3% din PIB si 8% din exporturi, top 4 la PIB/capita, top 6 la salariu mediu.

      Adica nu ii trata pe toti investitorii la global, ca niste hoti nenorociti. In foarte multe ramuri industriale, nu putem sa reusi fara ei. Mitsubishi ar fi ok sa investeasca aici, parerea mea de doi bani.

      Cu Nokia nu poti spune ca a fost doar reavointa si au tinut mortis sa fuga cu ajutorul de stat in valiza. Divizia lor de telefoane a devenit pur si simplu falimentara si de aia au lichidat o gramada de fabrici. Nici asa nu au reusit sa se scoata si au vandut totul dupa aceia catre Microsoft, care Microsoft s-a spalat si el repede pe maini de divizia de dumbphonuri vanzand mai departe la nici nu mai stiu ce chinezi si tot asa.

      140
    • Nokia a dat faliment, ce voiai sa faca? :))

      130
    • @silicon_v
      Si eu zic ca e bine sa investeasca Mitsubishi la noi. O sa aiba (si) furnizori locali, o sa angajeze si oameni, o sa produca ceva util, etc.

      Nu imi plac chestiile absolute, asta era ideea. Investitorii vin pentru ca suntem vai de capul nostru si mai dam si ajutoare barosane (pe langa teren gratis, utilitati gratis la poarta de multe ori, etc).
      Ar trebui gandit un parteneriat cumva, astfel incat sa ramana pe termen lung si sa produca valoare, nu doar sa extraga maxim de valoare din saracie si cursul de schimb.

      40
  3. Never gonna happen. Clar guvernul ăsta are alte priorități


    Comentariu apreciat.220
  4. 5. nu uita de dosarul cu sina !


    Comentariu apreciat.520
  5. Discutie reala cu o universitate: firma X are nevoie de 10-20 de oameni cu specializarea x. Poate mai mult in viitor. Voi aveti in fiecare an o clasa de 10 studenti cu o specializare similara, ar mai fi nevoie sa introduceti 2 cursuri de un semestru – cu un profesor invitat de la o alta universitate. Firma e dispusa sa plateasca profesorul, etc. Raspunsul Universitatii: neah, ca vrem sa desfintam sectia ca nu avem cerere pe piata muncii! Vorbesc de o specializare cu absolventi care nu au ajuns sa stie ce inseamna somaj. Intre timp specializarea a disparut, angajatii au fost adusi din alt oras si urmatoarea investitie locala a fost blocata.


    Comentariu apreciat.610
  6. Fabrica va fi prin Ardeal (daca-s destepti) si nici unul din punctele de mai sus nu se va aplica. Pentru ca au mai fost multe alte cazuri.


    Comentariu apreciat.240
  7. Mitsu’ face suv-uri destul de capabile in offroad, drumurile nu vor fi o problema prea mare :))


    Comentariu apreciat.280
  8. Si idiotii vor protesta ca platesc prea putin, mai putin ca in Germania, de parca ar veni in Romania pentru frumusetea carpato-danubiano-pontica, nu pentru costuri si profit.


    Comentariu apreciat.540
  9. Tocmai am fost la o companie japoneza producatoare de scule electrice, au o fabrica langa Bucuresti. Contrar economiei actuale ei sunt in plina expansiune , cateva secrete ale succesului:

    – salariul oamenilor calificati este impartit dintr-o parte fixa, care este mediu pe economie si o parte de bonificatie variabila lunar in functie de performante si renegociata la 6 luni dupa o evaluare;

    – salariul oamenilor necalificati este minim pe economie, insa se cauta pentru angajare familii (sot -sotie, tata-fiu, etc.) din experienta lor o dublare a venitului minim per locuinta este mult mai tentant;

    – scot oamenii din noroaiele satelor de unde sunt, pana la microbuzul care ii duce la fabrica, pe cheltuiala companiei. Degeaba ii pui microbuz la strada principala daca are de mers 3 km prin noroi, refuza sa mai vina;

    – au contabil sef japonez;

    – orice roman in functie de conducere are un omolog japonez;

    – managerul japonez al companiei este schimbat la 2 ani, pentru a nu se obisnui cu romanii si nici romanii sa apuce sa ii cunoasca slabiciunile;

    Concluzie, japonezii sunt zgarciti dar stiu unde sa investeasca banii si cum sa maximizeze profitul companiei pentru cheltuieli “neprevazute”.


    Comentariu apreciat.300
  10. Aia cu spaga e importanta pentru ca trebuie facuta cu atentie. Dupa cum stim, investitorii straini nu au probleme cu justitia la noi. Sunt multe din cele mai mari firme din lume aici dar pana acum nu au fost acuzatii de spaga. La dosarul Microsoft sunt o gramada de smecheri implicati plus politicieni dar Microsoft nu are probleme. Ma mir ca nu au protestat pentru ca le folosesc astia numele intr-o afacere murdara desi ei sunt curati.


    Comentariu apreciat.220
  11. Si vor gasi muncitori foarte usor. Pentru ca vor plati fix salariul minim pe economie, dar cu program de lucru in 3 schimburi, inclusiv in weekend.

    100
    • Exact cum zicea cineva mai sus, tu crezi ca astia vin pt frumusetea tarii??? Daca ar plati salarii ca in Franta sau Germania, de ce s-ar mai obosi cu tara noastra?

      70
    • Mai, nene, cand vad atatia gica-contra, zau ca iese capitalistul/corporatistul/globalistul/sorosistul din mine.

      Cine a ridicat, nene, salariul cu adevarat in privat in Romania de la 100 de dolari la unde e acum? Chioscarii? Aia cu standuri in en-gros? Aia de faceau bisnita in Turica? Afaceristii de carton facuti din furt de stat, gen Gigi Becali si compania? Vreti musai ca fim regulati ca forta de munca numai de Gigi si compania, ca suntem patrioti?

      Stire din 1 martie 2017:

      120
  12. Mitsubishi a fost cumpărat de Renault-Nissan, care pare că face mult lobby în România ca infrastructura să fie proastă. Renault primește o grămadă de finanțare de la stat. Inclusiv pentru plata salariilor. Ford primește pl. Alți investitori, care ar fi putut creea concurență, se sperie de lipsa drumurilor și fac ceva în Polonia, Ungaria sau Slovacia. Concluzia este că nu Mitsubishi vrea să facă motoare în România, ci Renault vrea să facă motoare Mitsubishi în România.

    90
  13. La punctul 3: Ford e in Romania din 2008, nu din 2013

    40
  14. daca tu crezi ca romanii sunt o gasca de puturosi corupti si de partea cealalta, investitorii straini, sunt niste ingerasi albi si imaculati te cam inseli. sa stii ca si investitorii cauta disperati sa cumpere influenta in guvern si niciodata nu o sa plateasca corect un muncitor pentru ca mana de lucru ieftina e cautata.

    asa ca sa nu ne mai dam cu fundul de pamant si sa spunem cat de prosti si corupti sunt politicienii sau cat de puturosi sunt muncitorii. bunastarea nu vine din salariul de mizerie.

    iar daca e asa inghesuiala in industria auto in romania, nu e ca unii au descoperit filonul competentei aici, ci faptul ca au descoperit ca pot produce ieftin.

    190
    • Si era mai bine inainte sa vina astia care platesc putin?

      180
    • da boss, ca de ce sa castigi salariul prin munca si sa ai o viata normala, cand poti urma o cariera de succes de asistat social la birt.


      Comentariu apreciat.290
    • off topic : vi s-a intamplat sa fiti atat de stresati incat sa-l invidiati pe ala rupt in cur de sta toata ziua la birt ? :)


      Comentariu apreciat.310
    • Vine Gigel-san si face o fabrica. Toarna cateva milioane in echipamente si cladire (indiferent daca banii vin de la Gigel-san sau de la stat, fabrica e fabrica si atarna la bilantul anual). Ajunge sa angajeze 1000 de oameni cu 1000 de lei. Asta il costa pe Gigel cu totul cam 1700 de lei de om. Cam 380k de euro/ luna.

      Trece timpul, angajatii lui Gigel cer mai multi bani. Nu exagerat, dar un 200 de lei de caciula (adica 20%, bai nene. Cat ai castiga tu daca maine ti-ar mari salariul cu 20%?), sa fie. Gigel-san ar vrea sa plece, a auzit ca in Maroc poate plati angajatii cu mai putin, dar de-a lungul timpului a turnat prea multi bani in fabrica, bani ce nu prea poate sa ii recupereze daca muta fabrica. 200 de lei pentru amaratii aia ar insemna inca 300 de lei / om in plus. Adica in 67k de euro lunar. Gigel se scarpina putin in cap si decide ca mai asteapta un an. Poate mai aduce un robot si mai da afara cativa oameni.

      La un moment dat cineva (nu dam nume) face o autostrada care trece pe langa fabrica lui Gigel-san. Business-ul explodeaza. Gigel-san mai investeste cateva milioane, mai angajeaza cateva sute de angajati.

      Vezi unde incerc sa ajung? Avem nevoie de toti Gigel-san-ii sa vina, sa ne plateasca la inceput cu cateva sute de lei, sa le aratam ca se poate face treaba si aici si, cine stie, poate in cativa zeci de ani un negru mititel din africa se va duce acasa cu un BMW cu nr. de Romania si aia vor rade de el “uite-l ba si pe ala, a plecat la cules cartofi in romania si acum vine cu fite de roman la noi”

      60
    • maxp, nu, niciodata. Pentru ca noi avem optiunea sa ne bagam pla si sa ajungem ca el, el sa ajunga ca noi nu.

      20
  15. Ce nu intelegem noi e e ca firmele ce investesc la noi sunt de 2 feluri. Alea care vor sa faca profit maxim pt ca manopera ieftina si cauta portite in legislatie sa nu plateasca toate darile la stat si alea serioase care incearca sa faca totul legal si pana la urma ori isi iau talpasita ori se transforma in cele din prima categorie. De multe ori chiar autoritatile care au luat comisionul le sustine si instruieste cum sa faca sa …mareasca profitul.

    14
    • Ma ingrijoreaza atitudinea asta. Pana de curand era doar la comunistii proaspeti care n-au prins vremurile grele cand nu existau corporatiile astea lacome in Romania, acum vad ca devine mainstream si-l preiau si politicienii. Pana la a vota pe aia care promit sa dea afara firmele straine si/sau sa le nationalizeze e doar un pas mic, care a mai fost facut si cu alte ocazii, si in Ro si prin alte tari.

      50
  16. Nu stiu cum sa va explic eu, dar industria auto, sa nu va imagimati ca produce o masina cap coada la ei in curte, de la A la Z. Mai exista pe linga ei o intreaga pleiada de firme si firmulite care castiga bani buni de pe urma lor. Mai mult, industria auto, este extrem de predictibila, adica joburile au o stabilitate destul de ridicata. Ba chiar mai mult, dintre firmele astea mici, sunt unele care cresc, de fapt, cele mai multe cresc si ajung sa produca si pt export sau pt alte proiecte.
    Biznisul intre partenerii din industria auto este extrem de bine pus la punct, foarte transparent si foarte predictibil.
    Din punctul meu de vedere, este un biznis bun in care sa investesti, este adevarat, nu la fel de banos comparativ cu afacerile cu statul!

    11
  17. Unde autostrada nu e, nimic nu e.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de pe eMAG prin acest link sau de la PCGarage prin acest link.