Plângăcioşii mediocri din online

Articolul ăsta ar fi trebuit să apară pe digital.iqads.ro, dar a fost refuzat la tipar.

“Clientul e prost, clientul nu înţelege, clientul vrea totul pe bani puţini, clientul visează noaptea şi ne pune pe noi să executăm ziua, aşa nu se mai poate, e nasol, e trist, industria online de la noi nu e la nivel european”.

Lait-motivul de mai sus se regăseşte în 90% din textele pe care le-am citit de la deschiderea digital.iqads încoace. Toti directoraşii şi manageruţii de firme de online se dau cu, pardon de expresie, inteligenţa de pământ că trebuie făcut ceva cu clientul. Şi aici avem câteva curente de gândire:

  1. Clientul trebuie educat. Cine să o facă şi pe ce bani? Tăcere în sală. Păi, da, clientul trebuie educat de voi, agenţii de media, de buying, de selling, de webdesign, de webcontent, de webdevelopment, publisheri, cei care până acum l-aţi jecmănit de bani, profitând de faptul că nu ştia pe ce lume e. Voi i-aţi spus bannere, el a cumpărat bannere, că voi ar fi trebuit să fiţi specialiştii, nu? El de aia vă plătea pe voi, să gândiţi pentru el cum să ajungă de la A la B. Nu s-a întâmplat şi clientul a rămas aşa cum e azi.

  2. Clientul e ok aşa cum e. Prost, la diverse grade de comparaţie. Clientul cumpără pe bani puţini chestii mici şi cool. Lui îi convine să fie prost. Oamenilor din online nu prea, pentru că plăteşte puţin faţă de pretenţiile lor. E interesant de văzut că unii îl adoră pe clientul prost, îi iau banii şi îi lucrează şi mai prost. De aici a început o spirală care a dat naştere situaţiei actuale, în care clientul are 300 de euro în buzunar şi vrea să cumpere tot internetul, pentru că o companie i-a lucrat lui moca în 2008 şi 2009 şi s-a învăţat aşa.

Adevărul este că oamenii din online nu pot cere mulţi bani pentru ceea ce lucrează. Pentru că lucrează prost. Dacă ar fi sa facem o lista de siteuri lansate prost anul ăsta, am umple o foaie A4. Dar nu o facem pentru că sus vedeţi un banner, la mine pe blog altul, şi nu se cade să supărăm clientul, aşa că ne mulţumim să chibiţăm în colţul ăsta de internet unde credem că nu va ajunge clientul. Şi o facem cu voce scăzuta, să nu cumva să… Revenind. Da, stimaţi plângăcioşi, lucraţi prost spre mediocru. Dovada. Eu mănânc o pâine albă în fiecare zi subliniind greşelile voastre: bannere expandabile, bannere cu sunet, siteuri cu usability 0, siteuri greşite fundamental, siteuri executate prost, siteuri gândite prost, siteuri fara orizont.

Ca o paranteză, hai să facem un mic exercitiu: numiţi un site care a trăit dincolo de campania pentru care a fost lansat. Doar unul. Exact. Toate mor când campania s-a încheiat. Absolut. Nimeni nu vrea să gândească sau să propună un plan pentru continuitate, toţi iau banii, pupă mâna clientului şi după aceea îl înjură că a plătit puţin.

“Las-o, bă, că merge aşa” nu e doar un cantec, e un crez pentru online. Vreţi exemple?

  • Siteul PremiumPR.ro nu merge fără www în faţă, şi e o problemă semnalată în 2006. Radu Ionescu se plânge însă că bugetele sunt mici, deşi eroarea respectivă se poate corecta în mai puţin de 2 minute.

  • De pe coke-live.ro nu puteam descărca ringtoneul pe care îl creasem. Bogdan Nitu se plânge că e prost clientul, iar problema respectivă s-a reparat după jumătate de an. Probabil nimeni nu se gândise la asta, mulţumindu-se să încaseze bugetul de creaţie şi premiile de internetics.

  • Aţi citit probabil de iniţiativa celor mari de a nu mai accepta bannere fără engagement. Adică, până acum oamenii care plăteau şi voiau rezultate rulau asemenea bannere şi nu le-a atras nimeni atenţia?

  • Ăia care au făcut bannerele Kyocera şi Clicknet (celebre prin 2007, din cauză că porneau cu sunet), probabil şi ei se plâng că au luat doar 300€ pe bannere si clientul e prost.

Onlineul de acum e rezultatul “muncii” noastre, a tuturor. Numai că e mai frumos să ne plângem decât să recunoaştem că am greşit şi că putem mai mult. E mai bine să nu admitem că am greşit şi să corectam pe ascuns, dacă o facem, în timp ce dăm cu pumnul în masă ca articolele de pe bloguri care relevă impotenţa noastră vor dispărea.

Ştiu, eu sunt doar un blogger care nu ştie ce vorbeşte şi care preferă să trăiască sărac şi cinstit decât să se prostitueze în halul ăsta. Just say no. Când bugetul e prea mic. Când proiectul e prea prost. Când clientul nu ştie ce vrea. Nu trebuie să avem neapărat firmă de online, mai ales dacă asta e un chin şi onlineul e de rahat.

Bonus: clienţii sunt la fel peste tot în lume.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

15 comentarii

  1. Stai ca o sa vina asiaticii ( indieni/chinezi in principal ) si o sa munceasca de 3/4 ori mai mult ca romanii, pe un salariu de nimic si fara sa protesteze macar o data cand se schimba proiectul pe parcurs.
    Ah, stai, au si venit. Zilele va sunt numarate, bai, incapabililor!
    IT-ul devine incet-incet un domeniu extraordinar de competitiv.

    00
  2. NOU
    #2

    Refuzat la tipar ? Din ce motive ? :)

    00
  3. Ai fi interesat sa faci un articol in care sa zici ce greseli ai facut tu si cum le-ai corectat sau cum te-ai ars si tu ( Asta de cand esti tu in onlain) ?

    00
  4. NOU
    #4

    Asta este problema,clientul nu e prost… a)e dezinteresat,b)are asteptari putine,c)prost educat intr-ale IT-ului,d)toate variantele de mai sus.

    00
  5. As adauga: clientii sunt la fel in toate domeniile.

    00
  6. Si in varianta de tipar cum mai puneai link ? :)sa stii ca noi , agentii de vanzari din agentii am invatat clientul asa. Am acum un client care este de 20 de ani pe piata, printre cei mari in domeniul lor insa habar nu are diferenta dintre un carton dreptunghiular si unul cu niste litere iesite din el pe margine. Viseaza timbre din foita de aur si alte balarii. AM zis nu la multe proiecte , din pacate inca se mai gaseste cineva care sa zica da chiar si la alea imposibile.

    00
  7. NOU
    #7

    Sa spui NU!:) Pentru asta iti trebuie un pic de caracter. Sa recunosti ca nu poti sau ca ai gresit…La fel! Asa se fac afacerile in Ro. Ti-am urmat sfatul si m-am orientat catre alte zari pentru un domeniu. Si, ca sa vezi surpriza: la Webfactor un domeniul de 500 Mega costa 13 eur iar la Godaddy , de ex, de la 8 la 12 eur pentru 2 GB. Acelasi nume de domeniu. Ce intelegem de aici?

    00
  8. Iolanda, nu confunda domeniul cu hostingul. Domeniul la Godaddy costa mai putin decat prin Romania de multe ori (daca firma din ro nu face discount), pentru ca majoritatea au cont pe godaddy si revand. Un domeniu la namecheap e chiar un pic mai ieftin decat la godaddy si nu fac chestiile naspa pe care le fac cei cu care momentan ai o relatie misto.

    Si hostingul de la GD este unul dintre cele mai proaste cu care am avut de lucru. Iti recomand la orice ora un hosting pe cPanel (gen HostGator pe care imi tin un cont de reseller de 4 ani fara nicio problema).

    Oricum inteleg ideea ta, faptul ca de multe ori in Romania ai servicii la suprapret si subcalitate. de asta foarte multi preferam sa luam serviciile de „dincolo”, mai ales de cand putem plait usor prin paypal.

    Piata din Asia este de „speriat” intr-un fel, dar, daca misti pe international, unde te dai cap in cap cu ei, se poate trai. Sunt inca oameni care au preturi mari si culmea, au si cumparatori. Sunt unii care au redus din pret, desi calitatea ar cere preturi ceva mai mari, dar au „rulaj”. exista si oameni care lucreaza pe 10 dolari. Fiecare isi gaseste clientul sau pana la urma.

    Este clar ca trebuie lucrat mereu la calitate. Si clientul trebuie si sfatuit, ca pana la urma, tot in interesul agentiei este sa ii mearga campania. Este si la fel de adevarat ca sunt multi care vin cu ideea lor si nu pleaca de acolo. Si, cand este criza si au scazut vanzarile cam peste tot, e mai greu sa mai ai si „coloana” sa refuzi. Poti clar refuza anumite chestii si incerca sa ii schimbi omului ideile, dar, daca ideile nu sunt chiar dezastruoase si el nu accepta imbunatatiri, ai de ales intre a incasa banii sau a lasa pe altul sa o faca.

  9. cel mai usor e sa te vaieti…

    deobicei carnatii care se vaieta au cheltuieli fixe mari, ceea ce ii ‘indreptateste’ sa ia aibe si pretentii de bugete mari de la client.. in majoritatea cazurilor rezultatele-s de cacat dar sunt impachetate frumos de ‘departamentul PR’.

    adevarul este ca-s 2-3 oameni care lucreaza in firma si ii tin in spate pe ceilalti 6-7. cand vine clientul este frumos sa vada 10 capete cu ochii in LCD nu-i asa? toti butoneaza pentru el, deci proiectul face toti banii..

    guess what:: clientul nu mai este asa prost ca in 2008 si nu prea mai are nici bani sa arunce pe site-uri care nu-i aduc rezultate palpabile.

    boys & girls nu trebuie sa lucram toti in online ca-i fancy… ogoarele va asteapta.

    00
  10. Din „Cat costa un site? 100 de Euro. Serios.” citire:

    Problema e alta.
    95% din site-urile din Romania la ora actuala arata de 100 de euro. Evident, clientul nu va intelege de ce sa plateasca mai mult daca nu se vede diferenta, chiar si pentru cineva neexperimentat. In alte tari diferentele sunt clare, evidente in majoritatea cazurilor. Industria vad ca acum urla ca se strica piata, etc. Hai sa fim seriosi, daca un client al tau nu intelege de ce tu taxezi cat taxezi (justificat), nu vrei tu sa lucrezi cu el. E atat de simplu. Nu e ca si cum ar trebui sa lucrezi cu toata lumea.

    Ati schimbat opinii inainte?

    00
  11. Zoso la bannerele fara call e vorba de campaniile de cpc. Acolo clientul nu e foarte interesat sa genereze click-uri si sa aiba un call to action strong… Asa ca se merge cu bannere bune de cpm la cpc si regiile le inghiteau… Si rezulta un cost de cpm mai mic decat achizitia de cpm ;)

    D-asta sar si astia mari acum cu call to action and all that jazz… nu neaparat ca le e de client ca nu are rezultate.

    00
  12. Florin tu ai o perceptie total gresita despre site-uri, la fel ca 75% din utilizatorii experimentati de internet.

    in 95% din cazuri NU DESIGNUL UNUI SITE VINDE ci mesajul, serviciile, pretul… design is OVERRATED.. its that easy!

    exemple de site-uri cu design creepy sau banal care totusi au facut / fac bani : local – fostul autovit, outside .ro – craigslist.org

    00
  13. din discutiile voastre de mai sus eu inteleg ca voi sunteti niste superiori; clientu e prost, nu stie ce vrea bla bla bla…voi nu sunteti clienti la nimic…voi sunteti aia la care se milogesc toti prostii care se vor „clienti” si mai au si bani putini in mana….si cum dreaq auzi se duce el la MARELE webdesigner si nu stie programare sau exact ce vrea, detaliat in linii de cod…mama ce tzarani….Bai baieti, astia care produceti „web”…clientul nostru stapanul nostru….ala te plateste…iti da BANI….daca nu stie ce vrea il consiliezi, iti dai cu parerea, il indrumi, daca nu stie ce e aia www. atunci ii explici…si daca vrei ii prinzi si toate chestiile astea in factura….
    Auzi….clientii e prosti e nu stiu cum….da fara clienti ba, voi ce mai mancati….muriti cu „inteligenta” de foame…..

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.