Picajul ING arată că tehnologia e fragilă și dependența totală de tehnologie nu e bună

Sistemul electronic al ING a picat azi de tot câteva ore bune. Oamenii care erau obișnuiți să plătească cu cardul au avut parte de un duș rece: nu au putut scoate bani, nu au putut plăti.

Tehnologia e fragilă. Nu există mecanisme de control și fail safe bune, pentru că ele sunt gândite de oameni. Când mașinile le vor gândi, atunci va fi mai bine. Și mașinile nu pot momentan gândi.

În 2009 am avut parte de un duș din ăsta rece: am rămas în drum cu mașina și cu 50 lei în buzunar, și oricât de simpatic aș fi fost, tractarea nu se poate plăti cu cardul. De aceea m-am învățat să am bani în portofel și în buzunar, că sistemul bancar e fragil.

Și putem extinde aici: nu ne ținem informațiile doar într-un singur loc. Pozele pe un singur hard, contactele doar in telefon, banii la o singură bancă…

 

capsuni-1

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

64 comentarii

  1. acum ii inteleg pe bigami

    00
  2. 2 bănci, 2 comisioane de plătit! Nu mai bine mai ținem și bani cash?

    00
  3. Chestii de genul acesta se pot intampla oricand. Important e sa ai o masura de backup bine pusa la punct (cash / alt card).

    Problema e ca astia de la ING n’au avut nimic pus la punct – exista planuri DR (disaster recovery) special pentru astfel de cazuri (care includ de toate – de la cum comunici pe Social Media pana la cum pui inapoi, pe picioare, sistemele IT).

    Dar na, noi nu avem nevoie. Noua nu ni se intampla, fiind buricu’ Pamantului!

    00
    • Defapt costa iar toti astia fac economie la ce nu e cazul. Am vz banci al caror sistem de supraveghere video nu inregistra pt ca nu aveau bani de harduri sau cineva nu aprobase….

      00
  4. Asta a fost doar un test… sa vada cum reactioneaza popendulatia la astfel de „scenarii”. Si vor fi cat de curand peste tot.
    Vrei sa nu mai depinzi de banci? Bitcoin e salvarea! Bitcoin = Be Your Own Bank.
    Lumea uita usor de Argentina, Cipru, Grecia…

    00
  5. De la o banca de talia ING, ma asteptam la un Business Continuity, un Disaster Recovery, un hardware redundancy, ceva acolo. Nu atitudine reactiva, ca orice butic de la coltul strazii. Ceva capete or sa cada probabil, pe acolo. Mai mici, daca aveau toate alea de mai sus, dar nu au fost intretinute, sau mai mari, daca functioneazi ditamai banca, fara un fail safe.

    00
    • NOU
      #13

      Salut. Lucrez într-o banca (nu la ING) si vad multa lume pe aici vorbind despre contingency planuri.
      Ele exista si fiti convinsi ca s-au aplicat si la ING. Simpla lor existenta nu garantează reluarea functionarii in 5 minute. Desi ele sunt făcute de profesionisti si prevăd o multitudine de situații (unele de-a dreptul absurde, cu sanse infime de a se întâmpla vreodata), aplicarea lor presupune timp si resurse importante. Căderea sistemelor informatice este scenariul de criza cel mai des intalnit si simulat in banci. Ideea e ca totul se rezolva, însă nu instantaneu. Daca acelasi lucru se întâmpla in timpul săptămânii, probabil rezolvarea venea mai repede. Tehnologia este fragila, dependenta de ea e riscanta, cum spune Vali, iar momente de genul asta au fost si vor mai fi, si in Ro, si in străinătate. Nu ne mai putem întoarce la postalion si la comunicarea prin telegraf. Depindem de internet si de IT in general. Dar important e ca banii sa rămână in siguranta. Sigur, e regretabil, toata lumea e mult mai sensibila cand e vorba de bani si nu de o pana de curent sau de oprirea furnizării de apa.

      00
    • Ce disaster recovery/hardware redundancy, ei au toate conturile pe un 286 pus in coltul camerei. Front office-ul sa arate bine ca de acolo vin banutii. :)

      00
    • @Flying Frenchman, cred ca esti printre cei mai indicati sa dea detalii (daca se poate la nivel general nu din inside) si chiar multumesc ca ai raspuns. Nu lucrez in domeniul bancar dar as fi curios cum e contruita arhitectura din systemul live, de ce s-au tinut toate ouate in acelasi cos, etc. Repet, nu ma pricep.

      O alta intrebare pe care mi-o pun. Avand in vedere ca ei zic ca ala a fost un test planificat, cum se planifica testele live? Eu aveam impresia ca normal ar fi sa le planifici xand nu e flux de date/tranzacii deci jndeva doar noaptea si de preferabil in cursul saptamanii sa poti sa-i gasesti pe angajati acasa in caz de urgenta. De ce s-a planificat astia sambata la ora 1 PM intr-o perioada de peak la tranzactii?

      00
    • NOU
      #16

      @Cristi
      Nu exista teste live. Cand ceva e „live”, nu mai vorbim despre un test. Toate testele se fac in medii de test, fie ele baze de date dedicate, locuri izolate sau altceva. Cand esti obligat sa faci upgrade-uri de sistem, acelea se fac intr-adevar pe baza de date reala, dar sistemul este indisponibilizat, pus offline pentru o perioada de timp predefinita, in general noaptea, atunci cand numarul de tranzactii se reduce semnificativ. Problema nu este ca a fost un test programat, ci modul in care testul a fost realizat. In general, aceste sisteme de stingere a incendiilor nu se prea testeaza tocmai din cauza stricaciunilor pe care le provoaca. Este ca si cum ai testa airbag-urile ori de cate ori mergi sa faci ITP-ul, sau ca si cum ai da drumul la sprinklere in birouri ca sa vezi daca merg, si cu ocazia asta le-ai inunda pe bune de cateva ori pe an. Sistemele cu inergen au o serie de limitari tehnice, printre ele si faptul ca acel gaz trebuie eliminat la o presiune foarte mare intr-un timp foarte scurt, printr-un numar redus de iesiri, ceea ce produce zgomote infernale, comparabile cu cele produse de motoarele de avioane supersonice. Nu mai intru in detalii. Aceste zgomote produc vibratii, iar discurile serverelor nu mai pot fi citite. E ca la pick-up, cand sare acul. Pe scurt, acest test nu trebuia sa aiba loc in modul in care a avut loc. De notat ca multe banci din Romania nu folosesc acest tip de sistem tocmai din aceasta cauza; acum a aflat si ING de ce.

      00
  6. Exagerezi. Doar pentru că ING sunt idioți / zgârciobi la infrastructura IT, nu înseamnă că tehnologia e fragilă.

    Există soluții IT pentru aplicații critice, dar alea costă. E exact ca atunci când vorbești tu despre toți ageamii care sunt consilieri în online pe două grisine, că ala care dă banii e bou și se zgârcește. Și apoi se întreabă de ce nu are succes.

    00
    • Da, tehnologia nu e fragila, pentru ca internetu in data centere vine prin aer, si babuta aia care a lasat 3 tari fara internet in 2011, nu exista. Pana un alta, dupa ce treci de tehnologia e safe, o sa afli ca pe la nadlac intra un cablu in tara, mai sunt si secundare bineinteles, dar ala, care vine de la frankfurt, daca bagi escavatoru in el din greseala…. o sug toate bancile si nu numai vreo 2 zile. So, lasa tehnologia si pune 300 de lei in buzunar ! Doar zic :)

      00
  7. Ok, se mai intampla nasoale, shit happens. Am patit chiar azi si a fost destul de nasol, dar totusi, nu e prea stresanta viata asa cum zici tu?

    00
  8. ‘banii la o singură bancă…’

    Mergea mai bine ‘banii nu doar la bănci’.

    00
  9. Bosule, banii se tin numai sub perna, langa pistol!

    00
  10. Cine se plictiseste sa citeasca comentariile de pe facebook. Sunt unii acolo care parca sunt angajati sa rezolve problema.

    00
  11. Eu sunt la extrema cealaltă, prefer sa umblu doar cu card-ul după mine tot timpul si-atât. Grija banilor fizici ma face sa nu merite acele 5% din cazuri când chiar am nevoie de cash si nu pot plăti. Dacă mi s-ar întâmpla la cumpăraturi as lasa coșul acolo si as pleca.
    Dacă mi s-ar fi întâmpla ce ți s-a întâmplat si ție fără posibilitatea de a suna un prieten probabil ca as face la fel, dar nu sunt pățit încă. Sper sa nici nu ajung la experiența asta negativă de viața si cu bancile încât sa trebuiască sa reîncep sa am grija cash-ului

    00
  12. Unde is comentatorii anti bt cand ai nevoie de ei?

    00
  13. Pe mine m-a deranjat mai mult faptul ca au trimis mail de informare cu problema la închiderea programului ; am doua POS-uri de la ei, nu au funcționat toată ziua, clienții mi-au dat mărunt din buze, iar la call center….. A fost sâmbătă… :-( PS am POS și de la BRD , dar ala funcționează la aceleași standarde precum banca…

    00
  14. … windows xp…

    00
  15. Fara sa sune ca ma laud, pe langa faptul ca trebuie sa ai banii in macar 2 banci ceea ce am inteles incepand cu 2014 (si preferabil si sotia sa aiba un card pe contul respectiv), viata si mai ales experientele de la noi din tara m-au invatat ca chiar daca esti obisnuit sa platesti numai cu cardul sau sa scoti cash cand ai nevoie si cat ai nevoie, ca varianta de backup trebuie sa ai bani cash in casa/la tine/ingropati in gradina sau ascunsi sub salea, cel putin jumatate din cheltuielile tale lunare.

    In 2013 se facea sa fiu plecat din tara, si sa-mi expire si cardul si buletinul in acelasi timp (diferenta de 1-2 saptamani intre ele). Am avut noroc ca eu cumparasem unui prieten ceva mai costisitor si mi-a adus cash pe loc la aeroport. Am venit bine mersi la banca a doua zi chiar daca aveam cash de la el, sa cer sa scot bani cash de la ghiseu (avand cardul expirat). Ei bine, nu se poate, trebuie buletinul, valid. Stiti voi, cacatul ala de plastic ala de la noi din tara fara nici un element de siguranta. Am zis ca am buletinul expirat si tocmai am facut cerere de reinnoire, nu se poate, trebuie buletinul valid si DOAR buletinul. Am venit cu pasaportul, documentul cu care te poti identifica oriunde in lume si e considerat element de identificare in cazul in care nu ai buletinul/id-ul. Nu, la noi la banca si probabil si in alte institutii, pasaportul sau certificatul de nastere nu sunt considerate documente valide de identificare in tara noastra, desi probabil in restul tarilor in care am fost m-am idenditicat si am facut operatii cu pasaportul. Asta pe langa faptul ca jegoasa aia de la banca mi-a zis initial sa vin cu pasaportul CA SE POATE, cand am venit (pe principil, m-am intors cu ce mi-ai cerut) si era si sefa ei de fata cu ea, a facut precul domnul Ponta cand a fost vorba cu demisia la plagiat „n-am zis eu asta, tu ai zis ca sa vii cu pasaportul, deci nu se poate”. Pe scurt, daca ai vreo problema, daca e nevoie sa cumperi pastile ca maine mori, daca tre sa te operezi de urgenta, nu poti scoate bani din banca fara buletin valid si doar cu buletin valid poti face asta. L-ai pierdut, ti l-a furat, ti-a cazut in WC si ai tras apa aiurea, ghinion cum zice domn presedinte. Mori! Sigur, exista variante ocolitoare (trimiti prin online banking catre un prieten DACA merge sistemul ca azi n-a mers, sau ai un imputernicit si-l trimiti pe ala sa scoata bani, sau te imprumuti daca are cine sa-ti dea insa in caz de suma mare ma indoiesc), dar nu, la noi in tara nu se poate fara buletin indiferent cu ce document te prezinti.

    Concluzia mea a fost ca e bine sa si cash cel putin valoarea cheltuielilor pe jumatate de luna ca varianta de backup ca nu se stie.

    00
  16. Tehnologia e mai mult sau mai puțin fragilă funcție de cât e fiecare dispus să investească. Cu 1 mil de euro nu poți construi o statie spațială. Cu 100 miliarde poți. Cu 1000 miliarde probabil o poți construi în jurul planetei Marte. Etc. 100% fail safe nu există. Dar se poate ajunge foarte aproape.

    00
  17. O vorba din batrani zice:
    „N-ai bani la tine, mirosi a prost”.

    00
  18. Intrevad o furtuna solara foarte puternica undeva in viitor. A mai fost una in 1859, dar telegraful de-abia aparuse. In anii recenti, una mai modesta, dar care tot a prajit niscai retele electrice, a fost in 1989. Eh, si intrebarea e ce te faci fara curent electric si comunicatii. Sa zicem ca aia de la tara vor supravietui initial, dar vor fi depasiti de multimile infometate care vor veni peste ei…

    00
    • Eu mai repede prevad o furtuna de prostie. Simti briza?

      00
    • @Arthur
      Pot sa stiu ce te-a deranjat in comentariul meu? Nu ma cunosti, iar comentariul tau nu arata decat agresivitate. Te simti mai bine acum? Vad si voturi negative, deduc ca ori am fost prea succint pentru a fi inteles, ori poate ca doar bascalia e apreciata pe aici.
      Altfel, nu am nevoie de apreciere asupra inteligentei mele – daca ai sti unde si ce lucrez, poate ca ai lasa-o mai moale.

      00
    • Lucrezi la NASA? Coleg cu georgică?

      00
    • NOU
      #37

      Daca nu lucrezi in energetica sau telecomunicatii, te iertam. Altfel, intrevad ca vei avea de explicat.

      00
    • De ce are atîtea voturi negative? Este o situație, deloc ipotetică, care dă frisioane oricărui it-st cu ceva minte. Iar informația aia e toată adevărată.
      @Arthur Eu nu văd prostie, doar ignoranță crasă. A ta.

      00
  19. Informațiile le putem tine/clona în cate locuri vrem dar din păcate aceiași bani nu se pot tine în mai multe locuri :)

    Cu cat ceri mai multe de la un sistem cu atât cresc șansele sa dea erori la un moment dat. Tehnologia evoluează în ritmul. Lucruri care funcționează acum fără să-ți mai pui probleme, acum 10 de ani îți dădeau multe bătăi de cap.

    00
  20. Picajul ING arata ca n-au bani de bagat in solutii de rezerva. Ca si bcru’ care isi oprea complet atm-urile acum cativa ani

    00
  21. Vali,citeam si la hanul din Pantelimon cum a rămas cu pl in mana ca ING sucombat si banii gheata sunt pentru tarani.Tine in continuare bani in buzunar un portofel burdusit de bani nu afectează aerodinamica,in portbagaj un topor si alte chestii care te pot ajuta in situatii cand ajungi sa joci leapsa cu ursu,lupu.

    00
  22. Picajul ca picajul, asta pot înțelege, însă comunicarea lor, nicicum.
    La ING lipsește un manual de criză cu sarcini clare pe partea de public relations.

    ( și când te gândești că acum o lună si jumătate declarau că vor sparge avioane … https://www.wall-street.ro/articol/Finante-Banci/202419/ing-vizeaza-o-cota-de-piata-de-10-procente-in-romania.html )

    00
  23. Bântuia pe aici un nene cu un vis umed (un vis cu parfum de comunism) : plata cu cardul in procent de 100%! Îți e prieten, hai că-l știi.
    Să te ferească sfântul de ziua în care ti-o trage realitatea.

    00
    • Cine? nw „advertorial” radu?

      00
    • Eu sâmbătă am plătit toată ziua cu cardul. Dar sigur, mergi cu cash dacă așa vrei, fiecare cu cât de mult confort vrea în viață.

      Din când în când și metroul se mai oprește, dar ăsta nu-i motiv să mergi în fiecare zi pe jos în loc să te urci în el.

      00
  24. Bani din bancă sunt banii băncii, nu mai sunt banii tăi! Banca are o datorie față de tine, poate să ți-o plătească sau poate să nu ți-o plătească. (Economia pentru tonți, p.99 Editura Trei Purcei).

    00
  25. Intre timp bt24 functioneaza……:)

    00
  26. am un prieten care trebuia sa mearga la o nunta cu banii de pe card, iti dai seama ca nu a fost singurul in aceasta situatie aseara? :D

    00
  27. Daca era picat 1 sapt intelegeam panica, dar asa nu mi s-a parut mare scofala.. Ce sa le faci daca folosesc Oracle in loc de MySQL..:))

    00
  28. high availability cluster si noduri in locatii multiple. Oameni priceputi sa fie..

    00
  29. Mai nou cică a fost simulare de incendiu. Planificată. De aia nu știau ce să mai declare ieri, și tot de aia nu știu ce bani s-au retras de pe cardurile lor ieri…

    00
  30. Nu cred ca tehnologia e fragila. „Lucratul pe costuri” e fragil. Ca nu ai un DR bine pus la punct care sa intre in functiune cand trebuie, cum trebuie. E plin Clujul de DC-uri (ca sa pastram regulile pentru DR – distanta, falie geografica, element de relief major, etc.).

    00
  31. A fost groaznic, nu am mai putut plati cu cardul si a trebuit sa folosim un bancomat de la alta banca… Zombie apocalypse, iti jur.

    00
  32. In 2006 eram in SUA. Intr-o noapte imi crapa masina pe autostrada: murise bateria. Vine masina de asistenta, imi da curent si ajungem la momentul platii. Noaptea, in bezna, in mijlocul pustiului, ma intreaba: plata cash sau cu card? Daca optam pentru card, nici macar nu-l procesa pe loc, avea un imprinter care iti ia amprenta cardului. Dar am platit cash.

    00
  33. S-a dus iar pe copca ING-ul.
    Cred ca heckaresc bine baietii la el:

    „Ne cerem scuze pentru inconvenientul creat, dar pentru moment serviciul ING Home’Bank nu este disponibil.

    Va multumim pentru intelegere si va asiguram ca lucram la remedierea acestei situatii.”

    00
  34. acum 10 ani am ramas si eu in drum. De obicei, nu aveam mai mult de 50 RON in portofel. M-a luat nenea pe sus cu masina, l-am rugat sa opreasca langa o banca, am scos bani, am platit „cursa” si „la revedere”.

    Deci se poate rezolva. Eu nu mi-as pierde increderea in tehnologie doar pentru lucrul asta.

    00
  35. Eu nu pot pricepe cum comercianții, mai ales cei mari și cu mărfuri/servicii ce nu se mai pot restitui (restaurante, benzinarii) , accepta să integreze sisteme de plată cu cu cardul ce nu pot funcționa și offline.
    Ce fac eu patron de restaurant dacă a mâncat clientul și apoi în baza anunțului cu acceptarea de card vrea să plătească pe bază de card? Ce fac eu benzinar daca stiu de problemă, intreb toți clienții înainte de a alimenta dacă au card la ING?
    Noi, consumatorii, ar trebui să cerem Asociaţiei procesatorilor de carduri sa asigure cumva procesare offline, de vreme ce vreo 60 de ani asta a fost regula. Cine suportă riscul de neplatii e altceva

    00
  36. Când a picat Transilvania Acu vreo luna si ceva eram la Kaufland la casa coșul super plin, când am vrut sa plătesc pauza. Am lăsat coșul acolo si le-am urat La revedere

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube