Online: despre ecommerce la final de 2017

Cred că toate magazinele online trebuie să înrămeze acest grafic mare în birou. În 2017, 71% din traficul magazinului online vine de pe mobil, și cu toate astea proprietarii aleg să meargă la conferințe și să dea banii pe tot felul de prostii în loc să angajeze câțiva oameni ca să le facă magazinul funcțional.

Vreau să subliniez câteva lucruri pe care trebuie să le bifeze un magazin online românesc la final de 2017:

  1. Cu cât produsul e mai scump, cu atât e nevoie de mai multe poze cu el. Am avut câțiva clienți pe consultanță care aveau o singură poză la produse de +300 lei. Poza de la producător, aceeași de peste tot pe net. Pentru că a face niște poze în plus implică muncă pe care nu sunt dispuși să o facă sau să o plătească. Clientul se uită, nu vede prea bine produsul, pleacă.
  2. Dezactivarea produselor care nu sunt în stoc sau nu vor fi în următoarele luni. Tactica asta de a păstra un produs pe site cu un preț mic “pentru a atrage clienți” nu a funcționat niciodată. M-am uitat pe niște rate de conversie, clientul căuta pe net produsul X, îl găsea în unele magazine la 2 lei și apoi în alt magazin la 1 leu, dar nu era pe stoc. Dacă el voia produsul ăla, sigur nu îl va cumpăra de pe un magazin care umblă cu mizerii din astea.
  3. Site-ul trebuie să se încarce rapid. Cu cât mai rapid, cu atât mai bine. Da, știu, experții care fac asta sunt scumpi, dar dacă îmi ia 20 sau 30 secunde să se încarce fiecare pagină pentru că proprietarul sau programatorul sunt idioți și vor briz briz-uri și mizerii o să plec. O listă cu ce trebuie optimizat aici.
  4. Certificat SSL obligatoriu. Pentru că Chrome e cel mai popular browser și pentru că 10€ pe an nu sunt bani mulți.
  5. Interfață cât mai simplă. Mi se pare groaznic că avem în continuare primul ecran din pagina de produs plin de prostii inutile, când toată lumea ar trebui să fure interfața de la Amazon și eMAG. Am discuții cu clienți cărora le spun ce trebuie să facă și care nu înțeleg de ce cer bani pentru ceva ce și programatorul lor poate să facă. Poate, dar nu știe.
  6. Nenorocitele alea de filtre puse la punct. Nu există filtru pe brand, nu exista filtru de cele mai noi, nu există filtru de “în stoc”, dar vor să vândă să rupă.
  7. Afișarea stocului. Am comandat niște produse și mă sună un operator și îmi spune că vin în 3 săptămâni, deși pe site apăreau în stoc. Am renunțat, pentru că aveam nevoie de ele mai rapid.

Altfel, aș vrea să dau foc tuturor magazinelor online de produse outdoor, care au adaosuri de 50%, dar nu au timp și bani să facă un site la nivel de 2015, nu mai zic de 2017. Sigur, pe unii un îi învinovățesc, s-au dus la ăștia care se laudă prin ziare și s-au speriat când au auzit 30 sau 50.000€ pentru un magazin online “pe CMS-ul nostru proprietar, pe care îl deținem noi și voi doar îl folosiți”  și alte minuni. OK, nu ai bani să îl faci de la zero, dar găsește pe cineva să îl facă să arate uman, că vinzi niște produse scumpe.

Altfel, biletele la conferințele GPEC, care au ajuns să fie una la fiecare 3 zile, sunt mai ieftine decât să pui osul la treabă.

 

online-ecommerce-mobile

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

67 comentarii

  1. Ceva recomandare de magazin online romanesc si decent pt prepping?

    00
    • nu. toate sunt varză la design și funcționalitate, marfa o aduc din germania sau cehia, durează mult de tot și tot așa…

    • Cred ca este o nisa prea mica pentru Romania. Adica foarte greu de justificat economic un magazin online, cu stocuri in Romania. Poate pentru ca la noi nu exista mentalitatea aia ca la americani, nu exista educatia specifica adica.

      00
    • In Romania se traieste de zeci de ani in regim de Fort Boyard sau Lost, preppingul este doar pentru fitzosi de lumea intai care au nevoie de un dulap intreg de scule, sfori si conserve sa supravietuiasca unui cataclism. Romanul se descurca cu un maieu, un ciocan, un borcan de zacusca, o sarma si un vecin pentru a scapa din orice si a repara orice, restul sunt balast.

      00
    • De ce să te grăbești cu produsele de prepping? Nu e ca și cum sfârșitul vine mâine! :D

      00
    • stop trolling, haivas! știu unde stai!

    • ok, că să nu fim răi, kaki.ro și military-shop.ro sunt vag decente, dacă reușești să treci peste designul 2005 și funcționalitățile 2001.

  2. Nu le stresa, subliniază

    00
  3. 50% adaos!? Glumesti…

    Incearca 150%…

    00
  4. NOU
    #11

    Am comandat ceva de undeva. Mă sună operatorul a doua zi să confirm comanda. O confirm și îmi zice:
    – Azi pleacă pe curier, mâine aveți produsul.
    – OK, zic.
    A doua zi, mă sună pe la ora 15: știți, s-a produs o încurcătură și nu mai avem produsul pe stoc. WTF?
    – Ieri când m-ai sunat să confirm, nu ai văzut că nu-l mai ai? Dacă aveai doar 1 și ai ajuns la comanda mea, nu era logic să pui produsul deoparte? OK, anulez comanda.
    – Ah, super. Era ultra fericit că am anulat comanda :)))))
    Boicot pe magazinul ăla de atunci

    00
  5. încă ceva, scris cu litere groase:
    Wordpress cu WooCommerce NU e soluție de magazin online!

    00
  6. Daca nu eram si noi o tara bananiera, intra Shopify cu payments si toate cele, mai ordona si sistematiza putin piata asta. Pana atunci sunt bani de facut pentru freelanceri si agentii.

    00
  7. Cred ca ar mai trebui adaugat si posibilitatea de a comanda fara sa îți faci cont si renunțarea la confirmarea telefonica după plasarea comenzii.

    00
    • Aia cu contul, da!

      Mai ales cand nu ai nici OAuth si trebuie sa-mi confirm mailul.

      Nu am nevoie de „cont”, vreau doar sa comand produsul in pendula mea, si daca sunt multumit poate alta data mai vin pe la tine si imi fac cont, ca sa nu bag adresa de fiecare data. Am renuntat de multe ori sa comand un produs (pe la magazinele de afara) cand mi-au cerut sa fac cont, ca imi era prea lene.

    • și nici să te loghezi cu fb nu vrei

  8. 2017 si inca nu avem magazine romanesti pe Salesforce Commerce Cloud sau similar. da, e mai scump, e nevoie de oameni specializati pe asta, dai cateva sute de dolari doar pe un sandobx (gen unde ai o replica a site-ului pt teste etc), dai si 3% din fiecare vanzare, plus altele, dar nici nu pica niciodata de Black Friday. mai e mult pana departe. :)

    00
  9. vreau sa adaug si eu „decat” un lucru.
    Suntem in 2017 in pendula mea. Cine mai are site cu refresh de pagina la modificare filtru masa-i curva.

    00
  10. 10€ ce? Let’s Encrypt ti-l da gratis (https://letsencrypt.org)

    00
  11. Am un magazin f. mic spre mic (de expl. comparativ cu emag) de mobila. Ceea ce vand eu nu sunt produse de serie, ar merge mai degraba spre „unicate”. Deci este un caz mai aparte – eu nu import din Asia lucruri standard, electronica, etc.

    Ai perfecta dreptate cam la toate punctele, care sunt valabile in 99,99% de cazuri. La punctul 2 am redus articolele nedisponibile, dar cele cu poze misto si care atrag atentia le las. La fel (precum ai scris si tu) nu sterg produsele care vor fi disponibile in cateva saptamani. In acest fel vand clientilor in ca. 88% din cazuri alte lucruri (cross selling).

    Referitor la ultimul punct: daca cineva are nevoie sa zicem de expl. de 150 de scaune le pot procura in sa zicem tot in jur de 90% de cazuri. Daca scriu pe stoc ca am disponibile doar 15 scaune, cei pe care ii intereseaza un nr. mai mare de scaune nu vor intreba niciodata daca le pot livra.

    Poate nu toate magazinele online au resursele necesare ptr. asi pune la punct paginile si procesele corelate ori au alte probleme. Am destul de putina experienta in ceea ce fac acum, doar cinci ani, dar cand ma suna agentiile de seo, ca as putea fi primul la google search, nu doar al doilea sau al treilea, in anumite cazuri doar pe pagina a doua, le pun cateva intrebari:

    – cum vad ei sourcing-ul bransei mele,
    – cum cresc costurile daca vand mai mult? Exista o corelatie intre vanzari crescute si cresc costurile variabile, cum se dezvolta marja? Cum cresc costurile fixe (personal, depozitare, etc.)?
    – cum se dezvolta profibilitatea? cum lichiditatea? cum colectarea banilor?

    Online-ul ofera, imho, posibilitati de a de dezvolta exponetial, dar poate restul proceselor nu tin pasul.

    Eu imi pot plati ratele la casa, face concediu cam cand doresc, daca se strica masina (land rover) sa mi-o schim, trimite copilul la o scoala privata fara sa fac infarct sau comotie cerebrala la aproape 45 de ani. Firma se dezvolta foarte bine, dar organic cu ca. 15-20% pe an. Ce motive as avea sa creasca cu 150% pe an?

    00
    • Daca nu mentionai tipul de masina erai ok. Oricum un like. Productia nu e o ramura adaptata online-ului in termen de livrare. Revanzarea e.

      00
    • Pentru a intelege mentionarea tipului de masina trebuie citit si cetin (cross reading). Ptr. Ca tu ai mentionat aceasta marca a diavolulu: o fu. In esapament…dar din pacate nu mai iese nimic din el.

      00
  12. În 2015 când am decis să îmi deschid propria afacere online, am ales între Opencart și Prestashop. Câștigători au fost primii. Deși, sunt din același oraș cu SilkWeb nici prin cap nu mi-a trecut să apelez la ei.

    00
  13. „Dezactivarea produselor care nu sunt în stoc sau nu vor fi în următoarele luni. ” – ca sa cazi in google pana la fund cand vede 404. De aia nu are emag niciun produs cu lipsa stoc. Si telefonul meu din 2010 inca apare pe emag.

    00
    • da cine a zis ca trebuie sa dispara pagina? Dispar linkurile din site catre pagina si produsul din cautari. Daca cineva aterizeaza acolo deoarece stia pagina in loc de butonul de „Buy” va gasi un text cu „Indisponibil”. Unde e problema?

      00
    • Una e să cazi din google pe un produs care nu este în stoc, și alta e să intrii într-o categorie și primele 10, cele mai vândute produse să nu fie în stoc.

      00
  14. La in moment dat am cunoscut in consultant foarte bun care pe la conferinte zicea absolut cum face el consulanta si de ce are rezultate. La intrebarea de ce spune chiar tot ce face raspunsul lui a fost ca nimeni nu face singur tot ce trebuie daca nu este impins de la spate eventual si pe bani grei. efectiv el era platit sa-si impinga clientii de la spate sa faca niste lucruri care le stiau sau le puteau afla gratis

    00
    • dap, e frecventă faza. dacă e gratis sau dacă vine de la un tip care e in blugi, nici nu le pasă. dacă vine taloi și le spune niște tâmpenii, se udă toți.

  15. La f64.ro filtrele merg de multe ori pe invers. De ex. daca vrei obiectivul marca X pe montura Y si activezi filtrele ai mari sanse sa nu mai gasesti produse care corespund criteriilor si care erau in lista lunga, cea cu toate obiectivele. Le-am comunicat de 2 ori problema si degeaba. Si vorbim de f64, ce pretentii mai ai la altii care au bugete de zeci de ori mai mici.

    00
    • Ai rămâne surprins sa afli cum merge de fapt echipa de dezvoltare a f64 și ce buget au…*cough* o parte externalizata *cough* multi isi cauta de munca și stau pe linkedin în mare parte a programului într-o camera de 16mp *cough*

    • alecsiu rulează :D

  16. Lucrez la o infrastructura de… Site-uri de genul. Nu pentru România.

    Până acum doar eu am fost plătit cu vreo 40 – 50 de mii de dolari și mai e mult până departe.

    API-urile necesare sunt de toată jena, ceilalți programatori sunt toți indieni și abia vorbesc engleză, daca sugerez vreo optimizare a bazei de date e fain, dar mai bine păstrează tabelele cu 40 de indecși, să scrie un indian 50 de linii de cod ia vreo 6 luni. Și tot e incomplet.

    Mă gândeam să-mi scriu propriul magazin online, dar după o zi de mizerii la locul de munca sus amintit numai de scris cod nu mai am chef.

    00
  17. Procentul de trafic de pe mobil este web sau/si/doar aplicatii mobile?

    00
  18. Punctul 7 face sens din punct de vedere comercial. Produsul nu e pe stoc dar magazinul stie ca il poate aduce in 7 zile, in acest caz in loc sa scoti produsul de pe stoc maresti timpul de livrare.

    Este drept ca poate 9/10 clienti se vor grabi, asa cum ai facut si tu, si vor comanda din alta parte, dar daca prinzi un singur client in acest fel, inseamna plusvaloare comerciala pentru business.

    00
    • aici depinde de la caz la caz. unii nu au stoc sau nu au produsul respectiv pe stoc. și întrebi când vine și el spune „următorul import este peste 3 săptămâni”. ce faci?

  19. Filtrele alea sunt boala mea, am un hobby usor obscur si dupa ce ca sunt cateva magazine in toata tara (si majoritatea doar online), mai au si niste filtre de tot cacatul.

    Faza tare e ca uneori sunt acolo de vrajeala, bagi un filtru si te trezesti ca nici macar nu merge.

    00
  20. Misto astea. Cati o sa le implementeze? Corect.

    00
  21. 8. Un pret aiurea taiat si pretul normal sub nu inseamna reducere.
    In 2017 oamenii s-au prins si se pisa pe reduceri de astea. Cine are de cumparat cumpara din cauza pretului nu a reducerii

    00
  22. mie imi plac maxim magazinele care fac resell de la sportsdirect cu adaos si care in loc sa isi fac un stoc local, le copie site-ul si baga perioada de livrare de 1-2 saptamani pana le vine comanda din Anglia, la un moment dat erau destule reclame pe Facebook la din astia

    00
    • pentru ca functioneaza!

      romanul prefera sa dea 150 lei pe o pereche de pantofi + 20 lei transport chiar daca asteapta 2 saptamani in loc sa dea 100 lei pe o pereche de pantofi + 50 lei transport ca sa ajunga in 5 zile lucratoare. ii este dificil sa conceapa, sa accepte sa plateasca 50 lei pe ceva atat de abstract precum transportul.

      00
  23. Foarte bine punctat, as avea cateva chestii de adaugat. Problema cu produsele pe stoc care nu pot fi livrate e discutabila. Spre exemplu mai sunt 2 produse pe site si comanzi unul dintre ele. Ajunge comanda, se face rezervare. Apoi se proceseaza in depozit si se descopera un defect, motiv pentru care nu poate fi livrat. Se anuleaza comanda, plata nu e facuta asta e, plata e facuta se face restituire. Cel de-al doilea produs s-a vandut in magazinul fizic intre timp. E o situatie concreta si care are putine variante de rezolvare. Ideal ar fi sa ai stoc separat pentru online daca ai magazin fizic, dar pentru unele marfuri nu se poate sau ar fi un cost suplimentar pentru a multiplica oferta. Pentru cei care activeaza doar online, un depozit pus la punct rezolva tot, dar si asa pot aparea situatii de genul. In rest doar de bine pentru cei care investesc in design, performanta, SSl, ERP, WMS…

    00
  24. Recomandări de bun simț.
    Nu te bagă Raluca și Andrei în juriul GPeC? :D
    Te-ai gânti să-ți faci și un magazin online?

    00
  25. ai in poza un nene care comanda de pe amazon. am vrut sa vad costul de shipping pana in ro pt un produs si m-am trezit ca l-am comandat pt ca deja aveam toate informatiile in cont. atat de usor poate fi sa comanzi.

    flowul de checkout trebuie sa fie foarte simplu. doar adrese si card info. cam asa https://imgur.com/a/uyG02 nu-s chiar tampiti aia de la Shopify. si nu vor sa implementeze solutii simple de checkout pe mobile din cauza unei combinatii fatale de lacomie si prostie. in cart, acolo unde sunt cele mai multe abandonuri, vor sa te agate cu alte items sau sa-ti faci cont sau sa login daca ai deja cont sau cu un newsletter #sauceva ca sa retargeting, retentie si alte balarii.

    00
  26. Si certificatul tau de pe valipetcu.com ti-a expirat ieri. :)

    *Nu trebuie sa il publici.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.