Poate cineva să explice OFF-Road-ul sau ATV-urile

De fiecare dată când Doru scrie câte ceva pe tema asta îmi pun aceeași întrebare: sportul ăsta are vreo explicație logică? Adică, îți iei o mașină specială, o chinui ca să urci pe niște drumuri unde n-ai ce căuta, ambalezi aiurea motorul speriind păsări și animale, ajungi undeva sus, te feliciți că ai o mașină tare și după aia te întorci. Și te bați pe burtă că ai ajuns undeva unde nu sunt cocalari cu manele fără să realizezi că în situația aia tu ești cocalarul de care ai fugit. Tu și idioții cu ATV-urile de prin păduri, care fac un zgomot infernal și inutil.

Vrei să te dai pe munte? Perfect, ia o biclă sau ia-o pe jos. E mai sănătos și pentru tine și pentru mediu. Dă jos burta din mașină!

 

doggy-11

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

41 comentarii

  1. Jos burta din pacanitoare !

    00
  2. Ştii vreun sport cu explicaţie logică?

    00
  3. pe aceeasi logica mai bine fa bine si inoata ca sa fii in forma, nu te da cu skijetul pe apa sa deranjezi pe toata lumea, nu?

    00
    • @alioja: hai să zicem că nu te duci la mamaia ca să te odihnești. dar dacă te dai cu skijetul pe plajele de bătrânet poate ai o problemă.

  4. @vali>> ma duc la mamaia sa ma odihnesc asa cum ma duc si la munte. altii poate inteleg altfel relaxarea si aleg sa se dea pe jucariile alea. ca pot. si ca isi permit.

    00
  5. @ratza urcatul cu masina sau ATV-ul pe coclauri nu este un sport, e o forma de masturbare. Sport e ala in care iti antrenezi corpul, creier sau muschi luptand cu limitele tale, nu ale masinariei construita de altii mai destepti ca tine. Chestie de nuanta. Asa ar fi un sport si taiatul de paduri cu drujba sau masinutele busitoare de la balci

  6. @alioja: da, daca te dai la 20 – 30 metri de mal cu skijetul este de cacat deoarece se aude pe plaja cum un cocalar trebuie sa arate ca, desi ii ghioraie matele de foame, a gasit prin buzunare de 15 minute. daca te duci la mai mult de 100 metri in larg, asa cum se intampla prin alte parti care chiar au apa calda non-stop in hotel, nu-i nici o problema. pe plaja nu se mai aude paraitoarea si, daca ai noroc, s-ar putea sa se uite dupa tine salvamarul ;-)

    00
  7. @eftimie deci f1 şi motogp e de rahat?

    00
    • @omu_negru: ba nu, sunt niște sporturi utile și eficiente. ce naiba, de câte ori n-am ieșit cu monopostul pe șosea la plimbare…

  8. @trecator>> este corect si sunt de acord cu tine. eu discutam despre notiunea in sine de a te da cu jucariile astea.

    vorba cuiva de mai sus, nici un sport nu are noima

    00
  9. Vali, uite cum facem. Mergi macar cateva ore c-un motor de offroad prin munti, si mai discutam pe urma daca faci sau nu miscare. Zau ca nu pricep cum puteti sa va dati cu parerea despre lucruri pe care nu le-ati incercat. Iti garantez atat tie, cat si celorlalti care cred ca nu e un sport sa te dai cu motorul de offroad pe munte, ca e. La fel cum iti garantez ca nu esti in stare sa faci fata 1 zi pe munte calare pe motor.

    00
    • @offroad: reiau. ești coios, ia motorul in spate și urcă cu el până unde vrei tu. nu il ambala gratuit doar pentru că poți.

      și da, trebuie să fac o regulă nouă: cine mai presupune că ăilalți nu pot, nu știu, nu rezistă bla bla nu mai comentează aici. sunt sătul de presupuneri tâmpe. serios. cum ar fi să presupun eu că ești impotent și că nevastă-ta caută pe la alții ce tu nu-i poți oferi? nu e la aceeași categorie, dar e mai plastică, poate pe viitor te abții de la a presupune ce pot și ce nu pot eu (sau alții) face.

  10. NOU
    #13

    am fost la o cabana la Padina, pe partea cealalta de Busteni, si acolo aveau ATV-uri la dispozitia clientiolor.
    Senzatie…nu am condus eu ci am stat in spatele unui prieten.M-am simtit cam taran cand am trecut pe langa un grup de adevarati montaniarzi, dar senzatia atunci cand urci cu viteza pe o panta sau cand treci un obstacol e frumoasa.

    00
  11. Nu stiu daca-i un sport dar oricum nu-l poate face oricine dpdv financiar dar si al skill-urilor implicate.
    Daca ar fi sa condamnam tot ceea ce nu intelegem sau nu ne pricepem… ooops.. deja suntem habotnici / sectanti, etc.. :)
    Ma gandesc ca lumea realizeaza ca nu-i usor sa duci un vehicul pe 4 roti care are un centru de greutate destul de ridicat, plan inclinat, teren alunecos, etc.
    Ii o placere si asta, fiecare cu piticii lui. Trebuie omul sa cheltuiasca banii cumva, sa se destinda intr-un fel sau altul ca altfel toti o sa „Going Postal”

    PS. Ce sa mai zic de sporturile astea: https://www.topendsports.com/sport/unusual/list.htm

    00
  12. Mda clar, imposibil sa fie distractiv sa conduci chestii prin padure sau pe munte. Hai sa hipsterim cu bicicleta si sa ne dam destepti.

    00
  13. Orice activitate indoor sau outdoor in care nu transpiri, nu e sport. Si daca inoti transpiri, dar nu simti pentru ca esti in apa!

    00
  14. Vali, pentru tine e OK să presupui că cei care merg cu ATV-uri sînt idioţi, dar dacă ei presupun că tu nu eşti în stare să mergi o zi pe el şi-ţi spun asta într-un mod decent nu-i mai laşi să comenteze. Superbă atitudine.

    00
  15. zoso, vorbesti de competitii sau de versiunea „de agrement”? E o diferenta destul de importanta intre cele doua, din punctul meu de vedere, asa cum e la orice diferenta intre hobby si sport de performanta. In cadru organizat, cu regulamente, etc. e una, de capul tau e cu totul altceva. Cam ca diferenta intre pescuitul sportiv si braconaj (e putin fortata comparatia, dar sper ca se intelege ce vreau sa zic).

    00
  16. d-asta e viata frumoasa, gusturile difera si e mare lucru daca poti da dovada de inteligenta si de a intelege ca, ceea ce tie iti place, altuia poate nu-i place… insa asta nu inseamna ca e idiot… cocalarii care calaresc atv-urile pe drumuri pe care ar putea sa le bata cu piciorul, sunt de condamnat, de acord.
    eu fac offroad, cu masina, de placere, nu stiu daca se poate numi sport, insa te asigur ca acolo unde fac eu offroad nu ajungi tu cu bicicleta nici in o mie de ani… si nici nu chinui masina, mai exista si alte masini pe lumea asta in afara de megane.

    00
    • @DePlictis: NO SHIT?! EXISTĂ ȘI ALTE MAȘINI IN AFARĂ DE MEGANE?! adică, sugerezi subtil ca un baros că am o jenă că am megane?

  17. Da, ştiu că e trist să explici fiecare chestie, dar am zis să încerc.

    00
  18. @zoso: nu am sugerat ca ai megane, mi s-a parut ca ai facut comparatie cu un megane atunci cand ai scris ca ” …îți iei o mașină specială, o chinui ca să urci pe niște drumuri unde n-ai ce căuta…”

    00
  19. Subscriu și recomand bicicleta! Eu slăbesc în jur de 4 kg la un concurs de mountain bike, de aproximativ 50 km.

    00
  20. Te iubesc pentru postul asta.

    Padurea e pentru picior sau bicicleta. Dreptul de a urca muntele se castiga, cu greu.

    00
  21. @offroad eu merg si cu piciorul si cu bicicleta pe munte. Ma deranjeaza cretinii cu partaitoarea si sunt convins ca si ei se simt ‘out of place’. Asta daca nu sunt nesimtiti.

    00
  22. @zoso: exista campionat national de offroad, la ala ma refeream. Organizat sub tutela unei federatii, cu reguli si tot tacamul. Asa cum exista campionat de raliuri, de viteza in coasta, de indemanare, de slalom. Care nu au nimic de a face cu „raliurile” pe care le vedem toata ziua la stirile de la ora 5.

    00
  23. mi s-a umezit glandul cand l-am citit pe atreides cu dreptul de a urca pe munte. chiar a scapat o lacrima

    00
  24. Pe ideea asta, ce cauta astia cu bicicletele pe drum? In padure cu voi. Dreptul de a merge pe drum se castiga cu greu.

    00
  25. @offroad – intamplarea face ca am avut placerea sa ma dau cu un motor semi-offroad (BMW 750 GS) vreo cativa ani. Imi placea foarte mult sa merg pe camp, unde nu era semnal si nimeni sa te ajute daca iti rupeai mufa. Da, e o senzatie frumoasa, la fel cum e misto sa mergi cu motorul la mare pe Autostrada, sa-i dai un pic in goarna, apoi sa iesi spre Calarasi, sa treci cu bacul pe la Ostrov si sa faci drumul ala prin Adamclisi pana la Mamaia. E o senzatie incredibil de placuta (mai ales cand ajungi la Mamaia si gasesti gagica asteptandu-te goala in patul cu vedere la telegondola) :-)

    Insa, acum vreo 20 ani, eram si eu un simplu baiat caruia ii placea sa mearga la munte si sa priveasca valatucii de nori peste Bucegi, coborand de pe Vf. Omu pe la 5 dimineata. Si, desi in ultimii zece nu am mai facut lucrul acesta, desi cred ca e o senzatie misto si offroad-ul pe munte, nu as face asta pentru nimic in lume. Pentru ca am valori. Nu multe. Cateva. Si nu pot trece peste ele nici in ruptul capului. Nu mor daca nu incerc chiar toate senzatiile din lume. Nu consider ca am coaie mai mici doar pentru ca nu m-am dat niciodata cu motorul pe la Babele.

    PS. Cumva offtopic dar legat de o alta postare de azi, tot de la tine: ce plm va trebuie camera cand iesiti cu bicicleta, motorul, masina sau pantofii? Tu nu-ti explici care e treaba cu off-road-ul, dar iei camera aia peste tot. Mai da-o-n pendula mea si plimba-te pe strada cu bicicleta sau cu pe jos fara sa pierzi 5 minute apoi editand un filmulet, scriind un post, pendularind o faza din trafic… Asa fac si aia in off-road cu camera pe casca de zici ca sunt Teletubbies…

    00
  26. Stai asa, ca sunt mai multe subiecte aici. Primul, din titlu, zice cam asa: de ce e util / exista offroad-ul. Al doilea ar fi de ce este offroad-ul considerat un sport. Mai e – in text – si un alt subiect legat de „manelistii offroad” care se afiseaza (in lipsa gratarelor cu mititei) cu masinile doar pentru show off. Sunt chestiuni diferite.

    Eu iti ofer doar perspectiva mea la primele doua.

    Primo: nu practic offroad-ul ca sport, si nici macar nu e o pasiune de-a mea. Insa ma ajuta sa-mi satisfac o alta pasiune. Pentru mine offroad-ul e doar o modalitate de a a-mi mari sansele de a ajunge acolo unde am nevoie: adica la vanatoare, pe coclauri. Da – insa probabil ca vei zice: de ce nu bagi matalutza pe jos, de esti asa de viteaz? Iar raspunsul este simplu: din comoditate. Imagineaza-ti ca te duci in Baragan, iarna, ca poate ai de parcurs 30-40 de km prin frig, ca majoritatea drumurilor sunt desfundate si asa de izolate incat incat primul tractor (nu zic tractorist nebaut) care sa te scoata din belea (adica noroi) se afla la 10 km distanta… Ce placere ar mai fi si aia? Iti raspund tot eu (ca sunt patit): nu-i niciuna.

    Secundo: de ce cred ca este offroad-ul un sport? (hey, eu nu-l practic… am explicat mai sus, insa imi dau cu parerea). Ca orice alt sport in care nu depinzi doar de tine (ex: hipism, formula 1, etc) diferenta majora – e cumva contraintuitiv ce zic – o face si cel care conduce „atelajul”. Am intalnit soferi de offroad care pot iesi cu o Dacie de pe vremea lui Ceasca de acolo de unde majoritatea cu o masina bine echipata offroad se impotmolesc. Asadar, ca in oricare alt sport, adevarata intrecere e cu tine insuti, sa-ti dovedesti ca poti razbate dincolo de contrangerile pe care (in acest caz lipsa drumului bun sau a unei masini ultraperformnte) ti le arunca in cale.

    Legat de punctul 3: comparatia facuta de cristi_s e superba – aia care se „dau mari cu „pacanelele lor” sunt un fel de braconieri ai offroad-ului. Intocmai ca si acei bikeri montani care lasa ambalajele de plastic pe unde „vrea muschii lor”.

    00
    • @Secara: stai un pic. una e să te duci cu mașina pe câmp, la vânătoare, și alta e să te duci cu mașina ca să te duci cu mașina. la tine sportul nu e datul cu mașina, ci vânătoarea.

  27. Uneori e chiar păcat să n-ai cameră la offroad.

    00
  28. Un prieten de-al meu povestea la un moment dat: „Băi şi am urcat ce am urcat cu Defender-ul şi la un moment dat a trebuit să-l las. Am mers pe jos cinci minute şi am întâlnit prima Dacie…”

    Serios acum, e o diferenţă între ce percepe fiecare drept sport şi mai e la fel de adevărat că pădurea e a fiecăruia. Dar libertatea ta se termină fix acolo unde începe să fie încălcată a mea, iar cum ţara asta e cunoscută pentru sălbăticia ei comportamentală, nu trebuie să ne gândim prea mult la posibile consecinţe.

    Ştiu că există acţiuni umanitare în care participă entuziaştii offroading-ului şi îmbină plăcerea lor cu nevoia altora: campanii pentru diferite sate izolate, convoaie de ajutorare etc. Dincolo de asta şi de un cadru sportiv competiţional însă, mi-aş dori şi eu o interdicţie fermă şi nişte amenzi drastice pentru orice are motor şi vrea să circule prin pădure. Am prieteni motorişti pe care îi înţeleg din ce în ce mai puţin, deşi nu mi-e greu să-mi explic plăcerea de a te da pe astfel de coclauri. Acum o săptămână am făcut cu bicicleta o tură de 6 ore: acces auto pe drum forestier până pe Leaota, de acolo sus-jos plus push bike până-n Strunga şi apoi la vale. Tura asta dura cu motorul mult mai puţin, dar cu motorul la vale eşti halit de o bicicletă şi de cineva care ştie să o călărească în teren tehnic oricând.

    Mă dau de aproape 20 de ani prin pădure cu bicicleta şi nu am socotit niciodată că pădurea e doar a mea. Prin clasa a doişpea a trebuit să fac o mini lucrare de diplomă la germană şi mi-am ales ca temă impactul MTB-ului în natură, având ca bază un studiu din Germania foarte precis pe tema asta şi care măsurase ştiinţific eroziunea solului, felul în care era afectată vegetaţia, efectele asupra faunei etc. Concluzia era că bicicliştii sunt mai buni decât renumele lor şi nu poluează mai mult decât un munţoman obişnuit. Aşa am aflat despre conflictul permanent de utilizare a potecilor dintre biciclişti şi cei care iau muntele la picior, problemă care încă se perpetuează şi este de actualitate în multe ţări civilizate, de multe ori în defavoarea bicicliştilor. În toate aceste ţări există grupuri dedicate („trail access advocacy groups”) care se ocupă strict de asta: IMBA, DIMB etc.

    În jurul Braşovului potecile s-au erodat masiv în ultimii 15 ani, iar factorii sunt multipli, de la trafic până la exploatarea parşivă a lemnului (taie „strategic” doi trei copaci din vârful culmii, restul se vor culca la prima furtună mai puternică şi-i vei putea lua pe toţi „din cauze naturale”). Un lucru este clar: singurii care s-au ocupat cât de cât de mentenanţa potecilor am fost noi, mountainbikerii, iar motivul nu e nu-ştiu-ce gând nobil de a proteja pădurea, ci simplul fapt că e mai fain să te dai pe o potecă amenajată şi o şi apreciezi mai mult, după ce ai muncit la ea. De aici înveţi şi să respecţi oamenii care sunt pe jos, încetineşti când îi vezi, îi avertizezi din timp, îţi ceri scuze dacă-i sperii, iar când se cere, le explici că ai şi tu un loc în pădurea aia şi că nu vrei să faci rău nimănui, oricât de repede ai coborî şi oricât de arţăgoşi ar fi ei.

    Acum o săptămână dădeam o tură de Crucuri şi ne-am întâlnit cu nişte motorişti care-i dădeau blană în sens opus. Nu le-am spus nimic, i-am rugat doar să fie mai atenţi, dar mi-era clar că numai nişte cretini se pot da pe o potecă turistică atât de expusă fără să ţină cont de ce le iese în faţă. Tot motoriştii strică potecile cel mai nasol. Acum 8 ani drumul spre Râşnov pe la Bisericuţa Păgânilor era o plăcere şi te purta pe o cărare frumos curgătoare peste dealuri line cu o vedere foarte faină spre Ţara Bârsei. Azi, sufletul: ai un şanţ de 40 de cm şi la revedere. Pentru că motopârţarul endurist care nu se ştie da, dar şi-a luat KTM în doi timpi ca să-i care burtoiul, o ia pe drumurile care i se par lui simple şi stă în gaz până când îl duce puterea motorului mai departe. Pâmântul ăla e dus, nu-l pune nimeni înapoi, dar degeaba te rogi de berbeci să fie mai blânzi cu gazul. Ne-am rugat de un dobitoc din Poiană să nu mai sară roadgap-ul de pe potecuţa ce pleacă din Poiana Mică spre Solomon. Degeaba! Avea el o plăcere specială să dea gaz din buza din care săream noi şi să ne strice aterizarea care oricum e dubioasă. Atâta îl ducea pe el capul. Dacă treaba asta va continua, nu ştiu dacă pacifismul ăsta naiv e soluţia.

    Ah, şi ATV-uri? Acum 4-5 ani, pe când mai exista traseu de downhill în Postăvarul, un băiat a fost lovit în plin de un cocalar cu ATV la o traversare de Drumul Roşu. Ăla l-a lăsat lat acolo cu fractură deschisă de femur şi alte leziuni, l-a durut în paişpe. Se pare că nici nu încercase să-l evite. Cel mai nasol e că ulterior accidentului, în loc să facă ce era de făcut, „s-au înţeles” pe bani de chiftele. „Să fie bine”. Nu cred că mai e nevoie să mai adaug ceva…

    Pe scurt: respectaţi pădurea şi vă va respecta şi ea. Asta am învăţat eu din 25+ ani de mers pe munte, pe jos sau cu bicicleta. Trebuie să fii puţin bătut în cap să crezi că motorul, indiferent al cărui vehicul, ese găseşte în mediul lui natural alături de urs, râs, căprioară şi alte lighioane. Ai coi de mers cu motorul? Înscrie-te la un concurs de motocross şi învaţă să-i dai pe circuit! Vrei să bagi Gymkhana cu Discovery-ul? Du-te la un concurs de trial auto, nu mă călca pe poteci! Nu e deloc întâmplător că lucrurile ăstea sunt bine reglementate în majoritatea ţărilor europene şi nu te poţi duce să te dai peste tot după cum ai tu chef.

    Una mai puerilă de acum 3 ani: https://vimeo.com/12278585
    Una mai recentă de toamna trecută: https://vimeo.com/53222030

    Decideţi voi dacă e în regulă să ne dăm prin pădure!
    Mx

    00
  29. ATV-urile si offroad-ul exista pentru ca au aplicatii militare. La fel cum pentru un om normal e greu de inteles de ce exista biatlonul.

    In esenta e vorba de a putea transporta oameni si/sau echipament in conditii de teren dificil. Nu intimplator americanii exceleaza la sportul asta, nu intimplator ei au cele mai multe firme producatoare de masini cu abilitati off-road si nu intimplator la ei piata de after-market pentru asa asa ceva este de departe cea mai mare. Tot nu intimplator, dintre europeni nemtii si englezii au si ei realizari notabile la capitolul asta, cred ca toata lumea a auzit de Mercedes G sau Land Rover (ca sa nu stirnesc polemici, ordinea enumerarii nu reflecta ierarhia in teren).
    Fara preocupari imperialiste (cel putin deocamdata si cel putin nu acum), japonezii fabrica modele asemanatoare dedicate exclusiv pietei americane/australiene.
    Si comunistii au avut ginduri asemanatoare cind au infiintat fabrica ARO de la Cimpulung in 1957.

    Idem daca va uitati in lista de recorduri de inamici doboriti la distanta o sa vedeti ca nu exista surprize: americani, canadieni, australieni si un norvegian. Aia conduc lumea, asta in timp ce noua ni se spune „la ce iti trebuie tie arme?” „de ce vrei sa te cateri pe munte cu masina, cind poti sa o iei pe jos sau cu bicicleta, etc.” Pentru ca la un moment dat poate va trebui sa o faci ca sa-ti aperi viata, ca sa nu folosim cuvinte pompoase precum tara. Atunci vor supravietui aia care au mai facut asa ceva mai inainte. Intr-un scenariu de genul asta, pitzi de mall si ecologistii (nu neaparat in ordinea asta) vor fi primele victime.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube