O nedumerire cu prețul combustibililor

Prețul barilului de petrol este, azi, 40 dolari, cel mai mic preț din ultimii doi ani, când era 110 dolari. Și, cu toate astea, prețurile combustibililor abia s-au mișcat, ajungând pe la 5 lei litrul, față de 6.30 lei, prețul de pe vremea când barilul era 110 dolari. Avem benzina mai scumpă decât multe state.

Și e evident cine ține prețurile pe loc. Întrebarea este: cine ar trebui să investigheze și să forțeze benzinarii să scadă prețul benzinei? Avem o autoritate pentru asta?

 

pompa-benzina

“pompă benzină” via shutterstock

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

110 comentarii

  1. Avem! vs N-avem!

    Sa dam cu banu… :))

    00
  2. Cum era aia cu statul minimal si interventia statului cat mai putin in economia de piata? Ah, acum nu mai e bine?

    00
    • N-ai inteles nimic. Ia loc. 4

      Statul minimal ca actor economic. . In contextul din articol e vorba de stat ca reglementator, arbitru, verificator….

      00
    • Daca Romania e stat minimal pentru tine atunci nu ai inteles nimic.
      Sau doar ai scos un cuvant din context ca sa fii spiritual?

      00
    • Lasă-l, că poate se supără şi boicotează benzinăriile, refuzînd să mai facă plinul pentru cîteva zile.

      00
    • Ar fi bine de tot, ar fi 2 lei benzina.

      Noi plătim pentru pensii, taxe de drum, bancorex, acciză, etc. Pe lângă taxă de poluare, rovinietă şi impozit local. Le-am enumerat pe toate sau am uitat vreuna?

      00
    • Stai sa vezi stat minimal dupa ce o sa fie votat acordul TTIP.

      00
  3. sunt SRL-uri, nu te prea poti baga in curtea lor sa le comanzi politica de preturi. (poate daca bagi dume cu siguranta nationala, strategie etc)

    Si statul nu are nici un interes sa scada pretul pentru ca le va scadea si lor acciza.

    00
    • Ba poți dacă e practică anticoncurențială.

      00
    • le bagi o taxa mai mare si pretul va ramane la fel dar macar iei si tu ca stat mai multi bani :))

      00
    • Acciza e fixa.

      00
    • lee_moo_bay are dreptate, acciza e 2 lei/litru. Consiliul concurenței are tot interesul să nu facă nimic, pentru că dintr-un preț mai mare statul câștigă mai mult și din TVA, dar și din inpozitul pe profit (care sunt calculate ca procente, în afara accizei fixe de 2 lei).

      00
  4. Consiliul concurentei, ce fac e se numeste cartel si pedepsele sunt usturatoare.

    Problema? O verificare dureaza ani buni, si ultima, care a implicat toti marii actori de pe piata locala a ramas in coada de peste.

    Mai distractiv, fostul presidinte al consiliului concurentei, a plecat de la consiliu la OMV unde e ‘Director of PetrOmbudsman Department’ .

    00
  5. Acu nu ca tin cu ursu, da daca astia cumpara aziun baril cu pretul asta, cat o dura pana il proceseaza si ajunge la mine in rezervor? Imi imaginez ca trece ceva timp.

    Daca eu as vinde paine, si maine fac astia graul la jumatate de pret, nu mi-ar conveni sa imi impuna sa scad eu pretul la painea pe care o am in stoc gata facuta.

    Pe de alta parte, mai trebuie luat in calcul si cat % din pretul combustibilului e petrolul brut. Se mai adauga procesare, transport, chirie la spatiu, amortizare echipamente, accize, draci, laci.

    Si pe de cealalta parte, Buie Menzinarii, ca tot mult costa si pot sa mai scada si ei din pret, ca nu ii doare!

    00
    • da, e o teorie corectă. dar, din nou, la 110 dolari barilul era 6.3 lei litrul. acum, la 40, e 5.1 lei.

    • Citisem la un moment dat cât anume sunt taxi din litrul de benzină. Dar nu găsesc în scurt așa.
      Durerea este ca acciza este o componentă semnificativă și are valoare fixă, nu contează cu cât vinzi tu benzina, valoarea accizei e constantă. Lanfel cu taxă de drum.
      Dar sunt convins ca și dacă ar fi tva 0 la benzină tot nu ar ajunge prețul la 4 lei ;-)
      Că totuși este industria de top a planetei și are nevoie de profituri semnificative. La grămadă cu farma, arme și droguri. O fi o coincidență, habar n-am…plm

      00
    • Pretul real al benzinei e vo’ 30% din pretul platit. Restul sunt accize.

      O treime din 6.3 e 2.1 lei. Scade pretul petrolului la jumatate, iar reducerea vizibila in pretul final e de vo’ 1 leu.

      In plus, la toate astea se mai adauga un dolar care s-a intarit fata de leu in ultimii 2 ani.

      Iar alta chestie e aia cu preturile mai mari decat in alte state. O avem putin mai scumpa (diferenta maxima intre tara cu cea mai ieftina benzina si Romania fiind vo’ 7 centi) decat Bulgaria, Ungaria, Estonia, Lituania, Letonia, Luxemburg si Polonia. La noi e mai scumpa cu maxim 7 centi decat in 7 tari, dintr-un total de 28 (din UE). Practic corect e „la noi e mai ieftina benzina decat in multe tari” ca-s mult mai multe alea in care e mai scumpa (si cu diferente mult mai mari decat 7 centi) decat alea in care e mai ieftina.

      00
    • Completare:
      pe datele din 24.08.2015, avem benzina mai scumpa decat in (doar) 5 state din EU – https://ec.europa.eu/energy/observatory/reports/latest_prices_with_taxes.pdf

      00
    • NOU
      #20

      ca sa va scutesc de sfortari intelectuale si presupuneri.
      un inginer sus pus de la petrom mi-a zis ca e imposibil ca benzina sau motorina sa coboare sub 4,5 lei deoarece la acest pret se asigura conservarea. daca scade pretul sub acest prag, a doua zi OMV isi vinde activele catre nu stiu cine, ca sunt pe minus cu mult de tot.

      00
    • Am vrut sa pun un reply cu cat % reprezinta petrolul din carburant, dar ar fi trebuit sa fac referire la un articol de pe evz.ro, asa ca mai bine lasa :D

      00
    • Bravo!

      00
    • Zoso, a pus si Arhi mai demult aceeasi intrebare.

      Cum corect a mentionat GabiD, din pretul combustibilului, o parte este reprezentata de costul materiei prime brute. si la 110 si la 40, diferenta de la costul materiei prime pana la pretul de pompa include costul de rafinare, transportul, stocarea, cacaturi de astea.

      Daca iei in calcul ca, la maximum, diferenta e de 70$/baril, inmultesti cu 6.32 (barili/1000l) si iti ies 443$ diferenta maxima intre costul pe care il au cu materia prima (give or take 1/3 din pretul final al combustibilului).

      Bun, ca un om educat ce te afli, tu iei in calcul ca, in realitate, preturile acestea nu sunt relevante pe moment, ele fiind apanajul unui comert cu instrumente funanciare numite derivative. Cu alte cuvinte, degeaba e piata azi 40, fiindca ce se produce si se comercializeaza azi provine din materie prima ce a fost cumparata acum 1/2/3 ani, la cu totul alt pret (contracte futures).

      Imagineaza-ti, acum, ca marginea in care fluctueaza in realitate costul este cu mult mai mica – la diferente de 10$/baril de pe o zi pe alta, industria asta ar muri. Ca atare, desi exista o corelatie intre scaderea pretului la crude oil si a pretului la combustibili, in realitate, influenta pe care o are costul cu materia prima in pretul finit este mult mai mica.

      Banuiala mea, nu ma pricep, „decat zic”, gradul de volatilitate al costurilor in industrie e atat de ridicat, incat riscul asociat nu le permite companiilor sa lucreze in margine egala pret vs cost materie prima. Pur si simplu cred ca in perioadele astea cresc profitul scazand un pic pretul, in timp ce in restul perioadelor fac un profit constant dintr-o margine ceva mai mica.

      00
    • @charles bronson: Acum daca ti-a zis un inginer din petrom asta, plm, asa e.

      Si cum e asta cu isi vinde activele? Chiar ma intereseaza.
      Adica, le da la pret de dumping? Poate cumpar si eu niste rezerve de gaz, ceva.

      Imi si imaginez o discutie de board OMV:
      – Coaie, daca scade sub 4.5 litru vindem tot si inchidem sandramaua.
      – Ba, noi doar cu asta ne ocupam, pretul asta mic pe baril ne afecteaza operatiunile peste tot. Macar in Romania am primit la pachet si rezervele de petrol/ gaz.
      – N-ai treaba cu 4.5 stam pe mega pierdere. Mai vine si Musk si ne sparge piata, eu zic as iesim pe maxim de pierdere.

      00
    • NOU
      #25

      no, vezi, alexzn ca stii bine. l-ai bagat si pe musk…viziune frate, nu gluma. sigur ca daca 2 saptamani benzina va fi 4 lei nu-i afecteaza, dar daca 1 an de zile va fi asta pretul, pierderile sunt uriase.
      ingineru asta e destept si mi-a zis clar cum sta treaba.

      00
    • Inginerul acela nu cumva ar fi trebuit să fie economist pentru a putea spune credibil lucruri atât de drastice referitoare la bucătăria internă a unei companii?

      00
  6. da avem

    Consiliul concurentei

    trebuie facuta o plangere bine documentata de cineva(oricine)
    ca benzinariile din Romania au facut intre ele o intelegere pentru a avea aceeasi marja de pret chiar daca cumpara combustibilul la jumatate de pret fata de acum 3 ani.

    00
  7. Teoretic poate Consiliul Concurentei, invocand o pozitie dominanta colectiva a benzinarilor si abuzul ei prin practicarea de preturi excesive. Practic asta e dificil si rar intalnit.

    Ce nu inteleg si n-am inteles niciodata este de ce sectorul asta nu e reglementat ca si telefonia mobila, electricitatea, gazele naturale. Un profit reglementat, bazat pe costuri, si gata, ai rezolvat problema, pretul la pompa creste si scade odata cu pretul petrolului – bine, cu oaresce intarziere, dar totusi.

    00
  8. Consiliul concurentei ar fi organul abilitat sa ia masuri , insa nu va impacientati prea tare , ca au mainile legate – investigatiile tin cam 2 ani .
    A doua problema este ca de fapt statul castiga cam 56-58% din ce platim la pompa , deci 5 RON se imparte grosso modo cam 2.8 RON statul cu care nu face nimic si restul 2.2 RON benzinarul care – plateste oameni , utilitati , investitii , reclama , plm , transportul benzinei de la rafinarie , extrasul petrolului , rafinarea lui , aditivarea si alte mii de procese pana ajunge la noi , si da nu le plang de mila ca ei castiga cel putin 3 bani la litru si vand volume , si ajung pana la 0.7 RON / litru GPL (acolo unde e cel mai mare profit – nu ati vazut ca toate benzinariile si-au tras statii de GPL – ca sa stiti GPL-ul de vara costa acum 1.44 RON pret de intrare)

    Deci … mUE statul roman plin de infect si sugative , si la fel le doresc si benzinariilor cu preturi mari .

    00
  9. Au de recuperat niste bani din amenda data deja de Consiliul Concurentei..

    00
  10. La vecinii nostri cu ceafa groasa, Petrom si Rompetrol si-au luat-o cu strigaturi pentru ca au batut palma sa mentina preturile sus.
    La noi, cum se incearca ceva, cum Gazolinacuapa (a se citi lukoil) ameniinta ca isi iau jucariile si se cara de unde au venit.

    00
  11. nu benzinarii tin pretul pe loc ci accizele…

    00
    • Care accize reprezinta fix 50% din pretul/litru, asa ca statul, care beneficiaza de ele, nu are nici un interes sa scada pretul benzinei. Sunt tare curios unde ajung banii in final, cine-i contorizeaza… Sunt absolut convins ca sistemul, creat de „baietii destepti” pentru ei insasi, permite „pierderea” unor sume uriase…

      00
    • bine boss, ai pus punctu’ pe I!

      00
    • Ei hai, a facut Bogdan Glavan un breakdown a pretului comparativ cu Austria.

      Diferenta e in egala masura in fiscalitate mai mare cat si diferenta care o baga direct in buzunar benzinarii.

      00
    • Accizele sunt fixe, euro/litru, pretul cu care se vinde benzina este irelevant pentru stat. Singura relevanta este TVA-ul incasat.

      00
  12. Sunt foarte multe variabile aici: supraacciza pe carburant (nu stiu de cand a intrat in vigoare, dar cred ca un an jumate sa fie); evolutia cursului de schimb (USD/EUR)- poate cel mai important factor; evolutia costurilor de prelucrare (doar nu au ramas pe loc) si, nu in ultimul rand , profitul. Astea ar fi cateva.

    00
  13. ironia este ca spui asta in ziua in care au prelungit supra acciza pana in 2017.

    vrei benzina m ieftina? elimina accizele si lasa doar tva-ul uite aici o masura care s-ar simti din prima zi. apoi daca preturille tot nu coboara mergi dupa producatori

    00
  14. Barilul se cumpara azi cu 40 de dolari, dar nu e vorba de barilul livrat azi. Nu e ca la piata. 40 de dolari costa azi un baril de petrol care va fi livrat pe viitor. Doi la mana, e vorba de piata unica. Nu poti sa ai diferente foarte mari de pret intre Romania si Germania, sa zicem, ca apoi cumpara toti de la noi si dau benzinariile nemtilor faliment. Intr-adevar, teoretic, peste cateva luni pretul benzinei si al motorinei ar trebui sa scada drastic, dar nu se va intampla asta. Ar trebui ca la nivelul intregii Uniuni sa scada. Dar nemtii au salarii mai mari, costuri mai mari, deci si pretul trebuie sa fie mai mare, in comparatie cu situatia de la noi. Asadar, ai nostri sunt oarecum obligati sa il tina artificial mai sus, desi ar putea sa-l coboare mai mult (ceea ce, evident, le convine). Pe de alta parte, aceeasi logica ar trebui sa fie valabila si invers, cand pretul barilului creste (adica si pretul la pompa sa creasca abia dupa niste luni). Dar ce sa vezi, cum creste pretul petrolului, cum vezi cresteri de preturi la pompa, cu scuza ca s-a scumpit materia prima.

    00
    • Probleme:

      – costa sa transporti benzina in Germania, deci diferenta de pret nu duce neaparat la ‘importuri paralele’, ca sa zic asa;
      – e greu sa cumperi engross benzina – ce fac, merg eu ca privat sa umplu cisterna de la pompa? Daca nu, vine neamtul pana aici cu rezervor suplimentar, sa faca plinul pe o juma de an?
      – re faptul ca pretul e inertial, principala critica e cea subliniata de tine: daca pretul barilului urca putin, pretul la pompa creste imediat; daca pretul barilului scade, reactia nu e nici pe departe atat de rapida.

      00
  15. 1 baril inseamna 159 de litri. Din 159 de litri de titei se obtin 45 litri motorina si 72 de litri de benzina. Cine are chef de facut calcule???

    00
    • NOU
      #42

      se obtin 117 litri de combustibil in total sau 45 ori 72.

      00
    • 117 litri de combustibil.

      00
    • @charles bronson: in general, dintr-o tona de petrol se obtin 1.03 tone de produse derivate. e o chestie legata de densitatea foarte mare de atomi de carbon in lanturile de hidrocarburi ce formeaza petrolul brut.

      in practica, din o tona de petrol poti face doar cateva sute de kile de motorina, de benzina, de LPG, de uleiuri, de gaze, de solventi… dar, tot in practica, fiind vorba de un raport de 1.03/1, poti spune ca, in adevar, cu o tona de crude oil faci o tona de benzina. sau de motorina :).

      00
  16. In Romania e multa evaziune, deci e greu sa scoti bani din economia subterana ,dar e si multa prostie si atunci scoti banii de la prostime prin taxe adaugate carburantilor – e o colectare mai sigura decat orice alta manevra de taxare. Prin urmare : taxele mari la carburant se traduc si intr-o aducere la lumina a banilor negri care exista in economie.

    00
  17. Da. Avem. Dar ea nu are autoritate să intervină.
    Mîine poimîne vin ăia 5000 de musafiri la Târgovişte şi tre să avem bani pentru pâine şi sare, să-i primim cum trebuie. Că oameni suntem, nu?

    00
  18. petrolul in forma lui naturala nu pre ii foloseste omului de riand. pentru a fi folositor el trebuie rafinat. prin rafinare dintr-un litru de petrol se obtine 0.5-0.7 litri de benzina ( depinde de ce petrol e rafinat , nu tot petrol e la fel) . un baril are 159 de litri , daca iei media de 0.6 litri de benzina dintr-un baril ies 95 de litri de benzina. Pretul care apare in ziare si la care toata lume se refera ca find pretul petrolului e un pret de referinta nu pretul real. In realitate rafinariile cumpara petrol de pe piata de „Futures” pentru urmatorii ani. in general se cumpara in avans pentru cativa ani . Acolo pentru 2017 pretul e de 50 $/baril. asa ca in pretul benzinei 52 de centi pe litru e numai costul petrolului. costul de rafinare e in genera 10% , distributia ( aka benzinariile ) 10% , asa se ajunge la pretul benzinei fara taxe 0.62$/litru . asa ca fara taxe ar trebui sa fie 2.5 ron pe litru. Accizele si TVA vin inca 2.5 ron/litru , deci pretul mediu ar trebui sa fie pe la 5 ron/ litru . Asta in medie , depinde de eficienta rafinariilor si de adaosul commercial . cit timp e intre 4.5 si 5.5 ron pe litru eu cred ca e ok. vreti benzina mai ieftina , nu mai lasati staul sa va jumuleasca ( ei incseaze pentru fiecare litru la fel de mult cat si aia care il scot din pamat si il transforma in bezina 50-50% fara sa faca nimic).

    00
  19. Interesul statului e sa incaseze cat mai mult (accize, etc) din cauza de foame, interese, s.a.m.d. -> automat se fac ca ploua sau sustin din umbra pretul ridicat la combustibili -> pret mare = taxe mari.

    Pe de alta parte, piata libera inseamna ca fiecare poate pune ce pret doreste pentru produsul vandut de el. Problema este cand apar intelegerile intre cei mari (la nivel european/mondial) sa nu coboare pretul nici unul. Astfel cumparatorii nu au optiuni si vor cumpara la ce pret e pus la pompa, fara drept de apel. Aici e cu cantec sa depistezi si sa ii prinzi asupra faptului, pentru ca 1. nu fac publice astfel de intelegeri 2. nici nu cred ca sunt scrise si semnate undeva :)

    Varianta pe scurt :)

    00
  20. este…se numeste raport cerere-oferta. Atata timp ca e cerere, OMV/Rompetrol etc nu au nici un motiv sa scada preturile. Cand nu vom merge cu masina de acasa pana la colt sa luam o paine, atunci poate vom avea preturi mai mici. Pana atunci…. e pretul mare ca tine, iar strazile sunt full de masini.

    00
    • Ai fost la o ora de economie si te dai rotund? De elasticitate ai auzit?

      00
    • @alxgen – da, am auzit eu la radio, si nu se aplica aici. Asta e si problema, ca ai o cerere inelastica – cantitatea de benzina achizitionata e relativ aceeasi indiferent de pret.

      00
    • My point exactly. Tocmai, raportul cerere-oferta e distorsionat.

      00
  21. Se intampla ca si in alte parti ale lumii ca pretul benzinei sa fie tot sus.
    Uite un exemplu anul trecut inainte de scaderea pretului petrolului, pretul benzinei era cam pe la 1- 1.1 $/ litru (Edmonton, Canada) . In iarna cand petrolul a scazut pe la aprox. 50$/ baril cea mai ieftina benzina a fost 65 centi/litru. A tinut chestia asta cred ca aprox. 2 saptamani. Apoi in fiecare luna a tot crescut cu cate 10 centi. Acum 2 saptamani a ajuns sa fie 1.2$/litru. E clar ca marile companii petroliere care desigur au si rafinarii sunt pe val cu profiturile acum. E clar ca guvernul isi trage si el ceva mai mult prin taxe acum. Acum vad ca zilele astea a scazut la 104 centi /litru. Toata lumea s-a mirat acum 2 saptamani de ce a urcat la 120 centi/ litru. Raspunsul a fost ca o rafinarie prin US a fost oprita.

    00
  22. 4, 91 – moto
    4, 98 – benzina de 95 @ Timisoara:)

    00
  23. Statul încasează acciză din ce se vinde la pompă. De ce ar interveni să scadă prețul?

    00
  24. deci dupa cunoscatorii auto, sportivi si cei ai politicii azi au mai fost descoperiti niste cunoscatori: cei ai economiei

    00
  25. Avind in vedere ca e vb de Romania, inca o autoritate pt asa ceva = inca un prilej de furt si minareli. Ar trebui ca simplul mecanism de cerere vs oferta sa reglementeze preturile. Asta e intr-un capitalism normal. In unul de cumetrie, sorry, I don’t know.
    In State, Canada se schimba preturile chiar si de doua ori pe zi no pb, schimbari de 4,5 centi / litru sint comune, in ultimul timp aproape zilnice.

    00
  26. Stati linistiti ca in mai multe locuri e la fel nu doar in Romania. Creste pretul la baril de la 50$ la 70$, a doua zi la pompa creste pretul cu 40%. Scade barilul de la 70$ la 50$ a doua zi la pompa acelasi pret, peste o luna acelasi pret , raspuns : ” pai avem stockuri vechi”, dupa 6 luni : pai stai sa vezi ca pretul la benzina nu e infulentat doar de pretul la baril ca e marketing, costuri cu rafinaria, transport, vanzare ……. bla bla. Scade pretul pea mult inchidem o rafinarie temporar, apoi creste cererea, apoi creste si pretul ca doar sunt stockuri limitate.
    Vali iti sugerez sa arunci un ochi la ce se intampla cu pretul la benzina in California unde doar dublu fata de media din US.

    00
  27. 2 treburi pe care as vrea sa le punctez, fara a fi expert si fara a lucra in domeniu:
    1. pretul barilului de petrol la bursa este o chestiune de tip futures din cate stiu, adica acela este pretul la care vanzatorul se obliga sa vanda marfa la o anumita data din viitor. acea data e posibil sa fie peste cateva luni bune.
    deci nu este pretul petrolului astazi, e o cotatie din viitor bazata pe anumite previziuni printre altele.
    2. pentru ca accize

    00
  28. NOU
    #67

    UPDATE
    Eurostat zice totuși că în România carburanții sunt ceva mai ieftini decât în Austria.
    Ehem!

    Cu italia sau franta nu va place sa comparati ?

    00
  29. Ca sa te mai linistesti in Germania benzina era 1,70 euro cind barilul costa 110$ iar acum este 1,35 euro. Deci tot aceeasi suedejie ca in Romania.

    00
  30. Prosti mai sunteti….

    00
  31. „Autoritatea” are doua taxe de drum in pretul carburantilor.

    00
  32. La benzina pretu’ e ca la apa plata imbuteliata. Pretul la raft nu apa din sticla il da, ca apa e gratis …

    00
  33. Gresit, am facut azi plinul la Luk Oil (da stiu) cu 4,89 lei (!)

    Faza cea mai tare a fost in Austria, acum 3-4 zile, la o benzinarie departe de orice autostrada, intr-un satuc unde am gasit motorina cu 99 de centi. Si eu facusem plinul in Germania cu 1,17, binenteles :D)

    00
  34. Ieri am facut plinul la masina cu 0,95€/ litru motorina. In Belgia.

    00
  35. Din câte stiam scaderea nu se reflecta in totalitate la pompa din cauza cresterii dolarului.. Gresesc?

    00
  36. Am făcut un calcul la un moment dat:

    Deci avem așa: 1,897 + 1,24 lei materia primă și acciza per litru, la motorină, adică 3,137 lei cost fix, și 2,245 + 1,24 lei acciza și materia primă pentru benzină, adică un cost fix de 3,485 lei.

    De aici.

    00
  37. Mă eu am alimentat duminica de la Lukoil cu 5.24 și astăzi cu 4.94 .

    Adica, Lukoil a făcut pasul sub 5 lei/litru , sa vedem cât se duce de jos

    00
  38. Nu benzinarii tin la pret. Taxele sunt mari. Unele sunt procentuale, insa altele nu sunt. D-aia preturile nu scad atat de mult.

    00
  39. Pai daca benzina ar fi ieftina, din ce ar mai face Ponta autostrazi?!

    00
  40. Accizele la combustibil sunt la litru/kil, deci i serupe statului care e pretul benzinei. Curent avem 400 euro la 1000 litri benzina si 470 euro la tona de motorina. A, si inca 70 de euro la 1000 litri acciza de infrastructura.

    Acum un calcul simplu ne arata ca statul ia pentru fiecare litru de benzina:
    – 0.47 euro din accize
    – 0.25 euro din TVA ( cu aproximatie, ca asta e procentual)

    La 1.13 cat e benzina, asta inseamna ca statul ia vreo 65% din cat dati voi la pompa, indifernet de cat cost benzina. Pretul barilului ramane in aceste conditii aproape irelevant.

    00
  41. Mi s-a luat galbenul ala pe ochi.

    00
  42. Mi-e foarte greu sa cred ca n-ai habar cit % din pretul benzinei este intr-adevar influentat de catre pretul petrolului brut si cit de accize, taxe etc. Si daca nu aveai idee, ti s-a spus mai sus in repetate rinduri, proportia e undeva 30-70% sau chiar mai rau. Asta fiindca in general nu pari retard

    Nu ma port cu manusi cu tine fiindca in general nici tu nu te porti la dovezi asemanatoare de stupizenie.

    Tinand seaama de cele de mai sus, care e sensul postului. In afara de a parea la fel de idiot decit tipele de la Elle sau whatever de care-ti bateai p..a acu’ vreo doua zile?

    Sau tendintele spre stanga, combinate cu ignorarea faptelor si a celor mai simple principii economice (tot o chestie profund de stanga) au castigat total lupta cu partea rationala de prin capul tau?

    00
  43. Prin 2008-2009 combustibilul in Romania era ~3 lei. Tot atunci pretul barilului de petrol atingea maximul istoric in ultimii 10 ani.

    Asta pentru cei care mai spun ca diferenta nu e la vanzatori si in accize.

    00
  44. Facut plinul azi cu 1.09 euro/motorina in Franta. Stiu sigur ca daca ma indepartam de oras gaseam si cu 1.07

    00
  45. Văzut azi si cumpărat de la pompă motorină la 7,5 koroane – 4,46 ron /litru asta in vest.

    00
  46. Cu o mica corectare la accizele astea de care vb toata lumea. Acciza este o suma fixa, exprimata in euro, platita la cantitate si nu un procent din pretul pe litru, cum este T.V.A.-ul. Deci acciza nu se schimba daca se ieftineste sau nu combustibilul. Tot odata sa retinem ca se foloseste cursul euro din data de 1 octombrie a anului trecut. Cica mai este o magarie la mijloc, in noul cod fiscal se prevede ca se alege cursul cel mai mare din ultimi doi ani, plus ceva de genul ca se indexeaza cu rata inflatiei. Dar asta cu indexarea nu o stiu chiar sigur. Deci accizele momentan sunt undeva la ~1,89 lei/L si atat raman indiferent cat costa litrul la pompa, ca o fi 6 lei sau 4 lei acciza e tot ~1,89lei/L. Sa nu uitam nici de cei 7centi, promisi pt constructia de autostrazi dar ramasi doar asa ca sa faca Sova un studiu de fezabilitate de vreo 22 bulioane, studiu care a expirat de mult timp, fiind valabil doar un an si foarte posibil sa fi fost doar vreun copy-paste amarat la vreun studiu mult mai vechi. Ideea e ca chiar daca se reduce pretul combustibilului la un ban, noi tot o sa platim ceva pe el, ca acum, ochiometric, platim vreo 50% in plus, cand o fi 1 ban, v-om platii 200%… Plus T.V.A.
    Asteptam sa apara odata Tesla alea second-hand, conduse de vreo babuta timida, la supermarket… Dar cred ca si la alea se gaseste vreo taxa radio-tv asa, sa fie…

    00
  47. Mah, daca acciza e 4 lei pe litru cum vreti sa scada pretul sub 5 lei?
    (cifrele sunt cu titlu exemplificativ, ca sa prindeti ideea, nu sa facem integrale si derivate din ele)

    00
  48. Mah, daca acciza e 4 lei pe litru cum vreti sa scada pretul sub 5 lei?
    (cifrele sunt cu titlu exemplificativ)

    00
  49. Avem si se cheama Consiliul Concurentei, sunt unii care aproba chestii gen NOD cumpara eMAG, NOD cumpara Flanco etc. si care au dat amenzi celor de la real pe vremea cand aveau 25 de magazine si fixau pretul la carne.

    00
  50. Mașinile noastre cer mai multe taxe fata de ale vecinilor. Totuși, macar aia de la OMV ar putea, printr-un gest de mărinimie, sa ne dea benzina la același preț cu aia austriaca. Acu o săptămână, în Austria benzina era 1,16 euro/litru iar la noi era 5,25. Am făcut plinul la unguri, înainte de Oradea, cu 345 de forinti/litru. Deci e cam clar ca la noi e ceva putred, asa ca: puie monta! Oricum, e clar ca benzinăriile de la ieșire din tara nu prea mai vând mare lucru.

    00
    • Oricum, e clar ca benzinăriile de la ieșire din tara nu prea mai vând mare lucru.

      ai de pla ta. câți românii nu fac plinul la ieșirea din țară, că le e frică să dea cu cardul în altă țară…

    • Mai sunt si din astia, talibani(cred ca prefera sa cumpere vignetele la pret „bun” tot de la noi), dar io le-am vazut cam goale in urma cu o saptamana. Romanii adevarati, europenizati, dau cu cardul in Ungaria.

      00
    • @bb si daca pleci in grecia? Tot cu cardul in ungaria dai?

      00
  51. Poate primim si explicatia cum se face cand urca pretul la petrol, la pompa se scumpeste proportional a doua zi , dar cand merge pretul in jos scade doar cu 0.00001 ca taxe, accize, tva, rafinarie ……. bla bla

    00
    • da, ar fi interesant să aflăm explicația pentru asta.

    • explicatia e simpla, traim in Romania. De vina nu e doar guvernul , de vina suntem noi ca nu facem ceva. Daca maine se face 10 lei litrul pun pariu ca vor fi tot atatea masini in trafic, nu o zica nimeni ca nu e fair , a barilu ,ca plm. Uber face evaziune tata.

      00
    • nu doar in Romania se intampla, peste tot e la fel. Cand sunt 2-3 companii mari care controleaza piata, pretul se poate face si din cerere-oferta. Inchizi temporar o rafinarie pentru „revizii „, deci scade oferta iar cererea e la el, asa ca poti creste pretul . Nu poti lasa masina acasa, ai nevoie de ea sa mergi la munca, sa faci bani, sa iti platesti restul darilor. Nu toata lumea are access la transport in comun.

      00
  52. Benzinariile vând cu 1,2 Ron Litrul restul pana la 5 sunt accize, TVA și taxe, și așa avem multe mașini și locuri de parcare puține, dacă scade prețul benzinei nu o sa mai avem loc pe străzi „e bine asa”

    00
    • In 2004 benzina era 21.000 lei, barilu’ = ~40$.
      Ceva e putred la mijloc. Sper sa fie sarcasm comentariul tau…

      00
  53. Acciza la benzina fara plumb este de 2,04 lei/litru si este o valoare fixa, nu procent din pret, ca TVA. La asta adugam acciza suplimentara de 7 centi si s-au facut deja 2,37 lei, bani pe care statul ii incaseaza obligatoriu, chiar si daca vreun benzinar nebun ar vrea sa dea benzina gratis. Altfel spus, din aia 5 lei, pretul real ar fi de 2,63 lei (in care se includ cheltuielile de productie si transport, profitul si taxele pe tot lantul de productie, de la sonda din EAU pana la benzinaria de pe autostrada).
    Ce bine e sa fii stat, vedeti? Bine, cu conditia sa ai si niste fraieri la indemana.

    00
  54. Restu banilor sunt in cresterile salriale.

    00
  55. Ultima data cand autoritatea aia a investigat pretul benzinei, fostul presedinte al autoritatii a plecat director la petrom.

    00
  56. Pentru ca Romania nu se raporteaza la pretul barilului de petrol, din pacate. Noi ne luam dupa bursa preturilor produsului finit, adica al benzinei si motorinei.

    00
  57. Ma amuza ca toti stiu exact cat % din cost sunt accize si taxe si cat incaseaza benzinarii, dar toate exemplele date aici cu virgula au au variatie mai bine de 20%. Dar bine ca suntem toti informati.

    00
  58. In Canada e la fel.
    Daca creste pretul barilului imediat creste benzina. Daca scade….sta.

    00
  59. Inca un alt motiv pentru care ultima data am calcat taramul romanesc in decembrie 2008 si pentru care, cand ma incearca dorul, citesc stirile on line.
    Pentru unii cu probeme la mansarda : nu va impiedicati de comentariul meu, treceti mai departe.
    /OT

    00
  60. @pretender Asa ceva e greu de ignorat. O sa plec si eu cat de curand si ii indemn si pe altii sa plece. Ne poti spune in ce tara ai plecat si cum e situatia acolo cu carburantii si taxele auto ? ( desi ultimele 2 putem sa le cautam noi pe net)

    00
  61. citat din articol: „Și e evident cine ține prețurile pe loc.”

    Autorul este în evidentă necunoștință de cauză și presupune greșit că benzinăriile s-au cartelizat și țin prețurile sus.

    Profund greșit, dovada aici:
    https://logec.ro/sa-scumpesti-motorina-asta-inseamna-sa-fi-stat-mafiot/

    00
  62. Am zis ca daca-o fi sa ma fac haiduc, am sa deturnez sigur o cisterna cu benzina. Cat de greu poate sa fie..
    Daca barilul de petrol va fi gratis, benzina se va ieftini cam cu un leu…

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.