Nevoia de diferențiere în retail

Am dat peste un articol vechi al unui tip care scrie pe retail. În articol, tipul, Steve Dennis, subliniază nevoia de diferențiere între magazinele de retail. Articolul e din 2010, dar el se aplică foarte bine acum, când marile lanțuri de magazine dau faliment pe bandă rulantă.

E atât de simplu de spus și atât de greu de făcut. Care e diferența dintre Auchan și Carrefour? Care e diferența dintre Media Galaxy și Altex? Care e diferența dintre televizorul Samsung cu wifi și ac3 și televizorul LG cu wifi și ac3? Care e diferența dintre telefonul Huawei cu de toate și telefonul Lenovo cu de toate?

În momentul în care bluzița simplă de la LC Wakiki seamănă cu aia de la H&M și cu aia de la C&A, Terranova, Forever21, unde mai e nevoia de toate cele patru lanțuri de magazine? Acestea vor începe o cursă spre cea mai ieftină bluziță și la final unul le va falimenta pe celelalte.

Nici la zona mai premium nu există mari diferențieri. Nici între North Face și Salomon, nici între Lacoste și Paul&Shark, nici între Audi și BMW. Toți lucrează cu emoția clientului, emoție care la un moment dat se împiedică de portofel.

Momentan, în SUA și prin țările civilizate, cei care erau la mijloc sunt cei care sunt cel mai mult afectați.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

57 comentarii

  1. Am observat ca in mall-uri, magazinele de haine au inceput sa vand mai ieftin decat acum 3 ani…
    Bine ca a inceput cursa ca asa pot sa imi permit si eu sa cumpar cate ceva din mall :))

    00
  2. Exact. Problema e ca lumea nu vrea sa inteleaga ca nu se prea poate si ieftin si bun, si atunci sunt dezamagiti. Si nici nu vor sa incerce sa aiba mai putin si mai bun (si implicit mai scump). Death of the middle class etc.

    00
    • Lumea care s-a fript cu scump și prost nu va mai căuta decât ieftin.

      00
    • Lumea nu vrea ieftin si bun ci vrea un produs la un pret pe care il poate permite… DECENT !
      In SUA se fac cursuri de vanzari in care se preda ideea ca e mai bine vinzi un produs la un pret cu 300% mai mare decat sa vinzi 100 de produse si sa adaugi 30% profit…
      Ma bucur ca incepe sa nu mai mearga treaba asa…

      00
    • NOU
      #5

      True, altfel e experienta shoppingului cand mergi in magazinul Lacoste si nu vezi fețe de saraci ca in HM.

      00
    • Da, dar un lucru bun la un pret decent inseamna chestii diferite pt oameni diferiti. Nu e „dreptul” nimanui sa aiba produse bune la un pret decent (mic). De exemplu, nu e dreptul nimanui sa poata cumpara parfumuri bune de pe aoro – dar lumea nu vrea sa inteleaga si prefera sa se amageasca, ca poate se poate…

      00
    • Dupa ce a scris ciocolatiulverde
      as vrea sa il intreb cum poate sa intre in hypermarket sau in supermarket ? Dai de saraci si acolo nu? Cati ipocriti!

      00
    • @rafflesp: Ai auzit de stadarde de calitate ? De protectia consumatorului ?
      E dreptul clientului sa nu mai fie fraierit ! Nu poti sa dai bani pe un produs si sa il cumperi defect !
      Cand cumperi un parfum cumperi CREATIA(mirosul) si BRANDUL.

      00
    • NOU
      #9

      ce sa fac mai gimmy, daca ar face hypermarket cu adaosuri mai mari decat la benzinarie, as merge acolo!

      00
  3. Bos, prea le-ai bagat la gramada. Audi, si BMW sunt foarte bine definite ca marci. Apoi desi sunt fan Apple, stiu ca n-o sa cumpar niciodata laptop Huawei, sau telefon Lenovo (poate nici nu exista aceste doua produse). LC Waikiki, H&M, Takko, si altii, sunt dintr-o cu totul alta lume. Merg la ei pentru produs, nu pentru marca. La Audi, si la BMW, in schimb, decizia de cumparare se bazeaza mult si pe marca (vezi A-Classe cu motor similar celui de pe Logan/Sandero).

    00
    • nu e vb doar de ‘marca’ propriu zis. stiu ca la unele modele de A Klasse e motor de Renault (Probabil la ala te referi). Dar uita te la design. Cand le vad pe strada ma topesc.
      In scurt timp va trebui sa schimb masina si chiar contemplez sa iau un A Klasse AMG Line pur si simplu pentru designul ala. Si dup-aia uita te la Logan. Or avea ele acelasi motor dar ca si confort si calitate interioara/exterioara + design si condus..acolo castiga brandurile nu neaparat prin marca propriu zisa.

      00
    • Aham, aham… I call bullshit.

      00
    • Sandero Stepway 2017 > A-Classe 2010

      00
    • @Leo: yes, you call it bullshit ca omul prefera designul si calitatea unui Mercedes, asta dupa ce tu te lauzi ca esti oaie Apple si nu ti-ai lua ceva de la, exemplu, Huawei? Ok… Bullshit it is.

      00
    • SirNeo, lasand la o parte detaliul ca versiunea de A-Class in discutie se fabrica incepand cu 2012, in A-ul 2010 aveai, printre altele, motoare cu pana la 193cp, un maxim de 10 airbag-uri, Bi-Xenon, plafon panoramic, Linguatronic, asistent la parcare. Pe cand si pe Sandero 2017 (macar dotarile de siguranta)? Da, Dacia ofera masini corecte, dar pana nu vor bifa, macar contra cost, niste optiuni de siguranta de bun-simt, as conduce doar Dacia Duster.

      Cat despre motorul Renault de pe A/CLA/GLA, el se regaseste doar pe versiunea entry-level diesel. Vrei entry-level diesel, iti asumi si motorizarea aferenta (e vorba de vreo 1500€, dar pentru asta nu prea vezi picior de A/CLA/GLA prin Germania cu motorul de la Renault). Mai mult, motoarele nu sunt identice, se pleaca de la aceeasi baza, dar Mercedes-Benz monteaza o serie de componente proprii pe el. Cutia iar e diferita (5+1 vs 6+1), iar versiunea de pe A de 109cp o regasesti exclusiv pe Duster/Lodgy cu echipare mid-top . Totodata, daca pui un Duster 1.5 109cp (sau Renault) langa un A 180d 1.5 109cp, vei remarca si o diferenta de sunet.

      Da, e trist ca Mercedes-Benz recurge la asemenea manevre pentru a mai scadea costurile, dar dezvoltarea unui motor (1.5-1.6, 90-120cp) in regie proprie presupunea sigur costuri substantial marite. Si mai trist este numarul de comentatori de p-aici fara cea mai mica idee despre ce vorbesc (nu numai in cazul asta). Si, vorba aia, p-aici nu dau votantii PSD.

      00
    • „10 airbag-uri, Bi-Xenon, plafon panoramic, Linguatronic, asistent la parcare” – eventual airbagurile sa fie necesare (desi nu vad la ce ar putea sa-ti trebuiasca 10 bucati), in rest poti conduce f. bine si fara. Plafonul panoramic chiar ma enerveaza, nu-l deschid niciodata, doar nevasta-mea il mai foloseste din an in pasti. Oricum nu e ca si cand m-as uita in sus cand conduc si nici sa ma bata soarele in cap n-am nevoie. A, si asistentul la parcare ar mai putea fi util, dar odata ce ai invatat sa parchezi, parca nici ala nu-si mai merita banii.

      00
  4. NOU
    #17

    Aha, vezi că e ceva prin game theory cum că se complică oferta pentru a nu putea face comparație. Asta o fac cu precădere companiile de transport aero, dar se aplică foarte bine și în alte domenii.

    00
  5. Daca vrei doar sa-ti cumperi ulei si zahar, nu e nici o diferenta intre magazine. Daca vrei sa cumperi anumite produse, sunt diferente clare.
    Lavazza Qualita Rossa – mereu in Mega Image, rareori in Cora.
    Ardei umpluti cu branza – 3 sortimente in Kaufland, infecti in Cora si Carrefour(mai multi oameni au ajuns la aceeasi concluzie).
    Ace cu gamalie(bolduri) – nu exista in Kaufland, un raion cu de toate in Cora.
    Unghiere cu forma speciala – Carrefour only.
    Leroy Merlin debiteaza PAL si lemn, alte magazine de bricolaj te trimit la plimbare.

    Imi dau seama ca stiu prea multe cacaturi de care am nevoie doar o data la 5 ani.

    00
  6. Nu exista diferenta intre BMW si Audi?!??!?!?
    😠 😠 😠 !!! EREZIE !!! 😠 😠 😠

    00
    • știu oameni care sunt cu audi sau bmw sau benz până la moarte. oameni pentru care compania nu face erori, niciodată. niciodată. și sunt oameni care schimbă mărcile ca pe cămăși, pentru că li se rupe.

    • Nu exista; amândouă sunt mijloace de transport de la punctul A la punctul de vedere B.

      00
    • Audi e un VW mai polishat. Eu intre un Audi fara multe optiuni si VW full-option as alege VW.

      00
    • La fel ca tine zic si aia cu Skoda. Aritmetic vorbind, tu ia o Skoda full iption ca e acelasi licru cu Audi.
      PS. De unde ai cazut si unde te invarti prin trafic sa stiu sa te evit?

      00
  7. NOU
    #27

    Mie nu mi s-a parut ca seamana hainele, dar chiar daca ar fi asa, ar mai fi multe de imbunatatit.
    Ofera vreun magazin optiunea de a-ti comanda (fara cost suplimentar) haina/marimea (in caz ca nu exista) in magazin, apoi sa o probezi si sa o cumperi ? A stai, ca nici magazine online functionale nu au toate..
    Sau macar sa verifici daca produsul/marimea vazut pe site, e in magazinul fizic la care vrei sa mergi ?

    Btw, ai dat cu bata-n balta referitor la Altex si MG, ele fiind unul si acelasi lucru si nu am vazut/auzit de vreun mall care sa le aiba pe ambele, magazinele nu concureaza unu cu altul. Si cam au monopolul, singurul competitor la nivel national fiind Flanco, care e foarte departe ca preturi si diversitate.

    00
  8. Degeaba le gasesti ieftine daca nu sunt de calitate. Unii vor sa fie ieftin mergand pe ideea ca dupa un timp le arunca si cumpara altele tot ieftine. LC Waikiki, H&M, Takko … toate vand produse ieftine si de o calitate inferioara. Va mai trece ceva timp pana romanul de rand isi va da seama ca mai bine mai scump si de calitate decat ieftin si prost. Am vrut sa imi cumpar ceva de primavara si dupa o cursa prin toate magazinele astea renumite nu am reusit sa gasesc ceva de calitate.

    00
    • Produse relativ bune calitativ sunt la Columbia, Camel Active, Timberland. Dar si pretul este cu mult peste C&A, H&M si ceilalti.

      00
  9. Sunt diferente destul de mari daca stai sa le cauti. O diferenta majora intre auchan si carrefour sunt gama de produse, iar cand vine vorba de diferente mai mici in afara de pret e si aranjamentul magazinului de exemplu.
    La electronice si electrocasnice sunt diferentele enorme. Ai aspect in primul rand si in al doilea rand pentru un procent mai mic de cumparatori software-ul conteaza.
    Cand vine vorba de haine e complicat. Nu exista un standard de marimi, cel putin nu unul clar. Doi pantaloni, acelasi numar de la magazine diferite o sa arate diferit pe aceeasi persoana. Pentru retailerul x este normal ca un om sa aiba picioare foarte slabe iar pentru retailerul y este normal ca un om sa aiba un pic de masa musculara in zona picioarelor.
    Magazinele au mai multe probleme. Costul produselor a ramas mai mult sau mai putin constant in ultimii ani in timp ce celelalte costuri au crescut. Este mai greu sa faci reclama; panouri publicitare ->lumea sta cu ochii in telefon, tv -> ai un anumit segment care se uita la tv pe acel post, online-> trebuie sa faci reclama peste tot si dupa te lovesti de problema ca dobitocii nu inteleg ce inseamna reclama „targetata” si te acuza ca sponsorizezi nazismul. Nu in ultimul rand sunt magazinele online.
    Nu pot sa fie diferente majore doar fiindca unii nu pot vedea ce este diferit, este la fel cum ai spune de ce nu au caramizile culori diferite in functie de scop si calitate ca sa priceapa toata lumea. Este mult prea scump si inutil sa educi clientii, cei care doresc invata singuri.

    Apropo, Altex si Media Galaxy sunt acelasi magazin, acolo chiar nu e nici o diferenta.

    00
    • Dacă lumea crede că sponsorizezi nazismul arunci ai făcut o reclamă proastă și o schimbi.
      E reclamă nu film de Oscar cu subînțeles și cinematografie, hai să nu ne câcăm pe noi.

      00
    • Glumesti? Asa a inceput scandalul recent cu youtube-ul. A aparut reclama unor firme pe canalele unor indivizi cu pareri controversate si nu indeajuns de „pc” asa ca au retras reclama dupa google cu totul. Inainte de asta a fost scandalul cu pewdiepie. Nu este vorba de reclama in sine ci unde este afisata.
      Iar daca faci o reclama proasta iti pui toate grupurile „pretioase” dupa internet asa cum a fost cu pepsi de exemplu.

      00
    • @gc… dupa, dupa… inainte de google, inainte de internet cum era?

      hint: „de pe”…

      00
  10. Prefer sa dau un ban si sa iau de calitate.
    Am haine de 7 ani plus..ca noi.
    Si totusi si cei care au salarii decente baga primark si hm..

    00
    • Pentru ca nu prea au alte optiuni!

      00
    • Ala cu bani care baga primark, stie ca ce cumpara e de 2 lei, si le cumpara pt ca da doi lei. Nu au pretentii. Eu de exemplu am haine pt stat in casa , afara, si diverse ocazii. De ce sa dau mult pt stat in casa si tolanit in pat? Nu sunt bogat.

      00
  11. Ce i cu hatereala pentru HM? am tricouri de la ei care ma tin deja de 2 ani (simple, alea la 25ron) si o pereche de pantaloni de in cu care fac vara de 3 ani incoace si se tin bine…. HM e super pt tinute casual, simple…

    00
    • nu e nici o hatereală, bos, stai liniștit, nu iti ia nimeni hainele din șifonier.

    • o sa ma abtin de la puli si morti si mui. le prinzi tu din zbor ca pari baiat istet. am avut tricouri din metro, 5 la 10 lei, care m-au tinut 10 ani. acum, m-am burghezit si cumpar slazenger de pe sd. 2 lire bucata, cele mai vechi fac 5 ani si cu exceptia unei vagi decolorari sunt ca noi.

      nui bai, tu i-ati hm la 25 de lei.

      00
    • Poate pentru că 90% din cămășile cumpărate de la ei, se decolorează într-un ritm alert după un an de folosință iar gulerul se subțiază?!

      00
  12. Pentru specialiștii în retail: dacă Altex și Media Galaxy sunt același lucru și nu e nicio diferență între ele, să închidă naibii unul.

    00
  13. Se poate să ai și surprize, gen cum am avut eu cu tricourile de la Pull&Bear care sunt super ieftine și țin o groază. Inditex îi domină pe H&M și C&A pentru că au design bun… Cât despre mărcile de mașini premium (Audi, Merț sau BMW) prețurile lor au crescut foarte mult timp în care problemele de calitate au început să apară. Degeaba ai o mașină cu plastice moi și mișto dacă motorul începe să facă probleme serioase destul de devreme… Eu sunt ferm convins că cei care încep să dea faliment se întâmplă din cauza produselor/serviciilor/managementului de slabă calitate. Undeva pe acolo pe parcurs este greșit

    00
  14. Fast fashion, fast retail, fast everything. Nu e vorba de diferente ci de rulaj, cat de des schimbam, cumparam.

    00
  15. Mai e o chestie care e posibil să le țină în viață.
    De exemplu în DE există MediaMarkt și Saturn.
    Amândouă vând electronice (gen Altex), amândouă au același proprietar.
    Sunt folosite pt. a da iluzia de concurență, pt. a fraieri lumea cu promoții și pt. mutatul banilor dintr-o barcă in alta după cum e nevoia.

    00
    • Nu e o iluzie de concurență sau un plan diabolic, pur și simplu intr-o piața normala ne 1 îl cumpără pe nr 3 și apoi alt competitor etc.

      00
    • Hint: cand nu intelegi despre ce e vorba crezi ca exista o conspiratie.
      Vezi: Romanii si Soros, romanii si vaccinuri, Romania in general.

      00
  16. Bun, e clar ca exista- de fapt- o generalizare venita din lipsa creativitatii, a plafonarii designerilor. Se lasa pe tanjala pentru ca nu stiu incotro se va indrepta omenirea si cauta bezmetic. Din acest motiv eu am cateva reguli de la care nu ma abat decat daca chiar sunt rupt in doua:
    1.Cumpar numai si numai de la branduri de prestigiu sau cu traditie, care simt responsabilitatea numelui de pe eticheta. Levis la blugi, exemplu.
    2.La haine-echipamente- cumpar doar de la cei cu traditie, de preferat englezesti (sau macar un fost imperiu ca Belgia). Explicatia e urmatoarea: astia au colonizat toata lumea si produceau pentru toate temperaturile si conditiile vitrege ale globului si inca din 1600 o stire care le afecta imaginea durea. Exemplu 1. https://www.williamevans.com/products/shooting-clothing/mens-shooting-clothing/mens-shooting-jackets
    Exemplu 2. https://www.harristweedshop.com/index-men.html
    3. Daca am noroc si imperiul a fost condus de un „nebun” perfectionist- Apple, oricand, inca vreo 10-20 de ani. Sau Porsche, Mercedes, categoria asta. Sau Flexi -inventatorul lesei retractabile pentru caini. ( inca mai traieste).
    Motivele sunt destul de simple: varsta si o excelenta situatie materiala m-au alergat printr-o serie de alegeri cu sume mari de bani la dispozitie si am putut sa experimentez. Am fost genul de om care avea trei patru tinute pe zi pentru fiecare zi a saptamanii cu pantofii asortati, pe anotimpuri samd. Pe masura ce inaintam in viata simplificam si am ajuns la cele esentiale. Surpriza, au ramas numai cele de marca, intregi, aproape noi. Au costat ceva, recunosc dar de-asta v-am si dat linkurile ca sa stiti ca o tinuta Harris Tweed costa de te rupe pe moment dar te tine o viata si o lasi mostenire 3 generatii.

    00
  17. Off-topic: ai idee de ce Digi a pornit motoarele la pupat in cur pe Erdrogan Sultan acum în ajun de referendum?

    00
  18. lumea de azi s-a idiocratizat atat de mult incat nu mai realizeaza ca calitatea creaza brand-ul si nu invers.

    00
    • De cand lumea si pamantul a fost asa…
      Noi oamenii atasam emotii si idei de anumite branduri, chiar atunci cand firma x vinde un produs „made in china” noi generalizam si il consideram de calitate.
      E greu sa pot explica in cateva fraze dar e ceva de genu.
      Cine e faimos apare la tv si cine apare la tv e faimos…

      00
  19. Emotia se cam impiedica de portofel . Ai dreptate .
    Si ei stiu lucrul asta . Deaia de la a ne lucra la sentimente,trec la minte .. iar mai apoi portofelul se goleste . !

    00
  20. ieftin si prost…daca vrei calitate nu cumperi chinezarii din mall…la pret de brand

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.