Mașini: ce vrea publicul și ce vor jurnaliștii

Citeam primele cronici despre Subaru Forester 2019 (e același model din 2014, luat un pic la pilă și cu tehnologii mai noi) și una dintre cele mai interesante informații dintr-un articol e că doar 3% din vânzări au fost modelul cu cutie manuală.

Dacă nu știți, de minim 5 ani, toți jurnaliștii și pasionații din SUA sunt disperați că producătorii nu mai fac mașini cu cutie manuală și că toată lumea conduce automată. Ceea ce, pentru publicul larg, e logic: e mai plăcută și mai confortabilă, și la drum lung, și în oraș. Inclusiv ăia care știu să conducă manuală sunt de părere că nu merită deranjul. Dar asta nu-i oprește pe jurnaliști să deplângă dispariția cutiei manuale. Mă uitam la un moment dat la un tip, avea 3 mașini, toate automate, dar el o ținea pe a lui că piața americană are nevoie de mai multe opțiuni cu cutie manuală. Pentru 3% din cumpărători? Nu merită. Vor plânge un pic, se vor da cu fundul de pământ și la final vor cumpăra automate.

Cam așa e și la noi. Jurnaliștii o țin pe a lor (și cam fiecare jurnalist auto român are un fix), dar publicul are alte calcule.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

67 comentarii

  1. La fel și la dimensiunile mașinii: declarativ toți bărbații vor SUV-uri și camioane, în realitate însă îi vezi în mașini de clasă mini pentru că se strecoară mai bine prin oraș și se parchează altfel.

    00
  2. Nu mai cumpăr manuala vreodată. Bag pula in el „mestecat in benzina”

    00
  3. Apropo de cerere și durere – sunt pasionați de Forester care regretă dispariția XT-ului, iar Subaru susține că acoperea doar 5% din vânzări.

    Mie chiar mi se pare un procent important în sine, posibil ca profitabilitatea pe acel segment să nu fie cea pe care și-o doresc (din cauza vreunor complicații suplimentare în producție).

    00
  4. Încă am XT-ul pe listă, dar frate-meu și prietenii lui samsari mă hăituiesc cu tot felul de informații – „E o mașină exotică pentru România, sunt cam puțini cei care se pricep ca lumea să umble-n ele. Piesele sunt scumpe…”

    00
    • nici o treabă, orice service de japoneze se pricepe la ele.

    • Si au dreptate. Am Subaru Impreza 2006, nu regret, dar si ei au dreptate. Golf 3, Logan, Duster, BMW 3 2005 , BMW 5 2005 astea stiu sa le repare toti.

      00
    • Am făcut săptămâna trecută distribuția la un Forester 2009 2.0 benzină la un service nou la un mecanic priceput, dar care nu lucrase cu japoneze. La început a ezitat un pic, dar i-am arătat o schemă cu distribuția la boxer, un film explicativ pe youtube și s-a descurcat de minune. Am stat lângă el până a terminat și s-a mișcat așa natural de parcă o mai făcuse de 100 de ori. Până la urmă, vorba lui ”tot mașină e, că doar nu e avion”.
      (kit distribuție + pompă Hepu = 1400 lei, eu zic că e chiar ok)

      00
    • @Cato
      Prietenii tai samsari stiu ei ceva, nu chiar tot.
      Intreaba la service autorizat de graficul de revizii si costuri la XT.
      Am pe cineva cu Legacy, cam 1000E revizia ce include si distributia. La reprezentanta.
      La nenea Cornel la colt se poate sa iesi mai ieftin.

      00
    • @Basil – așa am de gând, mersi fain.

      Prietenii samsari sunt ai fratelui meu, nu știu eu de astea.

      00
    • @Basil
      ”nenea Cornel de la colt” de care vorbești tu a lucrat 14 ani la reprezentanța unde revizia e 1000E. Cu toate că era cel mai bun mecanic, nu i-a crescut nimeni salariul așa că nenea Cornel are acum service-ul lui și la reprezentanță au rămas ucenicii care lucrează pe salariul minim.

      00
    • NOU
      #20

      @Baliverne s-o crezi tu ca stiu toti cu logan. Prin 2012 logan ph1 inca avea secrete pentru cei de la repezentanta. Si erau inca d-alea grele, din prima pagina de pe google.

      00
  5. Frumos!E modelul facelift, nu?Lineartronic CVT!

    00
  6. Ca jurnalist nu cred că se pune problema așa. Eu încercam să transmit ce vedeam/simțeam și să confirm/infirm părțile “fantasmagorice” din kit-urile de presă. Așa mi se părea cel mai corect. Plus că orice text va fi subiect pe undeva. Nu există review total obiectiv. Aia e o vrăjeală.

    00
    • normal că nu există. dar a bate insistent monedă pe chestii marginale, gen „mașini supersport” sau „cutii manuale” e contraproductiv.

    • Am un prieten care a lucrat în presa auto clasică, iar acum lucrează pentru un site de afară. Îmi spunea că a avut o experiență aparte când a ajuns să facă parte din juriul pentru desemnarea „mașinii anului” de către nu știu ce organizație a presei de profil.

      El abia intrase în presă și cel care-l băgase-n juriu se baza tocmai pe un soi de „colaborare” de asta orbească.

      Culmea penibilului a fost că li s-au pus la dispoziție mașinile finaliste și au avut ocazia să se plimbe cu ele parcă prin Romexpo (posibil să greșesc amănuntul ăsta, dar oricum ceva de genul).

      Apoi, erau cărțile făcute pentru o anume mașină. Aș putea zice la nimereală Honda Civic, dar aș risca să greșesc. În fine, asta era umăr la umăr cu, să zicem tot la nimereală, WV Passat. Ei, prietenului meu îi plăcuse Passat-ul, îl și avusese-n teste anterior, așa că i-a dat puncte.

      Să moară ăia de emoții pân-au văzut că le iese mașina, că-și făcuseră și ei niște calcule exacte. Știau cine pe cine avea prieten și cine cu cine urma să voteze.

      Concluzia? Mai bine să ai un frate care să te terorizeze să-ți iei A6 Allroad pentru că-s șanse mai mari să fie mai obiectiv decât o parte însemnată a presei auto locale.

      00
    • Am niște texte scrise despre tot felul de chestii din presa auto… vedem dacă le vrea el chapo, că n-au limbaj pretenos, da’ deloc.

      În afară de asta, am avut și eu parte de reclamații, doar unde lucram eu nu se luau în calcul. Dar circulau tot felul de povești cu “sutici” lăsate în plic în torpedou și din astea.

      00
    • cato, și la noi e mizeria asta. unu, jurnaliștii se umezesc complet la mașini extrem de rare, gen fiesta ST sau bentayga și ignoră complet econoboxul popular, care se vinde in 50.000 exemplare. ăla nu ajunge pe shortlist la competiții. toți votează ecoboost 1 litru motorul anului, foarte puțini l-au condus mai mult de câteva zile. și toți conduc răpciugi gen aveo sau zafira. da, când sari din aveo in bmw, parcă ajungi in avion, așa de mare e diferența.

  7. La fel de vă intampla și cu motorul Diesel. Porsche a anunțat deja că renunță la Diesel deși sunt români care plâng după vechiul Pompeduse…
    Personal inca prefer cutia manuala (ambreiajul) dar sunt perfect conștient că e pe duca. Iar la electrice nu poate fi vorba de cutie manuala.
    Alte lucruri interesante legate de mașini care aproape au dispărut sau vor dispărea:
    1. Cheia de contact. Și chiar daca mai învârti, demarajul este electronic. Niciun feeling iarna.
    2. Contactul pe partea stângă a volanului, gen Alfa Romeo, Lada. Doar Porsche mai are (are și cheie!).
    3. Comenzile cu sateliți de la Citroen din anii 70. Oltcit avea și mi se par în continuare cele mai ergonomice.
    4. Geamurile fara rame: vor rămâne apanajul cupeurilor și al decapotabilelor. Despre zgomot nu mă pronunț; audi A7 si Subaru legacy nu mi s-au părut zgomotoase​ din cauza geamurilor.
    5. Accelerația comandata prin cablu. Vezi ce am scris mai sus cu Cheia de contact.
    6. Frana de mana mecanica. Părerea mea sinceră că aia electronică e o porcărie periculoasa.
    7. Comenzile geamurilor pe consola centrala sau intre scaunele din fata ( accesibile ambilor pasageri)
    8. Bricheta. Uneori ai nevoie de foc fără a fi fumător.
    9. Blocarea ușilor de la tumburusul de lângă geam ( cu cotul)
    10. Yala pe partea pasagerului.
    11. Tablou de bord mecanic. Peste 10 ani toate mașinile noi vor avea in loc de tablou de bord tablete cu android 20.0 care vor afișa în timp real 100 de parametri etc. Ceasuri reale vor rămâne doar la alea de mare lux.
    12. Motorul Diesel: condamnat de ipocrizie. Marea parte a poluării de către motoare Diesel se datorează transportului naval.
    13. Motorul Otto: poluează nu-i așa? Chiar daca mașinile electrice poluează in mod indirect mai mult, ele sunt viitorul său așa ni se spune ( adică așa li se spune copiilor noștri)
    14. Mașinile neautonome.
    15. Masinile proprietate personala. Se încearcă inocularea ideii de car sharing, de fapt limitarea proprietății personale. Probabil vor crește foarte mult impozitele încât vaci mai rentabil sa închiriezi (sharuiesti…) ocazional o mașina decât să deții una.

    00
    • 4. în primii 3-5 ani sunt ok, depinde de cauciucul ăla care face contact cu geamul.
      6. românii cred în continuare că îngheață cablul. s-a discutat asta acum doi ani.
      12. primele 6 transportatoare de containere poluează cât toate mașinile din europa la un loc.

    • La 12 ai dreptate cu poluarea navala (chiar poti sa adaugi si avioane aici), dar faptul ca nu mai ai poluare diesel in oras, acolo unde locuiesti tu si probabil copii tai, inseamna calitatea aerului mai buna. Hai ca nu e greu.

      Bullshit cu masinile electrice polueaza mai mult. Si dupa cele mai pesimiste estimari, o masina electrica sau plugin genereaza aproximativ 20% mai putin poluare in toata viata ei utila (incluzand aici procesul de fabricatie).
      Pe langa asta, bateriile se recicleaza, la fel si motoarele electrice.

      Trecand si peste asta, da, centralele electrice bazate pe combustibili fosili polueaza si ele, dar au eficienta mai mare decat daca arde fiecare gazul la el sub capota, pana la urma de aia avem centrale electrice si nu fiecare cu generatorul lui. Adaugam aici si faptul ca de la an la avem tot mai multe ferme eoliene si solare si poate terminat o data cu romanismele stupide cu vai ce poluante sunt masinile electrice, hai sa ramanem la tractoare.

      00
  8. Eram sarac acum 10 ani, am luat manuala pentru consum si fiabilitate.
    Acum ma uit dupa alta, noua, mai mare.
    Tot manuala o sa iau, ca imi place sa mestec in ea si ca sa crape toti snobii ce s-au nascut in automate.
    S-a condus de 2-3 ori cate un rent-a-car in business trip in state, gata, nu mai putem sa ne cacam decat cu automate.
    Hai bre ma lesi?

    00
  9. Da… E frumos, as lua si eu un Subaru d-asta 1.2 MPI pe manuala daca as avea bani…

    00
  10. Eu de ex momentan nu caut masina insa de-ar fi cazul m-as uita dupa clasa mica (fiat 500 abarth ar fi prima optiune).
    Insa marea majoritate a reviewurilor sunt la masini gen Passat, seria 3 5 7, a4 xyz :)

    00
  11. Să mai zică cineva că nu pică femeile la mașini!

    00
  12. de vreo 10 ani ma persecuta o slăbiciune pentru Forester si probabil voi face curând pasul către unul. doar mie mi se pare ca dpdv estetic, modelul 2009-2013 e cam cel mai reușit?

    00
  13. Numai mie, mi-e indiferent daca e manuala sau automata? Mai sunt si altii? Aveti si la motor de 1.0 sau 1,2 automata?

    00
    • Daca ti-e indiferent, e o mare sansa sa nu stai untr-un oras mare (adica, plm, Bucuresti).

      Si mie mi se rupea inainte (si nu, nu stau in Bucuresti). 3-4 drumuri prin capitala cu manuala si m-am lecuit.

  14. Fara legatura cu subiectul, daca ai condus Outlander PHEV faci si tu un mini-review?

    00
  15. Păi şi peste 5-10 ani, când or fi doar electrice cum o să mai fie? Tot manuală, tot manuală?

    00
  16. la anul in vara vreau sa imi iau un mercedes c32 amg .ureaza-mi succes!

    00
  17. Pana nu demult, in Romania era fix invers, adica 3% cereau automate, se dadeau putin cu fundul de pamant ca nu gasesc si la final luau manuala. Acuma cererea de automate a mai crescut, mai ales de cand cu mamicile care-si duc copiii dimineata la scoala (nu glumesc, cred ca 90% din automatele din Romania sunt conduse de femei prin oras).

    00
  18. Eu am senzatia ca romanul isi ia automata doar ca sa faca altceva in timp ce sta la volan, gen butonat telefoane, mancat diverse sau baut cola. Nu ca sa-i fie mai comod la condus. Ma uitam traznit (prin Bucuresti) la unul cu Rolls Royce decapotabil (numere de Germania) cum vorbea la telefon pe speaker, tinandu-l in mana si ducandu-l ba la gura sa vorbeasca, ba la ureche sa auda mai bine. Deci eu ce sa cred la faza aia?

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.