Mașini: de ce suntem campioni la accidente cu morți: legea e bună, aplicarea ei e inexistentă

Cu o rată de 91 de persoane decedate la un milion de locuitori, România este depășită doar de Letonia (106 de persoane decedate/un milion de locuitori) în rândul statelor membre UE în ceea ce privește numărul de morți din accidente rutiere în 2014, informează un document publicat marți de Comisia Europeană, citat de Agerpres.

Nu e o minune pentru nimeni. Avem niște școli de șoferi care nu funcționează, avem polițiști rutieri care produc haos, avem șoferi care nu au chef să conducă decent, avem accidente la viteze mari în oraș.

Mai jos, un răspuns dat pe un forum, despre cum se întâlnesc indolența șoferilor cu lenea polițiștilor:

Originally Posted by IonutGhionea View Post
Ce nu inteleg sub nicio forma e nesimtirea crasa de care dau dovada foarte multi soferi. Adica vezi ca e coloana la semafor (sau la orice) si toata lumea sta sau merge fooooarte incet, iar tu te bagi pe linia de tramvai, peste popice, prin statie ca sa fii primul la semafor ? Ma enerveaza cumplit ca Politia nu face nimic cu acesti soferi. Pentru ca blocarea intersectiilor si minutele pierdute aiurea se datoreaza si acestui comportament.

Privește problema altfel. Statistic, șansele să o iei pe coajă pentru așa ceva sunt extrem de mici. De câte ori ai auzit de oameni care și-au pierdut permisul pentru așa ceva? De câte ori ai auzit de oameni care și-au pierdut permisul pentru depășire pe linie continuă? În ultimii 4-5 ani, am auzit de doi dintre prieteni/cunoscuți care au pierdut permisul, unul pentru linie depășire pe linie continuă, unul pentru coloană la semafor. Doi din câteva sute. Pentru că majoritatea șoferilor calculează riscul: prinzi semaforul de 3 ori sau îți asumi riscul. Cu riscul asumat, te oprește poliția. Care sunt șansele să ți se suspende permisul pentru o infracțiune văzută, nu filmată? 20% șanse să scapi fără să dai nimic, 50% dacă ești femeie și ești frumoasă.

Altceva: eu nu conduc încet. În ultimii 5 ani am trecut de la 5-10 amenzi pe an la 1 amendă în 2013 și 0 amenzi în 2014, deși am făcut un număr egal sau mai mare de kilometri și am păstrat același stil de condus. Am schimbat un pic orele la care plec la drum și atât. Plus, pe mine nu mă sperie mașinile de poliție, nu încetinesc când văd una, nu sunt cocalar cu bmw care merge cu 150 pe DN și când vede un flash sau o poliție o lasă instant la 60. Repet: statistic, șansele să iau amendă sau să mi se ia permisul sunt extrem de mici. Dacă ar fi 10%, aș lăsa-o mai încet. Dacă ar fi 30%, traficul din România ar fi altfel.

Și, oricât v-ar place să credeți, și în Ungaria e la fel. Veneam într-o zi din Germania și eram obosit, așa că mă țineam după unul cu număr de Debrecen. Omul a traversat două țări mergând în cel mai regulamentar cu putință. Semnalizare mereu, păstrat distanța mereu, repliat pe prima bandă mereu. Imediat ce a trecut granița în Ungaria a început să îi dea talpă, să meargă la pressing, să dea flashuri, să doarmă pe b2. Din același motiv: pentru că riscul să o ia pe coajă e extrem de mic.

Citeam că poliția a scos pe străzi 3.000 de agenți de poliție de sărbătorile de iarnă. 3.000 la 9 milioane de mașini. 3.000 care lucrează în schimburi. 3.000 care au și ei porcul de tăiat și sarmale de mâncat. 3.000 care nu au chef de stat în frig. 3.000 care au benzină puțină la mașini. 3.000 care nu au nici un beneficiu personal de pe urma amenzilor. Ei iau același salariu și dacă dau 4 și dacă dau 40 amenzi. Soluția pe care o văd funcționând ar fi 20% din valoarea amenzii la bugetul poliției locale pentru dotări (mașini, benzină, radare, fiole, lanterne, pelerine de ploaie) și 2% pentru agent (în anumite limite). Să îi vezi cum dau amenzi ca să își ia mașină de poliție civilizată (aș impune aici mașini de la producătorii locali, să îi vezi pe băieți cu Ford Kuga sau Renault Laguna).

 

Ieri a avut loc un accident în zonă. Am recunoscut mașina, trecea frecvent pe acolo cu peste 100km/h, deși sunt treceri de pietoni, școli, grădinițe și străzi circulate. Omul și-o căuta.

 

masina-politie

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

46 comentarii

  1. Avem accidente pentru că facem drumuri după cum îi taie capul pe baronii locali. Exemplu. La Alexandria au făcut o intersecție cu indicatoare de cedează trecerea. În 3-4 ani, intersecția asta a omorât mai mulți români decât 10 ani de conflict în Afganistan (fără să exagerăm). Iar numărătoarea continuă pentru că nu trece un an fără 5-6 morți numai în acel loc.
    https://www.youtube.com/results?search_query=centura+alexandria+morti

    00
  2. Exemplu concret din aceasta dimineata. Daca au vazut ca merge, de ce sa nu incerce zi de zi aceeasi schema…

    https://www.youtube.com/watch?v=eU1vy-ExUJY

    00
    • Drumul ala are 2 benzi, nu?
      Stii ca e legal sa mergi pe banda de tramvai daca nu e linie continua in aceste conditii, asa-i? Sigur, cu repliere pe banda 2 in caz de refugiu si indicator aferent.

      00
    • Stii prost!

      Amenda cuprinsa intre 390 si 487,5 lei daca:

      (3) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a II-a de sanctiuni si cu aplicarea sanctiunii contraventionale complementare a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce pentru o perioada de 30 de zile savarsirea de catre conducatorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a urmatoarelor fapte:
      a)depasirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea rosie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferata;

      E asa?

      00
    • Nu se considera „depasire a coloanei” daca e linie discontinua in dreptul sinelor de tramvai! E ca si cum aceea ar fi a 3-a banda de circulatie… daca pe primele 2 benzi sunt masini care stau in coloana dar banda a 3-a e libera, nu inseamna ca am depasit coloana.
      Sigur, precizarea ramane valabila: daca exista semn de ocolire sau daca e linie continua atunci nu mai ai ce cauta pe linia de tramvai! Deci nu erau chiar 25, dar vreo 10-12 tot au fost!
      P.S: Exemplu: calea dudesti, sensul de la vitan spre dristor: acolo e permisa circulatia pe linia de tramvai. La fel si pe anumite portiiuni din bd. Basarabia, bd. 1 Decembrie, etc.

      00
  3. camere de supraveghere, trimis amenda acasa, amenda minima 100 de euro pentru centura, telefon. treci pe rosu- amenda 1000 de euro. nu platesti amenda, iti confisca masina.

    00
    • Da e ce nu ara numar boss, minim 1000 raportat la ce?

      Nu platesti amenda, de asta exista institutii abilitate care ar trebui sa fie eficiente in recuperare. Sa confisti masina pe ce baza legala, cum justifici recuperarea? Cum o confisti te duci sa ii cauti masina in jurul blocului, cine face asta? Cat ar costa toata operatiunea? Dar hai ca merge cu idei crete.

      00
    • Asa zic si pensionarii in autobuz…

      00
    • Mișto asta cu confiscatu’ mașinii…
      Ce faci dacă nu era mașina „infractorului”?
      Dacă era mașină închiriată?
      Dacă era furată?

      00
  4. Azi dimineata la Stefan cel Mare cu Floreasca (Bucuresti), baietii depaseau pana si tramvaiul ca sa ajunga in fata coloanei. Politistul statea de vorba cu un taximetrist.

    00
  5. raspunsul la intrebarea ta e simplu: nu avem infrastructura.
    Si sunt multi ca tine (@zoso) care nu inteleg chestia asta si merg tare si au pretentia de la ceilalti soferi sa se comporte ca soferii din germania care conduc pe drumuri cu cel putin trei benzi pe sens.

    00
  6. 2% pentru agent (în anumite limite) – Care ar fi alea?

    00
    • 1% daca amenzile cumulate intr-o luna sunt sub 30.000 lei.

      2% daca da amenzi peste 30.000 lei in luna aia.

      00
    • Si ce l-ar opri sa faca abuzuri?

      00
    • legea?

      00
    • @Alex – Un simplu paragraf in lege de tipul: „Agentul constatator sa plateasca 30% din cheltuielile de judecata in cazul in care justitia decide nelegalitatea sanctiunii.” Simplu ?

      00
    • Simplu si nu prea. Daca s-ar aplica legea asa cum scrie la carte nu am avea atea accidente si morti. De ce s-ar aplica legea care sa il impiedice pe garcea sa faca abuz atata timp cat nu se aplica celelalte?

      00
    • @Alex – parese ca nu ne intelegem.
      Garcea face abuz la acordarea de amenzi, motivat de faptul ca are procent din suma totala . Tu cetatean resposabil contesti la tribunal amenda. Tribunalul iti da dreptate daca ai fost abuzat, Garcea plateste 30% din cheltuielile de judecata.
      Se va intampla de cateva ori pana cand isi va dea seama ca mai bine isi face meseria zi de zi decat sa stea la ciupeala si la abuz.

      00
    • @Alex: Camera video si microfonul l-ar opri pe agent sa faca abuzuri sau sa ia spaga.

      Un pireten biciclist n-a cedat prioritate pietonilor la trecerea de pietoni de la gara si l-au zarit agentii iesiti la vanatoare. A incercat omul s-o dea la intors, ca n-au vazut agentii bine, ca blah blah blah … i-a scris agentul numarul folderului cu filmarea pe PV si l-a rugat ca in cazul in care nu se considera vinovat sa deschida proces.

      00
  7. Mie nu mi se pare normal sa li se dea cota politistilor din amenzi.
    In felul asta se da drumul la abuzuri si mai mari.

    Daca tot vorbim de cota din amenda, hai sa privatizam politia.
    Angajam politisti in privat care sa aplice legea. Un fel de bgs
    Ii dotam cu camere portabile sa filmeze tot ce se intampla in jurul lor, asta ca sa nu se interpreteze ca fac abuzuri.
    Ei iau 50% statul 50%.
    In felul asta
    – statul castiga 50% din amenzi
    – statul castiga salariul celor 3000 de politisti inutili si incompetenti (asta inseamna o economie de minim 45 milioane de euro)
    – statul mai castiga si din taxele platite de firma privata cu personalul si exploatarea firmei
    – ca cetatean stii sigur ca legea se va aplica altfel cel din privat nu va avea castig

    Asta mi se pare o solutie mai buna decat sa le dam si mai multi bani unor incompetenti care nu traiesc decat pentru spaga.

    00
  8. Haosul apare in lipsa ordinii. Lipsa ordinii vine din incompetenta si indiferenta politistilor. Politistii sunt prima cauza a accidentelor in Romania. Stiu, veti spune ca soferii. Soferii iresponsabili nu pot exista fara acordul politistilor.

    00
  9. numar de Debrecen?

    00
  10. nu stiu daca aplicarea generala ar fi o solutie mai ales ca in Romania nu se poate face asta nici in 100 de ani.
    insa prioritizarea amendarii contravenientilor da.
    decat sa stai sa pandesti in tufisuri pe vreunu sa-l iei sambata dimineata cu radarul pentru ca avea 71 pe segment de 60 si sa-i da 380 de lei amenda, mai bine esti cu ochii geana pe aia care depasesc coloana, pe aia care merg cu 90+ la ora in oras, pe idiotii care nu dau prioritate si ii amendezi drastic.
    ori ce vad eu in bucuresti? nimeni nu-i pasa ca baietii depasesc coloana si se baga in fata la semafor, se intoarce pe continua si fara semnalizare, baietii cu motoarele trec lejer de 100 kmph seara pe arterele principale, prioritate nixam si nimeni nu le face nimic. in schimb daca ai depasit cu 11 km viteza legala esti pericol public.

    00
  11. Cred ca principala cauza a accidentelor e lipsa autostrazilor. Chiar si 2 benzi pe sens ar fi suficiente pentru noi, romanii, macar sa fie. Educatia vine singura, nu mai e nevoie sa alergi ca prostul prin oras cand stii ca o sa mergi pe urma 2-3oo km pe autostrada. Multe accidente soldate cu deces sunt din cauza ciocnirilor frontale pe drumurile nationale/judetene , foarte rar am citit despre coliziuni pe autostrazile noastre (alea 3)

    00
    • Tu te-ai intalnit cu ala care mergea cu 130km/h pe contrases pe autostrada? Eu da!
      In alta ordine de idei, daca am avea autostrada intre drumul taberei si Pipera, am avea o gramada de accidente din cauza alora care opresc „un pic” pe banda de urgenta err… banda a doua sa ia o shaorma pentru ca nu-i asa e nevoie de saormerie pe o astfel de autostrada…

      00
  12. Eu sunt unul care a pierdut permisul pt ca am depasit ca un cocalar coloana la semafor. Motivul? Întârziam la sedinta, la job. Oricum am întârziat și am pierdut și permisul 1 luna.
    De atunci, din 2008, nu mai depășesc aiurea, nu tai linia continua, merg cu centura și casca. Pt ca atunci am rămas și fără job din cauza pățaniei.
    Ideea e ca, într-adevăr, dacă dau amenzi, ne potolesc pe toți. Eu aici as baga și amenzi pt cei care merg pe autostrada cu 110-120 pe banda 2. Și nu se dau la o parte, pt ca merg legal, așa cum mi-a comunicat un individ d-asta la o benzinarie. I-am spus ca poate merge și cu 139, ca nu ia amenda și ca e corect sa stea pe banda 1, mai ales dacă e libera, astfel încât eu, dacă vreau, sa pot depăși normal. Raspunsul: Ce plm și eu plătesc pt autostrăzi, merg cum vreau în limita legii.

    00
  13. NOU
    #29

    Lituania e prima pentru ca pleaca cu „handicap”, aproape 30% din locuitori sunt etnici rusi.
    Pe de alta parte, la noi rolul principal politiei rutiere se rezuma la panda cu radarul. Acum cativa ani 2 politisti stateau la panda aproape de un semafor cu probleme care uneori dadea verde simultan si la masini si la pietoni. M-am gandit ca n-au vazut si m-am dus sa le spun, raspunsul a venit prompt: nu e treaba noastra, e a primariei. A doua zi o batrana a fost accidentata din cauza acelui semafor.

    00
  14. Deci tu conduci peste limita de viteză și e vina polițiștilor ca nu te opresc, nu a ta…

    00
  15. Numarul mare al accidentelor este dat de nepasarea romanilor pentru lege. Anul trecut cind conduceam pe linga Turda unul cu Audi statea in curul meu sa merg mai repede de 60 in localitate. Era nerabdator omul! Cind am intrat pe autostrada si am accelerat la 140 a ramas in spatele meu, foarte departe. Acolo culmea…nu se mai grabea.

    00
  16. Numarul de morti va scadea atunci cand vom avea autostrazi si cand majoritatea trecerilor de pietoni vor fi semaforizate(asa e in tarile cu apa calda). Cum NU POTI VEDEA ca pieton ca o masina/motoreta/moped/caruta/etc se apropie de trecere si nu incetineste ? Eu nu trec daca o masina vine in viteza si nu ma uit in ochii soferului sa fiu sigur ca ma vede.

    00
  17. Cred că principala problemă nu e legea proastă sau neaplicarea ei.

    Îți dau un exemplu clar, în Anglia, șansele să fii oprit de polițist pentru control sunt mai mici decât șansele să câștigi la loto.

    De ce? Simplu, în Anglia, dacă ai asigurare și mașina e înmatriculată în UK, poți să circuli și fără permis pentru că aici poliția nu are rolul de a te stoarce de bani, ci are rolul de a preveni încălcarea legii.

    În România, principala problemă e starea drumurilor, sau mai bine zis lipsa infrastructurii. Șoferii romani sunt cu 2 clase peste englezi, dar totuși provoacă mai multe accidente decât restul europei. De ce? Pentru că atunci când ai 6 milioane de mașini înmatriculate în RO și drumuri pentru 1 milion, mi se pare logic să existe astfel de probleme.

    Nația noastră e învățată să dea vina pe alții, fără să vedem imaginea în ansamblu. Dacă am avea si noi 3-4 benzi pe sens în mai toate orașele tării, când vom avea și noi autostrăzi prin care să ajungem de la Constanța la București într-o oră, atunci să ne plângem de proasta aplicare a legii.

    00
  18. Lipsa de educatie, lipsa de bun simt. Si la politisti, dar mai ales la soferi. Multi soferi facuti la „comasat”, permise luate obligatoriu pe spaga. Imi zicea cineva ieri ca „a dat” ca altfel o pica pe nevasta-sa, indiferent cum merge. Asta eu n-o cred. Eu am luat permisul cu examen complet: poligon, proba de zi si proba de noapte. Din 4 citi ne-am urcat in masina am luat doar eu, fara sa dau vreo spaga. Nu cred ca nu se mai poate lua permisul decit cu spaga.
    Politistii sint la rindul lor la fel ca restul poporului. Unii (putini) au minte si bun simt, majoritatea nu.
    NU infrastructura e de vina, chiar daca e dezastruoasa. Un sofer cu creier si bun simt poate sa mearga si mai tare ca limita legala unde se poate, si fara sa aiba probleme sau accidente.

    00
  19. Cum iti poti permite sa spui ca infrastructura nu e de vina ? Uite crucea in capatul podului: https://www.google.ro/maps/@45.757828,25.399431,3a,70.1y,149.58h,80.53t/data=?dg=dbrw&newdg=1!3m4!1e1!3m2!1sBG31s1-gyNrf44UWJTqGvw!2e0?dg=dbrw&newdg=1. Ai habar cate accidente se fac anual in curba aia din cauza cacatului ala de pod pe care nu e nimeni in stare sa-l construiasca decent ?!?

    Uite-te tu aici https://www.google.ro/maps/@45.867042,24.824443,3a,46.3y,348.58h,77.4t/data=?dg=dbrw&newdg=1!3m4!1e1!3m2!1srsLE7cGsPQYBIy0Nngn6tA!2e0?dg=dbrw&newdg=1 cum arata nenorocitul asta de drum, acum e drept, peste 1 km mai incolo te trezesti ca drumul e surupat si zbori prin copaci.

    00
    • Uite, imi permit.
      Pozele alea nu arata nimic. Drumuri denivelate, proaste sau cam asa ceva. Asta e. Mergi mai incet pe-acolo, ca sa nu zbori in copaci.

      00
  20. NOU
    #42

    Se putea şi mai rău. Să fim depăşiţi de Ucraina la nr de morţi.. Damn.. suntem clar depăşiţi momentan de Ucraina.. Mingea este in terenul Rusiei momentan.

    00
  21. daca imi spui ce indicativ are un numar de Debrecen,te mai urmaresc,daca nu ,mai cauta fraieri sa vinzi un megane

    00
  22. Cocălarii nu sunt neapărat cei cu BMW, ci și cei cu alte mărci.
    Par example cei cu așa zisele jeep-uri.

    00
  23. E de scris un roman aici.
    La nivel legislativ, trebuie un cod rutier care sa nu dea voie la interpretari, unde primeaza masurile de constrangere gen ridicarea permisului, a numerelor, confiscarea masinilor suspecte iar procedura de contestare a masurilor in instanta sa fie mai restrictiva iar pana la solutionrea cauzei, permisul sa fie suspendat.
    Masinile cu numere de BG si alte asemenea sa aiba obligatoriu un posesor cunoscut care sa raspunda pentru tot ce se intampla cu acea masina.
    Cei care conduc fara permis sa faca inchisoare pe bune, la fel si cei care dau permise pe ochi frumosi.
    La nivel de politie sa nu se mai stea cu radarul in boscheti ci sa se supravegheze intersectiile, sa nu mai existe plan de amenzi, ci plan de evenimente (adica pe sectorul arondat unuia sau mai multor gabori sa se intample cat mai putine).

    00
  24. Si avem taximetristi care au propriile reguli de circulatie…

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.