Mâncarea nu e ca taxiul…

Glovo are 8 milioane lei pierderi și venituri de 1 milion lei în România. Ceea ce nu e o problemă, au luat 30 milioane investiție, sunt pe creștere, nu e o pierdere reală, e costul intrării pe o piață nouă.

Dar…

E o diferență fundamentală între o companie care încearcă să falimenteze jucătorii vechi, fie că e vorba de Amazon, care vrea să falimenteze mall-urile, sau UBER, care vrea să falimenteze taxiurile, pentru ca apoi să își pună singuri prețurile, și companii de genul Glovo/Grubhub/Postmates, care nu au pe cine falimenta, ci încearcă să creeze o piață.

Pentru că, să zicem, Glovo este pe pierderi/investiții 5 ani, până se hotărăște lumea că e mai simplu să comande mereu prin ei decât să își cumpere ei de mâncare. OK. Ce se va întâmpla când vor începe să ceară clienților adevărata valoare a serviciului? Din nou, pentru că livrarea de mâncare nu e taximetrie. Merge. Glovo doar a împachetat-o diferit.

Și mai trist e pentru cei care speră să se îmbogățească de pe urma serviciilor de acest gen. Nu sunt șanse.

 

Jimmy-Carr-2

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

59 comentarii

  1. Serviciile astea bazate pe sclavi erau ieftine acum 5-10 ani când omul se mulțumea cu 200 euro salar minim pe economie să meargă cu bicicleta să livreze.

    Culmea e însă că deși la pretenții de salar s-a adaptat lumea (ceea ce nu e rău în sine) în schimb au pretenția ca manopera la orice să fie ietină.

    De exemplu toți se screm dacă la un produs de 50 lei costă 20 lei transport. Sau cum să dai 50 lei pe mâncare, și 10-15 pe transport. Păi e prea mult.

    Nu fac legătura că pe transportator nu-l interesează ce transporți, serviciul e serviciu și tot atâta costă. Motorină, salar, mașină, asigurări, rovinietă, ITP, revizie, toate costă.

    Analfabetism funcțional peste tot când vine vorba de a înțelege prețul unui serviciu.

    Încă avem mentalitate orientată pe produs, nu înțelegem serviciile.


    Comentariu indecis. Tu ce zici?6281
    • SalarIU


      Comentariu apreciat.15120
    • Vezi ca mai ales pe eMag sunt foarte multe firme care percep 20 RON pentru transportul unui produs care incape intr-un plic si costa 5 RON transportul acestuia (tarif negociat tot de eMag la sange). Si magazinele online care licreaza pe cont propriu obtin un tarif putin mai mare (6-7 RON/plic, 10-12 RON/colet 1kg) insa tot 20 RON iti percep chit ca iti livreaza un pix. Deci da, 20RON e in 99% din cazuri un pret mare pentru livrare. Cat despre livrarea mancarii, de regula e un serviciu pe care il folosesc angajatii cand sunt la munca, daca se pot decide 5-6 insi sa manance din acelasi loc, fie au livrare gratuita, fie costul devine neglijabil. Probabil spre asta vor sa tinda cei de la Glovo sau Uber Eats.


      Comentariu indecis. Tu ce zici?3019
    • @meeron te aberezi masiv cu costul de transport de pe emag – dar acum tot romanu se pricepe la masini, fotbal, emag si mai era ceva parca…
      Fiecare firma de acolo trebuie sa aiba contract separat cu firma de curierat (dintre alea agreate de emag). Livrarea unui plic o fi 6-7 lei (plus tva ca de ala ai uitat) daca ai mii de expeditii lunar – si majoritatea companiilor de pe marketplace nu au – dar nu ai pus costul rambursului ca nah, romanu plateste ramburs. Costul meu (am fost si eu seller pe marketplace) pentru 1 plic cu ramburs era 14,75 lei + tva la Fan Courier pentru cam 200-250 expeditii pe luna.


      Comentariu apreciat.3010
    • @meeron
      am contract cu 2 firme de curierat. volum peste 1k lunar(cca 700+ cu 300).
      Atat pentru plic cat si pt colet am acelasi pret 9lei+tva /expeditie, adica 11 lei(10,52). pretu asta e pt colet fara ramburs. cel cu ramburs ajunge la 16 lei. la fiecare kg in plus se adauga 1 leu.
      Nu colaborez cu emag.
      Ce am scris eu mai sus sunt fapte reale.
      Ce ai scris tu e adevar sau e din categoria: ‘stiu eu’, ‘am un prieten’ ‘am citit pe net’ etc? Fii sincer


      Comentariu apreciat.333
    • Serviciile gen panda glovo ubereats in momentul de fata se ard. Prin 2008-2009 eram curier pe bicicleta. Pe atunci castigam 700 si ceva de lei +ciubuc ce ajugea sa dubleze salariul. Asta era cand salariul era mic si traiai efectiv din ciubuc. Momentan nu se poate, a crescut prea mult minimul pe economie si nu lenrenteaza asa ca fie se vor bate ca porcii si vor iesi castigatori cei cu sponsori mai mari fie vor cadea la invoiala sa se imparta pe zone si restaurante. Si da, cand pedalam tururor li se parea salariul mic la 150 si ceva de km pedalati zilnic dar din mila la o cursa de 10-15 lei(traversat orasul cap coada) primeam intre 0 si 5 lei in buzunarul propriu.

      137
    • “meeron” vezi ca nici un pix sa trimiti nu mai costa 5 lei , emagu si-a bagat pixu si acum negociaza doar pentru ei, pe ceilalti i-a lasa de izbeliste, pe cont propriu sa negocieze cu curierii, care au marit preturile imediat iar de cateva zile au marit iar cam cu 40%

      Costul minim este de 9-10 lei + tva la care se adauga 5 lei + tva ramburs , 2-3 lei + tva deschidere la livrare , caca maca
      Si pentru ca tu din sistem nu poti sa pui costul real pe fiecare transport , ci trebuie sa trimiti mail la emag sa iti modifice ei…
      Nu degeaba au cumparat ei Sameday, stiau ca o sa creasta preturile la transport. Chiar si asa , subventioneaza muuult partea de transport

      20
    • Nu mai sariti asa ca arsi, tot ce am zis acolo sunt preturi reale din lucrat cu ele, ce-i drept nu am mai lucrat in domeniu de un an si un pic iar contractele erau de inca vreo 2 ani negociate si parafate. Atele erau preturile, mai ales ca si volumele erau de 200-300 colete zilnic.

      02
  2. Parca astia (spre deosebire de Foodpanda) livreaza orice, nu numai mancare. Am inteles gresit?

    114
  3. Si cardul de credit cu rate fara dobanda, cost de administrare de cativa zeci de lei/an si bani inapoi pe card la cumparaturi tot in categoria asta intra – tatal meu zice ca NU ARE CUM!

    Totusi, la ultima lucrare in service am avut 580 de lei – am platit integral cu cardul de credit si am primit inapoi 29 lei.

    79
    • 5% cashback? Ce card e ala, ca vreau si eu unul?

      63
    • Cel mai bun cashback din Ro care se prelungeste indefinit este – din cate stiu eu – cel de la Unicredit Premium care e de 2% – adică la 580 de lei primesti inapoi 11.6 lei

      De 5% n-am auzit la noi.

      91
    • Cardul e star BT, lista parteneri https://www.starbt.ro/parteneri/

      13
    • @Adrian la Star BT de exemplu sunt unii parteneri care dau si 5% inapoi puncte star.
      La Ing sunt unii care dau si 10-15% inapoi dar au o limita maxima. Spre exemplu Hipmenu are 10% dar maxim 10 lei, Lifebox are 15% maxim 40 lei.
      Deci se poate :)

      22
    • Aha deci punctual numa’ la anumiti “parteneri”. Dap, e posibil.

      42
    • AndreiT banii inapoi pe card vin din comisioanele de tranzactie. De fiecare data cand platesti cu cardul, comerciantul plateste o taxa (care poate fi pana la vreo 3%). Din banii aia iti da banca cashback, nu din costul de administrare anual.

      01
    • Nice. Am avut cativa ani card de-ala Star BT, dar n-am facut nicio plata catre comercianti care dadeau mai mult de 2%, asa s-a nimerit.
      Am renuntat intr-un final la ei ca aveam nevoie de mobile banking pentru card, si la ei era mai complicat atunci.

      10
    • sunt curios in ce ti-ai bagat aia 29 ron

      am si eu StarBT si cam la un an incerc sa descarc punctele respective doar ca lista de parteneri si lista de parteneri care ACCEPTA puncte este mult diferita. puteam sa jur ca la emag merg folosite punctele si era cat pe ce sa iau o teapa (comanda sosita in showroom plata cu card pentru puncte ca online nu primesti puncte, si eventual plata cu puncte – ioc la ei)

      si aici vine o chestie amuzanta, la brasov poti cumpara de la cativa vanzatori scumpi produse cu puncte, sau mai ai o varianta in zona altex/flanco/media galaxy care au intregi grupuri de produse care nu pot fi achizitionate din magazin ci exclusiv online. am ramas mut acum 3 ani cand 3 angajati de la flanco de pe raion nu au stiut ce este un UPS, le-am spus cum arata si ce face si se scarpinau in cap in zona sistemelor pc/laptop. era magazinul in cadrul Coresi, acum s-a mutat langa. dar nota 10 pentru cine mai raspunde pe la mesaje/email la ei pentru ca le-am scris problema cretina (online nu poti sa acumulezi/folosesti puncte) si mi-au dat o solutie simpla – mers in magazin si platiti cu cardul puncte/cash – > si ei trimit acasa din stocul de online direct UPS-ul dorit

      daca am zis de ups, e o poveste interesanta si aici, total fara legatura cu subiectul dar interesant din perspectiva mizeriilor facute de firmele mari
      modelul e asta: UPS APC Back-UPS 700VA AVR Schuko, i s-a dus bateria (tinea 1-2 minute maxim) dupa 3 ani si am zis sa schimb cu ceva decent, am cautat acumulator de schimb si am gasit la emag ceva acumulator ups APC la ~250 ron si compatibili pe la 50-80 ron. am gasit in brasov ceva mai ieftin vs produs+livrare de la emag/parteneri si am cumparat de acolo. peste tot pe net recomandarea APC de folosire a acumulatorilor oficiali, ca nu raspund daca se folosesc compatibili, etc. dupa ce l-am desfacut am descoperit ceva compatibil CSB (~90 ron la emag), am montat ala luat de mine si totul a fost ok, dar am zis sa intreb si APC Romania daca e ok sa recomande ceva si sa bage chiar ei chestii de-astea, oarecum speram sa-mi zica ca ei au vandut cu acumulator original APC si mi-am luat tzeapa de la flanco. nu am vrut sa le servesc raspunsul asa ca am cerut o opinie in legatura cu schimbarea acumulatorului din produsul meu care nu mai functioneaza si surpriza

      “Din pacate, in mod oficial pentru produsele din seria BX nu se poate schimba bateria. Daca verificati manualul … acest schimb se poate face prin echipe specializate de service, lucru care nu este valabil pentru Europa.Prin urmare, daca bateria cedeaza va sugeram sa inlocuiti tot produsul, conform si procesului pe care il urmarim in cadrul garantiei.Legat de baterie va putem spune doar ca nu este un produs original APC iar instalarea unor baterii care nu sunt originale pot duce la incompatibilitate cu produsul, respectiv la defectarea acestuia”

      le-am raspuns ceva mai lung cu o singura nelamurire reala “sa inteleg ca cineva m-a pacalit ? si mi-a vandut un UPS in care s-a umblat? sau este practica APC sa vanda UPS-uri cu baterii compatibile ?” iar raspunsul lor

      “Intrucat lucram cu mai multi producatori de baterii, nu voi putea sa va specific exact bateria carui producator a fost in UPS-ul dumneavoastra la momentul achizitiei. Referintele care se folosesc atat intern cat si extern sunt cele pe care le-am mentionat in mailul anterior – APCRBC110, iar aceasta va fi si referinta pe care v-o pot pune la dispozitie in momentul in care intrebati detalii despre o baterie, nu producatorul acesteia.
      Prin urmare, nu va pot confirma niciuna din cele doua situatii descrise de mai jos. ”

      concluzia este ca firmele mele isi reduc costurile printr-o gramada de smecherii la care nici nu te gandesti doar ca sa iasa in profit, cu siguranta aia care livreaza mancare ies pe profit cumva dar ne scapa noua metoda

      21
  4. Te poți îmbogăți, doar dacă vinzi la timp. Dacă aștepți profitul, ești idiot :))

    213
  5. dintre toate astea mie mi se pare ca foodpanda deja incepe sa scartaie nasol, am vazut banere cu “reduceri 30% la comanda” in cel putin 3 orase mari.
    partea nasoala e ca modelul de business de livrari sau curierat e in mare parte bazat pe concurenta in functie de pret care duce pe de o parte sa servicii si contractanti din ce in ce mai aiurea si pe de alta parte te lasa descoperit tot timpul la posibilitatea intrarii unui nou jucator care sa faca dumping.
    cum ar fi de exemplu un fel uber super low cost , numai cu soferi adusi din vietnam sau cambogia care conduc 16 ore pe zi fiecare doar loganuri gen1 pe 1.4 benzina fara aer conditionat .. toate astea insa la 0.9 lei pe km. oare ar avea succes ? eu zic ca ar exista clienti si chiar daca nu ar fi o majoritate din piata tot ar pune presiune pe ceilalti jucatori.


    Comentariu apreciat.211
    • Reducerile sunt pentru acapararea pietei, este un bloodbath la propriu pe Bucuresti si alte orase mari din tara. Se arunca cu bani pana nu mai ramane decat un brand. Asta in conditiile in care foodpanda (deliveryhero) a investit in Glovo si chiar detine 20% din Glovo.

      33
  6. UberEats, Deliveroo, JustEat, Stuart şi AmazonFlex/prime o duc destul de bine în Uk. Cel puţin UberEats are profit frumuşel şi încearcă cumva să nu ducă plata prea jos deşi şoferi care să muncească pe mai puţin de minim sau chiar gratis doar să nu ajungă acasă. tot au.

    Companiile de genul ăsta, glovo, foodpanda, takeaway.plm şi ce mai e prin România doar încearcă să intre pe pieţe noi, unde nu există concurenţă sau aplicaţii similare.

    Ceea ce mi se ciudat e cum plm să ai 8 milioane pierderi când eu încă nu am auzit de tine … şi asta încă în România. Mie asta îmi sună mai degrabă a “optimizare” fiscală

    234
  7. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]


    Comentariu nasol. 1344
  8. Ar fi tare ca cei de la UBER sa aibe o divizie separata pentru mancare si sa o numeasca uber eats…aha


    Comentariu apreciat.332
  9. NOU
    #34

    Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]


    Comentariu nasol. 353
  10. Fac ieri comanda la Glovo în jur de 10:30 cu scheduled time 12:00-13:00. Pe la 12:50 verific în aplicație de ce nu ajunge curierul și vad ca timpul de livrare este 14:28.
    Anulez comanda și spun ca e zi de dieta.
    Am comandat de la McDo ceva nu ceva sofisticat ce dura prepararea lui 3 ore. Ideea e ca banii s-au reîntors în cont în maxim 2 minute.

    131
  11. asta cu amazon făcut să falimenteze mall-urile și uber să falimenteze taxuiurile e identică cu a acuza gmail că vrea să falimenteze poșta română.


    Comentariu apreciat.565
    • Exact. Taxiurile reprezinta o forma de servicii aproape la fel de invechita precum trimisul fizic al scrisorilor. Mai exista cazuri cand este necesar acest lucru, dar au devenit, deja, exceptii. Sunt pentru o piata din care sa poti alege: taxiuri, Uber, Taxify si care or mai fi (ca sa citam un personaj celebru).
      Nu ma simt bine in taxiuri (cand ma urc pot cel mult sa verific vizual sa nu aiba soferul aer de smecher, dar nu stiu ce stil de a conduce are: periculos sau nu). De fiecare data cand am folosit (in Bucuresti sau Brasov) serviciile uber m-am simtit ok (nici unul nu a condus ca un dement si mai ales nu a pornit trancaneala neinvitat). Au fost dati in care m-am dat jos din taxi cu durere de cap sau stare de disconfort din cauza conversatiei obligatorii (unul se plangea ca nu il primeste nevasta acasa daca nu aduce “meleonu’ ” in fiecare seara – dar cine te-a intrebat?). De aceea si folosesc taxi foarte rar, prefer sa conduc masina cat mai mult, mai bine beau limonada in loc de bere, decat sa vin dupa aceea cu taxi.

      22
    • Gmail nu falimenteaza posta… curierii falimenteaza posta si serviciile postale ce livreaza facturi de telefonie si alte cele

      413
    • Aia de au legalizat factura electronica falimenteaza posta!

      130
    • Agentul postal falimenteaza posta romana, de 6 ani am pus luminarile, dar statul roman nu isi doreste o posta romana falimentara.Deocamdata.

      80
    • Complet gresit, posta falimenteaza posta.

      151
    • @verdenpom, am înțeles, curierii sunt de vină că poșta nu-i în stare să-mi livreze, contra cost, un pachet la poartă. sau că nu-i în stare să câștige contracte de furnizare a facturilor.

      70
    • @berenger am primit un colet de la posta (prioripost parca se numeste serviciul) direct la usa, intr-o zi de sambata chiar. nici nu stiam ca e posibil asa ceva cand m-a sunat curierul (sau se numeste tot postas in cazul asta?) sa ma intrebe daca sunt acasa.

      31
    • bineînțeles că există prioripost și că face, teoretic, ce face și un curier, numai că diferența e aceeși ca între taxi și uber: viteza, calitatea serviciului etc. (prețul aproape că nu contează)

      53
  12. Cine vrea sa falimenteze taxi clasic este un retardat.

    619
    • pentru cei cu minusurile: cititi comentariul lui Berenger.

      112
    • ce caut eu în brambureala din capul tău?

      122
    • “berenger – asta cu amazon făcut să falimenteze mall-urile și uber să falimenteze taxuiurile e identică cu a acuza gmail că vrea să falimenteze poșta română”

      deci, cum l-ai caracteriza pe cel/cea care acuza gmail ca falimenteaza posta romana?

      50
  13. problema e că unele companii mari (sau cu marje mari la un moment dat) i-au învăţat prost pe consumatori că e livrarea moca.

    am un mic business online şi multă lume preferă să se întâlnească personal cu mine prin cine ştie ce metrou sau să vină la mama naibii ca să nu plătească 10 ron livrarea. Şi subvenţionez livrarea.

    114
    • Nu este 100% costul transportului cel care influenteaza modul de achizitie.
      Online-ul va necesita cel putin 20 de ani ca sa cistige 75% din piata.
      Pe linga factorul acesta nu toate produsele se preteaza la vinzarea online.Aici intra imbracamintea si incaltamintea, de exemplu.

      63
    • Cu imbracamintea si incaltamintea sunt de acord. Daca un 41 la un producator ramane 41 la alt producator s-sr putea sa fie 40… si da, eu imi cumpar toti pantofii de la pantofar

      83
  14. Eu nu am priceput de ce preturile din meniurile UberEats sunt mai mari decat cele din meniul normal (cel putin la unele la care m-am uitat eu), mai ales cand mai au si taxa de livrare. In special la restaurantele care livreaza si prin celelalte servicii, si unde pretul este cel normal. wtf.

    62
    • Livratorii primesc mai mult per comanda decat platesti tu pentru livrare. Restaurantele platesc lunar o taxa de serviciu, pe care unii aleg sa o amortizeze prin marirea pretului produselor, altii prin adaugarea unei taxe de ambalaj, iar altii aleg sa o suporte ei integral. Legat de faptul ca exista preturi diferite pe platforme diferite nu stiu ce sa spun, dar e intr-adevar ciudat

      10
    • Pentru că UberEats își ia și comision din valoarea comenzii pe lânga taxa aia de livrare

      10
  15. Când comand mâncare pentru toată familia (fac asta frecvent în weekend) livrarea e gratuită direct de la restaurant – am descoperit câteva restaurante cu livrare și prin mahalaua mea. Asta înseamnă că de la o valoare a comenzii în sus (am observat că începe pe la 60-80 de lei) marja cârciumii e mai mare decât costul transportului. În plus, cu mâncarea livrată scad costurile de ocupare și de servire. Deci – cel puțin teoretic – transportatorul poate să intre frumușel pe profit negociind cu restaurantul și nu pe spinarea utilizatorului final. Pe modelul ăsta de business au apărut și așa-zisele “dark kitchen” construite în hale ieftine în zone în care normal nu ai face un restaurant – acestea doar livrează, nu au spațiu de servire, copăcei, terasă cu panseluțe si alte fițe. Cost de producție mic -> poți susține plata transportului din marjă și să ai păpică la prețuri competitive.

    Ah, că atunci când îți comanzi doar o șaormă cu livrare începe să nu aibă sens dpdv economic, este corect. Dar modelul de business nu se bazează pe acest tip de comenzi.

    122
  16. Pai Glovo are comision 25% de la toate restaurantele pentru care livreaza. Si aproape toate restaurantele din aplicatie au preturile produselor mai mari decat in locatie pentru a acoperi comisionul. De ce ar iesi Glovo pe pierede?

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de pe eMAG prin acest link sau de la PCGarage prin acest link.

Top articole

7 zile