Jurnalismul și emisiunile TV de nișă

Știu. Vă uitați la câte o emisiune, fie ea auto, home deco sau cooking, și vă întrebați de ce e pe post. Cine naiba se uită, cum de plătește televiziunea o asemenea producție și așa mai departe. Informația e subțire, chiar și pentru publicul TV, adesea eronată, prezentatorul e părtinitor și tot așa.

Mai jos, mecanismul pentru care genul ăsta de emisiuni nu dispar din grilă (și de ce avem atât de multe televiziuni).

De obicei, un tip (sau o tipă) aproape deștept vrea să facă mai mulți bani și nu prea are cum direct, că nu e destul de bun sau destul de cunoscut. Așa că face un proiect și se duce cu el în brațe la o televiziune, pentru că prezența pe sticlă garantează ridicarea cotei și prețurilor, precum și contracte lucrative în alte domenii (prezentare de evenimente, mici sponsorizări, reduceri generoase la produse, bartere de tot felul).

Prezentarea e frumoasă, ideea e potrivită pentru postul TV, doar că directorul de programe spune că nu are bani. Nu că nu are tot bugetul cerut de individ, ci nu are bani deloc. Îi spune că îi dă emisiunea pe post dacă și-o produce singur. Practic, să vină cu emisiunea gata montată la televiziune și televiziunea să vândă reclamă peste ea.

Așa că tipul se duce la companii din zona emisiunii ca să ceară bani. Dacă e emisiune auto, se duce la importatorii auto. Dacă e home deco, se duce la producătorul de ciment, de mobilă sau de silicon de baie. Dacă e IT, se duce la producători de telefoane, de laptopuri sau de televizoare.

Ce rezultă: o emisiune proastă, pentru că, de pildă, nu poți vorbi obiectiv de o mașină dacă tu ai sponsorizare de la altă mașină. O lauzi, dar mai cu jumătate de gură. Sau mergi la sigur, toate mașinile sunt cele mai bune, cele mai rapide, cele mai economice, toate telefoanele sunt cele mai tari, cele mai bune procesoare, cele mai mișto ecrane și cele mai bune materiale. Și prost montată/realizată de obicei, să ne înțelegem.

 

Pentru companii, cheltuielile sunt minime, mai ales că își asigură loialitatea unui om pe care îl împing în față finanțându-l, dar pe care îl pierd absolut mereu când acesta ajunge mare și vrea mai mulți bani.

Pentru public e tot aia, ăia care se prind de schemă nu se uită la așa ceva, iar restul masei amorfe trebuie să se împartă între zecile de televiziuni.

Pentru cel care face asta, jena că trebuie să se prostitueze în halul ăsta trece destul de repede, că nu ține de foame.

Pentru jurnalism și informare e o înfrângere.

 

tv-information-knowledge

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

21 comentarii

  1. Asa crezi ca asa aparut emisiunea aia „Gospodar fara pereche”? Cine s-ar fi gandit sa o vezi aia prezentatoare de emisiune!

    00
  2. Asta se aplica si in online, nu poti sa vi toata ziua sa imi spui cate oferte bune are emag cand tu iei bani de la emag si cand publicu vede ca ofertele alea si mai scumpe decat in alte parti.

    00
    • direct la ficat

      00
    • Made my day ! Bere la toata lumea :)))))

      00
    • da, pentru că a anunța o campanie punctuală de reduceri e același lucru cu ce am descris eu mai sus. fix același lucru.

    • Lasand la o parte knockout-ul pe care l-ai luat, trebuie sa recunosti ca pe blogul asta emag e religie.
      E una sa „anunti o campanie punctuala de reduceri” si alta sa nu fii de acord deloc cu / sa cenzurezi parerile celor care sustin si alte magazine, mai ales cand diferentele de pret sunt semnificative. Ok, am inteles faza cu cel.ro: tepari, garantie, ambalaje desfacute, ok. L-ai terfelit mai rau ca pe quickmobile.
      Dar mai sunt si alte magazine, atat online cat si „caramida si mortar”.
      Mie mi-ai sters un link cand it recomandam un produs luat de mine de la mediamarkt (Olanda). Plm

      00
    • @cladiu,
      am mai spus asta de câteva ori și devine plictisitor: nu îți convine, nu cumperi. ei susțin că au reduceri, eu îi cred. tu nu îi crezi. nu te forțez eu să cumperi de la ei. altfel, suntem la mine în casă, dacă eu spun că îmi place steaua, tu nu poți să urli în gura mare că sunt prost și că steaua e de kkt. o altă fază e că eu știu chestii pe care voi, cititorii, nu le știți și chiar daca vi le spune nu le credeți, iar eu iau decizii și scriu articole pe baza lor, iar voi o țineți pe a voastră. am scris de zeci de ori că sony are o politică ciudată de prețuri și reduceri, la fiecare campanie cineva spunea că cumpărase sony la alt preț. e obositor. articolul ăsta are 2 like-uri, eu am informații din interior, știu cum se procedează, dar în comentarii și pe forumuri e plin de oameni care îmi explică de ce n-am dreptate. plm.

      altfel, îmi place emag. sunt mai serioși decât alții, sunt mai receptivi, sunt mai rapizi. e normal să nu îi fut în gură prea des, că înțeleg ce înseamnă să scalezi un business care anul ăsta vinde de 100 milioane și mâine de 200 milioane și are același număr de probleme cu un magazin care vinde de 10 milioane.

      ps: de ce ți-aș cenzura un link către mediamarkt? pentru că nu înțelegi că acolo sunt alte taxe și transportul ridică prețul produsului? nu cred.
      ps2: tu ai o problema cu tonul, ți-am mai spus asta, și crede-mă, e nasol dacă vine de la mine.

    • @bubble, comentariul ăla neaprobat a fost ultimul aici. toți avem o doză de jegoșism în noi, tu o poți exprima în altă parte, nu la mine pe blog.

    • Cred ca m-ai inteles gresit. Eu nu am zis ca emag e naspa. Chiar din contra, sunt de acord ca e cel mai bun magazin online, drept urmare cumpar de la ei.
      Inteleg si faptul ca e blogul tau si regulile tale.
      Problema pe care o ridicam e ca intr-un articol de mai demult cereai o recomandare de aparat de barbierit. Eu ti-am aratat un produs pe care il folosesc si pe care l-am cumparat de la mediamrkt. Din pacate nu am gasit link la vreun magazin din romania asa ca l-am dat pe ala de la mediamarkt pentru a-ti arata produsul. Nu am strigat ca ar fi mai ieftin sau mai scump decat in alta parte.
      M-am uitat a doua zi pe articol si linkul meu era sters, a ramas doar expresia
      „Eu folosesc asta” fara link pe „asta”.

      Inteleg ca ai o relatie comericala cu emag si e foarte bine, consider normal, la fel cum consider normal sa moderezi comentariile care fac reclama la concurenta. Dar acolo iti aratam un produs, nu un magazin.

      Cat despre ton, da, stiu. Din pacate in scris ma exprim mai rau, reiese ca sunt mai nervos/acid decat vreau eu sa reiasa

      00
    • claudiu, e posibil oare să fi pus linkul aiurea și să nu fi ajuns la mine? pare mai plauzibil decât să îl fi șters eu, dar să-ți las comentariul gol?

    • Daca nu l-ai sters tu, vezi poate ai vreun script care a facut asta, caz in care m-am luat degeaba de tine. Linkul a fost acolo cand ai aprobat comentariul iar mai tarziu a disparut. Comentariul e asta:
      https://zoso.ro/caut-aparat-barbierit-electric/#comment-1115742

      00
  3. Cam aşa e şi cu blogurile de bricolaj, nu?

    00
  4. Da, numele caraghios e cetin atmencea… @zoso, #maiglumimsi noi, dar dacă nu îmi strica grăsunul de mai sus feng shuiul îţi explicam și de ce nișa nu poate sări de o anumită audienţă și cum emisiunile concurează între ele în grilă

    00
  5. Ah, si dupa ce te apuci tu sa faci pe riscul tau o emisiune de nisa vin unii directori sa ceara, ba anvelope, ba o masina pe weekend, ba un service bun… Plm, te simti ca sefu la bani sau sefu la garaj :)))

    00
  6. Tipul ala Buhnici e exact asta, Jur parca l-ai descris pe omulet. Are si telefoane, masini, camere, gadgeturi, dar nu intelegi nimic din prezentarile alea!

    00
    • Mi-ai luat vorba din gura. Buhnici e ***. Uneori critica produse bune iar alteori ridica in slavi mizerii „romanesti”de la Allview.

      00
  7. Știi o pulă.

    Eu nici n-am (cablu) TV.

  8. O grămadă de canale ce erau pe vremuri bune (Discovery Channel, Science Channel, chiar și National Geographic și altele) s-au bîhlit de cînd au început să-și ocupe programul cu chestii de-astea măsluite sau total neinteresante: Top Gear, Scrapheap Challenge, Wicked Tuna, Căutători de Aur în Cur pe Mă-sa etc. Sau căcatul ăla cu licitațiile pe garaje sau ”luptele” între roboți (nu le-am găsit numele, uitate să le fie-n veci!).
    Credeam că publicul-țintă al acestor canale TV sunt omenii educați care caută emisiuni educative (și nu doar recreative – deși chiar și termenul de ”recreativ” ar trebui să impună pretenții mai mari decît ”supraviețuitorul” sau ”insula iubirii” sau mai știu eu ce căcat ce se pretinde a fi ”reality show”).
    Nenorocirea e că toate aceste canale și-au scăzut la unison calitatea emisiunilor. Dacă măsurarea audienței ar fi ”pe bune” (eu cred că nu e), poate nu s-ar fi ajuns aici.
    O măsurare grosieră a audienței poate fi făcută așa:
    – vrei ProTV? – 1 ron
    – vrei Antena1? – 1 ron
    – vrei Antena2? – 0,1 ron
    – vrei HBO1? – 5 ron
    – șamd
    Sigur, prețurile sunt pur exemplificatorii.
    Pt o măsurare mai precisă, doar IPTV în masă poate ajuta.
    Deocamdată, ipoteza cu oamenii care au un apărățel conectat la TV care monitorizează și transmite undeva cînd și ce canale au urmărit, mi se pare un mit: eu nu știu pe nimeni care să știe pe cineva cu un altfel de ”apărățel” (și cred că astfel acoper mai bine de 5000 de subiecți!). Voi știți pe careva?

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.