Industria conferințelor pentru și despre antreprenori

Una dintre cele mai penale minciuni din zona de antreprenoriat, fie IT, fie gumă, fie ORICE, e că trebuie să ai un produs bun ca să reușești. Sau să fii primul. Sau să fii la timpul potrivit pe piață. Sau alte minuni.

Nimeni nu vrea să spună ceva simplu: mai mult decât orice, contează pe cine cunoști. Produsul e ok, ambițiile, echipa, bla bla, toate sunt mișto, dar dacă nu ajungi la persoana potrivită, mori.

Mai țineți minte Tintag? S-au lansat în 2014, s-au chinuit un pic, și în 2016 au dat în primire. Nu s-au mai ocupat de pagina web sau de pagina de feisbuc. Și aveau un produs bun, dar in 3 luni au apărut 20 de clone, din care două au intrat direct acolo unde trebuia. Alea sunt bine mersi, restul au murit. Cât a contat că au fost primii? Cât a contat produsul? Deloc. Pur și simplu altcineva a plătit să fie lăudați pe TechCrunch și să intre pe Amazon și aia a fost.

De asta toate conferințele astea de antreprenoriat, toate sfaturile, tot dansul ăsta obscen și regizat nu valorează nimic. Nimic. Și te prinzi de asta când citește câteva “povești de succes” și ajungi la aia cu “după aia, mama lui l-a luat de mână și l-a introdus unor prieteni de-ai ei, VCs, care au dat de la ei prima rundă de finanțare și apoi încă 1/3 din a doua”.

snickers

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

63 comentarii

  1. D-aia nu-s eu antreprenor de succes, mama nu stie niciun VC… :(

    00
  2. La fel si cu fb, microsoft, google, tesla, etc … ce muie mi-am luat eu cu povestile lor de succes, si-acuma o regret :(

    00
  3. Cat se poate de adevarat, ideile sau produsul in sine sunt mult mai putin importante decat echipa de vanzari/sustinerea de catre cineva important. Cea mai simpla parte e sa faci un produs, aia orice prost poate (cel putin in IT), vad zilnic produse mizerabile facute de ratardati care au succes. Si nu conteaza mai deloc pentru ca au sustinere de la cine trebuie. In rest … produsul cum e , ce perfomante are bla bla … neimportant, o sa se convinga cumparatorii rapid ce bun si ce grozav e dupa o campanie de marketing cum trebuie.

    00
    • De asta a bătut Google celelalte motoare de căutare, că n-a contat prea mult produsul, ci gargara? De aia n-a reușit Microsoft să domine webul cu Internet Explorer, pentru că n-a avut în spate o echipă de vânzări care să-l pună pe aproape toate calculatoarele din lume?

      00
    • @Cristian: Internet Explorer, în 10 ani de la lansare, a ajuns la 95% Market Usage.

      95%.

      După 10+ ani de la lansare, Chrome (2008) – 68% și Firefox (2002) – 11% nu au, împreună, același procent,

      Greșeala lu’ Microsoft în privința IE a fost că l-au lăsat să moară plin de găuri de securitate. Când s-au trezit dupa 5 ani mai tarziu (2016) de la lansare IE6 -> IE7, lumea era deja satula de bugurile prezente pe platforma si de viteza mica a browserului, overall.

      Deci nu, nu e o comparatie buna.

  4. Oarecum tangent la asta ar fi si povestile „de succes” ale antreprenorilor de 20 de ani care au investit „tot ce aveau” intr-o afacere, unde tot ce aveau insemna sume nesemnificative de sute de mii de euro, obtinute din… salarii si economii.

    00
  5. Ma gandeam acu la bitdefender, de exemplu. Nu cred ca asta…Talpes siI

    00
    • Voiam sa zic ca Talpes nu cred ca avea relatii unde trebuie, cam greu asa…anii 90, fosta tara comunista. Hmm sau avea in spate ceva fosti securisti.

      00
    • Termină, mă! Nu au treabă securiștii cu chestii gen antivirus și informatica :)))) A început de la o plasă care ținea țânțarii afară

      00
    • Talpes de la Bitdefender nu e Talpes de la SRI…

    • Știu și eu că nu e, dar a lucrat aici
      1983-1990 Institute of Research in Computers/ITC, Bucharest, Romania
      Researcher
      Îți dai seama că securitatea nu se băga pe acolo… nop, nope!
      Iar tu faci o confuzie gravă când confunzi Securitatea (care acum e doi și un sfert) cu SRI

      00
    • Cred ca cel mai reprezentativ pentru Ro e Radu Georgescu cu vanzarea RAV catre Microsoft dupa aia infiintarea epayment si avangate, vanzarea lor catre fonduri de investitii.

      00
  6. Bre, culmea că la noi sunt conferințe despre antreprenoriat la care participă în majoritate pișcotari sau oameni angajați prin corporații…

    00
  7. Au obtinut prin calitatea produsului si cu ajutorul providentei un contract banos cu statul. (Povestea ce mai de succes in Ro)

    00
  8. Tu ai găsit vreo utilitate in vreun produs gen tintag?
    Eu mi-am luat prin 2013-4 unele Bluetooth să mă notifice când îmi vine bagajul pe bandă în aeroport.
    Idea mișto, marketabilă super elegant. Realitatea a fost fix pix! Mdeah, se conectează într-un final la Bluetooth, dar abia când dădea bagajul a doua tură. Plus că periodic intra in vrie și se termina bateria tagului brusc sau, și mai nasol, consuma bateria telefonului in draci. Ăia vând și azi! Personal îmi scapă cui și de ce! Băi și a fost scump! Vreo 30€/tag!

    Revenind la subiect, știi că Larry și Sergey au fost refuzați de Yahoo. Nici până azi nu e clar cine a băgat bani in ei după aia. Dar e clar cine a creat căsuța galbenă pe Google! Și băiatul trăiește în centrul Londrei cu familia 😜
    Ai perfectă dreptate, dacă nu știi pe cineva, poți să inventezi și fuziunea la rece! Degeaba! Și e foarte trist! Dar asta e lumea de vreo 200 de ani! Cum îl cheamă pe aurolacul ăla american de crede lumea despre el că a inventat becul? Sau cum a decis el că 110V e o tensiune bună după ce nu a convins pe nimeni cum că ar fi bine sa transmitem curent continuu? A murit bogat! Foarte bogat! Exclusiv pentru că a știut pe cineva dispus să bage bani in curul lui!

    00
  9. hehe, uneori asa e, alteori…tocmai i-am trantit pe niste unii care credeau ca imi sufla un contract de vreo 3 milioane de euro cu firma lor de apartament. ghici cine face Craciunul la caldura!

    00
  10. Hmm, cred ca ai o problema cu viteza de incarcare a blog-ului. De cateva zile am vazut ca dureaza >10s sa se incarce o pagina, indiferent ca intru de pe desktop sau telefon, wifi sau 4G. Inainte nu era aceasta problema si doar pe blog-ul tau am observat asta.

    00
  11. ai idee cat costa un articol pe TechCrunch? Intreb ptr. un prieten.

    00
  12. Eu am investit in firma jumatate din darul de la nunta, ca si idee. Apoi, da, degeaba esti tu destept atat timp cat nu stii sa te vinzi, pentru eu cred ca asta e secretul. Situatii se gasesc la tot pasul, insa depinde de tine cum stii sa fructifici o situatie, cum stii sa te faci placut si/sau indispensabil. Sa ii induci clientului ideea ca tu esti cel mai bun si cea mai buna alegere. Iar tu, ca si vanzator, sa stii sa refuzi si sa spui nu atunci cand nu iti miroase a bine, insa Vali cred ca are destule povesti pe tema asta

    00
  13. TinTag nu stiu cat e de bun ca exemplu ca uitandu-ma pe Amazon la ce review-uri aveau, sunt unii ce par nemultumiti din cauza ca n-au inteles cum functioneaza produsul, dar majoritatea sunt pentru ca li s-au luat banii si n-au mai auzit nimic de aia: https://www.amazon.com/Tintag-Electronics-SRL-Bluetooth-Tracking/dp/B01CUVE2MI

    Dar cum zici tu e, in afata ajung aia ce cunosc oameni sau ce stiu sa cunoasca.

    00
  14. tintag nu a fost un produs meserias, am cumparat 2 de pe cand faceau crowfunding, ca deh romani din Cluj.

    Nu au creat produsul la care faceau reclama: nu avea culoarea faina de la prototip, ci ceva mizerie transparenta de se vedeau toate matele din interior, nu aveau home dock-ul care cica conectat la net detecteaza proximitatea unui tintag, s-au crapat amandoua. Nu lucrez nici eu si nici sotia pe santier, deci nu-mi dau seama cum. chestia aia de legat la chei s-a rupt in 2 sapt.

    Bateria nu tinea cat spunea, cablul de incarcare s-a rupt…aplicatia de mobil iti omora bateria pe Android…etc

    Revenind la produse de suucess, da e greu de numa sa te bati cu cei din SV cu biget de marketing pe luna cat face compania ta intr-un an. Dar nici sa te vinzi la VC nu e treaba, decat daca oferta e foarte buna.

    00
  15. La categoria „nave spațiale”, da contează să cunoști pe cineva care să-ți dea șutul în fund potrivit pentru decolare. La firul ierbii însă, contează celelalte: muncă, seriozitate, identificarea oportunității, ceva marketing, ceva abilități de vânzări. Și ai și concurența mai mică, fiindcă, asta e, toată lumea visează nave spațiale. Nimeni nu visează anul ăsta fac 50.000, anul viitor 75.000, peste doi ani 100.000… peste 10 ani milionul. Toată lumea uită că succesul peste noapte ia vreo 15 ani ;)

    00
  16. „Şi aveam un partener în Londra şi am zis să fac încercarea asta dacă tot mi s-a dat o temă: să îl rog frumos să îmi garanteze pentru un credit de 3 milioane de dolari. Şi m-am dus la el şi i-am spus „Peter, poţi să mă ajuţi şi pe mine, uite am luat o fabrică şi am nevoie de un credit de 3 milioane de dolari?“. „Yes“, a fost răspunsul. Şi aşa am luat banii respectivi. Cine nu încearcă, nu are cum să câştige.

    Totul pare atât de simplu în lumea oamenilor bogaţi. Ceri trei milioane de dolari şi ţi se dau. E incredibil… ”

    https://m.adevarul.ro/economie/afaceri/25-ani-capitalism-anca-vlad-patroana-farmaciilor-catena-vindeam-pasta-dinti-direct-camion-1_54f9cd4e448e03c0fd4b4a8f/index.html

    00
  17. NOU
    #48

    Cineva trebuia s-o zica si pe-asta.

    00
  18. Cel mai important atunci când ai un produs cu care să spargi piața este sa il faci din prima bine. Dacă ai lansat o idee pe piață și acea idee funcționează 80% cel care va prelua ideea si o va face sa functioneze 100% va avea câștig de cauză. Cam așa cu tintag. Mai bine aștepți să iasă ceva ca lumea decât ceva prost dar e bine ca iese repede.

    În general dacă o aplicatie da gherle ă 2 a oara nu o mai instalează nimeni.

    00
    • Ca sa iasa ceva calumea ai nevoie ca echipa sa se concentreze 100% pe asta zi de zi. Ca sa poti sa ai echipa care sa se concentreze 100% pe asta zi de zi ai nevoie de bani. Ca sa primesti bani ai nevoie de ceva calumea. Vezi cum se invarte treaba?

      Ce rezulta este uneori o echipa care nu se concentreaza 100% pe treaba desi sunt super profi, reusesc sa iasa cu un produs ok-ish, care iese dupa 2-3 ani de development ca side project. De acolo mai departe e poveste.

      00
  19. Doamne ce bullshituri vorbiti pe aici. Va plangeti de mila ca vaduvele la biserica duminica. Munca si inteligenta fac diferenta. Fara munca si inteligenta poti sa fi si nepotul lui zuckenberg ca nu conteaza.

    00
    • @Jerome: tati, poți fi tu inteligentu’ lu’ pește și poți munci precum Manole, fără PCR nu faci nimic. Și musai contract cu statul, asta de-nceput…cât de mic, dar să fie.
      În rest…meleoanele să curgă și fomeile să dea din buci pe muzică de Bach.

      00
    • Bine mah John fa si tu o firma inainte sa vorbesti. Dupa ne mai auzim :)

      00
  20. La 3 din cele 4 firme prin care am trecut in 13 ani de munca a fost tocmai invers (IT).

    tl;dr Treaba e ca la un anumit nivel toata lumea stie pe toata lumea, (zeci de) milioane intra si totusi nu iese nimic. Concluzia mea e ca trebuie sa se alinieze astrele.

    Prima – inainte de criza – angajau in draci, in 3 ani am ajuns la 200+ oameni doar in .ro, majoritatea incepatori ce-i drept, dar care rupeam norma, veneam din placere si dormeam la birou :). Oricum multi bani investiti, oamenii de sus stiau si pe cine trebuie doar ca erau prosti. A venit criza, ne-au dat niste salarii sa ne dam demisia si-am plecat bucurosi ca oricum nu mai suportam mizeria.

    A doua – pana in 2012. SV based, avea omu articole in Techcrunch cand voia pl lui, lua cina cu toata lumea buna de pe acolo, doar ca a vrut prea mult prea repede si a luat multe decizii proaste ca na, se credea zeu, de ce sa asculte si ce-i mai zic angajatii care practic respirau softurile alea, stiau toata concurenta si vorbeau cu publicul tinta zi de zi (ca idee unul dintre noi a facut si a vandut o companie cu ceva mai mult de 100 mil la vreo 2 ani dupa).

    A treia – Ei: vrem sa ne ajuti sa facem o echipa noua de vreo 10 oameni pentru inceput ca avem un proiect tare. Eu: pai ok, dar deocamdata nu pare ca e nevoie de mai mult de un om si oricum nu prea stiti ce o sa fie proiectul asta. Ei: nu ca facem, crestem, e genial proiectul. Ne trebuie oameni. Eu: OK. Dupa 5 oameni deja s-au razgandit ca ne ajung atatia. Proiectul ala n-a avut nevoie de mai mult de juma de om timp de 3 luni. Alte proiecte n-au fost in stare sa aduca fiindca erau invatati doar cu proiecte mamut de milioane pe partea de infra si server-side-dev si nu le mirosea prea bine sa faca si ceva munca de jos, gen sa angajeze un grafician. Dupa 10 luni si-au dat seama ca lumea mobile nu e pentru ei (lol) si au renuntat. Nici acum dupa 5 ani n-au nimic pe partea asta desi au crescut 10x pe ce stiau eu sa faca.

    La un moment dat am crezut ca-s eu cu ghinion, dar a patra vad ca rezista si chiar creste de 5 ani desi zi de zi ma minunez cum reuseste. Nu stiu daca mai rezist eu :)

    00
  21. Am impresia ca aici ar fi bun Andrei Ursachi…

    00
  22. Vali, nu ai dreptate. Nu trebuie sa cunosti pe nimeni ca sa reusesti cu produsul tău. Dacă ai un produs bun (ideal timing also) nu te costa nimic sa aplici la acceleratoare precum YC, 500startups, etc. Și la fel nu te costa nimic sa îți faci introducere către Seed investors prin alți founders care au luat la rândul lor investitie.

    Nu știu de ce își dau toți oamenii cu părerea când lucrurile astea sunt spuse răspicat online, și trebuie doar sa urmărești industria ca sa știi exact pașii spre a lua finanțare – dacă asta e obiectivul.

    Finanțarea in sine nu înseamnă succes, iar nimeni nu te va finanța dacă nu ai produsul potrivit. Doar un amănunt.

    Blitzscsling de la graylock partners, resursele de la YC, ori interviurile lui Nathan Latka vor deschide ochii multora care își exprima opinii fără date certe. :-)

    Sa curgă unlikes acum ca descoperiți ca defapt nu e vina universului dacă nu aveți un produs de succes.

    00
    • Andu spune-mi daca ai auzit de asta:

      Fiecare multi-milionar sau miliardar isi va spune cum a facut banii, prin ce a trecut si ce a facut sa reuseasca DAR niciunul nu va spune cum au facut primul milion. De ce?

      Bill Gates n-a spus cum a facut rost de primul milion, cei care au inventat Google n-au specificat cine i-a ajutat dupa ce Yahoo i-a respins, Zuckerberg n-a specificat de unde a facut rost de bani & materiale sa porneasca prima iteratie (limitata la acea vreme) de facebook, samd. Eu cred ca In-Q-Tel, dar asta inseamna subventii peste subventii de la stat – nu chiar capitalismul ala pe care il romantizeaza americanii.

      Hai sa pun eu intrebarea: de ce dracului noua, romanilor, ne e asa greu sa ne construim intreprinderi de dimensiuni medii-mari? Ca alea mici sunt nimica. Pentru ca, individual, nu avem de unde, daca parintii n-au fost comunist sau securisti sau daca n-au furat din banii lui Ceausescu.

      Nici azi, n-am primit raspuns la intrebarea: cine imi va da bani nerambursabili sa incerc sa-mi deschid o uzina de fabricat masine sau semiconductoare sau autovehicule? Nimeni nu stie raspunsul.

      00
    • Eddi
      ne e asa greu sa ne construim intreprinderi de dimensiuni medii-mari deoarece nu stim business, nu stim management, nu stim marketing. suntem OK pe productie, suntem OK pe executie deoarece asta era nevoie inainte de ’89. iar scoala ro nu s-a schimbat de atunci.

      da, conteaza sa ai conexiuni dar important e sa ai un produs bun si sa stii sa faci business, sa stii sa scalezi.

      e ca sexul intr-o relatie: conteaza doar 20% in economia relatiei dar daca nu e bun pentru cei doi, e fail.

      00
    • Eddie, vorbesti din auzite / dupa ureche. Informeaza-te. Nimic din ce ai scris nu e corect.

      00
    • Ai cumpărat căcăt în bulk de poți mânca așa de mult, Andule?

  23. Asta ar trebui spusa si celor ce pun botul la start-up nation. A bun, vrei sa accesezi fondurile de la guvern de 50k coconei europeni? Nici o problema, iti trebuie 4 angajati pentru punctaj… socoteste 4 angajati la norma intreaga salar minim pe economie timp de 5 ani si ai sa vezi ca intri in faliment. Genul asta de afaceri se preteaza celor ce sunt deja in domeniu si vor sa plece de la patron dar sa devina ei patroni cu clientela furata, sau inchid vechea firma si isi muta angajatii si utilajele pe noua firma si atunci au castigat 50k euroi fara prea mare stres.

    00
  24. Meh, au crapat unii care lucrau la o chestie in acelasi timp cu mii de alti unii din toata lumea pe o nisa nexploatata nici acum, clar ai surprins esenta.

    de mergeau pe la una din conferintele alea sigur auzeau si de zero to one ca era in voga pe atunci si in ro.

    Oare si aia de la pop socket se viseaza miliardari?

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube