Importanţa megapixelilor la camerele foto

Mai zic una cu “mitul megapixelilor”, pentru că articolul a avut mare succes, semn că oamenii sunt confuzaţi de specificaţiile care le băgate pe gât şi de cifrele folosite în scop de marketing, dar care nu se justifică de cele mai multe ori. Şi utilizatorii amatori au nevoie să audă şi să vadă cât mai des că nu acolo trebuie să se uite.

 

Prima idee: Numărul megapixelilor nu contează

Dacă nu intenţionaţi să editaţi fotografiile sau să le printaţi pe coli A3 sau mai mare, numărul de megapixeli pe care îi are o cameră nu contează. Mai mulţi megapixeli produc o imagine mai mare, dar asta nu înseamnă calitate sporită.

megapixel-photo-sizeÎn imaginea alăturată aveţi rezoluţiile şi dimensiunile unei poze făcute cu acelaşi aparat foto (Sony SLT A57) la 16, 8 şi 4 megapixeli. Diferenţa de calitate între cele trei imagini? Neimportantă, dacă faceţi poze pentru albume foto personale. Producătorii folosesc acel număr pentru a se lăuda, de cele mai multe ori nejustificat.

 

Dacă nu megapixelii, atunci ce contează?

Mărimea senzorului. Cu cât senzorul mai mare, cu atât pozele vor ieşi mai bine. Uitaţi-vă în tabelul din dreapta şi identificaţi pe specificaţiile aparatului pe care doriţi să îl achiziţionaţi ce mărime are senzorul dvs.

Un senzor mare înseamnă un aparat foto scump. Producătorii ştiu asta, de aceea se laudă cu 20 megapixeli pe un aparat foto ieftin (cum se întâmplă acum pe compacte), ca să dea impresia că aparatul este foarte bun.

Mai jos avem două comparaţii relevante pentru cei care nu sunt lămuriţi cu numărul de megapixeli.

iso100 iso400 iso3200

Aici, fotografiile făcute cu acelaşi aparat, cu acelaşi senzor, la megapixeli diferiţi şi ISO diferit. Maşinuţa are dimensiunea înregistrată de senzor la 16, 8 şi 4 megapixeli, nu este mărită sau micşorată.

iso-16megapixel   iso-8megapixel iso-4megapixel

Aceeaşi situaţie, aceeaşi cameră, aceeaşi maşinuţă, aceleaşi poze ca mai sus, dar aranjate altfel.

 

Exemple de abureli cu numărul de megapixeli

Două exemple recente de bullshit cu megapixelii: camera foto de pe Nokia 808 Pureview are 41 Megapixeli (dar abia poate face faţă celei de pe iPhone 4S) şi noul Nikon D3200, care se laudă cu 24 Megapixeli, deşi alţi producători scot 12, 16 sau 18 din acelaşi senzor.

Un site util pentru a vedea ce senzor are aparatul foto şi a vă ajuta să vă decideţi este Camera Image Sensor. Apropo de comparaţiile de mai sus, uitaţi cum arată senzorii: A57 şi D3200 au aproximativ acelaşi senzor, dar Nikon au vrut să se laude cu megapixeli mulţi, deşi calitatea nu va fi prea diferită.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

14 comentarii

  1. Mi s-ar parea foarte utila (poate cea mai) si o specificatie de genul „Noise at high ISO” asa cum e aici

    http://snapsort.com/compare/Nikon-D3200-vs-Nikon_D3100

    00
  2. Incercam un taget _blank pe pozele alea mari? Macar sa nu fie enervant cand le deschizi asa

    00
  3. ovidiu, ghidul este pentru incepători-medii, nu prea ii interesează ISOul :)

    00
  4. psaico, da, s-a intâmplat ceva pe conductă. merci.

    00
  5. Eu sunt incepator, si tocmai asta m-a izbit din prima la d3100: zgomot mare. Apoi expunere proasta(albul e prea alb si negru prea negru). Urmeaza culorile foarte artificiale(prea albastru tot).
    Schimbul de mailuri cu cei de la nikon(sau skin cum le zice) a decurs asa: eu sunt um client nemultumit de pozele facute si raspuns: aparatul functioneaza conform specificatiilor, in parametrii normali…. :))

    00
  6. umblă pe la balansuri, pune picture style pe vivid.

    00
  7. Mno, o să ma bag şi aici, abia acum am văzut că în tabelul cu senzori nu e ce credeam…

    1. Nu dimensiunea senzorului, ci mărimea pixelului de pe senzor influenţează sensibilitatea senzorului, respectiv calitatea imaginii + un pixel mai mare are o sensibilitate sporită. De aici apare ideea că un senzor mai mare va fi mai bun.

    2. Materialele fotosensibile din care se produc senzorii au evoluat, tehnologia a evoluat, aşa au apărut senzorii cu mulţi MP. Dacă Nokia a înghesuit 40 MP pe senzorul unui telefon, D3200 este un caz fericit.

    3. Un număr mare de MP şi o optică bună cresc definiţia imaginii. Dacă faci resize la o rezoluţie mai mică nu e acelaşi lucru cu a trage la rezoluţia aia.

    4. Calitatea senzorilor a crescut, problema telefoanelor este că optica e destul de problematică la dimensiunile alea. De asta nu poţi compăra ce scot telefoanele cu ce scoate un DSLR…

    @ovidiu: cine alege un DSLR trebuie să ştie măcar noţiunile de bază, nu sunt camere proiectate să funcţioneze pe AUTO. Dacă D3100 ar fi o cameră cu probleme probabil nu ar fi cumpărat-o nimeni…

    Trecănd peste numărul de megapixeli şi preţul camerei, vă asigur că obiectivele bune sunt cele care „usucă” de bani, deci atenţie mare ce alegeţi :D.

    00
  8. @ mike stii ce? m-ai enervat. m-am saturat de strategia asta de marketing gen „aparatul e bun, tu esti prost”. mi-am luat DSLR SA FAC POZE MAI FRUMOASE, nu sa-mi zica cineva mai tarziu ca „ESTI PROST, NU STII FACE POZE”. pai tocmai de aia mi-am luat un aparat „mai performant cica”, sa fac poze ! apropo, dupa 6 luni de frustrari cu D3100 si zero poze acceptabile macar, n-a trecut 1 zi si Nex 5N-ul facea poze superbe. Asta probabil pt. ca sunt prost si nu stiu face poze.

    00
  9. Poate Sony e de vină :)

    00
  10. Prima idee: megapixelii contează, altfel discuția nu-și mai are sensul. Contează doar pentru unii, dar aparatele foto nu se împart în 2 categorii: cei care fac printuri și cei care nu.

    Adică amatorii nu trebuie să se uite la numărul de megapixeli, dar trebuie să înțeleagă senzorul digital, să vadă care este mărimea pixelilor și să tragă apoi concluziile? ceva e greșit aici. Problema nu e întotdeauna la senzor, ci și la optica ce trebuie să rezolve rezoluția respectivă. E clar că telefoanele mobile sau aparatele compacte au orice numai optică bună nu.

    @ovidiu și Mike: amândoi aveți dreptate parțial. Un DSLR costă mulți bani și are un procesor deștept, tocmai pentru a mai gândi pentru fotograf uneori. E de așteptat ca atunci când dai bani, mai trebuie să nimerească și aparatul ăla ceva. Faptul că profesioniștii folosesc numai modul manual e un mit.

    @ovidiu: zgomotul de imagine apare mai ales când fotografia e subexpusă și nu numai la valori mari ISO. Poate ai compensări de expunere la care nu ai fost atent și aparatul subexpune. Sau, sunt situații în care nu poate calcula bine expunerea și pur și simplu nu ies bine. Un DSLR are mai multe moduri de măsurarea expunerii și, până la urmă, ține și de cunoștințe.

    Apropo, sunt curios cine ar cumpăra noul Canon xxD, cu un senzor de 8 mp.

    00
  11. @dam167: dacă spui tu, probabil aşa e, am doar parţial dreptate. Avem aici butonul de selecţie a modului de fotografiere pentru un 60D, respectiv 7D în dreapta. Eu nu îmi dau seama de unde vine diferenţa între ele, oare pentru 7D nu au avut destule poziţii pentru butonul ăla ?

    Nu sunt profesionist, sunt un amator cu mult prea puţin timp pentru fotografiat, dar sincer nu văd nici un motiv pentru care un profesionist ar lucra pe AUTO. Nu are sens să laşi camera să facă ce vrea ea, mai ales atâta timp cât ai la îndemână modurile semiautomate prioritate diafragmă sau perdea, de care am mai scris aici.

    Şi ca să nu primesc observaţii că sunt pe lângă subiect, putem discuta despre numărul de 18 MP de la camerele 550D-600D-60D-7D. Este exemplul clar că numărul megapixelilor nu contează în a face diferenţa între clase. Apropo, ştie careva câţi MP are recent lansata 1D X, camera de aproape 7000 USD ? Eventual şi care ar fi diferenţa între senzori ?

    00
  12. @Mike: Eu vorbeam de modul manual (M). Mulți (amatori) văd acel mod ca fiind vârful existenței și că, un fotograf bun, folosește numai modul manual – idee similară cu ”fotografiile adevărate nu sunt prelucrate”. Părerea mea e că 60D ar putea scăpa de modurile portret și ce or mai fi acolo. 60D nu este chiar un aparat destinat amatorilor și trebuie să ai idee de ce se întâmplă acolo.

    Din păcate nu îți spune nimeni (cel puțin nu direct) că mai mulți megapixeli au nevoie de sticlă mai bună pentru a rezolva rezoluția. Totuși, obiectivele de kit limitează prea mult aparatele care sunt tot mai performante. De asta susțin unii gen Ken Rockwell, că nu trebuie să-ți iei un body prea scump.

    00
  13. Salut!!! eu as fi interesat diferenta intre un senzor de compact/bridge de 1/2.3" si unu de dslr de 23.6×15.5 mm sau 22.2×14.8 mm .Bridge-ul sa zicem ca are 12 mpx si dslr-ul mai vechi de 6 sau 8 mpx .Care este in avantaj ? cu care ies pozele mai clare fi mai bune ? . Pentru mine nu este relevant testul facut de tine cu acelas aparat.Pe mine ma intereseaza exemplul dat de mine,acolo cum sta treaba intre compact vs. dslr .Ti-as fi foarte recunoscator daca as primi un raspuns.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.