Ar fi o idee să fie trecute niște cerințe noi în caietele de sarcini pentru autostrăzi și șosele

Cuvântează Lucian Șova, ministrul transporturilor:

„Starea lucrărilor pe şantiere este mult sub aşteptări. Am avut discuţii cu toţi contractorii de pe aceste şantiere, care m-au asigurat că vor respecta termenele de execuţie. Însă, pe mine nu m-au convins că ţintele de execuţie pentru proiecte de zeci de milioane de euro pot fi atinse cu 100 de muncitori şi 70 de utilaje. Anvergura companiilor care au câştigat aceste lucrări este extrem de mare pe hârtie şi mică în realitate.” (sursa)

E o practică simplă: compania are minimul cerut de lege ca oameni și utilaje, licitează la 12 licitații, câștigă 4, apoi mută utilajele dintr-un loc în altul, mergând în paralel cu toate 4 lucrările, toate în ritm de melc.

Ar fi logic să apară în caietele de sarcini faze gen “minim 100 muncitori pe fiecare șantier” sau “minim 100 utilaje pe fiecare șantier”.

Pentru că am văzut de prea multe ori șantiere abandonate, cu 5 muncitori care munceau în dorul lelii. În felul ăsta, ar crește numărul de angajați pe șantierele astea, că nu vor mai putea participa la licitație dacă au deja 2 lucrări în derulare.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

55 comentarii

  1. In general licitatiile le castiga o firma cu un laptop intr-o baraca; toate lucrarile se subcontracteeaza, iar de aici la tiganeala, „sky is the limit”. Restul sunt detalii.

    00
    • NOU
      #2

      … iar atunci cand nu castiga cine trebuie se contesta licitatiile si atunci 5 ani stai de pomana pana se rezolva treaba in instanta …
      – legea ar trebui sa specifice clar : orice contestatie facuta unei lucrari de interes public trebuie rezolvata de instanta in maximum 3 luni sa zicem !

      – in germania de exemplu, dar na e un exemplu fantasmagoric pentru romania, legea e clara : nu ai voie sa castigi licitatia X decat daca dovedesti ca ai cerintele tehnice si umane pentru a face lucrarea respectiva ( primariile fac o estimare a cerintelor : cati muncitori, ce utilaje, estimari de timp si costuri, etc ) …
      – daca minti ca ai si nu ai si castigi licitatia, se lasa cu amenzi de sute de mii de euro si chiar parnaie pe alocuri depinde de gravitatea minciunii
      – mai mult se liciteaza pe cost total plus timp de executie … daca depasesti costurile o faci pe barba ta iar daca depasesti timpul alocat executiei exista o marja de maximum 30 de zile in care ai dreptul sa termini lucrarea fara penalizari dupa care penalizarile pot fi inclusiv de 1 % pe zi din valoarea totala a contractului …

      – concluzile le trageti voi :)

      00
    • Sigur, asa a fost si la aeroportul din Berlin. Oh, wait… 6x costuri si peste 8 ani intarziere.

      00
    • Sau opera din Hamburg

      00
  2. Ce conteaza cati oameni sau cate utilaje sunt?
    Nu mai bine ar fi niste penalizari serioase pentru nerespectarea termenului de livrare?

    00
    • Fugi bă d-acilea cu bunul tău simț!

      00
    • Si sa eliberezi autorizatiile si avizele la timp, sa faci exproprierile la timp, sa faci studiul de fezabilitate la timp si corect, etc.

      00
    • Firma vinde bunurile si utilajele altei firme pe un o suma de nimic apoi intra in faliment.
      Administratorul nu are bunuri pe numele lui, sta in casa unui prieten, conduce masina unei rude etc. In cel mai bun caz „lucreaza” pe salariul minim, o sa dureze ceva pana o fie recuperata datoria.

      00
    • @gc: nu-i problemă, depune o garanție.

      00
    • @Cristian sa vad daca am inteles. Vrei ca o firma, din romania eventual, sa aiba capital suficient de mare incat sa depuna o garantie consistenta si sa plateasca angajatii si lucrarea din banii proprii apoi sa astepte cateva luni sa primeasca banii de la stat? In caz ca nu stiai, statul se lasa asteptat pana sa achite facturile.

      00
    • @gc am o intrebare la tine, „regii asfaltului” iti spune ceva? oarca fiul unuia dintre ai avea veiron pe vremea aia si alte jucarii din astea ieftine. Raspunsul cred ca e clar.

      00
    • @bluehand ai impresia ca pentru lucrarile facute se poate da garantie? Aia au facut bani fiindca si-au batut joc prima data si urmatoare data cand au reparat si urmatoare data si tot asa. De fiecare data pe bani multi ca doar comisioanele trebuie platite din ceva. Lucrari facute cu materiale proaste si insuficiente, cu personal la negru si fara respectarea normelor de siguranta. Daca fac profit 2000% stau si 2 ani si astept banii fara probleme.
      Daca se dau legi si se impun cerinte mergand pe principiul ca toti fura ajungem in situatia in care cineva cinstit nu poate sa supravietuiasca.

      00
    • Sau niste checkpoints intermediare. Cand ai un proiect nu discuti unde esti in raport cu deadline-ul?

      00
    • Toate lucrurile de execuție au garanții. În cazul în care se constituie prin cint de garanție de bună execuție (există și scrisoarea de garanție bancară), de obicei se constituie prin rețineri din facturi.
      De obicei garanția e 5% din prețul contractului, executantul are obligația de a depune la început 0,5% din contract, restul constituindu-se prin rețineri din facturi.
      70% din garanție se restituie la finalizarea lucrărilor, după procesul-verbal de recepție (fără probleme) și restul când expiră termenul de garanție al lucrării.
      A se vedea HG 395/2016 (normele anterioare: HG 925/2006).

      00
  3. E frumos cum descoperim apa calda dupa 28 de ani de democratie. Daca ar fi fost cineva care a inventat asta inainte… Chiar asa greu sa copiem o birocratie eficienta?

    00
    • Ideea era să nu o copieze. Au cam reuşit. La asta au băgat mare şi companiile străine.
      Ei se fac că muncesc dar banii îi primesc.

      00
  4. E buna. Trebuie cumva sincronizata si cu banii pe care-i da statul in transe catre constructor. Ca si statul intarzie si atunci santierul ramane in mentenanta, cu 5 muncitori sa pazeasca p’acolo.

    00
    • Pai daca a castigat firma care nu trebuia, va primi banii marti, mai apoi. Daca, insa, castiga (mai mereu) firma care trebuie, primeste banii uneori inainte sa fie gata lucrarile. C-asa e-n tenis

      00
  5. Hint: Atunci cand il mai auzi pe vreun reprezentant al statului roman plangandu-se de constructori verifica vreo 3 chestii: daca au fost eliberate avizele necesare, daca terenul este expropiat sau daca statul, partener serios, este cu plata facturilor la zi.

    Intradevar sunt si cateva exceptii de firme care sunt neserioase, de exemplu cei care au castigat initial constructia centurii Bacaului dar majoritatea isi doresc sa duca lucrarile la bun sfarsit.

    00
    • Exact. Toate firmele cu care am colaborat isi doreau sa aiba de treaba, sa duca contractul la final cat mai repede, sa isi ia banii si sa se mute la urmatoarea lucrare/proiect.
      De fiecare data cand a iesit unul din asta cu critici, se pregatea o reziliere, ca aparuse alta firma care vroia contractul ala si avea pregatit si plicul.
      Ca avizele nu erau gata toate … detalii. Vor conta in instanta, but who cares?

      00
  6. „Ar fi logic să apară în caietele de sarcini faze gen “minim 100 muncitori pe fiecare șantier” sau “minim 100 utilaje pe fiecare șantier”.”

    Nu s-ar mai face nimic, decat foarte localizat – nu exista aceasta forta de munca sau dotare cu echipamente la noi in tara.

    00
    • Nu s-ar mai face nimic comparativ cu miile de km de autostrada care se tot fac sau cum?

      00
    • @Cristian
      A, tu te gandesti sa le mute pe toate in anumite locuri. Nu merge.

      Sunt mii de santiere in tara unde sunt lucrari incepute. Daca iei tot si concentrezi, nu se va termina nimic din ceea ce e inceput.

      00
    • Ideea principala e simpla: nu ai oameni / utilaje sa te apuci de 5 santiere in acelasi timp si sa avansezi intr-un ritm bun si rezonabil, NU ar trebui sa ti se permite sa castigi acele licitatii.

      00
  7. Problema este ca, asa cum merg lucrurile in Romania, este imposibil pentru o firma sa isi faca vreun plan de afaceri, intre momentul licitarii si momentul inceperii lucrului trece mult prea mult timp. Daca participi la mai multe licitatii poti cistiga 10 sau niciuna. Dupa ce ai cistigat-o, nu stii cind poti incepe lucrul, astfel incit sa ai disponibili cei 100 de muncitori si 100 de utilaje. Sau licitatia este contestata, poate urmeaza si un proces, asa ca poti semna contractul peste 3 luni sau peste 3 ani. Dar si daca ai semnat contractul nu stii cind iti iese autorizatia de construire, cind ti se semneaza ordinul de incepere a lucrarii, cind se termina eliberarea terenului (nu mai spun daca ai si exproprieri), sau descoperi ca proiectul a fost facut in dorul lelii si acum ai nevoie de tot felul de studii suplimentare fara de care nu poti incepe nimic. Iar in tot timpul asta cei 100 de muncitori trebuie platiti, ca altfel pleaca. Nu poti sa le spui sa mai astepte pe-acasa pina cind va fi nevoie efectiv de ei. Asa ca incerci sa iei cit mai multe lucrari si, daca ajung sa se suprapuna, faci ce poti. Nu mai vorbesc de lucrarile incepute pentru care beneficiarul nu mai are bani sa plateasca pe parcurs, si asa ajungi sa vezi santierul parasit. Probabil ar trebui puse mai multe conditii nu doar pentru constructor, ci si pentru beneficiar.

    00
    • uite pe cineva care lucreaza in domeniu :).

      00
    • Bine ca mai apare si cate-un comentariu avizat, ca pareri avem toti.

      00
    • Bosillor, de ce platiti la firmele subcontractante la peste 6 luni ? Le agatati cu cazare moca pentru deservent si motorina inclusa pentru utilaj dar plata o faceti la sf asteapta, de multe ori am fost nevoiti in clasicul stil romanesc sa intram peste unii din voi in birouri…..
      NU mai bagati mortul numa in statul roman , ca si voi astia de castigati sunteti la fel de banditi (am lucrat si cu firme romanesti dar si cu firme din afara)

      00
    • BRAVO… Cel mai bun comentariu. Jos palaria

      00
  8. Asta e o chestie care ar fi trebuit facuta acum 29 de ani, dar cum la noi tara a fost condusa de amatori, adica opusul lui profesionisti, sau nu a fost condusa deloc, neconfruntam in Anno Domini 2018 cu chestii pe care altii le-au rezolvat inainte de retragerea Aureliana.

    00
  9. Nu inteleg o chestie: nu exista limite de timp? Adica faci lucrarea X in n-luni de zile. Ce e peste, e penalizat cu atata. Si asta ar trebui sa fie clar in contract.

    In tari normale pana si permisele de constructii la case normale sunt acordate pe un termen limitat. Nu poti sta in santier la infinit. Vine inspectorul dupa termenul stabilit, n-ai facut nimic? te trece la penalizari.

    00
    • Cu conditia sa fie din vina constructorului. Dar, de multe ori, este si vina beneficiarului. Iar pe beneficiar cine sa-l penalizeze?

      00
    • Treaba e simpla : statul nu vrea sa isi ia nici un fel de risc. Daca prin contract s-ar impune niste termene constructorului, atunci si acesta va impune niste limite statului, de exemplu in 6 luni sa fie facute exproprierile. Penalizarile in astfel de contracte sunt de 6-7 cifre pe saptamana. Avand in vedere cam cum se misca treburile pe la noi, tu iti dai seama ce scandal ar iesi in momentul in care statul ar trebui sa plateasca penalizari de zeci si sute de milioane de euro ?

      In contractele private astfel de clauze sunt prezente in 99% din cazuri. Daca Gigel vrea sa-si faca un Mall, face o licitatie sau concurs de oferte intre cativa Antrepenori Generali si castiga Strabag de exemplu. In contract apare clauza ca Mall-ul lui Gigel va fi gata in 24 de luni, iar pentru fiecare saptamana intarziere se percep 200.000 EUR penalizari. Hai sa zicem ca Strabag face strict doar partea de constructie si subcontracteaza mai departe parte de instalatii, electrice, etc. In contractul dintre Strabag si subantrepenor apar aceleasi penalizari, doar ca termenul este stabilit din momentul in care Strabag preda structura … ca doar nu poti pune instalatii in aer, ci tre sa le fixezi de ceva. Astfel, daca subcontractorul nu isi face treaba la timp plateste de ii sar capacele, iar daca Strabag o lalaie plateste el. In acest fel toata lumea este motivata sa faca treaba bine si la timp.

      00
    • limite de timp exista, exista si amenzi. problemele sunt altele: specula masiva cu terenuri, implicare politica, inconsistenta intre acte si realitate, statul e un melc incompetent, unii privati suntem praf.
      adauga situri arheologice, bombe din ww, retrocedari, “statu n-are bani anu asta”. si infinit de multe alte cacaturi.

      00
    • @elena & kmlx: Deci „beneficiarul” (aka guvernul) face contract si locul nu e gata 100% de fapt. Aia contractati no pb, aduc totul la locul faptei si asteapta go!-ul guvernului care nu mai vine. Intre timp firma incarca statul cu bani de chirie (pt ca utilaje si resurse umane stau stand-by). Asa-i?

      00
    • @ DanC: cam asa ceva. Dar firma nu incarca statul cu banii de chirie si salarii pentru ca, daca nu produce, nu poate cere bani (contractul este pe ce face, nu pe ce ar fi trebuit sa faca dar nu poate din cauza statului). Penalizarile sunt pentru constructor, nu pentru stat.

      00
  10. Nu mai bateti campii si nu mai plecati dupa fentele lui Zoso!
    Cerintele astea pentru ofertanti privind demonstrarea disponibilitatii utilajelor si echipelor exista de multi ani. Sunt cerinte de calificare si selectie pentru licitatii prin care ofertantii si asociatii lor trebuie sa demonstreze ca au utilaje in proprietate/inchiriate pentru fiecare faza de executie (asa-numitele grafice de lucrari).
    Adica hartiile arata foarte bine atunci cand este atribuit un astfel de contract.
    Problema intervine ulterior cand lucrarea propriu-zisa nu este monitorizata ulterior corespunzator de firma de consultanta/dirigentie de santier si utilajele mentionate pe hartie nu ajung niciodata sa fie implicate efectiv in lucrare, fiind „samsarite” intre diverse firme pentru a carpi pe aici si pe colo. Iar controlul statului este aproape inexistent in conditiile in care functiile respective sunt ocupate in proportie de 90% de pitzi absolvente de Bioterra, iar inginerii bine pregatiti sunt extrem de putini.

    00
  11. In majoritatea contractelor este un capitol aparte numit „Grafic executie lucrari” de obicei reprezentat grafic in luni si zile de executie pentru fiecare etapa importanta.
    In mod curent, lunar, se fac situatii de lucrari. Daca statul nu plateste la timp lucrarile efectuate (in cel putin 90% dun cazuri cunoscute de mine), atunci firma se considera indreptatita sa scoata muncitori de la lucrare. De ce patronul sa suporte din buzunarul propriu lucrarile, daca statul nu respecta contractul.
    P.S. Ca fapt interesant, 99% din intarzierile aparute pe santierele mari sunt provocate de stat, cu reacredinta sau imbecilitate (am gasit si cazuri din astea).

    00
    • Faptu ca o asociatie a descoperit 20 de lilieci undeva, motiv pentru care s-a blocat constructia unui tronson de autostrada, ti se pare ca ar fi din vina statului roman? Ca au castigat unii licitatiile si apoi au intra in faliment, ti se pare ca ar fi vina statului? Ca se contesta licitatiile de catre participanti, fapt ce duce la procese de luni sau un an doi de zile, ti se pare ca ar fi din vina statului? Hai acum si tu cu de 99 de ori mai multe exemple decat cele date de mine, ca sa confirmi cele 99% din cazuri in care intarzierile sunt din cauza statului.

      00
  12. Povesti pentru fraieri.

    Desfasurarea in teren a companiilor este cum este din cauza ca statul nu plateste la proiectele de infrastructura, iar cand plateste o face cu intarziere si cu taraita.

    Sunt sigur ca toti ne-am dori sa contractam o firma sa ne construiasca o casa pe banii ei, iar de platit om plati cand om avea. Sigur ca in tot timpul ala noi am merge si am face gura ca de ce nu aduc mai multi oameni pe santier.

    00
  13. Ideea e buna, dar ilegala. Se cheama discriminare si vine direct din directiva europeana care reglementeaza achizitiile publice. Directiva e, mai bine sau mai prost,transpusa in legislatia nationala.
    Nu ai voie sa limitezi accesul operatorilor interesati. Sa bagi astfel de limitari trebuie foarte bine justificate (de cineva de la stat) si apoi sustinute la controale ue.
    Desi de bun simt, greu de pus in practica.

    00
  14. Sau aducem niște muncitori chinezi, nu trântori și alcolici cum vedem pe șantierele patriei.
    Nu am văzut în nici un șantier din Europa să stea 2 oameni cu bețe în mână pe post de semafor!!!

    00
  15. Nu poți cere așa ceva fiindcă, în general, beneficiarul cumpără lucrări nu chirii de utilaje sau de manoperă.
    Sigur că e o legătură directă între utilaje/oameni și lucrări dar singurul in charge este.. antreprenorul.
    Câtă vreme plata lucrărilor se face pe unitatea de măsură (m, m2, m3, tone, bucăți etc), nu poate impune nimic de genul ăsta.

    00
  16. Pe strada mea se schimbă gardul din jurul pubelelor de gunoi, le-a luat 2 zile sa taie gardul vechi, o zi sa facă un cofraj nou, ieri s-au apucat de pus stâlpii, azi sudează gardul dar nu au terminat, vin la ora 8 vreo 5 oameni, caterinca și scandal pana la ora 13 cand pleacă. Sunt curios la licitație, in câte zile au spus ca termina de pus un gard.
    Ce mi se pare ciudat este ca nu au un standard, puteau sa vina cu porțiuni de gard deja sudate de stâlpi, sa nu mai lucreze asa mult în soare si sa facă zgomot plus ca mi se pare mai practic.

    00
  17. lucrare de aproape 20 de milioane de euro, termen de 4 ani. mai sunt cateva luni pana la termen, lucrarile sunt undeva la 99% (lipsesc cateva detalii, curatenia si cosmetizarea astfel incat sa capete aspectul proiectat in locul celui de santier parasit) iar in ultimul an statul nu a platit nici un sfant(desi a semnat toate situatiile de lucrari si angajamentele de plata) firma tinand pe banii ei lucrarea (materiale, chirii, utilitati, salarii, alte cheltuieli cum ar fi taxele de oras pentru utilaje pe care cine credeti ca le incaseaza) in aceasta perioada. normal ca acum vezi 5 muncitori fumand la umbra…

    00
  18. Santierele care termina lucrari nu e pentru amatori.

    00
  19. La Buzău, podul care face legătura cu Moldova a intrat în reparații. Se circulă pe o singură parte, aglomerație, nervi etc. Și când treci pe acolo te aștepți ca la așa un obiectiv strategic să fie vânzoleală mare, dar nu am văzut niciodată mai mult de 5 muncitori apatici.

    00
  20. Statul nu plateste lucrarile de autostrazi!

    Nu e vina lui Dorel, e decizia luata de la varful PSD, sa se faca numai ca vor autostrazi si sa deturneze banii.

    Data viitoare nu mai bagati in seama promisiunile lor.

    00
    • Cred ca trebuie sa te duci la A1 sa vorbesti de-acolo, aici nu faci decat sa-i ‘convingi’ pe cei cu aceeasi parere cu tine :)

      00
  21. Si 2.000.000€ gaj, ai-dai, n-ai-te-mprumuti.

    00
  22. NOU
    #51

    Boss, problema e altundeva, sova asta habar nu are pe ce lume traieste.
    Conform contractului constructorul poate cere extensie de timp din cauza ca nu a avut autorizatie/expropriere etc. care sunt in sarcina ministerului/guvernului.
    Ai crede ca extensia de timp este proportionala cu timpul de lucru dar nu, daca ai termen de executie 12 luni, nu poti lucra pe 100m exproprierea e gata in a 12a luna, mai ai inca 12 luni sa termini, tot lotul. Si peste 6 luni, mai vine una.
    Rezulta 0 penalizari, utilaje si forta de munca minime, inclusiv pe portiunea unde n-ar fi avut probleme.
    Bonus, se extrag din joben constructori tepari, care nici nu au de gand sa lucreze macar.

    Asta pe langa plata facturilor cu intarziere, dar asta e sport national, inclusiv intre privati.

    00
  23. NOU
    #52

    Autostrada de 500 km facuta in 2 zile! De ce asa mult? In prima zi nu mi-am gasit lopata! Chuck Noris!

    00
  24. NOU
    #53

    Salut!
    Mă gândesc ca poate vrei sa faci articol pe tema crypto sau un podcast despre a investi sau nu in asa ceva. Stiu ca ai mai scris pe tema asta dar asta ar fi ceva nou având in vedere ce zic baietii astia aici, la articolul lui Cetin:
    https://cetin.ro/investit-bitcoin/
    Citeste, te rog, primul comentariu de la articol si replicile aferente lui si dezvolta un subiect pe tema asta, daca vrei, sau spune cum comentezi referitor la ce se zice in acele comentarii.
    Mulțumesc mult!

    00
  25. @Zoso: acum am văzut că poza este de la Canalul Panama. Nu e chiar cel mai bun exemplu de execuție / organizare. Sau ai vrut să fie în ton cu textul? :)

    00
  26. Cam greu sa se faca ceva corect la noi.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.