Ce găsesc firmele de administrare în blocurile din București?

Un cititor care are o firmă de administrare a blocurilor mi-a scris câteva întâmplări întâmpinate de-a lungul timpului.

1. Bloc vechi. Administratorul este un vecin din bloc, inginer la stat, se ocupă de actele și banii lor de 18 ani.  Oamenii își plătesc întreținerea, toate merg super, până când într-o zi vine Radetul și le oprește apa caldă. Șoc total. De ce nu a fost plătită factura la Radet și au venit și au închis apa caldă? Se face un audit pe situațiile financiare ale asociatei de proprietari, doar pentru ultimii trei ani (repet, din 18 ani). Rezultatul: 140.000 de lei dispăruți în ceață. Evident, pentru câțiva din bloc nici firma de administrare nu își face treaba, pentru că la un apartament au scris 14 metri cubi de apă în loc de 4, era mai bine înainte…

2. Bloc nou, la marginea îndepărtată a Bucureștiului (chiar dincolo de margine). Blocul e micuț, dar are ceva spațiu verde (e al blocului) și un loc de joacă (e al dezvoltatorului).  Oamenii, mai ales tineri corporatiști, pe care dezvoltatorul i-a obișnuit să nu își plătească serviciile de care beneficiază, se trezesc brusc că trebuie să suporte costul oricărui serviciu (asta e o problemă des întâlnită, fac o paranteză mai lungă:  în general dezvoltatorii suportă ei bună parte din costurile de întreținere atâta timp cât mai au la vânzare un număr important de apartamente, pentru a atrage clienții, după aceea pun contractele în brațele proprietarilor plini de confuzie și prost obișnuiți, să se descurce). Majoritatea sunt isteți, destupați și înțeleg cum stau lucrurile. Dar sunt și nemulțumiți, împărțiți în două categorii: cei care vor să nu plătească în continuare și de la care auzi clasicul „era mai bine înainte”, și apoi cei care au senzația că, deși plătesc foarte puțin față de blocurile din oraș, serviciile primite trebuie sa fie premium. Un astfel de proprietar e foarte nemulțumit de firma de administrare la adunarea generală pentru că gazonul arată urât, ar fi trebuit să fie „ca la Manchester” (nu am întrebat dacă preferă ca pe Old Trafford sau ține cu Manchester City). Nu vrea să plătească un om să curețe locul de joacă, pentru că nu îi aparține în acte, dar nici vorbă să renunțe la a-l folosi.

3. Din nou bloc ceaușist. Nu curge apa caldă din cauza datoriilor, administratorul vechi („o doamnă cumsecade” din bloc) e condamnată cu suspendare pentru delapidare. Vecinii însă, la solicitarea avocatului doamnei, semnează într-un tabel prezentat procurorului că nu se constituie parte civilă, fără să înțeleagă că asta înseamnă să suporte paguba din buzunar. Preluăm documentele și îi întrebăm în câte tranșe decid să plătească acea sumă. „Cine, noi? Să plătească asociația!”. Ei sunt asociația de proprietari, dar aparent nimeni nu realizează asta.

4. Ne mutăm în Pantelimon. Când îi preluăm nu au nici apă caldă, nici căldură. I-a furat administratorul (stă în blocul vecin, ăsta era singura variantă de externalizare înainte de apariția firmelor de administrare), dar au și restanțieri pe care nu i-a băgat nimeni în seamă în ultimii cinci ani. Îi duci de mâna la Radet, negociezi o eșalonare a datoriilor, și le explici apoi că singura soluție să aibă apă caldă în continuare (fără aragaz) e să colecteze un fond special până la recuperarea banilor de la restanțieri și de la hoț. Au fost de acord 6 din cei 9 prezenți la ședință (sunt vreo 50 de apartamente). La prima listă de plată au venit nervoși cei care au aflat din listă de acel fond, au schimbat și președintele, au schimbat și firma de administrare (au adus un alt vecin). Se întâmpla în primăvara lui 2015, nici acum nu cred că au apă caldă. Dar e liniște.

5. Bloc vechi în centrul Bucureștiului. Administratorul aduce un „prieten” căruia îi „plătește” lucrări în bloc de vreo 28.000 lei. Prietenul îi dă chitanțe (niște foi A4 scrise de mână și semnate de „prieten” cum că a primit banii) pentru banii respectivi și administratorul merge la președintele blocului cu chitanțele să-și ia banii de la asociație. Președintele întreabă administratorul de unde a avut 28.000 lei să plătească „lucrări” în bloc. Administratorul, total surprins de întrebare, răspunde „din economii”. Lucrările bineînțeles că nu s-au făcut, administratorul bineînțeles nu a plătit 28.000 lei prietenului, și, culmea, administratorul dă în judecată asociația pentru a recupera cei 28.000 lei.

Și tot așa. Oamenii nu acceptă să fie furați, dar îi sprijină pe hoți („lasă, mamă, că e băiat bun, îl știu de atâta timp”). Când trebuie să suporte consecințele, îngroașă rândul restanțierilor, că au pensie mică.

E greu la bloc, mai ales când așteptăm să se facă, să ni se dea.

Și da, există in București un bloc unde „biroul” asociației arată ca în poză.

birou-administrator

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

26 comentarii

  1. Asociatia de locatari a fost din totdeauna locu’ ideal pentru gainarii, spalat de bani sau rezolvat probleme financiare. Pentru unii, pe buzunarul altora.

    00
  2. Pui centrala si scapi de 3 sferturi din probleme.

    00
    • Pana ajung si iti taie si apa rece, nu?

      00
    • Din pacate trebuie acordul asociatiei si daca dai peste vreun capcaun…

      00
    • Centrala nu se amortizeaza din economia lunara pe durata normala de viata a centralei, cel putin in blocuri anvelopate si unde nu exista fraude majore.

      Avantajul este al independentei. Dezavantajul este al costului de timp+bani de investit initial, apoi revizii periodice si reparatii in afara garantiei. Si, pt cei cu apartamente mici, spatiul (volumul ocupat).

      00
    • Când stai la bloc nu ești independent ești „comunist”, toate lucrurile sunt la comun. Nu poți să spui că tu ai centrală iar la etajul unul este un grajd de cai.

      20
  3. exemplele pot continua: presedinte de asociatie, a preluat asociatia de la fostul presedinte care acorda prime preferentiale mecanicului (care schimba ocazional cate un bec), femeii de serviciu si chiar si lui insusi. toate bune si frumoase pana intr-o zi cand femeia de serviciu se plange unor „blocatare” „cumsecade” dar cu gura mare ca ea nu a primit majorare de salariu etc. asa ca l-au debarcat pe presedinte si repus in functie pe fostul presedinte

    00
  4. Unul dintre noi face confuzie intre presedintele blocului si administrator.

    10
    • ok, n-am mentionat ca a fost schimbat si administratorul care era in cardasie cu presedintele respectiv. oricum situatia era cam asa… un administrator mosulica senil care nu facea decat ce i se spunea de catre presedinte

      00
  5. nenea ala cu firma de administrare a blocurilor a omis sa spuna ca mai este exemplul ala in care firma dispare in ceata si se dizolva peste noapte, neplatind facturile blocului de niste ani buni (tot caz real)

    00
    • Presedintele blocului verifica lunar soldul la furnizori a.i. administratorul (oricine ar fi el) poate fura maxim intretinerea pe o luna.

      00
    • eddie: Stii ca in cele mai multe cazuri presedintele nu este remunerat, nu?

      00
  6. Articolul asta imi aduce aminte de un caz ceva mai vechi, de prin 2014. Blocul cu doi administratori – platesti unde e mai ieftin
    http://metropotam.ro/Utile/blocul-cu-doi-administratori-platesti-unde-e-mai-ieftin-art5281129850/

    00
  7. 1. Bloc vechi, centrul orașului, centrala de bloc, nimic contorizat individual: 450 ron 2 cam iarna, căldură 12-16 ore pe zi pt economii. Toți au votat sa pună camere video sa vadă cine intra în bloc (nu era nimic care sa justifice), sa taie căldura pe casa scarii, dar sa nu înlocuiască geamurile din 1960. Nimeni nu a vrut contorizat individual…La blocul de lângă, acelasi an/model de centrala, 270 ron iarna. Nimeni nu își punea întrebări. Datorii cam 40% din nr de apartamente.

    2. Bloc din 66, Muncii. S-au certat cu administrația, ca cică fura, au dat-o afara. Aia s-a dus la tribunal, a câștigat plata tuturor salariilor= 450 ron/apartament. Asociația nu a vrut sa angajeze un avocat pt ca, ce sa vezi, costa bani (oricum aia avea dreptate, nu furase nimic) . Acum pe usa blocului apar anonime în care fosta administrator e acuzata ca sparge semințe în parc pe banii locatarilor (câștigati în instanta…). Noua administratora aleasa e una cu numărul de telefon listat pr tepe de comisioane la plasare de forta de munca, si o condamnare la activ…Datorii cam la 20% din apartamente.

    3. Bloc din 82, Lacul Tei. Administrator prieten cu președintele, amândoi pe acelasi etaj cu mine. Blocul cu întreținere cu 30% sub medie, contorizat complet individual, nu știu ce minune tehnologica la subsol care îmbunătățește randamentul apei calde, totul făcut frumos. Administratorul a vândut și s-a mutat, lumea l-a ales în continuare ani de zile după. Datorii sub 15%, bani de cheltuieli tot timpul.

    00
    • Blocul de langa mine : bucuresti ’80. Presedintele (un colonel pensionat) a reabilitat termic blocul, intretinere era cu 20-30% mai mica decat tot cartierul in conditiile in care a schimbat toate tevile, la boxe a pus usi metalice identice, reconditionat lifturi,zugravit scara cu gresie si faianta, cutii postale noi totul perfect. Nu avea niciun restantier mai mare de 3 luni. La 2 luni dupa ce a terminat de pus la punct blocul a murit, comotie cerebrala. S-a certat cu toti prostii si culmea acum tot lumea il injura.

      00
  8. Scara de bloc in Timisoara: asociatia functioneaza fara casier, fara presedinte, fata cenzori, doar cu administrator numit in urma cu vreo 10ani.Adminul are stampila asociatiei, tine contabilitatea, face calculul cheltuielilor lunare, doar el are acces la contul bancar in care se incaseaza chiria lunara pentru antena radio de pe bloc doar el stie citi bani sint in cont, el a negociat chiria antenei pe 5 ani.
    Cind am cerut un sold pe cont s-a ratoit la mine.
    Cind am cerut intr-o sedinta sa se clarifice zona crepusculara nu au fost de acord restul locatarilor.
    Nici dupa 2 ani de cind m-am mutat nu s-au clarificat problemele.

    00
  9. si alta: acelasi tipar, administrator vechi de 15-20 de ani (din bloc), totul merge struna pana cand.. se opreste apa calda :)
    o minima verificare si se constata ~40.000 lei evaporati; administratorul este dat afara si trimis in judecata
    se aduna si bani de avocat, dar cu putin timp inainte de proces… administratorul moare :( (se pare ca stia ca e bolnav de ceva timp si ca o sa „plece”repede pe lumea cealalta, asa ca si-a asigurat putin familia; nu avea absolut nimic pe numele lui, se pare ca doar doar copilul avea cate ceva cumparat din ‘bani proprii’)
    asociatia a ramas practic in pom, dar in cele din urma au facut cheeta toate apartamentele (~60) si suma restanta a fost platita; familia fostului admin a fost injurata de cateva ori la inceput si cam atat, dupa cativa ani erau prieteni buni cu restul din bloc :)

    00
  10. „Oamenii nu acceptă să fie furați, dar îi sprijină pe hoți („lasă, mamă, că e băiat bun, îl știu de atâta timp”).”

    Românii vor schimbare dar votează de 26 ani cu aceaiași (dovediți) hoți

    00
  11. Din pacate, adevarat spus. Exemplul numarul doi l-am patit de curand.
    Apropo de blocurile, acum cativa anii de zile am citit pe blog-ul asta un articol despre inchiriatul garsonierelor/apartamentelor. Era caterinca dar corecta referitor la ce insemna de exemplu „Garsoniera la 15 minute de metrou, tocmai a fost imbunatatit, etc.” si la fiecare spunea de fapt ce insemna.
    Exemplu „Tocmai a fost imbunatatit” = „Am luat niste faianta si am aruncat-o pe pereti”. Bine mult mai amuzant fata de ce am scris eu.
    Poate careva sa imi de-a link-ul catre acel articol?

    00
  12. Caz real Berceni, bloc de șase scări, le taie apa etc, adminu lucra de 30 ani la bloc, vecin cu noi.
    Luase la copii două apartamente din banii administrației. Plătea câte puțin la utilități, și a durat zece ani până au tăiat tot.
    Alt vecin nou avocat i-a pus poprire pe apartamentul adminului și așa ne-am recuperat paguba,fără fondul de rulment cam 30.000$.
    Dar am recuperat 60000$ dp apart lui.

    00
  13. Un reportaj grotesc despre statul la bloc (și unde se poate ajunge) –

    00
  14. Sunt intr-o situatie dificila, trebuie sa gasesc urgent o firma de administrare asociatii de proprietari. Vechea administratora este foarte batrana si s-a saturat sa mai indeplineasca aceasta functie. Am contactat cateva firme cu cateva luni in urma, una a fost prompta si a venit sa negociem. Dupa ce am avut si aprobarea adunarii generale, i-am chemat pe cei cu care deja discutasem si de data aceasta mi s-a spus o poveste putin diferita si cu ochii plecati. Am aflat si ca nu mai au sediul pe care il si vizitasem. Toate firmele astea de administrare imobile fac cam acelasi lucru pe care il face si actuala contabila pe care o avem, in plus plateste facturile pe care oricum eu le plateam din lichiditati, pana la termenul scadent si mai emite si niste fise pe apartamente si un desfasurator pentru fiecare apartament. Serviciile de caserie trebuiesc platite in plus cu ora sau sa se plateasca in contul asociatiei direct la banca care se afla la parterul blocului. Sigur ca s-au gasit cateva voci care sa spuna ca se vor pierde banii din banca….(am ras in sinea mea). Asociatia noastra nu are datorii, vechea administratora a fost mai mult decat corecta si asta se poate vedea din extrasele de cont pe care eu le scot la inceputul fiecarei luni pentru luna precedenta. Proprietarii vor un administrator de pe scara noastara, dar nici unul din ei nu vrea sa faca scoala de administratori apoi sa dea examen la primarie pentru acel atestat, si sa se inhame la asemenea munca. In plus majoritatea sunt pensionari, au pretentii dar nu misca un deget. Aceste firme de administrare au o raspundere limitata…daca cineva imi ramane in lift, sunam noi repede la deranjamente si vine cineva in 1/2 ora maxim si il scoate; daca am o avarie de apa, sau inundatie am chemat urgent instalatorul pe care il stim de ani buni , rezolva situatia si platim cu factura si chitanta; pentru lumina pe partile comune, la fel….si inafara de contabilitate ce imi mai face firma de administrare imobile? Eu vreau asa ceva, dar „administratorul” nu vine la locatie decat 1 data la cateva luni…macar asa mi s-a spus, ca este treaba noastra cum ne gospodarim. Nici nu mai stiu cum sa fac, am crezut ca daca vom avea servicii de la o firma de administrare vom rezolva toate problemele, dar cum spunea si un domn de aici de pe forum, daca dispare firma si noi mergem fara stim in continuare ce este cu ea…ce facem?
    Stie cineva o firma serioasa de administrare imobile, suntem o asociatie mica, doar 30 ap, necontorizate de nici un fel si cu mici exceptii, avem vecini buni.

    00
  15. Mail cu firma prietenului, te rog frumos!

    00
  16. Firmele de administrare sunt ale unor baieti destepti, care au calitatea de manager firma si de un administrator la zeci si zeci de blocuri. Nu vine decat la cateva luni odata. Nu intereseaza sa stie de la f.apart ce ar fi necesar de facut in bloc.
    Singura grija este plata calculul si plata facturilor, de doua ori pe luna cate o ora pt casierie, ori prin banca si in rest sa ne descurcam ca asociatie.
    Au cerut un fond de rulment de doua or io plata pe luna de iarna ce contravine legii. Daca este nevoie de un instalator ori electrician vine cand poate si stai cu o defectiune 1-3zile pana trimite firma si costul pe masura. La inceput ca asociatie am fost la mpgroup ce ne a pasat apoi la bloc-expert srl. Din pacate nu exista o lege clara pentru acest tip de firme. Ar trebui sa faca factura pe fiecare apart, cu cod de bare si platesti cum vrei. Firmele trebuiesc verificate f.bine inainte, ca sediu, stare financiara, profit si nr.de angajati, garantie, tip de contracte, etc.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube