Gândirea analitică începe la şcoală

question-everything

E un citat pe bash.org care spune cam aşa:

– you need to learn how to figure out stuff yourself..
– how do i do that?

E un citat vechi, îl ştiu de mult timp, mi se pare al naibii de potrivit in contextul in care Ministerul Invăţământului s-a prins că elevii sunt niste oi proaste şi vrea introducerea orelor de analiză şi lectură in clase.  Pulsez eu cu nişte ore de dezbatere logică. Toate astea pentru că:

Elevii nu ştiu să citească

Pe vremuri, existau mituri cu tovarăşi de partid care ajunseseră doctoranzi deşi ei nu ştiau prea bine să citească. În capul meu, mitul a devenit realitate când am văzut că un coleg in anul I de facultate silabisea un text dintr-un ziar de sport (voia să se facă jurnalist sportiv, deci probabil conta mai mult kilul de seminţe devorate pe oră, nu buchele). Şi mai trist e că a ajuns, ajutat probabil şi de părinţii magistraţi şi de avântul presei din ultimii 10 ani.

Poate pe noi ne-a ajutat contextul, la TV nefiind prea mare lucru de văzut, în afară de ZAKS, Dallas şi orele de limba engleză şi franceză. Învăţasem pe dinafară pasaje din basmele lui Petre Ispirescu, am citit toate cărţile obligatorii din generală şi liceu (am mai sărit unele de pe la Literatură Universală, spre necazul lui Manolescu, care mă luase om de bază in clasă), am devorat publicistica lui Eminescu, am trecut prin Durkheim, Le Bon şi Comte nu neapărat pentru că erau recomandate la şcoală, ci pentru că mă ajutau să înţeleg lumea, am citit Villon pentru că era obscen şi Byron pentru că era sensibil, şi cu toate astea simt că n-am citit destul (colega mea de apartament a citit de vreo 3 ori mai mult).

Elevii nu ştiu să scrie

Asta e uşor de detectat, se vede pe net, pe forumuri şi pe blogurile copiilor. Neavând arta cuvintelor, copiii le aruncă aşa cum pot. De aia vedem din ce in ce mai des tâmpenii gen anumite şi diverse sau folosirea lui “şi tu” în scris atunci când nu e cazul.

Elevii nu ştiu să gândească

În liceu, dezvoltasem o tehnică de făcut temele la limba latină foarte mişto: mergeam la Biblioteca Pedagogică şi ceream cărţile din care ne punea profa să traducem cu versiunile in română şi latină. Căutam textul cerut, copiam traducerea şi o greşeam un pic, să nu pară perfectă. La final de an i-am spus. A râs, dar a apreciat efortul şi a spus că înţelege că latina nu e o prioritate pentru noi. Zilele trecute, în Londra, m-am împrietenit cu nişte italieni. Înţeleg 80% din italiană, e română+latină, dar nu am exerciţiul vorbirii.

Mă gândesc că dacă eşti profesor şi vezi 3 lucrări la fel, toate semănând 90% cu prefaţa de la bibliotecă a cărţii pentru care ai cerut un comentariu nu e greu să realizezi că ai o problemă. Elevii au fost împinşi de circumstanţe să nu mai gândească, ci să îşi însuşească robotizat un comentariu standard.

Elevii nu ştiu să argumenteze

Uitaţi-vă la seria “retard roundup”, e un exemplu bun de argumentaţie românească. Românii argumentează ca femeile: “nu laşi capacul la veceu, de aia ai puţa mică”, “eu sunt agramat pentru că tu nu faci bani”, “eu sunt prost pentru că tu eşti urât” şi compania.

Asta se întâmplă pentru că logica e doar o materie din clasa a noua şi atât. Românii nu sunt învățați să facă silogisme ieftine, de genul “trebuie să muncesc ca să am bani” sau “dacă învăţ iau notă mare la bac”. 50 de ani de comunism, în care gândirea nu era necesară, ar fi trebuit să fie şterşi de 20 de ani de învăţământ. Dar de către cine? De Andronescu? De Marga? De idioţii ăştia de acum?

Cine e de vină?

Părinţii, care sunt ocupaţi cu făcutul banilor şi care se gândesc că scapă dacă îi cumpără lu’ ăla micu un telefon nou sau îi dau bani de discotecă.

Liga Părinţilor, care ar trebui să se organizeze şi să închidă siteuri de genul fă-mi-tema.ro sau referate.ro

Nici orarul nu e făcut în aşa fel încât să ofere elevului nişte timp liber. OPT ore la şcoală, 2-3 ore pentru teme, când să se mai şi joace? Când să mai aibă timp să fie copil? Lasă tema, eu o fac doar la două materii şi la restul o copiez de la colegul de bancă şi dau la schimb.

Zeci de mii de elevi n-ar fi trebuit să treacă de ciclul primar, tocmai pentru că e gratuit şi profesorul nu e constrâns financiar de numărul de elevi, ca la facultăţile particulare.

Învăţământul e defectuos. Nu ştiu la ce îmi folosesc acum fracţiile sau geometria în spaţiu. Toată lumea urlă că programa e încărcată, că elevii sunt bombardaţi cu tâmpenii inutile, toată lumea e de acord cu asta, dar nimeni nu face nimic. Liga Părinţilor stă şi bea bere şi se bate pe burtă.

Dolce far niente.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

84 comentarii

  1. Foarte bine zis zoso. Azi ma duc la primul meu an de liceu si sunt curios.

    00
  2. Ai mai uitat cateva ore in plus la filosofie, unde sa discute niste chestii gen etica si morala. Oamenii se privesc prea senini in oglinda, indiferent ce fac. Si niste educatie civica (nu stiu daca se mai face acum, eu am facut in scoala generala, prin clasa a VIII-a parca).

    00
  3. Pe vremea mea, care nu era chiar acum asa de mult timp, elevii erau pusi sa citeasca lectia din carte, tema facuta acasa, erau pusi sa vorbeasca. Acum nu stiu ce se mai intampla dar daca ma iau dupa numarul mare de idioti remarcati in general, nu se intampla mare lucru prin salile de clasa.
    Probabil dezastrul se trage de la faptul ca noi puteam evada din realitatea comunista doar citind carti in timp ce loazele de acum au tot facebook-ul si internetul, alcoolul si drogurile ca sa faca asta.

    00
  4. @Alex: +1
    Am ajuns si eu sa sun ca un mos zicand “pe vremea mea, bre maica, se facea scoala nu ca acum…” Iar pustanii nu-i aveau drept ‘idoli’ pe Beeecali si Gutzah & co.

    00
  5. Mai jumătate de oră și mă duc la festivitatea de premiere. Trec a 11-a și îmi este greață de colegii care sunt construiți după modelul prezentat în articolul tău.

    00
  6. Azi încep şi eu clasa a 11-a, şi da. Ai dreptate cu 90% din ce zici tu, în restul de 10% mă încadrez eu cu încă câţiva care ştim să citim, ştim să scriem, ştim să gândim, ba chiar gânditul ne ajută şi la argumentat.

    Cine e de vină? Mie mi se pare că e un cerc vicios ce s-a format în timp din cauza trecerii bruşte de la comunism la “libertate”, lumea dând importanţă unor valori superficiale. Din cauza asta pică bacu, iar eu cred că trebuiau să pice mult mai mulţi, dar asta e. Fiecare se mai “aranjează”, unu mai are un părinte nu ştiu ce, etc.

    Baftă

    00
  7. e buna si geometria, si logica, si latina si engleza, si fizica si chimia. am un frate, un an diferenta, am invatat la aceeasi scoala, cam aceeiasi profesori, aceleasi chestii. el e inginer, eu – stii tu ce.
    el proiecteaza chestii complicate pentru industrie, eu scriu prostii, el nu e in stare sa imi explice coerent ce a facut in weekend, eu pot inventa povesti fara sa clipesc, el era fruntas la mate, fizica, eu faceam bani dand la copiat temele la orice materie umanista.

    ceea ce a contat au fost parintii care ne-au indrumat catre cate o chestie care sa ne fie in avantaj.
    degeaba macane lumea ca scoala e asa si pe dincolo. Scoala e ca o fantana unde curge aceeasi apa pentru toti. depinde ce faci TU cu apa aia.
    nu e vina profesorilor ca elevii le vin la 8 dimineata varza dupa ce au stat cu o noapte inainte la bairam pe strada pana la 12 noaptea. aia e problema parintilor copiilor.
    nu e vina profesorilor ca materia umana cu care lucreaza e varza: e vina parintilor care le dau copiilor lor exemple proaste.
    si nu e vina copiilor ca multi profesori sunt varza – si dintre astia, la randul lor, multi sunt parinti ce-si lasa copii aiurea.

    e un cerc vicios din care se iese greu. zoso, continua sa scrii despre asta. in acest moment, esti singurul care face educatie de masa la nivelul de intelegere al boborului.

    00
    • @comentatrix:

      e vina profesorilor şi părinţilor că materia e varză şi că, adesea, iti predau chestii total paralele cu profilul liceului ales.
      e vina profesorilor şi părinţilor că materia umană e varză. cu un pic de coaie ii laşi corijenţi până vine cu ta-su la şcoală să afle care e problema. dacă nu vine înseamnă că nu ii pasă şi că al său copil stă mai bine cu 4 sau 8 clase.

      continui un cur. n-auzi că am blog tabloid? când scriam de credite şi rate mi se râdea in nas, când scriu de invăţământ mi se aduce aminte că am terminat o facultate particulară de doi lei. noroc că mai ştiu să scriu, altfel foloseau logica tâmpă şi spuneau că codrosu e mai traficat ca zoso.ro.

  8. In teorie liceul teoretic (hahaha) are doar rolul de a-ti dezvolta cultura generala, de a construi o baza de informatii care sa iti permita sa mergi mai departe catre o specializare. Matematica / fizica / chimia la “uman” sunt aberatii in masura in care se preda de fapt o parte din materia de la “real” in locul unei programe adaptate. In alta ordine de idei cred ca vezi si tu ca toate scolile profesionale si liceele industriale s-au transformat in licee teoretice care scot pe banda absolventi incapabili sa ia bacu’ insa neintegrabili pe piata muncii.

    00
    • @Dan: exact. in loc să te indoape cu materia de care ai nevoie, iti bagă pe gât şi un pic de altină, şi un pic de sociologie şi alte manele, deşi tu eşti la industrial auto.

  9. Haioasa retorica cu “pe vremea comunistilor era mai bine, citeam mai mult ca sa scapam de tristete si se purta uniforma si numar matricol”. Se simte nostalgia inadaptatului, a celui care a contribuit la afundarea tarii si a generatiilor de dupa in rahat, dar care nu-si asuma nici o vina.

    Radem noi, dar pokemonii astia de acum, asa dobitoci cum ii vedem, sunt niste animale mai bine adaptate la vremurile ce vor veni decat noi. De ce? Pentru ca parintii nostri citeau doar pentru ca nu aveau televizor, iar noi citeam pentru ca asa credeam ca e normal. Mai departe de logica asta nu ne-a dus pe nici unul capul. De-aia avem acum generatia comunista, si pe noi, optzecistii, uitandu-ne debusolati la viitor, ca vitele.

    00
    • @Ionut: bună retorica cu animale adaptate. ei nu pot trece clasa, nu isi pot găsi de muncă, dar sunt mai bine adaptaţi. dap. logică beton.

  10. Știi cum e cu trecutul claselor și de ce nu sunt lăsați mulți copii repetenți? Directorii primesc de la minister o ”normă” și trebuie să păstreze același număr de copii pe întregul an. Chiar dacă rămâne corijent și nu știe nici în toamnă, automat trece. Fac chestia asta ca să nu scadă cu mult numărul elevilor și să rămână profesorii fără locuri de muncă.

    00
  11. de abia acum am vazut si eu articolul cu doru pelivan, desi te citesc de ceva vreme… am ras mult :d si am ras mai ales datorita faptului ca am fost cu el in liceu (pana cand s-a lasat, evident).tot cu vrajelile astea o ardea…si imi convinsese destui prieteni ca “merge treaba” …vazusem in comentariile articolului respectiv ceva nedumeriri legate de clasa a 12-a a lui…faza a fost asa: s-a lasat de scoala ca nu ar fi trecut la mate…profilul fiind mate-info intensiv, iti dai seama ca nu e cea mai ok chestie sa fii corigent la matematica… si la profa de mate nu mergea cu ca$hu`…
    s-a lasat de moisil si s-a dus la ceva liceu particular (imi scapa numele, un fel de Spiru Haret, daca intelegi )…deci asa a facut el clasa a 12-a…

    Salina i-a facut-o tati si l-a trecut pe el patron… n-are el niciun fel de contributie… si da, e inconjurat de tipi care fac bani din poker & stuff… muncitori calificati, ca sa zic asa… :p De firma de constructii cu care se lauda n-am habar….
    Nu ma deranjeaza baiatul, ci ideile care ii sunt bagate in cap si cu care vrea sa-i abureasca si pe altii….

    Nu-mi aproba comentariul pe aici ca n-are nicio legatura cu topicu`, era doar asa…pur informativ :)

    00
  12. Zoso, fractiile, geometria analitica, chimia, etc. iti folosesc tocmai pentru dezvoltarea gindirii analitice. Invatatul pe de rost al unor formule ajuta la dezvoltarea memoriei. Exercitiile ajuta la dezvoltarea gindirii analitice. Gindirea analitica inseamna, printre altele, capacitatea de a aplica cunostintele potrivite pentru a rezolva o problema. Asta se invata, la inceput, prin exersarea gasirii formulei potrivite la problema respectiva.

    Asa se exerseaza gindirea analitica. Citeste Piaget – stadiile dezvoltarii intelectuale. Realitatea este ca nu stii unde te duce viata si care dintre teoriile de baza care se invata la scoala iti vor folosi. Tu pornesti de la premisa ca in clasa a-XI-a iti cunosti deja drumul in viata? Bancuri! Limitand un copil la cunostinte strict legate de materia lor ii faci un deserviciu. Ii inchizi niste drumuri! Vezi povestea ta cu italienii si latina, ca radacina este aceasi!

    Teoria tuturor habaristilor este ca nu folosesc la nimic. Parintii si copii din dotare si-au asumat aceasta teorie si o aplica cu succes. In acest moment desi orele exista, nu mai invata nimeni. Rezultatul? Aplicam aceasi metoda ca americanii si obtinem copii tampiti si adulti usor de maniplat, care nu au ajuns la stadiul operatiilor formale si nu pot sa analizeze o oferta politica sau una comerciala. Si apoi ne dam cu kuru de pamant ca aia lde linga noi nu gindesc.

    Daca vrei sa te distrezi, cauta pe net programele analitice ale unor tari ca Danemarca, Suedia, Norvegia, Japonia, Olanda. Vei vedea multe asemanari cu ceea ce am invatat tu si eu la scoala. Si nu este degeaba!

    00
  13. Vezi ca esti subiectiv. Pe de o parte intelegi la ce sunt bune materiile umane. Dar cand e vorba de chestii elementare de mate vrei sa inveti doar chestii utilitare nu sa iti deschizi mintea. Mie imi sunt foarte utile si geometria in spatiu si fractiile. Ridicarea nivelului de trai se face de obicei prin evolutia tehnologiei. Nu exista nici o tara sa aiba doar artisti.

    00
    • @Cosmin: de acord că niscaiva cunoştinţe sunt bune. dar odată ce sunt la liceu uman, studiul algebrei e inutil. nu mi-a folosit niciodată in viaţa asta teorema lui pitagora, dar trebuia să o ştiu, că altfel nu treceam clasa. la 12 ore de istorie, sociologie, filosofie, poc, o oră de matematică, fizică sau chimie. la ce plm imi trebuia chimia studiată in paralel cu istoria?

  14. Cosmin, in 36 de ani nu mi-a folosit nici macar o data faptul ca stiam sa fac matrici, logaritmi, sinus, cosinus, arc tangenta si teorema lui Coulomb. una e sa stii cele 4 operatii si alta e sa inveti de-a valma totul, pentru ca altfel nu are de munca dom profesor de mate.

    00
  15. Liga Parintilor ar avea mult de lucru. Nu numai inchiderea site-urilor NCH ar ajuta la rezolvarea problemei, ci si identificarea precisa si cinstita a profesorilor care-si concureaza locul de munca. Cei care sunt “varza” la clasa dar eficienti la meditatiile de acasa. Cam 10000 de dascali in puscarie si o sa vezi cum vor cere chiar ei schimbarea si programelor scolare.

    @Ionut: poate pe tine nu te-a dus capul dincolo de logica unei vieti simple. Nu-i cazul sa-i cataloghezi drept “inadaptati” pe cei care declara, pe buna dreptate, ca in anumite privinte invatamantul pana in ’89 era mai bun. Te puteai specializa fara probleme in clasa a XI-a, daca nu voiai sa-ti bati capul cu matematica. Unii s-au specializat prea mult si au ajuns nulitati cu diploma de liceu. Oricum, daca nu invatai nu ajungeai sa te tragi de sireturi cu studentii. Sansa ta era sa ajungi şăibar la IMGB sau necalificat la Canal. Acum, toti retardatii au aere de intelectuali, pentru ca fac facultatea in cartier.

    00
  16. Nu stiu daca trolezi sau esti serios, si asta e parte din farmecul tau.

    Astfel partea cu fractiile mi se pare exagerata. Eu cred ca toata lumea tre sa inteleaga fractiile, sa zici ca nu vrei fractii nu vrei sa stie oamenii imparti? Ce mate vrei doar adunari ca sa calculezi cat costa masa de la restaurant?

    Ce se face la mate, fizica, chimie la filologie pare foarte lejer. Ar trebui sa depui efort apropiat de 0 ca sa faci fata in fiecare saptamana si sa fii la curent. Pe langa asta cred ca si profesorii nu sunt asa duri la uman si nu te tortureaza daca nu te potrivesti perfect cu materia lor.

    O gramada de filologi se duc la medicina sau schimba pe materii reale in facultate.

    Daca argumentezi ca vrei sa inteleaga toti elevii un proces de argumentatie, de ce corelatie nu inseamna cauzatie, care e metoda stiintifica, de ce teoria evolutiei e pe bune nu doar o “teorie” cum vor americanii. Atunci ar trebui sa fie ok sa faci logica aplicata pe 3 materii si nu doar logica de dragul logicii. Cam atat :).

    00
    • @Cosmin: exagerezi. fracţiile simple au rolul lor. dar nu mizerii din alea complicate, incrucişate, pana mea, le-am uitat cu prima ocazie şi sper să nu mă mai lovesc vreodată de ele.

  17. @Ionut: debusolati ca vitele? nu generaliza ca nu-i cazul! Si eu is “optezecist” si stiu foarte bine ce fac si ce voi face in continuare. Debusolarea de care vorbesti e caracteristica copiilor din generatia 90 si dupa, a caror parinti au fost prea ocupati sa faca bani decat sa-si educe odraslele. Mi-e mila de mine si generatia mea de optzecisti cand ma gandesc ca astia de invata “sa citeste” acuma ne vor plati pensiile, or not…
    Si cum de is mai bine adaptati? ca raspunsul tau nu pare a avea legatura cu intrebarea deloc.
    Is mai bine adaptati sa fenteze? sa lase gunoi cand merg la munte sau la mare? sa-si ia jante de 17 pe logan? nu toti din generatia lor sunt asa, dar un procent ingrijorator de mare se regaseste mai sus, uita-te la procentele de la BAC 2011.

    00
  18. @Ionut: s-ar putea sa ai un soc, asa ca stai jos si tine-te bine de scaun. Gata? Pregatit?

    SA CITESTI ESTE NORMAL! Asa inveti lucruri noi. Asa iti dezvolti o anumita sensibilitate. Asa iti dezvolti imaginatia si creativitatea. Asa iti dezvolti gindirea, nu uitandu-te la televizor.

    Pokemonii sunt complet disadaptati la realitatea curenta si posibil si la cea viitoare. Crezi ca in viitor va tb. sa fii din ce in ce mai tembel? Ca nu va trebui sa creezi nimic sau sa inventezi? Crezi ca nu va tb. sa intelegi ce se intampla in viata ta? Crezi ca uitatul la teveu 5 ore pe zi e tot ce-ti trebuie in viata? Viata va deveni din ce in ce mai complexa, nu din ce in ce mai simpla. Vei fi obligat sa inveti chestii noi mult mai repede si sa te adaptezi. Pokemonii cum le zici tu:
    – nu au un comportament de cautare format deci nu vor sti sa gaseasca raspunsuri la probleme proprii intr-o realitate complexa,
    – nu au o gindire analitica formata deci nu vor sti sa discearna corect de gresit, adevarat de fals
    – nu sunt disciplitati, deci nu vor reusi sa faca lucrurile sistematic

    00
  19. Nu cred ca nu ai folosit in viata teorema lui Pitagora! :) e una din cele mai largi aplicabile teoreme. Daca lasi la o parte repetarea papagaliceasca de la scoala. Eu cred ca acolo e problema ta – in rest cred ca se utilizeaza The Teorema si pe blogul tau – ca aplicatie practica – vezi articolul asta – pe un ecran de 15 wide – tragi o diagonala de jos de la stanga pana in coltul din dreapta. Imaginea/search e pe la 1/3 din diagonala/ipotenuza – o chestie ce o leaga de treimea de aur din pictura si care da eleganta si claritate unui aranjament in pagina.
    ~Teorema lui Pitagora este în același timp și una dintre teoremele cele mai demonstrate (poate teorema cu cele mai multe demonstrații independente), și una dintre cele mai ușor demonstrabile. The Pythagorean Proposition, o carte scrisă de Elisha Scott Loomis și publicată (în câteva ediții) în America conține 370 de demonstrații.~ vezi Hermann Hess – Jocul cu margele de sticla: matematica iti formeaza posibilitatea sa apreciezi artele (si literatura). Matematica si filozofia sunt singurele materii obligatorii care ar trebui sa fie predate in scoala ! Una sa iti zica ca orice are o explicatie logica si demonstrabila si cealalta sa te invete ca varianta ta s-ar putea sa nu fie totusi cea corecta in lipsa unei argumentari corecte si complete !

    00
  20. Elevii se lasa de scoala pentru un singur motiv. Chiar daca s-ar pune la punct punctele de la “Cine e de vina” elevii tot se vor intreba: La ce imi folosesc mie materiile astea si atata carte ? Eu vreau ceva practic care sa ma ajute in viata. Degeaba invat 12 ani daca eu cu acea diploma nu pot face nimic.

    00
  21. @Ionut eu cred ca toti pokemonii astia vor dezvolta o industrie a lor, si sa vezi ce bine o vor duce ei intre ei, pe cand astia mai sus de 30 ani vor fi saraci si se vor uita mirati de unde naiba au pokemonii bani

    00
  22. Apreciez ce ai scris si sunt de acord cu tine. Avem nevoie de schimbari!

    00
  23. @zoso: Ştii ce frustrează cel mai rău tineretul bovin?

    Să descopere că “boşorogu” a avut dreptate. Şi pentru puiuţii care ajung accidental pe acest blog, să ştiţi că educaţia în vremea comuniştilor a fost mai bine organizată, măcar că sistemul te împingea pur şi simplu să faci CEVA. orice, dar să faci.

    Nu treceai de treapta a II-a la liceu? OK, marş la profesională, ţara are nevoie de strungari.
    Nu treceai de BAC? perfect, marş la postliceală, liceu seral încă o dată, sau în armată, la săpat Canalul.
    treceai BAC-ul, dar ratai facultatea? LoveU, umblai în verde un an şi jumătate să-ţi bagi minţile în cap şi să inveţi că degeaba ştii engleză dacă Dumnezeul tău, un zidar prost din Giurgiu, are cu o tresă mai mult pe umeri decât tine.
    Şi dacă intrai la facultate, tot serveai un pic patria, să afli ce e aia futai şi cum se digeră când un pulete care abia ştie să-şi scrie raportul, dar are steluţe pe umeri, te trimite în noroi cu două răcnete.
    Acum, sunteţi toţi talente fără pereche, frecaţi netu’ de pomană şi trăiţi pe spinarea părinţilor, emiţând cujetări semidocte despre viaţă.
    Din păcate pentru voi, nu veţi ajunge nimic, marea majoritate. Şi să fii cizmar, instalator etc e o artă. Mi-a luat 15 ani şi multe necazuri ca să găsesc în sfârşit un instalator care să îşi facă treaba cum se cade. Trist pentru voi, tinerii, este că are peste 40 de ani, e mândru de ceea ce face şi ştie că fără el, lumea s-ar umple de căcat. La propriu.
    gata cu teoriile, că a început ziua de muncă.

    00
  24. Cam din orice materie, de la trigonometrie la chimie, trebuie sa prinzi o baza, cateva artificii de gandire.

    Daca pricepi un minim de chimie, poti pricepe ce-i aia o ardere, o reactie de neutralizare. Nu, n-o sa-ti ceara nimeni sa-ti tatuezi formula benzenului pe fund sau sa afli inertia asfaltului la contact cu genunchii tai, dar asa, mai tarziu, n-o sa-l invoci pe ”Dumnezeu” pentru a explica lucrurile elementare pe care nu le intelegi.

    Discutia ”ce e util pe termen lung” e deja altceva. Lucrand in domenii unde ”stiintele umane” sunt mai importante decat baza ”reala”, nu pot sa nu constat totusi un avantaj al celor care o poseda si pe a doua.

    00
  25. doar un citat
    “… ar fi extrem de benefic dacă niciun colegiu nu ar mai accepta înmatricularea studenţilor decât dacă aceştia şi-ar declara principalul scop în viaţă. Încă şi mai benefic ar fi dacă toţi elevii care sunt înmatriculaţi în sistemul şcolar ar fi învăţaţi de mici obiceiul de a lua decizii, dând chiar un examen pe acest subiect înainte de a putea trece într-o clasă superioară. Obiceiul indeciziei dobândit din cauza deficienţelor sistemului educativ nu se mai pierde apoi niciodată. Un exemplu în această direcţie îl reprezintă studenţii care nu ştiu ce ocupaţie să îşi aleagă după ce termină facultatea. Mulţi dintre ei nici măcar nu îşi aleg o ocupaţie! Odată ieşiţi de pe băncile facultăţii ei îşi caută şi acceptă orice fel de slujbă care le iese în cale. Acest lucru se datorează vechiului obicei al indeciziei. 98% dintre salariaţii moderni se află în situaţia actuală datorită incapacităţii de a lua anumite decizii ferme şi de a-şi planifica obţinerea anumitor poziţii precise, precum şi datorită ignoranţei lor în ceea ce priveşte alegerea angajatorului dorit.” Napoleon Hill

    00
    • @Alex Farca: deja la ieşirea din facultate ar trebui să ştii. educaţia cu jobul ar trebui să inceapă in clasa a 10 sau a 11a.

  26. din pacate, nu au un viitor prea stralucit. nu sunt promovate decat lucruile materiale, smecheria, banii facuti usor, droguri.

    nu au alte modele in viata in afara de fotbalisti, borfasi, smecheri de cartier.

    au prea multa libertate – care este prost inteleasa – si prea multe alte lucruri care le distrag atentia: internet, tv, baruri.

    00
  27. @Arhi si @Jorje: Multe lucruri care ti se pare ca nu-ti vor folosi niciodata in viata se dovedesc utile cand nici nu te astepti. Nu putem sa avem absolventi de liceu care stiu doar, in cel mai bun caz, tabla inmultirii si sa-si scrie numele si “pronumele”. Mi se pare aiurea sa refuzi sa inveti ceva doar pt. ca tu crezi ca nu-ti va folosi in viata. Decat sa-ti odihnesti mintea, mai bine o pui la lucru.
    Ideea liceului teoretic e sa poti invata ce materie vrei si sa mergi mai departe in directia aia. Nu te obliga nimeni sa stii integrale, daca tu vrei sa devii jurnalist. Dar nici tu sa nu ai pretentia, in cazul asta, sa termini cu media 10 la matematica.

    00
  28. Astept bac-ul 2012 unde si mai multi elevi il vor pica! Ce ma bucur ca mor facultatile de foame! S-au dus timpurile cu prosti cu diplome! Vor lua bac-ul doar cei care au invatat cum trebuie sa fie normal!

    00
  29. Geometria în spaţiu îţi foloseşte să estimezi, aproximativ, dacă-ţi încape un fotoliu în colţul camerei ;)

    • @eftimie: aveam 10 pe linie la geometrie, mă scoate din kkt cqnd luam 2 la algebră, dar tot nu pot pune fotoliul ca lumea in cameră.

  30. @arhi, @zoso
    Man, eu cred ca matematica e o stiinta care dezvolta gandirea abstracta a unui om. Treaba cu nu-mi foloseste in viata logaritmul si reprezentarea functiei sinus e o poezie infantila. Intr-o discutie cand ti se spune ca ceva a crescut exponential sau logaritmic, tu nu trebuie sa calculezi logaritmul in fiecare punct, insa trebuie sa cunosti la nivel abstract conceptul.

    Omul are nevoie sa stie macar conceptual “de ce e asa” indiferent ca e vb de matematica, fizica, istorie, romana sau alte materii. Eu ma folosesc aproape zilnic de integrale, transformate, functi sinus, numere complexe si pentru aia nu ma gandesc ca orele de geografie si sistorie au fost in plus, pentru ca nu au fost.

    Dupa logica asta, la ce ti-au folosit orele de desen in viata ? Scoala inseamna dezvoltare, nu te pregateste pentru un job. Aia o faci in facultate, daca vrei sa o faci.

    00
  31. estimezi aproximativ :)) am gherlit-o. No BAC for you!

  32. GG pentru Byron. Eu am facut Lazarul numai cu profesori buni (e drept, la real), si in 4 ani doar de doua ori am auzit pronuntat, in treacat, numele lui Byron, desi e un gigant.

    Eu raman la ideea ca e nevoie de niste consiliere si ghidare in viata, inca de la varsta frageda. Trebuie vazut de la inceput ce-i place unui copil sa faca. Daca e varza la matematica in clasa a 7-a, ar trebui sa-i spuna cineva la modul cel mai serios ca nu trebuie sa dea la real. Ah, poate intra, dar nu va intelege nimic. Daca e la liceu, ar trebui sa-i arata cineva ce inseamna sa fii doctor, avocat sau inginer, ca nu poti sti dinainte ce presupun anumite meserii.

    De unde sa stii, cand esti un copil de 17 ani, daca vei dori sa fii medic sau inginer de poduri toata viata ta?

    00
  33. asa e !si eu am facut la liceul pedagogic , sectia filologie si timp de doi ani ,n-am inteles din ce motiv am facut si mate ,din moment ce eu eram la filologie ,si nu la Stiinte Naturale , asa cum voiam initial .
    E o porcarie totala ce se face acum ,deoarece nu ar trebui ca matematica sa mai fie prezenta si la liceu,si aceasta pentru ca asa trebuie facut orarul.

    00
  34. Unde-i butonul de +1 ? Vreau sa-l apas la comentariu lui Arhi …

    00
  35. Toata lumea se plange ca nu citim, tinerii sunt plini de sex,drugs and rock’n’roll , dar ei de fapt sunt mult mai dornici de carte, informatiile nu si le mai iau din volume, si le iau de pe ecran de pe internet , de pe bloguri.
    Un om citit, destept, asta trebuie sa fie: ca un pom , ca o floare care sta acolo fara s-o vada nimeni , inflorind noaptea
    D-le nu mai cere de la ceilalti ceea ce vrei tu sa-ti dea sau ei vor sa-ti dea. Ia de la fiecare exact ceea ce stii ca-ti poate da. De la Faramita Lambru nu astepti Heidegger, sau de la Zavaidov nu astepti Bach . Stiti ca Alexandru Paleologu spunea foarte fain odata : “Sa nu credeti ca prostii nu stiu ca sunt prosti. Ni se pare ca sunt prosti, ca nu stiu nimic…ahh.. ei vad imediat…” Deci prostul stie. Si cand ei dau cu sutul in carti, ei dau intr-un posibil pericol

    00
  36. Arhi, ca bloggeri puteati si tu si zoso sa fiti autodidacti si sa sariti peste scoala.

    E si o chestie de self selection, daca nu iti place normal ca nu o sa te bagi in joburi care folosesc chestiile respective.

    Eu la 29 de ani bag determinanti, inverse de matrici si logaritmi in fiecare zi, nu toti colegii mei baga pentru ca unora le plac alt tip de provocari. Sa implementeze chestii jmechere in javascript sau sa faca un sistem de stocare a datelor robust. Eu bag machine learning si statistica si sisteme distribuite.

    Daca nu vrem sa fim pentru europa ca Mexicul pentru Statele Unite adica oameni care fac munca de jos, nu trebuie sa optimizam materia ca sa foloseasca fiecare elev tot ce a facut in scoala (am ramane cu 0 materie). Si e mult mai ok sa dam importanta mare materiilor reale ca sa avem o proportie mare de oameni ce fac bani cu capul.

    00
  37. @nwradu: “consiliere si ghidare in viata” presupune existenta unor consilieri sau a unor ghizi profesionisti sau cel putin faptul ca parintii stiu exact ce e cu ei pe lumea asta. Guess what, copiii unor astfel de parinti oricum nu prea ajung sa se rateze sau sa pozeze la cocalari dot com.

    00
  38. Geometria în spațiu nu te ajută în sine, ci te ajută să îți dezvolți într-un anumit fel gândirea.

    Ar fi bine să ne inspirăm un pic și din sistemul american, unde elevii pleacă de la școală cu temele gata făcute și au suficient timp pentru ei.

    00
  39. Mie imi vine greu sa accept chestia asta cu ti-ai ales cariera la 16 ani si asta este!
    Sincer, ce intelege un pusti de 16 ani despre meseria de arhitect de exemplu…sau chiar de cea de medic?
    Daca ajunge acolo si isi da seama ca nu ii place, nu il satisface, etc…? Moare cu ea de gat? Da, daca nu are un fudament pe care sa schimbe macazul si curajul sa admita ca ceva e in neregula va muri cu meseria de gat. Asa avem oameni care fac treaba de mantuiala sau plictisiti de job, etc.
    Eu una am incercat si a mers chiar prea bine :).

    00
    • @Maria: deci decât să iti alegi o carieră şi sa te concentrezi pe ea e mai bine să mergem pe burtă, vedem la finalizarea masterului ce vreau să fac in viată? come on, nu ti se pare o prostie cruntă să nu indrepţi copilul spre ceva ce vrea să facă decât sa il laşi ni pace…

  40. @vlad, @maria: voi comparati mere cu nuci si va mirati de ce nu au acelasi gust. In primul rand e diferenta de sistem de valori. Voi nu va regasiti in valorile pokemonilor, de aceea demonizati fara sa ganditi. Nici eu nu ma regasesc, dar macar am capul pe umeri. Sa citesti e normal, doar ca in timp ce noi aveam o mana de tiparituri la dispozitie, resursele din care pokemonii pot extrage informatia sunt mult mai vaste. Lipsa de disciplina spuneti? Vi se pare voua ca noi marsaluim militareste, cand sunt pline forumurile de saptezecisti si optzecisti care nu cauta decat metode de a frauda statul, administratia de bloc etc? Cand generatia noastra e plina de dobitoci care nu sunt in stare sa faca niste conexiuni logice? Cand parintii nostri inca nu inteleg ce li se intampla si de ce lumea nu se invarte dupa soarele lor?

    @zoso: tragi cateodata niste comentarii superficiale de-mi vine sa arunc laptopul pe geam. Ti se pare tie ca viitorul suna bine? Ai uitat ca si pe vremea noastra se fura la greu, si ca procentul celor ce promovau pe bune era asemanator cu al celor promovati acum? Unde e fractura logica? In faptul ca pe astia i-a prins copiind si pe noi nu?

    00
    • @Ionut: in 98 nu s-a putut copia deloc. DELOC. ce protocol, ce fondul şcolii, NIMIC. nici la facultate, nici la bac. nici la tezele din a 12a. deci asta cu prinsul nu ştiu cum e. ştiu însă că mi se pare că ăia de atunci am mai făcut câte ceva in viaţă, nu doar hi5, feisbuc şi telefoane mobile.

  41. Aaaaa….. voi militati pentru invatarea gandirii analitice in scoli cand este RELIGIA pe post de obiect de studiu OBLIGATORIU din clasa I pana in clasa a XII-a? Nu s-a gandit nimeni ca invatamantul e in strarea asta pentru vor intentionat unii? Vreau raspunsuri!

    00
  42. Noi n-am facut logica in liceu….. O fi asta unul dintre motivele pentru care nici generatiile mai vechi nu stralucesc in aceasta arta?

    00
  43. Crezi ca in 1978 am facut logica intr-a IX-a?

    00
  44. Exista, cred, inca cluburi care fac debate si la noi. La Bucuresti, a fost ARDOR (Asociatia Romana de Dezbatere, Oratorie si Retorica), si clubul Ethos. Despre Ethos nu mai stiu, dar sper ca ARDOR-ul e inca in picioare.

    Pe la inceputul anilor 2000, erau regionale si nationale de debate, la diverse discipline: Lincoln-Douglas (1v1, formatul dezbaterilor prezidentiale americane), Parly (2v2, formatul dezbaterilor englezesti) si Popper (3v3, dupa Karl Popper). A fost un anumit avant, sustinut, oddly enough, de Adrian Nastase, si cred ca prin 2001 (2002? nu mai stiu!) baietii care castigasera nationala (unul era la Drept, celalalt la Automatica) de Parly au facut un mock debate in Parlament, si pe seara au fost la Tuca Show. Ce vremuri! Se credea (de catre noi, ca de aia ne apucasem de debate), ca daca am dezbate argumentat si dupa reguli, am curati discusul public, si poate am ajunge undeva. Ring any bells?

    Nastase a sustinut multa vreme un club de debate la Facultatea de Drept – nu singurul, dar unul dintre ele.

    Profilul debaterilor era extrem de variat – erau si de la real, si de la uman, viitori avocati, ingineri, si medici, si ONG-isti, si hipioti pierde-vara. Erau membri PDSR, PNL, UFD (eu!), anarhisti aspiranti, dictatori aspiranti, a fost chiar si un grup de la Noua Dreapta. Si, la un moment dat, si Victor Ponta.

    (foarte) Micul Titulescu a venit la club de trei ori, si a jucat fix un meci, de Parly. L-a pierdut. S-a suparat. I s-a explicat de ce a pierdut meciul – era o tehnicalitate a propos de arii de argumentatie si discursul final al Primului Ministru. A ramas suparat. A zis ca el nu dezbate dupa reguli. I s-a explicat ca o dezbatere fara reguli este doar o cearta, iar noi nu ne certam decat dupa club, la o sticla de Vinul Vampirului, si ca niciodata, chiar dupa vin, nu ne suparam atunci cand pierdem. El a plecat, imbufnat ca un copil de doi ani. El voia sa se certe. Si, iata, au trecut zece ani…Si el continua sa vrea sa se certe, si noi toti continuam sa vrem sa ne certam.

    Spre deosebire de Pontache, baietii de la Noua Dreapta au venit la club, au jucat un meci, l-au pierdut (membrul Guvernului s-a ridicat in picioare si a zis Aaaaa…vreme de trei minute, iar PM-ul a facut varza discusul final), si au plecat si ei foarte suparati, strigand ca sunt o jidanca imputita (fusesem arbitru). Jidanca sunt :P

    Cand am iesit de la club (Clubul de la Drept murise de mult, eram in SNSPA, si era noua seara), membrul guvernului ma astepta foarte nervos dupa colt, fumand tigara de la tigara, in jaca lui de piele cu tinte, si cu chelia stralucind in lumina singurului felinar chior.

    Credeam ca mi-o iau de nu ma vad. El, in schimb, atunci cand mi-am facut curaj sa trec, a aruncat tigara si m-a zis: Mai spuneti-mi o data despre ariile alea…ce-ati zis dumneavoastra, de ce am pierdut. Ca ati zis ceva. Mai ziceti o data. N-am inteles.

    N-avea bani de Vinul Vampirului, asa ca i-am mai explicat o data cum se fac ariile de argumentatie in Parly la o bere la PET, in Gradina Icoanei, si pentru ca am ajuns acasa la 12 noaptea, tata n-a vorbit cu mine trei zile.

    El nu voia sa se certe, si desi au continuat sa creada ca ii nedreptatesc de fiecare data cand ii arbitrez, (au depus plangeri impotriva mea la Regionala Muntenia cand le-am picat arbitru, desi se tragea dintr-o caciula) baietii de la Noua Dreapta s-au intors la club.

    Domnul Ponta, niciodata.

    Vorba lui Meatloaf – it was long ago, and it was far away :)

    @Zoso – nu mai are nici un rost sa dezbatem. Noi vrem sa ne certam.

    00
  45. @zoso: da, in ’98 incepuse futareala cu reformarea sistemului, la noi unii profesori erau speriati de fondul de protocol. Poate la Vianu nu s-a copiat (desi mi-e greu sa cred ca ai fost omniprezent, in toate salile de examen, ca sa stii cati au copiat), dar la licee de workeri, precum Electronica, cine a putut a copiat.

    Nu, generatia noastra nu stie feisbuc, haifaiv… Stie in schimb mici, PET-uri de bere, manele, spart seminte, aruncat gunoiul pe geam, certa cu vecinii… Chestii d-astea de mare finete si angajament civic.

    00
  46. Sa-ti mai dau un exemplu de ce s-a ales de scoala pe care am facut-o, si care presupunea ca ne va propulsa la UPB – Electronica/Telecom: nu cred ca vreunul din clasa a profesat ceva din ce am invatat. Fiecare a ajuns agent de vanzari, instalator gaze/apa/electrica, artist de circ, programator web…

    Cine vrea sa invete si sa ajunga departe in viata o va lua catinel inca de pe bancile scolii intr-o anumita directie, indiferent din ce generatie face parte. Nu ca noi, care am intrat in liceu boi si am iesit vaci, dupa ce am trandavit 4 ani pe banii parintilor. :)

    00
  47. In comunism se facea carte???? Stiti ce ni s-a zis in clasa a treia de catre invatatoare? Ca nu exista numere mai mici de 0. In clasa a patra ne-a spus ca nu se poate scade un numar mai mare din unul mai mic. Cand am invatat radicalul, ni s-a spus ca nu exista radicalul unui numar negativ (numere imaginare). In clasa a 6-a , la biologie, profesoara ne-a spus ca sexul e rau, pentru ca ne induce hormonii stresului, si o sa murim de cancer, daca o sa incercam VREODATA. In clasa a 7-a, profesoara de educatie civica ne-a spus ca oamenii care nu cred in dumnezeu sunt prosti. Am din ce in ce mai putin respect pentru invatatoarele din primara si profesorii din generala, ca aia din liceu aveau mai multa minte. Sunt nascuta in ’87, deci invatatoarele si profesorii sunt fatati intre ’45 si ’70.

    00
  48. @zoso: my bad atunci, ramasesem fixat pe Vianu, nu stiu de ce. Si daca tot ai fost la pedagogic, poate ne spui cate ceva despre colegii tai care iau 2 la examenul de titularizare. :)

    00
    • @Ionut: ah, eu sunt pentru dat examenul ăla in fiecare an, obligatoriu, nu ca anul ăsta. să lupţi in fiecare an pentru postul tău, ce pana mea. la bac aveam colege care luau 9 la oral şi ieşeau plâgând, că asta insemna repartiţie la mama naibii. am avut şi eu profesori fosile, dar 90% erau ok, iti dai seama, nu puteai preda acolo dacă erai petardă.

  49. @studenta: in generala din 3 ani de franceza am facut doar vreo 3 saptamani. Asta prin ’92-’94. Lipsa de interes din partea profesorilor. La biologie profesoara, intrebata despre spasmele musculare, a replicat ca elevul ce a intrebat-o probabil are probleme cu capul. In primara invatatoarea o tinea pe-a ei cu partidul, in gimnaziu diriginta regalista ne baga in cap ce rau a dus-o regele in exil si cum a crescut el gaini sa supravietuiasca. La muzica 3 ani am auzit numai “Oastea lui Avram Iancu” si “Cu caciulile pe frunte”. La desen tot atatia ani am povestit filme SF vazute la video. La atelier mergeam sa il adunam pe maistru din carciuma. Si cate si mai cate…

    In liceu dadeai un pachet de tigari, erai invoit de la practica o zi. Dadeai o punga cu componente electronice, lipseai toata saptamana. In rest faceam integrame, un alt mod de a-ti dezvolta inteligenta. Sport nu am facut decat rar. Cand a venit dirigintele in razie cu directorul, a gasit 3 sferturi din clasa in carciuma la Pipera. Etc etc etc…

    Cand ii aud pe astia cum se lauda ca pe vremea noastra se facea carte…

    00
  50. @all

    Mai, locul unde mergeti voi e o discutie sterila.

    E foarte greu, daca nu imposibil de definit ce dezvolta mintea (sau capacitatile) cui.

    Daca esti natural afon, nu vei fi un pianist de valoare nici daca exersezi de o mie de ori pe zi. Faptul ca ai atins un pian te face insa mai bun decat erai inainte sa il atingi.

    Pana la o varsta, cred ca e normal ca tinerii sa fie expusi la multe lucruri; desi religia (ta) se studiaza acasa, religia comparata ar fi un subiect fantastic de studiat in liceu.

    Eu am fost mate-info, si olimpica la filozofie :) Desi din filozofie nu se fac bani, era o ora pe saptamana – btw, la mate-info nu se facea logica in clasa a IX-a, pur si simplu m-a interesat.

    Cred ca lucrul care se pierde, incet, este curiozitatea intelectuala; literalmente philosophia, dorinta de cunoastere. A unei altei ecuatii, altei limbi, altui cantec, altei persoane, altei carti. Nu mai avem timp sa fim curiosi; vrem numai sa avem dreptate.

    00
  51. Scoala a devenit mai mult o prezentare de moda, prezentare de fitze si smartphone-uri scumpe. Cam atat am putut deslusi din cele cateva ore petrecute printre proaspetii (abia veniti din lunga vacanta) elevi ai unor scoli. Nu se mai poarta “rusinea”, in schimb e la loc de frunte blug-ul “pana” lantul pana la buric si geanta de piele in care incap doar 2, 3 caiete.

    00
  52. @zoso: mi se pare normal sa ii dai un fudament care sa ii permita sa faca orice isi doreste, oricand isi doreste. Prostia crincena este sa il asez pe o linie de la 16 ani si sa nu ii permit sa si-o schimbe pentru ca na, ti-ai ales-o acum trage! Din pacate teoria ta porneste de la premisa falsa ca meseria pentru care esti cel mai dotat este cea care te va face fericit sau multumit. Realitatea nu e chiar asa. Am facut 10 ani de vioara si am castigat cateva premii. Totusi, in ciuda aptitudinii, nu am fost niciodata fericita de ideea de a fi violonista profesionista :).

    Pe de alta parte viata noastra se schimba cu o viteza colosala. Profesiile in sine se schimba. Ceea ce e ok si util acum poate fi depasit in 3 ani. De asta o baza solida + comportament de cautare format + capacitatea si dorinta de a invata la orice virsta = flexibilitate; ori flexibilitatea este cea care iti va asigura un viitor bun, nu “aia am invatat, aia fac”

    00
    • @Maria: noi doi spunem acelaşi lucru, dar cu cuvinte diferite. da, ok, ii construieşti o bază. da, ok, îl înveţi câte ceva din toate. Dar mi se pare aberant ca eu, la liceu uman, să am fizică şi chimie două ore pe săptămână în loc să mă duc naibii acasă şi să dorm sau să citesc ceva. come on, nu te ascunde după deget, e stupid.

  53. @zoso: nu spunem acelasi lucru. De fapt, de la un punct incolo spunem chestii total diferite. Ceea ce vrei tu este ca specializarea sa inceapa de la 13-14 ani, adica atunci cand face optiunea real / uman la admiterea in liceu. Ceea ce este stupid.

    La 13 – 14 ani esti cel mult in stare sa alegi ce vrei sa mananci la prinz. In nici un caz nu esti capabil sa optezi ci gindul la viitorul de peste 4-6 ani. In cele mai multe cazuri nu este copilul care opteaza, este parintele, iar atunci cand opteaza copilul de prea putine ori o face pentru ca i se pare ca asta si-ar dori sa se faca cand o sa fie mare.

    Intreaba elevii de clasa XI-a la uman si ai sa fii socat cat de multi vor sa fie medici. De asta e normal sa ii oferi copilului contactul cu alte variante, ca sa nu ii inchizi iremediabil un anumit drum. Poate descopera, de exemplu, ca a ales sa mearga la uman pentru ca acolo s-au dus si prietenii, dar de fapt ii place chimia si ar dori sa ajunga farmacist.

    In plus, matematica, chimia, fizica sunt materii care contribuie la dezvoltarea capacitatii de rationament ipotetico-deductiv…prin diferite tipuri de exercitii. Te trimit din nou la Piaget. Sa stii ca faptul ca tu gindesti corect (in mare) sau poti sa argumentezi se intampla si pentru ca ai facut chimie, fizica, etc. in liceu.

    Mie personal optiunea asta de real / uman mi se pare imbecila. Mi-as dori sa se intampla ca in tarile civilizate cu invatamant puternic: sa ai posibilitatea sa optezi in fiecare an pentru un set de materii, cu conditia ca la sf. liceului sa ai un numar minim de ore in grupul de materii de baza. Asa se face ca nu vei pleca din liceu fara sa stii ce e aia forta de frecare sau forta centripeta si cum actioneaza, ce este aia fizica relativista…dar nu vei ajunge sa faci fizica nucleara de exemplu daca simti ca nu e asta drumul tau. Chestia asta merge si in Danemarca, si in Suedia si in China sau Japonia. Ar tb. sa mearga si la noi. Si da, in toate aceste tari exista examen la sf. de an cu 50% din evaluare. Adica daca nu-l treci mai repeti odata anul. In SUA s-a renuntat la acesta practica in momentul cand Bush a introdus No kid left behind. Si rezultatele se vad pe facebook, etc.

    00
  54. @Maria

    No Kid Left Behind nu spune asta… NKLB a stabilit niste standarde, pe care oamenii, ca sunt oameni, au invatat sa le triseze, insa, ca policy, nu a eliminat nimic.

    Nu sunt fan Bush (piei, Satana!) dar nu e cazul sa dam vina pe el pentru tot.

    00
  55. @zoso

    Eu la mate-info mi-am dorit mai multe ore de filozofie si de romana :)

    Sforaitul meu de la chimie (era prima ora, luni) a ramas legendar :D

    00
  56. Ai dreptate, nu a desfiintat-o efectiv, a fost un efect pervers. NKLB a desfiintat in practica repetentia pentru ca a instituit niste penalitati pentru scolile care nu indeplinesc baremele la scoruri, promovabilitate si scoruri medii, au multi drop-outs si repetenti care merg pana la desfiintare. De fapt, daca imi aduc aminte corect si pe la noi s-a incercat asta pe la mijlocul anilor ’90 cand eram in liceu.

    00
  57. @Zoso: citeste cu atentie ce am scris. “cu conditia ca la sf. liceului sa ai un numar minim de ore in grupul de materii de baza”. Cand spun minim de ore nu ma refer la minimum posibil, adica 0, ci la un minim prestabilit. Acel minim prestabilit se refera la cate ore sunt necesare pentru a preda o baza in materia respectiva, dar nu si elementele aprofundate. De exemplu in matematica ar insemna algebra dar nu analiza matematica.

    00
    • @Maria: de ce e greşit sistemul cu până la clasa a 10a inveţi de toate şi după aia iti alegi cariera? contextul e aproape creat, a face un orar cu ore alese e foarte complicat.

  58. Ha, am gasit-o! Asta e pentru Ionut, Sorin si pokemonii: http://www.lamebook.com/stay-in-school/stay2/

    00
  59. Pentru ca la virsta aia nu ai cum sa faci o alegere corecta din mai multe motive sau in cunostinta de cauza.

    In primul rand nu ai maturitatea emotionala sa intelegi niste lucruri. De exemplu, cat de usor crezi ca va intelege un copil de 15-16 ani care vrea sa se faca medic ce inseamna sa iti moara un om pe masa de operatii…sau sa pui in diagnostic gresit si sa omori pe vreunul? Iti poti da seama de asta cand ajungi student in spital….si descoperi ca nu poti sa tolerezi. Ce faci mai departe? Pe principiul tau, ai invatat doar materiile care ti-ar trebui la facultate. Unde te duci? Continui sa fii medic? Nu ti se pare mai normal sa ai liberatea si posibilitatea de a merge pe un alt drum?

    In al doilea rand pentru ca inca nu ai capacitatea intelectuala de a discerne cerintele si limitarile unei profesii sau a alteia. Iti dai seama abia cand dai cu nasul de ea.

    In al treila rand pentru ca poti ajunge acolo si sa-ti dai seama ca desi meseria iti place, mediul social legat de practicarea ei sau asteptarile sociale sunt de koko si nu le suporti…sau nu il mai suporti. Eu am trecut prin experienta asta. Din fericire scoala m-a format in asa fel incat sa pot schimba macazul, chiar dramatic as spune. Dupa 6-7 ani de HR am intrat in IT (unde ma joc de 4-5 ani). Am prietena care dupa ce a terminat o facultate de farmacie a descoperit ca nu-i place meseria. Avea insa talent la desen si bafta de a fi la unul din putinele licee din Capitala unde se practica desen ca materie optionala. Acum lucreaza la o companie dezvoltatoare de jocuri ca Art Director. Am prieten care a trecut de la avocatura la acupunctura si kineto-terapie. A descoperit ca ii place mai mult si ca oricum financiar este peste nivelul anterior. Sunt oameni care si-au gasit drumul in viata mai tarziu, dar acum sunt fericiti. Nu e nimic rau in asta. Suni oameni care au facut 2-3 incercari pana cand si-au gasit drumul corect. Important este ca si l-au gasit.

    In al treila rand pentru ca iti inchide drumuri total aiurea! Personalitatea nu este formata decat pe la 19-20 de ani. Ceea ce iti place acum poate sa nu-ti mai placa peste 6 luni, nu peste 4 ani. Optiunea insa a fost facuta, mori cu ea de gat.

    00
  60. @maria: ce-ţi mai place shaorma… După logica ta acest sistem produce numai laureaţi de Nobel, sau cel puţin MacGyveri. Nu ştiu cum se face că nici măcar generaţiile de dascăli de frunte ai României nu au intrat în Top 200 inventatori la nivel mondial, iar universităţile româneşti rar sunt văzute prin topurile elitiste. Probabil îi ducea prea mult capul, dar modestia nu le-a permis să se afirme.

    00
  61. @Ionut: am citit si recitit comentariile mele. Am tras conclusia ca tu suferi grav de halucinatii vizuale, baietash.

    Nu am afirmat explicit sau implicit in nici un moment ca un sistem care ar genera pe banda rulanta laureati de Nobel. Nu am afirmat ca ar produce oameni-orchestra care se pricep la orice. Ar fi aberant!

    Nu am afirmat ca universitatile romanesti ar fi universitati de elita. Departe de mine acest gand. Sunt in majoritatea covarsitoare poplate de profesori depasiti de evenimente care predau materie perimata. Nu am afirmat ca profesorii de liceu ar fi niste mici genii ascuse. Multi dintre ei nu isi inteleg propria materie. Am avut profesoara de engleza care sustinea sus si tare ca “Invention is 10% inspiration and 90% perspiration” se traduce Inventia este 10% inspiratie si 90% perspicacitate. Cand i-am spus care e traducerea corecta mi-a dat 4 si m-a dat afara din clasa. Dupa parerea ei transpiratie era un cuvant obscen deci nu se putea sa fie in cartea de engleza.

    Cat despre top 200 inventatori ai sa razi, foarte putini din ei au fost dascali. Daca ai sa te amuzi sa te uiti aici: http://www.patentsencyclopedia.com/invl/00000 ai sa vezi ca majoritatea lucreaza in sistemul privat, nu in universitati. Ceilalti sunt cel mult “visiting professor” sau “visiting researcher”.

    Am afirmat insa si continui sa sustin ca un sistem care ofera o baza de cunostinte solide + formeaza comportament de cautare + formeaza gindire analitica ar genera oameni care au suficienta flexibilitate incat sa aiba potentialul si curajul de a schimba macazul in cazul in care nu sunt multumiti de situatia in care se afla. Adica ar genera angajati care sunt multumiti sau pasionati de ceea ce fac sau macar care nu fac treaba de mantuiala si petrec 50% din programul de lucru pe balcon la tigara. E pe undeva pe blog o discutie despre angajatii nefericiti si oamenii care se vaieta dar nu fac nimic sa-si indrepte situatia. Ei bine, asta cred ca e solutia ca macar copii lor sa nu treaca prin situatie identica.

    Sper ca aceasta explicatie de ajuta sa intelegi mai bine discutia.

    00
  62. @Maria: nu-i aşa că eu sunt ăla care nu înţelege discuţia? Sau noi doi avem puncte de vedere diferite, dar îţi e greu să accepţi că nu toţi gândesc ca tine?

    De când sistemul românesc oferă cunoştinţe solide? Cunoştinţe solide despre ce? Formează comportament de căutare? Da, se caută părinţii prin buzunare ce să le mai ducă profesorilor la şcoală să treacă loazele clasa. Formează gândire analitică? Ţi se pare că generaţia noastră excelează în aşa ceva, cu toate că ne bătem cu cărămida-n piept că suntem mai deştepţi ca pokemonii?

    Cât despre stat la ţigară… Cunosc destule cazuri de persoane sărite de 30 de ani care freacă menta la job. Că aşa s-au format, şi aşa consideră că e OK. Părinţii lor furau materiale din fabrică (câte cuţite, măsuţe şi cuiere s-au făcut pe vremea lui Ceauşescu cu materiale furate din fabrici, şi câte balcoane au fost închise cu geamuri de tramvai furate din depouri), ei fură rechizite de birou sau (cazul cel mai des întâlnit) din timpul de muncă. Stat pe mess, Youtube sau zoso.ro în loc să faci rapoarte sau ce eşti plătit să faci, înseamnă că nu-ţi faci treaba, ci freci menta.

    00
  63. @ionut la vianu in 98 nu s-a copiat pentru ca in 97 am fost, alaturi de alte cateva licee de elita, nucleul protestului care a dus la amanarea bac-ului la 7 materii pe care vroia sa-l introduca Marga.

    liceele au nevoie de niste pedagogi de genul life-coach, care sa isi foloseasca invataturile si poate capacitatea naturala de intelegere a adolescentilor ca sa-i ghideze in viata. ca un mentor. am avut norocul sa descoperim un astfel de om in proful de germana, care in loc de lernen putzen ne provoca la dezbateri ce reuseau sa desprinda un firicel de idei noi si de gandire mai putin superficiala din cleiul naivitatii specifice varstei noastre.

    00
  64. @Ionut: multumesc ca ai ilustrat gradul de adaptare al pokemonilor. Stiu ca am scris mult si pentru tine cititul este o chestie nenaturala, dar hai totusi concentreaza-te. Promit ca nu doare!

    Eu am facut urmatoarele afimatii:
    1. “(universitatile…) Sunt in majoritatea covarsitoare poplate de profesori depasiti de evenimente care predau materie perimata”
    2. vorbind despre profesori: “Multi dintre ei nu isi inteleg propria materie” dupa care am dat exemplu de profesoara tembela.

    Din chestia asta tu ai tras concluzia, de altfel foarte logica (<– sarcasm), ca as fi sustinut ca sistemul romanesc ofera cunostinte solide, formeaza comportament de cautare, etc. Wow…

    Ceea ce sustin eu in comentariile mele nu este ceea ce se intampla acum, este ceea ce mi-as dori sa se intample sau ceea ce, imho, ar tb. sa se intample in invatamantul romanesc.

    Nu stiu din ce generatie faci tu parte, dar eu cred ca generatia mea a facut si destul de multe chestii bune. De exemplu, generatia mea si cele de dinaintea mea au reusit, de bine de rau, sa aduca tara asta pe + economic niste ani. De bine de rau generatia mea a transformat Romania intr-un hub recunoscut pentru calitatea programatorilor cam in toate tehnologiile. Generatia mea a obtinut niste premii (multicele) pe la cam toate saloanele de inventica. Din generatia mea fac parte Stefania Kori Calomfirescu, Mihai Ivanescu si Sandu Popescu (asa-i ca n-ai habar cine sunt?). Din pacate, tot din generatia mea face parte si Elena Udrea. Generatia mea s-a remarcat prin obtinerea celui mai mare numar de premii la salonul de inventica de la Geneva din 2006. Generatia pokemonilor se remarca prin promovabilitate de 40% de la bac.

    Si inca ceva, nu am nici o problema cu cei care au opinii diferite atat timp cat imi dau impresia ca macar incearca sa gindeasca. Pana acum nu te califici!

    00
  65. @zoso. La final te intrebi “Cine e de vina?”

    Dupa “criza” Bacalaureatului 2011 s-au gasit tot velul de acuzati si vinovati. Ba ca e sistemul de invatamant sau copii, ba capsunarii sau criza, politicienii sau finantele.

    Nu cumva vina este a noastra, a adultilor care trebuie sa fim mai aproape de cei carora le-am dat viata? Nu-i asa ca ne ideea ca vom avea in copiii nostri un sprijin la batranete, ca munca lor (de fapt taxa pe munca) ne va asigura pensia? Gandim asta dar in acelasi timp, cand vedem generatia din scoli, ne resemnam (nu fara suparare) si spunem cu dezgust “Cine!? Astia!? Daca ne lasam in seama lor o sa fie vai de noi la batranete”.

    De ce s-a ajuns la asta? Motive se tot gasesc: scoala nu mai e ce a fost, copiii sunt mai emancipati, copiii au mai multe tentatii, profesorii nu mai au motivatie (poate nici elevii). Excludem din “cercul” invatarii o componenta foarte importanta – parintii (familia). Noi ca parinti am ajuns sa ne petrecem tot mai putin timp alaturi de copii, relatiile din familie fiind serios afectate. Ne rezumam in foarte multe cazuri la asigurarea mijloacelor de trai (casa, masa, haine). Din pacate in familie se invata acele lucruri care faciliteaza si permit realizarea unui invatamant de calitate. Responsabilitatea, corectitudinea, punctualitatea, respectul fata de semeni, increderea, iertarea si altele care nu se invata in scoala. Totusi acestea sunt chiar punctele de plecare pentru educatia scolara a copiilor. Aceste valori trebuie sa fie sadite si cultivate de parinti constant si cu responsabilitate dar oare mai gasim timp suficient pentru asta?

    Sa vedem cat timp avem: de la 9 la 18 la servici (8 ore + 1 ora pauza de masa). La ora 19 ajungem acasa, in cazul in care nu am fost blocati in trafic sau nu a trebuit sa ramanem la servici peste program. Pana la ora 20:30 cumparaturi si rezolvarea unor probleme gospodaresti (aici includem si schimbul din haine de servici in echipamentul “casnic”). Urmeaza o mica verificare a lectiilor, raspuns pe fuga la cateva intrebari ale copilului, tras o mica mustruluiala daca e cazul, pus masa si mancat de cina. In timpul mesei se discuta, eventual, cu sotul/sotia cateva lucruri care trebuie rezolvate (facturi, taxe/impozite, adeverinte de obtinut, planificat reparatie masina etc.). S-a facut ora 21:30 (cel putin). Spalam vasele sau le lasam pe dimineata. Intram putin pe mail si Facebook. Facem dus si deja e 23:00 sau chiar mai mult. In acest timp copilul ar fi vrut sa ma intrebe ceva si sa ne petrecem putin timp impreuna dar am fost prea obosit/a. Ramane pe maine (de parca maine nu ar fi la fel). Sfarsitul de saptamana mult asteptat ne propune putina odihna activa: cumparaturi, curatenie, spalat, gatit, mici reparatii si maxim 8 ore libere de petrecut cu familia la plimbare, la strand sau la o intalnire cu prietenii (daca ii mai avem).

    Unde e problema? Problema e la programul nostru. La inceput lucram de de la 7 la 15 (nu era pauza de masa dar nici nu simteam asa tare nevoia). Apoi programul s-a modificat de la 8 la 16, urmat de 9-17 si la final 9-18 cu pauza de masa. Explicatii: firmele fac economie la curent (la 9 dimineata nu mai trebuie aprinse atatea lumini), pauza de masa in multe cazuri nu se ia si angajatul lucreaza o ora in plus, unii chiar se bucura pentru ca dorm mai mult (nu fac fata la trezitul de dimineata). Poate ca mai sunt si altele dar ideea e ca programul actual este o alegere a adultilor, fara sa ia in seama implicatiile asupra copiilor.

    Si uite asa copii nostri ajung sa fie educati de bone, vecini, bunici (in cazul fericit) si sa culega “valori” de langa bloc, de la televizor (acesta aproape a primit statut de baby siter), internet etc. Dupa o vreme ne miram de “operele” copiilor si revoltati ii apostrofam “Eu asa te-am educat?”. Daca ar realiza ce se intampla ar putea sa ne raspunda “Tu m-ai crescut dar nu m-ai educat.” insa copii nici nu se mai obosesc sa ne raspunda pentru ca oricum noi nu mai suntem perceputi ca o autoritate in materie de educatie. Noi suntem “furnizorii” de “casa, masa” si stres (din punctul lor de vedere).

    Ce-ar fi sa ne propunem sa fim mai aproape de ei, sa fim ceea ce trebuie sa fim ca sa putem sa avem copiii pe care vrem sa-i avem?

    In primul rand ar trebui sa rezolvam problema timpului dar acest lucru ar insemna reintoarcerea la programul de lucru care sa ne permita sa fim acasa cel tarziu la ora 16. Veti vedea ca si noi ne-am simti mai bine. Sa nu-mi spuneti ca programul firmei voastre este legat de programul clientilor, furnizorilor, s.a.m.d.. Si ei trebuie sa-si schimbe programul pentru ca pana la urma si ei sunt in situatia voastra.

    Este o samanta a caror roade o sa se vada in timp dar beneficiile sunt nemasurate pe termen lung.

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de pe eMAG prin acest link sau de la PCGarage prin acest link.