Cum ne ferim de samsarii de mașini

În ultimii ani, din motive care variază de la “condiții economice dificile” la “toate mașinile noi sunt urâte cu spume”, vânzările de mașini noi au scăzut, românii pe persoană fizică preferând achiziția de mașini second hand. Dar aici intervine o întreagă bătaie de cap, care începe cu găsirea mașinii potrivite bugetului și cerințelor și se termină cu verificarea mașinii și încheierea contractului de vânzare cumpărare.

Deși nu sunt un mare expert în mecanică, mă pricep relativ decent la mașini încât să îmi dau seama dacă o mașină e ceea ce pretinde cumpărătorul că este. Iată așadar câțiva pași care vă ajută la detectarea problemelor unei mașini second hand.

Notă: samsar nu are o conotație negativă în limba română, geambaș da.

 

Mitul autohaus-ului nemțesc în ultimul deceniu

În ultimul deceniu, s-a răspândit ideea că e de ajuns să mergem pe mobile.de, să selectăm acolo “dealer” și gata, avem garanția că mașina este fix ca în descriere. De cele mai multe ori, funcționează, dar au apărut și la ei geambașii de mașini, de obicei turci sau polonezi, care se comportă fix ca suedejii noștri când e să vândă ceva.

Așadar, dead giveaway: dacă în descrierea autohaus-ului se spune că se vorbește turcă sau poloneză, evitați.

 

Mitul break-ului nemțesc

Germania are 12.879 kilometri de autostradă și este înconjurată de țări care au autostrăzi. Neamțul e obișnuit să se suie pe autostradă și să facă 3 sau 5.000km în concediu. Plus excursii scurte, de 2-3 zile. Un neamț pune 10.000km pe o mașină pe an doar în concediu.

De aceea veți găsi mașini gen S6 sau RS6, vechi de 8 ani, care au doar 60.000km, că neamțul a condus-o doar în concediu, și e doar mașina de concediu.

Pe de altă parte, sunt extrem de multe mașini care adună 150.000km în 4 ani fără probleme, că omul merge la 4 sedii ale unei firme, sedii aflate în patru colțuri ale Germaniei.

O idee bună de descoperire a geambașului este căutarea pe mobile.de după o mașină similară. Dacă acolo are 250.000km și aici 80.000 la același preț, ceva e dubios.

 

Exploatarea unei mașini

Prin țările arabe sau prin cele vestice veți vedea frecvent mașini vechi, care au 400.000km pe bord și n-au nici un sughiț. Asta pentru că pe vremuri mașinile se făceau ca să dureze, doar că între timp companiile și-au dat seama că nu câștigă nimic dacă Hans are un Benz din 1986, care merge brici și nu are nevoie de altceva. Așa că au mărit bugetele de marketing și au început să facă mașini cu durată de viață mai scurtă. 

Durata de exploatare a unei mașini depinde însă și de nivelul mașinii și de calitatea întreținerii. Un BMW Seria 5 are viață mai lungă, dacă e întreținut corect, decât o Opel Corsa. Un Megane mai mult decât un Logan. Un A4 mai mult decât un Passat.

De aceea, când căutăm o mașină, cartea de service e obligatorie.

 

Cartea de service a mașinii

Lipsa ei nu e un răspuns acceptabil. Serios. Cartea de service se ține în mașină, se scoate când e la service, se trec pe ea chestii, se pune la loc în mașină. Nu are unde să se piardă. Ah, dacă era în mașină când aceasta a luat foc da, dar altfel nu. Plus, “am pierdut cartea” denotă un bou care nu s-a îngrijit de mașină.

Ce urmărim pe carte: reviziile conform manualului, o dată pe an sau la 10 sau 15.000km. Știu că o să sune ca o noutate pentru unii, dar revizia se face și după ce mașina a ieșit din garanție. “Am făcut-o la un prieten” sau “nu mi-a mai scris la service revizia” e vârful icebergului.

 


Cele de mai sus sunt un prim pas, pas pe care eu îl consider important. Cetin mi-e martor, că am fost să îmi iau Foresterul cu el, nici nu m-am uitat la mașină până nu am văzut actele. Nu mă interesează cât de bine arată, actele să fie în regulă întâi și apoi mai vedem. Asta pentru că nu îmi place să am bătăi de cap.


 

 

Mașinile predispuse la samsareală

Sunt câteva mărci, le știți și voi, care sunt predispuse la mici ajustări, datorită reputației bune pe care o avea în anii 80 și 90: Mercedes Benz, Audi, BMW, Volkswagen, Opel.

Nimeni nu încearcă să vopsească o Kia sau o Toyota, care sunt mașini mai cuminți sau mai așezate, dar asta nu înseamnă că excludem din start ideea. Am văzut la un moment dat niște manevre cel puțin hilare pe Subaru sau pe Volvo.

Asta nu înseamnă că evităm absolut automat triada coca sau mașinile nemțești, ci că e bine să fim extrem de atenți dacă ne dorim una. E BMW și n-are carte de service sau o are și ultima ștampilă e de acum 3 ani? Evităm.

 

Pragul psihologic 80.000

De ce atât de multe mașini se învârt în jurul a 80.000km pe bord? De ce samsarii dau kilometrii înapoi până la această valoare?

Păi, cum spuneam mai sus, orizonul de exploatare al unei mașini s-a scurtat. Și geambașii au observat că românul gândește așa: are 80.000, mai merg cu ea 4 ani, îi fac 150.000 și o dau mai departe, că e mașină nemțească, merge cel puțin 300.000.

Doar că nu mai e așa. Mașinile vin din Germania cu cel puțin 150.000km pe bord, pentru că neamțul s-a obișnuit că ăsta e orizonul de exploatare al mașinii, după asta trebuie să înceapă să bage bani în ea și el nu vrea să facă asta, vrea să o dea mai departe la jumătate de preț și să își ia una nouă.

Românul dacă o vede la 150.000 strâmbă din nas, că știe și el același lucru: mașina va avea nevoie de reparații și nu vrea să fie el fraierul care să bage bani în ea. Pentru că, de cele mai multe ori, își permite mașina, nu și întreținerea ei.

 

Poziționarea mașinii

Probabil ar fi trebuit să încep cu asta, dar se încadrează mai bine aici, daca vorbim de bani și de întreținere. Sunt trei mari categorii de mașini: ieftine, decente și premium, și e bine să știm unde ne încadrăm pentru a nu face confuzii.

Spre exemplu, Renault produce mașini ieftine gen Symbol sau Megane și decente gen Laguna sau Latitude. Distanța de la Megane la Laguna este de 8.000€ la prețul de catalog. Distanța dintre Citroen C4 și C5 este asemănătoare, la fel și cea dintre Astra și Insignia. Sunt mașini diferite, chiar dacă sunt făcute de același producător și uneori împart platforma, piesele sau alte minuni.

Bancul cu ursul și vulturul în avion ar putea fi tradus așa pentru mașini:

– băi, ursule, tu ai dat 26.000 pe mașina ta?
– nu, am dat 14.000!
– și atunci de ce vrei să se comporte la fel, băi fraiere?

Și spun asta pentru că o mașină de genul Laguna sau Insignia se strică mai rar, chiar dacă costă mai mult reparația, și are șanse să fi avut proprietari care să le întrețină mai bine decât săracul care și-a luat o mașină mai ieftină și a reparat-o cu ciorapi și sârmă.

 

Fiți rasiști

Samsarii de culoare se bazează foarte mult pe ideea că “ce dacă e țigan, mașina e cu două mii mai ieftină decât orice am găsit pe piață”. Și odată cumpărătorul înmuiat la simțuri din cauza prețului, se face loc pentru “bate doar un pic”, “schimbați dvs. uleiul” și alte asemenea.

Și nu e doar cazul cetățenilor de etnie romă, puteți discrimina și țăranii sau cocalarii fără regrete. Dacă nu știe să vorbește, dacă se poartă ca un țopârlan, dacă o bagă pe aia cu “n-am io timp să merg la service”, puteți ignora.

 

Testul vitezei

Îi dai mașinii 150 unde ai loc și accelerarea și ținuta de drum e ok? Nu tremură nimic, nu sughite mașina? E o mașină decentă. Samsarul sare ca ars că îi strici mașina dacă vede așa ceva, că el a mers cu grijă cu ea din Germania până aici.

Sigur, la mașinile care pot prinde asemenea viteze, la Logan merge și 100.

 

Evaluarea la service

Sunt reprezentanțe care oferă acest serviciu contra unei sume modice. Sunt service-uri unde un meseriaș poate vedea în cinci minute dacă mașina a fost lovită, unde, cât de grav, ce părți s-au vopsit și așa mai departe.

Am văzut de câteva ori asta, merită, e un spectacol. La una dintre mașini, băiatul a mers cu degetul pe mașină: cineva a acroșat ceva, janta zgâriată a fost pusă pe partea cealaltă pe spate, a fost înlocuit farul, oglinda, cele două aripi au fost revopsite, acroșajul a fost ușor. Vânzătorului i-a pierit cheful de viață.

Plus, există și mașini lovite grav și reparate, am scris aici de asta.

 


Suntem un popor care, în ciuda unei piețe concurențiale care există deja de 25 de ani, nu am învățat încă să ne vindem bunurile, de aceea sunt ușor de “făcut din vorbe”, naivi și sperăm ca partea cealaltă a contractului să fie la fel bună credință noi.

 

ps: șterg comentariile imbecile de genul “da’ ce, eu nu păstrez actele, eu sunt viteaz, eu sunt deștept”.

 

vanzator-de-masini

<

p align=”center”>“vânzător de mașini” via shutterstock

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

115 comentarii

  1. Locuiesc in Germania, iar media de km(concediu +serviciu) pe an in cazul meu este intre 25-30.000. Tin sa precizez ca exista dealeri care completează in cartea de service reparații sau perioade de service fara sa le executa in realitate sau facturi de reparații ”umflate” la pret, doar ca sa dea bine pt client.

    00
    • passat 2006, in 2012 a intrat intara cu 380000.
      Arata impecabil. Acum are cam 450000, s-au bagat bani in el, nu foarte multi, am i mmult consumabile si evident pastrand traditia reviziilor. Probabil daca il da pe la 130000, se vinde repede…

      00
    • Eu daca vand o masina si ma intreaba ala de facturi ,carnete de intretinere…..il trimit la plimbare.
      Pai cumperi masina sau hartii.
      A vrei masina noua, pai nu veni la mine!
      Daca vrei sa te feresti de samsari il iei pe unul care se pricepe cu tine.

      00
  2. Merci pentru articol!

    00
  3. Sunt trei mari categorii de mașini: ieftine, decente și premium, și e bine să știm unde ne încadrăm pentru a nu face confuzii.

    Spre exemplu, Renault produce mașini ieftine gen Symbol sau Megane și decente gen Laguna sau Latitude. Distanța de la Megane la Laguna este de 8.000€ la prețul de catalog. Distanța dintre Citroen C4 și C5 este asemănătoare, la fel și cea dintre Astra și Insignia. Sunt mașini diferite, chiar dacă sunt făcute de același producător și uneori împart platforma, piesele sau alte minuni.

    Aici amesteci categoriile cu clasele de masini, adica pretul (asa in general pretul) cu dimensiunea.

    Dupa marime Symbol e (super)mini, Megane e compacta, Laguna e clasa medie (large family car).

    Astra e compacta, Isignia e clasa medie.

    In aceeasi clasa ai impartirea in functie de calitate/pret: ieftina – Logan/Sandero, decenta Hyundai i20/, premium Volvo C30.

    00
  4. Bun, bun ghidul.
    Da’ prefer varianta scurta, fara prea multa socializare:
    SH direct de la dealer ( de obicei cu 2 sau 3 ani de leasing operational la activ).
    Actele la control, ii pui sa-ti arate frumos si pe calculator tot istoricul masinii, ca suntem in secolul XXI si nu ne rezumam doar la hartie si cerneala. Daca esti mai ValiPetcu il contactezi si pe omu’ care a condus-o, etc.
    Totul in regula, te dai cu ea, iti place, dai banu + buy-back-ul, dupa cum e cazul.

    00
  5. La unele marci cartea de service este in format electronic. Partea buna – nu (prea) ai cum s-o manaresti. Partea naspa – daca vrei sa vinzi masina, trebuie sa te duci la reprezentanta ca sa scoti un cerificat. In tarile cu apa calda poti verifica istoricul masinii dupa VIN. A inceput sa fie implementata chestia asta si la noi, dar mai timid… Testul vitezei nu stiu cat e de relevant. Am mers cu Cielo-ul maica-mii (2003) cu 190 si nu tremura/sughita nimic. Amortizoarele sunt praf, planetarele sunt praf, ambreiajul mai are putin si e praf. Nu se auzeau din simplul motiv ca eram pe autostrada si nu erau gropi care sa le faca sa se auda.

    00
    • Deci ar trebui adaugat si „condus pe piatra cubica”

      00
    • La Cielo poti sa mai adaugi: vitezometru praf.

      00
    • Pe aia cu 190 km/h la Cielo mai taie o! Masina aia nu prinde atat nici aruncata din avion de la 10.000 m ! Mai minte omul dar nci chiar asa !

      00
    • Dragule sa nu ne hazardam cu viteze de-astea luminice la cielo… Cat despreUna peste alta, poate nu stii ce inseamna „amortizoarele sunt praf”… Am mers eu cu amortizoare praf pe autostrada si la 120 km/h dansa de „fund” masina de zici ca dansam salsa. Si era un golf 2.0 tdi 140 cp…

      00
  6. Cartea de service este atat de importanta? Cineva de la un service mi-a propus una in alba sa scriu eu ce vreau pe ea. Altfel, la ultimele 5 revizii n-am trecut nimic pe carte, dar setez pe calculatorul de bord 6000km pana la urmatoarea revizie.

    00
    • Da, am aflat si eu: carte de service = 50 – 100 EUR.

      Solutia e simpla: unde o duci la service? A, la reprezentanta? Atunci mergem acolo si verificam istoria reviziilor etc la service.

      00
  7. Mi-am luat masina cu carte service, dar la inceput eram sceptic in privinta ei. Acum dupa 6 luni de la achizitie, cand nu mi-a picat nimic la masina si merge foarte bine, am devenit ceva mai increzator in acest „document” al unei masini second hand.

    00
    • Sper ca stii CA_CArtea de service poate fi confectionata / cumparata contra unei sume modice (de exemplu 100 de euro pentru Ford Focus Wagon 1.6 diesel) ;)

      00
    • știu, dar il consider un fenomen izolat, nu cred că se intâmplă așa ceva pe bandă rulantă, cum e datul kilometrilor înapoi.

    • „fenomen izolat.”
      Nu e izolat printre samsari. Dar te poti prinde, pentru ca majoritatea sunt „smecheri” doar prin comportament, nu si prin tehnica. Adica nu-i duce mintea la detalii si apreciaza ( corect) ca nici pe gascanii pe care le vaneaza ei nu-i duce mintea atat de mult.
      Gen , vezi carte cu 5 revizii ,toate la acelasi service, evident cu stampilele avand aceeasi nuanta a tusului ( cam imposibil) , cu cam acelasi scris , chiar daca e cu pixuri diferite , unde scrisul se vede ca e tot relativ recent ( fara efect de imbatranire). Nu mai zic de chestii tehnice de audit precum verificarea legii Benford pe valorile kilometrajului inscrise la fiecare revizie si datele de revizie, + verificari sa nu fi fost duminica , de pasti si altele , ca nu le au toti cu matematici. Si tot ce-am descris nu cere sa fi expert in autentificarea documentelor , ci doar atent.

      Eu tratez prima impresie de posibilitate de fals si am plecat. Imi asum riscuri doar pe banii altora.

      00
    • Cartea de service pot confirma ca se modifica/confectioneaza fara batai de cap. De obicei pe „dincolo” se fac revizii si la caroserie (in principiu o inspectie vizuala etc) cel putin in perioada de garantie. Daca nu ai asa ceva in cartea de service deja suna dubios.
      Cred ca merita sa dai 50-100 lei la reprezentanta ca sa verifice VIN’ul si tot istoricul masinii.
      https://vindecoder.eu/
      Aici de obicei apar tot felul de detalii. In cazul Ford apar foarte multe detalii. Daca acolo apare ca masina are jante de aliaj din fabrica si pe masina sunt jante de tabla… samsaru face un ban cinstit din roti. Daca pe pagina apar xenoane si masina are becuri normale e iar un mic semn de intrebare.
      La unele cauciucuri premium se face garantie scrisa care se pastreaza in masina – evident este trecut acolo indexul km.
      Indiferent de ce scrie pe cartea de service este necesara efectuarea reviziei la achizitie (in Germania de obicei se schimba doar filtrul de motorina la fiecare revizie, restul filtrelor – aer, polen, etc se schimba la a 2 a revizie, la ei nu e asa praf si jeg ca si la noi), daca nu si distributie…

      00
  8. Uite cazul meu. Masina cumparata acum 5 ani, Audi A4 cu faimosul 1.9 tdi. Masina avea la vremea respectiva 200k km si ceva maruntis. Carte de service la Audi pana a iesit din garantie dupa care alternau reviziile la 3 service-uri. Am trimis mail la service-urile respective, mi-au raspuns mi-au certificat faptul ca masina exista la ei in baza de date si ca da reviziile din baza lor de date se pupa cu cartea de service.
    Tinand cont de asta multi m-au blamat ca-mi iau masina cu 200k km la bord si ca cu banii respectivi luam ceva mai tanar si cu mai putini km din tara.
    Ma felicit ca am facut o alegere foarte foarte buna. Pe langa faptul ca in 5 ani si 180k km am schimbat numai pompa de motorina ( mergea curatata, era problema comuna, tutoriale pe net la greu…..mi-a fost lene). Am dat pe pompa 700 de lei ( second). Am mai schimbat compresorul de AC care era pocnit cand am cumparat-o si mi-am asumat constul. Pe langea asta doua numai si numai consumabile ( amortizoare, distributie…etc).
    Deci da, istoricul masinii conteaza enorm. Mai bine dai inca 1k km de euro in plus un e cazul dar economisesti mai mult dupa si dormi si mai linistit daca e vorba de sume mai mari.

    00
  9. prost am fost cand mi-am luat masina si mergem la revizii in reprezentanta ca am inghitit galusca cu „nu ne mai dati cartea masinii sa scriem in ea ca va dam facturile de fiecare data si le pastrati dumneavoastra” … acum normal ca nu le mai am pe toate … cartea de service e virgina .. si daca vreau sa vand o sa fie dubios

    00
  10. ideal e s-o iei de la un cunoscut, metoda Arhi.

    00
  11. Damn… cel mai lung articol… ever.

    00
  12. De ce nu povestesti cum ai cumparat Forester-ul. Te-ai bazat numai pe cartea tehnica? Nu ai mai mers nicaieri sa o sui pe rampa? Ce ai mai facut la masina dupa ce ai cumparat-o? Uleiuri, distributie… probleme cu vestitele amortizoare SLS?

    00
    • am explicat aici cum am cumpărat-o: https://zoso.ro/romanii-vanda-masinile/

      de băgat în ea, momentan nu mare lucru: pompă de aer (400€), vopsit (600€), curățat rugina de pe discuri (30€), reparat mici problemuțe (100€), verificare suplimentară la un service prieten (gratis). va mai urma cureaua de transmisie (300€) și revizia anuală (200€).

    • Ai bagat peste 1000 euro in reparatii in 1-2 luni si spui ca nu e mare lucru? Imi scapa mie ceva?

      00
    • nu știu, îți scapă? omul mi-a spus că mașina are mici probleme care necesită investiții, dar se putea merge cu ea și așa. asta una. a doua, cine se așteaptă să ia o mașină sh și să nu fie nevoie de reparații?

    • 600 euro vopsit integral in Bucuresti?
      Te rog daca este asa ( tot Forester am) da-mi si mie adresa pe privat , ma rog, daca nu e din Brasov.
      Mie mi-au cerut in jur de 6000 ron, ca imi vine sa imi bag picioarele si sa o colantez.Daca mai da vreun Gigel cu cheia, schimb colantul pe aripa sau pe usa si ies mai ieftin.

      00
    • nu, în brașov. sorry.

    • Am recitit articolul https://zoso.ro/romanii-vanda-masinile/
      Am o mare nedumerire!
      Distributia la XT este diferita fata de aspirat? La mine scrie negru pe alb 90k km sau 5 ani si asa am si facut-o prima ( la 87k km in doi ani) si se apropie a doua ca a facut 5 ani dar doar 60k km!
      Vad ca tu zici de 150k km, nu specifici la ce perioada, dar cam tot le la 5 ani!
      Sa fia asa o diferenta?

      00
    • in cartea mea și pe forumuri scrie că la XT e la 160.000km. nu cred că e in funcție de ani, ci de kilometri.

      stai un pic. eu vorbeam de cureaua de distribuție, nu de distribuție. sorry.

    • ce plm 200E revizie anuala? poate imi scapa mie ceva.
      apropo: http://www.cars101.com/subaru/subaru_maintenance.html

      00
    • ” Și odată cumpărătorul înmuiat la simțuri din cauza prețului, se face loc pentru “bate doar un pic”, “schimbați dvs. uleiul” și alte asemenea.”

      Aici suna ca si cum n-ar trebui sa acceptam asemenea detalii, dar tu ca ti-a spus ca mai ai de bagat inca 1000E in Forester n-a fost problema? Ceva nu pusca…

      00
    • Eu fiind informat de starea mașinii și de posibilitatea de a găsi defecte în valoare de 1-2-3 mii de euro în ea de către proprietar. Dar da, e același lucru cu un samsar care îți spune „merge, coae, n-are nimic”.

  13. Eu recomand privatii. Sunt sanse mari sa fie oameni de treaba. Am intrat in zeci de parcuri si am vazut sute de masini. Exista niste aplicatii de telefon cu ajutorul carora samsarii vad masinile inainte sa apara pe site. Le rezerva si in 2 zile sunt in Ro. N-ati vrea sa stiti cum sunt conduse acele masini pana in tara.

    00
  14. Hai sa te mai completez putin :
    Nu duceti masina la service ales de vanzator pe motiv ca o face repede , ca o stiu baietii, ca etc. Alegeti un service de incredere sau reprezentanta, astia o verifica temeinic si cum zice si articolul iti spun imediat daca a fost lovita, daca necesita investitii urgente, etc. PArtea cu km e usor de dedus si din starea masinii, interior tocit, volan tocit, faruri matuite, discuri de frana schimbate ( astea se schimba cam la 150 k km , daca sunt unele noi e clar ca n-are 80k ) ,stare motor , etc. Tester trebuie sa fie dedicat pentru o interpretare minutioasa.
    AM intalnit vanzatori care nu imi dadeau masina sa o conduc, altii locuiau un B dar aveau nr de CT si cica era pe numele lui dar o folosea fi-su, ba era tocita ca dracu de vedeai ca a fost taxi dar de fapt abia iesea cu ea si avea 100k , etc. Povesti !
    Verificati acte, cereti facturi, mergeti cu masina in prima faza. Daca va place o duceti si la service.
    Eu de cand am luat-o pe actuala am facut aproape 30k , am luat-o la 155k si in afara de electromotor nu mi-a picat nimic, am pastrat toate facturile de la revizii, cauciucuri, absolut ce am inlocuit la ea, pastrezi astfel valoarea la revanzare.
    Sunt mai multe praguri :
    la masini mai noi sau alea mici ( polo, corsa ) pragul e pana in 100k , la medii cam 150k si 175k, nu prea gasesti nimic peste 200k . dar nici nu gasesti una cu 160k, toate au fie 131k , 149 sau 174 k , imi caut eu acum o skoda octavia II si zici ca sunt trase la indigo.

    00
    • Sa inteleg ca daca eu la Fabia mea am schimbat discurile la 60k si volanul este crapat de la 50k pot deja sa ii scad pretul de vanzare la jumatate ca oricum nu ma crede nimeni ca are 65k?

      00
    • La a mea am schimbat discurile de frână la 90.000 km, deci pică criteriul „clar” cu privire la rulajul maşinii în funcţie de uzura discurilor. Ca să nu existe discuţii, precizez că maşina e luată de nouă. Şi e O2, actualmente la 160.000.

      00
    • @vaxi : vorbeam de masini :)

      00
  15. Ca sa inteleg si eu: ce e ala un „samsar” de masini? Unul care vinde masinile ca si un hobby sau unul care din asta traieste? Unul care are firma specializata pe codul CAEN 451? Unul care le aduce pe numele sau din extern? Sau e ala care te asteapta la intrare in piata, iti cumpara masini cu 3 eur si o pune cu 4 eur la vanzare?
    Pentru ca ma inunda cu mailuri si Autopro aia, legate de samsari, tepe, figuri, si incep sa devin interesat.

    00
    • in limba română, samsar inseamna cărăuș, curier, nu avea conotație negativă. conotație negativă are geambaș, care e folosit de câteva ori în text și care era unul care vindea cai furați sau cosmetizați. nu știu de ce se în ultimii ani se foloseste mai des samsar decât geambaș, dar da, samsarul modern e acea persoana care aduce o mașină in țară și o cosmetizează pentru vânzare.

  16. Felicitari pt articol, util. offtopic asteptam ceva asemanator pt case/apartamente ;)

    00
  17. @zoso

    “nu mi-a mai scris la service revizia”

    Poate o sa razi, da’ am fost la reprezentanta sa schimbe uleiul din cutia de viteze. N-a notat nimic in cartea de service; cand l-am intrebat daca nu scrie ceva acolo, mi-a aratat spre calculator, spunandu-mi ca e in baza de date.

    00
  18. Eu cand imi cautam masina si intrebam samsarii de carte service, raspunsul clasic era: „N-are, asa am luat-o din Jermania. Da’ daca tu vrei, iti fac acum o carte service si trecem ce vrei tu in ea, de cand ii masina pana acum.” True story.

    00
  19. da, metoda finul-nasul e cea mai buna :)
    in rest, asta cu actele verificate prima data e beton, hartia sa fie in regula ca pot merge cu troaca pe roti
    mai intai vezi troaca, macar o inspectie vizuala de 5 minute, nu stai pe hartii 2 zile si apoi sa constati ca troaca are doar 3 roti
    2. cine tine cartea de service in masina? niste voturi pe aici? eu am tinut-o mereu intr-o geanta, langa a doua cheie si langa cartea de identitate a masinii, in fundul unui dulap (normal ca in casa, nu tin dulap in masina)
    3. in rest de bine, dar nimic zis de masina luata de la primul proprietar..

    00
    • cartea de service in mașină, cartea de identitate acasă.

    • 2. pe langa toate cacaturile din torpedou isi face loc si cartea de service.
      3. daca astepti dupa „primul proprietar” e posibil sa treaca vreo 4-5 luni pana gasesti ceva sa merite; plus, primul proprietar are de cele mai multe ori pretentii exagerate, ca el a dat o caruta de bani pe masina si vrea sa ia tot o caruta inapoi.

      00
  20. Foarte corect, eu cand am mers sa imi iau masina pana nu am intrat in reprezentata cu cheile + cartea de service nici nu am pus mana pe volan daramite alte discutii, am intalnit si o alta situatie in romania totul a fost ok ca si km, schimbat consumabile etc. dar cand am puso pe tester era brad de craciun si dupa sa vezi povesti, dar stai sa vezi ca aia ca aialalta ca am pus un bec nu stiu de care, ca ABS’ul are probleme de la suspensiii nush de care etc :)) mi-a dat omul discount si 2k numai sa o io iau dar am zis nu mersi, de ce as cumpara ceva ce de la inceput e cu probleme masina era de prin 2008, marca vazuta premium, pana la urma am mers pe acelasi model doar ca din 2010.

    00
  21. Edit, am uitat sa mentionez ca am continuat sa folosesc cartea de service cand am schimbat consumabilele + am pastrat toate facturile, deci bine m-am gandit

    00
  22. Bun articol, gg!

    O poveste interesanta despre cam ce inseamna piata samsarilor intr-un oras de provincie (100km de Buc): fiind plecat din oras de mai bine de 10 ani incerc sa mai aflu despre Ionel/Georgel cu care am copilarit … intr-o asemenea instanta imi povestea mama despre un Ionel care s-a ocupat cu masini. Pe scurt Ionel „are si el pusi de-o parte ~200k EUR” dupa aproximativ 4-5 ani.

    Deci cam asta o fi regula sau Ionel o fi fost doar norocos …?!

    00
  23. Ba, misto articolul.
    Bag la cap, desi nu ma intereseaza deocamdata problema.

    De aia a murit presa, ca aceeasi tema intr-un ziar de azi ar contine copy/paste recomandarile politiei rutiere in limbaj de dulgherie.

    00
  24. Si eu mi.am cumparat un opel astra hatchback de la un samsar si pot spune ca mi.am luat teapa…pretul initial al masini era 3.800 € dupa cateva negocieri am reusit s.o las la 3.650…nu am fost cu ea la service am mers pe incredere. Am duso la service sa.i schimb uleiul si filtrele pentru ca normal asa e. Cand primesc telefon a doua zi de la service ca trebuie sa.i mai schimb flansele, discurile de frana doua arcuri de pe spate, un cablu de la ambreiaj, placutele si inca cateva mici chesti ….in total costul reparatiei 520 € Aveti grija ce masina va luati sa nu va tepuiti ca mine

    00
    • La 3650 de euro dati pe masina tu ai pretentii sa mearga ca noua? 520 euro nici nu e mult, stiu oameni care au bagat si 2000 la scurt timp dupa achizitie.

      00
  25. Acum 4-5 ani eram in cautarea unei masini, astra sau vectra, datorita faptului ca cineva din familie lucra la Opel. Nu exagerez ca mai bine de jumatate de an, am stat, am cautat, verificat serii, si tot timpul dadeau cu virgula. Pana la urma am prins o oferta si de banii aia am facut un compromis si am luat masina noua, tot opel, cu aproape aceleasi dotari pe care le aveau si second handurile.

    Spre exemplu din 10 masini aflate la vanzare la noi in tara, 6 sau 7 din ele aveau probleme la kilometri. Restul de 3-4 erau in regula dar nu ma incantau prea mult.

    Au fost cazuri in care masina arata impecabil, km reali, dar nu corespundea la piese. De exemplu, masina era echipare sport, care vine doar cu faruri cu fundal negru, dar ea avea faruri cu fundal argintiu. Vanzatorul se facea ca ploua, ca el asa a luat-o din germania, ca nu stie cum vine asta, ca masina nu a avut accident.

    Cel mai haios caz a fost cand am verificat o insignia break, avand clasicul prag psihologic de 84.000km. Masina arata bine, destul de multe dotari, era foarte curata. Cand sa verific seria, imi sare in ochi ultima revizie pe la 155.000km si pe la 80.000 o reparatie majora in garantie, schimbarea motorului. Omul nu parea samsar, asa ca ma intalnesc cu el si ii arat toate datele. Se schimba la fata si recunoaste ca masina a luat-o de la o reprezentanta din germania, masina avand probleme la motor in timpul garantiei, fiind luata o solutie extrema, de schimbare a motorului. Rulajul sasiului fiind un pic peste 160.000, dar avand in vedere cum e piata la noi, si de frica faptului ca nu l-ar fi crezut nimeni, s-a hotarat sa dea kilometrajul inapoi. Eu nefiind amator de asa ceva am zis pas. Masina a ajuns la scurt timp la alta cunostinta, care a readus si kilometrajul inapoi unde trebuie :)

    Morala ar fi sa va documentati foarte bine asupra modelului pe care il doriti, sa vedeti anumite detalii si sa le verificati la sange cand vine vorba de serii. Datorita sistemului de garantii si de service pe plan european, la aproape toti producatorii, in momentul in care se verifica o serie ti se arata ce interventii sunt in garantie, cand au fost facute reviziile etc. Mentionez ca acest lucru este valabil doar daca masina a avut revizii in service-uri autorizate.

    00
  26. Am patit-o in Cluj, Vroiam un A4. Anuntul de pe autovit, samarul era din Dej. Masina arata OK, desi aveam impresia ca o aripa era lovita. Cartea de service iarasi era ok. Avea 90000 km la bord. Cerea 12000 Euro
    –-
    Cand a venit sa facem actele ne-am intalnit in Cluj si am mers la Cimitirul Central – acolo cica e sediul firmeri – de pe ce firma vrei factura?…Aveau vreo 4 facturiere acolo toate cu facturi emise pt masini.


    Cand am mai cerut odata actele, din greseala mi-a dat factura originala – si am vazut ca era ceva facut cu corector alb. Cand am ridicat-o la soare se vedea suma si kilometri – 186.000 km si au luat-o cu 5700 Euro.

    Concluzii: am plecat rapid. Era sa luam si bataie pe langa amenintari. Apoi am aflat cum functioneaza:
    – fac firme pe persoane care sunt ori in puscarie ori persoane in varsta. Le tin 3 luni pana trebuie sa declare TVA si apoi …pa!
    -Cartea de Service – se poate maslui- poti sa cumperi carti de service cu cateva sute de euro
    -se ocupa cu masini lovite in general la preturi de nimic
    – sunt organizati efectiv in stil mafiot. Tipul din Dej era doar carausul ce isi lua comision.
    –-
    Regula de atunci: verificat la reprezentanta istoricul dupa serie sasiu. Am mai sunat la un Audi A4 si zicea pe site 80.000 km si la reprezentanta mi-a zis 120.000 ultima revizie. Si omul se certa cu mine la telefon ca eu sunt prost ca nu pricep….
    Se bazeaza ca nu mergi sa verifici ….si sunt deschisi sa iti dea VIN si chiar te incurajeaza sa mergi la reprezentanta…in speranta ca renunti cand vezi ca nu se opun. Deci…mergeti la reprezentanta!

    P.S. Si daca luati masina din Cluj si va zic sa va intalniti undeva langa cimitirul central…fugiti!

    00
  27. @costel: Povestea ta nu se sustine – eu sunt din VL masina pe VL dar stau in B (casatorit, cu acte de VL, masina la fel). Am masina la vanzare, cer mai mult decat e pe piata acum pentru ca am tot la masina (carte service pana la 98k, facturi pentru toate interventiile dupa – inclusiv cauciucuri si umerasul pe care il am pe scaunul soferului). Masina are 185k – guess what – nu are discurile schimbate, de noua – deci mai conteaza si cum merge omu’ – asa ca generalizarile nu merg peste tot. Asa cum spunea si colegul mai sus vaxi mai sus.

    Nu toate interventiile service se trec in cartea service – daca vrei ceri si iti dau extras (gratuit) din baza lor de date cu ele. Caz intalnit, in familie reteaua Porsche.

    @costin: mergi tu cu a ta cu 150 pe piata cubica…

    00
    • Tu mergi cu discuri de 185k km? Esti un superb. Ia zi, toate service-urile la care zici ca ai dus masina ti-au zis ca sunt ok discurile alea, asa-i?

      00
    • @Alex: „carte service pana la 98k.Masina are 185k” Si service-ul intre valorile alea unde-i? nu-i tot pe cartea tehnica…?

      00
  28. Nu faci un articol de genul asta si pentru scutere? Sau macar sa apara un guest post cu informatii pentru cei ce vor sa-si cumpere motociclete sau scutere.
    Oricum, am salvat articolul pentru cand o fi sa-mi iau masina…

    00
  29. Intrebare: daca platesti pe o masina premium cu vreo 2.000 E mai mult fata de ce gasesti pe autovit (de exemplu) si primesti 12 luni garantie poti sa excluzi problemele grave a unei asemenea masini ?

    00
  30. De acord in mare parte cu sfaturile, desi nu m-as baza atat de mult pe cartea service, care e usor de falsificat. Mai relevant este sa ceri un cod de caroserie si sa verifici masina la un dealer autorizat (se poate si la noi, de cand se poate si in tarile alea cu apa calda, ca sistemul e la nivel international).

    Asa sigur o sa stii prin ce-a trecut. Istoricul ala nu il falsifica nimeni. Singurul inconvenient e ca in istoricul de care zic nu se inregistreaza decat operatiunile efectuate in reteaua de service-uri autorizate, deci daca proprietarul a facut reviziile si in alte service-uri, nu o sa fie vizibile. Intr-un asemenea caz, m-as bucura sa vad si niste facturi pe langa carte.

    Bineinteles, nu e suficient sa te bazezi doar pe asta. Nu as lua niciodata o masina second hand fara sa fie verificata si in service, urcata pe elevator, eventual o tura data de mecanic etc.

    Apropo de verificarea dupa codul de caroserie: din zece Golf 6 Variant, 2.0 TDI, 2010 >, de pe Autovit, doar unul avea kilometri reali. Restul, intre 60.000 si 80.000 dati inapoi (130.000-170.000, in loc de 200.000+). Cel cu km reali era, culmea, la un samsar, dar unul corect, care mi-a si facturat masina. :)

    00
  31. Felicitari pt articol! Ai mare dreptate cand spui ca desi traim de 25 de ani intr-o piata concurentiala nu stim sa ne vindem.

    00
  32. Nu intentionam sa ma leg de etimologia cuvantului. Voiam doar sa stiu daca pentru voi samsar=bisnitar sau samsar=vanzator de masini . Pentru ca mai exista si firme care fac legal acest lucru, platind TVA si impozit pe profit, asa cum de altfel se intampla in intreaga lume civilizata.

    00
  33. Ai uitat un singur aspect in toata ecuatia asta privitor la samsari si ii faci pe toti speculatori din negustori cinstiti, m-am ocupat si inca ma ocup cu asta in Germania nu in tara…

    Cam tot ce e masina noua, de la Ferrari, caruia i-am pierdut o cheie si nu era al meu, nu-ti spun cat m-a costat ca nu face Meganeul atat, pana la Dacia Logan, tot e luat in leasing si dat inapoi cand expira, dupa 3 maxim 5 ani.

    Luna trecuta am umplut un tren in germania cu Golf V, full, putin peste 1000 euro bucata fara TVA la licitatie, luate toate cele 40 si ceva masini functionale, 2 epave si una stricata.

    00
    • Scrii mult dar nu spui nimic.

    • M-ar interesa un Golf V break 2007-2008, pana-n 150.000 km. Am vreo sansa sa gasesc asa ceva sub 6.000 de euro?

      00
    • pai bine mai nemuritorule, lasa si tu o adresa de email si hook me up, vreau sa imi iau si eu o octavia II sau superb mai de incredere asa…
      mie mi-e logic ca ce vand astia cu km mai putini si mai ieftin decat tot ce e pe mobile.de e contrafacut si smecherit de ei . Dar se pare ca multi ii cred si cumpara de la ei din moment ce nu mor de foame.

      00
    • 2% taxă de blog, băăăăăăăăăăăă!!!! :D

    • @costel
      Îţi ofer eu un pont. O2 a mea. Cumpărata de nouă în octombrie 2006, model cu „sublimele” îmbunătăţiri aduse în 2007. 161.000 km reali, unic stăpân. Până la 5 ani reviziile au fost făcute doar la reprezentanţă, deci se poate verifica. După cei 5 ani la un service autorizat RAR.
      Dacă vrei mai multe poate binevoieşte Zoso să-ţi dea email-ul.

      00
    • poate binevoieste :) eventual lasa un link daca o ai pusa la vanzare pe undeva.

      00
  34. In primul rand limba este polona si nu poloneza! Apoi sunt astazi companii,cum e Mazda, care nu mai ofera carte service. Se trece totul in calculatorul lor. Deci nu mai ai ce sa tii in masina! Si nu e singura firma.

    00
  35. Eu cred ca fac parte din categoria celor care nu dau doi bani pe revanzare, recunosc ca n-am stofa de samsar – tot ce am vandut sh nu cred ca am recuperat mai mult de 20-50% din investitie.

    N-am carte de service.
    Service-ul e facut la zi, folosind evernote ca „reminder” :))

    Acum nu stiu daca e bine sau rau, insa stiu un lucru, masina e ultimul lucru la care ma gandesc.

    00
  36. Sa stii ca lipsa cartii service sau a datelor din ea nu inseamna neaparat ca proprietarul incearca sa te tepuiasca.
    Spre exemplu, la ultimele 2 revizii am uitat sa le mai dau la baieti cartea sa-mi treaca acolo ce filtre mi-au schimbat.
    N-am de gand oricum sa vand masina in viitorul apropiat (~5 ani), dar chiar din neglijenta am uitat sa le-o mai dau celor de la service la completat.
    Presupun ca sunt destui ca mine care sunt mai aiuriti…

    00
    • e posibil, dar așteaptă-te să dai peste unul ca mine, care să se uite cruciș și să nu cumpere.

    • mie de exemplu mi-au furat cartea service din masina si mi-am dat seama la cateva luni … acuma stau fara carte service (pastrez facturile la ce fac cu factura).

      Oricum, din cauza taxelor nu se merita vanduta (O1, cumparata cu 8k eur, acum daca iau pe ea 2.5k as fi fericit… dar decat sa o dau cu atat mai bine ii dau foc sau o dezmembrez)

      00
    • @broski – vorbesti de octavia I ? tour sau aia mai mare? inca are un pret bun in piata.

      00
  37. Interesant…. si adevarat. Felicitari.

    00
  38. Cat timp nu o sa avem o lege care sa pedepseasca astfel de fraude cu inchisoare, Romania va fi raiul masinilor putin rulate si foarte ieftine.

    00
  39. Luati-va, fratilor, masini noi si scapati de o mare bataie de cap.
    Am cautat timp de 5 luni un sh decent pe la 8000-9000 de euro si am gasit numai tepe.
    Intr-un final am luat un Opel Astra J Sedan nou cu 12.000 euro prin programul Rabla. Nu regret decizia.Masina noua e…masina noua. Scapati doar de fitele cu mertzan, bmw si audi si luati-va o masina pe care sa v-o permiteti cu adevarat.

    00
  40. Offtopic : Vali, stiu c-ai avut Megane, si m-ar interesa cum e la intretinere. E scumpa? Cat te costa un schimb de ulei cu filtre si tot tacamu? Dar o curea de distributie?

    00
  41. Banuiesc ca In UE nu exista ceva de genul carfax?

    00
  42. Aia cu Logonul care prinde si 100 e trolling de cea mai joasa speta. Cine isi ia Logan adus de samasari din Germania ca sa ii faca probe la viteza?!

    00
  43. Un pas suplimentar celor din lista ta, Vali: ridicati covorasul din dreapta si asigurati-va ca nu aveti vreo surpriza. Daca exista o gaura, felicitari! Erati pe punctul de a cumpara o masina care a rulat pe scoala de soferi. #truestory

    00
  44. Foarte bun articolul! Mai sunt si alte detalii la care cumparatorul ar trebui sa fie atent, dar au fost acoperite majoritatea aspectelor.

    00
  45. de ceva vreme ma tot roade o fantezie cu o aplicatie pe mobil de recunoscut samsarii de masini.

    Adica te duci sa cumperi masina, te uiti la acte, te duci mai incolo sa fumezi o tigara in singuratate, bagi numele vanzatorului in aplicatie si daca il gasesti acolo cu inca 20 de masini vandute poate ca vrei sa cumperi de la unu’ care nu le aduce de afara pe banda rulanta.

    00
    • da și nu. știu doi tipi care cu asta se ocupă, legal și cinstit. unul aduce gioarse gen audi a4 sau bmw seria 5 pentru cei care nu se uită că mașina are 200.000km, dau un luciu pe bord și pe piele și clientul e fericit, și unul care aduce mașini de lux gen bmw x6m sau jaguar.

    • probabil ca pe aia care aduc masini de lux eu nu ii voi cunoaste niciodata :) asa ca eventualele rezultate fals pozitive ale unei aplicatii ca asta nu m-ar incurca…

      00
  46. Test de perspicacitate – ce e in neregula in aceste 2 anunturi?
    1.
    2.

    Cum naiba au amandoua acelasi numar provizoriu de inmatriculare?

    00
  47. am cumparat o masina recent de la cei din afara autovitului am fost pacalit de unu filimon costel si de sotia lui filimon florita mi-au vandut masina furata instrainata pe talon dar sters cu guma pe talon sa nu se vada ca e instrainata si cand am sunat pentru fiscal ma dat in pendula lui ca daca mai vreau banii inapoi sai dau masina mai i-mi da 10 mil din 33 dati pe ea deci feritiva de cei ce vand zi de zi masini acolo ca riscati puscaria nevinovati

    00
  48. NOU
    #108

    @valeriu

    si ce ai zis tu, ca-l faci pe filemon et fameglia, nu?? ca-ti tragi super masina la 3300 RON??
    Vali are dreptate – tre sa casti bine ochii, eventual mai iei un tovaras f.priceput cu tine chiar daca rade gasca de tine ca ti-e tarsa…….mai bine asa decat sa te ghimpeze vreun minoritar ………..daca am fi toti smecheri nu s-ar mai chinui nimeni sa ia SH…………

    00
  49. Salut ma ajuta si pe mine cineva?cum verific si eu seria asta WDD2021051A381825 mulțumesc

    00
  50. Salutare tuturor! Ma intereseaza sa cumpar o masina adusa din Germania, inca cu nr rosii, al carei vanzator ma asigura ca are carte service si ca reviziile apar in sistem. La ce ar trebui sa fiu totusi atent? Multumesc!

    00
  51. Testul TACHO-SPION inlatura orice dubiu asupra rulajului masinii, cu o acuratete de +sau – 10000 km SE FACE SI IN GERMANIA SI IN RO cine il refuza stie ca e manarita la km masina.

    00
  52. Am fost în Olanda, oraș Kerkrade, graniță cu Germania si era sa-mi iau o mare țeapă.
    Feriți – va de delarul EURODECARS, de pe mobile.de. Au revie-uri foarte bune pe mobile.de; personal olandez/german, nu turci, arabi, polonezi sau alte nații. Informațiile pe care ei le publică pe mobile.de, nu corespund în realitate. In anunț declara ca masina nu are accidente in istoric, carte service de la reprezentanta (Skoda in speta), si alte optiuni, și la fața locului la o privire mai atenta mașina fusese serios avariata, reparații foarte proaste, in loc de carte service o foaie A4 făcută de ei, comportament mizerabil….mai rau ca la suedeji din VITAN, . feriți-vă de EURODECARS

    00
  53. E plina tara asta de oameni de „buna credinta”. Cautam sa-mi un bmw seria 5 dupa 2012. M am intalnit cu tot felul de oameni, unii pareau cinstiti la prima vedere si dupa cateva vorbe alta parere. Una vorbesti la telefon si alta gasesti la fata locului. Ei chiar insista sa te intalnesti cu ei, ca masina merita vazuta. Am invatat sa-i deosebesc la telefon ca sa nu-mi pierd timpul cu test drive. Toate sunt frumoasa, parfumate si arata bine… Dar cine cauta un ambalaj frumos in care se afla o ciocolata stricata?
    M am intalnit cu un domn la cravata care isi vindea bmw ul cu o poveste de viata… nu era samsar zicea el, imi tot repeta asta. Mi a zis la telefon ca masina e impecabila, a avut doar bara din spate schimbata, asta mi a zis dupa ce am insistat cu intrebarile despre masina ca altfel „uita” sa mi zica. Am vazut masina, am ridicat captuseala din portbagaj si masina era sudata :)) M- as duce in germania dar si acolo am auzit tot felul de povesti, dar macar imi iau o teapa la bani mai putini :))

    00
  54. Pentru cei din Timisoara va asteptam sa apelati cu drag la serviciul nostru pentru verificare autoturismelor SeconHand. Pentru detalii accesati pagina http://www.carshine.ro.

    00
  55. Uite tocmai de asta am luat masina noua din reprezentanta nu uzata si poate reparata de la vreu samsar smecher.
    Fiind luata in leasing, am platit evident mai mult pe ea (6000 euro avans si rate de 484 euro pe luna cu tot cu casco timp de 4 ani).
    O am si azi, are 150.000 km dupa 9 ani de utilizare (Ford Mondeo MK4 model 2009, 2.0 TDci 140 CP).
    Daca vreau sa o dau, o folosesc de avans si iau alta noua pe leasing tot cu vreo 500 de euro pe luna dar am iar masina noua.

    Daca nu am bani de leasing, o mai tin, kilometrii sunt reali pe ea ca doar eu am rulat cu ea si eu nus neamt sa umblu toata Europa.

    Fiind luata de noua se mentin foarte bine si azi, iar de reparat foarte putin ca e bine facuta si rulajul e real si nu mare.

    Am incercat sa o vand acum 2 ani si am realizat ca romanul nu vrea masina cu 100.000 km reali si revizii la reprezentanta Ford in Ro si Hu, prefera masini aduse de dincolo.

    Acum o tin ca e buna si oricand pot sa o dau la buyback,
    Spor!

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.