Facebook: likes si engagement la final de 2013

Bun, a aflat toată lumea cum sta treaba cu noile mizerii făcute de Facebook? Părerile oamenilor de social media le-ați aflat deja (unu, doi, trei) și discuția poate continua la nesfârșit despre cum FaceBook îți vinde o mașină, apoi vine și îți ia volanul și îți cere bani pe el. Hai să mutăm un pic discuția pe utilizator, că el e fraierul problemei.

Eu am dat like unei pagini pentru că, uimitor, mă interesează subiectul. Poate fi un serial, un artist, McDonalds, Vodafone sau GoPro. Am făcut-o pentru a primi noutăți de la acea pagină. Ce voi face când voi primi doar mesajele celor care bani să plătească și nu și pe ale celor care mă interesează? Exemple pe tema asta sunt atât de multe încât e amuzant de trist cum nu au învățat nimic din greșelile anterioare.

Sau poate știu că mai au doi ani de viață și vor să facă repede câți bani pot.

the-hustler-1

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

20 comentarii

  1. 4 ani de viață. Nu fi rău. În februarie abia fac și ei 10 ani, ceea ce e o performanță mare în domeniul ăsta, majoritatea rețelelor s-au dus în cap după 5-6 ani. Oricum, momentan nu este nici o tehnologie suficient de importantă încât să îi amenințe, Google+ are alte obiective. E interesant ce se întâmplă pe zona de smartphones totuși, dacă Fb nu inovează destul de puternic acolo aplicațiile pur mobile le vor lua fața, mai ales la cei până în 20 de ani.

    00
  2. Fb, a avut intodeauna o mare problema, anume, niciodata nu au avut un profit clar de unde sa stie ca de acolo scot bani. Asa ca au facut ce orice companie care a ajuns peste noapte sa aibe o gramada de useri, au bagat publicitate in genul pe care ar face-o orice post care are odata in viata un varf de audienta colosal datorat unor conjucturi(vezi exemplu romaniatv cu meciu grecia-romania). Problema nu e la publicitate ca apare si ca este totul pe fata, uitati-va la google ads, care au inceput sa devina ultra-mega inteligente si care sa nu fie asa invazive ca cele de pe fb, ci in faptul ca tu i-ai dat-o mega muie utilizatorului care te-a crescut.
    Acum inteleg ca sunt 2 baricade :unii care investesc in fb(campanii si alte cele) si restu care doar socializeaza, dar echilibrul este destul de greu de obtinut daca nu imposibil asa ca undeva ei trebuie sa se regandeasca la partea cu monetizarea, in sensul noi avem urmatoarele servicii, poti sa faci x,y daca esti o pers juridica sa zicem si sa coste(in genul la google ads) si apoi sunt restul de useri, care au un cont vorbesc, poze si alte prostii care le pot face, insa aceste lucruri sa fie foarte usor de personalizat pe un anumit target, fara sa stai sa cauti oamenii, ei doar sa-ti ofere deja baza de selectie(in cazul contului cu bani), desigur asta costa pentru ca celor de la google le-au luat vreo cativa ani sa faca asta

    Acum depinde cati vor fi dispusi sa arunce cu banii pe cei de la fb, momentan actiunile nu sunt prea roz si lumea inca sta sa vada daca e bula sau nu.

    La treaba cu zona mobilelor, au investit masiv in partea de localizare ca si google-u de altfel, dar inca nu s-a dat ultimu cuvant, vedem in 2014, desi foursquare ar merita sa fie cumparat, daca nu e clar in 2014 faliment ar scrie pe ei. O alta idee ar fi whatsapp, care le-a cam luat din useri exact din cauza „transparentei” pe care o aveau, dar asta deja e alta discutie, mi se pare destul de ciudat alaturarea dar nu imposibil. Ce va fi om vedea?

    00
  3. E prea mare vaporul ca sa se scufunde.

    00
  4. Traceur, cumetre, m-ai pierdut din primele 5 secunde, de cand ai pus virgula intresubiect si predicat. Si promiteai asa de mult… :(

    00
  5. ok, acum pe partea cealalta – ce fac atunci cand cele 20-30 de pagini carora le-am dat like-ul meu pretios incep sa abereze in miliarde de posturi care ‘sufoca’ practic statusurile prietenilor mei – la urma urmei, motivul pentru care intru pe facebook? nu cumva atentia userilor e o resursa limitata pe care fb nu vrea sa o ‘deranjeze’ prea mult pentru ca altfel ii dispar laikarii?

    00
  6. cred ca va ramane reteaua generatiei noastre. copiii de 13-17 ani nu mai sunt atrasi de facebook din simplu motiv ca nu au nevoie de un loc in plus unde sa fie urmariti de parinti si matusi/ unchi..

    00
  7. Nu sunt de acord la chestia cu userul ce a dat like, interesat fiind de brand, si care acum nu mai primeste in feed posturile brandului.
    Algoritmii fb sunt de complexitate destul de mare, dar urmeaza un principiu simplu, tocmai interesul pe care userul il arata vis-a-vis fata de activitatea de pe fb a brandului.
    Daca userul X nu interactioneaza in nici un fel cu posturile brandului intr-un anumit interval de timp (si e vorba de interactionare in oricare varianta) atunci userul va primi mai rar posturi dinspre respectiva pagina de brand. Pentru ca e simplu, nu a interactionat, deci nu mai e interesat sau poate a fost sufocat de spamul creat de pagina de brand. Sau poate like-ul pe pagina de brand e doar rezultatul unui ”furt”.
    Schimbarile astea de pe fb sunt tocmai pentru a proteja utilizatorii, asediati de continutul livrat de paginile de brand, multe pagini livrand continut la fiecare ora sau jumatate de ora.
    De ce scad toti indicatorii pe .ro?
    -pentru ca cifrele se raporteaza la un volum mult mai mare de continut generat;
    -pentru ca multe campanii de colectare de fani au fost facute folosind aplicatii, concursuri sau landing pages, iar userii dupa ce si-au atins scopul nu au mai fost interesati de brand;
    -pentru ca Facebook stie ca daca userii sunt asediati de continutul paginilor de brand vor pleca spre G+ si pot spune adio oricarei sanse de monetizare;
    -pentru ca paginile de brand inca lucreaza pe sistemul de comunicare one way;
    -pentru ca Facebook stie ca banii vor fi si mai multi din reclamele servite in ”related news”.
    Interesanta ”panica” asta, dar e deja aproape un an de zile de cand indicatorii tot scad, la capitolul engagement, din cauza volumului de continut generat.
    Apoi, trebuie sa fim si realisti, cine vrea promovare pe fb trebuie sa plateasca. Ar conveni, facebook sa ofere doar servicii free iar firmele de tot soiul sa castige la greu din ”content spam”, in schimb nu ar conveni utilizatorilor sa devina vanat pe un teren de joaca. :)

    00
    • @Liviu R.: eu am dat like paginii și citesc, dar nu dau like și nu comentez. dar vreau să văd. e ca la newsletter. deschizi, citești, ștergi. nu răspunzi unui newsletter.

  8. NOU
    #10

    @Alex – asa se credea si despre Titanic si sa nu uitam ca s-a dus la fund. Facebook este mare, dar din punctul de vedere al actionarilor nu o duce atat de bine, chiar as putea spune ca se afla pe un fir foarte subtire care se va rupe la prima alternativa cat de cat decenta.

    00
  9. @Vali: de acord, la fel fac si eu (citesc dar nu dau like sau comentez).
    Acum, daca tin bine minte, stiu ca Facebook are pentru fiecare user, in relatia cu continutul unei pagini de brand, un indicator CTR, iar daca din x postari, vizualizate de y ori, eu nu dau click, atunci indicatorul CTR scade iar in perioada urmatoare frecventa postarilor livrate in news feedul meu de la pagina de brand respectiva va scadea deasemenea.
    Am sa testez, din nou, voi cauta o pagina de brand la care am dat like si de la care nu mi-au mai aparut in feed posturi, voi interactiona (fara like, comment sau share, ci doar click pe foto din postare) cu contintul paginii. Teoretic, rezultatul ar trebui sa fie ca Facebook imi va livra mai frecvent continut de la acea pagina (pentru ca am aratat algoritmilor ca sunt fan).

    00
  10. @Valentin Valeanu:-ei zic (facebook) ca vor sa protejeze publisherii sau mai bine zis ca nu publisherii sunt tinta modificarilor de algoritmi.
    Da, si eu cred ca vor mai multi bani de la companii, de asta au si scos conceptele related news si bumping stories. Dar, nu trebuie sa uitam ca pe bursa facebook castiga destul de bine, zilnic, si nu cred sa fie chiar atat de avari. Ei scot oricum bani, multi, foarte multi.
    Puse cap la cap modificarile pe care le face facebook, arata ca Zuckerberg vaneaza sa transforme reteaua intr-un google al socializarii online.

    00
  11. NOU
    #13

    @Liviu R. – raspunsul tau e bun daca privim din unghiul in care Facebook gandeste cum sa-si multumeasca utilizatorii, dar ei acum trebuie sa gaseasca solutii sa faca bani. Asa ca tare mi-e ca strategia lor e sa „umble” la algoritmi astfel incat sa-i forteze pe „publisheri” sa plateasca …

    00
  12. Iar la diversele „conferinte” unde sunt invitati oameni de la FB (pe banii alora care vor sa vina sa prinda o idee interesanta, un studiu de caz, etc), ni se dau INTOTDEAUNA exemple de succes Starbucks si BMW. De parca pe mine, Marcel Popescu, care imi deschid un business cu 5000-10000 de euro, si unde banii de promovare sunt foarte bine calculati, ma intereseaza cazurile Starbucks si BMW unde se baga milioane de dolari in FB ads, boosted posts, etc.
    Si vin si vorbesc cat de benefic e FB pentru businness-ul tau.

    00
  13. Din 2007 de cand a aparut termenul de social media pe afara (cam 2009 la noi) am sustinut ca in strategia de marketing pe online sa se tina cont de tipul de comunicare si ownership. Retelele sociale, fata de site/blog, nu sunt a le tale, iar daca ownerii decid sa le inchida sau sa schimbe functionalitatile in defavoarea ta nu ai nici o putere.
    Semnale au fost suficiente: Zynga a plans mult pe web ca au scos din notificari jocurile si le-au creat alt loc cu mai putina vizibilitate, Introducerea de promoted post, etc.
    Prezenta pe retelele sociale (facebook, twitter, etc.) este importanta pentru ca acolo sunt fanii tai, fie ca esti brand sau artist, dar scopul tau pe langa cel de a creste o comunitate acolo e sa incerci sa o aduci catre ceva ce tu detii (site/blog). Creaza content pe ceva ce detii (site/blog) si foloseste facebook si celelalte doar ca si canal de transmitere catre fanii tai.

    00
  14. Inca de acum cativa ani am crezut ca Facebook va avea aceeasi soarta ca Hi5, Myspace si alti „gigantici” de acest gen. Incet incet se confirma. Le mai dau cativa ani si la astia !

    00
  15. NOU
    #18

    @vali petcu – in general, cam asta am facut cu paginile care mi-au ‘abuzat’ wall-ul. Dar inchipuie-ti ca apare un eveniment mare (superbowl, finala campionatului mondial de popice) si toti vor sa se bage in seama.

    Hai sa luam altfel exemplul. Eu am o echipa de fotbal, cu stadion, autocar, etc. Sa zicem ca are si succes. Am bagat bani, oamenii joaca bine, au adus o gramada de suporteri la stadion. Oamenii sunt adusi de mine. Eu i-am convins sa vina pe stadion.

    Tu, ai o firma care produce papuci. Vrei sa te promovezi, vrei sa afle lumea de tine, vrei sa schimbi modul cum gandeste lumea despre tine si vii sa te lipesti de mine. _Platesti_ ca sa iti asociezi numele/brandul cu mine. Astfel, numele tau apare pe tricouri, pe autocar, pe stadion, whatever. Lumea stie de tine si te accepta. Bun, acum vrei sa le spui userilor ca papucii tai sunt cei mai pufosi din lume si ca daca ii incalta userul o sa aiba orgazm instant. Pentru asta, _cumperi_ un panou publicitar in interiorul stadionului unde scrii ce mesaj vrea muschiul tau.

    Eu, ca non-onliner – asa vad lucrurile si mi se par oarecum normale. La urma urmei, noi, negrii-care-dam-click-uri-si-like-uri suntem proprietatea fb-ului (afaik, asa si scrie in EULA – ca tot ce punem noi pe fb, devine proprietatea lui si poate sa faca ce vrea cu datele respective, inclusiv sa le vanda).

    00
  16. @Marius Sescu, @Zoso – Sunt putin offtopic, dar cred ca e important, apropo de scufundare. Mark Zuckerberg a spus recent ca Facebook „nu mai este cool”. Sunt convins ca va amintiti titlurile de tip „ramai prost”, apropo de aceasta declaratie. Tind sa fiu de acord cu el si sa cred ca a devenit o utilitate pentru o masa importanta de oameni. Exemplul cu energia electrica este putin exagerat, dar interesant. Voi continua si eu aceasta exagerare, tocmai pentru ca mi se pare interesanta :).
    Chiar daca energia electrica nu mai este cool de cel putin 50 de ani, ci a devenit esentiala pentru viata de zi cu zi, sa nu uitam ca platim din ce in ce mai mult pentru ea. Stiu ca electricitatea inca este un lux, si nici macar cool, in anumite zone ale lumii, dar vorbim despre Facebook, implicit si despre publicul lui tinta.
    In momentul in care Facebook va integra o posibilitate directa de plata, asta adaugandu-se la dependenta pe care a creat-o deja, va deveni o platforma esentiala. Stim ca oamenii sunt comozi si prefera accesul simplu, rapid si daca se poate totul la un loc e perfect. Sa nu uitam ca au deja un Hi5, un WordPress, un Google intern, YouTube-ul e cu ei, plus ca inglobeaza, printr-un simplu Share, orice alta platforma din www. Un mic „FacePay” si ofera aproape tot ce ofera si www-ul, intr-un singur link, sau chiar in propria aplicatie pentru Desktop (erau niste zvonuri la un moment dat).
    Conditia principala pentru a ajunge la ce am debitat eu mai sus este ca Facebook sa lase „piata” sa stableasca reach-ul. Sa lase Organic-ul sa isi faca treaba.
    Link-ul la care va duce numele meu este unul de Facebook, tocmai pentru ca atunci cand s-a inceput pagina respectiva, Facebook incepea si el sa ofere all-in-one-ul ala pe care orice afacere foarte mica si-l doreste. Simt pe pielea mea ca banii necesari sunt din ce in ce mai multi si ca rezultatele din ce in ce mai slabe, iar senzatia „artistului” este ca munca lui nu mai este apreciata. De ce nu se muta de acolo? Comoditatea de care vorbeam mai devreme. Daca ne arata acum cat poate fi de rau si in scurt timp revin la ganduri mai bune, nu vor renunta prea multi la comunitatea pe care si-au construit-o in ani buni de Facebook.
    P.S. Nu sunt de meserie, deci parerile mele sunt neavizate. Sunt doar un inginer pasionat de domeniu, care incearca sa isi ajute consoarta in transformarea unei pasiuni in afacere.

    00
  17. Va mai amintiti de hi5? Si el era mare, iar acum a disparut! Probabil asa se va intampla si cu facebook, problema e cand va apare ceva nou.. Youtube de exemplu intrece orice in materie de publicitate, evit sa mai intru

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.