Fabrica BMW din Ungaria: nu e doar despre autostrăzi

Știu, toată lumea se dă cu fundul de pământ că BMW a ales Ungaria pentru o investiție de 1 miliard de euro într-o fabrică la Debrecen:

Potrivit anunțului oficial al BMW, Debrecen este locul ideal pentru companie pentru extinderea rețelei de producție. A fost ales în primul rând pentru infrastructura foarte bună, legăturile logistice adecvate și apropierea de rețeaua de furnizori consacrați. Personalul calificat din zonă a fost un alt avantaj important. Pe lângă echipa de la uzină, numeroase locuri de muncă vor fi create la furnizori de piese și servicii, atât în cadrul noii facilități de producție, cât și în regiune, relatează profit.ro.

Fraza asta e teribil de dureroasă, întâi pentru că e, apoi pentru că 99% din presa românească a ignorat-o cu grație, dar în ea se găsește cheia alegerii.

Mai țineți minte cum plângeam în 2012 când Mercedes Benz a ales Kecskemet pentru o fabrică nouă? Și cum toți analiștii economici și auto vorbeau obsesiv despre același lucru, că nu avem autostrăzi și de aia s-au dus acolo? Eh, la un an după deschiderea fabricii a ieșit o știre larg ignorată de presa românească, care spunea așa:

Primii absolvenți ai noilor specializări introduse la Universitatea Kecskemet au fost încadrați în muncă la uzina Mercedes Benz. Specializările au fost introduse la sugestia constructorului german, care a și sponsorizat laboratoarele universității…

Aia e. De când au luat decizia și au semnat primele contracte, de atunci au luat legătura cu universitatea din localitate ca să le educe niște specialiști. Când fabrica a fost gata, și specialiștii au absolvit.

Hai să lăsăm un pic autostrăzile la o parte. Sunt importante, dar se poate și fără ele, și Ford și Dacia arată că se poate. Apropo, de ce sunt uzinele astea două la Pitești și Craiova? Din același motiv pentru care uzina Tesla e în Freemont și nu la Buzău: pentru că acolo era forță de muncă specializată și obișnuită să lucreze în industria auto.

Nu faci uzine în zone unde nu ai oameni. Nu faci uzine unde oamenii se relochează greu. La 1 miliard investiție, pun pariu că au făcut studii și pe aici, au întrebat niște ingineri și automatiști dacă ar avea chef să se mute la Oradea sau Arad. Plus, au orașele astea forță de muncă pe auto? Nu prea au. Au universități dispuse să introducă specializări noi, pentru fabrica asta. Nu prea au. Inginerului îi dai 1.000€ în plus pentru relocare, și ăla înțelege de ce trebuie să se relocheze, muncitorul nu prea înțelege.

De aia s-au dus în Ungaria. De aia se vor duce și următorii tot acolo. Până nu pune cine aruncătorul de flăcări pe universitățile românești, nu se va întâmpla nimic. Mașinile nu sunt legume, să fie nevoie de timpi scurți de transport, să avem ca scuză lipsa autostrăzilor. Mașinile nu se vând de azi pe mâine, să zici că arde dacă nu sunt livrate a doua zi în altă parte a continentului. Deci scuza cu autostrada nu ține.

Da, știu, sunt mai deștept decât toți analiștii patriei, de asta citiți blogul ăsta.

bmw

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

91 comentarii

  1. I-a platit Soros! industria auto e controlata de Soros asa cum cryptomonedele sunt controlate de fratii Bogdanov!


    Comentariu apreciat.260
  2. Ia zi, cu cât te plătește PSD-ul să zici că nu ne trebuie autostrăzi? :D /s

    Păi dacă nemții nu au nevoie de superbii noștri absolvenți de jurnalism, istorie, științe politice, științe ale comunicării, biblioteconomie, asistență socială sau drept, să se ducă naibii de naziști. I-auzi la ei, vor “personal calificat”, ingineri, muncitori, vor să facă legea la noi în țară și să schimbăm minunatele noastre facultăți, care scot cei mai inteligenți oameni din lume (româna e a doua cea mai vorbită limbă la Microsoft etc.), după ce au ei nevoie? Ce suntem noi, sclavii lor?

    Pentru că e mai ușor să hăhăiască pe net și să dea vina pe ce n-au făcut alții (adică autostrăzi), decât pe ce au făcut ei (adică o facultate de căcat, după care n-au fost capabil să te reorientezi). Și da, am terminat la Litere, știu ce vorbesc.


    Comentariu apreciat.1050
  3. Scuza cu autostrada tine intr-un punct: fabricile astea nu fac stocuri de piese, ele ajung fix cand e nevoie de ele: logistica trebuie sa fie la ora – daca nu iti ajunge tirul cu piese la ora dorita, iti poate da peste cap toata linia de ansamblare.


    Comentariu apreciat.410
    • Așa-i, mai ales că în vest nu există întârzieri pe autostradă, acolo nu există accidente, lucrări, ambuteiaje, nu există factori care să influențeze transporturile nici măcar cu un minut. Toate piesele ajung cu precizie de secundă la fabrică, nu trebuie să facă nimeni recepții, nu nimic.


      Comentariu apreciat.330
    • N-are nici-o relevanta ce zici tu. Fabrica contracteaza un numar de piese cu livrari periodice ( saptamanale, lunare etc) si e treaba furnizorului sa livreze. Furnizorul isi ia in calcul timpii de livrare in functie de logistica existenta la un anumit moment. Crezi tu ca ar refuza cineva sa livreze la Mercedes pentru ca nu avem autostrazi?
      In plus – sa ne uitam la Dacia si Ford. Furnizorii de piese care nu aveau capacitati de productie in Romania si-au deschis fabrici in apropiere ( Pitesti, Mioveni, Craiova, Brasov, Sibiu). Si uite asa – de la o fabrica de masini s-a creeat o industrie…

      170
    • @GuestStar Corect, nu cred ca a vazut coada de tiruri de zeci de kilometri. Personal am stat doar 3 ore in cehia si alte 3 in germania in blocaj.

      @costelush – vezi mai sus, nu e vb de ora. Autostrazile nu sunt pentru ora – si avionul intarzie :), ci pentru timpul mai mic si volumul de transport mult mai mare. Normal ca fabrica are stoc, nu asteapta niciodata sa descarce TIR-ul ca sa aiba ce munci.

      80
  4. Toți spun că, vai, s-au dus nemții la ungari, dar niciunul nu întreabă pertinent de ce românul nu-și face propriile întreprinderi auto (sau de ce nu-și face întreprinderi serioase deloc). Detalii și detalii, altă mentalitate; oricum germanofilii vor continua să cumpere oalele ălea sparte toxice pe patru roți.
    Germanofilii români le vor plăti ungurilor o parte din salariu. Ce-o să râd până când le pică fisa, dacă.

    Mizeria aia de Nordstream nu trebuie să fie ignorată și nici iertată. Păcat de Morgenthau că nu l-a ascultat nimeni.

    170
    • pai romanii si-au facut propriile fabrici de autoturisme da’ de buna ce era marfa produsa s-ar fi inchis toate acum 20 de ani daca nu veneau xenoformii sa ne invete cum se face treaba.

      140
    • Fiindca romanul cand isi deschide o afacere care are cat de cat succes isi face casa, cumpara masina si pleca in vacanta iar cand vine momentul sa sustina financiar afacerea sau sa investeasca nu mai are cu ce. Urmatorul pas e sa nu isi mai plateasca furnizorii, angajatii, taxele iar apoi da vina pe stat fiindca produsele din import sunt mai ieftine decat pretul lui de productie.


      Comentariu apreciat.270
    • Si vecinul voia sa concureze cu Microsoft, dar a zis sa nu le faca gaura americanilor, ca-s prietenii lui.

      130
    • Din acelasi motiv pentru care nu ai facut nici tu.

      50
  5. Exagerezi și tu.
    Cum să ceri competență la facultățile din Arad?


    Comentariu apreciat.260
  6. @Vali, cam 90% din platforma industriala din Arad sunt fabrici Automotive. Cateva sunt deschise de prin anii 2000.

    @Denis, cu competenta de la facultatile din Arad.. iti dau dreptate in principiu. Poti sa inveti si acolo daca chiar vrei iar apoi sa iti gasesti loc decent in alt judet daca e sa fie.

    130
  7. In alte industrii (IT de exemplu), sunt parteneriate intre gigantii din industrie si universitati de vreo 15 ani (Oracle, Microsoft, IBM cu ASE/Cibernetica si Calculatoare) .
    Nu toate universitatile sunt de vina. Numai unele.
    Am vazut ca in ultimii ani au inceput sa se implice mai mult si prin alte domenii, semneaza parteneriate pt intenrshipuri cu diverse firme relevante din industrie. Dar inca e putin.

    50
  8. Probabil n-avem noi specialistii necesari pentru BMW, dar la numarul de doctorate sigur n-au cum sa ne ajunga vecinii. Din pacate, doctoratele alea sunt cam nefolositoare in viata reala.

    150
  9. NOU
    #26

    anul trecut (in prejama momentului cand au esuat negocierile cu BMW) primarul Ilie Bolojan a vorbit in cadrul unei conferinte locale despre faptul ca dezvoltarea Oradiei risca sa se opreasca din cauza faptului ca prospectiile investitorilor arata ca avem o problema cu forta de munca. anul acesta, Bolojan a venit la Universitate, a alocat 2 milioane euro/an pt.urmatorii 15 ani (bani “locali”), municipalitatea a donat Universitatii toate fostele cladiri ale unitatilor militare si a inceput constructia unui campus high-tech. detalii aici https://www.ebihoreanul.ro/stiri/ultima-or-31-20-5-48/masterplan-pentru-universitate-primaria-vrea-sa-investeasca-anual-2-milioane-de-euro-pentru-extinderea-si-renovarea-campusului-universitar-141984.html . conditia lui Bolojan a fost ca in cadrul Universitatii sa aiba loc o restructurare critica si o focalizare pe domeniile cerute de piata. spunea cat se poate de clar ca acesta este urmatorul resort al dezvoltarii, altminteri Oradea se va opri din dezvoltarea spectaculoasa. stiu ca si pe aici sunt critici ai primarului oradean, dar in opinia mea la Oradea se intampla lucruri cu adevarat ancorate in ideea de dezvoltare.


    Comentariu apreciat.1070
  10. NOU
    #30

    Debrecen este la 70 km de Carei, la 70 km de Oradea, la 100 km Satu Mare, la 140 km de Zalau, la 170 km de Baia Mare si la 220 km de Cluj Napoca. Toate aceste localitati vor primi contracte legate de fabrica BMW din Debrecen pentru ca producatorii auto au invatat ca e bine sa ai furnizori multi si diversi.


    Comentariu apreciat.230
    • Daca este asa cum zici rezultatul va fi urmatorul: salariile de la furnizorii aia multi vor fi minime, iar salariile de la fabrica din Debrecen peste medie.
      Ca sa iti fie mai clar valoarea adaugata in produs va fi contabilizata de cei care au produsul finit.
      Dar cui ii pasa?Tie?Deloc.

      160
    • sly are dreptate: n-avem, ba, nevoie de locuri de muncă. Știm exact cum va fi: dacii muncesc pentru a-i îmbogăți pe co-etnicii lui Iohannis!
      Plecați ba cu locurile voastre de muncă, care le vor face burta mare urmașilor lui Hitler!
      —-
      zoso, ai văzut de ce nu vine fabrica in România? Asta e adevăratul motiv.

      100
    • e greu, in pana mea, să înțelegi că alea 1.000 locuri de muncă creează încă vreo 3.000 pe lângă.

    • Chiar mai multe. Teoretic e 1 la 7 raportul, dar să fim sceptici și să punem 1 la 5, deci 5.000 de locuri noi de muncă.

      50
    • Completare: daca fabrica BMW este la Debrecen si in RO vor fi citeva care vor livra subansamble pt BMW atunci care este nivelul de profesionalizare/calificare pentru fiecare?
      Si mai important decit asta este ca nivelul cerut de aceste fabrici pe termen lung va ramine aproape neschimbat, adica fabricile din RO vor cauta in continuarea necalificati in timp ce altii vor solicita un nivel cit mai inalt de calificare.
      In final se reflecta in educatie.

      50
    • Atunci mai bine să nu se facă nimic în România. Dacii n-au nevoie de “munca de jos”. Ori ceva important, pentru NASA, ori nimic.
      —-
      E amuzant și cum vin gigeii să spună că a face subansambluri pentru mașini e “muncă necalificata”.
      Celebrul sistem de gândire românesc: nimic nu e bun pentru daci. Ei proști, dar fuduli.
      “Muncă necalificata”, dacă faci borduri de mertan!

      90
    • Cristi, o mașina are după știe orice gigel, vorba ta, nenumărate piese.
      Piesele importante nu cred că vor fi produse de terți, ci probabil la BMW.Nu cunosc în detaliu.
      Dar știe toată lumea ce produce Takata, TRW, Schaffler, Leoni, Autoliv, etc.Nu zic că nu ar fi importante dar sînt departe de esența mașinii, motorul.
      Pe lingă firmele astea sînt zeci de firmulițe care produc tot felul de chițibușuri și pentru astea nu ai nevoie de muncă calificată.Aici intră multe chestii din plastic/metal și munca super-calificată este necesară :) Plus nivelul noxelor obligatorii în fabricile de prelucrare a plasticului.
      Chiar și cei care produc cutii de viteză la Cugir/Sebeș se mai plîng de nivelul salariului.

      P.S.ce au făcut guvernanții noștri:
      https://www.agerpres.ro/economic/2018/01/19/ministrul-pentru-mediul-de-afaceri-comert-si-antreprenoriat-ilan-laufer-sustine-vineri-o-conferinta-de-presa–39657

      30
  11. Universitatile fac eforturi uriase ca sa nu se vada cat de inutile sunt
    Ar fi nevoie de un efort colosal ca sa se schimbe


    Comentariu apreciat.240
  12. nu vin pentru ca o ardem pe principiul merge-si-asa. si merge, dar nu prea.

    daca fabrica depinde de 5 chestii, cu pondere egala, sa zicem logistica, salarii, forta de munca, etc, si fiecare dintre ele are o probabilitate sa se intample de 0.8, atunci sansa ca totul sa mearga brici e de 32%

    110
  13. principalul motiv pentru care Ford e la Craiova o reprezinta facilitatile deja existente de la fosta fabrica Daewoo. “Forta de munca deja pregatita” – lol.

    140
  14. Câți muncitori mai are o fabrică din asta de mașini? 15-20?

    00
    • Cam 1000 de locuri, nu produci peste 100.000 de masini anual doar cu 15-20 de oameni cu o investitie de 1 miliard, oricat de modern ar fi fabrica. +inca alte mii de locuri pe langa, adica la furnizorii de piese si ce-ti mai trebuie sa mentina fabrica in functiune.

      70
  15. Sunt amuzat de unii care se plâng că nu știu ce fabrica nu a ajuns la noi.
    Pentru ORICE fabrica apare, românul scrie un articol de presă întrebând de ce nu a venit la noi.
    Practic, vecinii României nu prea ar merita vreo investiție sau ceva.
    De ce nu a venit x sau y in România… pur și simplu n-au avut România pe listă. De ce? Nu existăm, de aia. Cacat.
    Sa nu mai spun că, atunci când existăm totuși, cerem șpăgi, comisioane, “bonusuri”. Unde e Lingăul, s-o suga ca IT-ul are scutiri de impozite? Puii mei, voiați emisiuni despre “coetnicii lui Iohannis”, care siiiigur au făcut smen să-si facă fabrica în România?

    130
  16. acum vreo 8 ani de zile am participat la un “trade show” internațional pe un alt cotinent, pe un domeniu considerat la începuturi atunci. Ungurii aveau o agenție de aparținea de guvern care caută investitori și prezentau atu-urile :
    -infrastructură foarte bine dezvoltată -încă construiau autostrăzi
    -forță de muncă calificată, costuri la jumătate față de Germania și cu 30% mai jos decât Spania
    -ceva facilități financiare
    Forță de muncă calificată a devenit scumpa si e greu de gasit, apoi cu schimbări frecvente de legi și taxe nu e nimeni nebun să arunce cu investitii in Romania.

    160
    • La noi, daca ar exista o astfel de agentie, ar veni si ar gresi numele investitorului cu care vorbesc.

      90
    • Aveam si noi la un moment dat o agentie care asta facea. Ii spunea ARIS. infiintata in guvernul Nastase, desfiintata prin 2010 cred. Erau vreo 10 oameni, iar agentia avea ceva autonomie, ca s-au descurcat aia de au adus investitii de miliarde in cativa ani. Destul de multe fabrici, care acum doar fac investitii de inlocuire, sunt construite cu investitii atrase de aia 10 oameni. Un exemplu e fabrica Pirelli din Slatina.
      Cand s-au saturat si oamenii astia de piedici, si au inceput sa plece, au desfiintat ARIS si au facut-o directie printr-un minister smth.

      80
    • Trebuie coalitie pentru a invinge PSD. Sunt atat de prosti ministrii PSD, scot pe gura numai ineptii, distrug tzara din nestiinta!

      Si voi vreti strategie de dezvoltare! Cu cine ma, cu capul ala de matura, pavianul cu mantie care de-abia silabiseste in engleza citind de pe o foaie?!

      40
  17. Sa fie primit, zic! Vom scapa de toti cocalarii pentru ca se vor muta la Debrecen sa fie mai aproape de sursa fericirii lor!

    50
    • Cocalarii vor fi pregatiti sa livreze piese si sa construiasca masini ? Noi suntem daci, am uitat, sangele nostru nu ne permite sa lucram pentru straini, doar cocalarii o fac.

      40
  18. Contează și că nu suntem în Schengen.
    La Sibiu eu știu că sunt colaborări între companiile de automotive și universitate. Asta doar confirmă ideea articolului, urmând să se facă investiții noi pe lângă cele existente. Care sunt foarte mari, având în vedere că Trump se laudă că a convins foxconn să facă o uzină care o sa dea de lucru la 3-10 mii de oameni. Pai la Sibiu , într-una din zonele industriale populară numai de companii străine muncesc vreo 20 mii.

    70
  19. uite, daca e voie, las aici un link cu o analiza care zic eu ca e destul de cuprinzatoare:
    http://0-100.hotnews.ro/2018/07/31/analiza-investitiile-auto-uriase-atrase-de-ungaria-si-praful-de-pe-toba-cu-care-s-a-ales-romania/
    A explicat Mitrea aici si cum e cu istoria auto, footprint industrial, pregatirea ungurilor in industria auto.
    Si mai e si faptul ca aia au oameni plecati pe la concerne auto pe afara, care dupa niste ani au facut pe dracu in patru si si-au adus contributia sa convinga pe cine trebuie ca Ungaria merita sa primeasca investitiile. Daca iei la rand investitiile atrase de unguri zici ca au avut ceva cu ei si nu vor sa-i lase in pace pe saracii oameni :)) napasta dupa napasta.

    110
  20. Sa zic si eu una: jaguar Land Rover o sa deschida singurul centru R&D din estul Europei la Budapesta. Oare de ce nu RO ?

    20
    • Pentru că o să producă mașini peste gârlă, in Slovacia?
      Sper că nu ajungem la “de ce Slovacia?”. Cu aia chiar nu ne putem compara la partea asta.

      10
  21. In Constanta firma mea cere (in scris) liceelor industriale de 7-8 ani sa infiinteze clase corespunzatoare cu necesitatile pietei muncii. Putem si suntem dispusi sa angajam toata promotia care promoveaza intr-un an (doar firma noastra, nu mai zic si de restul firmelor mari). Tot ce ii taie pe ei capul fac: adica infiinteaza clase pentru cadrele invechite pe care le au si carora le este lene sa invete o alta materie sa o predea. Firmele le cer sudori, lacatusi, electricieni, instalatori. Ei fac bucatari, croitorese, cofetari si patiseri. Meserii pe care le poti invata si in urma unui simplu curs de calificare. In timp ce baza de practica, ateliere intregi ale liceelor (de mecanica, de exemplu), zac in paragina si se deterioreaza pe zi ce trece. In continuare scot someri pe banda rulanta si inca nu realizeaza unde gresesc. Sau realizeaza si nu ii intereseaza, ceea ce ii face doar ticalosi. Si arunca la nesfarsit vina pe elevi, cum ca “nu vor sa mai invete, dom’ne”.


    Comentariu apreciat.270
    • Cu sau fără legătură: profesorul meu de mate era la bază profesor de informatică. Softuri noi, algoritmi noi… a decis că nu mai vrea să învețe ceva nou (era și cam bătrân), s-a reconvertit la profesor de matematica. N-a murit, era un profesor bunicel de mate.
      Deci, dacă se vrea, se poate, s-ar putea. Dar nu se vrea.

      20
  22. Se pare ca au ales Ungaria cu tot cu Orban :))

    At the end of the day, money talks.

    41
    • Orban nu e deschis la refugiați musulmani, in rest e foarte pro globalizare și pro UE (ok, o UE mai pe placul lui la partea naționalistă )

      30
  23. Autostrazile sunt principala cauza, restul sunt secundare si relativ rezolvabile.
    De exemplu, se produc zilnic 1000 de Dustere la Mioveni ceea ce inseamna 100 de camioane platforma pentru transportul lor anevoios pana la iesirea din tara.
    De asta se si muta productia in Maroc, ca aia au o autostrada libera prin desert.

    50
    • Aia au fabrica (aproape) pe malul apei, le incarca direct in vapoarele ce le “varsa” in diferite locatii europene.

      90
  24. Nu forta de munca e cauza, ci costul total. Ungaria a punctat probabil la capitolul impozite si or fi oferit si ceva in plus, teren, ceva reduceri de tax pe urmatorii 99 de ani, etc.

    Sa ne intelgem, cand cineva zice ca nu exista forta de munca, de fapt zice ca nu exista forta de munca suficient de ieftina.

    Un alt aspect important: pentru fabrica asta nu au concurat numai ungaria si romania. Ci vreo alte 15 tari – bulgaria, lituania, ucraina. nu stim pe ce loc a iesit romania, poate pe 2, poate pe 15

    70
  25. Totul se rezumă ca capacități de producție și costuri asociate. Se fac analize, se culeg cifre, se aruncă o opinie că românii sunt națiune tolerată iar ei marele imperiu și gata.
    România trebuie să profite mai mult de piața liberă, să colaboreze mai mult cu SUA, cu țările mari din Asia.

    10
  26. O mica precizare: Daimler nu a venit in Ro pentru ca “edilii” din Timis au pus de o mica specula imobiliara si au cumparat chiar ei terenul pe care urma sa se construiasca fabrica, cu scopul de a-l revinde nemtilor la suprapret. Si nemtii s-au prins. Nu e vorba nici de autostrazi nici de muncitori calificati, ci de bun simt.


    Comentariu apreciat.220
  27. Oare romanii din transilvania regreta alegerea din 1918?

    Dupa 100 de ani faci 9 ore cu trenul 300 si ceva de kilomentri, de la bucuresti la alba iulia, cam cat se facea pe aceeasi distanta in 1880. Da e bine ca am schimbat antetele institutiilor publice, nuff said.

    170
    • #metoo, nici o surpriza pt cine mi-a văzut și alte comentarii :))
      Puteam să scăpăm de Ungaria și fără Romania. Într-o lume ideală sau cu costuri mai mari de vieți. Dar asta nu înseamnă că în ’45 nu putea și Stalin ăla să facă o Transilvaniei independenta. Poate daca nu era Romania destul de deșteaptă să întoarcă armele…așa puteau fi pedepsite și Ungaria și România…

      70
    • Romanii din Transilvania de acum sunt nostalgici dupa imperiu asa cum sunt nostalgici dupa ceashca, a trecut prea mult timp ca sa mai stie cum era pe vremea aia. In primul rand, Transilvania independenta e o utopie, Ungaria comunista a vrut revizuirea granitelor in 1919, adica imediat dupa WW1 si si-a atacat toti vecinii. In Transilvania a fost respinsa de armata romana, ca ardelenii nu aveau armata lor. Fara aia, p*la independenta.
      Dupa aia, ungurii erau 25% din populatie, ocupau toate functiile importante in administratie si nu aveau chef sa invete ei limba majoritatii. Mai pupau romanii din parti universitati in romana si alte chestii de genul. Asimilarea are fi continuat, in special a elitelor, si azi aveai un fel de Luxemburg doar ca sarac. In al treilea rand, balcanizarea (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Balkanization) nu a avut efecte pozitive nicaieri, a creat mai multe probleme decat a rezolvat.

      30
    • @alex
      Au avut si romanii din ardeal armata lor. Armata romana era destul de departe de alba iulia la 1 decembrie 1918.
      Da, in 1919 era greu pt multi. De aia nu au existat nici slovenia, croatia sau slovacia independente la momentul ala.
      Mai bine nostalgic dupa imperiu decat dupa ceasca (care a fost reprezentantul altei entitati care a exploatat ardealul). Ocupau pe dracu ungurii toate posturile din administratie, aia nu era adevarat nici inainte de 1918. Ce asimilare,ungurii nu au fost in stare sa asimileze decat o mica parte din romani in timpul imperiului austro-ungar, cam greu sa crezi ca se putea intampla asa ceva intr-o tranailvanie independenta. Din contra, cred ca ungurii din ardeal ar fi fost mult mai persecutati intr-o transilvanie independenta decat in romania, pt ca guvernul ar fi fost mai paranoic cu privire la ei. Nu uita ca si sasii si svabii erau de partea romanilor.

      10
    • Da, mor de ciuda slovenii si croatii ca nu mai sunt cu sarbii….balcanizarea e o problema numai cand vechea putere centrala se opune cu forta celor care vor separare. In loc sa accepte ca e istorie. Sarbii n-au acceptat si, privind in urma, nu era mai bine sa o fi facut? Ar fi fost la fel de mici ca acum, dar mai bogati si fara atatea victime si PR prost.

      30
    • @m: din cate mai tin eu minte Budapesta a fost ocupata de armata romana. Care a cam si pus capat regimului lui Bela Kuhn. Gandeste-te ca razboiul nu se termina rapid si mai aveam vreo 2-3 ani de razboi civil in Ardeal, care poate il faramitau si mai tare. Bine era, nu?
      Referitor la balcanizare, toate terenurile alea de golf cu nume de tara si populatie cat un oras mai rasarit au ajuns sau vor ajunge la final tot in UE, doar cu mai putina putere de decizie decat daca aderau ca un singur bloc.

      00
  28. dar, politica nu conteaza. ne-a zis fluturili :D

    80
  29. NOU
    #79

    OK. Pentru ca 99% din angajatii unei fabrici auto sunt ingineri care fac munca de proiectare si de fine tuning. Ar merge explicatia atunci, dar… nu. 99% sunt muncitori mediu calificati care strang suruburi.

    Inca doua lucruri:
    1. Piesele cu care sunt facute respectivele BMW-uri sunt facute tot in Romania (unele dintre ele).
    2. O fabrica Dacia sau Ford aduce o mai mare valoare adaugata zonei/tarii, pentru ca Dacia si Ford produc de 10 ori mai mult decat BMW, dar romanului, BMW sau Mercedes ii iau ochii si mintea.

    110
    • Tin sa te contrazic la punctul 2: un BMW are valoarea adaugata mai mare, deci profit mai mare si drept urmare poate fi impozitat mai mult decat dacia sau ford. Si sa nu uitam ca BMW-ul vinde de rupe.
      Nu ca ar conta, din punctul meu de vedere poate sa vina si TATA sau Ssang Yong sa deschida fabrica in tara. Cat mai multe si sa creeze cat mai multe locuri de munca

      20
    • NOU
      #81

      @sorin, nu le vinde fabrica. Din fabrica, catre BMW AG (sau ce entitate au ei), masinile pleaca cu valoare 1 euro sau ceva de genul asta. Tot ce aduce o fabrica de masini este numarul de locuri de munca, conteaza prea putin spre deloc daca fabrica Bentley sau Lada.

      10
    • dacia le scoate la valoarea reală. nu mai mânca rahat.

    • NOU
      #83

      Dacia le scoate la valoarea reala pentru ca Dacia este o firma relativ mica, cu o singura fabrica, toate daciile pentru Europa se fac la noi (daca nu ma insel). BMW este o firma care are multe fabrici in multe tari.

      10
    • iar mănânci căcat. oprește-te.

    • NOU
      #85

      Dacia le vinde catre dealeri din Romania, plateste taxe aici. BMW le vinde din Germania catre dealeri, nu din Ungaria.

      00
    • @Zoso: Si Daciile “Made in Maroc” sunt vandute din Maroc sau de la noi?

      00
  30. Pozitia fata de furnizori cred ca e mai relevanta decat orice prostii cu autostrazile inventate de presa sau de altii si evident ca asta e factorul cel mai important alaturi de costuri ( sa nu credeti ca oficialitatile de acolo nu au batut palma pe niste aspecte) Evident ca si infrastructura e important dar nu la nivelul la care s-a discutat in presa.

    In al doilea rand , nemtii si austriecii dau cele mai infecte salarii din cate mi-a fost sa vad pana acum si sunt “plimbat” prin multe firme nemtesti cu nume grele la nivel global. Sunt niste nenorociti rasisti si ii privesc (in special pe estici) ca second hand citizens. Probabil le-a ramas gena hitlerista in corpul ala SUPERIOR.

    Vreti sa stiti de ce “marile uzine” cu capital nemtesc din tara duc lipsa avida de oameni ? Chiar imi povestea un HR manager acum cativa ani si ma amuzam teribil dar nu puteam sa imi bat p de ea. Ca platesc de cacat. Niciun muncitor nu o sa-ti vina pe biscuiti si da , majoritatea sunt muncitori platiti cu 1200 / luna. Este productivitatea unui average joe de aici de 2-3 ori mai mica ca un sclavete bozgor sau neamt? Ma indoiesc. Iti lucreaza si romanul daca il platesti cum ar trebui sa il platesti.

    In fine , ma pis pe nemti in general. Nu zic ca alte natii sunt mai cu mot dar de ex firmele americane din Romania sterg pe jos la conditii , payrole , ce vrei tu … d-aia lumea (care stie) fuge ca dracu de nemtalai. Ca is niste imbecili ce platesc putini dar cu pretentii si aere. Probabil nu au auzit vorba de la americani : You pay peanuts , you hire monkeys.

    Aici majoritatea inginerilor s-au reprofilat si lucreaza in IT si e bataie pe ei. Cat s-a chinuit bosch sa traga de mine da tot nu putea concura cu salariul americanilor ca na … altii nu ne considera sclaveti.

    Vorba aia , iesi acasa nemtalailor!

    11
    • Firmele americane te motiveaza si responsabilizeaza prin acordarea unei parti din salariu in actiuni carora le creste valoarea pe termen lung peste dobanda efectiva anuala si rata inflatiei adunate pe perioada respectiva. Verificat in ultimii 4 ani, crestere de minim 60-80% a valorii actiunilor, peste o dobanda efectiva anuala de 10%. Nemtii (am lucrat in companie germana in ro) aduna angajatii in sala de conferinte la fiecare 3 luni sa le arate slide-uri din care sa inteleaga ca ii platesc peste media pe ramura si sa fie multumiti ca au job, sa nu auzim mofturi, da? Lipsa specialistilor au rezolvat-o romaneste, angajeaza 5 studenti dezorientati in loc de un specialist cu 5-8 ani vechime, platindu-i pe toti la un loc cu salariul cuvenit experientei de peste 5 ani. Dupa 1 an pastreaza pe cel mai bun dintre cei 5 si-i maresc salariul cu 50%, ii dau responsabilitati, il mangaie pe motul de la basca de proletar, totul e perfect, copilul isi ia credit de prima casa, se insoara… s-a ajuns dupa munca cinstita. Anual este intrebatde complezenta daca e multumit, orice raspuns negativ e ignorat, ca uite ce nasol e in economie, uite politicul ce face, deci iti dai seama ca e albastra, dar noi iti asiguram aici viitorul, avem grija, dar nu ai experienta, sa mai cresti nitel si apoi vedem cum facem cu salariul. Oricum, esti de baza aici, ca de aia te-am ales pe tine. Cu salariul ala ramane pana isi da seama ca au trecut 5 ani si tot la nivel de incepator a ramas.

      Asta mergea pana acu vreo 4-5 ani. Acum schimba anual sau la 6 luni gasca de 5 studenti care trebuie sa faca treaba cat unul experiementat. Oamenii cu experienta pleaca scarbiti din romania, dar ajung sa sclavageasca tot la ei in jermania, platind juma de salariu pe chirie, dar macar stau in tara civilizata.

      00
    • “niste nenorociti rasisti”

      Schimba si tu termenu in plm. Nu mai fitz analfabeti :)
      Rasism nu insemana ce crezi tu ca insemana. Aici merge xenofob. Adica ai o problema cu toti ce care nu-s ca tine.

      00
  31. Nu o fi 100% infrastructura, dar un 60% lejer e. De ex în bihor nu ştiu dacă ştiţi dar încă nu avem încă linie ferată electrificată. Parcă şi în judeţele nord vest.

    Ungurii au linie “low-speed” de 200 km/h cam peste tot.

    Corect, peste tot există ambuteiaje, dar care e capacitatea normală? La ei ambuteiajele apar de la câte mii de tiruri? La noi de la câte zeci?

    30
  32. Deci spui cu subiect si predicat ca ingineria este miezul dezvoltarii, ca ea sta la baza oricarei cresteri economice si sociale? Ca fara inginerie eram inca la tractiunea animala si locuiam in bordeie de pamant la -1 m? Frumos domnu Zoso, frumos, nu am ce zice, desconsideri atatea specializari onorabile ca jurnalism, științe politice, științe ale comunicării, stiinte ale securitatii nationale, stiinte dom’ne, nu chestii supte din deget, da? Stiinte pe care avem sute de doctoranzi anuali, de moare Putin de invidie si plange noaptea in pumni ca suntem asa de bine aparati de doctanzii astia care-i ghicesc toate miscarile.

    20

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de pe eMAG prin acest link sau de la PCGarage prin acest link.