Drepturile șoferilor opriți în trafic de Poliție

Oamenii de pe politiști.ro demontează câteva mituri tălâmbe care circulă pe internete mai ceva ca învățăturile lui Arsenie Boca către Anda Adam. Le copiez și eu, poate ne mai trezim din lumea de vis în care trăim.


Absolut toate recomandările din textul respectiv sunt nişte aberaţii şi tâmpenii ce nu au nicio legătură cu realitatea. Voi încerca să-ţi explic pentru fiecare afirmaţie în parte, pentru că nu există nici o lege ori act normativ care să prevadă măcar una din aberaţiile scrise în acest text.

ATENTIE! Ce drepturi aveti in fata organului de prevenire si control rutier
Daca circulati regulamentar si sunteti oprit de un echipaj de politie, sau daca "v-a prins radarul" trebuie sa stiti ca aveti si drepturi nu doar obligatii.
Politistii sunt obligati sa respecte anumite reguli si sa va prezinte anumite acte atunci cand ele sunt solicitate de "cel oprit" in trafic. Neprezentarea acestora si notarea refuzului organului de a prezenta aceste acte pot duce la anularea unei eventuale amenzi.

Într-adevăr poliţistul are obligaţii şi trebuie să respecte anumite proceduri, dar acest lucru nu duce la anularea sancţiunilor aplicate de acesta. Respectarea de către poliţist a procedurilor şi a obligaţiilor ce îi revin sunt chestiuni de bucătărie internă, iar verificarea şi sancţionarea unor eventuale încălcări este atributul exclusiv al sefilor ierarhici ai poliţistului, în niciun caz al conducătorului auto, al cetăţeanului de pe stradă sau al contribuabilului ce are impresia că poliţistul e angajatul său şi e dator să-i cânte în strună.

Cazurile de anulare a proceselor verbale de constatare a contravenţiilor sunt prevăzute expres în legislaţie, mai exact în Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, nu după cum îşi închipuie orice habarnist.

 

1. Trebuie sa se prezinte (ai dreptul sa-i ceri legitimatia, sa ti-o arate. Pe care este inscris numarul sau… E foarte folositor acesta in instanta).

Legea 218 din 23 aprilie 2002 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române prevede:

ART. 41
(1) În exercitarea atribuţiilor de serviciu poliţistul este obligat să prezinte insigna sau legitimaţia de serviciu, după caz, pentru a-şi face cunoscută, în prealabil, calitatea, cu excepţia situaţiilor în care rezultatul intervenţiei sau siguranţa ulterioară a poliţistului ar fi periclitată.

În concluzie, poliţistul este obligat să se legitimeze doar dacă nu are în piept insigna, în caz contrar nu mai e obligat să prezinte şi legitimaţia de serviciu, iar din ce am văzut cu toţii în ultimii ani în special poliţiştii rutieri din cadrul Poliţiei Rutiere au pe lângă insigna de poliţist şi un ecuson cu numele.

 

2. Sa-ti spuna motivul opririi. Actele se cer pe un motiv (legea nu mai permite sa se opreasca masini si apoi sa se caute motive de amenda).

O altă aberaţie contrazisă clar de prevederile din legislaţia rutieră:

Hotărârea Guvernului nr.1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice

Art. 182. – (1) Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizează prin executarea semnalelor regulamentare de către poliţistul rutier sau, după caz, de către poliţistul de frontieră, atunci când constată încălcări ale normelor rutiere ori în situaţia în care există indicii temeinice despre săvârşirea unei contravenţii ori a unei fapte de natură penală, pentru identificarea persoanelor care au comis astfel de fapte şi a bunurilor care fac obiectul urmăririi,precum şi pentru verificarea deţinerii de către conducătorii vehiculelor a documentelor prevăzute de lege. Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizează şi în condiţiile producerii unor calamităţi naturale, dezastre sau a altor situaţii care pun în pericol siguranţa circulaţiei.

Atâta timp cât legea îi oferă posibilitatea poliţistului să oprească orice autovehicul pentru "pentru verificarea deţinerii de către conducătorii vehiculelor a documentelor prevăzute de lege" nu mai putem discuta de oprirea fără motiv şi alte legende urbane de acest gen.

 

3. Daca este filtru, ai dreptul sa ceri ordinul de serviciu in care trebuie sa se regaseasca data si intre ce ore au voie sa faca filtru, strazile pe care actioneaza si numele persoanelor care participa din echipaj.

Referitor la "ordinul de serviciu" o altă tâmpenie, ce nu are nici cea mai mică legătură cu realitatea.

Dacă căutăm în legislaţie vom găsi definiţia "ordinului de serviciu" ce spune că este o dispoziţie scrisă dată de conducerea unei unităţi prin care se cere uneia sau mai multor persoane salariate să efectueze anumite acţiuni, pe o perioadă determinată în afara sarcinilor curente de muncă ale compartimentelor din care fac parte persoanele respective. Ori controlul autovehiculelor face parte din sarcinile curente ale poliţistului rutier.

În plus, chestiunile ce ţin de locul, data şi activităţile ce le desfăşoară poliţistul sunt dispoziţii interne cu caracter secret, ce pot fi verificate doar de şefii acestuia, nu de oricine de pe stradă.

Cei care susţin aceste afirmaţii, clar sunt victimele unor limitări în privinţa capacităţii intelectuale, pentru că numai astfel de oameni deficitari la capitolul logică îşi pot imagina că atunci când sunt opriţi pentru control de poliţist, îl pot controla ei la rândul lor pe acesta.

Dacă ar fi aşa, nu ar mai avea niciun rost existenţa şefilor din poliţie, ăstia nu ar mai avea ce să facă, pentru că oricum poliţistul ar fi verificat şi controlat de toţi cetăţenii de pe stradă.

 

4. Deci, la oprire, se comunica soferului motivul si nu poti fi sanctionat decat pe acel motiv (asta daca nu cumva ai portbagajul plin cu arme si doua cadavre legate la spate).

O altă prostie, pentru că NU există nicio astfel de prevedere legală. Costatarea unor abateri ce încalcă normele legale se poate face oricând, nu există nicio restricţie în acest sens.

 

5. La amenda ai doua locuri unde semnezi: unul prin care recunosti fapta si al doilea ca iei la cunostinta de amenda. Deci puteti sa semnati ca luati la cunostinta de amenda…dar sa nu recunasteti fapta, si sa-l convocati la Tribunal sub asistenta juridica pe dumnealui.

Procesului verbal de constatare a contravenţiei nu are nicio rubrică specială pentru a recunoaşte fapta, există doar rubrica "Alte menţiuni" unde contravenientul poate solicita consemnarea opiniilor sale cu privire la conţinutul actului de constatare, cum sunt eventualele obiectiuni sau completări, etc.  Mai jos pe tipizat contravenientul semnează pentru că a luat la cunoştinţă despre conţinutul procesului verbal şi în baza acestei semnături primeşte o copie a procesului verbal.

Despre "convocarea la Tribunal" nu pot să spun decât că este o stupiditate, pentru că poliţistul care întocmeşte procesul verbal nu are calitate procesuală în cazul contestaţiei procesului verbal, parte într-un asemenea proces este instituţia din care acesta face parte, respectiv unitatea/subunitatea de poliţie.

 

6. Cel mai IMPORTANT: ori de cate ori aveti un necaz cu politia, fie noapte, fie zi, puteti sa sunati la 112 (Apel National de Urgenta) si sa spuneti ca sunteti de echipajul cutare. In maximum 10 minute (in Capitala) apare un echipaj de la "Capitala" si astia nu se uita ca sunt colegi de-ai lor, vor face imediat un raport. Care poate fi totusi util la Tribunal.

Despre sunatul la 112, e o mare tâmpenie şi oricine se poate convinge singur dacă studiază legislaţia care prevede foarte clar:

Art. 32 din O.U.G. 34/2008
(1) Constituie contravenţii următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
a) apelarea abuziva a numarului unic pentru apeluri de urgenta 112, cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei;

Tot în acest act normativ este prevăzut faptul că apelarea la numărul de urgenţă 112 se face NUMAI pentru situaţii de urgenţă. Faptul că eşti oprit de un poliţist pentru control NU este o situaţie de urgenţă, puteţi vedea aici: Ce este o situaţie de urgenţă.

 

7. Politistii de pe radare nu mai au voie sa dea filmul inapoi. Deci, daca va opresc si stiti ca nu ati comis-o prea rau, le cereti ferm sa va arate:
A. Legitimatia care atesta ca au dreptul de a lucra pe masina de radar… Sa aiba vizele la zi.
B. Copie dupa certificatul metrologic al aparatului radar cu modelul si seria aparatului.
C. Legitimatia care atesta faptul ca are dreptul de a conduce masina Ministerului de Interne… Sa fie vizata.
D. Daca mai fac scandal, le cereti sa va arate "ordinul de serviciu"… Este un fel de foaie de parcurs in care scrie unde au voie sa isi desfasoare activitatea respectiva.

În privinţa acestor documente "legitimatia care atesta ca au dreptul de a lucra pe radar" ori "legitimaţia care atestă dreptul de a conduce masina Ministerului de Interne" şi copia după certificatul metrologic, sunt doar afirmaţii infantile, similare cu cea privind "ordinul de serviciu" pentru că e logic pentru orice om lucid că asemenea documente au caracter intern, iar verificarea lor se face de şeful ierarhic al poliţistului.

Certificatul de verificare metrologică se poate solicita doar de instanţa de judecată în cazul în care contravenientul formulează contestaţie împotriva procesului verbal, iar acest document se trimite în copie instanţei, în niciun caz conducătorului auto sancţionat.

 

Aceste acte trebuie sa fie intotdeauna asupra agentului de pe radar… Dar faptul ca-l mai intrebi de ele, de cele mai multe ori duce la un… simplu avertisment

Fals! Afirmaţia asta e chiar hilară şi dovedeşte habarnismul ce îl caracterizează pe autorul textului. Cei care procedează aşa cum sunt îndrumaţi în acest text, nu vor face decât să-l enerveze inutil, să-l provoace şi să-şi asigure înverşunarea poliţistului de ai sancţiona exemplar.

Iar ca o concluzie de final, te asigur că absolut nicio afirmaţie nu e realistă.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

50 comentarii

  1. Mai citisem articolul. Bine punctat.

    00
  2. Foarte OK, dar pune si tu o cratima colo – ” înverşunarea poliţistului de ai sancţiona exemplar.” ;)

    20
  3. Tare util articolul, merci. Am pățit o chestie, în schimb, pe care n-o găsesc lămurită niciăieri în lege. Poate n-am căutat unde trebuie, sau destul de bine.

    Prin iarnă am parcat pe banda 1, pe avarii, undeva la 12 noaptea, să iau niște prieteni care locuiau in zonă (Perla). Era pustiu pe bulevard, nici urmă de om. Nu apuc nici să scot cheile din contact, că în dreptu meu oprește o patrulă de poliție. Lanterna-n ochi, actele vă rog, apoi ”dati-vă jos din masina, scoate ce-ai in buzunare”. Am pus botu, evident, m-am conformat. I-am intrebat despre ce e vorba, mi-au spus că ”au informatii ca in zonă se consumă canabis”. Da, bine. Consumul nu e incriminat de lege, dar să zicem. Si nu, n-aveam nimic la mine, in masina, sub masina, sau la bord.

    În timp ce mi goleam buzunarele, al 2lea agent imi sare-n mașină, fără să ceară permisiunea, nimic, si se apucă de treabă, chestie care mi s-a părut deplasată, ca să nu zic ilegală. După ce caută prin toate resturile, ambalajele, cd-urile si pe sub praguri, mă pune să-i deschid torpedou, lucru pe care nu l-am inteles. Imi intorsese masina cu fundu-n sus dar avea nevoie de permisiunea mea sa deschid trapa care era descuiată oricum. I-am intrebat dacă nu vor sa le-arăt si portbagaju, poate găsesc ceva pe-acolo. M-au refuzat politicos, m-au mai frecat-o putin cu intrebări la mișto, mi-au dat actele si s-au cărat.

    Intrebarea mea e, cât de mult au urmat procedurile legale si cât de mult am fost luat de prost? Pentru că am impresia că și-au bătut-o de mine grav, si măcar să stiu ce fac data viitoare… Din câte am auzit, au totuși nevoie de un temei solid, o hârtie-ceva, ca să-ți salte mașina.

    00
    • E perfect legal ce.ti s-a intamplat. Si da, se pedepseste si consumul de canabis. Iar la controlul autovehiculului nu trebuie sa fi de acord, doar ca trebuie sa fi informat inainte.

      10
    • NOU
      #8

      Perla e la doi pasi de fosta capitala a droggerilor, piata romana. Si mai era si 12 noaptea.
      „fara sa-mi ceara permisiunea”. Mijto.
      Daca un politian a facut bancuri cu tine, inseamna ca l-ai stimulat sa devina creativ. Am facut si eu o data pe glumetul si m-au frecat cu tot felul de prostii: triunghi, extinctor, merge nu merge, verificare lumini, in fine, am pierdut vremea.
      De cate ori m-au prins cu viteza si m-am limitat la strictul necesar, experienta a fost banala. Constatare, informare, semnat si pa.

      00
    • Poti sa refuzi verificarea masinii, dar in acelasi timp si ei au dreptul sa puna sigiliu pe ea pana fac rost de mandat. Mai bine ii lasi sa caute, daca stii ca esti curat.

      00
    • Vezi ca din 2009 de cand cu consumurile de etnobotanice, noua lege interzice drogurile sub orice forma. detinere/consum/trafic . Deci daca ai la tine canabis ,te poate aresta indiferent de situatie.

      00
    • n-am fost informat / anuntat / intrebat. Întrebarea mea era unde scrie că poate să facă chestiile astea, un paragraf ceva, cu atribuțiile si obligațiile lor ca agenți. Si nu, consumul nu e incriminat. Doar posesia si traficul. Adica dacă mă oprește pe stradă, si-mi face test de-ăla cu dipper sau cum se cheamă si-i dă cu virgulă, n-are ce să-mi facă doar în baza dovezii că aș fi consumat în urmă cu nu-stiu-cât. Ca pieton, zic. Ca șofer, poa sa facă ce vrea el

      00
    • @Bogdan: la afirmatia „Iar la controlul autovehiculului nu trebuie sa fi de acord, doar ca trebuie sa fi informat inainte.” poti sa adaugi si o trimitere la baza legala? (asa cum sunt argumentate in articol)

      00
    • # matei
      Cel mai simplu e să te împotriveşti şi aia sunt obligaţi când te arestează să îţi explice şi de ce. Inclusiv judecătorul. Aşa poate afli şi tu niste poveşti de bun simt.

      00
  4. eu citisem la unul cum că polițiștii trebuie să facă dovada că au absolvit 12 clase…

    00
  5. Pagina aia ar trebui printată și lipită în locul posterelor cu persoane decedate (acolo unde e cazul)

    10
  6. Aia cu ordinul de serviciu era legenda si la controlorii RATB

    10
  7. articolul asta e ca apocalipsa pentru cei pe pe forum…bmw forum

    00
  8. Educația civică e necesară, mai ales că România nu stă foarte bine la acest capitol. Personal mi-aș dori mai multă fermitate din partea poliției, așa în stil american.

    00
    • Acea fermitate ”în stil american” nu e dată de vitejia polițiștilor ci de frica pe care ei o poartă. Acolo tot al 2-lea american are o armă de foc (deci nu jucării cu bile de cauciuc foarte populare la noi) care îi poate servi ca unealtă de refulare. Așa cum știm noi știe și polițistul american că SUA e pe locul 3 în lume la numărul de decese cauzate polițiștilor prin împușcare (după Brazilia și Mexic).

      00
  9. Copy-paste la o postare din 2013. Really, coane? Ponta 2 :D

    00
    • Leo, si eu am citit articolul tot prin 2013 dar gandeste-te ca lumea mai uita si expunerea care o are politisti.ro nu se compara cu zoso.ro – in aceasta situatie Vali face un serviciu tuturor cititorilor care nu au avut ocazia sa citeasca articolul original.

      Acum, legendele urbane le stim cu totii dar nu stim si cat de adevarate sunt. Avand in vedere ca acum am vazut si argumentarea logica, ai sansa sa nu enervezi un functionar public (politistul) cand te opreste din diverse motive.

      Daca ai comis’o, platesti. Daca stii ca esti nevinovat atunci nu ai de ce sa te temi.

      00
    • @brosky – ai observat :D la sfarsit, da?

      00
  10. Sunt curios cum se compara statistic sanctiunile aplicate de politia romana cu alte tari. Uneori am impresia ca soferii romani stiu sa comita doar anumite contraventii, gen viteza excesiva sau depasire pe linie continua.
    Oricum, tot respectul pentru politistii cinstiti si corecti.

    00
    • NOU
      #25

      Pai doar actiunile astea se vad din tufisuri, unde stau ei.
      Daca s-ar plimba prin trafic cu masini nemarcate, sa vezi atunci bucurie…

      00
    • E frumos la nemti cum conduc linistiti in urma ta si contorizeaza. Dupa 10 km, se cumuleaza amenzi de cateva sute de euro. Centura, telefon, nerespectarea distantei legale, nesemnalizare, depasirea vitezei, etc, etc. Parca altfel conduci cand stii ca este o sansa ca ala din spate sa fie Gaia.

      00
  11. ce-l mai misto e cand iti da amenda pentru ca nu ai permisul sau talonul la tine. l-am uitat ba in chilotii de iarna, in corcodus, dar puteti verifica direct in baza de date ca suntem in 2015

    00
    • Alea se contesta cel mai usor, conditia sa ai actele in regula. 15-20 de lei costa dosarul la Judecatorie, cu tot cu copii. Daca legea spune sa le ai la tine… ca o fi si greu sa mai fie unul cu acelasi model de masina si aceleasi numere, nu? Dar puteti verifica in baza de date…

      00
    • pe mine m-ai pierdut la „ce-l” …

      00
    • m-a cautat cineva?

      00
  12. Dar un singur polițai te poate opri în trafic și lua la rost? De la rutiera sau rurală, șef de post etc???

    00
    • Doar daca esti singur in masina, altfel numarul politistilor trebuie sa fie cel putin egal cu numarul pasagerilor.

      00
  13. „D. Daca mai fac scandal, le cereti sa va arate „ordinul de serviciu”… Este un fel de foaie de parcurs in care scrie unde au voie sa isi desfasoare activitatea respectiva.”

    Ce as rade ca vreun meltean sa ia ghidul asta de bun si sa incerce ceva de genul asta undeva afara.

    – „Bo$$, still want scandal? show me papers boss”
    – Pac-Pac

    00
  14. Acțiune exemplară a Poliției Române aseară pe bulevardul Lascăr Catargiu. Cam așa trebuie procedat cu interlopii. https://www.cancan.ro/scene-teribile-in-mijlocul-bucurestiului-un-sofer-beat-a-produs-un-accident-grav-iar-apoi-a-inceput-haosul-15030216

    00
  15. La punctul 6 ai dat-o si tu in bara (acea lista are titlu de „exemplu”), dar per ansamblu e un articolul bun. Mai ales pentru zmeii patriei.

    00
  16. „7…
    A. Legitimatia care atesta ca au dreptul de a lucra pe masina de radar… Sa aiba vizele la zi.
    B. Copie dupa certificatul metrologic al aparatului radar cu modelul si seria aparatului.

    „legitimatia care atesta ca au dreptul de a lucra pe radar” … sunt doar afirmaţii infantile,” inchei citatul
    _____________
    Aceste documente se pot cere in instanta, iar politia trebuie sa le ataseze la dosar. In plus, am solicitat si a fost aprobata de catre judecator si cererea prinvind traducerea legalizata a manualului de utilizare a aparatului radar.

    Aici aveti o copie a documentelor de la dosar prezentate de politie in instanta la cerere si nu sunt singurele ca sa nu credeti ca va vand gogosi.

    Am obiectii si la celelalte explicatii, dar ma abtin. NU luati de bun chiar tot ce gasiti acolo.

    00
  17. 2 drepturi mari si late avem cand ne opreste politia (oriunde in lume):
    1. Sa ne conformam cererilor poitistului (legitimare, control, verificari etc)
    2. Sa contestam in instanta o eventuala sanctiune, daca nu suntem de acord cu ea (daca stim ca n-am gresit sau daca observam ca s-au incalcat proceduri si putem demonstra asta in instanta)

    Restul sunt povesti!

    00
  18. NOU
    #38

    e bine sa sti legea. dar sa folosesti un ton calm si politicos.
    Daca o dai in scandal stie ca doar gura mare o ai.
    Daca faci pe prostu servil stie ca poate sa faca orice
    Daca esti politicos,calm, decent .. te verifica si pleci mai departe.

    Eventual daca ai facut ceva prostie si sti asta iti ceri scuze.

    00
  19. Felicitari pentru subiectul abordat!!
    O adevarata lectie de educatie… de care aveau nevoie multi conducatori auto.

    00
  20. Dumnezeul care a scris raspunsul se descalifica moral incepand de la afirmatia:

    al contribuabilului ce are impresia că poliţistul e angajatul său şi e dator să-i cânte în strună

    Pentru ca politistul asta este: un angajat al contribuabilului, dator sa-i cante acestuia in struna, ca orice angajat fata de angajatorul sau.
    Politistul nu este nici stapanul contribuabilului, nici deasupra cetatenilor, nici un tortionar. Desi se pare ca unii asa viseaza. Observ ca unii de pe acel topic au ramas bine ancorati in mentalitatea de militian:

    Ca o paranteză, orice conducător auto, oprit în trafic pentru control, are dreptul să rămână liniștit cu mâinile pe volan, să vorbească respectuos, să prezinte documentele solicitate de polițist, să ia la cunoștință despre eventuala abatere comisă și despre conținutul procesului verbal de contravenție, să ia la cunoștință că are dreptul să conteste în instanță procesul verbal de contravenție în termen de 15 zile, să semneze sau nu procesul verbal de contravenție. Orice altă atitudine a conducătorului auto, poate fi considerată de polițistul rutier o încălcare a codului rutier și sancționată ca atare.

    Un alt militian de acolo aplica legea discretionar, dupa cum vrea pana lui:

    de astfel de tratamente au parte in general cei ce sunt obraznici, vorbesc urât sau suferă de complexe de superioritate

    00
    • @Lucil

      Vei muri frustrat neintelegand niciodata cum este posibil sa te amendeze tocmai cel pe care-l platesti din buzunarul tau. Vei munci, vei trudi din greu si vei contribui la bugetul de stat iar politistul platit din banii tai te va sanctiona! Iar tu nu vei intelege niciodata cum este posibil, pentru ca, nu-i asa, prostul nu ar mai fi prost daca si-ar da seama de prostia lui.

      00
  21. Soferul mai are si dreptul de a fi impertinent, de a nu se conforma indicatiilor politistului pentru ca politistul il trateaza ca pe un om de rand,nestiind cine e el. De asemenea,chiar daca politistul i se adreseaza la persoana a doua, el ca sofer si cetatean are tot dreptul sa i se adreseze politistului la pertu si mai ales cu apelativul ma !

    00
  22. Bai… m-Am oprit la ordinul de serviciu.

    Cat de idioți sunt ăștia mă?
    Cu recomandările astea nu anulezi niciodată o amendă

    00
  23. eu sunt curios in care din cazuri te poate opri politia locala si, mai ales, cum diferentiezi uniformele? codul rutier precizeaza in clar cine poate opri: politia rutiera si cea de frontiera…

    00
  24. Orice informație care poate preveni abuzurile unor papagali angajați la stat e binevenită!

    00
  25. „Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizează prin executarea semnalelor regulamentare de către poliţistul rutier sau, după caz, de către poliţistul de frontieră, atunci când constată încălcări ale normelor rutiere ori în situaţia în care există indicii temeinice despre săvârşirea unei contravenţii ori a unei fapte de natură penală,”
    – stii ce inseamna indicii temeinice ? daca ii dadea dreptul sa te opreasca asa ca sa se uite in acte nu-i mai trebuiau niciun fel de indicii, pretenas!

    00
  26. E bun articolul asta. Acum ca stiti ce aveti de facut ar fi bine sa facsi eu un articol despre cum sa iei organul la misto in limitele legale.

    00
  27. NOU
    #48

    Deci politistul se prezinta si solicita sa-i inmanezi actele:CI, permis conducere, talonul, inspectia periodica, taxa de drum.
    In lege se specifica „sa prezinti” aceste acte, ceea ce inseamna ca trebuie sa i le arati si sa le prezinti ceea ce inseamna fiecare. Similar cu comanda din armata: „prezentati arm” care nu insemna ca soldatul inmaneaza arma majurului, care a dat comanda.
    Deci lincvistic este o diferenta intre „prezentati actele” si „inmanati actele”, mai ales in aceste conditii de coronavirus.
    Doresc o explicatie legala a acestor actiuni.
    Va multumesc anticipat.

    00
    • deci (:P) ar trebui sa luam aminte de nuante de semnificatie a cuvintelor de la cineva care scrie „lincvistic”.

      asa ceva…

      00
  28. Adică pe scurt, stați în poziția ghiocelul și faceți plecăciuni. Fără nici un dubiu trăim într-un stat de tip polițienesc unde agetul/ofițerul de politie are întotdeauna dreptate și cetățeanul onest, plătitor de taxe e vinovat din momentul în care polițistul a decis asta. De ce nu se ajustează baza legala astfel încât sa fim opriți și legitimați în momentul în care am comis/comitem o contraventie/infracțiune sau când exista indicii temeinice ca exista intenția de a săvârși o contraventie/infracțiune? E logic și normal nu doar obligatoriu sa ne comportam civilizat și într-o maniera cât mai puțin ofensiva în relația cu forțele de ordine dar la fel de normal ar fi ca și forțele de ordine sa respecte anumite cerințe, cum ar fi sa se prezinte cu grad nume prenume precum și numărul insignei dacă i se cere, sa comunice cetățeanului greșeală făcută și cum este sancționată. De asemenea procedura de abordare ar trebui reverificata, sa se menționeze clar care sunt obligațiile dar și drepturile cetățeanului în cauza precum și limitările decizionale ale reprezentantului forțelor de ordine. La momentul actual pare ca interacțiunea se desfășoară astfel: lucrătorul de politie dispune iar cetățeanul este obligat sa execute.

    10

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube