Drama unei familii vs. drama unei țări

Faza asta e mega nasoală: omul și-a făcut casă acolo acum 10 ani, a fost primul acolo, nu avea de unde să știe ce și cum.

Familia repsectivă resimte deja disconfortul creat de utilajele care lucrează la autostradă. Pe lângă zgomotul şi deranjul care încep încă de la ora 6.00 dimineaţa, locuinţa, construită în urmă cu 10 ani, începe să fie afectată. La aproximativ o săptămână de la demararea lucrărilor, unul din geamurile casei s-a crăpat.

Extrem de neplăcut.

Ce lipsește din material, pentru că vorbim de jurnaliști nu tocmai deștepți, e întrebarea simplă “dvs. cum vedeți rezolvată problema asta”, adresată proprietarilor. Ca să știm cu cine avem de-a face.

Pentru că sunt curios dacă suntem la “nu știu, domne, să nu o facă pe aici” sau “ce-mi pasă mie, eu n-am nevoie de autostradă” sau “să-mi dea niște bani să mă car”.

Iar drama țării e că lucrările de orice fel se opresc în oameni. Aici avem păsări protejate. Ejneboon, nu pot păsările să zboare peste autostradă? Le vor lega de picioare?! Aici sunt specii de animale care, dacă separi pădurea în două, vor muri cu toatele. Aici e casa mea și nu plec.

E greu să avansezi ca societate când te gândești doar la binele propriu.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

57 comentarii

  1. Nu as incerca sa fiu partinitor, dar cand s-au dat milioanele alea pe studiul de fezabilitate, nu s-a luat in calcul acest lucru? Din ce inteleg omul si-a facut casa acum 10 ani, deci cumva cineva stia, ca pe unde o sa punem o sosea de mare viteza avem o casa sau invers. Deci asta e o parte din problema, a doua si anume rezolvarea ei, este foarte complicata ca Romania si anume:
    1.Se expropiaza casa si i se da fie un teren prin alta zona, ori bani si aia e.Complicat, ca birocratie, doi omul are impresia ca ce are el valoreaza milionul de euro(o stim cu toti).
    2.Niste scutiri pe la impozite, pe niste ani, complicat ca legislatia e complicata si legiutorii sunt cum sunt.
    3.Omu indura se descurca cum poate si spera ca pe viitor cand va aparea soseaua vor pune niste panouri fono-absorbante si pusa o limita de viteza in acea portiune, dublata de o camera de luat de vedere pentru amendarea celor care merg cu viteza in acea zona. Complicat, ca in Romania, legea sau legile nu sunt facute pentru cetateni.

    Drama in final nu este ca omul asta si-a facut casa pe unde acum va trece o autostrada, ci faptul ca in Romania, statul lucreaza impotriva cetateanului si asta a simtit-o fiecare dintre noi.

    00
    • Din pacate legile nu sunt facute nici pentru cetateni si nici pentru stat, ci pentru smecheri. Asa ca legea aia care permite cumpararea pentru cauza de interes public sau cum ii spune, nu va fi aplicata in mod corect cetateanului cinstit. Ca nu degeaba are autostrada Bucuresti-Ploiesti forma aia ocolitoare.

      00
    • Autostrazile se fac special in forma ocolitoare ca sa nu adormi la drum si sa mai misti din cand in cand de covrig.

      00
  2. Legislatia rezolva cu usurinta asemenea situatii. Sunt absolut sigur ca daca ai fi si tu su oricine de aici in locul lor ar fi mega suparat ca un handicapat dintr-un birou din Bucuresti s-a gandit sa traseze autostrada fix pe langa casa ta pentru ca in hartile din anii 70 nu aparea casa construita in secolul 21… Oricine poate fi mutat cata vreme i se da o justa despagubire si posibilitate de reintegrare in localitatea unde are si actualmente casa. Justa despagubire inseamna pe langa valoarea casei si a terenului si eventuale investii si timp pierdut cu amenajarea casei si a terenului.

    Problema reala se iveste acolo unde cum zici tu casa a fost inaintea autostrazii, iar nimeni de la proiectare nu si-a pus curul intr-un Duster sa vada la fata locului amplasarea santierului. Nu, cretinii aia care blocheaza pasaje pentru ca ei si-au facut casa in buza centurii nu se pun.

    00
    • „[…]nimeni de la proiectare nu si-a pus curul intr-un Duster sa vada la fata locului amplasarea santierului.”
      Drama si mai mare este ca ca pe hartile pe care le-au avut la dispozitie cand au facut proiectarea nu figureaza casa sau, si mai cool, poate ca figura, dar 100m mai in spate.

      00
    • Poate ca nici nu exista vreo casa intabulata pentru ca …. impozit?

      00
  3. NOU
    #7

    ma bag si eu in seama .. Santierul e aproape de el ,adevarat, dar autostrada are limita de protectie

    Ordonanței Guvernului nr. 43/1997 http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act_text?idt=17516 completata cu Ordonanța nr. 7/2010 https://lege5.ro/Gratuit/geztcnrvhe/ordonanta-nr-7-2010-pentru-modificarea-si-completarea-ordonantei-guvernului-nr-43-1997-privind-regimul-drumurilor

    distanța dintre axul drumului și gardurile sau construcțiile situate de o parte și de alta a drumurilor va fi de minimum 26 m pentru drumurile naționale, de minimum 24 m pentru drumurile județene și de minimum 20 m pentru drumurile comunale.
    autostrazi si drumuri exprese 50 m din ax

    daca e in aceasta distanta sigur era deja expropriat , deci nu e la 5 metri de autostrada.

    https://www.youtube.com/watch?v=QR1lMsDNTvE filmare pentru vizualizare mai buna a situatiei

    poza din autostrada spre casa – https://imgur.com/UhKr0g9.jpghttps://imgur.com/Zw07eoA.jpg

    situatia din teren .. https://imgur.com/di2QRA0.jpg
    La 1 e un iaz , la 2, 3 sunt pozele de sus, la 4 va fi un pod
    https://www.google.com/maps/place/Oarda,+Alba+Iulia,+Rom%C3%A2nia/@46.0266873,23.5797198,1146m/data=?dg=dbrw&newdg=1!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x474c1d8495b27687:0x2d75d0497110d5d0!8m2!3d46.0187585!4d23.5948701?shorturl=1&dg=dbrw&newdg=1

    00
  4. Dar cand s-au facut studiile alea multe de fezabilitate si proiectele de tot felul, n-au ales nici un alt traseu, decat ala ce trece pe la 5 m de case gata construite?

    00
  5. „sa-mi dea bani si plec” este solutia corecta, morala si legala. Se cheama „expropriere pt utilitate publica” (vezi codul civil, inclusiv ala vechi). Se face cu „dreapta si prealabila despagubire”.

    00
  6. Are si familia mea ceva pamant din care s-a expropriat cam 10% pentru Tg. Mures – Turda.
    Partea nasoala e ca se rupe terenul in doua, o parte ramanand fara drum de acces. E vorba de teren arabil, printre cele mai de calitate din judet.
    Cand ti se ofera „justa despagubire” de 1 leu pe metru patrat, iti cam vine sa iti bagi…in binele public.
    Si nu, nu am contestat decizia de despagubire. Numai sa se apuce dracului de lucru.

    00
    • Deci cumva ți se pare nasol fără drum de acces, a? Cam aia e și autostrada, dar la alt nivel și pentru mai multă popendulație. :)

      00
    • Si esti obligat sa accepti orice oferta? Eu ma gandeam ca se fac bani cand e nevoie sa fi expropriat.

      00
    • Daca ar fi toti ca tine poate am ajunge si noi mai repede de la Oradea la Constanta.

      00
    • Teniescu, da, mi se pare nasol pentru ca pamantul ala nu sta nefolosit. Face parte dintr-o asociatie care il lucreaza. In aceeasi situatie sunt si alti proprietari, deci cazul meu nu e singular.
      Pe langa faptul ca statul iti da un pret scos din burta unui functionar care a vazut pamant doar in ghiveciul de flori, te mai forteaza sa iti scazi veniturile viitoare prin cresterea cheltuielilor celor care inca se straduiesc sa exploateze pamantul.
      Cand vezi ca un studiu de prefezabilitate costa milioane de euro si noi suntem despagubiti cu pretul unui kil de cartofi la oferta pentru un metru patrat….da, mi se pare nasol.

      00
    • din simpla curiozitate si cu toata onestitatea intreb: Care ar fi fost pretul corect/m2?

      00
  7. Nu cred ca santierul o sa fie ultima lui problema. Dupa ce se termina, sunetul traficului o sa fie white noise pt un somn pufos?

    00
    • Se poate construi un zid de reflexie/absorbtie a sunetului care vine direct spre proprietate, insa daca nu l-au bagat in seama pana acum, s-ar parea ca proprietatea lui nu apare in vecinatatea proiectului.

      Solutia corecta este sa-si ia un avocat, si sa dea in judecata statul, compania de autostrazi, constructorul, respectiv sa faca tot ce este legal posibil pentru a opri lucrarile si forta autoritatile sa-l bage in seama – reclamat la inspectoratul de stat in consctructii, primarie.

      Oare s-or fi gandit aia de la stiri sa faca o ancheta, un reportaj ceva, sa vedem si noi cum functioneaza autoritatile statului? Ar fi o premiera: urmareste serialul Digi – „Saga proprietarului cu casa la 5 m de autostrada”.

      Dar nu, in Romania se fac doar stiri de tip can-can si atat – „ia uite ba si la ala saracul, bine ca nu m-afecteaza pe mine”.

      00
    • @Hash, in ce tara se construiesti zidul ala?

      00
    • @A: In orice tara cu apa calda.

      00
    • Si Romania intra la „tari cu apa calda”?

      00
  8. Parerea mea ca si cititor este ca omu trebuie sa plece clar, sa fie despagubit cu valoarea totala si reala a acelei case si sa plece. Numai ca nu prea cred ca va fi despagubit corect si de aici pornesc problemele.

    00
  9. Pai la noi intotdeauna altii sunt de vina (natura, animalele, pasarile, oamenii, soarta) cand trebuie sa se faca ceva concret. De aia stagnam de 27 de ani. Avea dreptate Nicusor cand spunea „Voi nici nu o sa fiti in stare sa zugraviti ce a construit tata in 25 ani”.

    00
    • Da, fiindcă fix tac-su a construit tot ce e în jur.

      00
    • NOU
      #28

      @Radu… Te referi la Nicusor Dan?

      00
    • Ce vorbesti ma… Nicusor de la Braila!

      00
    • Radule, vezi ca acele clipuri cu Nea Nicu cand dadea el primul cancioc sunt facatura. Nu statea sa termine lucrarea, ‘tu-l in cur, pleca sa plateasca datoriile si sa bage pe Varvara in tunelul ala din Bucegi.
      Si Nicusor saracu’, cand termina de violat stewardese, isi facea selfie cu Transfagarasanul si cu Vidraru si exclama: „Ejneboon, ce-al dracu e tata”!
      Tata, daca ai 40 de ani si esti ficior de fost nomenclaturist, te inteleg, la dracu’, as gandi la fel ca tine.
      Daaaar, daca ai sub 30 si asa ai auzit tu, taci in pendula mea din gura. Comunismul si national socialismul (f. apropiate de altfel) au fost cele mai mari ” ciume”din secolul trecut.
      Boule! ( ma scuzi daca te incadrezi in prima categorie).

      00
  10. https://www.google.ro/maps/place/47%C2%B013?dg=dbrw&newdg=1'32.7%22N+22%C2%B033'08.3%22E/@47.225741,22.5511726,420m/data=!3m2!1e3!4b1!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d47.225741!4d22.552319?hl=en
    Ăsta și-a făcut casa acolo imediat după ce s-a anunțat traseul autostrăzii. Casa e în buza autostrăzii, probabil în zona de siguranță (speculez!). Probabil aștepta o despăgubire rapidă prin 2008.

    00
  11. casa pe care mi-am făcut-o are 13 ani. unele case din jur au peste 25 de ani, făcute imediat după revoluție. m-am uitat pe niște schițe. una din benzile de ieșire de pe una din autostrăzile neamului ar urma să treacă, fix peste casa vecinilor din spatele meu, la vreo 75 de metri de casa mea. subliniez, „peste”, pentru că ar fi o bretea suspendată lungă de cel puțin 2 km. m-am uitat peste tot felul de hărți și am vorbit cu tot felul de specialiști și cu toții am concluzionat că ar fi cea mai proastă soluție pentru problema în cauză (ieșirea de pe autostradă și conectarea cu e 583), pentru că ar bloca și mai tare accesul hiperaglomerat în vestul iașului, ar fi extrem de costisitoare în comparație cu alte variante pe care terenul le permite fără probleme, iar impactul asupra comunității ar fi devastator.
    asta face să fiu cel puțin reticent față de proiectul autostrăzii tg. mureș-iași, mai ales că, până acum, felul în care statul român a gestionat problemele apărute în proiectele mari de infrastructură a fost dezastruos, iar în relația cu cetățenii obișnuiți, pur și simplu, statul a fost ticălos.

    00
    • eu zic sa mai astepti cu schitele, acum se chinuie sa faca licitatii pentru refacerea studiilor de fezabilitate, deci nu m-as baza pe schitele alea. nu e cazul sa fii reticent, e mai posibil sa vinzi casa si sa te muti decat sa faca aia ceva pe acolo pe termen mediu.

      00
    • din păcate, nu cred că refacerea studiilor va influența această problemă. primăria de care țin are blocat de ani de zile un proiect de parc industrial pentru că suprafața de teren e revendicată de ministerul transporturilor și pentru o zonă de întreținere a autostrăzii, zonă aflată la capătul acelui pasaj suprateran (repet, nu mai scurt de 2 km, trecând practic peste un sat, deși varianta la nivelul solului este posibilă foarte aproapefără a deranja pe nimeni). dincolo de implicarea personală, repet, vorbesc de peste 100 de case care vor fi afectate, pur și simplu, din cauza unor planuri făcute fără a ține cont de oamenii obișnuiți,

      00
    • Conectare cu E583? Ăsta e drumul Roman – Iași. WTF, s-au apucat ăștia de autostrada Iași – Tg. Mureș și noi nu ne-am dat seama??

      00
  12. Le cam amesteci boss. Autostrada pe langa casele oamenilor e una – cineva nu s-a miscat pe teren sa vada ce si cum.
    Dar aia cu pasajele pentru ursi e altceva. Daca aia sunt incompetenti (sau mai rau) si nu tinut cont de avizul mediu (sau nici nu l-au cerut, ca nu mai tin minte) nu inseamna ca autostrada aia trebuie facuta oricum. Cateva zeci de milioane de euro in plus pentru a proteja flora sau fauna nu mi se par mult.

    00
  13. Eu unul nu vad nicio drama. se trage autostrada si se pun panouri acustice pe 500m in ambele directii fata de casa omului.
    In momentul de fata stau in chirie in Italia chiar langa una din cele mai aglomerate autostrade (A4). De la coltul blocului pana la panoul acustic sunt cam 20-25m. prima data cand m-am mutat si eu am avut ganduri ca m-am mutat in ghetou si ca nu o sa am parte de nopti de liniste……Ei bine…..dorm cu vara cu geamul deschis si abia daca se aude ceva.

    orice daune ale casei/propietatii in timpul constructie autostrazii, bineinteles ca trebuie sa le suporte constructorul.

    00
  14. In articol scrie ca e vorba de un sat intreg, ca autostrada trece la 5 metri de mai multe case. Ceea ce e o problema. Cum pana lui Finist Soimanul sa faci autostrada printr-un sat?!?!?! Nu cred ca undeva in lumea asta este legal asa ceva. Poate in China, cine stie…

    00
    • Simplu, prietene: daca nu faci printr-un sat, faci printr-un teren arabil (vezi mai sus), daca nu deranjezi oamenii, deranjezi animalele, daca nu o faci prin padure, o faci printr-un rau s.a.m.d. Orice constructie afecteaza ceva. Hai sa nu mai construim nimic, corect?
      Aaa, ca despagubiri corecte, ca idioti care nu au facut studii de fezabilitate cum trebuie, ca statul ticalos pe care il doare undeva de cetatean, ca zgomot sau nu…toate astea sunt alta discutie.
      Dar daca iti dau harta Romaniei si te pun sa trasezi o autostrada fara sa afectezi ceva, fara sa muti, fara sa strici, fara sa protejezi, fara sa defrisezi, fara sa inalti sau fara sa cobori ceva, o sa te uiti la mine cu pixul in mana scarpinandu-te in cap.

      00
    • Bine bine Ionut, dar daca te uiti pe Google maps la celebra autostrada a soarelui, A2 pe numele ei oficial, vezi ca ocoleste fain frumos toate satele alea din Baragan pe unde trece ea. De ce nu au facut-o de-a dreptu? Da-i in mortii lor de tarani prosti, ce daca acolo e vatra satului de sute de ani? E mai important sa avem infrastructura, cu orice pret, cu absolut orice pret, nu? Nu. N-are ce sa caute autostrada prin sat, se face o ocolire, lina, sa nu se verse cafeluta pasagerilor sau lapticul copilului din spate, dar se face.

      00
  15. Si ce e asa greu sa-i despagubesti?
    Daca tot vorbim de binele comun, statul tre’ sa faca lucruri de bun simt. Legea pentru exproprieri de interes public sa fie clara si aplicata unitar.
    Ai casa in limita a x m de site, banul jos, ochii la usa!
    Chiar asa greu e sa faci o prevedere legala in sensul asta?
    Care e scorul mediu pentru o proprietate in zona respectiva…hai sa nu zicem in zona respectiva, ci in cea mai apropiata resedinta de judet. 100.000 de euro? Banu jos si expropriere!

    00
    • Exista 3 probleme cu ce ai spus tu: prima e ca o locuinta are 2 valori: una de piata, realista si a doua, cea sentimentala, in care doar proprietarul crede. Daca acea casa se vindea pe piata libera, mai devreme sau mai tarziu proprietarul trebuia sa accepte valoarea realista (bineinteles, daca voia cu adevarat sa vanda casa). Cand e vorba de despagubiri de la stat, omul se lasa mai usor amagit de visurile cu specula cu terenuri.
      A doua problema e ca unii oameni fac asta in special. A fost un reportaj mai demult cu studiile pentru autostrada Iasi – Targu Mures. Toti locuitorii de pe traseul aproximativ al autostrazii s-au trezit ca au terenuri de revendicat. Asta pentru ca valoarea terenului pana atunci era asa de mica incat nu renta toata treaba cu actele si procedurile pentru revendicare (si oricum ei nu foloseau pamantul la nimic). Dar brusc pe acolo trece autostrada si toti spera ca preturile sa creasca de 10-20 de ori, ca are statul bani.
      Si asta se leaga de problema a treia: romanul nu vede in autostrada niciun avantaj. Vezi cel de mai sus care se plangea ca ii taie terenul in 2. Faptul ca poate sa transporte produsele agricole muult mai usor pe autostrada decat pe vreun drumeag amarat de tara il lasa rece. El vede doar dezavantajul. Pe el il deranjeaza ca oraseanul care nu are pamant sau casa are numai de castigat pe cand el trebuie sa faca un compromis. Si e greu pentru roman sa stie ca nu a murit si o capra de-a vecinului (desi au castigat amandoi din asta), ca sa fie totul echitabil.

      De aia multi romani incearca sa santajeze statul blocand constructia de autostrazi si alte proiecte.

      00
  16. „expropierea” poate ca omu nu vrea si gata, n-ai ce sa-i faci, nu merge asa cu proprietatea omului. ii platesti constructia cu teren cu tot la un pret mai mare decat cel real poate asa pleaca.

    00
  17. @zoso: De curiozitate, tu cum vezi rezolvata acea problema? Ca evident sa vanda si sa plece nu are cum (cine e tampitul care ii cumpara casa aia?)

    00
    • sunt prea multe aspecte să ne dăm noi cu părerea de pe margine. evident că nu poate cumpăra nimeni casa aia decât firma care construiește sau statul.

    • A, sunt prea multe aspecte, înțeleg. Atunci să întrebăm altfel, tu cum ai fi mulțumit de rezolvare daca ai fi in locul lui. Asa, pur speculativ/ teoretic.

      00
    • dacă aș fi eu acolo, probabil aș cere un preț uman (nu prețul real plus prețul sentimental plus mileurile bunicii plus despăgubirea pentru plantarea gazonului) și într-o săptămână m-aș muta. pentru că înțeleg că deranjul meu temporar e mai mic față de beneficiile pe care le are mutarea mea. nu s-au terminat casele pe lumea asta, sunt zeci de zone și orașe unde se poate muta o familie, iar o asemenea vânzare e șansa la un nou început. poate de data asta fac beci sub casă. poate fac ferestrele altfel. poate pun camerele altfel. poate o fac mai mică sau mai mare. bla bla bla.

    • Vali nu cred ca este chiar asa, daca mi-ai fi publicat comentariul pe care l-am facut ieri si care iarasi nu apare ai vedea parerea mea :)
      jos cenzura !

      00
    • Eu sunt de acord cu tot ce zici dar ce te faci cand iti oferă un rahat de bani care nu acoperă nici terenul casei la valoarea adevărată, nu aia din visele omului. Ce te faci atunci cand esti obligat sa accepti o sumă care insemna de fapt că o iei de la zero. Cine plătește timpul care il pierzi să îți faci alta casa. Cine plătește locuința ta cat timp faci alta casa. Cine plătește deranjul care ți-l creează acest lucru in viata ? Nici macar banii pe casa și teren nu ii iei corect, deci de ce sa nu înțelegem și treaba asta. Când toate aceste lucruri vor fi luate în considerare la un preț corect abia atunci putem da vina pe omul cu casa.

      00
  18. Zoso tu ai vazut pe google maps ce retea de autostrazi are Germania/ Franta etc ?
    In tarile alea nu traieste nici o pasare rara? Doar in Romanika ?

    00
    • asta zic și eu. doar la noi trebuie autostrăzi speciale pentru pești și pentru păsări, că nu pot zbura peste.

  19. In 2013 acelasi proprietar facea scandal ca el nu vrea sa se mute si sa fie expropriat. S-a proiectat viaduct acolo pentru ca deranjul si disconfortul sa fie minim. Acum cand a vazut ca se construieste autostrada a chemat presa si face scandal din nou.

    00
  20. Pot exista bine mersi locuinte foarte aproape de autostrada.
    Pe langa alte exemple din comentariile voastre, uite „provensala” din Nisa, autostrada cu 4 benzi pe sens.

    https://imgur.com/9uIpTaW.png

    00
  21. da, nu e normal sa se blocheze infrastructura in ceva apparent marunt daca gandesti la nivel macro. DAR pe mine ca si proprietar si persoana umana care am trecut prin construit si renovat chestii de nenumarate ori, m-ar apuca damblaua sa stiu ca am terminat dracului ceva relativ recent (10 ani la construit o casa este relativ recent) ca acum s-o iau de la capat. si nu as accepta pretul pietii pt expropiere ever never ever.
    numai alergatul dupa materiale, dupa gresie, faianta, certurile cu aia de pun usile, cu aia de monteaza mobila, avizele pt care am asteptat si m-am ploconit pe la usi/birouri ca sa imi fie trase gaze/lumina/internet/cacat, zilele invoite de la munca ca sa ii supraveghez pe aia ca toarna bine betonul in cofraje, etc etc etc, astea cine mi le plateste ?! sau poate si chiar platite nu mai am chef sa trec inca o data prin toate astea ! deci mi-as dori sa facem un bisnis sa fie bine spre foarte bine pentru mine. daca statul vine si imi zice ca imi da 80k pe casa ca atat costa in zona aia, poate sa-si bage banii in cur.
    pe de alta parte nu stiu cum as putea cuantifica stresul despre care vorbesc eu si nici n-as avea incredere in ei daca ar zice ca imi fac ei casa identica in alta parte, eu sa vin doar cu hainele cand e gata, pentru ca sunt convins ca de la cei care elibereaza banii si pana la ultimul salahor de pe santier si-ar baga toti p@#$ in ea de treaba si la primul vant mai puternic mi-ar cadea casa in cap

    00
  22. NOU
    #57

    „binele propriu” al altuia, cand e vorba de binele nostru…sa nu dea dracu sa ne zica altii ce sa facem!!!!

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.